Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kup sobie laptopa — czyli nabijanie klienta w butelkę

Miałem nie pisać nic na temat laptopa HP bo wątek nieudanie ciągnąłem na forum lecz zmusiły mnie do tego nerwy związane z naprawą laptopa jak i komputera stacjonarnego (SESSION3_INITIALIZATION_FAILED i kompletny brak reakcji - być może za głupi jestem na takie błędy).

Wracając do laptopa. Sprzęt marki HP, seria Pavilion, model G6 1330sw.
Historia może i nudna ale chciałem podzielić się z użytkownikami swoimi spostrzeżeniami.

Gwarancja

Laptop kupiony ponad 2 lata temu. Przez te 2 lata działał nieźle, wiadomo jak to jest z laptopami, preinstalowany system, crapware'u co nie miara, ogólnie dno i kilometry mułu. Znając moje upodobanie do usuwania co popadnie z tego co dał producent postanowiłem zrobić radykalny krok - usunięcie wszystkiego co jest na dysku, włącznie z partycją HP_TOOLS. Dlaczego? Głównie chodziło o miejsce.
To był głupi ruch ale w sumie w perspektywie całości wykonania uważam, że dobrze zrobiłem. Dlaczego? Po kolei. A więc...

Minęła gwarancja. Co dalej?

Laptop nie jest mój, to zakup teściów. A że zaczął zwalniać to chciałem zrobić z tym porządek. Postanowiłem zrobić czystą instalację bo crapware od HP zamulał nieźle system.
System jaki dał HP to Windows 7 Home, mój to Professional. Dla czepiających się, oryginalny system, żadna lewa kopia z torrentów.
Więc przystąpiłem to pracy. Pomyślałem : ”sterowniki mam, oprogramowanie dodatkowe mam, więc jadę z koksem”.

Czas na nowy system.

Postanowiłem użyć EaseUS Partition Master aby usunąć HP_TOOLS. Zrobiłem co trzeba, włożyłem płytę w napęd i jazda.
Kilkanaście minut i system działał. Czas na sterowniki. Wszystkie po kolei, począwszy od tych dla chipsetu. Reset systemu. I oto jest system. Zainstalowałem potrzebny soft aby laptop mógł być używany i w pełni sprawny oddałem we właściwe ręce.

Telefony, telefony.

Dwa dni po oddaniu laptopa zadzwoniła teściowa „bo nie ma dźwięku”. Ok, zrobię to. Zrobiłem. Przynajmniej tak mi się wydawało, bo działało. Ale jakie było moje zdziwienie jak znowu zadzwoniła teściowa z informacją, że „znowu nie ma dźwięku”. Sprawa robiła się już nieciekawa, bo ileż można naprawiać ten sam problem, pomimo, nowych sterowników?

Kontakt z pomocą HP

Postanowiłem zadzwonić do pomocy HP aby dowiedzieć się co mogę zrobić lub czego nie powinno się robić. Pomoc to śmiech na sali. Mają klienta w d… w głębokim poważaniu. Nie interesuje ich już sprzęt pogwarancyjny, "wyszła gwarancja to martw się sam". Z takim wnioskiem można wyjść po rozmowie z konsultantem.

Czego konkretnie się dowiedziałem? Opisałem problem, z pełną dokładnością, na co mi pan odpowiedział, mniej więcej tak.

„HP na swoich laptopach umieszcza swój soft, modyfikowany pod każdy model. Płyta z systemem MS to 1 DVD, system od HP (z modami) to aż 3 DVD, więc widzi Pan już różnicę.”

Ciągnąłem dalej tą rozmowę i oto kolejny prawie cytat, brzmiało to mniej więcej tak:

„HP nie daje gwarancji, że oryginalny nawet czysty system i sterowniki ze strony danego modelu będą działały poprawnie, czyli człowiek kupujący nowego laptopa od HP jest poniekąd "skazany" na użytkowanie zmodyfikowanego systemu który po 2 latach będzie działał wolniej i włączał się dłużej, wtedy należy skorzystać z opcji przywracania systemu do ustawień fabrycznych”.

Ale ja nie chcę fabrycznego crapu! Co za chora polityka!

Skończyłem rozmowę z Panem Konsultantem bo sprowadził mnie już na tyle szybko i boleśnie na ziemie, że nie było sensu dalej się produkować. W międzyczasie oczywiście dźwięk „uciekał” z systemu i nie mogłem sobie z tym poradzić.
Znowu podjąłem radykalne kroki…

Naprawa po naszemu – kolejna instalacja systemu „na czysto”.

Wykonałem więc ponownie instalacje systemu „na czysto”. Wszystko przebiegło idealnie, szybciutko, bezboleśnie. Skorzystałem z obrazu ISO udostępnionym na forum HP (linka nie pamiętam), z adnotacją, aby użyć klucza do aktywacji z naklejki pod spodem obudowy. Dobre sobie. Oczywiście klucz nie zadziałał (hohohoho!) i byłem w czarnej d… dziurze. Szybka decyzja, wracam do swojego nośnika. Kolejna reinstalka i po bólu.

