Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Spikit jako alternatywa dla gestów i dotyku w Windows

Nowy sposób sterowania i nawigowania po stronach internetowych, nawet 20-krotny wzrost szybkości oznaczania elementów (!), ulepszona współpraca z grami komputerowymi i możliwość wykonywania tych samych poleceń wiele razy - wszystko to znajdziecie w Spikit 1.4.5.0, a sam program udostępniony jest w bazie dobrychprogramów i na nieco odświeżonej stronie projektu.

Dostęp 'po nazwach'

Spikit oferuje różne metody dostępu do treści na ekranie. Aby kliknąć w ikonę w jakimś programie, na Pulpicie lub innym folderze, w oknie dialogowym (np. okienko typu "Tak/Nie/Anuluj") lub w odnośnik na stronie WWW mogliśmy użyć siatki ekranowej lub mechanizmu oznaczania elementów kolejnymi liczbami całkowitymi. Choć sposoby te to nadal świetne rozwiązania, od dziś mamy możliwość sterowania kursorem myszy w jeszcze bardziej prosty i naturalny sposób. Każdej ikonie, przyciskowi lub odnośnikowi przypisany jest jakiś tekst, najczęściej opis słowny akcji, która zostanie podjęta gdy użytkownik kliknie w element. Bardzo często taki tekst wyświetlany jest obok obrazka (ikony) lub występuje samodzielnie (np. pasek menu i elementy menu programu). Spikit oferuje teraz polecenie "po nazwie", które szybko przeanalizuje aktywne okno programu lub stronę WWW i umożliwi nam wypowiedzenie nazwy elementu, na który chcemy skierować kursor myszki. Dla ułatwienia, każdy taki element otrzymuje delikatne obramowanie, aby odróżniał się od elementów mało znaczących. Dalej już chyba wiemy co robić. Klikać, przeciągać, usuwać każdy z nas potrafi, a możliwości mamy znacznie więcej :)

Szybkość, szybkość, szybkość

Nowa wersja programu zaskoczy nas szybkością oznaczania elementów na ekranie, która nawet na najsłabszym sprzęcie komputerowym umożliwia sprawne nawigowanie po stronach internetowych. Dotychczas nie było to możliwe. Z programistycznego punktu widzenia przemierzanie drzewa obiektów o dużej rozpiętości i tysiącach elementów to żaden problem, ale gdy dodamy narzut komunikacji między oddzielnymi procesami (Spikit i analizowana aplikacja), czas wydłużał się niewspółmiernie do osiągniętego zysku (etykiety na elementach). Ale to już przeszłość. W zależności od posiadanej konfiguracji komputera, oznaczanie wszystkich klikalnych elementów na stronie internetowej powinno zająć średnio nie więcej niż kilka/kilkanaście sekund do nawet mniej niż 3 sekund w przypadku szybkich komputerów. Mechanizm oznaczania elementów kolejnymi liczbami naturalnymi działa teraz także w przypadku stanowisk komputerowych z podłączonymi wieloma monitorami.

Oczywiście znajdzie się taka sytuacja, w której Spikit mógłby zachować się nieco lepiej lub podjąć inny wybór i oznaczyć element bardziej precyzyjnie, ale "efekt wow" jest dużo lepszy od tego, który nam kiedyś obiecywano :)

Sugestie użytkowników

panie, a może by tak...

W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim użytkownikom portalu, którzy zgłaszają się do mnie i wskazują miejsca, które wymagają usprawnień lub proponują nowe rozwiązania. Choć jest to nadal nieliczna grupa aktywistów, mam nadzieję, że sytuacja szybko się poprawi ;) Bardzo często zdarza się, że można pewne sprawy rozwiązać bez konieczności rozbudowywania Spikit (ale za mało o tym napisano tu i tam...), czasem jednak padają ciekawe pomysły, które wdrażam z miłą chęcią. Tym bardziej, jeśli idzie za tym większe zaangażowanie użytkowników w rozwój projektu.

"Rozmowy kontrolowane" dostępne są w dziale Dyskutuj na stronie projektu. Najlepiej jest posortować komentarze począwszy od najnowszego (DISQUS sortuje je domyślnie od najlepszego).

Wielokrotne wykonywanie poleceń

W funkcjach Klawisze i Formularze można teraz wykorzystać regułę ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ. Dzięki temu w bardzo prosty sposób możemy dodać do całej reguły głosowej lub tylko do wybranych komend możliwość określania ile razy chcemy wykonać daną czynność. Na przykład reguła głosowa:

naciśnij (enter {ENTER} | spację {SPACE}) [#ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ razy]

umożliwi nam wypowiadanie poleceń "naciśnij enter", "naciśnij spację", "naciśnij enter 2 razy", "naciśnij enter 20 razy", naciśnij spację 5 razy" itp. Proste, ale jak przydatne! Prośbę dodania takiej funkcjonalności otrzymałem od jednego z użytkowników dp w dziale Dyskutuj na stronie projektu Spikit. Mówisz, masz :)

Implementację "w regułach" pozostawiam zainteresowanym i domyślnie można ją znaleźć tylko dla alfabetu w funkcji Formularze. Uwaga, zagadka: dlaczego?

