Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

KDE Plasma 4 kontra KDE Plasma 5 — ewolucja czy rewolucja?

Wstęp

Ostatnio w chwili wolnego czasu wpadłem na pomysł zrobienia niezbyt rozbudowanego wpisu na temat KDE. Mianowicie bawiąc się KDE Plasma 4 (którą zainstalowałem dla sprawdzenia jak bardzo się różni od 5 i powspominania, bowiem to właśnie z KDE4 miałem pierwsze spotkanie z KDE) wpadłem na pomysł porównania tych dwóch środowisk. Będę się tutaj skupiał głównie na odbiorze z perspektywy szarego użytkownika dodając jakieś uwagi techniczne.

Trochę opisu

KDE4 wraz z powłoką Plasma 4 zostało wydane 11 stycznia 2008 roku. Było następcą środowiska KDE3. Największą nowością było wprowadzenie zupełnie nowej powłoki pulpitu, zwanej Plasma, która opierała się na apletach, które mogliśmy umieścić na panelu, bądź na pulpicie. Środowisko wykorzystywało bibliotekę Qt4. Niestety, początkowo spotkało się z krytyką użytkowników, ze względu na liczne bugi i większe wymagania systemowe. Pomimo, że środowisko dojrzało, to jednak wielu odbiło się bezpowrotnie. Ostatnia wersja KDE4 (4.14.3) została wydana 11 listopada 2014 roku. Środowisko dzisiaj jest porzucone, znaleźć je można głównie w repozytoriach dystrybucji o długim wsparciu (zrzuty ekranu robiłem na Debianie 8, wprawdzie na wersji 4.14.2, ale niczym się nie różniła od 4.14.3 jeżeli chodzi o interfejs).

KDE Plasma 5 zostało wydane 15 lipca 2014 roku. Środowisko jest następcą KDE4 i jego ewolucją. Najwięcej zmian nastąpiło pod maską - środowisko i aplikacje (póki co nie wszystkie, ale większość) przepisano na Qt5 i QML, a samo KDE, które wcześniej było zbiorem oprogramowania, zostało rozbite na 3 elementy rozwijane niezależnie, mianowicie:
KDE Frameworks - zbiór bibliotek, z których korzystają pozostałe elementy środowiska. Jest to modułowy framework bazujący na Qt5, który zastąpił monolityczne KDE Platform 4.
KDE Plasma - samo środowisko, kolejna wersja powłoki Plasma.
KDE Applications - aplikacje środowiska

Środowisko jest w ciągłym rozwoju, obecna wersja (na dzień tworzenia tego wpisu) to 5.8.3 dla pulpitu Plasma (1 listopad 2016), KDE Frameworks 5.27 (8 październik 2016) oraz KDE Applications 16.08.2 (13 październik 2016). Warto wspomnieć, że obecna wersja pulpitu Plasma to LTS o 18 miesięcznym wsparciu.

Często popełnianym błędem jest nazywanie tego środowiska "KDE 5", chociaż nie ma czegoś takiego - poprawne określenie to KDE Plasma 5, bądź po prostu KDE. KDE to teraz określenie na wszystkie 3 elementy środowiska, które połączone razem dają kompletny pulpit. Warto wspomnieć, że w nowej wersji ciągle udoskonalana jest obsługa Waylanda (można uruchomić sesje Plasmy na nowym systemie okien, jest zapewniona podstawowa funkcjonalność, chociaż są jeszcze problemy z niektórymi elementami środowiska). Wraz z podziałem KDE na moduły znacznie ułatwione zostało instalowanie jego elementów (aplikacji, menedżera okien itd.) na innych środowiskach - obecnie nie trzeba dociągać połowy samego KDE dla jednej aplikacji.

Do rzeczy

Wstęp mamy za sobą, a więc weźmy się do właściwego porównania. Zrzuty ekranu porównują ostatnią wersje KDE4 i aktualną wersje Plasma 5. Wszystkie zrzuty są mojego autorstwa, zrzuty z KDE4 zostały wykonane za pomocą VirtualBox na systemie Debian 8, zrzuty z Plasma 5 pochodzą z mojego Arch Linuksa, którego używam jako główny system (aby nie było przekłamań to utworzyłem świeżego użytkownika). Polecam otwierać je w nowym oknie/nowej karcie, by lepiej było widać porównanie.

