Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Atari 65XE - Reaktywacja

Ostatnio odkopałem w garażu stare 8 bitowe ustrojstwo - Atari 65XE. Był to pierwszy komputer z jakim miałem styczność w ogóle, no i... wzięło mnie na sentymenty. Wiem, że jest na DP kilka sentymentalnych osób, więc postanowiłem opisać swoje boje z próbą uruchomienia tego starocia - może ktoś sobie przypomni swoje stare miłe dzieje. Nie było łatwo - brak zasilacza, stare wtyki, niecałkiem sprawny sprzęt (po tylu latach chyba miał prawo?) skutecznie utrudniały mi to jedno spojrzenie na magiczny napis: READY. W końcu dopiąłem swego, a jak tego dokonałem, to poniżej.

Gdzie mój zasilacz?

Szperając w garażu odkopałem wspomnianą wcześniej Atarynkę, joysticki, magnetofon -wszystko gra, ale co z zasilaniem? Bezowocnie zakończyły się próby odnalezienia czarnego magicznego, oryginalnego zasilacza, co zmusiło mnie do poszperania w internecie i rozwiania wątpliwości, jaki prąd jest potrzebny aby uruchomić muzealny już sprzęt. O dziwo, sporo jest materiału w sieci dotyczącego Atari - niektóre nadal aktualizowane i rozwijane! Przestudiowałem kilka schematów, poczytałem kilka publikacji i doszedłem do wniosku, że poczciwa Atarynka jest zasilana napięciem 5V, a żeby wszystko poprawnie działało wystarczy 3A - wiem skąd wziąć przynajmniej taki prąd, tylko jak to podłączyć? Wtyczka od zasilania ma 7 pinów O_o - skąd się dowiedzieć, który to +, a który -? Z pomocą przyszły schematy Atari dostępne w sieci i moja analiza wnętrza tego komputerka ;) Uznałem, że lepiej będzie się upewnić, zanim puszczę z dymem zabytek muzealny :) Do czego udało mi się dojść, obrazuje poniższa rycina:

Skoro wiadomo już co gdzie podpiąć, to teraz pomyślmy skąd wziąć żądane napięcie. Tutaj pomogłem sobie współczesnym rozwiązaniem - zasilacz ATX od zwykłego PC. Patrząc na wtyczkę od tegoż zasilacza (MOLEX), widzimy wszystko czego nam potrzeba: czerwony kabelek to właśnie +5V, a czarny to masa. Zrobiłem pajęczynkę i połączyłem MOLEX'a z Atarynką.

Ktoś wie, jak zmusić zasilacz ATX do pracy bez komputera? Podpowiedź na poniższym screen'ie:

Atari na chodzie, ale co z obrazem?

No właśnie, gdzie upragniony napis READY? Tutaj, po dłuższej diagnozie, doszedłem do wniosku, że uszkodzone jest gniazdo TV-OUT. Podjąłem próbę podłączenia TV przez wyjście na monitor. Dorwałem przejściówkę do starej klawiatury DIN/PS-2, podłączyłem do niej kabelek S-Video i wpiąłem to do TV - teoria głosi, że powinno zadziałać ;) Owszem zadziałało, ale niezbędne, do poprawnego wyświetlania, okazało się podłączenie (gdziekolwiek) kabelka z wyjścia TV-OUT - widać taka specyfika usterki... Mniejsza o to. Oczom moim ukazał się blue-screen (w tym przypadku to radosna nowina ;) ) z napisem READY.

8-bitowa machina ruszyła co dalej?

Dalej, aby upewnić się, że wszystko gra, uruchomiłem sekwencje testów komputera: SELF TEST (ktoś pamięta kombinacje klawiszy do wejścia w to?). Testy przeszły poprawnie - nie byłem zdziwiony, bo Atari to hardy sprzęt.

