Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Star Citizen — kosmiczny majstersztyk [przetestuj za darmo]

Kosmos, ostateczna granica. Oto wędrówki statku kosmicznego przemierzającego międzygwiezdne szlaki, tam gdzie jeszcze żaden człowiek... się tak świetnie nie bawił - można by nieco sparafrazować słynne zdanie z klasyka gatunku (Star Trek). Kończący się, właśnie tydzień, rozpoczął się dla mnie dość interesująco, bo podczas porannego (wtorkowego) przeglądania aktualności z kraju i ze świata, natknąłem się na informację o możliwości wypróbowania przez kilka dni gry, która z pewnością będzie niezwykłą produkcją w świecie symulatorów.

Mowa tutaj o niesamowicie rozległym projekcie symulatora kosmicznego Star Citizen, który zebrał miliony dolarów na Kickstarterze. Wreszcie można samemu na własne oczy przekonać się, jak wygląda na żywo ten wyczekiwany przez wielu projekt. Bardzo mnie zainteresowała możliwość przetestowania publicznej bety i zakosztowania przyjemności z samodzielnego lotu. Chętnie zweryfikuję obietnice producenta, który obiecał ogromny "wszechświat" do zwiedzania. Udostępnione demo trzeba uaktywnić specjalnym kodem, który powinien utrzymać aktywność konta do 20 marca. W praktyce może to być 2 dni wcześniej. Wcześniejszy kod na który ja się załapałem, miał być ważny do 15 marca, jednak już 13 przestał działać.

Aby zabawa mogła się rozpocząć należy zarejestrować się na stronie producenta, a następnie pobrać i zainstalować grę. Aby przejść formalności, należy dodatkowo na stronie wpisać poniższy kod uprawniający do pobrania instalatora i aktywacji gry:

SXSWFREEFLY2K15

Bez powyższego kodu, musielibyśmy wykupić "pakiet", który kosztuje kilkadziesiąt dolarów. Po udanej rejestracji, dostajemy na e-maila link aktywacyjny.
Jeżeli wszystko poszło zgodnie z planem, to po krótkiej instalacji pobranego klienta uruchomieniowego, logujemy się swoim id do gry. Kolejnym krokiem jest pobranie tzw. patcha, czyli właściwie dane świata, w którym będziemy się poruszać. W tym miejscu co niektórzy dostaną zimny prysznic, ponieważ danych do pobrania jest ponad 20GB. Przy takiej paczce, przyda się szybsze łącze internetowe. Na szczęście moje podołało i przy nominalnej prędkości 60Mbps, cała operacja trwała mniej niż godzinkę. Dysponując łączem o prędkości 10Mbps, będzie to trwało ok. 6h - jak można by sobie obliczyć. Dlatego warto o tym pamiętać zanim klikniemy "download".

Warto również zapoznać się z minimalnymi wymaganiami sprzętowymi, które nie wyglądają na błahe:

  • Windows Vista (64 bit), Windows 7 (64 bit) lub Windows 8 (64 bit)
  • DirectX 11 i karta graficzna z 1GB Video RAM
  • 4 rdzeniowy procesor
  • 8GB pamięci RAM

Pełna wersja ma także otrzymać wsparcie dla DirectX 12 i MANTLE, jednak mocna karta graficzna i tak będzie potrzebna. Jeżeli nie spełniamy minimalnych wymagań, to raczej darujmy sobie tą pozycję. Jeżeli nie mamy odpowiedniej ilości RAMU, to nawet nie zobaczymy pokazu slajdów - sprawdzone :-)

