Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Xeon? Przecież to do serwerów. Niekoniecznie

Od kilku lat w ramach codziennej "prasówki" przeglądam kilka największych polskich portali których główną tematyką jest sprzęt komputerowy. Zauważyłem że kilka z nich co miesiąc przygotowuje konfiguracje zestawów komputerowych które ich zdaniem są najbardziej najbardziej opłacalne w danym przedziale cenowym. Ogólnie rzecz biorąc zwykle zgadzam się z ich wyborem jednak w żadnym z tych zestawów nie pojawia się xeon. Pewnie pomyślicie że to przecież jest oczywiste bo xeony to procesory serwerowe i w zasadzie mógłbym się tu z Wami zgodzić ale są xeony i xeony ;P

W tym wpisie zajmę się tylko tymi które mogą zainteresować przeciętnego zjadacza procesora ;>
Czyli CPU na popularny "cywilny" a nie serwerowy Socket 1155, jednak sytuacja jest/była podobna także dla Socket 1156, Socket 1366 czy leciwego już 775. Jeśli chodzi o bezkompromisową podstawkę Socket 2011 to sytuacja wygląda trochę inaczej bo dekstopowe procesory kończą się na sześciordzeniowcach a xeona pod ten socket można kupić nawet o 8 rdzeniach i 16 wątkach.
No dobrze ale wróćmy do socket 1155 (w zasadzie poprawna nazwa to LGA 1155 lub Socket H2) czemu w ogóle o tym wspominam i dlaczego uparłem się akurat na te procesory? Powód jest prozaiczny - cena.
Cena, jest często niższa niż swojego cywilnego odpowiednika i to oczywiście jest główny powód dla którego o tym wspominam.
Xeony dla socket 1155 można podzielić tak jak i "zwykłe" procesory na tą podstawkę na 2 obozy. Mowa tu oczywiście o mikroarchitekturze czyli Xeony serii E3-12xx - Sandy Bridge oraz E3-12xxV2 - Ivy Bridge.
Procesory te powinny działać w zasadzie na każdej płycie głównej obsługującej Sandy Bridge i Ivy Bridge. Większość popularnych płyt nawet oficjalnie je obsługuje.

No więc czym te procesory się w końcu różnią od Core i5 i i7 na tę samą podstawkę?

Z punktu widzenia przeciętnego kowalskiego to niczym szczególnym ale posiadają kilka dodatkowych funkcji których nie ma w "cywilnych" procesorach na tę podstawkę, są to:
  • wsparcie dla serwerowych pamięci ECC
  • VT-d - najogólniej mówiąc to bardziej zaawansowana wirtualizacja niż w zwykłych procesorach (VT-x)
  • Trusted Execution Technology (TXT)
Poniżej wybrałem kilka procesorów które moim zdaniem są najbardziej godne uwagi oraz porównałem z ich "zwykłymi" odpowiednikami z zablokowanym mnożnikiem.

Kiedy opłaca się wybrać Xeona?

Xeona najbardziej opłaca się wybrać gdy chcemy kupić i7 z zablokowanym (częściowo) mnożnikiem czyli np. i7-3770, taki E3-1230v2 będzie znacznie tańszy a niewiele mu ustępuje. Główna różnica to brak zintegrowanej grafiki ale to żadna wada w tej kategorii bo przecież kto kupując taki procesor używa zintegrowanej grafiki. W dodatku oba procesory można podkręcić w ograniczonym zakresie mnożnikami turbo, jeśli posiadamy odpowiednią płytę główną.
Sytuacja wygląda trochę inaczej jeśli zdecydujemy się na coś tańszego - i5. Tutaj xeony zwykle są trochę droższe niż ich odpowiedniki ale za to posiadają 8MB cache L3 a nie 6MB. Bardzo dobrą opcją jest najtańszy i5 czyli i5-3350P jeśli jednak rozważamy wyższy model to w cenie najdroższych i5 można mieć już wspomnianego Xeona E3-1230v2 czyli funkcjonalność i7 w cenie i5. Jest to opcja warta rozważenia nawet jeśli planowaliśmy i piątkę z odblokowanym mnożnikiem ponieważ różnica w cenie pomiędzy i5-3570K a E3-1230v2 to często tylko kilka, kilkanaście zł a zamiast 4 rdzeni i 4 wątków mamy już 4 rdzenie ale 8 wątków. Pozostaje tylko kwestia tego co bardziej nam się przyda.  

