Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kafelki w serwerze - piąte koło u wozu?

O kafelkach, czyli nowym interfejsie Modern w najświeższych Okienkach, napisano już tyle, że aż można dostać niestrawności, czytając w kółko to samo. Ten wpis będzie jednak zupełnie inny. Otóż przedstawię kilka faktów technicznych związanych z nimi, a także jak wyglądają i jak mogłyby wyglądać na maszynie serwerowej.

Mobilnie

Aplikacje w Modern UI na Windows Server 2012 działają na podobnej zasadzie co te w wersji desktopowej, na tabletach, czy smartfonach. Zamysł jest ciekawy - ujednolicenie kilku środowisk graficznych, dzięki czemu przejście pomiędzy nimi, jest płynne i bezproblemowe. W drodze do domu przeglądamy pocztę na Windows Phone, czy tablecie z Windows 8 RT. Zaś w mieszkaniu uruchamiamy stacjonarny komputer i kontynuujemy czytanie wiadomości na stacjonarnym Windows 8. Wszędzie interfejs kafelkowy jest ten sam i działa w podobny sposób. To idealne GUI pod ekrany dotykowe. Obsługa w Windows Phone, czy tabletach na nowych okienkach jest przyjemna, prosta i intuicyjna. Podobnie jest w przypadku notebooków i im pochodnych, które posiadają dotykowy ekran (których powoli jest coraz więcej).

Stacjonarnie

Na desktopie jest już jednak trochę inaczej. Ekrany dotykowe w domu to jeszcze nie codzienność, przynajmniej u nas. Nie tylko ze względu na cenę, ale również na to, iż obsługa palcem przez dłuższy czas jest bardzo męcząca. Jednakże i w tym przypadku Modern UI jest takie jak na urządzeniach przenośnych. Posiada również te same zalet i wady, przy czym te ostatnie mogą być jeszcze bardziej widoczne. Pamiętać należy, iż w większości przypadków, komputer w domu to klasyczna jednostka stacjonarna lub tzw. "komputer do salonu". W obu przypadkach dotykowy ekran może sprawdzić się świetnie dla użytkowników chcących szybko odebrać pocztę, przeczytać news z ulubionego portalu, czy przejrzeć RSSy. Nadal jednak mowa jest o krótkim, niezobowiązującym przebywaniu z wersją dotykową systemu. Pomysł, aby interfejs ModernUI był wszędzie identyczny jest ciekawy. Trochę jednak zbyt mocno trzymano się ujednolicania wszystkiego. W większości przypadków komputery desktopowe podłączone są do sieci, a zatem nie ma sensu sztuczne oszczędzanie prądu. W ModernUI w tym przypadku ma jednak ograniczenia, jak w wersji na urządzenia mobile m.in. usypianie procesów działających w tle, czy wybudzanie aplikacji w tle co 15 minut (nie częściej). Pomimo powiadomień push, nadal nie wszystko można zrobić gładko i przyjemnie, jak chociażby komunikator, czy kafelek będący zegarkiem. Ograniczenia nałożone na desktopie są co najmniej dziwne.

Serwerowo - jak jest, a jak mogło być

Czas teraz na Windows Server 2012. Otóż Microsoft idąc za ciosem, wprowadził interfejs ModernUI w serwerową wersję okienek. Nie różni się on niczym od tego znanego z Windows 8. Po czystej instalacji, w kafelkowym menu otrzymujemy tylko kilka skrótów i nic więcej. Co ciekawe. Domyślnie nie można nic instalować z Windows Store, gdyż ta funkcjonalność nie jest zainstalowana. Możną ją szybko dodać (opisał to B.Andy), ale świadczy to tylko o tym jak bardzo może być ona "użyteczna" na maszynie serwerowej. Skoro sami twórcy, wyłączyli tą rolę, w takim razie jaki jest sens istnienia kafelków w Windows Server?

Pewnie jak to ostatnio bywa, z tym wszystkim co ma w nazwie Windows 8, nie było czasu na dopieszczenie całości. A Microsoft mógł dodać kilka kafelków skierowanych tylko do maszyn serwerowych. W pracy mam styczność głównie z IIS i bazą danych na Windows Server. Myślę, że niegłupim pomysłem byłoby aby np. stworzono kafelki właśnie dla tych "modułów". Szybki podgląd na stan jakiejś wybranej aplikacji na IIS, czy stan bazy. Ciekawie mogłoby wyglądać także eventlog na kafelku! Wystarczyłoby wprowadzić filtr i kafelek pokazywałby ostatnie zdarzenia z ich liczbą na stronie ModernUI. Po zalogowaniu do serwera, każdy szybko by sprawdził najważniejsze wiadomości o wybranych zdarzeniach, czy usługach, jedynie wciskając klawisz Windows.

