Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Usługi Microsoft w chmurze

W dużej mierze ten wpis będzie streszczeniem tego co pojawiło się na blogu Build Windows 8. Jednakże postaram sie też coś dodawać od siebie bądź rozszerzać w miarę swojej wiedzy i możliwości.

Usługi Microsoft w chmurze (ale nie tylko te) dotychczas nazywane Windows Live są jednymi z najbardziej rozwiniętych usług online (w sumie istnieją już od 1 listopada 2005 roku). I nie jest to tlyko moje zdanie ale na prawdę wielkiej rzeszy ludzi na całym świecie. Microsoft podał kilka ciekawych statystyk związanych z ich usługami. I od nich zacznę:

  • 500 mln aktywnych użytkowników posiadających konto Live (teraz Microsoft Account) w każdym miesiącu (aktywny to taki, który chociaż raz w miesiącu wyśle maila, wyśle wiadomość komunikatorem lub wrzuci przynajmniej jeden plik na dysk)
  • 350 mln aktywnych użytkowników Hotmail (okazuje się, ze najwięcej spośród wszelkich usług pocztowych) + 105 petabajtów danych przechowywanych na hotmailu!
  • 300 mln aktywnych użytkowników messengera
  • 130 mln użytkoników posiada Skydrive z czego 17 mln wrzuca przynajmniej jeden plik miesięcznie
  • Większość z tych użytkowników korzysta również z pakietu Live Essentials (poźniej opowiem co to takiego)

Microsoft Account - paszport internetowy

Dość kontrowersyjnie nazwałem konto Microsoft. Ale w sumie jesli nawet jeszcze tym nie jest to właśnie do tego zmierza. Nie jest może aż tak popularny jak teraz konto Facebook, które coraz częściej służy do logowania do różnych usług, ale wydaje mi się, że ku temu zmierza by osiągnąć wielką popularność.

Czym jest takie konto? To taki nasz identyfikator, którym możemy logować się do różnych usług internetowych: strona live.com (i wszelkie usługi z nią związane), konto Zune, konto Windows Phone, konto Microsoft Windows 8 (można logować się do systemu), konto Xbox, konto billingowe.
Dostrzegłem również już na kilku stronach możliwość logowania się za pomocą konta Microsoft do różnych stron (np. www.codeguru.pl), dzięki czemu możemy udostępniać nasze dane do danej strony (podobnie jak z kontem Facebook).

Korzyści korzystania

Postaram się bardziej wypisać w podpunktach:
  • Korzystanie z wszelkich usług Live
  • Synchronizowanie konfiguracji między komputerami z systemem Windows 8
  • Dostęp do kontaktów, kalendarza, maila i plików z różnych urządzeń i z każdej przeglądarki internetowej - np. dodajemy kontakt na telefonie a mamy dostęp do tego z poziomu strony, Skydrive, Hotmail, Windows 8
Pewnie i więcej jest ale to takie trzy wg mnie najważniejsze

Usługi Microsoft

Wymienię po krótce jakie są usługi i opowiem o nich troszkę (więcej lub mniej - będę wymieniał najciekawsze funkcjonalności):

Hotmail

W sumie co tu dużo mówić: poczta internetowa - rozszerzona o kalendarz i kontakty.
Ma kilka fajnych funkcjonalności:
  • Aliasy - korzystanie z jednej poczty posiadając kilka adresów, jakby kilka nazwisk do jednej osoby
  • Sprawny filtr Microsoft Smart Screen ostrzegający o zagrożeniach oraz filtrujący wiadomości oddzielając dobrze spam
  • Porządkowanie skrzynki poprzez filtry i reguły (znane w wieli pocztach) + gotowe reguły do np oddzielania maili z sieci społecznościowych

Messenger - komunikator

Cóż. Wiele nie opowiem bo to taki komunikator. Umożliwia dodatkowo komunikację z ludźmi z Facebooka. Posiada fajną funkcję - wyświetlanie powiadomień z innych sieci społecznościowych i serwisów informacyjnych - jest ich ponad 200 do wyboru.

