elementary OS „Jupiter” już wydany. Będzie rewolucja?

01.04.2011 19:08, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

Po miesiącach oczekiwania udostępnione zostało pierwsze wydanie dystrybucji Linuksa stworzonej przez elementary Projectelementary OS — zwany również eOS. Nazwa kodowa tego wydania to „Jupiter” (Jowisz — największa planeta układu słonecznego) a projektem kieruje Dan Rabbit.

Nazwa kodowa sugeruje, że projekt jest wielki i majestatyczny — nic bardziej mylnego. eOS jest niezwykle lekką dystrybucją i używa się jej dobrze nawet na średniej klasy netbookach. Instalator wyda się znajomy każdemu, kto kiedykolwiek instalował Ubuntu. System uruchamia się szybko, w porównaniu do innych dystrybucji. Domyślne środowisko graficzne oparte jest na GNOME, ale zostało zaprojektowane bardzo minimalistyczne. Na górze znajdziemy jeden panel GNOME a na dole jedną, nieanimowaną instancję Docky. Domyślna tapeta nadaje pulpitowi lekkości. Co ciekawe, aby utrzymać wrażenie czystego pulpitu, twórcy nie przewidzieli możliwości umieszczania na nim ikon i skrótów.

System nie tylko uruchamia się bardzo szybko. Od pierwszych chwil widać, że jest dużo szybszy, niż większość konkurencyjnych dystrybucji. Zespół pracujący nad eOS dokładnie przejrzał wersję Ubuntu, na której bazuje elementary OS, i usunął z niej wszystko, co zostało uznane za niepotrzebne.

Wśród domyślnych aplikacji zainstalowanych z eOS znajdziemy rozwijane przez Dana Rabbita programy Dexter (menedżer kontaktów), Postler (klient poczty), Lingo (słownik) oraz Nautilus Elementary, którego rozwijaniem zajął się ponownie po porzuceniu aplikacji przez Canonical. Ponadto znajdziemy tu popularny komunikator Empathy, odtwarzacz Totem Movie Player, przeglądarkę zdjęć Shotwell i znane z Ubuntu Centrum Oprogramowania. Warto zaznaczyć, że nie znajdziemy tu pakietu OpenOffice.org ani LibreOffice, które zastąpiono dużo lżejszymi aplikacjami AbiWord i GNUmeric. W eOS zrezygnowano również z Firefoksa na rzecz dużo prostszej, bazującej na WebKit Midori. Kolejną ciekawostką jest brak odtwarzacza muzycznego. Wiadomo jednak, że elementary pracuje nad własnym programem — BeatBox — który prawdopodobnie zobaczymy w jednym z kolejnych wydań eOS. Autorzy rozwijają obecnie także inne aplikacje, np. Slingshot, Sassy Backup, Elementary Gedit czy Maya, ale nie wiadomo kiedy, i czy w ogóle staną się one częścią eOS.

Przed eOS „Jupiter” postawiono wysoką poprzeczkę. Niektórzy oczekują, że ta lekka, niepozorna dystrybucja wywoła rewolucję na miarę wydania Ubuntu w roku 2004, mimo że zespół tworzący projekt elementary nigdy nie kreował swojego systemu na przełomowy. Jednak jeśli ktoś szuka mniej wymagającej i szybszej wersji Ubuntu z kolekcją podstawowych aplikacji, Jowisz może okazać się doskonałym wyborem.

Wersję 32-bitową eOS można pobrać już teraz z sieci BitTorrent. Odnośnik do pliku .torrent znajduje się na stronie projektu. Istnieje również możliwość zamówienia elegancko wydanej płyty instalacyjnej, która kosztuje 10 dolarów.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (86)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
grzesiaczek | 01.04.2011 19:17#1

wystarczy nie wpychać crapware do instalki i już rewolucja? litości...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Paweł3779 | 01.04.2011 19:18#2

Wygląda ciekawie, ciekawe czy zdobędzie taką popularność jak Ubuntu czy Mint, właściwie to kolejny remix Ubuntu z autorskimi dodatkami i kilkoma usuniętymi rzeczami... Może to być ciekawa alternatywa. Trzeba będzie przetestować.