Pulpit się zmienił wizualnie. W porównaniu do KDE4 został spłaszczony. Z panelu zniknął przełącznik aktywności oraz domyślnie przypięte ikony. Sam panel jest też domyślnie większy niż ten z KDE4 (aczkolwiek może to być różnica wynikająca z dystrybucji). Skrzynka narzędziowa zmieniła też położenie na przeciwną krawędź. Warto też wspomnieć, że w Plasma 5 jest możliwość ukrycia tejże skrzynki poprzez Ustawienia pulpitu. Skoro mowa o ustawieniach pulpitu - Plasma 5 ma mniej możliwości, jeżeli chodzi o tapetę. Brak tutaj np. trybu wirusów (tapeta jest powoli "zjadana" przez wirusy).

Oba środowiska prezentują identyczne ustawienia panelu, które w Plasma 5 zostały spłaszczone. Warto też wspomnieć, że po wybraniu opcji Dodaj elementy interfejsu zmieniło się położenie ekranu wyboru tychże elementów - w KDE4 miało ono formę poziomego paska nad panelem, w Plasma 5 jest to pionowy pasek po lewej stronie ekranu, podobnie jak przełączanie okien.

Menu się praktycznie nie zmieniło, poza, a jakże, spłaszczeniem w Plasma 5. Ponadto pole tekstowe wyszukiwarki jest ukryte w Plasma 5 i pojawia się dopiero jak coś wpisujemy. W Plasma 5 jeżeli mamy kilka apletów od tego samego (np. kilka apletów menu), to możemy je łatwo zmieniać wybierając z menu podręcznego opcje Alternatywy, gdzie możemy wybierać pomiędzy dostępnymi apletami. W KDE4 aby zmienić aplet na inny trzeba było go usunąć i dodać nowy.

Mikser dźwięku przeszedł dość dużą metamorfozę. Z podobnego do Windowsa w KDE4, w Plasma 5 ewoluował (do poziomu, w którym nie przypomina już Windowsowego) i został ujednolicony wyglądowo z innymi apletami (np. apletem baterii). Warto też wspomnieć, że niektóre aplety w Plasma 5 zyskały nowe funkcje - przykładowo w piątce po kliknięciu na ikonkę baterii mamy też możliwość zmiany jasności ekranu za pomocą suwaka i wyświetlane jest więcej informacji, jak model czy producent baterii.

Tutaj nie ma co dużo opisywać. Monitor systemu praktycznie się nie zmienił poza wyglądem. Zmiany dotyczą przepisania go z Qt4 na Qt5 i nowy framework KDE.

Domyślny menedżer plików KDE również się dużo nie zmienił i zmiany dotyczą głównie przepisania go na Qt5. Tutaj warto napomknąć (co jest widoczne na zrzucie) o nowym wyglądzie maskotki KDE (która nazywa się Konqi) i nowym logo projektu. Oba zostały spłaszczone i uproszczone. Dobrze jest też widać nowy styl okien. Zrezygnowano z niebieskiej poświaty na rzecz lekkich cieni. Widać też różnice pomiędzy motywami Oxygen (KDE4) i Breeze (Plasma 5).

Ten zrzut prezentuje porównanie domyślnej przeglądarki zdjęć (Gwenview) i przeglądarki dokumentów (Okular). Tutaj ponownie nie ma zbytnio wiele różnic, poza tym, że w Plasma 5 zostały przeniesione na nowy framework.

Tutaj nastało więcej zmian. Styl panelu sterowania pozostał ten sam, ale zmianie uległy niektóre aplety i ich położenie. Pomimo, że zrzut może sugerować, że Plasma 5 ma znacznie mniej ustawień, to w rzeczywistości jest inaczej - część apletów została włączona do innych. Na przykład Efekty pulpitu, który był osobnym apletem w KDE4, w Plasma 5 znajdziemy go w aplecie Zachowanie pulpitu.

Tutaj też nastała dość spora zmiana. Małe okienko z KDE4 z prośbą o wpisanie hasła, zastąpił pełnoekranowy ekran blokady, na którym jest też wyświetlany avatar użytkownika, a także data, godzina oraz stan baterii. Tutaj też warto wspomnieć, że domyślny menedżer wyświetlania (zwany też menedżerem logowania, umożliwia on graficzne logowanie do systemu) KDE4 zwany KDM (KDE Display Manager) napisany w Qt4 został zastąpiony przez napisany od zera sddm (Simple Desktop Display Manager), który jest napisany w C++11 i obsługuje motywy poprzez QML.

