r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Zielone światło dla zielonych – to był rekordowy kwartał Nvidii

Strona główna AktualnościBIZNES

W październiku AMD przedstawiło swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 2015, na widok których większości inwestorów zrobiło się smutno – kolejny okres coraz większych strat, konieczność ratowania się sprzedażą Chińczykom jednego z działów firmy, to nic zadowalającego. Teraz NVIDIA ujawniła swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał roku 2016 (to nie pomyłka, rok fiskalny Nvidii jest bardzo przesunięty w czasie) – i to co pokazano uświadamia, jak bardzo zieloni zdominowali rynek. Najwyraźniej mają świetny kolor do prowadzenia biznesu.

Każda z kategorii rozliczeń Nvidii za Q3 2016 przy zachowaniu standardów rachunkowości (GAAP) błyszczy się na zielono. Przychody wyniosły 1,305 mld dolarów, o 13% więcej niż w poprzednim kwartale i 7% rok do roku. Przychód operacyjny wyniósł 245 mln dolarów, o 1,3% więcej niż w poprzednim kwartale i 1,1% więcej rok do roku. Zysk to aż 246 mln dolarów, co stanowi wzrost względem poprzedniego kwartału o aż 846%, zaś rok do roku – o 42%. Co najważniejsze, NVIDIA może się pochwalić fantastyczną marżą brutto, już na poziomie 56,3%, ponad dwukrotnie większą niż to, z czym musi żyć AMD (ok. 23%).

Wyniki nieuwzględniające standardów rachunkowości (tzw. non-GAAP), w których pomija się koszty przejęć, restrukturyzacji, gwarancji czy wynagrodzeń za akcje były również bardzo dobre, choć ze względu na koszt wpisania w straty działu modemowego Icera. To jednak szczegóły dla inwestorów, nas zainteresował przede wszystkim rozkład przychodów firmy, której udział na rynku gier PC tylko rośnie.

r   e   k   l   a   m   a

Straszenie możliwościami zintregrowanej grafiki i obiecywanie, że to już koniec niezależnych kart graficznych nie przyniosło efektów. Najwyraźniej ludzie polubili wysoką jakość obrazu na coraz większych monitorach o coraz większych rozdzielczościach, na które konsolowcy mogą spoglądać tylko z zazdrością. Łączne przychody z GPU wzrosły o 16% kwartalnie i 12% rok do roku, ale przychody z gamingowych GPU wzrosły rok do roku o 40%. Do spełnienia sugestii analityków, że rynek kart graficznych zostanie podzielony 80:20 na korzyść zielonych niewiele już brakuje.

Z pozostałymi biznesami Nvidii nie jest już tak znakomicie, choć bieda tu też nikomu w oczy nie zagląda. Nieco (o 1%) polepszyły się wyniki z procesorami Tegra w zestawieniu kwartalnym, ale rok do roku wynik jest gorszy o 23%. Coraz bardziej jest jasne, że Tegra na rynku mobilnym nie bardzo się przyjmuje – jej graficznych atutów się nie docenia. Pewne nadzieje zieloni mogą tu mieć w rynku konsol i topowych tabletów do gier, ale perspektywy wzrostowe są niewielkie. Naprawdę imponująco wygladają za to perspektywy Tegry na rynku motoryzacyjnym, gdzie przychody z tych czipów, stosowanych w samoprowadzących się autach, wzrosły o ponad 50% (do 79 mln dolarów). Z kolei rynek profesjonalnych kart graficznych (czipy Quadro) oraz streaming gier w sieci (usługa GRID) stoją raczej w miejscu – nieco lepiej niż w poprzednim kwartale, nieco gorzej niż rok do roku.

Jedno jest pewne – zieloni dobrze wybrali przedmiot swoich zainteresowań. Gdy cały rynek PC kurczy się z roku na rok, a konkurencji restrukturyzacja goni restrukturyzację, hasło Nvidii way it's meant to be played nabiera coraz większego sensu. Łączna wartość rynku gier to już 91,7 mld dolarów, z czego na PC przypada 33,7 mld, a prognozy do 2020 roku mówią o nawet dwucyfrowych wzrostach rok do roku. W tej sytuacji nic dziwnego, że zielonych stać na wypłatę niezłej dywidendy dla swoich udziałowców – w pierwszych dziewięciu miesiącach swojego roku fiskalnego dali im 604 mln dolarów, w całym roku 2016 planują zwrócić 800 mln dolarów, zaś w 2017 okrągły miliard. Nie są to kwoty wyssane z palca, jeśli firma zrealizuje w najbliższych latach swoje plany na rynku motoryzacyjnym, to stanie się na nim taką potęgą, jaką jest w dziedzinie gier PC.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.