sprzęt porady

Komentarze

0 nowych
gowain   18 #1 23.02.2013 18:05

I taki właśnie procek ostatnio zakupiłem - E3-1230v2 :) Ważna sprawa to też mniejsze zużycie prądu niż i7, do tego "podobno" lepiej sprawuje się w takich zastosowania, w jakich ja potrzebuję - czyli Photoshop, Illustrator, rendering itp. Dwoma słowami: chyba warto :)

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #2 23.02.2013 19:16

Wszystko fajnie, tylko jakiś konkretne ceny by się przydały to tak "taniej na słowo" to mnie jakoś nie przekonuje. I druga sprawa - a co na taką ofertę AMD?

Semtex   17 #3 23.02.2013 20:17

@Shak: http://www.ceneo.pl/17112958

Do zastosowań jakie wymienił @gowain to ten procek nadaje się jak najbardziej, powiedzmy tak, używasz PC w sposób "półprofesjonalny/zarobkowy", z większym naciskiem na pracę niż rozrywkę to Xenon jest jak najbardziej dobrym wyborem.

Dla przeciętnego "Kowalskiego", chcącego pograć, przeglądać www. itd lepszym wyborem będzie i5 :)

n33trox   6 #4 23.02.2013 20:19

AMD na to AMD FX-8350 :) Ale w większości wypadków Xeon/Core i7 mu dokłada, a cenowo Xeon E3-1230V2 to jakieś 150-170zł więcej, a wydajność o wiele wyższa.

Generalnie jest to dobre rozwiązanie, ale są i tacy - wbrew temu, co twierdzi autor - którzy kupują komputer z Core i7 3770K bez karty graficznej, bo nie grają na nim, tylko np. bawią się w AutoCADy, rendering filmów czy inne tego typu. Wtedy Core i7, zwłaszcza ten z K będzie spoko, bo można go podkręcić i ma wystarczającą kartę graf. do obsługi systemu operacyjnego.

Over   9 #5 23.02.2013 22:57

No tak ok :) ale podkręcony 2500K a Xeon na standardzie to jednak różnica no ale chętnie bym się po ścigał jeżeli chodzi o różnice w taktowaniu :)

cabis   10 #6 23.02.2013 23:09

@Shaki81
Cen nie podałem celowo bo zmieniają się dość często a każdy chyba potrafi sobie znaleźć aktualne no ale skoro chcesz to proszę:
i7-3770 - 1099zł
E3-1230v2 - 869zł
E3-1240v2 - 999zł
E3-1245v2 - 1049zł - ten ma grafikę tak jak i7 z tym że tutaj jest P4000.
Obojętnie który z tych wybierzesz wyjdzie taniej niż ten i7.
i5-3350P - 659zł - najtańszy i5 bez grafiki.
i5-3470 - 710zł
E3-1220v2 - 769zł
E3-1225v2 - 849zł - ma grafikę P4000.
Ceny z esc.pl
AMD ma tutaj swoje topowe FXy czyli FX-8350 i FX-8320 ale te procesory mogą konkurować tylko z i5. AMD nie ma realnych konkurentów dla i7.

cabis   10 #7 23.02.2013 23:16

@Over
Zgadza się dlatego skupiłem się raczej na tych częściowo zablokowanych. Jednak osobiście jak miałbym kupować to brałbym jednak E3-1230v2 zamiast i5-2500K, różnica w cenie to 39zł a dostaje zamiast 4 wątków to 8 i 2MB cache L3 więcej. Co prawda nie podkręcę tego procesora tak jak odblokowanej i5 ale można podbić mnożniki turbo w xeonie i uzyskać trochę darmowej mocy, jak dla mnie wybór jest prosty :)

Autor edytował komentarz.
W_tym_temaciE   5 #8 24.02.2013 00:59

"Jest to opcja warta rozważenia nawet jeśli planowaliśmy i piątkę z odblokowanym mnożnikiem ponieważ różnica w cenie pomiędzy i5-3570K a E3-1230v2 to często tylko kilka, kilkanaście zł a zamiast 4 rdzeni i 4 wątków mamy już 4 rdzenie ale 8 wątków. Pozostaje tylko kwestia tego co bardziej nam się przyda."
Nie zgodzę się. Np. w grach osiem wątków nic nie daje.
A OC procesora - daje.