Niewielkie okienko na tle lekko przyciemnionego pulpitu zostało zastąpione przez pełnoekranowy ekran z widocznym w tle rozmytym pulpitem, w którym zamiast Księżyca jest widoczny avatar użytkownika, a także inne opcje kończenia sesji (Restart, Wylogowanie, uśpienie itd.)

Zakończenie

I to na tyle z tego niezbyt rozbudowanego wpisu. Jak widać, zmiany w Plasma 5 to głównie zmiany techniczne (pomijając nowy motyw) obejmujące przepisanie z Qt4 na Qt5 i QML, a także dostosowanie pulpitu do najnowszych technologii, takich jak Waylandm, oraz pomniejsze zmiany w funkcjach, a także dodano nowe funkcje, nie ujęte na zrzutach ekranu. Jeżeli chodzi o filozofię pulpitu, to ona pozostała w większości niezmienna. Dlatego fani KDE4 nie powinni czuć się zagubieni w nowym pulpicie. A jeżeli komuś nie pasuje nowy wygląd, to zawsze można zmienić go na stary - motyw Oxygen z KDE4 nadal jest dostępny w Plasma 5. 

linux

Komentarze

0 nowych
dhor   8 #1 04.11.2016 07:17

Fajne porównanie. Wiadomo, ludzie kupują oczami :) Osobiście postawiłem na Plazmę - po zainstalowaniu Kubuntu 16.04, dodaniu świeższej wersji Plazmy z backportów, praktycznie nie czuję potrzeby „skoków na bok". A jestem wychowany na GTK.

  #2 04.11.2016 07:32

Hehe ekran logowania "żywcem zerżnięty" z Windows 10 ;-P

takijeden.ninja   5 #3 04.11.2016 08:12

Jako nienawistnik KDE 4.x napiszę wprost: Plasma jest... fajna i użyteczna!
Kawał solidnej roboty, jak jeszcze jest dobrze przyklejona do dystrybucji linuksa z odpowiednią ścieżką rozwoju to nie ma co narzekać.

Ogólnie środowisko stojące za tym projektem chyba czyni "dobro" na najszerszym froncie, biorąc pod uwagę jeszcze to: https://plasma-mobile.org/

Areh   16 #4 04.11.2016 08:42

Najbardziej boli mnie to, że z wersji na wersję usera traktuje się jak coraz większego debila i zabiera się mu coraz więcej opcji konfiguracji i ustawień (albo bardzo dobrze się je chowa). Dla mnie ideałem była wersja 3.x. W tej chwili na jednym komputerze mam KDE w wersji 4, na drugim w najnowszej i wygodniejsze i bardziej user friendly jest dla mnie właśnie KDE 4. Na temat 5, a właściwie całej dystrybucji z niej korzystającej mam zamiar sam popełnić wpis (o ile czas pozwoli).

walgav   14 #5 04.11.2016 09:10

Cóż... odkąd zacząłem swoją przygodę z Linuxem (jakieś 2-3 lata temu), nie potrafiłem za bardzo przekonać się do KDE.
Fakt, że środowisko ma naprawdę sporo opcji ustawienia go "pod siebie" ale chyba nie jestem aż takim "grzebaczem" :P.

K2o   3 #6 04.11.2016 09:38

Mnie jakoś KDE Plasma 5 nie podeszła. KDE 4 jest fajne, ale teraz jestem na Linux Mint 18 i jak na razie nie mam, do czego się przyczepić. Myślę, że pozostanie on u mnie na dłużej.

  #7 04.11.2016 09:38

@dhor: Zgadzam się.I też jestem wychowany na GTK.
Tylko czekać na Plasma 5.8 w kubuntu/backports:)

Latający Turban   11 #8 04.11.2016 10:08

@Areh: ostatnio już w ogóle, zmniejszyli ikony na pasku i aby je powiększyć trzeba grzebać po plikach konfiguracyjnych albo samemu je tworzyć. Nie wiem dlaczego zamiast zrobić te środowiska wygodniejsze w użytkowaniu przez zwykłego człowieka, to cofają się do starych dobrych czasów linuksa chyba tylko po to żeby nie musieli się narobić i przyoszczędzić na supporcie

Areh   16 #9 04.11.2016 10:38

@walgav: jeżeli to co jest teraz ma dla Ciebie sporo opcji konfiguracji, to żałuj że 3 wersji nie widziałeś. Tam to można było cuda robić.

