Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Trochę porad odnośnie pozycjonowania stron www*

Chcąc mieć stronę internetową, która będzie otwarta na świat, poprzez łatwe znalezienie jej w wyszukiwarkach spośród innych stron poruszających podobne tematy, okazuje się, że nie wystarczy znać HTML, czy PHP, aby strona funkcjonowała poprawnie. To dopiero połowa sukcesu… Postanowiłem, że napiszę trochę o pozycjonowaniu stron internetowych. Miał to być samouczek “krok po kroku”, ale jak się przekonałem nie jest to takie proste. Jest to dosyć szeroki temat i nie da się go przedstawić w kilku podpunktach, ale... zresztą, poniżej są moje przemyślenia i spostrzeżenia.

Google golden triangle - czyli, jak patrzymy na wyniki wyszukiwania...

Jak się okazuje, pozycjonowanie zaczyna się już na etapie projektowania witryny. Zbudowanie samej witryny poprawnie działającej to dopiero początek. Mianowicie, musimy sobie zdać sprawę, że do katalogów internetowych, strony trafiają poprzez zaindeksowanie ich przez roboty, czyli konkretne programy, które według skomplikowanych algorytmów odczytują zawartość naszej strony i w zależności od tej zawartości indeksują je, pomagając użytkownikom tych wyszukiwarek odnależć tą, na której jest treść najbardziej zbliżona do oczekiwanych założeń wyszukiwania (np. słów wpisanych do wyszukiwarki google). Możemy sobie wyobrazić, że taki program (robot) “widzi” naszą stronę, tak jakbyśmy przeglądali ją z poziomu przeglądarki tekstowej - jeśli ktoś nie może sobie tego wyobrazić, polecam przeglądarkę tekstową Lynx. Strona wyświetlona przez nią pozbawiona jest jakichkolwiek multimediów, czyli nie ma na niej obrazków, filmów, dźwięku, jedynie sam tekst. Więc jak to zrobić, żeby robot “zainteresował” się naszą witryną i zechciał ją umieścić w katalogu tak, aby ludzie trafiali na naszą stronę w internecie?

Po pierwsze, musimy zadbać, na ile jest to możliwe, aby nasza strona była napisana bezbłędnie zgodnie z obowiązującymi standardami. Poprawność kodu można sprawdzić walidatorem, najlepiej w3c. Nie zawsze jest to proste, szczególnie wiedzą coś o tym bardziej doświadczeni webmasterzy, którzy tworzą rozbudowane serwisy internetowe, gdzie strony są generowane “w locie”, zazwyczaj dzięki zastosowaniu języka PHP. Poza tym, czasami przeglądarki interpretują jeden i ten sam kod inaczej, przez co może się zdarzyć, że ta sama strona wygląda różnie w różnych przeglądarkach. Dążąc do jednolitego wyglądu, czasami trzeba naginać reguły, przez co walidacja takiej strony nie zawsze wypada pozytywnie. Poprawność kodu jest ważna, gdyż robot, kiedy napotka zbyt wiele błędów, może wycofać się z “przeglądania” naszej strony i nie zostanie ona zaindeksowana.

Po drugie należy pamiętać, aby każda nasza strona serwisu miała jak najbardziej adekwatny {title}jakiś tytuł{/title}**. Ponieważ, jak napisane jest w google: “Tytuł dostarcza użytkownikom i wyszukiwarkom przydatnych informacji na temat witryny. Tekst zawarty w tagach tytułu może zostać wyświetlony na stronach wyników wyszukiwania i bardziej prawdopodobne jest kliknięcie odpowiedniego, opisowego tekstu”. Musimy tutaj uważać, szczególnie w witrynach takich jak sklepy, czy blogi, gdzie zawartość jest generowana w locie, aby tagi tytułowe nie powtarzały się zbyt często (były jak najbardziej unikatowe), bo może to zostać potraktowane jako, pewnego rodzaju, spam i indeksowanie witryny może zostać przerwane, a nawet strony zaindeksowane w takiej postaci, nie będą odwoływać wyszukiwających do żądanej informacji - najprawdopodobniej przeglądanie tej witryny użytkownik szybko zakończy, bo nie natrafi na treść, której oczekiwał. Tagi nie mogą być ani za długie, ani za krótkie - tytuł, jak tytuł, ma mówić o czym jest zawartość w kilku słowach. Ważnym elementem zawartości dokumentu html jest także opis, czyli tag {meta name=”Description” content=”jakis opis”}**. Opis ten będzie się pojawiał w wynikach wyszukiwania, zazwyczaj pod linkiem do dokumentu naszej strony. Jeśli chodzi, np. o sklep oscommerce, to ciężko kontrolować na bieżąco zarówno opisy do stron jak i słowa kluczowe, kiedy mamy kilkadziesiąt kategorii i tysiące produktów. Jest, na szczęście, dodatek Header Tags SEO, dzięki któremu generowana jest cała sekcja {meta}** i opisy czy tytuły stron stają się zróżnicowane, adekwatne do zawartości przeglądanej strony.