Oczywiście pomyślałem sobie - a co tam mi będą gadać o ramie - 4GB wystarczy. Zapewniam Was - nie wystarczy! Był to pretekst do małych zakupów, które już miałem w planach, ale jeszcze się ociągałem. Szalę przeważył Star Citizen. Zamówiłem więc dwie kostki po cztery giga, ale niestety odbiór był dopiero możliwy we czwartek. Ne mogłem tak długo czekać ;-) Przeglądnąłem więc sklepy jeszcze raz i udało mi się znaleźć taki sam zestaw, czyli 2x4GB Good Ram i to jeszcze kilka złotych taniej - dostępne od ręki. Złożyłem więc szybko zamówienie z odbiorem osobistym i zaraz po pracy podjechałem do sklepu. Proszę grzecznie sprzedawcę o wydanie pamięci, a on po przeszukaniu kilku szuflad w okolicy i zaplecza - oznajmił, że niestety nie ma ich i być może ktoś je kupił tuż przede mną. (WDF???) Na nic zdały się moje prośby o dokładniejsze przeszukanie. Kurcze, przecież dzwoniłem wcześniej by się upewnić i były. Sprzedawca bardzo przeprasza i mówi, że może zamówić na jutro. No to niestety - nici z testów (środa). Poprosiłem o anulowanie zamówienia i oddaliłem się szybko do nadjeżdżającego tramwaju, aby nie stać potem w deszczu - pogoda nie była tym razem łaskawa.

Ze 2 minuty po tym jak ruszyłem w drogę powrotną do domu, odbieram telefon - dzwoni obsługa sklepu i pyta się czy to ja byłem właśnie u nich przed chwilą. Odpowiadam, że właśnie tak, na co pan przeprasza mnie i informuje, że kolega się pomylił i te pamięci są dla mnie odłożone - znalazły się!!! Wysiadam więc na następnym przystanku i zawracam kierując się ponownie do sklepu. No i jest, mam dodatkowe 8GB do kompletu. Wpinam więc swój nowy nabytek do mojej "stacji" i rozpoczynam działania z 12GB na pokładzie.

Po odpaleniu "startera" i zalogowaniu się danymi z wcześniej utworzonego profilu - uruchamiamy właściwą aplikację gry. Rozgrywkę rozpoczynamy w hangarze z własnym niewielkim statkiem. Sam hangar nie prezentuje się jakoś szczególnie, choć połyka mojego Radka 7750 na śniadanie i przy średnich detalach w 720p osiągam 20 fps.

Możliwe, że mocniejsza karta "odblokuje" lepszą jakość i może jakieś wygładzanie. Ustawienia dają nie wiele opcji. Mamy tu rozdzielczość i 3 ustawienia jakości oraz jasność, gamma itp. Dużo jest natomiast ustawień dotyczących kontrolerów. Można tutaj ustawiać szczegółowe zachowanie klawiatury, myszki, padu czy joysticka.

Gdy wsiądziemy do swojego statku kosmicznego, mamy do wyboru dwa światy, w których będziemy mogli polatać. Ładowanie scenerii może potrwać dłuższą chwilę, ale jak już się znajdziemy w kosmosie, to trzeba przyznać że widok robi wrażenie.

Sceny zawierają dużo "kosmicznych kamieni", ze zniszczonego księżyca. Są tam bardzo małe kawałki, jak i dość spore. Można poćwiczyć manewry omijające lub z sercem w gardle przelecieć prze jedną ze szczelin w gigantycznym odłamku. Oprócz trybu "free flight" jest też możliwość wykazania się w małej strzelance i pojedynku z wrogimi statkami. Jak tylko uda nam się opanować podstawy, to będziemy mieli okazję pobawić się laserami.

Gra świateł i klimatyczna ścieżka dźwiękowa, nadają świetny klimat. Mamy do wyboru widok z kabiny, z pozycji trzeciej osoby oraz z kamery na dziobie. Uważam, że widoki są naprawdę piękne i nawet średnia 23 klatek na sekundę, nie psuje mi zabawy. Trochę zajęła mi kalibracja pada i nauka pilotażu, ale było warto. Najlepiej będzie się sprawował joystick, jednak pad również daje rady - koniecznie z dwiema gałkami analogowymi.

Drugi świat to widok po katastrofie "obiektu słonecznego". Piękne ujęcia i pasma kosmicznych kamieni, to niezły poligon doświadczalny.