Avatar
Ex (niezalogowany) | 01.04.2011 19:18#3

Jeżeli zapewnia kompatybilność z pokaźnym zasobem sterowników Ubuntu i jest ultralekki to jestem w niebie. Koniec tej wielkiej i wolnej kubyły. Teraz liczy się szybkość i mobilność.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 01.04.2011 19:35#4

Ehh, kolejna dystrybucja oparta o Ubuntu, czemu nie dałoby się stworzyć jednej dystrybucji i "zmieniać" je dodając konkretne repozytorium zmieniające tą podstawową instalkę? Po co te marnowanie programistów. Skupić się na jednym podstawowym obrazie a różnić się jednym repozytorium...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 01.04.2011 19:41#5

@BenderBendingRodriguez kogo ty chcesz nabrać :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 01.04.2011 19:45#6

@TestamenT

Czemu takie pytanie? Przecież takie rozwiązanie byłoby idealne! I tak wszystkie dystrybucje nie różnią się niczym tylko brandingiem bo i tak wszystkie ostatecznie korzystają z tych samych projektów składowych.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pcz_07 | 01.04.2011 19:46#7

Jak widzę, oko już cieszy. Zobaczymy czy tylko ono;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 01.04.2011 19:54#8

I tak na dobrą sprawę KAŻDĄ dystrybucję można tak zcustomizować żeby wyglądała jak każda inna. W końcu jeśli chodzi o możliwości zmiany wyglądu GNU/Linux nie ma sobie równych.

Avatar
Piotr Wielki (niezalogowany) | 01.04.2011 19:55#9

Pobralem dzis rano. ISO na CD i instalka na kompa. Kilkanascie godzin zabawy z Jupiterem. Pomysl dobry, ale? Brak prawego kliku na pulpicie, brak mozliwosci zmiany ustawien gornego panelu. To takie pierwsze obserwacje co do nowego elementary os.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 01.04.2011 19:55#10

@BenderBendingRodriguez
To co mówisz jest bezsensu.

Wszystko opiera się na alternatywie do wszystkiego.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 01.04.2011 20:01#11

@webnull

Niby czemu, mamy coś takiego jak LSB, niech to będzie podstawową dystrybucją w którą każdy może wcelować, następnie mamy wybór co chcemy, czy ma to być lekkie, czy ładne, czy do tego czy siamtego. Inność i tak sprowadza się praktycznie do innego paczkowania/kompilowania/ustawień. I tak praktycznie wszystkie dystrybucje korzystają z tych samych składowych.

Avatar
colgao (niezalogowany) | 01.04.2011 20:24#12

Nie będzie rewolucji.

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 01.04.2011 20:58#13

To już jest nudne,setny Linux,niech lepiej skupią się na Wine,aby można było odpalać windowsowe gry i na sterownikach

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 01.04.2011 20:59#14

Kolejny dowód na to że developerzy linuxa nie mają pomysłu na interfejs i kopiują wszystko od apple. Zero kreatywności, tylko czekać aż wydadzą liona i będą z niego zrzynać.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dzonasek | 01.04.2011 21:02#15

@Sławekn uwazasz ze Apple jest autorem interface MacOS, jego kernela czy tez wiekszosci softu do np. IPadów? poczytaj troche zanim cos napiszesz

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
misiek440v2 | 01.04.2011 21:23#16

"Kolejny dowód na to że developerzy linuxa nie mają pomysłu na interfejs i kopiują wszystko od apple. Zero kreatywności, tylko czekać aż wydadzą liona i będą z niego zrzynać."

halo to nie Windows developerzy linuksa tworzą jądro, a inni tworzą środowiska graficzne które notebane nie występują tylko w linuksie a np też w BSD.

Nie mają pomysłu?
Popatrz na windowsa jeden schemat i zero możliwości konfiguracji (dla jednych + dla drugich - inni w ogule nie zwracają na to uwagi). W linuksie masz Gnome KDE XFCE i kilka innych i każdy z twórców ma inną wizje. Ja np najbardziej lubie KDE, które w moim odczuciu jest ładniejsze i bardziej konfigurowalne niż aero (rzecz gustu). Co do maca widziałem parę razy na żywo bliżej z tym systemem nie obcowałem ale czemu nie kopiować tego co dobre? (choć mi wygląd maca na dłuższą metę WYDAJE się monotonny)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Fanboj O | 01.04.2011 21:26#17

@BenderBendingRodriguez

http://www.dobreprogramy.pl/Quirky--nowa-dystrybucja-autora-Puppy-Linuksa,Aktual...