dragon321   9 #10 04.11.2016 14:03

@dhor: Dzięki za opinie. Cóż, Plazma to pierwsze środowisko, którego miałem okazje używać dłużej. Do Linuksa na poważnie usiadłem już po śmierci GNOME2, 3 mi nie pasowała itd. i po chwili spędzonej na MATE potem przesiadłem się do KDE4. Miało wtedy bugów co nie miara i lubiło się wysypać, ale to właśnie Plasma najbardziej mi przypadła do gustu. Potem siedziałem aż do Plasma 5, i z tej wersji uciekłem na GNOME 3 - miałem już dość bugów. Do Plasma 5 wróciłem po premierze wersji 5.8 i z zadowoleniem stwierdziłem, że nie ma już denerwujących mnie wcześniej bugów, a samo środowisko jest bardzo stabilne i szybkie - i tak od nowa wylądowałem na KDE :D

@takijeden.ninja: Plasma mi też najbardziej pasuje. Sam nie wiem czemu, ale zawsze się najlepiej czułem na KDE. No i patrząc z perspektywy programisty, to osobiście wolę Qt niż GTK. A darmowa wersja Qt jest na licencji LGPL, więc nic więcej nie potrzebne.

@Areh: W Plasma 5 jeszcze nie ma takiej tragedii. Wystarczy spojrzeć na GNOME 3, jak wykastrowali środowisko i jego aplikacje z funkcji. Plasma 5 bądź co bądź zachowuje większość funkcji poprzednika. Owszem, nie wszystkie (jak np. wspomniane przeze mnie tryby tapety, których brakuje w Plasma 5) i część została poukrywana, co widać na porównaniu paneli sterowania, ale jednak środowisko i aplikacje bądź co bądź nie zostało wykastrowane jak GNOME 3 w porównaniu do 2. Ja osobiście siadając do KDE4 nie zauważyłem jakiś większych różnic, chociaż ja zapewne używam mniej funkcji niż Ty.

Chętnie przeczytam taki wpis jak się pojawi.

@walgav: Pierwszy raz jest najgorszy, bo patrzysz na te opcje i zastanawiasz się gdzie ich szukać. Potem już środowisko po swojemu układasz błyskawicznie. Mój układ środowiska się dość mocno różni od domyślnego, dlatego chwilkę mi to zajmuje. KDE domyślnie jest ułożone tak, by przypominało mniej więcej Windowsa (pasek zadań na dole itd.), mi układ Windowsowy kompletnie nie leży, więc ja zawsze ustawiam je w stylu Unity, GNOME3 czy też OSX. Po prostu tak wolę.

@K2o: Co Ci konkretnie nie przypasowało? Pytam z czystej ciekawości. Brak jakiejś funkcji obecnej w KDE4, jeszcze coś innego?

@Latający Turban: O jakich konkretnie ikonach mowa? Rozmiar ikon na panelu Plasma 5 zmienia się dynamicznie podczas zwiększania/pomniejszania panelu. No chyba, że mowa o czymś innym.

AntyHaker   17 #11 04.11.2016 14:20

Choć KDE na dłuższą metę mnie do siebie nie przekonało, to zdecydowanie 5 odsłona góruje nad 4.

Latający Turban   11 #12 04.11.2016 15:01

@dragon321: w nowej plazmie masz zmienione ikony w tacce systemowej te od internetu głośności itd, chyba po to aby bardziej przypominały te z windowsa co trochę głupio wygląda. żeby przywrócić poprzedni wygląd trzeba w pliku konfiguracyjnym plasmy dopisać wartość maksymalną tych ikon, ból w tym, że ten plik konfiguracyjny, może znajdować się w trzech różnych miejscach, chyba w zależności od tego, kto od jakiej wersji startował

  #13 04.11.2016 15:02

@AntyHaker: Przecież Ty używasz tylko Windows 10.

walgav   14 #14 04.11.2016 16:50

@Areh: Bawiłem się trójką parę dni kilka lat temu, jak znajomek próbował mnie na Linuksa przestawić. Ale chyba po prostu czekałem na trochę prostsze środowisko (używam Cinnamona)

walgav   14 #15 04.11.2016 16:54

@dragon321: Może i racja. Ale akurat mi odpowiada ułożenie "windowsowe" i raczej szukałem prostszego (mniej nawalonego opcjami) środowiska. Z tych które sprawdzałem (a kilka ich było) najbardziej do gustu przypadł mi Cinnamon i dla mnie akurat jest najlepszy

  #16 04.11.2016 17:51

@Ks.nieProboszcz;-P (niezalogowany): Albo windows (szpieg numer 1) skopiował z Plasmy ;) Ale i tak wole stabilny jak skała Cinnamon 3.

dragon321   9 #17 04.11.2016 19:04

@AntyHaker: Popieram. Również osobiście wolę 5. Jeżeli chodzi o stronę wizualną, to Breeze prezentuje się lepiej niż Oxygen, pomimo, że idzie z modą na spłaszczanie, która często przynosi regres.