Poprawki dla aplikacji i gier DirectX (lub innych pełnoekranowych tworów)

W najnowszej edycji Spikit znajdują się także usprawnienia dla fanów gier komputerowych. Niektóre tytuły ignorowały wirtualne naciśnięcia klawiszy (przesyłane za pomocą funkcji Klawisze), co skutecznie uniemożliwiało granie za pomocą głosu. Zaraz, zaraz - "granie za pomocą głosu"? Tak, jest to jak najbardziej możliwe, a w związku z zainteresowaniem tym sposobem wykorzystania Spikit, wkrótce opiszę to zagadnienie szczegółowo. "Dobądź miecza" i biegaj Geraltem z Rivii wydając mu polecenia głosowe :) Tak przynajmniej bawiłem się kilka dni temu testując przesyłanie sygnałów naciśnięcia klawiszy i przemierzając demonstracyjne etapy Wiedźmina 1. Wiem, wiem, jest już druga część, ale pewna kolejność wydarzeń musi być.

Ponieważ powiadomienia ekranowe często przeplatały się z widokiem renderowanym przez gry uruchamiane w trybie pełnego ekranu, dodano do programu opcję umożliwiającą zaprzestanie wyświetlania powiadomień ekranowych na czas wirtualnej rozrywki.

Choć w Dokumentacji nie zostało to wyraźnie zapisane, można za pomocą Spikit symulować dłuższe przytrzymywanie klawiszy (tak jak robimy to w rzeczywistości gdy np. sterujemy postacią). Choć funkcjonalność ta działa już całkiem dobrze, "how-to" udostępniam na razie tylko zainteresowanym, ponieważ coś może jeszcze ulec zmianie.

Zapraszam do testowania wszystkich, w szczególności te osoby, które w akcjach organizowanych razem z portalem otrzymały ode mnie licencję. Program aktualizuję dość rzadko, więc każda taka aktualizacja wnosi wiele dobrego.

PS Docenię wszystkie lajki na Facebooku, choć posty są bardzo niefacebookowe (brak kotków, truskawek lub innych słitaśnych fotek ograniczających zdolności poznawcze :)

https://www.facebook.com/pages/Spikit/343637152382147  

windows oprogramowanie gry

Komentarze

0 nowych
max1234   10 #1 29.04.2013 17:38

Warto wspomnieć o zmianach w umowie licencyjnej - od teraz Spikit może być zainstalowany na dwóch komputerach w ramach jednej licencji :)

alucosoftware   7 #2 29.04.2013 17:49

To taki szczegół, że już zapomniałem... ;) Ale dzięki za przypomnienie i sugestię powtarzania poleceń.

PS Opłaca się czytać EULA przed instalacją programu :)

alucosoftware   7 #3 29.04.2013 18:12

Jeszcze mała wskazówka dla osób, którym nowa funkcjonalność nie będzie działać. Należy aktualizować system operacyjny (np. należy posiadać Platform Update for Windows Vista dla Visty i/lub KB971513 dla Windowsa XP). Pamiętając o aktualizacji systemu dbamy także o swoje bezpieczeństwo ;)

xomo_pl   21 #4 29.04.2013 18:30

ciekawa aplikacja, nie powiem ;)
fajnie zobaczyć screeny z visty :D


planujesz rozszerzyć program na inne języki?

alucosoftware   7 #5 29.04.2013 18:51

@zomo_prl
Mam kilka systemów na kilku maszynach (choć wszystkie są mało wydajne), jest to bardzo wygodne z perspektywy dewelopera. Maszyny wirtualne to nie to samo ;)

Czy planuję? Oczywiście, ale najpierw należy zbudować bezbłędną i skuteczną podstawę. Skuteczność jest już gwarantowana, bezbłędność jeszcze nie (jedna lub dwie "zwiechy użytkownika" w miesiącu). Co ciekawe, niektórzy korzystają ze starych wersji i nie aktualizują programu, choć mogą to zrobić bezboleśnie. Gdyby dodatkowo użytkownicy wypełniali raport i podawali adres e-mail do korespondencji nt. błędu, sytuacja pewnie wyglądałaby inaczej :)

arlid   14 #6 29.04.2013 19:12

Bardzo fajnie się czyta kolejny Twój wpis mówiący o jakichś nowościach. Super, że aplikacja się tak rozwija :) Życzę samych sukcesów i braku błędów :D Nie wiem czy jest taka opcja (nie mam jak sprawdzić, bo nie ten komputer), ale czy można jakoś "wyeksportować" bazę reguł? Przykładowo na wypadek reinstalacji - tak, żeby potem wszystkiego od nowa nie dodawać?

max1234   10 #7 29.04.2013 19:23

@alucosoftware, nie ma za co ;)
@arlid, możesz reguły zapisać do pliku (możliwość ta pojawia się po włączeniu widoku zaawansowanego), lecz niestety trzeba to robić z każdą osobno. I tu się rodzi kolejny pomysł - umożliwienie zapisu wszystkich reguł do pliku jednym kliknięciem :)

alucosoftware   7 #8 29.04.2013 19:50

@arlid
Oczywiście, tak jak napisał max1234. Zajmuje to dosłownie chwilę. W przypadku aktualizacji nie ma tego problemu, że coś przypadkiem zniknie (jest taka możliwość tylko na własne życzenie).