Post #86.
Ale cokolwiekby w tkim stylu pisać, żawsze okazuje się, że konserwatyści wolą, żeby było tak jak jest...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
and2352 | 01.04.2011 21:35#18

a czy to jest po polsku?

Avatar
siss (niezalogowany) | 01.04.2011 21:38#19

"twórcy nie przewidzieli możliwości umieszczania na nim ikon i skrótów."

I znowu ktoś "myśli" za nas - i to w wolnym świecie Linuksa - a fuj! :P xD

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Paweł3779 | 01.04.2011 21:44#20

Nazir50. Nie wiem czy wiesz, ale nad Linuksem pracuje wiele osób, a systemy operacyjne na nim oparte są tworzone przez przeróżne grupy programistów. Linux to wolne oprogramowanie, więc każdy kto ma pojęcie może sobie stworzyć system na nim oparty, więc ludzi od jądra o to nie obwiniaj. Dobrze jest gdy mamy szeroki wybór, każdy znajdzie coś dla siebie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
draconewt | 01.04.2011 21:44#21

@Nazir50
Z twoich komentarzy wynika, że to ty masz problem ze zrozumieniem tego, że nie jesteś pępkiem tego świata. Nie potrafisz uszanować pracy czy innego zdania drugiego człowieka. Linux to nie twoja bajka, nie twój świat.

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 01.04.2011 22:13#22

Nie chciało mi się pisać o tych środowiskach graficznych, piszę po prostu linux i tyle kwestia gnome, kde , xfce, to szczegół każdemu z nich czegoś brak, a najlepsze jest kde , gnome 3 i unity to nieporozumienie.

Wszyscy kopiują od Apple, albo ma ono dobry marketing.

Avatar
Sandy (niezalogowany) | 01.04.2011 22:15#23

Mam grafikę HD3000 z procesora Sandy Bridge i5-2500k i nie działają mi płynnie animacje i też system nie pokazuje żadnych sterowników dostępnych - da się coś z tym zrobić czy lepiej sobie odpuścić?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
roobal | 01.04.2011 22:22#24

"Co ciekawe, aby utrzymać wrażenie czystego pulpitu, twórcy nie przewidzieli możliwości umieszczania na nim ikon i skrótów."

Tutaj najprawdopodobniej została wyłączona opcja "show_desktop" w ustawieniach Nautilusa (menedżera plików) i wystarczy ją tylko uaktywnić przy pomocy gconf-editor i po sprawie ;)

Pozdrawiam!

Avatar
thepawel23 2 (niezalogowany) | 01.04.2011 22:22#25

po polsku to jest, ale to ubuntu z nowym motywem, innymi programami i może szybsze, chociaż wiesza się częściej. ma fajniejsze czcionki, choć to raczej nie problem. ma za to NAJLEPIEJ zmodyfikowany Nautilus. jeżeli ktoś jest tego ciekaw, powinien sam wypróbować. taka ocena na ślepo jest beznadziejna, zważywszy na to, że każdy ma inne gusta.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
roobal | 01.04.2011 22:27#26

@Bender

"Ehh, kolejna dystrybucja oparta o Ubuntu, czemu nie dałoby się stworzyć jednej dystrybucji i "zmieniać" je dodając konkretne repozytorium zmieniające tą podstawową instalkę? Po co te marnowanie programistów. Skupić się na jednym podstawowym obrazie a różnić się jednym repozytorium..."

Z tego co mi wiadomo, to twórcy eOS od dawna udostępniają pakiety dla Ubuntu w PPA na Launchpad i możliwe, że instalacja eOS może być nawet zbędna, jeśli ktoś na dysku ma już Ubuntu, a eOS udostępniono dla osób, które wykonują świeżą instalację lub po prostu chcą mieć wszystko już gotowe zaraz po instalacji :)

Pozdrawiam!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Shaki81 | 01.04.2011 22:29#27

Zapowiada się ciekawie. A wiadomo kiedy pojawi się stabilna wersja?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
darekry | 01.04.2011 22:45#28