I tu zatrzymałem się na chwilę. Przecież czysty system posiada dźwięk (!!!) więc po co sterowniki??? GENIALNE W SWOJEJ PROSTOCIE. Nie zainstalowałem sterowników do karty dźwiękowej. I system działa bez zarzutu. Ot co, geniusz ze mnie normalnie ;)

Niespodziewana odpowiedź HP

Minęło już kilka (naście) dni a tu proszę odpowiedź. Jacy oni są szybcyyyyyyyyy to normalnie coś pięknego. Godni podziwu są ci spece.

Odpowiedź konsultanta HP (pisownia oryginalna):

Przy pierwszym uruchomieniu komputera, wyświetla się licencja Microsoft, która informuje o konieczności wykonania kopii zapasowej systemu.
Wszystkie sterowniki dostępne na stronie HP są kompatybilne z naszym urządzeniem i fabrycznym systemem.
Instalując inny system niż był fabryczny, nie damy Panu gwarancji, że komputer będzie działać prawidłowo, ponieważ system fabryczny jes OEM-owy.
Karta gwarancyjna informuje o braku gwarancji na system operacyjny, gwarancja obejmuje tylko nośnik na którym się znajduje.

W tym wypadku zalecam:

- wejście w menadzer urządzeń, odinstalowanie sterownika karty dźwiękowej i uruchomienie komputera ponownie.

- pobranie programu HP support assistant i automatyczne wyszukanie sterowników.

Z poważaniem,

Dominik Antolak

Pomoc Techniczna Hewlett-Packard

HP ma w głębokim poważaniu klienta twierdząc, że "nie daje gwarancji poprawnego działania systemu który klient sam sobie zainstaluje". Jest to jawny monopol na własne oprogramowanie, bo przecież nawet oficjalne sterowniki nie dają gwarancji. Dają gwarancję ale na system OEMowy od HP. Eeeeeeee, to jest coś nie halo. To po co są sterowniki? Po co ta szopka z wyborem systemu? Po co w ogóle HP udostępnia sterowniki bez informacji, że będą one działały tylko i wyłącznie pod systemem preinstalowanym?

PODSUMOWANIE

Fakt, moja wina też jest w tym spora. Nie zrobiłem kopii zapasowej wg instrukcji bo byłem nastawiony na i tak szybka zmianę systemu po okresie gwarancji. A mogłem tą kopię zrobić i nie miałbym bólu 4 liter. Ale mam. O całokształt działań HP.

Oto mój punkt widzenia, kto się nie zgadza z nim tego sprawa, ma prawo.

Pozdrawiam.

[można hejtować, ale z umiarem]

;)

PS.

Jeszcze jedna informacja od konsultantów HP

Na problemy z dźwiękiem może pomóc odinstalowanie aktualizacji:

dla Windowsa 7 - KB2973351

dla Windowsa 8/8.1 - KB2962407

 

windows sprzęt porady

Komentarze

0 nowych
Frankfurterium   9 #1 11.12.2014 20:26

Tak najczęściej wygląda obsługa najtańszych linii laptopowych. Za to gdybyś zadzwonił z problemem z Pro- albo EliteBookiem, śpiewka wyglądałaby zgoła inaczej.

_tommy_   15 #2 11.12.2014 20:54

@Frankfurterium: Dlatego również ma ich w głębokim poważaniu.

dr.boczek   7 #3 11.12.2014 21:05

linuxa zainstaluj i laptop dostanie drugie życie

smieszek07   3 #4 11.12.2014 21:19

@dr.boczek: zgadzam się :)

krychu921   7 #5 11.12.2014 21:26

Fajny wpis- krótki, zwięzły i na temat. ;)
Dodam od siebie, że takie problemy nie dotykają tylko użytkowników HP Pavilion (inni producenci działają w podobny sposób).
Pozdrawiam! :)

  #6 11.12.2014 21:26

Laptopa powinno się kupować (niezależnie od ceny) tak : wybierasz jakiś model jakiejś firmy, następnie wchodzisz na stronę internetową producenta i szukasz sterowników. Jeśli znajdziesz je szybko i bez problemów możesz ściągnąć to taki laptop możesz kupić. Oznacza to, że producent laptopa traktuje użytkowników poważnie.

adi0922   11 #7 11.12.2014 21:31

Śmiechu warte. Przecież to bezsensu. Każdy powinien mieć możliwość instalowania innego systemu bez utraty gwarancji.

  #8 11.12.2014 21:35

Tak jak mówi @Frankfurterium... Pawulony to shit, oddzielny, kiepski serwis i ogólna zlewka.. Ja miałem kiedyś problemy z dv5 bo spalił się wentyl. Zrobili, choć długo to trwało.

Obecnie siedzę na samych elitebookach, miałem już do czynienia z ich serwisem i... tylko się cieszyć :)

oprych   12 #9 11.12.2014 21:38

@dr.boczek: znając życie to wtedy będzie problem np. z przyciskami funkcyjnymi, czasem pracy na baterii itp. :)

@_tommy_ czyli jeśli dobrze zrozumiałem, to wadliwe okazały się ich sterowniki do dźwięku? :)
Pewnie jakbyś zainstalował wersję wcześniejszą, albo nowszą, to by się okazało, że problemu nie ma :P

U niektórych producentów jest tak, że do starych modeli nie uaktualniają informacji o nowszych wersjach sterowników, ale nowsze modele, mające np. ten sam układ dźwiękowy posiadają uaktualnienie, które działa na starych modelach.