Powyżej zamieściłem zrobiony szybko taki przykładowy kafelek. Widzimy w nim jakieś eventy, które pokazują się na podstawie wybranego wcześniej filtru. Oczywiście tylko kilka ostatnich. Dodatkowo, w dolnym prawym rogu, wyświetla się ilość wszystkich powiadomień. Duża ikona symbolizuje typ zdarzeń (błędy, informacje, itp.). Do ekranu startowego można przyczepić kilka takich kafelków, o różnych filtrach i dla różnych zdarzeń. Myślę, że to mógłby być całkiem ciekawy pomysł. Mógłby być, ale nie jest. Dlaczego? Otóż zwykły programista piszący na ModernUI, nie ma dostępu do danych na dysku. Jedyna szansa to firmy współpracujące z MS. Myślicie, że to niemożliwe? Wystarczy przejrzeć aplikacje Noki na Windows Phone. Część z nich to nie tylko zwykłe aplikacje, ale rozszerzenia Windows Phone, głęboko integrujące się w system (jak chociażby Licznik).

Kafelki w Windows Server 2012 to ciekawy pomysł, ale trochę niewykorzystany. W obecnej formie jest to raczej zbędny gadżet, może jednak coś się zmieni razem z rozwojem systemu i wypuszczaniu kolejnych aktualizacji.  

windows oprogramowanie serwery

Komentarze

0 nowych
wojtekadams   18 #1 10.12.2012 14:20

Trzeba trochę poczekać, aż developerzy zaczną dostosowywać swoje appsy do kafelek - myślę, że sam Microsoft planuje kilka udogodnień dla tego rozwiązania, ale tak czy siak nie zmienia to faktu, że z kafelkami się pośpieszyli - mogli bardziej to wszystko dopracować.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #2 10.12.2012 14:35

Dokładnie, te całe kafelki w Windows 2012 jakoś w ogóle nie pasują do systemu, a te które są domyślnie "zainstalowane" (jak na twoim screenie) to nic innego jak tylko skróty do aplikacji desktopowych.

alucosoftware   7 #3 10.12.2012 14:48

Dobre spostrzeżenia. Kafelki to świetny sposób na prezentowanie komunikatów serwerowych, oby w przyszłości były wykorzystywane lepiej niż obecnie.

Jak zwykle - bardzo dobry wpis :)

Autor edytował komentarz.
Mk13   16 #4 10.12.2012 15:15

Nie czytałem jeszcze wpisu (muszę zrobić herbatę), ale IMO kafelki w serwerowym systemie chyba nie mogłyby być bardziej wepchnięte na chama. Pewnie chcą jak najwięcej ludzi do tego przyzwyczaić (adminów też?) ale jest to chyba lekkie przegięcie. A co do developerów - mam wrażenie że 99% z nich w ogóle nie rozumie idei Modern UI i wychodzą jakieś pokraczne, bezużyteczne appsy.

okokok   12 #5 10.12.2012 15:39

"A Microsoft mógł dodać kilka kafelków skierowanych tylko do maszyn serwerowych. W pracy mam styczność głównie z IIS i bazą danych na Windows Server."

Po instalacji usług, automatycznie do menu dodają się kafelki odpowiednich managerów.

matrix012345   4 #6 10.12.2012 16:59

@Mk13 a co proponujesz zamiast kafelków?

Mk13   16 #7 10.12.2012 17:09

Na przykład, hmm... pulpit?

djfoxer   18 #8 10.12.2012 17:25

@okokok
Mówisz o tych prostokątach w oknie Menedżer Serwera? Jak pisałem, widziałbym to jako oddzielne kafelki w ModernUI. Nawet możliwość ustawienia dla niektórych użytkowników, łączących się przez pulpit zdalny, aby najpierw pokazywał się ModerUI. Kilka/naście kafelków, z krótkimi informacjami (szczegółowo konfigurowalnymi) co się dzieje na serwerze, EvenLogi, może jakieś własne eventy konfigurowalne w prosty sposób za pomocą PowerShella, informacja o hardwerze (dysk, procesor, obciążenie!!). Tego mi brakuje, a mogło to w znaczący sposób zwiększyć sens wrzucania ModernUI w Windowsa serwerowego.

okokok   12 #9 10.12.2012 19:38

@djfoxer, mówię o kafelkach w MetroUI :) Ale nie działa to tak jak piszesz. To po prostu są ikony. Tak jak zwykłych programów pod Windows 8.