@roobal:
ja mam http://ppa.launchpad.net/elementaryart/elementarydesktop/ubuntu to repozytorium ppa
oraz: http://ppa.launchpad.net/am-monkeyd/nautilus-elementary-ppa/ubuntu
warte polecenia jest to drugie. Nautilus elementary jest dużo lepszy niż tem domyslny z ubu - zajmuje mniej miejsca, ma wbudowany terminal

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pepewu | 01.04.2011 22:59#29

Ludzie nie lubią mieć zbyt dużego wyboru, bo zaczynają się gubić. Dopóki nie powstanie jakaś wiodąca dystrybucja, na tyle poważna, żeby Adobe, Autodesk i pare większych firm wydało swoje oprogramowanie na ten system, to Linuks nigdy nie wyjdzie ponad granicę błędu statystycznego w ilości użytkowników.
Linuksiarze ciągle się rozdrabniają na setki kolejnych dystrybucji i kłócą między sobą która jest lepsza, tymczasem - jak ktoś już tu zauważał - pierwsza beta Windowsa 8, która "przypadkiem wycieknie", będzie miała więcej użytkowników niż wszystkie dystrybucje Linuksa razem wzięte.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SalcefiX | 01.04.2011 23:00#30

@pepewu - smutne to ale prawdziwe

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pciproblem | 01.04.2011 23:02#31

elementary OS „Jupiter” już wydany. Będzie rewolucja?

yyyyyyy NIE
słyszę to za każdym razem jak wychodzi jakiś nowy linu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 01.04.2011 23:25#32

Ciekawe jak to jest że pod tematami z linuxem wypowiadają się osoby które co najwyżej widziały go na screenach? Zapominacie co się dzieje na waszym własnym podwórku? Dziesiątki jak nie setki różnych "wersji" XP/Visty/7ki tweakowane/dodawane coś tam itp. ? Tego nie zauważacie?

Nie zauważacie tego że każdy może chcieć coś innego i przynajmniej jeśli chodzi o GNU/Linux jest mu dane zrobienie z nim co zechce?

Czy korzystając z Windows zawsze macie tą tapetę z którą system przychodzi? To innym może pasować inny system, innym może pasować brak DRM, innym może pasować jednej firmy od których decyzji są zależni, innym pasuje społeczność, innym pasuje wolność wyboru. Nie wspominając że zapominacie że GNU/Linux sam w sobie NIE MA żadnego planu wejścia na desktopy, jedyna firma której na tym zależy to Canonical (Red Hat nie wyraził zainteresowania wchodzeniem na rynek desktopów).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszK-Poz | 01.04.2011 23:40#33

Jezu, kolejne g. Właśnie przed chwila (piątek 23:30) skończyłem instalować Ubuntu 10.10. dla netbooków. Trzy razy się zawiesił zanim ściągnął sterowniki, chodził podobnie jak Win7. Poprzednie Ubuntu też miało problemu na lapku C2D. No ileż można się bawić w ciuciubkę. Nigdy, ale to nigdy z Windows (3.1 i później) nie miałem takich problemów.
W ten sposób Linux NIGDY nie trafi na desktopy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fffatman | 02.04.2011 0:52#34

Modemy 3G i innym sprzęt peryferyjny działa bez zabawy i grzebania w linuksach od lat.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fffatman | 02.04.2011 1:10#35

@pepewu:
Ta... a ulice pełne są ludzi chodzących na piechotę przerażonych wyborem samochodu, silnika, przekładni, nadwozia, koloru, wspomagania...
Wybór... poza smartfonami jest tak: Wszystkie desktopy sprzedawane są z windami i nikt użytkownika nie pyta (a mnie przeszkadza nie to, że tam jest ale to, że zmusza się mnie do wniesienia kolejnego haradżu dla MS za rzecz, której nie chcę zamówić ani używać). Wszystkie telewizory sprzedawane są z Linuksem - i też o nic nikt nikogo nie pyta.
P.S. Jedyne, co Kowalski potrzebuje od Adobe, to Flash Player.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fffatman | 02.04.2011 1:16#36

@grzesiaczek: Zdefiniuj krap.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pepewu | 02.04.2011 1:50#37

@ffatman: Być może, że Kowalski potrzebuje od Adobe tylko Flash playera, ale Kowalski lubi sobie zainstalować "fotoszopa", zwykle lubi też pograć - i o ile instalacja gry w Windowsie już wcale nie jest dla niego łatwa, to z konfiguracją jakiegoś wine zupełnie nie da sobie rady; wymięknie też przy pierwszym lepszym problemie, bo Kowalski nie ma za bardzo cierpliwości do szperania po forach w sieci w poszukiwaniu rozwiązanie dla jego problemu, a jeśli już nawet ma, to nie bardzo rozumie co tam jest napisane, bo generalnie ma trochę problem z rozumieniem tekstu pisanego. Także wiesz...

