Asystent Google pomoże sortować śmieci. Dostępna nowa integracja: Pan Śmieciarz

Asystent Google pomoże sortować śmieci. Dostępna nowa integracja: Pan Śmieciarz18.02.2019 19:15
Asystent Google pomoże sortować śmieci. Dostępna nowa integracja: Pan Śmieciarz

Możliwości Asystenta Google w Polsce rosną. Ostatnio dużo mówi się o walce z zanieczyszczeniem środowiska, a czym wiąże się wiele trudności na różnych poziomach. Jedną z nich jest brak wiedzy o sortowaniu śmieci (nic dziwnego, kartony po napojach są zdradliwe) i głęboki brak szacunku dla przyjętych na osiedlach zasad. Asystent Google dostał nową integrację, która ma w tym pomóc i edukować Polaków, którzy zainteresują się tematem.

Bu uruchomić nową integrację, trzeba poprosić Asystenta: OK, Google. Porozmawiaj z Panem Śmieciarzem.

Jak sortować? Gdzie wynosić?

Pan Śmieciarz odpowie na proste pytania o to, gdzie możemy wyrzucić różne przedmioty, opakowania i typy śmieci. Sztuczna inteligencja dobrze rozpoznaje nazwy różnych przedmiotów i opakowań, w tym wiele nazw własnych produktów spożywczych. Zapytany ogólnie, na przykład o butelkę, powie co zrobić ze szkłem i plastikiem. Dodatek odpowie na takie pytania, jak:

  • *Gdzie wyrzucić papierek po Snickersie?/i
  • iDokąd wynieść lustro?/i
  • iDo jakiego pojemnika wyrzucić karton po mleku/i
  • iCo zrobić z telewizorem?*

Odpowiedzi zostaną odczytane przez syntezator mowy, a w niektórych przypadkach także opatrzone ilustracją (przygotowaną zapewne „na szybko” w Paincie, chyba że taki był zamysł estetyczny autorów integracji).

Informacji lokalnych brak (nic dziwnego)

Integracja Pan Śmieciarz dla Asystenta Google nie pokazuje niestety informacji bardziej lokalnych. Nie wszystkie obszary posługują się kolorowymi pojemnikami i workami, niekiedy stosowane są osobne pojemniki na szkło kolorowe i bezbarwne, a dodatkowo niektóre gminy nie stosują pojemników, ale kolorowe worki na śmieci, które mieszkańcy przechowują we własnym zakresie. W tym bałaganie trudno się rozeznać, zwłaszcza jeśli ktoś się często przeprowadza lub odwiedza znajomych i rodzinę. Asystent Google nie ma dostępu do takich danych i nie jest w stanie nam ich podać. Trudno wymagać, by był w stanie odczytać harmonogram odbioru śmieci gabarytowych każdej spółdzielni mieszkaniowej w Polsce, ale nie jest nawet w stanie wskazać najbliższego punktu odbioru elektrośmieci.

Ubogie informacje w Asystencie pokazują też większy problem – brak wspólnych standardów w udostępnianiu danych o harmonogramie wywożenia śmieci i regulaminie obowiązującym w danej gminie. Mam nadzieję, że z czasem miasta i wsie będą Bardziej „smart” i jeśli nie podłączą pojemników do sieci 5G, jak mają w planach Mysłowice, to przynajmniej będą czytelniej informować o terminach.

Poczucie humoru Pana Śmieciarza

Przez przypadek odkryłam też poczucie humoru Pana Śmieciarza. Ponieważ Asystent Google rozpoznał słowo „rower” jako „Robert”, odkryłam całą kategorię porad rodzinnych i małżeńskich.

Nie jestem jedyna. Firma Cludo, która opracowała Pana Śmieciarza, przyznaje:

Zaskakująco sporo użytkowników prowokuje Pana Śmieciarza pytając go co zrobić z teściową, byłą dziewczyną czy… zwłokami.

Wierzchołek góry lodowej

Sortowanie śmieci to tylko mała cegiełka w systemowej walce z zaśmieceniem planety. Zmian potrzeba na wielu poziomach. Nic nam nie da eleganckie odkładania plastiku do żółtego pojemnika, jeśli plastik ten wyjedzie na składowisko, które zostanie podpalone (przykładem jest składowisko w Zgierzu). Ruchy Zero Waste pomogą na poziomie jednego gospodarstwa domowego, ale jest mnóstwo produktów, których nie da się kupić bez zbędnego, foliowego opakowania. W przygotowaniu są dotyczące tego regulacje unijne, ale do wdrożenia ich zostały jeszcze lata.

Najlepszym sposobem na rozwiązanie tego problemu są bardziej przyjazne środowisku materiały, które będą miały podobne do plastiku właściwości ochronne, ale szybciej się rozłożą. Obiecującym kandydatem na źródło takiego materiału są pestki awokado.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.