W międzyczasie, surfując trochę po sieci, przypomniałem sobie odrobinkę ATARI BASIC. Nie zostały mi się żadne gry - nic to, napiszę sobie sam :)

No to jedziemy z kodem. Nie muszę chyba nikomu przypominać, jak ważna jest numeracja linii. Pamiętacie Robbo? Więc do dzieła! Stworzymy sobie jednoplanszowe Robbo w trybie tekstowym, a co :)

Najpierw przygotujmy sobie planszę. Plansza o wymiarach 22x21 (zauważycie, że gdzieś mi wcięło linię 102 - późno było) umieszczona w jednym stringu. Będę wkładać do tego stringa po 22 znaki (szerokość planszy), żeby mi było łatwiej potem planszę układać:

89 REM ------ PRZYGOTOWANIE PLANSZY -- 90 DIM L$(900):REM REZERWUJEMY PAMIEC 100 L$(1)= "%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%" 101 L$(23)= "%$ # % %# # #%" 103 L$(45)= "%#$#%#$% %$ $% % # # %" 104 L$(67)= "% #% #% $ %# # #%" 105 L$(89)= "%$ $% % % # # %" 106 L$(111)="%# %##%%#%%%# $# #$$%" 107 L$(133)="%$# # %% %$ %% # # %" 108 L$(155)="% # # $%% %%%% # #%" 109 L$(177)="%%%% %%%%%%% %$ %# # %" 110 L$(199)="% # # $% $ # ##%$# #%" 111 L$(221)="%$# ## # % # # %" 112 L$(243)="%# # #$ % $##%% % # #%" 113 L$(265)="% # $#$% # $%$ %# # %" 114 L$(287)="%%%%%%%%%%$ %%% % # #%" 115 L$(309)="% #$ ##$%$ %%% %%" 116 L$(331)="% %% %% $% #%% % %" 117 L$(353)="%$% % % % % %$ % $% %" 118 L$(375)="% %% %% % #%% %$% %" 119 L$(397)="%#%$% % %# %$# % $%" 120 L$(419)="% #$ #$ $$%" 121 L$(441)="%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%"

Na potrzeby wpisu zmieniłem ładne murki i serduszka na % i $. Kod w atari wyglądał mniej więcej tak:

Jak uzyskać takie znaczki na Atarynce, chyba nie muszę przypominać ;)

Co dalej? Dalej odpalimy grafikę :) przypiszemy zmiennym wartości i naniesiemy planszę na ekran:

499 REM ----- USTAWIENIE EKRANU ------ 500 GRAPHICS 0+16 510 POKE 752,1:REM -WYLACZAMY KURSOR-- 520 SETCOLOR 2,0,0:REM - CZARNE TLO -- 599 REM ----- PRZYPISANIE WARTOSCI --- 600 X=2:Y=2:REM -POZYCJA BOHATERA ---- 610 SERCA=40:REM - DO ZEBRANIA ------- 699 REM ------ RYSOWANIE PLANSZY ----- 700 FOR I=0 TO 20:REM -21 LINIJEK ---- 710 POSITION 0,I:REM -ZACZYNAMY W ROGU 720 ? L$ (I*22+1,I*22+22) 730 NEXT I 740 POSITION 23,5:? "SERDUSZKA: " 750 POSITION 34,5:? " " 760 POSITION 34,5:? SERCA

następnie zapętlimy program i wykonamy obsługę joysticka. Zmienna SEQ jest potrzebna do animacji bohatera, którym kierujemy joystickiem. Spust joy'a służy do restartu gry. Pętla FOR/NEXT służy do spowolnienia:

999 REM ----- PETLA GLOWNA ----------- 1000 SEQ=SEQ+1:POSITIONX,Y 1010 IF SEQ=5 THEN SEQ=1 1020 IF SEQ=1 THEN ? "/" 1030 IF SEQ=2 THEN ? "-" 1040 IF SEQ=3 THEN ? "\" 1050 IF SEQ=4 THEN ? "|" 1099 REM ---- OBSLUGA JOYSTICKA ------ 1100 IF STICK(0)=7 THEN GOTO 2000 1110 IF STICK(0)=11 THEN GOTO 3000 1120 IF STICK(0)=13 THEN GOTO 4000 1130 IF STICK(0)=14 THEN GOTO 5000 1140 IF STRIG(0)=0 THEN GOTO 100 1200 FOR I=1 TO 15 1210 DELAY=1 1230 NEXT I 1250 GOTO 1000:REM -KONIEC PETLI GL.--

Teraz zajmiemy się przesuwaniem bohatera w prawo. Linia 2000 sprawdza, czy możliwy jest ruch w prawo, czy nie ma tam muru. Linia 2010 Sprawdza, czy nie chcemy czasami przesunąć kratki. Linia 2200 sprawdza, czy jest miejsce do przesunięcia kratki. Linijka 2820 sprawdza, czy nie natrafiliśmy na serduszko (tutaj dolara).