Niedawno kupowałem laptopa i naprawdę nie miałem żadnego problemu, żeby kupić model bez zainstalowanego Windowsa i w odpowiednio niższej cenie - więc to też nie jest do końca prawda.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
darx667 | 02.04.2011 6:37#38

Dużo się idzie od was nauczyć :) sami znawcy :P

Avatar
aaaaaz (niezalogowany) | 02.04.2011 7:52#39

Pobieram, obraz iso waży zaledwie 614 MB. Piszę "zaledwie" bo na dziś wiekszość znanych dystrybucji to ok. 4 GB - po cóż mi ta cała góra niepotrzebnego softu instalowanego domyślnie?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 02.04.2011 8:49#40

@Nazir50. po Twoim stylu pisania mozna sie domyslec, ze masz 11 i pol roku. Cos sie tak przyczepil do 200 Linuksow? Przeciez tylko kilka sie liczy, reszta to rebrading. To samo, tylko z innym zestawem programow. Twoim tokiem myslenia mozna skrytykowac producentow OEM, ktorzy preinstaluja Windowsa z 200 niepotrzebnymi programami zamulajacymi komputer. Zamiast zrobic jeden porzadny ebrsnding, skupiaja sie na 100. Co do modemow 3G tez bajkujesz, poniewaz w Ubuntu 7.10 instalowalem 1 kliknieciem 'usb modeswitch' i modem bez dotkniecia konsoli dzialal. Wiec przestan pisac te bzdurne komentarze z palca, poniewaz przez takich jak Ty chce sie coraz mniej tutaj zagladac. Bo kto normalny lubi bajkopisarzy i troli.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pilarek | 02.04.2011 9:20#41

"Nawet jest problem w linux aby szybko zrobić połaczenie BT z telefonem"

Kiedy przestaniesz wreszcie kłamać i bełkotać? Nawet na LiveCD Ubuntu na górnym panelu klikasz ikonkę bluetooth > dodaj urządzenie, dalej komputer wyszukuje urządzenia, wybierasz swój telefon, parujesz go i tyle roboty. Później możesz łatwo wysłać pliki na telefon lub też przeglądać jego zawartość.

"Natomiast takie czarowanie i pisanie bzdur mitów raczej szkodzi linux a nie pomaga."

Szczególnie twoje...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wojteczekm16 | 02.04.2011 9:21#42

@darx667
Podzielam Twoje zdanie. Szczególnie Nazir50 - specjalista w każdym calu...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Karach | 02.04.2011 10:09#43

Troll czy nie... jednak zbyt dużą fragmentację dystrybucji linuksowych zauważył (i jest przeciw) Bryan Lunduke. W swoich wystąpieniach pod tytułem "Why Desktop Linux Sucks" i "Why Desktop Linux Still Sucks" wymienia zresztą zbytnią różnorodność dystrybucji i powielanie wysiłków programistów jako jeden z głównych powodów powolnego rozwoju systemów linuksowych. Zainteresowani mogą wyszukać sobie wystąpienia na youtubie, tudzież zajrzeć tu: http://lunduke.com/?p=429.
Chociaż gdyby środowisko OS zebrało się wspólnie i poświęciło czas i wysiłki na jedną wybraną dystrybucję, zapewne stałaby się ona tak dobra i popularna, że kazaliby za nią płacić. ;P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pawcio1212 | 02.04.2011 10:30#44

@Karach
racja powinna być 1 prowadząca dystrybucja
kowalski mógł by łatwiej znaleźć pomoc itd.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
teletubies1 | 02.04.2011 10:31#45