@max1234
I właśnie przez wzgląd na czas trwania tej "chwili" - zapisania wszystkiego za pomocą jednego kliknięcia nie dodam ;P Szkoda czasu i miejsca na dodatkową ikonkę, która nic nowego nie wnosi. Z założenia ma być mało ikonek i olbrzymia funkcjonalność, przeciwieństwo tego co już mamy z innymi programami, które mają dużo ikonek i niewielką funkcjonalność.

Ostatnio kontaktował się ze mną użytkownik, który steruje urządzeniami za pomocą głosu. Spikit przesyła sygnały za pomocą HTTP POST/GET do urządzenia zajmującego się inteligentnym sterowaniem.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #9 29.04.2013 21:08

Świetny program, używam go od jakiegoś czasu i ciesze się, że program dalej się rozwija.

alucosoftware   7 #10 29.04.2013 22:29

@Shaki81
Dzięki. Gdybym tylko jeszcze miał smykałkę do tworzenia poradników wideo, to by dopiero było widać co tak naprawdę możemy za pomocą Spikit zrobić. A tak, wieje nudą ;)

  #11 30.04.2013 12:27

To jest naprawdę super! Masz normalnie talent. To rozpoznawanie dołączone do systemu to przy SPIKIT mała ciekawostka. A jak ustawić, żeby Spikit miał cały czas przygotowaną listę komend dla jakiegoś okna (jak na screenach tylko taki automatyczny tryb)?

alucosoftware   7 #12 30.04.2013 14:31

@Alan_pl
Cieszę się, że aplikacja przypadła Tobie do gustu.

O ile koncepcja nawigowania po nazwie nie jest jakoś wyjątkowo oryginalna to jej implementacja już tak. Mógłbym dodać możliwość automatycznego analizowania każdego okna, w którym pracuje użytkownik (czy korzysta z nawigowania 'po nazwie' czy nie). W takim przypadku opóźnienie byłoby w zasadzie bliskie zeru (brak konieczności wypowiadania polecenia rozpoczynającego analizę). Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że nie wszyscy chcieliby, aby komputer zużywał niepotrzebnie zasoby podczas standardowej pracy.

Częstość aktualizowania okien w systemie jest bardzo duża np. podczas wczytywania zawartości folderu, aplikacji. W związku z tym program wykonywałby niepotrzebnie wiele obliczeń i marnował zasoby na pracę bez najmniejszego sensu. W chwili obecnej nie ma innej możliwości jak po prostu wypowiedzieć polecenie 'po nazwie' lub 'wybierz po nazwie', ale - dla osłody - możesz zmienić te słowa na dowolne inne :)

max1234   10 #13 30.04.2013 16:50

@alucosoftware, masz rację, lecz automatyczne oznaczanie elementów okna po nazwie byłoby po prostu wygodniejsze. Proponowałbym wprowadzić ustawienie "Automatycznie oznacz elementy okna po nazwie", które byłoby domyślnie odznaczone. Nikt by się nie czepiał, że "Spikit bierze strasznie dużo RAM'u" lub "muli kompa", a ten, kto ceni wygodę, zaznaczyłby tę opcję. Dla przykładu powiem, że w WSR nie trzeba najpierw mówić "po nazwie", tylko od razu można powiedzieć nazwę elementu. Podpowiem, że w celu oszczędzania zasobów wystarczy oznaczać elementy aktywnego w tej chwili okna.

Poza tym mam inną propozycję - łączenie poleceń. O co chodzi? Na przykład w edytorze reguł głosowych napiszę: "usuń wszystko {CTRL+A,BACKSPACE}". Potem jak powiem "usuń wszystko", to Spikit wykona komendę naciśnięcia CTRL+A, a później BACKSPACE. Innymi słowy jak wpiszę {POLECENIE1,POLECENIE2} itd., to zostanie wykonane POLECENIE1, potem POLECENIE2 itd.
Myślę, że byłaby to przydatna funkcja. :)

arlid   14 #14 30.04.2013 19:30

@max1234
Faktycznie :) To już jest w ogóle ekstra :D

Autor edytował komentarz.
przemor25   14 #15 30.04.2013 20:16

@alucosoftware
Te wideoporadniki to byłby strzał w dziesiątkę. Być może dzięki nim więcej ludzi dowiedziałoby się o Twoim programie - bo jak wiadomo, do dzisiejszych ludzi trzeba walić za pomocą obrazu, a nie tekstu. I więcej ludzi automatycznie zdecydowało się na zakup licencji programu :) Poważnie przemyśl to, być może dzięki temu program nabierze kopa (aż tak tragicznie rzadko nie wychodzi nowa wersja!) :)