1999 REM - RUCH W PRAWO -------------- 2000 IF L$((X+1)+1+Y*22,(X+1)+1+Y*22="%" THEN GOTO 1200 2010 IF L$((X+1)+1+Y*22,(X+1)+1+Y*22="#" THEN GOTO 2200 2100 GOTO 2700 2200 IF L$((X+2)+1+Y*22,(X+2)+1+Y*22<>" " THEN GOTO 1200 2209 REM ----- PRZESUWAMY KLOCEK ----- 2210 L$((X+2)+1+Y*22,(X+2)+1+Y*22="#" 2220 L$((X+1)+1+Y*22,(X+1)+1+Y*22=" " 2230 POSITION X+2,Y:? "#" 2240 POSITION X+1,Y:? "-" 2700 REM ----- PRZESUWAMY BOHATERA --- 2720 FOR I=1 TO 15 2730 DELAY=1 2740 NEXT I 2800 POSITION X,Y:? " " 2810 X=X+1 2819 REM ----- MOZE SERDUSZKO? ------- 2820 IF L$(X+1+Y*22,X+1+Y*22)="$" THEN GOTO 6000 2900 GOTO 1200

Analogicznie postępujemy z ruchem w lewo:

2999 REM - RUCH W LEWO --------------- 3000 IF L$((X-1)+1+Y*22,(X-1)+1+Y*22="%" THEN GOTO 1200 3010 IF L$((X-1)+1+Y*22,(X-1)+1+Y*22="#" THEN GOTO 3200 3100 GOTO 3700 3200 IF L$((X-2)+1+Y*22,(X-2)+1+Y*22<>" " THEN GOTO 1200 3209 REM ----- PRZESUWAMY KLOCEK ----- 3210 L$((X-2)+1+Y*22,(X-2)+1+Y*22="#" 3220 L$((X-1)+1+Y*22,(X-1)+1+Y*22=" " 3230 POSITION X-2,Y:? "#" 3240 POSITION X-1,Y:? "-" 3700 REM ----- PRZESUWAMY BOHATERA --- 3720 FOR I=1 TO 15 3730 DELAY=1 3740 NEXT I 3800 POSITION X,Y:? " " 3810 X=X-1 3819 REM ----- MOZE SERDUSZKO? ------- 3820 IF L$(X+1+Y*22,X+1+Y*22)="$" THEN GOTO 6000 3900 GOTO 1200

oraz z ruchem w dół i górę:

3999 REM - RUCH W DOL ---------------- 4000 IF L$((X+1)+(Y+1)*22,(X+1)+(Y+1)*22="%" THEN GOTO 1200 4010 IF L$((X+1)+(Y+1)*22,(X+1)+(Y+1)*22="#" THEN GOTO 4200 4100 GOTO 4700 4200 IF L$((X+1)+(Y+2)*22,(X+1)+(Y+2)*22<>" " THEN GOTO 1200 4209 REM ----- PRZESUWAMY KLOCEK ----- 4210 L$((X+1)+(Y+2)*22,(X+1)+(Y+2)*22="#" 4220 L$((X+1)+(Y+1)*22,(X+1)+(Y+1)*22=" " 4230 POSITION X,Y+2:? "#" 4240 POSITION X,Y+1:? "|" 4700 REM ----- PRZESUWAMY BOHATERA --- 4720 FOR I=1 TO 15 4730 DELAY=1 4740 NEXT I 4800 POSITION X,Y:? " " 4810 Y=Y+1 4819 REM ----- MOZE SERDUSZKO? ------- 4820 IF L$(X+1+Y*22,X+1+Y*22)="$" THEN GOTO 6000 4900 GOTO 1200 4999 REM - RUCH W GORE --------------- 5000 IF L$((X+1)+(Y-1)*22,(X+1)+(Y-1)*22="%" THEN GOTO 1200 5010 IF L$((X+1)+(Y-1)*22,(X+1)+(Y-1)*22="#" THEN GOTO 5200 5100 GOTO 5700 5200 IF L$((X+1)+(Y-2)*22,(X+1)+(Y-2)*22<>" " THEN GOTO 1200 5209 REM ----- PRZESUWAMY KLOCEK ----- 5210 L$((X+1)+(Y-2)*22,(X+1)+(Y-2)*22="#" 5220 L$((X+1)+(Y-1)*22,(X+1)+(Y-1)*22=" " 5230 POSITION X,Y-2:? "#" 5240 POSITION X,Y-1:? "|" 5700 REM ----- PRZESUWAMY BOHATERA --- 5720 FOR I=1 TO 15 5730 DELAY=1 5740 NEXT I 5800 POSITION X,Y:? " " 5810 Y=Y-1 5819 REM ----- MOZE SERDUSZKO? ------- 5820 IF L$(X+1+Y*22,X+1+Y*22)="$" THEN GOTO 6000 5900 GOTO 1200