Niestety mamy ograniczony teren do latania - mam nadzieję, że to tylko w wersji testowej. Gdy zbliżamy się do niewidzialnej granicy, dostajemy strzeżenie a gdy nie zareagujemy, to następuje nasza dezintegracja. Szkoda, że nie można wlecieć w atmosferę i dostać się na planetę - byłaby jeszcze lepsza zabawa. Mimo wszystko przez kilka ładnych godzin miałem niesamowitą frajdę. Przy okazji sprawdziłem działanie aplikacji AMD Gaming Evolved, która umożliwia nagrywanie rozgrywki przy pomocy sprzętowego kodera VCE. Poniżej klipy, zarejestrowane z mojej zabawy, a to tylko przedsmak wersji pełnej. Niestety kompresja trochę psuje jakość - w rzeczywistości wygląda to o wiele lepiej. Z tego co zobaczyłem na stronie Star Citizena, będzie można kupować statki za prawdziwą nie małą kasę - są tam jednostki kosztujące setki dolarów... Do tego różne akcesoria, broń i inne dodatki.

Jeśli tyko dysponujecie odpowiednią maszyną i szybkim łączem, to zachęcam do zabawy - mnie to sprawiło dużo frajdy. Jak ktoś nie ma takiej możliwości, to zostaje Wam tylko pooglądać nagrania w sieci.

 

gry

Komentarze

0 nowych
Aragorn77   8 #1 14.03.2015 14:07

Zapowiada się naprawdę znakomicie, grafika kosmosu dodaje aurę tajemniczości, plus ogromne światy do zbadania. Po prostu WOW! No nic, trzeba będzie jeszcze trochę poodkładać na lepszy sprzęt, aby dane mi było nacieszyć się nieziemskimi widokami :-)

gowain   18 #2 14.03.2015 14:33

Wygląda ładnie, ale mnie jakoś nigdy takie gierki nie pociągały :)

amsteldam   3 #3 14.03.2015 15:34

Czy Intel G3258 4,2 (oc) z MSI Radeon R7 260X 2GB i oczywiście 8 RAM da radę. Planuje takie coś kupić i wychodzi mi taka konfiguracja przy moim ograniczonym budżecie. Dzięki za ewentualne rady.

Ayaritsu   4 #4 14.03.2015 16:07

@amsteldam Patrząc na minimalne, to da:)

Aragorn77   8 #5 14.03.2015 16:12

@stasinek: Tylko Bóg (podobno) jest doskonały :-) Nie będę się spierał o grawitację, to nie symulator. Liczy się fun :-)

bravo   16 #6 14.03.2015 16:27

@Aragorn77: Też uważam, że liczy się bardziej zabawa niż idealny model fizyki. Choć uderzenie w skałę powoduje, że statek troszkę się odbija, a raczej powinien rozpaść się na kawałeczki. Jednak to nie jest rzeczywisty świat i nie prawdziwe statki, które mają na dodatek osłony z pola siłowego. Poza tym to wciąż jest beta i silnik może być jeszcze poprawiony.

amsteldam   3 #7 14.03.2015 17:11

... no i w próżni dźwięk się nie rozchodzi, wiem przesadziłem :-]

bravo   16 #8 14.03.2015 17:31

@amsteldam: Racja. W kabinie słychać sporo, ale jak się przełączy widok na zewnętrzną kamerę, to panuje względna cisza. Od czasu do czasu coś tam delikatnie zaszumi od silników, ale myślę że jest to na korzyść ogólnego odbioru - razem z muzycznym podkładem.

xeth   4 #9 14.03.2015 17:38

Pogięło ich czy co, na i7 4710 + GT 860m mam jakieś 3 klatki na sekundę.