Autor edytował komentarz.
alucosoftware   7 #16 30.04.2013 21:23

@max1234
Spikit nie ma dużego zapotrzebowania na RAM, kwestia zautomatyzowania nowego polecenia jest prosta, ale "musi przeleżeć swoje". Nie mogę wszystkiego dodać od razu, bo mam wiele innych spraw na głowie, a czas sam przynosi wszystkie odpowiedzi. Nie wystarczy tylko ograniczać się do pojęcia "aktywnego okna". Takie aktywne okno ulega częstym aktualizacjom (np. otwierając katalog otrzymujesz kilkanaście zdarzeń zmiany focusa), kontenery w oknie oraz ich dzieci (kontrolki) także mogą ulegać zmianom - to wszystko należy uwzględnić podczas przygotowywania tymczasowej reguły sterującej. Jeśli weźmiesz pod uwagę fakt, że Spikit musi działać tak samo dla aplikacji wszelkiej maści, która mogą (ale nie muszą) być pisane zgodnie ze standardami to mamy niezły bigos ;) Ale kiedy nadejdzie odpowiednia chwila - będzie dobrze!

W kwestii drugiej (funkcja Klawisze) już można to robić, ale nie umieściłem stosownej informacji w Dokumentacji. Możesz zapisać to polecenie tak:

usuń wszystko {CTRL+A BACKSPACE}

czyli bez przecinka. Jeśli zapiszesz ciąg klawiszy odseparowany spacją (lub wieloma spacjami), Spikit potraktuje to jako chęć naciśnięcia kilku klawiszy "po kolei", w odróżnieniu od przytrzymywania + np.:

naciśnij kilka liter i zaznacz wszystko {A B C D ENTER SPACE CTRL+A}

Funkcja Klawisze zawiera jeszcze jeden bajer, ale o nim wkrótce wszyscy się dowiedzą :) Jeśli zaś chodzi o wykonywanie kilku poleceń po kolei to jest to ciekawy pomysł, tylko zastanawia mnie konieczny odstęp czasu pomiędzy poleceniami. Chcemy przecież, aby efekt jednego polecenia mógł być przetworzony przez drugie a to zwykle wymaga odczekania pewnego czasu, aż pierwsze zadanie zostanie ukończone.

alucosoftware   7 #17 30.04.2013 21:26

@przemor25
Toż przecież takowe są: http://www.youtube.com/alucosoftware
ale jak już mówiłem, wieje nudą ;P

Cały czas mam to na względzie, gorzej z wykonaniem. Może koledzy z dp mi pomogą??

PS W zamian mogę oferować rozszerzone wsparcie techniczne ;)

Autor edytował komentarz.
przemor25   14 #18 02.05.2013 00:33

@alucosoftware
Aj tam... "wieje nudą ;P" - nie kopie się do własnego gniazda :) Nie są te wideoporadniki jakieś wybajerzone ale złe również nie są. :)
A masz w planach wersję na Windows Phone? :)

  #19 02.05.2013 13:42

świetny program, fajnie że powstają takie rozwiązania inne niż to co powtarzają w mass mediach. touchscreeny i kinecty są dobre, ale to nadal nie jest naturalny sposób na kontrole komputera. mam nadzieje, ze będziesz dodawał do spikit nowe funkcje chociaż to co już jest i tak bije konkurencje na głowe!

  #20 02.05.2013 13:46

@alucosoftware
Niestety, ale nowa wersja bardzo źle działa z systemem Win 8. Przykładowo komenda "koniec dokumentu" wybiera inną zakładkę w przeglądarce Chrome. Komenda "początek dokumentu" podobnie. Przewiń, szukaj nie jest wykonywane. W zasadzie żadna komenda nie jest wykonywana poprawnie.

  #21 02.05.2013 16:10

@alucosoftware
Niestety, ale nowa wersja bardzo źle działa z systemem Win 8. Przykładowo komenda "koniec dokumentu" wybiera inną zakładkę w przeglądarce Chrome. Komenda "początek dokumentu" podobnie. Przewiń, szukaj nie jest wykonywane. W zasadzie żadna komenda nie jest wykonywana poprawnie.

Murata25   2 #22 02.05.2013 16:44

@alucosoftware
Niestety, ale nowa wersja bardzo źle działa z systemem Win 8. Przykładowo komenda "koniec dokumentu" wybiera inną zakładkę w przeglądarce Chrome. Komenda "początek dokumentu" podobnie. Przewiń, szukaj nie jest wykonywane. W zasadzie żadna komenda nie jest wykonywana poprawnie.

alucosoftware   7 #23 02.05.2013 19:39

@Murata25
Co to znaczy, że program działa 'bardzo źle'?