@Latający Turban: Przecież po zmianie motywu na Oxygen wrócą stare ikony. No chyba, że mówisz jeszcze o czymś innym.

@walgav: Też początkowo używałem układu windowsowego, ale po jakimś czasie stwierdziłem, że po co mam tak używać komputera, skoro mogę sobie ustawić środowisko po swojemu w znacznie wygodniejszy sposób niż to, co prezentuje Windows. I tak wyszła jakaś mieszanka Windowsa, Ubuntu, GNOME i OSX :p

Autor edytował komentarz w dniu: 04.11.2016 19:05
nintyfan   10 #18 04.11.2016 19:06

W starej plaśmie był dostępny układ gazety i chyba parę innych, które obecnie nie są dostępne.

nintyfan   10 #19 04.11.2016 19:10

@Areh: Oczywiście z zainstalowaną superkarambą, bo bez niej KDE3 nie miało widżetów do umieszczenia na pulpicie. Pamiętam, jak dzięki integracji z Konquerorem(na wzór integracji Windowsowej) umieściłem animację Flash na pulpicie.

K2o   3 #20 04.11.2016 19:31

@dragon321: Korzystałem z Minta . Najbardziej dla mnie denerwujące były otwarte programy te same na wszystkich panelach na wirtualnych pulpitach.

AntyHaker   17 #21 04.11.2016 19:53

@dragon321: O widzisz, wreszcie się z czymś zgadzamy :D

  #22 04.11.2016 20:44

@K2o: A w czym problem ustawić sobie inaczej?

sir_lucjan   8 #23 04.11.2016 21:03

Plasma 5 osiągnęła stabilność zdecydowanie szybciej od KDE 4 - przynajmniej takie mam wrażenie. Plasma gości u mnie od roku i chwalę ją sobie, działa zupełnie przyzwoicie i bez problemowo.

KowalskiPingwin   4 #24 04.11.2016 21:14

A które środowisko graficzne jest lżejsze, KDE 4 czy KDE Plasma 5?

dragon321   9 #25 04.11.2016 21:34

@K2o: Nie używam wirtualnych pulpitów, więc nie wiem o czymś takim.

@AntyHaker: W sprawach Windowsowych się rozmijamy, ale w sprawach Linuksowych często mamy podobne zdanie. Na przykład obaj lubimy Unity, tak mocno gnojone przez innych :D

sir_lucjan   8 #26 04.11.2016 23:12

@KowalskiPingwin: Plasma 5 wydaje się lżejsza.

lucas__   13 #27 04.11.2016 23:34

@Areh @Latający Turban

Stare chwalicie, nowego nie znacie. Takie rzeczy tylko w Plasma 5 ;p

https://youtu.be/G4InY_1UhTI

AntyHaker   17 #28 04.11.2016 23:40

@dragon321: Bo Unity jest po prostu ładne, co poradzić :P

dragon321   9 #29 05.11.2016 00:56

@sir_lucjan: U mnie było ciężko aż do LTS, czyli 5.8. Od tej wersji jest świetnie, nie zauważyłem dawnych bugów i jest stabilnie. Wcześniej zgrzyty się zdarzały. Póki co nie zaobserwowałem dawnych zgrzytów.

@KowalskiPingwin: Wydaje się porównywalnie. Świeżo po restarcie na moim Arch Plasma 5 zajmuje ponad 400MB, a na tej wirtualce KDE 4 zajmuje ponad 700MB. Jednak to dwie różne dystrybucje (Arch sam w sobie jest lżejszy niż Debian) i mam minimalną instalacje Plasmy 5 (podstawowe środowisko i kilka aplikacji, nic więcej), a ta na Debianie jest pełna. Biorąc te różnice pod uwage wynik pewnie wyjdzie podobny.

Jeżeli chodzi o szybkość działania, to tutaj Plasma 5 powinna dominować, gdyż UI jest przeniesione na QML, które ma akceleracje OpenGL. Nie mam jednak porównania (nie będę porównywał z maszyną wirtualną), więc nie powiem jak bardzo się różnią pod tym względem.