A o samym wsparciu HP bardzo negatywną opinię. W pracy codziennie korzystam z ich oprogramowania i mam już tego serdecznie dość, zwłaszcza ich helpdesku :)

Autor edytował komentarz.
Roman Brzeszczyszczykiewicz   7 #10 11.12.2014 21:39

@_tommy_: Jak się zdecydujesz na linuksa na tym HP, to raczej unikaj debianopodobnych. Nasz Pavilion dw7 niezbyt dobrze na nich chodził, instaluj rpm-y lub slackopodobne bez systemd.

januszek   18 #11 11.12.2014 21:52

Przed usunięciem partycji recovery warto zrobić jej kopię na płytkach. Inna metoda to zmiana dysku na szybszy a stary do szuflady. Razem z recovery... ps. Osobiście uważam usunięcie partycji recovery za jedno z najgłupszych rzeczy jakie można zrobić... To coś porównywalnego do wymycia laptopa w misce - pod bierzącą wodą ;)

moh3r   10 #12 11.12.2014 21:55

@oprych: Ze sterownikami do dźwięku trzeba uważać, ten sam układ nie gwarantuje kompatybilności pomiędzy sterownikami. Często na niedopasowanych nie działa np. wykrywanie włożenia jacka do gniazda.

@Roman Brzeszczyszczykiewicz: Co ma systemd do kompatybilności ze sprzętem?

Autor edytował komentarz.
dr.boczek   7 #13 11.12.2014 22:01

@oprych: ja bym zaryzykował w takiej akurat sytuacji. a jeśli chodzi o klawisze funkcyjne i czas pracy na baterii to ja osobiście nie mam z tym żadnego problemu u siebie.

ShFil   3 #14 11.12.2014 22:04

Też miałem podobną sytuację, też z hp, też pavilionem, tylko mój to dv6 2015sw. Padł dysk(po gwarancji), nie miałem kopii zapasowej, ale chciałem zainstalować system, ani ten z nalepki nie działał, ani z systemu(słyszałem, że laptopy chodzą często mają inny klucz, więc zrobiłem kopię). Zostałem zignorowany przez hp i MS. W kontakcie z nimi usłyszałem, aby kupić nowego lapka, bądź system.

dragonn   10 #15 11.12.2014 22:08

Jak nie będzie działać dźwięk proponują wyłączyć lapka, odłączyć zasilanie i wyjąć baterię na paręnaście sekund. Windows lubi mieć problem z inicjalizacją karty jeśli jest ona już skonfigurowana, spotkałem się z tym problem już na paru lapkach. Szczególnie zauważalne jak się używa dualboot z Linuksem, często po bezpośrednim reboocie z Linuksa na Win zdarzało mi się nie mieć dźwięku.

Roman Brzeszczyszczykiewicz   7 #16 11.12.2014 22:11

@moh3r: Nie wiem. Na przyklad taki SalixOS z KDE 64 bity na 3 Gb RAM chodzi lepiej niz tak zwane lekkie distra ubuntopodobne.

_tommy_   15 #17 11.12.2014 22:24

@dr.boczek
Laptop nie jest mój, to sprzęt teściów ;)
Jakby potrafili to zapewne postawiłbym na Linuxa ale no z racji prostoty obsługi Windowsa 7 postanowiłem nie wprowadzać rewolucji ;)

@krychu921
Dzięki za opinię ;)

@adi0922
To HP blokuje możliwość instalowania innych systemów niż te preinstalowane. Niestety producenci olewają nas, użytkowników.

@lukasamd
Jakbym wiedział, że będą takie akcje z typ Pawulonem to olałbym ich ciepłym ... mlekiem :P

@oprych
Tak, sterowniki są lewe, sa, wg HP, tylko i wyłącznie dla komputerów z OEMowym systemem, nie dla świeżej instalacji.
Instalowałem oczywiście wersję starszą i nowszą, chyba z 4 różnego rodzaju stery i za każdym razem problem.
Okazało się, że sterowniki systemowe są najlepsze (hohoho!).

@Roman Brzeszczyszczykiewicz
Właśnie wolałbym cos z Debiana jeśli już miałbym wybrać, może coś z rodziny *buntu (Xubuntu, Kubuntu). Ale to opcja na za jakiś czas ;)

@januszek
A myślisz, że ja nie poczułem sie jak idiota jak usunąłem Recovery? :P

Powiem Ci jedno, robiłem już HPki, ASUSy, Sony Vaio, Lenovo, IBM, Compaq - i żaden nie robił problemu. Okazuje się, że Paviliony z serii G są jakieś felerne już z natury - blokowanie mozliwości korzystania z oficjalnych sterowników to jeden z problemów.

Autor edytował komentarz.
bystryy   9 #18 11.12.2014 22:31

Co do sterowników, to lepsze są te z driverpacks ( http://driverpacks.net/driverpacks ) od tych od producenta i przede wszystkim (naj)nowsze - można je łatwo zintegrować z instalką.

Paviliony serii G są dobrze znane - w UK dodają je gratis, jak ktoś kupuje telefon na umowę. Seria jest znana m. in. z tego, że była pierwszą, do której nie było już sterowników do XP (bezprzewodówka i grafika), nad czym wielu klientów ubolewało.

PS
Właśnie widzę, że jednak strona driverpacks coś dawno aktualizacji nie miała...