Nie zaobserwowałem takiego działania na żadnym ze wspieranych przeze mnie systemów operacyjnych. Dla świętego spokoju uruchomiłem Google Chrome i przetestowałem w/w polecenia. Działają tak jak powinny. Być może używasz niestandardowego układu klawiatury (a może Windows 8 sam taki ustawia). Polecenia z funkcji Klawiatura, jakby się one nie nazywały, naciskają w imieniu i na rzecz użytkownika kombinację klawiszy. Zapoznaj się z dołączoną do programu instrukcją. Wypowiadanych słów nie należy utożsamiać z podejmowaną przez program czynnością... Czy polecenie 'w dół {UP}' oznacza naciśnięcie klawisza strzałki w dół? Nie, w górę, ponieważ tak zadecydował użytkownik. Czy polecenie 'znajdź {ALT+F4}' oznacza wywołanie okna poszukiwania ciągu znaków w pliku? Nie, oznacza przesłanie do okna kombinacji znaków, które prawdopodobnie spowodują jego zamknięcie...

Domyślny zestaw komend dotyczy ogółu aplikacji, nie tylko wybranych programów. Jeśli dwa różne programy nie dzielą tych samych skrótów klawiszowych - ich reakcja na przesłany ciąg wirtualnych klawiszy może być odmienna.

W przypadku funkcji Klawisze nie ma wielu możliwości, aby uczynić działania programu 'bardzo złym'. Wirtualne kody klawiszy są takie same z wersji na wersję (i Spikit i Windowsa), systemowa funkcja mapująca wirtualnego kodu na jego sprzętowy odpowiednik jest ta sama, więc przyczyną może być tutaj dziwny układ klawiatury. Przyjrzę się temu problemowi kiedy tylko użytkownicy wyrażą potrzebę posiadania wsparcia dla Windowsa 8 i będzie ona miała swoje uzasadnienie ekonomiczne.

PS Domyślnych komend jest ponad 160 (nie wliczając tu funkcji Dyktowanie). Żadna nie działa ;) ?

@przemor25
Na razie nie widzę takiej potrzeby, tym bardziej, że trzymając telefon możemy z nim zrobić wszystko za pomocą jednej dłoni. Ale kto wie co przyniesie przyszłość :)

Autor edytował komentarz.
Murata25   2 #24 02.05.2013 20:26

@alucosoftware
Nie sprawdzałem wszystkich funkcji bo nie mogę narażać edytowanych materiałów na przypadkowe skasowanie akapitów, słów itp.

Nie widzę powodu zapoznawania się z instrukcją, bo wersja poprzednia działała poprawnie, choć zbyt często błędnie odczytywała wypowiadane komendy, albo trzeba było wielokrotnie powtarzać daną komendę co jest dość denerwujące.

U mnie wyszukiwanie realizowane jest poprzez komendę {CTRL+F)

Układ klawiatury jest chyba standardowy, nic nie zmieniałem.

Może trzeba zainstalować na czysto?

Murata25   2 #25 02.05.2013 20:30

Poza tym byłoby wskazane, by po najechaniu myszką na ikonę Spikit na pasku zadań były wyświetlane włączone funkcję. Wywoływanie głosowe jest zbyt kłopotliwe i czasochłonne. Tym bardziej, że komendy rzadko używane nie zawsze się pamięta.

alucosoftware   7 #26 02.05.2013 20:58

@Murata25
Zawsze możesz uruchomić Notatnik i wpisać kilka przykładowych słów. Aby przetestować funkcjonalność jakiegoś programu, nie trzeba tego robić na wrażliwych danych.

Instrukcja jest po to, aby się z nią zapoznać. Jeżeli użytkownik nie zapoznaje się z instrukcją to nie wie jak poprawnie skonfigurować mikrofon. Bez znajomości instrukcji nie dowiesz się także czym jest 'próg akceptacji' odpowiadający za dokładność rozpoznawania poleceń (i odrzucania potencjalnych błędnych interpretacji), który btw można zmieniać do woli.

Można wypowiedzieć polecenie 'Spikit włącz Myszkę' itp., aby włączyć funkcję, z której chcemy w danej chwili skorzystać. Jeśli dana funkcja będzie już włączona, otrzymamy tylko komunikat 'Funkcja Myszka jest już włączona'. Po co uprawiać redundancję i dodawać dodatkowe opisy w miejscu, które do tego nie służy? Jeśli nie pamiętam jakiejś komendy, to wypowiadam polecenie, które wyświetli mi listę wszystkich dostępnych poleceń.

Trochę to dziwne, że część użytkowników ma awersje do wszelkiego rodzaju instrukcji. Można wtedy mieć pretensje o wszystko. Niemniej zerknę na zachowanie się Spikit pod Windowsem 8, jeśli tylko znajdę na to czas.

Autor edytował komentarz.
Murata25   2 #27 03.05.2013 00:29

@alucosoftware
Czy mam ponownie czytać instrukcję po ukazaniu siękażdej aktualizacji?

Ja w ogóle nie korzystam z większości komend, bo piszę różne teksty i zauważyłem, że nagle niby "bez powodu" znikają mi jakieś wyrazy, akapity, zaznaczone wcześniej frazy itp. Nie moge sobie pozwolić na coś takiego w długim tekście, bo w jaki sposób mam ustalić jakie numery mi wywinął Spikit buszujący w tekscie bez mojego pozwolenia?