Mając już poprawnie napisaną witrynę, należy umieścić ją na serwerze w internecie. Trzeba zwrócić szczególną uwagę, jak nazywać się będzie nasza domena, ponieważ słowa zawarte w adresie strony są jedną z głównych rzeczy, na którą robot indeksujący witryny zwraca uwagę. Nazwę domeny należy wybrać jak najbardziej trafną do tematyki witryny - to dużo pomoże tym, którzy będą szukać… Będąc już przy nazwach domen, które w dużym stopniu wpływają na wyniki wyszukiwania, muszę w tym miejscu poruszyć kwestię nazewnictwa poszczególnych podstron naszego serwisu. Dobrze jest, kiedy każda podstrona naszej witryny (dajmy na to każda podstrona, to odrębny plik html) nie posiada nazw nic nie znaczących, tylko w nazwie pliku html znajdują sie słowa kluczowe dotyczące zawartości danej podstrony - czyli strona z kontaktem do firmy “x” nie powinna się nazywać “jakas_strona.html”, tylko “firma-x-kontakt-telefon-adres.html”. Z życia wzięte, np. link do bloga może wyglądać tak: http://command-dos.comxa.com/?p=199 i roboty wyszukiwarek w ten sposób to zaindeksują, ale ciężko będzie nam wpaść na pomysł, aby wyszukać konkretny wpis do bloga, że musimy wpisać do wyszukiwarki jeden z ciągu znaków tego linku, np. “p=199”. Wpisując w wyszukiwarce taki zestaw słów (bez cudzysłowiów): “command dos reanimacja starego komputera” możemy mieć większą pewność, że strona o adresie: http://command-dos.comxa.com/2009/07/reanimacja-starego-komputera-ubuntu-isa-awe64/ zostanie odnaleziona, gdyż tak została zaindeksowana. W sklepie oscommerce jest taki dodatek, zwany Ultimate SEO URLs, który zamiena nieczytelne dla ludzi linki do stron, na przyjazne - bardzo przydatna rzecz.

Kiedy mamy spełnione powyższe warunki, możemy “pokazać” naszą witrynę najpopularniejszej wyszukiwarce świata - google. Google, ma pakiet bardzo przydatnych narzędzi usprawniających wypromowanie naszej witryny w katalogu. Podstawą są (według mnie) narzędzia dla webmasterów. Dzięki nim możemy pokazać googlom całą strukturę naszej witryny. Robimy to w prosty sposób: logujemy się do narzędzi, wskazujemy pliczek z naszą mapą strony (zazwyczaj sitemap.xml) i dalej google robi swoje. Pliczek .xml z mapą strony ma określoną strukturę i sporo czasu zajęło by nam utworzenie go zupełnie od zera. To właśnie w nim jest zapisana cała struktura i wszystkie podstrony naszej witryny wraz z ich priorytetami ważności. Jeśli mamy kilkustronicową witrynę “wizytówkę”, to możemy do utworzenia naszej mapy witryny wykorzystać jakiś serwis, który zrobi to “on line”. Ja do tego celu wykorzystuję generator http://www.xml-sitemaps.com, gdzie za free można wygenerować mapę witryny do 500 podstron. W sklepach oscommerce bardzo dobrze spisuje się do tego celu dodatek Google XML Sitemap Feed - generuje mapę całego sklepu z podziałem na kategorie i produkty. Jeśli zgłosimy naszą mapę witryny w narzędziach google, musimy poczekać, aż google ją sprawdzą - może to potrwać nawet kilka dni. Jeśli wszystko jest ok, nie będą się pojawiać żadne wskazówki, czy porady, jeśli jednak podczas indeksowania wystąpią jakieś problemy, zostanie nam to powiedziane, poprzez sugestie do html, lub inne wskazówki. Warto skorzystać z tych rad, zazwyczaj są one trafne, a na pewno wskazuje to na fakt, że robot google podczas indeksowania napotkał jakieś problemy.