Aragorn77   8 #10 14.03.2015 20:47

@xeth: Tak na szybko to sprawdź, czy laptop ma ustawiony tryb energooszczędny, czy też jest ustawiony na tryb maksymalnej wydajności (nie wiem jaki to model, więc różnie to może się nazywać); w pierwszym trybie wygrywa bateria, w drugim komfort grania :-)

  #11 14.03.2015 22:08

@xeth: na gt520M mam 5 klatek ;)

sprawdź czy gra się nie uruchamia na integrze.

xeth   4 #12 14.03.2015 23:34

Sprawdziłem wszystko nawet kilka razy sprawdzałem czy aby nie uruchamia się na zintegrowanej grafice i było wszystko w porządku. Odpaliłem też inne gry żeby zobaczyć czy coś się nie popsuło i działały normalnie a tu nic, grać się nie dało taki pokaz slajdów był.

  #13 15.03.2015 09:50

@xeth: Wyłącz pagefile i zobacz czy gra się wywali. Jeśli tak to chyba będziesz wiedział dlaczego masz pokaz slajdów.

Na gt520m też mam pokaz slajdów ale grać się jakoś da.

Ustawiłeś starcitzen.exe na sztywno do dedyka w panelu sterowania nv ?

Ayaritsu   4 #14 15.03.2015 10:29

@xeth Sprawdź ustawienia czy Ci się nie odpaliło na maksymalnych, albo coś...chodź ewidentnie masz coś ze sprzętem, bo ja na słabszym sprzęcie wyciągam 16-20 klatek na maksymalnych ustawieniach w FHD. Ile masz RAMu? Może tu Ci kuleje, jak 4gb, to obstawiam, że to jest problem:)

#r2d2#   10 #15 15.03.2015 13:26

No, no, sam launcher bierze 50% procka, zapowiada się nieźle...

xeth   4 #16 15.03.2015 16:12

Ustawiłem na sztywno że ma się na dedykowanej grafice uruchamiać, co do pamięci mam 8 giga po uruchomieniu gra zajmowała prawie 4 tak że jeszcze trochę wolnej pamięci zostało.
Niestety wkurzyłem się i wywaliłem już bo zajmowała strasznie dużo miejsca.

Autor edytował komentarz.
skypan   3 #17 15.03.2015 20:10

Ta gra jest tak samo pasjonująca jak symulator rozwoju kamienia. Po części przedstawiony gameplay ociera się o tą ideę.

k.palka.pl   2 #18 16.03.2015 08:24

wszystko pięknie, tylko że taka gra istnieje od lat i zwie się EVE Online, może grafiki tak imponującej nie ma ale za to pół życia można na niej stracić ;)... na naukę podstaw :P

Autor edytował komentarz.
  #19 18.03.2015 09:30

Ja tam wole Elite: Dangerous. SC jakos do mnie nie przemawia.

angh   8 #20 22.03.2015 20:01

SC wciaz jest dosc kiepski. Obsluga joystickow jest plus minus dobra, ale model lotu jeszcze nie jest tam, gdzie byc powinien. Dodatkowo wymagania sa dosc smieszne - majac 290x nie moge wymaxowac i miec rozsadne fps. Na chwile obecna elite: Dangerous jest znacnzie bardziej grywalna, chociaz zebral 10% tego co SC i pozniej zaczal byc robiony. SC za bardzo przyklada wage do sprzedazy statkow za relna kase i tworzeniu nowych milestones za kolejne miliony, zamiast ztrzymac sie i po prostu dostarczyc to, co mieli dostarczyc rok temu.

angh   8 #21 22.03.2015 20:01

@k.palka.pl: eve online to jest totalnie, calkowicie inna gra.

ajp.c0.pl   5 #22 23.03.2015 08:14

@xeth: może miało problem z sterownikami. Ostatnio mój kuzyn na lapku z i7 i gtx970m miał problem z klatkowaniem i po przeczytaniu paru stron okazało się że musi przejść na w8/8.1 żeby dobrze chodziło xD

drunkula   7 #23 26.03.2015 22:50

Mnie by wystarczył TIE Fighter z odświeżoną oprawą graficzną.
Nawet joystick mogę używać TEN sam co w pierwowzorze.