Blog (105)
Komentarze (523)
Recenzje (0)
@deeponeAktualizacja oprogramowania - urządzenia sieciowe

Aktualizacja oprogramowania - urządzenia sieciowe

11.06.2012 16:37

Czasami zachodzi potrzeba aktualizacji oprogramowania na urządzeniach sieciowych - z różnych powodów, błędów lub nowych funkcjonalności (np dodanie obsługi IPv6 - ale to nie w tym przypadku - tutaj poprostu wgrane oprogramowanie było "niesprawne").

W tym wpisie omówię aktualizacje firmware na switchu 3Com 4500G 48port - aktualnie zresztą już nie 3Com ponieważ HP jest teraz właścicielem 3Com'a. Aktualizacja jest wbrew pozorom bardzo łatwa - chociaż trzeba zawsze zachować trochę rozwagi. Jeżeli nie potrzebujemy to także nie aktualizujemy oprogramowania.

412789

Co potrzebujemy?

Potrzebne będą aplikacje typu serwer tftp, pliki z aktualizacjami do switcha i jakiś terminal. Ja używałem następującego oprogramowania:

W przypadku 3Coma należy pobrać odpowiedni firmware ze strony HP: http://h17007.www1.hp.com/us/en/support/converter/index.aspx. Należy pamiętać zawsze, że różne wersje switchy np. PWR posiada inny firmware, wersja nie G też inny i czasami w zależności od ilości portów mogą się różnić. Do połączenia zamiast Putty można też użyć klienta telnet wbudowanego w Windows, od Visty trzeba go jednak doinstalować do systemu ręcznie, czyli wchodzimy w Panel sterowania > Programy i Funkcje > Włącz/wyłącz funkcje > wybieramy klient telnet i instalujemy.

Wykonujemy kopie

Putty > warto ustawić w menu Terminal > Keyboard w opcji The Backspace key opcje Control-H aby wygodnie się pracowało. Switch ten posiada 16MiB pamięci wbudowanej - niestety dość powolnej.

412796

Listujemy pliki poleceniem dir:

[code=]<4500>dir Directory of flash:/ 0 -rw- 5355342 Jan 30 2008 11:46:30 s3q05_01_03s56.app 1 -rw- 8222293 Apr 27 2009 17:38:15 s3q05_02_00s56p02.app 2 -rw- 10902 Apr 27 2000 13:33:01 3comoscfg.cfg 15240 KB total (1963 KB free)[/code]

Po otrzymaniu informacji o zawartości pamięci możemy wykonać kopie poleceniem:

[code=]tftp 10.0.51.15 put 3comoscfg.cfg[/code]

Po czy otrzymamy komunikat:

[code=] File will be transferred in binary mode Sending file to remote TFTP server. Please wait... / TFTP: 10902 bytes sent in 0 second(s). File uploaded successfully. [/code]

412803

Następnie kopiujemy firmware:

[code=]tftp 10.0.1.1 put s3q05_02_00s56p02.app[/code]

Po wykonaniu kopii zapasowej plików kasujemy na switchu pliki.

[code=]delete s3q05_02_00s56p02.app[/code]

Otrzymamy komunikat, w który potwierdzamy naszą chęć skasowania starego firmware:

[code=]Delete flash:/s3q05_02_00s56p02.app?[Y/N]:y . %Delete file flash:/s3q05_02_00s56p02.app...Done.[/code]

i teraz ciekawostka niezbyt często spotykana (w każdym razie ja nie widziałem tego wcześniej), CLI posiada kosz. Plik tak naprawdę ląduje w koszu i kosz też należy opróżnić aby wgrać nowy firmware - w przeciwnym wypadku nie wystarczy miejsca.

Czyścimy kosz:

[code=]reset recycle-bin[/code]

w ten sposób skasujemy plik na stałe - operacja niestety wymaga trochę czasu.

[code=]Clear flash:/~/s3q05_02_00s56p02.app ?[Y/N]:y Clearing files from flash may take a long time. Please wait... ..................................................................................................... %Cleared file flash:/~/s3q05_02_00s56p02.app...[/code]

Po tej operacji należy pobrać z serwera tftp nowy plik z firmware, czyli:

[code=]tftp <ip> get <nazwa_pliku>[/code]

Wyświetli się następujący komunikat:

[code=]tftp 10.0.51.15 get s3q05_02_00s168p20.app  ... File will be transferred in binary mode Downloading file from remote TFTP server, please wait.............................................................................................................................................. TFTP: 8262618 bytes received in 152 second(s) File downloaded successfully.[/code]

Po pomyślnym wgraniu firmware ustawiamy nasz nowy firmware jako główny:

[code=]boot-loader file flash:/s3q05_02_00s168p20.app main boot-loader file flash:/s3q05_01_03s56.app backup[/code]

Na koniec wykonujemy następujące polecenia:

[code=]save reboot[/code]

i oczekujemy na ponowne uruchomienie switcha. Trochę to może potrwać - w przypadku tych switchy jest to około 2 minut.

Po restarcie powinniśmy móc się zalogować na switcha i sprawdzić czy korzystamy już z nowej wersji oprogramowania:

[code=]display version[/code]

Otrzymamy komunikat:

[code=]3Com Corporation 3Com Switch 4500G 48‑Port Software Version 3Com OS V5.02.00s168p20 Copyright (c) 2004-2010 3Com Corp. and its licensors. All rights reserved. 3Com Switch 4500G 48‑Port uptime is 0 week, 0 day, 0 hour, 1 minute 3Com Switch 4500G 48‑Port with 1 Processor 128M bytes SDRAM 16384K bytes Flash Memory Hardware Version is REV.B CPLD Version is 007 Bootrom Version is 501 [SubSlot 0] 48GE+4SFP Hardware Version is REV.B [/code]

WAŻNE: Najbezpieczniej wykonać operacje mając pewność, że nie zabraknie prądu. Także miło jest w takim wypadku posiadać i komputer i switch podłączony do UPS tak by było w stanie całość pracować około 5‑10minut. Tyle czasu w razie awarii zasilania powinno wystarczyć aby dokończyć operacje. Jeżeli przestrzeń na switchu pozwala to zostawiamy starszą wersje firmware tak by w razie wpadki wystartować z backupu i naprawić to co się zepsuło. Generalnie jeżeli jest mało przestrzeni warto wgrać jakąś starszą wersje oprogramowania ponieważ zajmuje mniej miejsca a w razie problemów zawsze możemy podłączyć się poprzez RS232 i poprawić wszystko poprzez właśnie konsole.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)