Narzędzia dla webmasterów

Kolejnym ważnym dla mnie narzędziem od googli, jest google analytics, dzięki któremu możemy przeglądać jaka jest oglądalność naszego serwisu - skąd pochodzą odwiedziny z podziałem na wizyty bezpośrednie, witryny odsyłające i wyszukiwarki, ilu użytkowników przeglądało nasz serwis, w tym ilu unikatowych, ile jest ich powracających, a ile nowych, jakie są trendy użytkowników, lojalność, jak długo przeglądają naszą stronę, jak głęboko, z której najczęściej opuszczają serwis, która ze stron jest najskuteczniejsza, która nie. Można wyznaczyć cele w naszym serwisie (np. ściągnięcie jakiegoś pliku) i sprawdzać, czy cel został osiągnięty, z jakich przeglądarek korzystają użytkownicy i jakich systemów operacyjnych, jaką mieli rozdzielczość ekranu i ilu bitowy kolor. Mamy do dyspozycji również nakładkę na mapę świata i nakładkę witryny (wyświetlona nasza strona z ilością kliknięc na poszczególnych linkach). Te i wiele innych ciekawych i pomocnych funkcji znajdziemy właśnie w google analytics. Warunkiem otrzymywania tych cennych informacji jest umieszczenie kodu śledzenia wygenerowanego przez google do wszystkich podstron naszego serwisu.

Google analytics

Podejrzewam, że są to dosłownie podstawowe rzeczy, które są potrzebne, aby mieć jakiekolwiek pojęcie o pozycjonowaniu. Na razie tyle wiem i z tych rzeczy korzystam. Zaznaczam też, że wpis ten, nie ma na celu w trzech kliknięciach wypozycjonować waszej strony, tylko wskazać wam kierunek i to, co jest ważne i z czego korzystać, aby witryna była widoczna w wynikach wyszukiwania. Takie pomoce, jak narzędzia dla webmasterów czy google analitics, są bardzo rozbudowane, więc pokazałem tu jedynie zarys działania tych przydatnych narzędzi. Na temat obsługi i zasady ich działania, pomoc można znaleźc w samych narzędziach, a i pewnie powstał już niejeden szczegółowy poradnik poświęcony tym narzędziom, więc nie będę wyważał już otwartych drzwi, bo pewnie są tutoriale, dzięki którym i ja wiele bym się dowiedział, choć już korzystam z tych tools’ow od jakiegoś czasu. Tymczasem to tyle, wszelkie uwagi i spostrzeżenia mile widziane - sam jeszcze się uczę, więc każda myśl może być istotna. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

*Tekst prawie w całości skopiowany z mojego skromnego bloga.
**według html znaki w tekście {} należałoby zastąpić znakami mniejszości/większości. 

Komentarze

0 nowych
mozzi   2 #2 15.09.2010 10:04

A w jaki sposób dodać do opisu strony w wynikach Google zestaw odnośników? Np. taki:
http://i51.tinypic.com/2a9v3ut.png

  #3 15.09.2010 10:12

@mozzi:
Na podstawie analizy witryny google samo to tworzy. W narzędziach dla webmasterów możesz co najwyżej wyrzucić to, co Ci nie odpowiada.

mozzi   2 #4 15.09.2010 10:46

@lukasamd: Nie masz racji, bo wówczas Google tworzyłoby to dla wszystkich, jak mówisz, przeanalizowanych witryn, a tak nie jest. Mam nadzieję, że ktoś inny będzie umiał to wyjaśnić lub podlinkować odpowiednie źródło.

M@ster   16 #5 15.09.2010 11:08

@mozzi
lukasamd ma rację, google samo to generuje w narzędziach dla webmasterów można najwyżej usunąć te które wg. Ciebie są nieodpowiednie. To że nie ma tego każda strona wynika z tego że nie każda jest popularna a google nie tworzy zestawu linków dla stron pokroju "przepisy na babkę ciotki marysi".

Swoją drogą, używasz narzędzi dla webmasterów od google że twierdzisz że jest inaczej niż przedstawił to lukasamd?

command-dos   17 #6 15.09.2010 12:04

Najlepiej znaleźć u źródła, popatrzyłem sobie w webmaster tools i:
"Linki witryny to linki prowadzące do wewnętrznych stron witryny. Nie wszystkie witryny zawierają takie linki. Google generuje linki witryny automatycznie, ale można je usunąć, jeśli są niepożądane.".
Dalej mogłem przeczytać:
"Nie wygenerowano linków witryn dla Twojej witryny. Linki do witryn są całkowicie zautomatyzowane i wyświetlane tylko wtedy, gdy uważamy je za przydatne dla użytkownika. Jeśli struktura witryny nie pozwala naszym algorytmom znaleźć użytecznych linków do witryn albo sądzimy, że linki do witryn będą mało trafne w przypadku danego zapytania użytkownika, nie wyświetlimy ich. Jednak zawsze dokładamy starań, aby ulepszyć sposób odnajdywania i wyświetlania linków do witryn."
Jeśli ktoś zna przepis, jak zmusić te algorytmy, lub co trzeba spełnić, aby wygenerować takie linki, to byłoby miło ;)

Extraordinarykid   6 #7 15.09.2010 16:18

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, ale chyba na Twoim blogu przywaliłeś głupotę, pisząc "W Jaworzniu".