Pozostało jeszcze obsłużyć zbieranie serduszek i sprawdzić, czy wszystkie nie zostały przypadkiem zebrane:

5999 REM --- WEZ SERDUSZKO ----------- 6000 SERCA=SERCA-1 6010 L$(X+1+Y*22,X+1+Y*22)=" " 6020 POSITION 34,5:? " " 6030 POSITION 34,5:? SERCA 6040 IF SERCA=0 THEN GOTO 6200 6100 GOTO 1200 6200 POSITION 2,10:? "GRATULACJE! ZEBRALES WSZYSTKIE SERCA!" 6210 POSITION 8,12:? "PUSH TRIGGER TO PLAY AGAIN" 6220 IF STRIG(0)=0 THEN GOTO 100 6300 GOTO 6220

I teraz możemy zagrać w naszą własnoręcznie utworzoną gierkę wpisując komendę RUN:

Wybaczcie, ale filmik robiłem późno, słabym sprzętem, przy słabym oświetleniu i osłabionym organiźmie - dzięki za wyrozumiałość, pozdrawiam. Aaaaa, i wszystkiego dobrego w Nowym 2014 (sic!) Roku! 

programowanie gry hobby

Komentarze

0 nowych
gowain   18 #1 29.12.2013 14:00

Hehe czyli to jest ten antyk, o którym wspominałeś :) Bardzo fajny wpis. Co do zabaw z zasilaniem to dodaj może: "nie róbcie tego w domu", bo ktoś się jeszcze rzuci do przerabiania :P

command-dos   17 #2 29.12.2013 14:06

@gowain - tak, to on :) co do "nie róbcie tego w domu", to na szczęście nie żyjemy w Stanach (gdzie instrukcja użycia musi być nawet na foliowej torebce) i chyba każdy swój mózg ma - przynajmniej tak mi się wydaje...

Axles   16 #3 29.12.2013 14:56

Gratki za chęci no i sam sukces odpalenia mimo początkowych problemów.

gowain   18 #4 29.12.2013 15:06

"przynajmniej tak mi się wydaje" - no... nieraz ludzie zachwiali moją wiarę w ich inteligencję :P

  #5 29.12.2013 15:35

Nie wiem co to za komputer, ale całkiem fajna gra wyszła. Gratki :-)

IT-Fun   6 #6 29.12.2013 15:42

No gratulacje, kolego! Mimo takich problemów z zasilaniem, monitorem poradziłeś sobie z tym zadaniem i uruchomiłeś tą pradawną "dziwną maszynkę" :) A ile zajęło Ci podłączenie tej całej "maszynerii" ?

command-dos   17 #7 29.12.2013 15:48

@alan207 - w sumie, to cały dzień się krzątałem - wiesz, druciki, spinacze... Tak naprawdę, to kilka godzinek mordowałem się nad dojściem, co z tym obrazem. Reszta poszła gładko. Sporo czasu poświęciłem na wymyślenie planszy do gry - na razie udało się ją przejść tylko mnie ;)

MiL-   8 #8 29.12.2013 16:04

Chyba poszukam swojego C64 :)

command-dos   17 #9 29.12.2013 16:24

eeech, teraz tak patrzę, to w linii 103 jest błąd ;) jest
103 L$(45)= "%#$#%#$% %$ $% % # # %"
a powinno być
103 L$(45)= "%# #%#$% %$ $% % # # %" - mówię, zbyt późno było...

Over   9 #10 29.12.2013 16:43

Szkoda że ja już nie mam takich Szrotów w piwnicy..... pobawił bym się :)

Voy_SSG_Dial   2 #11 29.12.2013 18:13

Oj, dawno nie czytałem równie ciekawego wpisu... :) Bardzo ciekawa lektura.