Saeros   5 #9 24.02.2013 09:02

"VT-d - najogólniej mówiąc to bardziej zaawansowana wirtualizacja niż w zwykłych procesorach"

No proszę, a ja się zastanawiałem o co chodzi w moim BIOSie, skoro "Intel virtualization tech" mam "Enabled", a opcja z wirtualizacją w nazwie pod spodem jest nieaktywna ;-P

Wygląda na to, że i moja popularna (wręcz budżetowa) płyta pociągnęłaby Xeona (?)

P.S. Jestem jedną z tych dziwnych osób, która cieszy się, że nie ma w obudowie dodatkowego piecyka-prądożercy w postaci karty graficznej ;-)

n33trox   6 #10 24.02.2013 11:01

@Saeros
Nie wiem, jaką masz płytę, ale ten procesor jest kompatybilny z wieloma chipsetami i płytami, nawet tymi najtańszymi, tyle, że na nich nie pobawisz się w OC.

Saeros   5 #11 24.02.2013 11:38

Nawet nie mam zamiaru. OC to nie dla mnie. Płyta to MSI H67MA-E35 (MS-7680), ale i to nie jest istotne.
Traktuję to wszystko jako ciekawostkę, ot, prawdopodobnie dowiedziałem się czegoś nowego.
"Tajemnica szarej funkcji w BIOSie" :-)

cabis   10 #12 24.02.2013 12:16

@Saeros
Twoja płyta obsługuje wszystkie Xeony na LGA 1155 wystarczy spojrzeć na stronę producenta -> http://pl.msi.com/product/mb/H67MA-E35--B3-.html#/?div=CPUSupport
Co do wirtualizacji to zobacz sobie tutaj -> http://www.thomas-krenn.com/pl/wiki/Przegląd_funkcji_Intel_VT

Saeros   5 #13 24.02.2013 16:31

Proszę jak miło.
Co do tych funkcji VT, szarą mam – jeśli pamięć nie myli – tę z literką "D". Co ciekawe, gdy przywrócę ustawienia fabryczne, mogę w nią wejść i włączyć. Przy następnym uruchomieniu znów będzie szaro.

pstrowsky   7 #14 27.02.2013 12:12

Dzięki za art, bardzo pomocny. A nie ma więcejwątkowych (12/16) procesorów na LGA 1155?
Na następny art zamawiam dwuprocesorowe płyty główne :)

cabis   10 #15 01.03.2013 21:33

@pstrowsky
"A nie ma więcejwątkowych (12/16) procesorów na LGA 1155?"
Nie. LGA 1155 z założenia jest podstawką "dla ludu" czyli segment niższy i średni, procesory 12 wątkowe i 16 są na podstawkę dla entuzjastów czyli LGA 2011 bo kowalski i tak nie kupiłby proca za 4000zł ;)
"Na następny art zamawiam dwuprocesorowe płyty główne :)"
Dwuprocesorowe płyty to nie moja działka choć chciałbym kiedyś przetestować/pobawić się taką płytą jak EVGA Classified SR3 ;D

michaello   3 #16 09.03.2013 22:09

Artykuł jakiego ostatnio szukałem :)
Tydzień temu zamówiłem zestaw właśnie z Xeonem E3-1240V2. Był ponad 200zł tańszy od i7-3770, a różnica to tylko 100MHz w Turbo. Oczywiście od razu zakładałem, że nie będę podkręcał procesora.

  #17 15.04.2013 19:11

Gratuluję autorowi trzeźwego podejścia do tematu procesorów! :-) To jest dokładnie to nad czym się od pewnego czasu zastanawiałem: dlaczego polecając elementy do zestawów komputerowych z uwagą skierowaną na cenę nikt nie proponuje jako alternatywy Xeonów?! To jest kolosalna różnica mieć 8 wątkowy procesor zamiast 4. Oczywiście tzw gracze (hehe mamy całe kilka milionów "profesjonalnych" graczy chyba) zasadniczo zwracają uwagę na 1/częstotliwość (czyt:wydajność) pojedynczego wątka 2/możliwość podkręcania czyli zwiększenia wydajności pojedynczego wątka. I tu uwaga - coraz więcej programów i gier wykorzystuje coraz lepiej wielowątkowość procesora. Dziś kupiony Xeon z 8 wątkami to lepsza inwestycja w dłuższej perspektywie czasowej niż i5 z 4 wątkami (nawet ten podkręcalny). Jeśli chodzi o procesory do skomplikowanych masowych obliczeń to w ogóle nie ma się co zastanawiać - trzeba brać 8 wątkowego Xeona zamiast i7 a różnicę cenową wykorzystać na lepsze parametry RAM czy mobo :-)