Autor edytował komentarz.
kowgli   6 #19 11.12.2014 22:42

Jak dla mnie sprawa jest dosyć prosta. Jest to laptop z kategorii ekonomicznych (czyli sprzedawany na minimalnej marży), więc nie można liczyć na szczególnie dobre wsparcie.

Kiedyś jakąś tam konfigurację przetestowali, że działa i na nią dają gwarancję. Jak zaczynasz ingerować w software, to tracisz na niego również wsparcie producenta.
Odpowiedzi gościa z infolinii oczywiście momentami idiotyczne, ale to tylko gość czytający instrukcję ze skryptu. Dodatkowo pracujący na runktu z punktu widzenia HP 3 kategorii, więc bez żadnej siły przebicia.

Jak wspomnieli poprzednicy w przypadku modeli biznesowych ze wsparciem next business day on-site sprawa wygląda zupełnie inaczej. Tyle, że takie laptopy z podobnymi bebechami (ale oczywiście w lepszej obudowie) kosztują 2 do 5 razy tyle.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   20 #20 11.12.2014 22:57

niestesty ale przed zmianą systemu na "czysty od MS" podstawa to wykonanie kopii jeśli nie partycji recovery to chociaż działającej kopii systemu, który oczyściliśmy już ze śmieci od producenta. Usuwając partycję revovery sami się niestety prosimy o kłopoty i dopóki nie mamy pewności, że system działa ok to warto trzymać taką partycję czy obraz starego systemu ale w pełni sprawnego...

Magnum 44   16 #21 11.12.2014 23:01

Dlatego ja mam zasadę "żadnych HP i Acerów" :)

Szeryfuniu   11 #22 11.12.2014 23:06

@Magnum 44: Każdy serwis podchodzi tak samo do laptopów "budżetowych", olewając. Nie ważne czy to Acer, HP, Lenovo itp...

_tommy_   15 #23 11.12.2014 23:10

@xomo_pl
Nigdzie nie jest napisane, że nie zalecaja czystej instalacji systemu na tym laptopie bo sterowniki mogą nie działać. Po coś tserowniki sa udostępniane więc skoro są, to znaczy, że sa do wykorzystania. Dziwi mnie, że sterowniki na stronie producenta są dla systemu OEM a nie dla czystej instalacji.

Wiem, że się powtarzam, ale chcę abyście wiedzieli w czym jest problem ;)

@Szeryfuniu
A każdy producent blokuje swoje sterowniki dla czystej instalacji? ;]

xomo_pl   20 #24 11.12.2014 23:14

@_tommy_: wiem w czym jest problem ale nie zmienia to faktu, że warto się zabezpieczyć na wypadek gdy właśnie coś nie chce działać na czystym systemie choć powinno

Szeryfuniu   11 #25 11.12.2014 23:21

@_tommy_: No ok. Nie każdy. I powiem szczerze, że nie zdarzyło mi się aby jakieś nie działały, nie koniecznie te producenta. Stawiając na czysto system, warto uzbroić sie w sterowniki producenta danego podzespołu, a nie jednego producenta całego sprzętu. Polecam "http://www.driveridentifier.com" ;)

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #26 11.12.2014 23:29

Ty nawet nie strasz takim przygodami, kilka dni temu kupiłem nowego lapka (z Biedronki) i przez własną głupotę usunąłem partycję recovery - oczywiście nie nagrałem jej na płyty. Instalacja ze czystego nośnika poszła jak należy, stery pobrane ze strony tez działają w porządku. Może to tylko miałeś pecha :)

Magnum 44   16 #27 11.12.2014 23:30

@Szeryfuniu: Ale z tymi laptopami jest najwięcej problemów. Jakoś na innych nie miałem problemu z postawieniem "czystej" siódemki. Sterowniki od producenta działały i było super. Mówię tutaj o Lenovo i Asusie i to modele do max 2000 zł. Jak widać można ;) Z HP miałem do czynienia, to samo z Acerem i nigdy więcej.

#r2d2#   10 #28 11.12.2014 23:31

Ja już dawno omijam HP szerokim łukiem.

aed112   6 #29 11.12.2014 23:34

Do mojej listy marek których nie będę brał pod uwagę przy wymianie laptopa, obok Lenovo i Acer, dołącza HP. Cóż zostaje chyba już tylko MSI lub Dell. Dobrze że mam laptop Samsunga, dołączyli do niego płytkę do przywracania systemu, jak się okazało, czysty Windows bez crapu. Dzień po zakupie czysta instalacja systemu, pobranie sterowników i wszystko działa świetnie już trzeci rok.

Autor edytował komentarz.
Szeryfuniu   11 #30 11.12.2014 23:34

@Magnum 44: Co do samego HP się zgodzę, sam miałem kiedyś problem z wifi i musiałem obejść to, za pomocą zaklejenia pinu w stykach karty. Niestety co do Acera już nie, przerabiam tych laptopów sporą ilość rocznie, głownie tanie egzemplarze ok 1000-1500zł i nie było nigdy problemu z postawieniem czystego systemu jak również ze sterownikami ze strony Acera.
Może po prostu miałeś pecha z tym Acerem...