Zdaje się, że w Jaworznie.. ale to nic.

command-dos   17 #8 15.09.2010 16:47

@Extraordinarykid - byćmoże ;) zapomniałem o zasadzie: w du..ie czy w dupiu?

Extraordinarykid   6 #9 15.09.2010 22:04

@command-dos

Nie ważne o czym zapomniałeś.

Widać nie przygotowałeś się odpowiednio, aby podawać informacje dalej.

To nie jest byle literówka, tylko totalne nieporozumienie.

command-dos   17 #10 15.09.2010 23:18

@...kid - poprawione... Wynika to z tego, że w naszym rejonie mówi się zarówno "w Jaworznie", jak i "w Jaworzniu" - każdy wie o co chodzi i nikt nikogo za to nie strofuje... Ale dzięki za upomnienie, mój błąd, lecz nie totalne nieporozumienie - bo co do zawartości, to chyba merytorycznie jest ok? ;)

Extraordinarykid   6 #11 15.09.2010 23:37

Merytorycznie jest w porządku i tego nawet się nie czepiałem.
O pomyłce poinformował mnie znajomy, który też to czytał i trochę nim wstrząsnęło - kocha Swoje miasto..
Na początku myślał, że to nie o tym mieście, jednak kiedy sie zagłębił, wszystko stało się jasne.
Mieszkałem tam 10 lat i nie spotkalem się z przeinaczeniem nazwy.
Nie wiem skąd jesteś, ale u nas na Śląsku mówi się w Jaworznie ;p

Wybacz wredotę, ale taki ze mnie już burak ;D

command-dos   17 #12 16.09.2010 00:20

@Extra...kid (strasznie długi Twój nick) - u nas w Małopolsce słyszałem różne wersje... niestety. Ale wiem, że nawet ludzie ze Śląska (z którymi na co dzień pracuję) potrafią przeinaczyć i zamiast "w Imielinie" mówią "w Imieliniu" - to oni, podczas dysputy nad poprawnością odmiany nazwy tejże miejscowości, nauczyli mnie, wymienionej przeze mnie, zasady powyżej ;) BTW, szkoda, że nas oddzielili od Katowic (nowe województwa), bo do Małopolski szkoda się przyznawać...

master_zonk6   7 #13 19.09.2010 20:58

z własnej autopsji wiem, że jeśli nie mamy reklam googla na stronie, to strona nie zostanie zindeksowana lub będzie to mozolne, nawet po ręcznym wprowadzeniu do bazy. Nie ma z tym problemu w przypadku Netsprint lub Gooru. Tam po wprowadzeniu strony zostaje zindeksowana w ciągu kilku dni.
Dodam, że strona tematyczna, napisana poprawnie.

  #14 20.09.2010 07:51

Z własnej autopsji wiem, że pomimo braku reklam googla na strone - strona zostanie zindeksowana i nie będzie to mozolne.

ziggurad   11 #15 21.09.2010 00:12

Mi tam zawsze google bardzo szybko indeksowało strony...

maniumaniu12   1 #16 23.02.2013 17:28

Jak dla mnie pozycjonowanie jest nie do ogarnięcia samemu! No bo ja nie mam pojęcia o tego typu algortytmach, wypromować stronę musiałam, bo wiem, że to ważny element marketingu, dlatego zleciłam to firmie Premesso, zajmującej się pozycjonowaniem http://www.premesso.pl/, która zrobiła mi wycenę bezpłatnie, pomogli mi w doborze słów kluczowych, jak dla mnie świetna sprawa, bo ja nie podołałbym sama... Polecam tą firmę, gdyż jest rzetelna i fachowa, zwłaszcza tym, którzy pozycjonowania sami nie ogarną :)

barylka1986   4 #17 09.06.2013 11:14

@maniumaniu12
To co teraz robisz jest marketingiem.

  #18 28.08.2013 11:42

Ciekawy artykuł, uzupełniłam go jeszcze tym http://www.ener.info/aktualnosci/art,24,pozycjonowanie-nowa-metoda-promocji.html i wiem już wszystko ;)

  #19 30.11.2014 02:51

zna ktoś jakaś dobrą firmę pozycjonująca?

bomek2   1 #20 04.12.2014 17:25

Maciek najlepiej abyś wybrał jakąś firmę z doświadczeniem. Ja swoją stronę pozycjonuje dzięki firmie http://www.apogeum.net.pl . Jestem zadowolony z ich usług.