Mk13   16 #10 10.12.2012 19:45

Bo te kafelki właśnie takie mają podstawowe założenie - przedstawiać informacje bez grzebania w programie. A nawrzucanie na ekran startowy samych surowych ikon z normalnego interfejsu nie zmienia nic - to po prostu taki drugi pulpit.

djfoxer   18 #11 10.12.2012 19:50

@okokok
A nie, to tak jak pisał Shaki81, to są zwykłe skróty. MS mógł to zrobić tak, aby nie zastanawiać się w jakim celu jest tu ModernUI. Dodatkowo można było dodać ciekawe funkcjonalności wspomagające prace z ws2012.

tfl   8 #12 10.12.2012 22:26

Czyli to nowe api do windowsa, ktore prezentowali panowie z ms na hz2012 nie dziala na win srv 2012? Jesli dziala, to napisanie "pod siebie" takiego kafla nie powinno zjac wiecej niz godzine. Podobne rzeczy pisalem sobie pod gadzety na winsrv2008 (z czego zrezgynowalem - nagios).

Nawiasem mowiac... windows server jest systemem operacyjnym typu server (odkrywcze jak jasna cholera). Laczenie sie z rdp nie powinno byc specjalnie czeste, a robienie z modernui dashboarda maszyny jest troche... no sory, ale na sile.

djfoxer   18 #13 10.12.2012 22:39

@tfl
To tak nie działa. Aplikacje w ModernUI nie mają dostępu do dysku i takich danych. Wszystko działa na podobnej zasadzie w Windows Phone, czyli Isolated Storage i aplikacje uruchamiane w oddzielnych wątkach. Gadżet to nie kafelek w ModernUI. Tak tego nie zrobisz, stąd lekki zawód i smutek, że MS nie poszedł dalej, a nikt z common dev nie zrobi tego.

Jako użytkownik IIS powiem Ci, że takie szybki kafelek z EventLogiem byłby świetny i bardzo przydatny. Mówisz, że byłby to kafelek na siłę. Na siłę to myślę, że jest ten ModernUI, ale jak już skoro jest, to wielka szkoda, że nie został on chociaż jakoś przywozicie wykorzystany, a nie jako zbiór skrótów :)

Autor edytował komentarz.
tfl   8 #14 10.12.2012 23:24

Na pewno mowimy o tym samym? I tym api:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/br211377.aspx

?

djfoxer   18 #15 10.12.2012 23:30

@tfl
Dokładnie :) Witaj w świecie ModernUI ;)

tfl   8 #16 11.12.2012 08:51

@djfoxer

Ale nazwa tego namespace wskazuje jednak, ze appki maja dostep do dysku:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/windows.storage.aspx

nie chce mi sie grzebac w tym, ale wydaje mi sie, ze do eventloga mozna by sie dostac przez wmi.

djfoxer   18 #17 11.12.2012 09:02

@tfl
Uwierz mi, że nie :) Namespace: "Windows.Storage" - zarządzenie jedynie własnym Isolated Sotrage :) Apki NIE MAJĄ dostępu do dysku, a jedynie do własnej "piaskownicy" :)

djfoxer   18 #18 11.12.2012 09:06

@tfl
W aplikacjach ModernUI nie użyjesz niczego z WMI! :) W8 Modern Apps mają własne API! Polecam lekturę jednego z licznych tutoriali ;)

Autor edytował komentarz.
tfl   8 #19 11.12.2012 10:26

Nie, dziekuje, nie moj zakres zainteresowan. Jesli jednak nie mam dostepu ani do danych na dysku, ani do wmi, to na pewno bede mial mozliwosci zrobic request do iis, ktory wystawia iis z tego typu danymi.

Dobrze kombinuje?

djfoxer   18 #20 11.12.2012 10:36

@tfl
Dokładnie tak :) Tylko, że... samemu trzeba kombinować z IISem, konfiguracją i kafelek może odświeżać się sam najszybciej co 15 minut. Nie ma mowy o podglądzie live, no i te dane wrzucane na IIS nie wyglądają zbyt ok.