_tommy_   15 #31 12.12.2014 00:11

Powiem Wam, Szanowni Koledzy, że HP po raz kolejny pokazało jak ceni sobie klientów, szczególnie tych mniej zamożnych którzy kupują ich laptopy i oczekują pomocy. Teraz mam mieszane uczucie co do usuwania całej zawartości dysku, wraz z recovery. W kolejce czeka Sony Vaio do poprawek, nie wiem czy zabrać się za to, czy olać sprawę i jedynie odświeżyć system i odinstalować cały crapware. Z drugiej strony Sony dba o klienta, przywracanie systemu to bajka (jeden guzik i kilka minut oczekiwania).
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wg mnie kupowanie zawsze laptopa bez systemu i samemu instalowanie takiego systemu jaki się nam podoba ;)

falmic   8 #32 12.12.2014 00:20

Ja powiem szczerze, iż nie pamiętam kiedy musiałem ostatnio używać sterowników ze strony producenta. Ściągam wszystko przez WU i śmiga. Nie ważne czy to HP 8510w czy Lenovo x200

AntyHaker   17 #33 12.12.2014 01:02

Dlatego tylko Lenovo ^^

Co do Windows i sterowników - ja robię trochę inaczej. Po formacie zostawiam czysty system i patrzę co nie działa i dopiero te stery dodaje. W moim przypadku tylko te od gestów touchpada i wiadomo od grafy :D

Co zaś się tyczy tekstu - strasznie dużo błędów. Polecam autorowi przeczytanie całości jeszcze raz na spokojnie :D

Autor edytował komentarz.
_tommy_   15 #34 12.12.2014 01:41

@AntyHaker:
Nie wiem o co biega le błędy poprawiałem na etapie zatwierdzania wpisu. Mam dziwne wrażenie jakby ktoś manipulował tekstem :|

MrBeckham666   18 #35 12.12.2014 04:41

ja HP już nigdy nie kupie od dłuższego czasu bardzo szybko się sypią.

na laptopy lenovo nie moge narzekać bo nawet te za 1200 zł trzymają się dobrze.

Jac0b   6 #36 12.12.2014 07:35

Dominik Antolak - miałem przyjemność mailowania z tym Panem z HP z racji mojego zgłoszenia laptopa na gwarancję. Envy Dv7 i nawet nie na gwarancję tylko na wymianę obudowy bo mi niestety upadł. Wszystko fajnie wiadomo, że wymiana będzie płatna, faktura wystawiona moment, zapłacona, kurier po sprzęt przyjechał i... 2,5 miesiąca później, 30 maili później, 15 telefonów później laptop wrócił...

Okazało się, że HP nie posiada w swoim centrum serwisowym w Polsce podstawowych część zamiennych do laptopów, które w tejże Polsce dystrybuuje ponieważ części do mojego lapka były ściągane bodajże ze stanów (dwa zawiasy, dwie ramki, tył obudowy ekranu). Byłem ciągle zwodzony, że laptop będzie już w przyszły tygodniu bo serwis czeka na części ale konkretnie nikt nie wie kiedy będą i czy zostały zamówione i tak było tydzień po tygodniu między innymi Pan Dominik mnie o tym zapewniał. Reasumując pierwsza linia pomocy technicznej ma zerowy kontakt z serwisem, serwis ma w du*** sytuację klienta i nie interesuje ich, że to laptop który służy do pracy itd.

Rozbawili mnie jeszcze wtedy tym co napisali odnośnie mojego żądania aby nie usuwać danych z dysku. Laptop jechał na wymianę obudowy, a oni mi napisali, że nie gwarantują, że dane na dysku zostaną ponieważ podczas weryfikacji działania sprzętu musi zostać przeprowadzona diagnostyka na czystym systemie O_o - przy wymianie obudowy... Nie dałem się na to namówić i uzyskałem odp. że "w drodze wyjątku serwis nie usunie Panu danych".

Laptop przyjechał, pojechał na Allegro, ja podziękowałem HP na dobre!

moh3r   10 #37 12.12.2014 10:13

@Szeryfuniu: Sterowniki do zintegrowanych kart dźwiękowych bezpieczniej jest brać jednak od producenta laptopa/płyty głównej. Różnych konfiguracji tych układów jest mnóstwo i "generic" nie zawsze poprawnie działa.

@aed112: Do wyższych modeli (np. Elitebooki) HP też dodaje płyty z systemem (często w kilku wersjach np. Windows 7 i Windows 8, oba 32 i 64-bit).

Autor edytował komentarz.
ekloszard   6 #38 12.12.2014 10:15

@Magnum 44: Jest tak jak Ci @Szeryfuniu napisał, mało kto dba o laptopy budżetowe. Jak kupisz coś z klasy biznes albo mobilną stację roboczą to wtedy możesz liczyć na więcej. Trzy przykłady z mojego podwórka:

1) hp nw9440 (laptop z 2006 r.) - pełne oficjalne wsparcie przez dwa systemy (XP + Vista), na oficjalnie niewspieranej Siódemce działa prawie wszystko (jak chcesz wszystko to trzeba pokombinować).

2) Fujitsu X9515 (laptop z 2009 r.) - pełne wsparcie przez aż 3 systemy (XP, Vista i 7). Na oficjalnie niewspieranym Windows 8.1 działa prawie wszystko (wewnętrzny dodatkowy slot miniPCIe nie chce zagadać, ale olałem go bo jest mi zbędny)

3) Acer Travelmate TM8471(laptop z 2009 r.) - pełne wsparcie przez aż 3 systemy (XP, Vista i 7). Na oficjalnie niewspieranym Windows 8.1 działa wszystko.