SkyDrive - dysk online

Pisałem ostatnio w moim artykule o SkyDrive więc opowiem tylko kilka ciekawostek nowych:
  • Dostęp do dysku z Windows 8 poprzez FilePicker (np. okienko zapisz plik w...)
  • Dla programistów powstało API do dostępu do SkyDrive - można wykorzystać np jako przestrzeń na przechowywanie ustawień w chmurze ;)
  • Zdjęcia zrobione za pomocą Windows Phone są automatycznie zapisywane na dysku SkyDrive - tak by móc mieć do nich dostęp natychmiast na wszystkich urządzeniach po zrobieniu zdjęcia (Ekstra sprawa! - nie muszę już kopiować zdjęć)

Calendar - kalendarz

Kalendarz z możliwością udostępnaionia wydarzeń lub całego kalendarza konkretnym osobom. Tworzenie spotkań - czyli dodaanie innych za pośrednictwem maila z potwierdzeniami itp. Subskrypcje cudzych kalendarzy do odczytu (lub też edycji jeśli kalendarz jest utworzony na calendar.live.com i daje prawa edycji)

Photos/Videos

Zdjęcia i wideo online - podgląd, przechowywanie itp. Wszystko na SkyDrive jednakże nazywane jest to jako oddzielna usługa gdyż w Windows 8 oraz Windows Phone jest dedykowana do nich aplikacja oraz ma swoje dedykowane API do własnych aplikacji.

Docs - dokumenty

Przechowywanie, edycja, udostępnianie - wszystko synchronizowane i mozłiwosć edycji z poziomu Web (SkyDrive - Office Web Apps) oraz naszego Office na komputerze (oczywiście edytowane jako online!)
Swoją drogą mało kto wie ale istnieje taka strona do współtworzenia Dokumentów za pomocą Office Web Apps i połączone z Facebook (kontakty z facebook mogą wspólnie edytować) - docs.com

Dodatkowe ciekawostki

Socl.com

Portal społecznosciowy do dzielenia się wynikami wyszukiwania na bingu ;) - świetna sprawa. Portal dopiero raczkuje. W razie potrzeby mogę rozdać sporo zaproszeń jeszcze (każdy może zaprosić 300 osób). Po prostu szukasz czegoś i komponujesz swój wpis na tablicy łączac zdjęcia, strony, filmy w jedną całość. Plus dodatkowa funkcjonalność - możliwość wspólnego oglądania filmików znalezionych w internecie. Razem tworzy się playlistę i ogląda filmiki ;) - fajna sprawa, podobna do tego z G+.

Skype

Zapowiadane jest także zjednoczenie Skype z Microsoft Account (w sumie to i tak Microsoftu już).

Podsumowanie

Tak właśnie to wygląda :) - ja widze w tym przyszłość. Łączenie urządzeń jednym identyfikatorem. Paszport internetowy. Wspaniała wg mnie sprawa. Jedno konto do wszystkich usług. Microsoft to zaczał - podchwycił to Facebook. To się zwyczajnie sprawdza. Czekam na rozwój oraz na wasze komentarze ;) 

windows internet

Komentarze

0 nowych
sgj   10 #1 04.05.2012 20:50

"Wspaniała wg mnie sprawa. Jedno konto do wszystkich usług. Microsoft to zaczał - podchwycił to Facebook. "

Polecam zapoznanie się z OpenID. Tym naprawdę można się logować już niemal wszędzie.

  #2 04.05.2012 20:53

"Tak właśnie to wygląda :)"

Dokładnie. Póki co mam Windows 7 i Live Essentials, ale i tak jest już kosmicznie - wszystko się samo z siebie synchronizuje, wszystko bez zawracania mi głowy... kontakty \z wielu usług również są automatycznie łączone.
Jak dla mnie cudeńko. Ostatnio przemigrowałem z Google na MS, bo ten "ekosystem" wydaje mi się dużo bardziej spójny. Ma swoje wady, poza tym uważam, że MS nieco przespał sprawę (piękny przykład to SkyDrive), no ale teraz idą w dobrym kierunku. Szkoda tylko, że np. w Hotmailu nie ma IMAPa. Może więcej użytkowników z innych systemów by się na niego zdecydowało?
Aha, jeszcze jeszcze jedno - Messenger. Od jakiegoś czasu jest na xmpp, więc tylko czekać, aż pojawi się w komunikatorach (zna ktoś może jakiś, który już obsługuje?).