Gdybyś miał chęć coś więcej zdziałać z tym sprzętem, to zapraszam serdecznie w kilka miejsc poświęconych komputerom Atari, a mianowicie:

http://atarionline.pl/ - forum użytkowników małego Atari; dużo ciekawej lektury i niusów

http://www.atari.org.pl/ - forum polskiej demosceny dużego i małego Atari (jeśli czegoś nie wiesz, to odpowiedź znajdziesz właśnie tam) :)

http://atariki.krap.pl/ - Wiki wszelakiego sprzętu Atari, łącznie z rozpiskami złącz i specyfikacjami

http://www.atariage.com/ - anglojęzyczne forum atarowców (i nie tylko) z całego świata

http://www.lotharek.pl/ - wizyta tam jest obowiązkowa, jeśli chcesz rozbudować swoje Atari, bądź uprzyjemnić pracę z nim przez nabycie SIO2SD, Ultimate1MB, VBXE, SIDE (łatwość przenoszenia danych z peceta bądź Maca)

http://ftp.pigwa.net/ - archiwum softu scenowego, muzyki, dokumentacji, itp. - wciąż w rozbudowie (łączna ilość materiałów około 90 GB)

Tych, którzy by chcieli obejrzeć nowe produkcje lub po prostu pograć w gry, to zapraszam do odwiedzenia poniższych stron z emulatorami małego Atari:

Altirra
---------
- napisana przez Avery'ego Lee, znanego też z programu VirtualDub. Obecnie poświęca on więcej
czasu i starań temu emulatorowi Atari serii 400/800, XL i XE oraz 5200 SuperSystem, aniżeli programowi do obróbki wideo. :) Program obsługuje również emulację całej gamy rozszerzeń sprzętowych wykorzystywanych przez użytkowników oraz demoscenę "małego" Atari. Aktualna wersja stabilna to 2.40, lecz wciąż trwają prace nad kolejnymi betami 2.50.Wersje stabilne (wraz ze źródłami) pojawiają się na stronie domowej projektu, czyli na http://www.virtualdub.org/altirra.html, a wersje beta na portalu AtariAge (obecnie w wątku http://atariage.com/forums/topic/218202-altirra-240-final-out/)

Atari800
----------
- stworzony w 1995 roku przez Davida Firtha, a obecnie rozwijany przez wiele osób powiązanych z demosceną. Tak jak powyższy, pozwala na obsługę przeróżnych "dopałek" i ma kilka funkcji, których brak emulatorowi Altirra. Aktualna wersja to 3.0.0, a jej binaria i źródła dostępne są na stronie http://atari800.sourceforge.net/

Atari++
-----------
- autorstwa Thomasa Richtera, programisty powiązanego również z Amigą. Zbliżony obsługą do Atari800. Aktualne wersje (obecnie 1.72) i źródła można znaleźć na http://www.xl-project.com/

Krótkie FAQ Altirry znajdziecie tu: http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=2724&page=1

command-dos   17 #12 29.12.2013 18:54

@Voy_SSG_dial - od siebie dodam, że warto spojrzeć też na stronkę "Sobola" http://www.dereatari.republika.pl/

Voy_SSG_Dial   2 #13 29.12.2013 19:17

Jej prowadzący, Jurek Sobola, udziela się też na Atari Area pod pseudonimem jer. :) Swojego czasu pracował w autoryzowanym serwisie Atari w firmie PZ Karen (dzisiejsze Karen).

Do małego Atari powstaje również karta turbo o nazwie Rapidus, korzystająca z 16-bitowego procesora WDC 65C816, który jest zgodny w dół z MOS 65C02, który "siedzi" w Atari, lecz taktowana prawie 9-krotnie szybszym zegarem, czyli 16 MHz. Jest autorem jest Michał "Pasiu/SSG" Pasiecznik:

http://www.youtube.com/user/psu65816?feature=watch

command-dos   17 #14 29.12.2013 19:43

@Voy_SSG_dial - Twoja wiedza na temat sceny małego Atari jest imponująca :) Ja byłem w szoku parę dni temu, kiedy odkryłem w sieci, że małe Atari w ogóle jeszcze żyje. Mało tego - żyje i ma się dobrze! Niestety moja wiedza jest mocno ograniczona w temacie elektroniki, aby w jakiś sposób rozwijać dalej ten komputerek. Koderem, jak widać, też lotnym nie jestem - mam tylko nadzieję, że tym wpisem zasieję w niektórych trochę zainteresowania tematem, niektórym przypomnę, tym co już Atari pogrzebali pokażę, że ma się znowu (jeszcze?) całkiem nieźle. Ja kiedyś miałem ambitne plany co do tego komputera, ale na zakupach książek się skończyło - przyszły nowe czasy, nowe komputery i stare poszło w odstawkę. Jak widać, szkoda. Może coś by ze mnie jeszcze było? ;) Pamiętam, planowałem pouczyć się assemblera, a moim motorem napędowym, mentorem był między innymi Janusz Pelc - znany twórca polskich gier na Atari (Robbo, Misja, Heartlight i nie wiem czy nie stworzył edytor assemblera). Robbo (z tego co we wpisie widać) na zawsze zostanie w moim serduchu. Szczytem perfekcji było Robbo Konstruktor - to było Lego Mindstorm tamtych czasów. Uważam, że to wspaniała rozrywka intelektualna dla najmłodszych, zaraz po Lego Mindstorm, na które mało kogo stać - majstersztyk. Także (nie przynudzając) tyle mogę w temacie zrobić ;) pozdrawiam

wojtekadams   18 #15 29.12.2013 19:48

@command-dos
kolejny wpis w jakości HD :) - kiedy ty chłopie na to znajdujesz czas?
Czytając to przypomniało mi się, że gdzieś w piwnicy mam osamotnione C64 :)

command-dos   17 #16 29.12.2013 20:10

@wojtekadams - "kiedy ty chłopie na to znajdujesz czas? " - no z tym nie jest łatwo. Do 3:30 na ranem przygotowywałem się do tego wpisu ;) Potem trochę snu i realizacja...

Voy_SSG_Dial   2 #17 29.12.2013 20:29

W każdym razie zapraszam do rejestracji na Atari Online i Atari Area. Tam zawsze znajdą się pomocni userzy, którzy pomogą w karierze kodera atarowskiego. :) Jeśli czegoś nie wiesz, po prostu zapytaj.

Na początek przydałoby ci się SIO2SD, czyli urządzenie, które podpinasz do gniazda SIO z tyłu komputera (to 13-pinowe typu Molex). Do niego wkładasz kartę SD, na którą z kolei zapisujesz gry i/lub dema ściągnięte z Sieci. Na wyświetlaczu wybierasz plik i włączasz komputer - gra się wczytuje. Jest też specjalny program, którym nieco wygodniej wybierasz sobie soft do załadowania.

SIO2SD udaje stację dysków (a właściwie nawet kilka) stosując protokół Serial Input Output (SIO) do komunikacji z komputerem. Pliki, które zapisujesz na karcie SD to najczęściej pliki z roszerzeniem .XEX (pliki uruchamialne) lub .ATR (obrazy dyskietki atarowskiej o różnych pojemnościach od 90 kB do nawet 16 MB).

Możesz też użyć SIO2PC, czyli kabla z wtyczką SIO z jednej strony, a z drugiej z USB lub COM 9-pin (w zależności od wersji). W środku jednej z wtyczek jest konwerter napięć sygnałów. Na pececie uruchamiasz wtedy programy APE (Atari Peripheral Emulator) lub AspeQt, czyli programy udające stacje dysków.

Co do kupna SIO2SD, to koniecznie zajrzyj na stronę http://www.lotharek.pl/product.php?pid=49 - jest też wersja z obudową.

A co do nowych produkcji, jak i starszych, to polecam zobaczyć m.in. te:

http://www.youtube.com/watch?v=bTCVpCPvfBM
http://www.youtube.com/watch?v=7WKeAMj6oRE
http://www.youtube.com/watch?v=jesz83ODJVg
http://www.youtube.com/watch?v=Oo1w79q7M3s
http://www.youtube.com/watch?v=E8oQ6l18cA4
http://www.youtube.com/watch?v=qGRj7YPpsQI
http://www.youtube.com/watch?v=ZsIiC2uxztc
http://www.youtube.com/watch?v=XA_264OfBtU
http://www.youtube.com/watch?v=YbjeM9PsHHM

Część z nich pójdzie na zwykłym Atari, pozostałe na maszynkach z dołożoną dodatkową pamięcią i drugim układem dźwiękowym.

Zapraszam do zwiedzania naszego atarowskiego (pół)światka! :P

Voy_SSG_Dial   2 #18 29.12.2013 20:34

Poprawka pierwszego linku do YT: http://www.youtube.com/watch?v=bL6qgjZjmBg (materiał w lepszej jakości).