Jak widzisz nie masz racji z Acerem, wsparcie ma całkiem dobre. Dotyczy ono modeli rzadziej w Polsce sprzedawanych, bo biznesowych. Zresztą zerknij na aktualnego Acera Travelmate P645 i jego cenę to zobaczysz w czym rzecz.

Berion   13 #39 12.12.2014 12:02

Pierwsze co się robi z laptopem to właśnie orze cały HDD razem z tym ukrytym crapem. To nie było głupie jak piszesz tylko jedyne rozsądne rozwiązanie.

Z kolei sterowniki na stronie mogą być zwyczajnie w nowszych wersjach niż były Twoje w preinstalowanym systemie. Być może padłeś ofiarą jakiegoś w nich buga. Mogłeś spróbować starszych jeśli HP takie udostępnia.

A odpowiedzi help desku są jakie są. Myślisz, że kogo tam zatrudniają i kto chce się tam zatrudnić? Dostają nawet szablony odpowiedzi. ;) Ten ich asystant po zainstalowaniu też by pobrał sterowniki w najnowszych wersjach (plus tonę gówna) i miałbyś taki sam problem.

jaredj   9 #40 12.12.2014 12:03

Takie pytanie do tych co usuwają partycje recovery - po co? Szczerze - po co je usuwać?
One zajmują zwykle kilka gigabajtów. Cała reszta zostaje do dyspozycji, czyli obecnie to jest od 250G do prawie 1T. Też robiłem laptopy i nigdy nie usuwałem recovery, traktując to jako dosłownie ostatnią deskę ratunku, albo wygodną możliwość przywrócenia laptopa do "ustawień fabrycznych" gdybym chciał go sprzedać albo oddać do serwisu. Znam przypadku tu w UK, że PCWORLD odmówił naprawy laptopa bo ten miał inny system niż preinstalowany.

Berion   13 #41 12.12.2014 12:15

@jaredj: Po to, że są na nich śmiecie? System, którego i tak nie da się używać bo zawalony jest badziewiem producenta i 3rd party? Sensownie jest sformatować, wgrać czysty, sterowniki, konfig pod siebie i samemu zrobić obraz Acronisem czy inną Clonezillą.

Ponieważ to są złodzieje, a Ty nie doczytałeś warunków gwarancji. ;)

jaredj   9 #42 12.12.2014 12:34

@Berion: O ile postawisz system tak, że będzie sprawny, co jak widać nie zawsze się udaje.

Berion   13 #43 12.12.2014 12:52

@jaredj: I postawiony system przez autora tego bloga też był sprawny, a ja napisałem skąd wzięły się problemy. ;]

_tommy_   15 #44 12.12.2014 13:07

Panowie,
system postawiłem w pełni świadom tego, że będzie, ba, musi działać poprawnie skoro HP udostępnia sterowniki pod ten system.
@Berion
Sterowniki sprawdzałem i te nowe, i znalazłem (o dziwo nie na stronie HP) starszą wersję sterowników (sprawdziłem stronę i sterowniki - oficjalna strona i oficjalne sterowniki do tego akurat modelu i systemu, czyli wszystko zgodnie ze sztuką) i też nie zatrybiły. Oczywiście każdy sterownik odinstalowywałem.
teraz teściowie jadą na sterach systemowych i wszystko hula jak ta lala ;)

@jaredj
HP_TOOLS (partycja recovery) zawiera z reguły system z crapem dlatego postanowiłem ją usunąć. Skoro miałem system i wszystkie aktualne sterowniki to byłem pewien, że wszystko będzie działało poprawnie. Jednak okazało się, że zarowno laptop jak i pomoc HP mają (w tym wypadku) mnie głęboko w dupie i nie będą ze mną współpracować ponieważ nie mam recovery więc co moge zrobić to strzelić sobie w łeb z patelni na zatrybę "bo po co usuwałem recovery". Teraz wiem, że Spokojnie można usuwać recovery, nawet uważam to za celowy ruch, ponieważ sterowniki dźwięku spod systemu (Windows 7, Windows 8/8.1) powinny sobie poradzić nawet z lepszą niż w Pavilionie g6 kartą.

MrBeckham666   18 #45 12.12.2014 15:22

@_tommy_: to tylko wina hp jak zwykle nigdy nie kupie ich latopoa i drukarek nigdy.

nie na jednym lenovo instalowałem system na czysto i nigdy nie było problemów.

nie mówiąc o tym że hp szybko się sypią.

Autor edytował komentarz.
ekloszard   6 #46 12.12.2014 15:43

@_tommy_: Wywalanie partycji recovery to nie jest dobry pomysł. W sumie zajmuje ona mało, a jak komuś system z niej instalowany wraz z bagażem śmieci nie pasuje to niech sobie zainstaluje czysty system z osobnego nośnika. Lepiej ją na wszelki wypadek zostawić, chociażby dla kwestii serwisowych/licencyjnych.

jaredj   9 #47 12.12.2014 16:53

@ekloszard: Dokładnie to miałem na myśli.