@AntyHaker: No, najpiękniejszym środowiskiem to chyba nie jest (w sumie ikony mi tylko nie pasują, bo motyw jest dobry), ale jest użyteczne dla mnie i wygodne. Cóż, pewnie bym używał, gdyby nie fakt, że jest tylko na Ubuntu. Niby są jakieś porty, ale wiecznie coś z nimi nie tak (a tu się rozsypie, a tu trzeba przekompilować, a tu jeszcze coś innego), więc pozostaje KDE. :p

Areh   16 #30 05.11.2016 11:41

@lucas__: ależ znam. Nawet w tej chwili używam, dlatego twierdzę że Plasma 5 jest dość ułomna i ograniczona.

tylko_prawda   10 #31 05.11.2016 12:09

Po obejrzeniu zrzutów sitwierdzam, że 5 jest lepsze. A poza tym, fajnie się czytało.

trb888   2 #32 05.11.2016 12:54

5.8 fajnie wygląda i jest lekka (na KDE Neon 375MB po starcie), ale do stabilności ostatniego wydania 4 trochę jej brakuje. Najgorszy jest KWin, który w 4 nigdy nie sprawiał mi problemów, a w 5 potrafi wariować i trzeba szukać jakichś nietypowych rozwiązań (na moim radeonie pomogło np wyłączenie zapobiegania smużeniu...). Brakuje też paru portów aplikacji z KDE4, przez co mamy sporo bibliotek w 2 wersjach lub trzeba szukać zamienników. Ogólnie jest coraz lepiej, najlepsze środowisko na linuksa.

dragon321   9 #33 05.11.2016 14:23

@tylko_prawda: Dzięki za opinie. Sam osobiście też wolę 5, ładniejsza i ogólnie lepsza.

@trb888: U mnie się KWin właśnie poprawił. Wcześniej głupiały niektóre efekty, albo nawet były artefakty, a obecnie nic - wszystko sprawnie i działa jak należy.

Co do aplikacji to masz racje. Kilka jeszcze nie zostało przepisanych (np. Amarok, którego używam). Dobrze, że te najbardziej podstawowe są przepisane.

lucas__   13 #34 05.11.2016 14:31

@Areh:

A wiec po kolei, Plasma 5 wprowadza coś takiego co się nazywa (look and feel ). W skrócie jest to paczka która zawiera pliki konfiguracyjne plasmy ( ikony, styl, motyw itp.) a także niektóre części interfejsu (splashscreen, ekran blokady). Było to używane tylko prze niektóre dystrybucje , które dostarczały tam swoja konfigurację. Jednakże wraz z Plasma 5.8 możesz pobierać te paczki z KDE Store, a także owe paczki i moduł konfiguracji plasmy wzbogaciły się o opcję "use dsektop layout from theme".
A teraz na przykładzie jak to działa w praktyce. Jako, że mam system po angielsku to i opis poszczególnych modułów będzie w tym języku

System settings> workspace theme> look and feel. Następnie pobierz
(Get new looks) DBreeze, zaznacz "use desktop layout from theme" a potem kliknij apply.

Działa tylko w Plasma 5.8.2 i wyższej. A i mała uwaga ta operacja zresetuje wszystkie dotychczasowe ustawienia plasmy. Potem po lewej stronie ekranu pojawi się nowy panel, z Application dashboard jako menu i icon only task manager. Motyw Plasmy zmieni się na breeze dark.

Inne przykłady użycia masz w podlinkowanym przeze mnie filmiku.

Autor edytował komentarz w dniu: 05.11.2016 14:36
  #35 05.11.2016 17:38

@Areh: "Najbardziej boli mnie to, że z wersji na wersję usera traktuje się jak coraz większego debila i zabiera się mu coraz więcej opcji konfiguracji i ustawień (albo bardzo dobrze się je chowa). "

No właśnie a kiedyś nie było tego wszystkiego i systemy (nakładki GUI) były tak szybkie i responsywne że aż się miło pracowało. I nikt wtedy nie narzekał na jakieś braki...

  #36 05.11.2016 17:40

@trb888: "ale do stabilności ostatniego wydania 4 trochę jej brakuje. "

Spoko dojdą do tego .... 4 na początku też stabilna nie było...

AntyHaker   17 #37 05.11.2016 21:17

@dragon321: Jak to porty - nigdy nie działają w 100% dobrze :P

dragon321   9 #38 05.11.2016 23:38

@AntyHaker: Co racja to racja.