PS Ukradłeś mi pomysł na wpis! :)

duszek.mestre   3 #3 04.05.2012 21:14

@lukasamd: Też zaczynałem od samego Essentials. Długo się zastanawiałem nad migracją usług Google na Microsoft. I teraz jestem szczęśliwy. Digsby - obsługuje Messengera z tego co mi wiadomo, bo kumpel korzysta. Jeśli chodzi o IMAP - to prawda. Ale nie wiem jaki ale mają oni też swój protokół - jak np. korzystam z Outlooka to pobieram Hotmail Connector, który pdpina mi konto i nijak to nie wygląda mi na POP3 i SMTP. To coś innego. Bo przecież ma foldery itp itd. Takze może mają własny protokół po prostu?

@sgj: Rzeczywiście OpenID - w koncie MS jest jednak ta sprawa, że ono posiada swoje usługi, które po połączeniu są udostępniane + pobierają dane z ponad 200 serwisów (oczywiście wszystko za naszym pozwoleniem)

duszek.mestre   3 #4 04.05.2012 21:18

Żeby nie było, że mówię głupoty to udało mi się dokopać, ze Hotmail korzysta z serwera Exchange. A komunikacja z nim odbywa się poprzez MAPI (Messaging Application Program Interface) - czyli tak jak mówiłem. Własny protokół.

Frankfurterium   9 #5 04.05.2012 21:28

Może jestem paranoikiem, ale zbyt mocne trzymanie się jednego 'ekosystemu' wydaje mi się zbyt niebezpieczne. W dalszym ciągu wolę korzystać z pojedynczych funkcjonalności odseparowanych od siebie usługodawców. Konto Google'a służy mi tylko i wyłącznie do sprawdzania poczty, 50 innych do 50 zupełnie innych spraw. Utrzymując wszystko w takim stanie, czuję się lepiej :P

  #6 04.05.2012 21:34

@duszek.mestre:
Tak, Hotmail ma MAPI, chociaż nie tak kompletne jak pełnoprawny Exchange. Również mam go spiętego w Outlooku, chociaż szczerze bardziej podoba mi się Live Mail... Jedyny problem to fakt, że Live Mail nie akceptuje emaili zawierających terminy dla kalendarza tj. nie rozpoznaje tego. Outlook za to radzi sobie wyśmienicie.
Dla mnie to bajka, że mam z automatu kontakty, pocztę, zadania, kalendarz zarówno na komputerze, aplikacji www jak i telefonie. Lepsze niż synchronizacja z Google opisana przez MaXDemage xD


@Frankfurterium
Trudno nie przyznać Ci racji, bo ją masz. Czasami jednak ciągłe żonglowanie pomiędzy kilkoma różnymi usługami i aplikacjami staje się udręką. Biorąc pod uwagę stopień integracji usług Live z Windows 8, który mi się podoba, nie mam zamiaru narzekać :)

sgj   10 #7 04.05.2012 21:46

@duszek.mestre

"@sgj: Rzeczywiście OpenID - w koncie MS jest jednak ta sprawa, że ono posiada swoje usługi, które po połączeniu są udostępniane + pobierają dane z ponad 200 serwisów (oczywiście wszystko za naszym pozwoleniem)"

To zupełnie podobnie jak na moim koncie google, którego używam jako open id :)

duszek.mestre   3 #8 04.05.2012 22:06

@sgj: nie wiem czy masz tak smao ale import kontaktów z innych usług i zarządzanie nimi na zewnątrz z poziomy live jest czymś, czego google nie ma. Tak zwyczajnie i po prostu. contacts.google.com -> to jedynie kontakty googlowe. Ale brak tam Facebookowych, twitterowych, linkedin itp itd. JA te wszystkie konta mam spięte pod live ale zarządzam nimi z jednego miejsca a odzwierciedlenie mam w tych usługach - o to mi bardziej chodziło.