@darx667
Ten portal z tego słynie.
@Karach
Te rozdrobnienie rzeczywiście szkodzi. Np. zamiast wydawać jedną paczkę pod ogólnie na systemy z rodzaju pingwina, tworzy się pińcset wersji na różne dystrybucje.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pilarek | 02.04.2011 10:40#46

Nie rozumiecie, że Linuks nie ma być systemem jednolitym i ograniczonym? Chodzi o to, by każdy mógł go dostosować pod siebie jak i stworzyć swoją dystrybucję. Jego otwartość to tylko zaleta.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mavelle | 02.04.2011 10:53#47

Nazir50 - niech sobie każdy modyfikuje Ubuntu, Srubuntu czy Ubudububuntu :).
Czy tak bardzo Ci to przeszkadza, że pewna grupa osób tworzy coś dla siebie?.
Nie chcesz tego czy innego linuxa, to nie używaj, ale i też nie rób z siebie znawcy i orędownikiem trendu tego OS'a.
Nagrody Nobla i tak za to nie dostaniesz ;).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mavelle | 02.04.2011 11:04#48

teletubies1 | 02.04.2011 10:31

@darx667
Ten portal z tego słynie.
---------------------------
To prawda.
Tyle znawców ma Polska, tylko za granicą o nich nic nie słychać.
A my nadal używamy OS'y rodem z USA ;).

Avatar
Damianos Kanos (niezalogowany) | 02.04.2011 11:41#49

"Popatrz na windowsa jeden schemat i zero możliwości konfiguracji (dla jednych + dla drugich - inni w ogule nie zwracają na to uwagi). "

Ale przynajmniej jakoś to wygląda a nie jak projekt początkującego grafika wykonany w gimpie. A ta w ogóle to naucz się pisać po polsku albo zainstaluj sobie słownik w przeglądarce.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
smaky | 02.04.2011 11:49#50

Nazir50

Skoro to tak bardzo cię uwiera że linux ma tak mało użytkowników i że wg ciebie jest tak marnym systemem, to dlaczego tak wiele poświęcasz mu uwagi w komentarzach?

Może lepiej nie mówmy nazirowi w ilu popularnych urządzeniach codziennego użytku siedzi linux bo dostanie zawału.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DannyPL | 02.04.2011 11:52#51

"Luniks jezt gópi bo nie da sie na nim zainztalowac GG i Metina !!!!!"

Dziecko Neostrady o GNU/Linuksie

Avatar
kydaran (niezalogowany) | 02.04.2011 12:27#52

Dla mnie to nieważne czy OS ma 90% desktopóew czy 1%. Jeśli się dobrze sprawuje w codziennej pracy to mi wystarcza. Obecnie oprócz XP używam Minta 10 i sobie chwalę. Instalacja zajęła może z 10 minut, do konfiguracji nic nie było (no jedyne co zmieniłem to pidgina na kadu, Totem i jakiś inny odtwarzacz na smplayer i doinstalowałem operę bo do firefox'a nie przekonania). Żeby nie przyzwyczajenie do wyżej podanych programów to nic bym nie zmieniał. Ale żebym MUSIAŁ coś doinstalować bo czegoś mi brakowało to nie było takiej rzeczy.

I nie napinajcie się tak, niech każdy używa czego chce.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mavelle | 02.04.2011 12:40#53

Nazir50. | 02.04.2011 11:43

@mavelle
Masz rację że Polska ma tylu specjalistów od linux że mało o nich słychać a komunikatora GG jak nie było dla linux tak nie ma. :D
----------------------
Nazir, wątek jest o OS'ie Linuxa, a Ty mieszasz groch z kapustą, a jak wiadomo, to od kapusty jest głowa pusta, ale ok :P.
Co do gg na Linuxie, to mamy:

- Kadu, więcej na stronie kadu.net,
- Web.gadu-gadu, gdzie głównymi plusami są:
1. GG bez instalacji, prosto z okna przeglądarki,
2. Działa na wszystkich systemach i przeglądarkach,
3. Dostęp do swojego GG z każdego komputera.
- Tlen, obsługujący gg, więcej na tlen.pl/index_linux.php

Tak na marginesie, to Spółka GG Network, operator najpopularniejszego w Polsce komunikatora Gadu-Gadu, poinformowała o odnowieniu infrastruktury sprzętowej obsługującej słynne "GG" - przestarzała, scentralizowana architektura oparta o Windows Server System została zastąpiona architekturą rozproszoną kontrolowaną przez Linuksa. Zmiana ta ma przede wszystkim raz na zawsze wyeliminować problem niedostępności tej sieci (popularne "pady"), ale wprowadza także kilka dodatkowych nowinek...

