Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Intel. Test GPU część druga

Czas zobaczyć jak radzą sobie te grafiki w grach. Znajdziecie tu takie graficzne killery jak Metro 2033 czy już trochę leciwy ale wciąż dający w kość układom graficznym Crysis. Co ciekawe np. takie Metro 2033 przy uruchamianiu na grafice intela wyświetlało błąd o braku kompatybilności ale mimo to działało poprawnie i nie zauważyłem aby występowały jakieś artefakty lub błędy w teksturach co dawniej zdarzało się GPU Intela. Do testów wykorzystałem benchmarki wbudowane w grę jak np. przy teście Warhammer 40,000 Dawn of War II lub narzędzie do testowania od producenta gry które wykorzystałem w teście Metro 2033 ( jak ktoś ma tą grę ze steam to narzędzie znajdzie w folderze Steam\SteamApps\common\Metro 2033).
Większość pozostałych benchmarków i narzędzi (freeware) można znaleźć na stronie Guru3D.com.

Jak widać na HD 4000 w rozdzielczości 720p da się już pograć, średni FPS wskazywał by że i na HD 2500 jest to możliwe ale momentami obraz szarpał dość znacznie co praktycznie wykluczało by w miarę komfortową grę. Na wykresie jest uśredniona ilość klatek na sekundę, zapomniałem tego zaznaczyć.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat BenchmarkUstawienia Medium / Enhan. Full dyn. Lighting (DirectX 11) / 1680x1050

Podsumowanie

Zacznę od odpowiedzi na pytanie z pierwszej części. Czy warto kupić szybsze pamięci jeśli zamierza się korzystać ze zintegrowanej grafiki? Moim zdaniem nie. Różnica w wydajności na HD 2500 była na granicy błędu pomiarowego i na pewno nie odczulibyśmy jej w normalnym użytkowaniu. Jeśli chodzi o HD 4000 to korzyść z szybszej pamięci jest czasem widoczna w benchmarkach ale nadal jest to zbyt mało aby opłacalne było dopłacanie do szybszych pamięci. W dodatku tu także w codziennym użytkowaniu raczej tego nie widać.
Co ciekawe w Crysisa na HD 4000 już da się pograć przy zredukowanej rozdzielczości i ustawieniach Medium, na Low jest nawet w miarę płynnie. W czasie gdy Crysis miał premierę było to nie do pomyślenia. Wszystkie programy i gry uruchomiły się na grafice intela bez większych problemów co kiedyś wcale nie było takie oczywiste ;)
HD 2500 nada się do pogrania w stare gry ale coś nowszego/bardziej wymagającego nawet po obniżeniu detali będzie przycinać albo zobaczymy wręcz pokaz slajdów ;D Choć nie ma co się dziwić. Ta grafika bardzo dobrze spisze się w zastosowaniach biurowych i raczej do takich jest stworzona.
Na HD 4000 pogramy bez większych problemów na niskich detalach. W starszych grach można się nawet pokusić o średnie ustawienia jak np. w przypadku gier RTS czy strategii gdzie ilość klatek na sekundę nie ma aż tak krytycznego znaczenia. Na ustawieniach wysokich i rozdzielczości 1680x1050, czyli tak jak w teście spróbowałem także pograć dłuższą chwilę w Warhammera ale to już wymagało sporo samozaparcia ;P Z gier które jeszcze sprawdziłem na tej grafice ale nie ma ich ujęte w wykresach to Red Alert 2, działał na full detalach ale to żaden wyczyn bo ta gra to już zabytek ;) Spróbowałem też pograć na HD 4000 w Red Alert 3 ale tu było już gorzej, choć na niskich detalach nadal można było pograć. Nie chciał bym jednak przechodzić całej gry na tej integrze ;P Znacznie lepiej niż w grach GPU Intela sprawdza się w zastosowaniach multimedialnych, ale o tym jutro.
Na koniec sprawdziłem jak tam z algorytmem filtrowania anizotropowego tekstur, posłużył mi do tego stary dobry programik D3DAFTester. W idealnej sytuacji obrazek będzie się składał z idealnych kolorowych okręgów płynnie przechodzących jeden w drugi. Tutaj HD 2500 i HD 4000 zaskoczyły mnie pozytywnie bo obraz jest właściwie taki jak być powinien. Z ciekawości sprawdziłem też starą integrę Intel GMA X3100 w moim laptopie i dałem tu obrazek do porównania żebyście wiedzieli jak to NIE powinno wyglądać ;P oraz obrazek z grafiki nVidia jako porównanie.
Bądźcie cierpliwi, jedzcie warzywa, ciąg dalszy nastąpi ;)
PS. Podobno tak wyglądam testując sprzęt ;P 

sprzęt

Komentarze

0 nowych
  #1 05.05.2013 11:07

Przydałyby się jeszcze wyniki bez jednej z kostek RAMu.
O ile częstotliwość jak widać za bardzo nie wpływa, o tyle spodziewam się że fakt włączenia dual-channel już będzie robił różnicę ;)

cabis   12 #2 05.05.2013 12:56

@lukasamd
W sumie masz rację zwężenie szyny ze 128bit do 64bit może mieć istotny wpływ na wydajność. Lepiej powinno to być widoczne na HD 4000 więc może zrobię dziś jakieś wyniki na single channel w końcu wyniki na dualu już mam.

arlid   14 #3 05.05.2013 17:08

Widać, że się napracowałeś. Mimo tego, ze wpis wydaje się "cężki" - nie ze sposobu napisania, ale po prostu ze swojej specyfiki (chodzi o "suche" fakty z pierwszego wpisu) czyta się go przyjemnie.

Autor edytował komentarz.