@Frankfurterium: Zdecydowanie chciałbym ułatwiać sobie życie a nie utrudniać i zdecydowanie wolę zaufać jednej większej usłudze i niż 50 mniejszym. Dlaczego? Bo ta jedna ma wszystkie 50 usług w sobie. I posiadając jedno konto korzystam z nich wszystkich i mam do nich mega łatwy dostęp. I to wg mnie ułatwienie ;)

@lukasamd: MAPI to takie API, które komunikuje się z serwerem Exchange wywołując odpowiednie zapytania i podaje nam to ;) to tak jak API do Facebooka -> to też nie Facebook ale pozwala na korzystanie z jego zasobów. Mimo wszystko MAPI to spoko rozwiązanie porównywalne z IMAP.

Frankfurterium   9 #9 04.05.2012 22:25

Odpowiednio przygotowując warsztat (przeglądarkę internetową), potrafię dotrzeć do żądanej usługi w sposób w żadnym stopniu nie utrudniającym życia. Odpowiednie rozłożenie zakładek, plugin trzymający zaszyfrowane hasła, automatycznie logujący i wylogowujący. Nijak nie czuję tego rozdrobnienia, a jednak komfort psychiczny to całkiem przyjemna rzecz. No i nikt nie bombarduje mnie spersonalizowanymi reklamami, bo nikomu nie daję siebie zbyt dobrze poznać.

  #10 04.05.2012 22:47

@duszek.mestre
"Mimo wszystko MAPI to spoko rozwiązanie porównywalne z IMAP."

Mi pasuje no i ma większe możliwości, bo dotyczy nie tylko poczty, ale i innych elementów.


@Frankfurterium
Tak, ale też przychodzi moment, że przeglądarka przestaje być dobrym rozwiązaniem. Ja uwielbiałem webmail Gmaila. Do czasu... ale o tym będę pisał wpis, więc póki co, nie zdradzę o co chodzi.

duszek.mestre   3 #11 04.05.2012 23:16

@Frankfurterium: Bo widzisz... Jeśli korzystasz z wbudowanego w system oprogramowania, z którego korzystam na co dzień to zdecydowanie wolę jedną usługę :) bo te "mniejsze" zwyczajnie nie mają aż takiego wsparcia. + dochodzi do tego Windows Phone ze wsparciem kompletnym usług Live. No po prostu nie wyobrażam sobie przeglądania dodatkowymi aplikacjami dedykowanymi dla każdej usługi ;) nawet z pluginami (w przypadku formata zabawa z konfiguracją itp - tutaj wystarczy jeden login i mam wszystko)

patryk9200   8 #12 05.05.2012 00:50

Poproszę zaproszenie jeśli można :-)

przemor25   14 #13 05.05.2012 01:18

Najbardziej w Windows Live lubię to że bez znaczenia jest to czy korzystam z poczty z pakietu Windows Live Essentials czy z Webmaila. Wszystko mi się ładnie synchronizuje bezbłędnie. Co jeszcze jest super? W webmailu jednym kliknięciem moge usunąć wiadomość lub ją oflagować, cholerna wygoda :) Bardzo wygodne są aliasy właśnie (chyba nie ma żadnego liczbowego limitu tworzenia alisów?). Jeszcze do niedawna Windows Live Mesh - automatyczna synchronizacja zakładek jeżeli korzysta się z IE plus oczywiście 5 GB powierzchnia na SkyDrive do automatycznej synchronizacji wrażliwych plików przy jednoczesnie zachowanej strukturze folderów. Co jeszcze? Bezpieczeństwo Windows Live - czyli świetny pakiet chroniący nasze dzieci przed niepożądanymi stronami ;) na początku może kuleje bo blokuje czyste strony ale po kilku tygodniach użytkowania i konfigurowania działa bezbłędnie, i co najważniejsze po formacie nie tracimy tych ustawień bo są przypisywane do konkretnego konta. Paru osobom już poleciłem ten ekosystem i nie żałują, w wiekszości przenieśli się z ekosystemu Google'a :)

przemor25   14 #14 05.05.2012 01:19

Napisałem "Jeszcze do niedawna Windows Live Mesh" ponieważ po wydaniu klienta do SkyDrive'a dla Visty i 7 stał się on już niepotrzebny :)

  #15 05.05.2012 02:56

Obecnie jedynie do wyglądu hotmaila mam zastrzeżenia - jest taki dziwnie toporny i brzydki. Może kiedyś się to zmieni :)

  #16 05.05.2012 02:57

Tylko ten hotmail taki trochę brzydki i toporny dalej jest - może niebawem coś nowego nam zaserwuje MS w tej kwestii.