Dlatego większość komend wywaliłem włącznie z komendą Enter, zaznacz itp... bo taki np "Enter" kazował mi zaznaczoną wcześniej frazę. A przecież takich komend jest wiecej które mi "redagują" bez mojej zgody tekst.

Spikit używam tylko do odświeżania, przewijania, i do {CTRL+F}.

Nie włączam w ogóle funkcji Myszka, bo dużo szybciej wykonam potrzebne operacje swoją myszką. Nie korzystam ze słownika bo bardzo rzadko jakieś pojedyncze słowo program odczytuje. Radzi sobie natomiast dużo lepiej gdy komenda składa się z kilku słów.

I jeszcze raz bardzo proszę o wprowadzenie tej możliwości: "Poza tym byłoby wskazane, by po najechaniu myszką na ikonę Spikit na pasku zadań były wyświetlane włączone funkcję. Wywoływanie głosowe jest zbyt kłopotliwe i czasochłonne. Tym bardziej, że komendy rzadko używane nie zawsze się pamięta."

Myślę, że za prawie 200 złotych coś takiego mi się należy. Nie mam pamięci i nie będę jej obciążał dodatkowym zapamiętaniem złożonego i b. rzadko wykonywanego polecenia.

Murata25   2 #28 03.05.2013 00:40

W poprzednim tekście powinno być: "Spikit używałem tylko do odświeżania, przewijania, i do {CTRL+F}."

Bo teraz nie mogę korzystać nawet z tego typu funkcji, bo zamiast przewinąć mi stronę to program przerzuca mnie do innej zakładki w przeglądarce.

alucosoftware   7 #29 03.05.2013 12:03

@Murata25
Zaktualizowałem instalator, funkcja Klawisze powinna działać tak jak poprzednio (1.4.4.0) na systemie 64-bitowym. Należy usunąć ręcznie poprzednią wersję i zainstalować Spikit 1.4.5.0 pobrany jeszcze raz z sieci (http://www.spikit.pl). Poinformuj mnie czy nadal występują takie kwiatki o jakich piszesz.

I... zwiększ 'próg akceptacji' to Spikit nie będzie wywoływał poleceń 'bez powodu'. Spikit ma dużą bazę użytkowników, którzy w wyniku różnych urazów lub schorzeń neurologicznych mają ograniczoną możliwość wyraźnego wysławiania się. Stąd też niski domyślny próg dokładności, który należy dostosować samodzielnie do własnej wymowy.

Użytkownicy, którzy mają problem z oprogramowaniem otrzymują ode mnie wsparcie w bardzo krótkim czasie. Gorzej w drugą stronę: 'nie działa i już', 'źle działa' ;)

Autor edytował komentarz.
Murata25   2 #30 03.05.2013 12:22

@alucosoftware
Tak na gorąco, mogę powiedzieć, że chyba już jest OK, dzięki.

Murata25   2 #31 03.05.2013 12:35

I jeszcze takie pytanie. Jaką frazę (literalnie) mam wypowiedzieć by np. strona została przewinięta w górę 3 razy. Próbuję na różne sposoby ale albo całkowity brak reakcji albo sporadycznie stronę jest przewinięta do góry, ale tylko 1 raz.

alucosoftware   7 #32 03.05.2013 13:51

@Murata25
Następnym razem napisz maila, będzie szybciej...

W wersji 1.4.5.0 wprowadziłem możliwość wykonywania poleceń wiele razy (od 1 do 20), ale z uwagi na to, że użytkownik mógłby zrobić sobie krzywdę, to ta możliwość nie jest zapisana w domyślnej Regule głosowej. Jeśli chcesz 3 razy nacisnąć jakiś klawisz to będziesz musiał dopisać w odpowiednim miejscu #ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ np.:
przewiń w dół {PGDN} [#ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ razy]

Dzięki temu możesz powiedzieć zarówno 'przewiń w dół' jak i 'przewiń w dół X razy', gdzie X to liczba od 1 do 20. Oczywiście polecenia możesz zgrupować za pomocą nawiasów ( ) np.:
...fragment reguły... | (przewiń w dół {PGDN} | przewiń w górę {PGUP} | strzałka w górę {UP} | strzałka w dół {DOWN}) [#ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ razy] | ... fragment reguły ...

Zobacz jak to jest zrobione w funkcji Formularze (jeśli nie ma Reguły #ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ to kliknij w przycisk przywracający domyślną regułę). Tam Reguła ta jest dodana do wszystkich liter alfabetu, aby móc wpisywać np.: 'Waldemar 3 razy' -> www

przemor25   14 #33 03.05.2013 15:18

@alucosoftware
Mi już przynajmniej na czterech calach coraz gorzej idzie obsługa jedną ręką (a ręce mam nie tak małe)ale jeszcze daję radę :)

Murata25   2 #34 03.05.2013 15:48

@alucosoftware
Dzięki, dodałem tę regułę i działa OK ;)

Murata25   2 #35 03.05.2013 22:08

@alucosoftware
Przy okazji miałbym takie pytanie.