AntyHaker   17 #48 12.12.2014 22:18

@_tommy_: Zawsze jakiś błąd się pominie :D Bez nerwów ^^

_tommy_   15 #49 12.12.2014 22:24

@AntyHaker: Jaki błąd się pominie? :P

Songokuu   14 #50 13.12.2014 00:35

@@_tommy_

Na pocieszenie pomyśl sobie co by to było w przypadku poprzednich okienek czyli Windows XP...

Pomimo problemów to Win 7 i tak ładnie potrafił wykryć większość sprzętu.
Tak czy siak, instalacja systemu na laptopie to jest masakra...zawsze okaże się, że jeszcze coś nie działa.
Niby na stronie HP wszystko jest do pobrania ale ważna jest też KOLEJNOŚĆ instalacji poszczególnych sterowników.
Może też stąd te problemy z dźwiękiem?

Fajny wpis :)

AntyHaker   17 #51 13.12.2014 00:45

@_tommy_: Różnoraki ;p

_tommy_   15 #52 13.12.2014 00:58

@Songokuu: Zawsze instaluję sterowniki od chipsetu, później całą resztę. Zasadę stosuję zawsze tą samą, nie ważne czy laptop czy stacjonarka.

Dzięki za opinię ;)

@AntyHaker: to mnie pocieszyłeś ;p dalej nie wiem ocb Tobie ;ppp

Azi   10 #53 13.12.2014 04:56

Jak słyszę Pavilion to nóż się mi w kieszeni otwiera...
W szufladzie leżą trzy i nie warto ich robić (sic!), dwa z serii DV9000, jeden DV6000. Chipsety przy tych płytach głównych to już legenda (żebym nie hejtował w żadną stronę, jeden na Turionie, drugi na Intelu).

pioloon   6 #54 13.12.2014 11:31

Teraz ciężko znaleźć producenta który by nie prowadził polityku uszczęśliwiania na siłę.
Ja dla "Teściów" polecam linuksa np Ubuntu.
Wszystko działa, ciężko coś popsuć (admina mam ja :)
są filmy (youtube), jest internet (chrome, firefox)
i oczywiście telefon (skype)
Gry też są (kulki, pasjans, pająk...)

Może unia zakaże instalacji śmiecia dla producentów???

AntyHaker   17 #55 13.12.2014 19:06

@_tommy_: Z czym o co mi biega? Z tym, że masz pełno błędów we wpisie?

_tommy_   15 #56 13.12.2014 19:19

@Azi: Przygarnę takiego Paviliona jak Tobie niepotrzebny :P

Azi   10 #57 13.12.2014 22:55

@_tommy_: Z uwalonymi płytami głównymi? Wierz mi, nie warto - kiedyś to chyba rozparceluję na części. Nawet nie pamiętam, czy tam jakieś HDD jeszcze są...

Songokuu   14 #58 14.12.2014 16:15

@Azi: Mi matryca pada w DV6000

_tommy_   15 #59 15.12.2014 00:41

@AntyHaker: Poprawione, przynajmniej mam takie wrażenie, że juz po oczach nie wali. Jak coś jeszcze nie pasuje to daj znać ;) krytyka mile widziana ;)

Azi   10 #60 15.12.2014 01:05

@Songokuu: Dziwne, z reguły chipset/grafa, ciekawe bo matryce są (chyba) sprawne..Bynajmniej u mnie.

Autor edytował komentarz.
  #61 15.12.2014 12:12

Od 8 lat omijam złom z HP tęgim łukiem.
a od 3 lat postępuje tak samo z ASUSEM!
DZIEKI TEMU MAM SIĘ ZDROWO I SPOKOJNIE SOBIE ŻYJĘ.

sceri   4 #62 15.12.2014 13:31

Czy Apple powinno dawać gwarancję, że iPhone z zainstalowanym przez użytkownika Androidem będzie działał poprawnie?

AntyHaker   17 #63 15.12.2014 13:36

@_tommy_: Nie ma problemu :D Polecam się na przyszłość ^^

Songokuu   14 #64 15.12.2014 16:16

@Azi: Mój ma już 8 lat, więc ma prawo :D

A tak przy okazji to:
Bynajmniej to nie to samo co przynajmniej.

_tommy_   15 #65 15.12.2014 23:07

@sceri: Trochę mulisz pojęcia. Apple to iOS a nie Android, HP to nie tylko wyłącznie Windows. Poza tym zainstalowałem ponownie Windowsa więc Twoja uwaga raczej mało trafna a powiedziałbym, że wręcz głupia.

sceri   4 #66 16.12.2014 10:07

@_tommy_:System operacyjny to taka sama składowa komputera jak płyta główna, klawiatura czy układ graficzny. Producent składa wszystko w całość, bada zgodność i optymalizuje działanie a następnie na to wszystko świadczy dobrowolną gwarancję (czego robić nie musi).

Nie ma znaczenia, czy mówimy o Windowsie w komputerze, Androidzie/iOS w smartfonie czy oprogramowaniu w kuchence mikrofalowej.

Dla porównania:
Robisz Jailbreak iPhone'a, czyli modyfikujesz iOS - tracisz gwarancję
Hakujesz konsolę do gier, czyli ingerujesz w oprogramowanie - podobnie, i tracisz wejście do PSN.
Zmieniasz system operacyjny w laptopie HP - NIE TRACISZ gwarancji! A więc na plus.
Ale producent nie odpowiada za to, czy instalowany przez Ciebie system (dowolnie jaki: Windows, UNIX, MacOS, FreeBSD, ChromeOS, sterownik mikrofalówki czy cokolwiek sobie zechcesz) będzie działał poprawnie.