  #19 29.12.2013 20:43

Wydaje mi się że mapki by się lepiej kodowało w DATA i czytało przez READ, bo by były równe linie.

  #20 29.12.2013 21:04

Oj stare dobre czasy.
I jak już wcześniej zauważono, stare sprzęty nadal żyją :) bo mają swój klimat, którego nowszym produkcjom brakuje :/

macminik   15 #21 29.12.2013 21:10

Poszukam jutro bo gdzieś miałem jeszcze oryinalną instrukcję do Atari 130 XE, niestety w języku Goethego więc dla mnie kompletnie nie zrozumiałym. Jak znajdę, bo gdzieś jest napewno, to dostaniesz do kompletu :-)

command-dos   17 #22 29.12.2013 21:34

Dzięki za wszystkie linki - na pewno z nich kiedyś zrobię użytek. Widzę, że będę musiał znaleźć miejsce w domu na kolejny ołtarzyk ;)

command-dos   17 #23 29.12.2013 21:35

@macminik - :) a my się chyba widzimy w styczniu?

macminik   15 #24 29.12.2013 22:08

Tak więc mam trochę czasu na wykopki bo jest na 100% ale nie wiem gdzie. Ja takich rzeczy nie wyrzucam...

  #25 29.12.2013 22:11

nie wszystkie kable musiales do zasilania podlaczac

command-dos   17 #26 29.12.2013 22:38

@bo - wiem, wiem - wynikło to z tego, że nie mogłem uzyskać obrazu - czarny ekran mnie powitał, choć dioda świeciła. Pomyślałem, że gdzieś na wyjście TV osobny prąd idzie i takie tam domysły... Początkowo były tylko 2 ;)

GBM MODERATOR BLOGA  19 #27 29.12.2013 22:38

Łoooo!!!

Command-Dos, no po prostu Ci zazdroszczę zabawy! :)

Szkoda, że sam nie mam takich skarbów w swoich zakątkach... :(

command-dos   17 #28 29.12.2013 23:08

@GBM - żałuj :) a z tego co usłyszałem od @Voy_SSG_Dial, to raczej na tym nie spocznę...

@sprae - 100% racji - widać, jaki ze mnie koder ;)

GBM MODERATOR BLOGA  19 #29 29.12.2013 23:25

@Command-Dos: hehe, spoko - zaraziłeś mnie Raspberry, a teraz zarażasz Atari - niezłe masz tempo :P

km_00618   4 #30 30.12.2013 08:52

A mi ze Spectrum + został tylko śrubokręcik do Wilgi. 25 letnie kasety rozmagnesowały się.

  #31 30.12.2013 09:02

hmmm, i have many errors on program..

DELAY=1 ??????

  #32 30.12.2013 09:53

here is game for emulator :)

http://atari.turiecfoto.sk/serduszka.zip

  #33 30.12.2013 10:26

@command-dos - jak Ty zacząłeś reaktywację od Atari Basica, to nie marudź, że słaby koder jesteś. Masz zadatki :).
I jak Voy pisał - zapraszamy.

mleczyk   2 #34 30.12.2013 12:50

Ja miałem c64 i teraz trafia mnie coś na "h", że się go pozbyłem (ale ja byłem głupi)... Bardzo fajny wpis :) taki sentymentalny :P

fiero   4 #35 30.12.2013 15:17

Jak zobaczyłem to zdjęcie z "self test" to wróciły wspomnienia...oj bardzo miłe wspomnienia :)
Ja swoje atari wymieniłem na C64, ale chciałem potem przesiąść się na Atari Falcon ( to była maszyna).
Kto pamięta stary dowcip; "Co ma szczęśliwy Atarowiec ? ......... Kupca na swój komputer !"

Dimatheus   21 #36 30.12.2013 15:37

Hej,

To była niezła maszyna. Widzę, że świetnie sobie poradziłeś z połączeniem zasilania, ale trochę na bałeś się takiej prowizorki?

Czytając sam wpis przypomina mi się programowanie gier na Amigę - symulacji rozwoju kolonii bakterii. :)

Pozdrawiam,
Dimatheus

command-dos   17 #37 30.12.2013 17:51

@Dimatheus - prowizorki (przynajmniej u mnie) są najtrwalsze ;) a koloniami bakterii bawiłem się już na pc w turbo pascalu...