Czy istnieje możliwość, że jedna komenda głosowa wywołuję kolejną komendę?

Z różnych względów chciałbym zdefiniować wyszukiwanie wg kilku kluczowych słów. A więc wywołanie pola CTRL+F i wpisanie zdefiniowanego słowa, np. {Reduta}.

PS. Wprowadzenie możliwości powtarzania jest bardzo dużym postępem. Moje gratulacje.

alucosoftware   7 #36 04.05.2013 09:37

@Murata25
Aby nie wklepywać tego samego, zobacz komentarz 16. w odpowiedzi na pytania @max1234 w komentarzu 13.

Murata25   2 #37 04.05.2013 14:05

@alucosoftware
Bardzo przydatne udogodnienie
Wielkie dzięki :)

alucosoftware   7 #38 04.05.2013 15:21

@Murata25
Można jeszcze przytrzymywać klawisze, ale to na razie jest w fazie testów. Dzięki możliwości przytrzymywania klawiszy można wykorzystywać Spikit do sterowania postaciami w grach komputerowych. Wkrótce pojawi się więcej informacji.

przemor25   14 #39 05.05.2013 00:25

Kurcze, jesteś wzorowym deweloperem. Jedna osoba i od razu aktualizacja softu. Gdyby tak każdy deweloper słuchał swoich klientów jak Ty :)

arlid   14 #40 05.05.2013 07:56

@przemor25
Masz rację, @alucosoftware jest wzorem do naśladowania. Warto tutaj wspomnieć o akcji z HZ, gdzie można było otrzymać licencję i ktoś napisał o użytkowaniu na XP SP3 (o ile dobrze pamiętam) i za jakiś czas to już działało. Rozwiązywanie problemów czy podawanie sugestii jest wręcz błyskawiczne i za to należą się wielkie brawa :)

alucosoftware   7 #41 05.05.2013 10:35

@przemor25
@arlid

Oj tam oj tam, chochlik się wdarł do kodu, więc go poprawiłem. Nie oczekuję w zamian bynajmniej jakiejś ogromnej wdzięczności, ale przydałoby się choć trochę wsparcia użytkowników od strony "społecznościowej". AdWords (głównie to na YT) kosztuje krocie a możliwość 'promowania' postów na FB woła o pomstę do nieba.

Życie dewelopera jest niewdzięczne ;) Ostatnio informacja o projekcie dotarła do trochę większej ilości osób i już posypały się maile, że nie udostępniam pełnej wersji za darmo i za to powinienem skonać w męczarniach (plus kilka inwektyw). A 'demo' (nie znalazłem lepszej nazwy), mimo że działa bezterminowo i statystycznie wymaga odczekania 7 sekund pomiędzy kolejnymi komendami mogę sobie... Bajka :)

arlid   14 #42 05.05.2013 16:58

@alucosoftware
Wiem, że to może wydać się głupie, ale nie zauważyłem na stronie Spikit żadnej informacji odnośnie bannerów itp. Może warto stworzyć podstronę i umieścić tam bannery i kody do nic. Być może ktoś będzie zechce zamieścić taki oficjalny banner :) Poz tym (nie wiem w jakim mieście mieszkasz) może skontaktuj się z jakimiś organizacjami pozarządowymi? Próbowałeś? Oni pomagają wielu osobom, a twoje oprogramowanie potrafi pomóc i ma wielki potencjał. Więc można by porozmawiać na temat współpracy. Oczywiście nie chcę narzucać jakichś działa itd. to po prostu takie luźne przemyślenia :)

alucosoftware   7 #43 05.05.2013 17:16

@arlid
Uuuu... poruszyłeś drażliwy temat.

Organizacje pozarządowe to w większości pic na wodę. Zdarzają się wyjątki i naprawdę dobrzy ludzie, ale uwierz mi - nie chciałbyś znać "najprawdziwszej" prawdy... "Been there, done that". Nawet gdybym powiedział "hej ludzie patrzcie co zrobiłem, chcę to oddać za darmo wszystkim, którzy naprawdę potrzebują takiego rozwiązania" to uwierz mi - odzew sięgnąłby może 1-2% tych organizacji. Teraz, z perspektywy czasu, widzę ile czasu zmarnowałem na walkę z wiatrakami.

http://www.nie-pelnosprawni.pl/index.php/ciekawostki/multimedia/38-sprzt-i-techn...

Szkoda tylko tych ludzi, dla których Spikit rzeczywiście jest ułatwieniem. Jedyną drogą dostępu do nich jest marketing szeptany. Innego wyjścia nie ma. Tak to właśnie funkcjonuje, Spikit za parę złotych i komfort pracy albo "specjalna" klawiatura za dziesiątki tysięcy złotych :)

Autor edytował komentarz.
przemor25   14 #44 06.05.2013 13:44

@alucosoftware
Jako, że mam licencjat z pedagogiki specjalnej i na mojej uczelni jest taka specjalna pracownia komputerowa dostosowana do osób niepełnosprawnych to napisałem do administratora i poleciłem Twój program. Szkoda, że już tam nie studiuję, może mój wpływ byłby większy :)

alucosoftware   7 #45 06.05.2013 15:19

@przemor25
A dziękuję bardzo :) Ja właśnie klepię kolejną wersję Spikit (takie tam poprawki dla wielbicieli głosowych gier).