Źródło: http://www.linux.pl/?id=news&show=5521

Zatem Linux, nie jest taki BE, jak go malują :).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 02.04.2011 13:10#54

@mavelle

A tam opowiadasz, to pewnie Twoje wymysły ;) Linux się do niczego nie nadaje a te setki tysięcy serwerów na GNU/Linux są administrowane przez noobów ;)

Nie ma co karmić Nazir50 bo to jest jak rzucanie grochem o ścianę, tylko klawiatura się zużywa dla zerowego efektu...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mavelle | 02.04.2011 13:21#55

BenderBendingRodriguez | 02.04.2011 13:10

@mavelle

A tam opowiadasz, to pewnie Twoje wymysły ;) Linux się do niczego nie nadaje a te setki tysięcy serwerów na GNU/Linux są administrowane przez noobów ;)

Nie ma co karmić Nazir50 bo to jest jak rzucanie grochem o ścianę, tylko klawiatura się zużywa dla zerowego efektu...
-----------------------------
Grochem o ścianę, a gdzie jest kapusta? :P
Czuje, że Magda Gessler ją depcze na bigos do pewnego programu w TV ;).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
malopolanin | 02.04.2011 14:23#56

netbook z Linux ok, komputer do gier z Linux słabe połączenie. a netbook z Windowsem 7 to jest paranoja.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
art6767 | 02.04.2011 15:23#57

Dla mnie to parodia żeby nie pozna było umieszczać ikon na pulpicie jak sama nazwa wskazuje pulpit jest do pracy a nie do tego żeby na niego przyglądać się

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 02.04.2011 15:55#58

@malopolanin: Windows + gry to obecnie też już coraz słabsze połączenie, a jakość gier tak ostatnio powala na kolana, że w zasadzie nie ma znaczenia na jakim systemie się pracuje.

@art6767: Ikony na pulpicie wprowadzają bałagan i zamieszanie. W ogóle ich tam nie powinno być. Od tego są paski skrótów. Ja np. nie wyobrażam sobie by co kilka sekund minimalizować wszystkie okna by dobić się do jakiejś ikony.

Druga sprawą jest to, że na Windowsach nie ma czegoś takiego jak ergonomia. Ludziom łatwiej jest utworzyć 500 ikon na pulpicie niż posiłkować się nieopracowanym od 20 lat eksploratorem. Są niby standardowe katalogi, ale większość syfu (przepraszam, programów) na ten system wykorzystuje je by trzymać w nich pliki konfiguracyjne. Np. Visual Studio ustawienia trzyma standardowo w katalogu dokumentów... ręce opadają. Ten cyrk jest od początku istnienia tego systemu. Mam nadzieję, że MS zlituje się nad swoimi owieczkami i choć przybliży windowsa funkcjonalnością do Linuksa. Ostatnio zauważyłem, że w 7-ce jest łatwiejszy dostęp do konsoli. Widać chłopaki biorą przykład z lepszego. I nie ma się czego wstydzić.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pilarek | 02.04.2011 16:08#59

"Czyli wniosek jeden nasówa się sam... "

Wniosek NASÓWA się taki, że należy przesiąść się na przeglądarkę ze sprawdzaniem pisowni.

To, że się nie da zainstalować Gadu Słup Ogłoszeniowy 1000 in 1 na Linuksie, to żadna strata. ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
natuszek | 02.04.2011 17:00#60

@Nazir50. że jak niby nie działa... ??
działa i to bez problemu, w razie czego udowodnię screenem...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 02.04.2011 17:06#61

@RaveStar: To fascynujące jak łatwo błędy aplikacji dla Windows przypisujesz samemu systemowi. Naprawdę wierzysz, że nikt nie zauważa tego przeskoku myślowego?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
art6767 | 02.04.2011 17:47#62