  #18 08.01.2014 16:29

W pełni widać to choćby w Rome 2 Total War, gdzie Xeon od początku nie miał problemu z wydajnością

CKMckm   1 #19 25.07.2014 23:21

Witam, mam xeon e3-1230v2, MSI Z77a-g43, 2x4 RAM 1600, GTX 460, deus G1, Win 7 64bit=> zegar xeona ustawiany w turbo wg zapotrzebowania min 4x1.600 do max 4x3.500 lub na stałe 3.500 4 rdzenie.
Wszystko śmiga na MAX ustawieniach, Crysis3, Battlefield 3, FarCry3, Żadnych opóźnień, migotań itp. Nie muszę się bawić w podkręcanie, procesor max 46st C
Stabilny jak skała cały zestaw, wentylator boxowy typowy, może za głośny ale nie przeszkadza. Już przerabiałem OC na innych prockach, zestawy chłodzące, monitorowanie, walka o każdy MHz, godzinne testowania, ekrany śmierci.
POLECAM XEONA1230v2, jestem bardzo zadowolony, nie warto dopłacać do I7

daras28-82   8 #20 08.09.2015 02:54

Przeciętny Kowalski nie targa się na i7 gdy za cenę samego procka może mieć cały komputer.
Nie zauważy też różnicy bo nie wykorzysta mocy i7.
AMD jest bardzo ważny jako konkurent dla Intela, monopol szkodzi rozwojowi technologii a i cenowo AMD jest przyjaźniejszy.
Jako przeciętny użytkownik jestem bardzo zadwolony z leciwej parki Xeonów E5430 w moim piecu.
Kompletnie bez problemów radzą sobie ze wszystkim co robię na komputerze.
Podobne zadowolenie daje mi A10-5800k bo nowy i całkiem mocny piec kosztował mnie sporo mniej niż sprzęt podobnej mocy na Intelu.

  #21 11.12.2015 20:47

@gowain: posiadam i potwierdzam, że daje radę. Ale mimo wszystko czegoś mi w nim brakuje. Posiadam go od 3 lat i jakby nie do końca współżyje w Quadro 2000 nie rozumiem dlaczego? Albo mi się zdaje, że za wolny?

timo76   1 #22 12.12.2015 18:33

Kupiłem Della T3500 z Xeon 3,06 GHz (4 rdzenie) W3550, 24GB RAM, MSI GTX970 4GB i mogę z ręką na sercu napisać, że taki sprzęt jest super. W Battlefront mam 80-100 klatek. Monitor co prawda ma 60Hz ale uważam, że stosunek kasy za ten używany sprzęt do możliwości jest bardzo dobry no i jest to Dell a nie byle jaki składak.

  #23 15.12.2015 21:06

A ja od najbliższej soboty pobawię się taką konfiguracją:

1. MoBo Z10PE-D8 WS
2. CPU Xeon E5-2680v3 x2 szt.
3.Chłodzenie Corsair H80i GT x2 szt.
4. 8x8GB DDR4 RDIMM ECC REG.
5. SSD SAMSUNG 1TB MZ-75E1T0B/EU 850 EVO
6. Nvidia Quadro K4200 x2szt.
7. Zasilacz Corsair AX1500i
8. Obudowa Cooler Master Cosmos II

Mam nadzieję, że zasilacz da radę ;-)

  #24 15.12.2015 21:12

@timo76: A ja od najbliższej soboty pobawię się taką konfiguracją:

1. MoBo Z10PE-D8 WS
2. CPU Xeon E5-2680v3 x2 szt.
3. Chłodzenie Corsair H80i GT x2 szt.
4. 8x8GB DDR4 RDIMM ECC REG.
5. SSD SAMSUNG 1TB MZ-75E1T0B/EU 850 EVO
6. Nvidia Quadro K4200 x2szt.
7. Zasilacz Corsair AX1500i
8. Obudowa Cooler Master Cosmos II

Mam nadzieję, że zasilacz da radę ;-)

  #25 18.12.2015 10:36

Myślę o konfiguracji pod SW 2015 z Xenonem E3 1231 i Quadro k2200 - dobre zestawienie ?