Chociaż to dziwne, bo przecież to jeden system. Cóż, powodem jest naładowana przez Canonical ilość łatek na podstawowe biblioteki (jak GTK). Najwidoczniej tylko oni ogarniają jak to wszystko działa. :p

Tak czy siak jak Unity to tylko Ubuntu. Z tego powodu właśnie nie używam Unity, chociaż je lubię. Nie mogę znieść Ubuntu. A właściwie nie samego Ubuntu, tylko faktu, że nie jest rolling release. No bo teraz nawet Windows jest rolling :D

Autor edytował komentarz w dniu: 05.11.2016 23:39
Farkas   10 #39 06.11.2016 00:35

@dhor: Ja podobnie, z tym że miałem w dzieciństwie początki z KDE, głównie 3... które jednak opuściłem dla Unity bo urzekło mnie Ubuntu 12.04 w którym wszystko co ważne działało tzn. dystrybucja była stabilna. Długo żadnych zmian, aż od kilku dni testuję Minta 18 KDE + Kubuntu backports i także nie czuję potrzeby na "skok w bok" ;-)

AntyHaker   17 #40 06.11.2016 02:14

@dragon321: Fakt, mnie również brak rolling release irytuje, aczkolwiek i tak przerzuciłem się na Minta :P

GForce   7 #41 06.11.2016 13:11

Miło się czyta, Plasma na Manjaro jest świetna ! teraz siedzę na Xfce, ale w przyszłości rozważam przesiadkę na KDE :P

dragon321   9 #42 06.11.2016 14:57

@Farkas: Opisywałeś to w swoim wpisie, czyli swoje początki z Linuksem. Fajny wpis, przyjemnie się go czyta. :)

@AntyHaker: Co kto woli. Mnie zbyt bardzo boli brak RR na Ubuntu i jego pochodnych. I tak miałem napchane PPA z najnowszą mesą i nowy kernel, ale potem stwierdziłem, że robienie na siłę rolling release z fixed release jest bez sensu i wróciłem na Archa. Póki mam czas by go instalować i konfigurować, to nie widzę nic lepszego dla siebie. Jak mi kiedyś zabraknie tego czasu, to zawsze jest Ubuntu :)

@GForce: Dzięki za opinie. :)

AntyHaker   17 #43 06.11.2016 15:08

@dragon321: Ja tam preferuję Fedorę i jak chce znów spróbować RR to w jej stronę się kieruję :P

dragon321   9 #44 06.11.2016 15:28

@AntyHaker: Fedora nie jest chyba RR. Ma świeże oprogramowanie, ale rolling nie jest. No chyba, że Rawhide jest :p

AntyHaker   17 #45 06.11.2016 17:21

@dragon321: Tak, oczywiście Rawhide miałem na myśli - wybacz, że nie zaznaczyłem tego :P

  #46 06.11.2016 19:32

@Ks.nieProboszcz;-P (niezalogowany): wydaje mi się, że na odwrót.

koneton   6 #47 07.11.2016 00:04

Ja też lubię Fedorę, ale tylko wersje stabilne. Moim zdaniem ten system po prostu wymiata.

Jarek Palikot   13 #48 07.11.2016 00:10

Mam nadzieje ze następny updejt KDE wpadnie jeszcze do Debiana (Stretch) przed mrożeniem.
Osobiście od lat używam tylko IceWM i KDE. Nie korci mnie do Mate, Cinamona i innych wynalazków. Gnome mnie odpycha. Ten Ubuntowy wynalazek uważam za dość dopracowany (moja babcia ma Ubu na swoim HP Envy) ale mnie nie przekonuje.
Myślę ze KDE mogło by przyspieszyć trochę z nowościami ale i ze stabilnością Ostatnio mam wrażenie, ze im brak rak do pracy. Ale to może dlatego ze używam Debiana, a w nim świat trochę wolniej pędzi do przodu.

pavbaranov   6 #49 07.11.2016 09:21

@Latający Turban: Skalowalność ikonek w systrayu to błąd, jaki wkradł się do 5.8, przy okazji implementacji lepszego wyświetlania na HiDPI. Nie jest to zamierzone i z czasem pewnie zostanie zmienione. Jak na razie deweloperzy zastanawiają się nad wyborem dobrego i skutecznego rozwiązania.
Jeśli chcesz i masz ochotę - możesz to śledzić tu: https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=360333

dragon321   9 #50 07.11.2016 18:44

@AntyHaker: A no to Rawhide to tak. Ja w sumie nie lubię dystrybucji RPM mieć na desktopie. Sam nie wiem czemu - jakieś dziwne uprzedzenie. Dystrybucje RPM postawiłbym na stacji roboczej lub na serwerze.