  #38 30.12.2013 18:08

XEX z tego ZIPa daje BOOT ERROR ;-(

Severus   4 #39 30.12.2013 19:18

też ten model był moim pierwszym komputerem.. a żeby przejść całe robbo zostawiłem komputer na noc właczony, bo czasu zabrakło :D

command-dos   17 #40 30.12.2013 19:49

@Severus - Atarynkę się w ogóle wyłączało? ;)

command-dos   17 #41 30.12.2013 21:14

Że tak z ciekawości zapytam - odpalił ktoś grę? działa? przeszedł to ktoś?

command-dos   17 #42 30.12.2013 21:15

Że tak z ciekawości zapytam - odpalił ktoś grę? działa? przeszedł to ktoś?

djfoxer   17 #43 31.12.2013 11:01

Dałeś czadu niczym MacGyver :) Z tą grą to dałeś czadu :)

Pamiętam jak u kumpla grało się na atrynce i wczytywanie gier z kaset wymagało ciszy i skupienia. Raz był remont u sąsiada i przez wiertarkę nie można było w nic grać :P

Ahhh, żałuję że pozbyłem się mojej A500 ...

Czkam na dalsze wpisy :)

  #44 31.12.2013 15:19

Atarowca...... wal z korkowca! :P

roobal   14 #45 01.01.2014 03:08

Ja akurat zaczynałem przygodę z komputerami z Commodore 64 i miałem nawet książkę dotyczącą programowania w BASIC na C64 i coś tam nawet wychodziło z tego. Stare dobre czasy ;)

Dimatheus   21 #46 02.01.2014 15:35

Hej,

@ command-dos - prowizorki (przynajmniej u mnie) są najtrwalsze ;) a koloniami bakterii bawiłem się już na pc w turbo pascalu...

Skoro tam piszesz, to może tak jest. Trzeba tylko uważać, by nikt nieupoważniony nie próbował bawić się przy kabelkach. :) Co do programowania - nie dziwne, jesteś nieco starszy, więc i wcześniej mogłeś zacząć przygodę z komputerami. :)

@ command-dos - "Atarynkę się w ogóle wyłączało? ;)"

Pewnie tak - ja niewyłączenie Amigi na noc - chodziła non stop ponad 30 godzin - przepłaciłem przepaleniem się zasilacza.

@ djfoxer - "Ahhh, żałuję że pozbyłem się mojej A500 ..."

Ja też. :)

Pozdrawiam,
Dimatheus

Pablo_Wawa   9 #47 06.01.2014 16:56

@command-dos: gratulacje za temat, fajny artykuł i własnoręcznie napisany program. Atari wiecznie żywe! :)

Atari 65XE to także był mój pierwszy komputer domowy i mam do niego ogromny sentyment, bo od niego zaczęła się moja późniejsza przygoda z programowaniem (która trwa do dziś - fragment tej historii tutaj: http://programistrz.pl/historia/).
Dwa lata temu zabrałem się za pisanie emulatora tego komputera w przeglądarce internetowej (http://programistrz.pl/projekty/atari/), oczywiście świadomy wielu ograniczeń takiego rozwiązania - ale nie zamierzałem konkurować z programowymi emulatorami tego komputera, dostępnymi w internecie.

@Amigowiec: ja Ci dam z korkowca! :P

O4i   11 #48 10.01.2014 17:28

Yeeeeey! To był również mój pierwszy komputer i w ogóle. Jednak co do zasilanie to nie róbcie tak jak we wpisie, lepiej kupić zasilacz 5V co najmniej 2A, odciąć wtyczkę i przylutować do złącza DIN.

  #49 10.08.2014 00:43

świetna gra, daję o niej znać znajomym

Voy_SSG_Dial   2 #50 10.08.2014 10:45

Wersje zwykłą i nieco podrasowaną graficznie dodaliśmy do bazy gier AtariOnline.pl: http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=katalog&sub=S&tg=Serduszka#Serduszka

  #51 10.08.2014 23:17

Świetny artykuł.... Pozdrawiam. Piter

klisza   7 #52 11.08.2014 12:15

ale żeś odkopał na g+ ;-)

BTW, self test można było też odpalić wpisując w konsoli BYE. Ehh, wiele lat miałem stare 65XE, to były czasy - gry w trójce w nocy nadawali, można było sobie nagrać. Wynaleźliśmy P2P! :-)