PS Ech... studia... to były czasy...

arlid   14 #46 06.05.2013 18:33

Pewnie @alucosoftware ma oddzielną wersję deweloperską Spikit i tylko mówi sobie do mikrofonu, a program pisze się sam ;)

alucosoftware   7 #47 06.05.2013 18:52

@arlid
Nie, ale mam słownik z 'przeciążeniami' i część kodu sobie dyktuję :) To proste jak drut. Wystarczy wykorzystać np. taki słownik:

dopóki {while}
jeżeli {if}
lista {List nazwa = new List()}

W przypadku popularnych słów kluczowych VS2010 daje nam możliwość stosowania tzw. 'code snippets', czyli wstawek kodu. Wystarczy wypowiedzieć polecenie np. 'ok', które zatwierdzi taką wstawkę (naciśnie klawisz TAB) i programowanie za pomocą głosu jest jak najbardziej możliwe. Pozostaje tylko problem szybkiego nadawania unikalnych nazw zmiennym, ale to zawsze można wklepać ręcznie.

Oczywiście wersja deweloperska nie ma kilku drażliwych ograniczeń, ale jest w 99% zgodna z tym co udostępniłem w sieci :)

Autor edytował komentarz.
przemor25   14 #48 08.05.2013 08:49

Przydałaby mi się taka appka do programowania głosowego na tablecie :)

alucosoftware   7 #49 08.05.2013 10:45

@przemor25
Masz przecież te wszystkie ultrabooki konwertowalne :) BTW na jakiej platformie tworzysz swoje dzieła?

alucosoftware   7 #50 08.05.2013 20:03

Nowa wersja programu jest już dostępna :) Opis wprowadzonych zmian umieściłem pod adresem http://www.spikit.pl/#comment-889878452 oraz na Facebooku.

Autor edytował komentarz.
przemor25   14 #51 10.05.2013 01:54

@alucosoftware
Jak na razie programista ze mnie żaden, ale od października zaczynam (kolejne) nowe studia i mam nadzieję, że wkrótce i to się zmieni :P A co do planów, to zamierzam na razie postawić na platformę .NET. Ale nie wykluczam zmiany zamierzeń podczas studiów. Wszystko to zależy od wielu czynników: rynku pracy, zapotrzebowania na dany język programowania itede, itepe :)

alucosoftware   7 #52 10.05.2013 12:36

@przemor25
Studia nie uczą programować :) Raczej tego w jaki sposób skutecznie zdobywać wiedzę i separować treści mniej ważne od tych wartościowych. Do tego wystarczy umiejętność czytania ze zrozumieniem i wiedza, że gdzieś tam istnieje "jakiś szczególny podzbiór wzorów i regułek", które ułatwiają rozwiązywanie problemów danego typu.

No chyba, że chcesz się doktoryzować ;)

Języki się zmienią, mało kto za tym nadąży. Ale to i tak są tylko słowa kluczowe, które same w sobie wiele nie znaczą. Spróbuj rozpocząć jakiś mały, domowy projekt w .NETcie. W razie czego służę poradą.

przemor25   14 #53 12.05.2013 09:57

@alucosoftware
Studiowałem i wiem, że studia wszystkiego mnie nie nauczą :) Nawet swego czasu miałem wątpliwości czy pójść na kolejne studia czy uczyć się na własną rękę (na zasadzie samouctwa). Niestety rynek ofert pracy jest tak skonstruowany, że mimo wszystko wymagają posiadanie tego papierka ukończenia szkoły wyższej. :)

To jest możliwy doktorat z informatyki? :)

Dzięki za wsparcie :)

arlid   14 #54 12.05.2013 12:37

@alucosoftware

Mam pytanie w innej strony :) Czy też mogę skorzystać z Twojej pomocy w .NETcie? Bym Ci na maila opisał dokładnie o co chodzi , lub na PW :P

alucosoftware   7 #55 12.05.2013 17:42

@arlid
@przemor25
Nie ma problemu, piszcie śmiało (ale z umiarem ;)

przemor25   14 #56 14.05.2013 20:01

@alucosoftware
Dzięki :) nie zasypię Ci skrzynki coby nie zatrzymać rozwoju Spikita :P

arlid   14 #57 15.05.2013 19:06

@alucosoftware
Świetnie :) Dzięki. Niestety czasem czasu strasznie mało, a zajęć mrowie :P

przemor25   14 #58 19.05.2013 10:15

@arlid
Dobry programista kosztem snu wykodzi swój program. :P

arlid   14 #59 19.05.2013 18:18

@przemor25
Tak :P I jeszcze doda:

"If (doba==24h) then{
doba=doba*2;
}"

Oczywiście kod w formie przenośni :)