duszek.mestre   3 #17 05.05.2012 08:43

@patryk9200: zaproszenie wyslane ;) milego korzystania ;)

duszek.mestre   3 #18 05.05.2012 08:45

@bartek46op: nie az tak toporny. Zwlaszcza jak korzysta sie z live mail lu. Outlook ;)

codic   2 #19 05.05.2012 09:45

Tę usługę i wiele więcej opisuję na swoim blogu - http://feljetonowo.wordpress.com/2012/05/05/przyszlosc-zapisana-jest-w-chmurach/ . Serdecznie zapraszam :) Chmura to przyszłość, więc warto wiedzieć "co w chmurze piszczy" ;)

wampir_   3 #20 05.05.2012 10:21

Ciekawe co stanie się z Meshem skoro skydrive praktycznie przejął jego funkcję.

Ja na razie zostaje z synchronizacją przez Mesh, a skydrive traktuje jako dysk internetowy bez synchronizacji, ale może w przyszłości jakoś to inaczej poukładam.

przemor25   14 #21 05.05.2012 10:23

@duszek.mestre
To i ja poproszę o zaproszenie :)

duszek.mestre   3 #22 05.05.2012 10:47

@przemor25: wysłane :)

Mesha zastąpił Skydrive z zachowaniem niektórych cech: synchornizacja katalogów (niestety nie wygląda to tak jak w Meshu ale nadal synchronizacja jest) oraz zdalny dostęp do plików na komputerze.

@codic: fajny artykuł. Tylko ja nie opisuję w tym SkyDrive (chociaż on jest ostatnio coraz popularniejszy) a wszelkie usługi ;) Stąd chmurowe apki przeszły na drugi plan ;)

patryk9200   8 #23 05.05.2012 12:49

@duszek.mestre dzięki wielkie! :D świetna usługa swoją drogą :)

duszek.mestre   3 #24 05.05.2012 18:46

Rzeczywiscie ;) fajna usługa dla firm. Bo w tym momencie zauwazyłem też, że jak ma się utworzone grupy osób to każda taka grupa ma 5GB przestrzeni na SkyDrive dla siebie :D

codic   2 #25 05.05.2012 23:37

@duszek.mestre dzieki za wstapienie na bloga, wkrotce kolejna czesc :) osobiscie wszystko trzymam prawie u Google'a ale powaznie rozwazam przejscie na MS. to co mnie jeszcze trzyma to Google Chrome i fakt, ze na kazdej maszynie mam ta sama przegladarke - IE jeszcze tego nie ma, ale Win8 nadchodzi wiec to moze byc dobry moment na zmiane :)

duszek.mestre   3 #26 05.05.2012 23:37

No to niewątpliwie wspaniała sprawa ;) nie tylko dla Firm ale i dla osób prywatnych ;) jak widać Live jest mocno rozwinięty na różnych płaszczyznach ;)

duszek.mestre   3 #27 05.05.2012 23:39

@codic: Pamietaj, że live dostępny jest także pod chrome :P przecież wersja webowa działa pod każdą przeglądarką (może nie ma uploadu na SkyDrive poprzez przeciąganie ale to chyba jedyna rzecz)...

przemor25   14 #28 06.05.2012 13:51

@duszek.mestre
A czy przypadkiem Microsoft ok jakiegoś czasu całkowicie wspiera Google Chrome na SkyDrive?

codic   2 #30 06.05.2012 14:03

Owszem, ale mi chodziło o kwestię synchronizacji w Google Chrome, czyli na każdej maszynie mam te same zakładki, skróty, hasła i wygląd przeglądarki. IE tego nie oferuje, jak zacznie, pomyslimy :)

  #31 06.05.2012 15:02

@codic
Oj IE to ma, ma.
Zainstaluj sobie Bing Bar i zaloguj się...

No chyba, że przez każdą maszynę masz na myśli stacje z Mac OS X l GNU/Linux na pokładzie.
To jednak w tym przypadku wolę FireFox'a.

Pozdrawiam

duszek.mestre   3 #32 06.05.2012 15:19

@codic: Czas jak nic napisać własną aplikację, która synchronizuje dane przeglądarki przez SkyDrive ;)