@Jarek Palikot: Stretch już teraz wchodzi w początkową fazę zamrażania. Ale z tego co widzę, to Stretch ma wersję 5.8.2. Pewnie dostanie też update do 5.8.3. Nie jest źle, w przeciwieństwie do KUbuntu chociaż wstawili LTS do stabilnej wersji :D

AntyHaker   17 #51 07.11.2016 18:54

@dragon321: Mi to w sumie bez różnicy, nie jestem zbyt wymagający jeśli chodzi o bazę oprogramowania - co mi trzeba jest i tu i tu ^^

Autor edytował komentarz w dniu: 07.11.2016 18:54
dragon321   9 #52 08.11.2016 16:57

@AntyHaker: Ty patrzysz z perspektywy użytkownika. Jak Ci odpala Twoje programy, to jesteś zadowolony i nie interesujesz się zbytnio co jest w środku. Ja patrzę bardziej z perspektywy administratora/dewelopera. Strona techniczna i bebechy systemu mnie też interesują. Po prostu nie przepadam za RPM based na desktopie. Jak dla mnie ich miejsce jest na serwerze, tam się sprawdzają świetnie.

AntyHaker   17 #53 08.11.2016 20:18

@dragon321: No nie przeczę - znasz się na tym lepiej ^^

  #54 09.11.2016 06:57

Fajne w Plasma 5.x jest ustawianie grafiki (awatar) dla swojego użytkownika, no wprost cudowne... "rozpływam się z zachwytu" :/

K2o   3 #55 09.11.2016 14:39

@Anonim (niezalogowany): Nie pamiętam już, ale próbowałem różnych ustawień, i bez efektu. Może, ktoś sprawdzi u siebie, czy faktycznie ta opcja działa.

Autor edytował komentarz w dniu: 09.11.2016 15:54
dragon321   9 #56 10.11.2016 14:03

@AntyHaker: Cóż, taki już jestem. Zawsze interesuje mnie techniczne podejscie, czyli nie starcza mi fakt, że działa, a chcę wiedzieć jak działa :)

@Anonim: "Fajne w Plasma 5.x jest ustawianie grafiki (awatar) dla swojego użytkownika, no wprost cudowne... "rozpływam się z zachwytu" :/"
Hmm? Wybacz, ale nie rozumiem o co Ci chodzi.

@K2o: Jaka opcja? Ustawianie avatara? Oczywiście, że działa, czemu ma nie działać?

K2o   3 #57 10.11.2016 23:09

@dragon321: Nie chodzi mi o avatar. Chodzi mi o wyświetlanie różnych otwartych programów na pasku zadań na pulpicie głównym i wirtualnym. Na KDE 4 nie było z tym problemów. Na Plasma 5 na wszystkich pulpitach są takie same. Poniżej przykład jak to jest na KDE4.
http://wgrajo.pl/img/pulpit1003.png

http://wgrajo.pl/?v=pulpit2004.png

dragon321   9 #58 11.11.2016 14:10

@K2o: To ciekawe.

Osobiście nie używam wirtualnych pulpitów.

Sinngel   4 #59 18.11.2016 23:38

Mam Problem z KDE 5 na Kubuntu 16.04,chciałbym się przesiąść,ale nie ma podglądu miniaturek filmów,w Kubuntu 16.10 są podglądy iniaturek,ale nie idzie uruchomić mikrofonu pod Google Chrome,ani pod skype.Kubuntu 14.04 działa perfekt,ale zaczynają się problemy z kompatybilnością nowych programów.Proszę mi nie radzić przesiadki na inne systemy.Chciałbym wiedzieć jak w Kubuntu 16.10 odpalić mikrofon z kamerki?

dragon321   9 #60 20.11.2016 15:21

@Sinngel: Wiem, że nie chcesz by radzić Ci przesiadki, ale serio: Dla KDE odpuść sobie Kubuntu, bo tylko Cię odstraszy od tego środowiska. KDE praktycznie nigdy tam dobrze nie działało. Jak chcesz coś bazującego na Ubuntu z KDE, to lepiej zainteresuj się KDE Neon.