_tommy_   15 #67 16.12.2014 11:08

@sceri: Masz rację. JAK KOMPUTER JEST NA GWARANCJI to każda jego składowa jest nią objęta, zaś po gwarancji producent ma już w głebokim poważaniu jakich modyfikacji dokonasz. Sterowniki na stronie producenta nie są dla zabawy tylko po to aby móc z nich skorzystać. Skoro skończyła się Tobie gwarancja to masz prawo zrobić laptopem co się Tobie podoba, wymienić dysk, dołożyć pamięci czy choćby zmienić system, tak jak to chciałem zrobić. Więc skorzystałem z oficjalnych sterowników HP i to z nimi był problem a nie z użytkownikiem końcowym.

Znowu mylisz pojęcia. Zmiana systemu po gwarancji nie ma wpływu na gwarancję. Skoro zmieniłem system na system ten sam tyle, że bez crapu to w czym widzisz problem? Nie mam gwarancji to zmieniam co chcę z zastosowaniem dostępnych do tego narzędzi.Problemem jest producent bo udostępnia sterowniki pod OEMowy system, pytanie po co skoro jest recovery? Ok, nawet jak nie mam recovery to po co mi sterowniki? Dziwna polityka HP i powiem tak, że chyba jedyna firma która tak nie ochoczo podchodzi do klienta.

Złe porównanie zrobiłeś. JJB iPhone'a na gwarancji, owszem pozbawia jej, ale po gwarancji co Ciebie to obchodzi, robisz co chcesz, z konsolą jest podobnie, za każdy serwis pogwarancyjny płacisz. Za gwarancyjny nie.

HP Pavilion 1330sw (o którym pisałem) ma dostępne sterowniki pod Windowsa 7 i 8. To dlaczego nie mogę sobie przeinstalować systemu? Wyjaśnij mi to skoro uważasz
"System operacyjny to taka sama składowa komputera jak płyta główna, klawiatura czy układ graficzny."
Tylko weź pod uwagę, że nie mam gwarancji ;)

sceri   4 #68 16.12.2014 11:26

Właściwie to dla mnie nie ma znaczenia, czy masz gwarancję czy też nie. Skoro kupiłeś produkt na własność to jest Twój i możesz z nim robić co tylko chcesz.

Czy instalowałeś z nośnika Retail czy HP OEM (nie pytam o płytę recovery tylko o instalator)?

_tommy_   15 #69 16.12.2014 11:48

@sceri: Z własnego nośnika. Czysty system.

sceri   4 #70 16.12.2014 12:22

@_tommy_: A więc nie jest prawdą Twoje stwierdzenie "zmieniłem system na system ten sam". Jednak zostawmy już polemikę za sobą.
Mam instalator HP OEM do Win7, w pełni wolny od crapware'u, ale jest on przeznaczony do komputerów biznesowych z systemem edycji Professional. Zwykle przeinstalowuję OS ręcznie, bo lubię mieć kontrolę nad wszystkim, a szczególnie nad niepożądanymi aplikacjami. Dlatego doskonale rozumiem Twoje potrzeby. Mogę przyznać, że HP wsparcie dla produktów biznesowych ma na wysokim poziomie i właściwie wszystkie sterowniki działając bardzo dobrze.
Jakbyś potrzebował OEM W7 Pro, to zawsze możesz napisać :) Nie wiem czy działa z Home'em.

Ogólny wniosek jest taki, że podczas dokonywania zakupu warto pamiętać, iż sprzęt konsumencki, z założenia dla użytkowników-amatorów, a sprzęt dla klientów biznesowych, to dwa zupełnie różne światy. W tym drugim podstawą jest wsparcie, nawet po wejściu w fazę EOL i niezawodność.

Dlatego ze swojej strony polecam, jeżeli tylko ktoś nie gra w gry (btw, dla mnie hasło "laptop do gier" brzmi zabawnie) kupować sprzęt biznesowy; nawet jeżeli budżet nie pozwala na nowy, to warto poszukać czegoś używanego.
Jakość materiałów, wykonania, i poziom wsparcia oraz niezawodność konstrukcji to zupełnie inna bajka.

PS Powodzenia z tym Pawulonem ;)
Mam nadzieję, że teściowe doceniają Twój trud w naprawieniu tego PC-ta.

PPS Sterowniki HP mają postać plików *.exe ale większość można wypakować jak zwykłe archiwum (np Total Commanderem). Ja zwykłem importować przez Device Manager sam sterownik *.inf. Polecam to rozwiązanie, bo można mieć obsługę wszystkich urządzeń nie instalując jednocześnie zamulających aplikacji.

_tommy_   15 #71 16.12.2014 23:01

@sceri: Laptop działa, bez sterowników od HP. Teściowie zadowoleni bo system widocznie szybciej się rusza.

Standardowe sterowniki systemowe dają radę więc nic więcej nie będę robił. Jak teściowie będą zmieniać komputer to na pewno nie będzie to HP, raczej Lenovo albo Dell. HP dalo ciała a teraz pomimo zgłaszania sprawy , nawet przez facebookowe konto, dopiero po prawie 3 tygodniach dostałem odpowiedź. Debilizm do kwadratu.
Szkoda mojego czasu.