  #26 27.12.2015 17:20

Hej,
Zaciekawiony jestem właśnie różnicami pomiędzy i7 i xeonami. Z tego co wiem Xeony raczej wykorzystuje się do MP (multiprocessing), a z i7 to różnie bywa. Większość i7 nie pozwala na zastosowanie MP, oczywiście niektóre xeony też nie pozwalają na MP, ale nie o to chodzi. i7 często są dużo wydajniejsze w różnego rodzaju zestawieniach, głównie na wynik wpływa wyższe taktowanie, bo zauważyłem że xeony taktowanie mają niższe, aczkolwiek odrabiają to wielkością pamięci catch i oczywiście możliwości OC są lepsze w i7. Już trochę się naczytałem na temat procesorów, a poszukuje rozwiązania do przeprowadzania symulacji MES(FEM) oraz FLOW, gdzie na dzień dzisiejszy używam i7-2600k (to juz drugi, bo pierwszy sie spalił, pomimo mocniejszego chłodzenia - nie w wersji box) poci się co nie miara, a sam czas symulacji pozostawia wiele do życzenia (najprostsze sym. = 12h, średnio skomplikowane do 2 tygodni). Oczywiście fundusze mam ograniczone. Pytanie: lepiej kupić poleasingowy (czyt. używany w biurach) komputer z 2x xeonem x5690 (co daje 12 rdzeni /24 wątki), czy ładować kase w nową technologie i7-5820k (6 rdzeni / 12 wątków), dodam że wszystko będzie chodzi z 2x grafika (quadro k2200 lub gtx970, tutaj się jeszcze zastanawiam) i 24gb ram oraz dyskiem SSD. W xeonie mogę zastosować ram w wersji ECC co poprawi stabilność

deton24   3 #27 07.09.2016 18:14

Jak ktoś szuka tanich wielordzeniowych CPU, to ostatnio za 300 zł natknąłem się na Xeon E5-2650 (8/16), może jeszcze coś z rodziny tych procesorów da się w przyzwoitej cenie znaleźć. Tylko płyty się zaczynają od 850 zł.. Serwerowe jeszcze drożej. LGA1366 jeszcze czasem z serwerowych płyt się coś znajdzie. Ale na 1366 to chyba dobrze czegoś poszukać na ebayu, czasem jak się ma kogoś za granicą, to niezalogowanym szukać w danym języku, albo zmienić domyślny adres wysyłki, bo nie wszystko się wyświetla jak wysyłki do PL nie ma zaznaczonej w danej aukcji.

Ogólnie najtańsze sensowne procesory teraz to i5-2400 - 300 zł, 2500k - 529 zł, 3470 - 450 zł @4,1 nie dużo niższe wyniki osiąga. Czy też i7 2600k - ~650-700zł Czy jak się znajdzie jakąś płytę na 1366, a do OC to już w ogóle są świetne, przeganiają tamte, są bardzo tanie na tą podstawkę, a Xeony dobrze się kręcą. Polecam nawet E5620, czy E5645 6 core, E5649, X5650. Ew. 1156, choć słabsze są, to z nich też Xeony (zamiast i5-750 jeśli cenowo lepiej) X3440 (4/8) wzwyż (ale nic poniżej - 4 core, porównywalne bardziej z i5 1156). Ale on i tak wymięka przy i5 2400 jak są oba niekręcone.
Najtaniej i najszybciej wychodzi raczej 1366. Oczywiście po OC, i jak za płytę nie zabulimy więcej jak za jakąś wyrwaną okazję 2500k+płyta, a czasami się znajdzie jakaś aukcja na allegro, i można dostać w dobrej cenie.
Jeszcze jest i7 850 (4/8) 450 zł.

@up Jak program wykorzystuje wielowątkowość w miarę liniowo na wszystkich rdzeniach, wejdź na stronę GeekBencha, i sprawdź wyniki danego CPU, i są też w konfiguracjach 2 CPU, i porównaj wyniki.

Autor edytował komentarz w dniu: 07.09.2016 19:42
  #28 25.09.2016 18:27

Mój komputer opierał się na płycie głównej Asus P6T SE i leciwym procesorze Intel i7 920, który wymieniłem jakiś czas temu na Xeona i to nie byle jakiego, tylko prawdziwego potwora na platformę opartą o socket lga1366, a mianowicie Xeon W3690. Jest to bliźniaczy procesor do 990X Extreme Edition , różni się tylko tym, że jest jeszcze potężniejszy. W testach, bez podkręcania, wydajność jest na poziomie 4770K.