RaveStar zgadzam się że nie można śmietnika z pulpitu robić ale co mi jest potrzebne to chcę mieć na pulpicie i ściągać pliki na pulpit jeśli komuś są niepotrzebne ikony to sobie może wyłączyć lub nie tworzyć skrótów ale ograniczenia robić to dla mnie parodia ... os powinien wprowadzać wygodę a nie utrudnienia może nie wracajmy do dosu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
art6767 | 02.04.2011 17:53#63

pulpit jest pulpit i używa się go do pracy do zapisywania plików które tworzy się potem można je schować... przynajmniej dla mnie pulpit do tego jest potrzebny .... a nie tylko do otwierania programów poprzez skróty

Avatar
krzyszp1 (niezalogowany) | 02.04.2011 20:41#64

Co za bzdury...
Ubuntu 10.10 i Nokia N95 8GB - połączenie modemowe, sieć Three w UK - odpalone z marszu, ten sam sprzęt i Win7 64 HP - 180MB aplikacja do łączenia + sterowniki... Modem Huawei E220, Ubuntu z marszu, WinXP32 instalacja driverów + jakieś pierdoły w autostarcie, w Win7 64 wiesza komputer...

Podłączcie dysk z amigowym systemem plików do XP albo 7-ki... powodzenia.

Photoshop przez Wine chodzi mi pięknie (orginał, nie "crackowany").

Drukarka laserowa HP2300N dwu letnia, w Ubu pięknie chodzi, tysiące ustawień dla najbardziej wybrednych, brak sterownika dla Win7...

Historie o niedziałającym sprzęcie proszę między bajki włożyć.

Ps. MacOS został ukradziony Xerox'owi...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pilarek | 02.04.2011 21:14#65

@art6767

Choć sam mam tylko 3 ikony na pulpicie i rzadko z nich korzystam (a na Windows 0), to podzielam Twoje zdanie. Takie ograniczanie to jest absurd i jakaś parodia.

Avatar
kanadolek (niezalogowany) | 02.04.2011 23:27#66

Zamowilem go sobie wczoraj... nie jestem fachowcem jak wielu znawcow tutaj powyzej, ale powiem jedno: chce sprobowac czegos innego na moim laptopie w Kanadzie niz Windows 7. Bede musial zapewne meczyc sie z podwojnym bootem, ale chyba jakos poradze.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
lenny7 | 02.04.2011 23:44#67

Nie rozumiem, po co taki news? Zamierzacie każdą nową dystrybucję Linuksa z dna Distrowatch reklamować tutaj na DP? Bez sensu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 02.04.2011 23:51#68

@Ryan
Daj spokój. O błędach aplikacji możemy mówić w fazie alpha, beta lub krótko po wydaniu a nie kiedy ma ona już kilkanaście lat. To co jest teraz to niechlujne lub celowe działanie. I to od samego MS. Świadczy to o tym gdzie tak na prawdę ta firma ma swoich użytkowników i klientów. To samo tyczy się innych programów tego producenta zaśmiecających katalogi użytkownika.

Czy jest ktoś tutaj, kto trzyma swoje dokumenty tylko w przeznaczonym do tego katalogu systemowym? Czy w innym miejscu ze względu na śmietnik pozostawiony przez programy, które nawet nie powinny mieć tam dostępu?

W dniu kiedy Windows pozbędzie się przetrzymywania konfiguracji w rejestrze i dorobi się sensownego katalogu konfiguracyjnego na wzór Linuksa piekło zamarznie i będzie koniec świata.

Jest jednak pozytywny akcent! Kolejnym postępowym rozwiązaniem jaki dorobił się W7 jest zapamiętywanie pozycji ikon przy zmianie rozdzielczości ekranu. Super. Po 20 latach gdy w większości każdy ma LCD i tego nie robi. Współczuję tutaj użytkownikom Windowsa XP. W szczególności gdy jakiś niechluj trzymał 500 ikon na pulpicie w jemu tylko wiadomym porządku. ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszK-Poz | 03.04.2011 0:17#69

@RaveStar
Możliwości zmiany rozdzielczości jest kilka:
Można mieć drugi monitor. Można robić prezentację na rzutniku. Albo gra przy wyjściu zmienia na chwilę rozdzielczość.

Co masz do rejestru ? Przecież część związana użytkownikiem jest w katalogu domowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby tam aplikacje przechowywały ustawienia. Widocznie w rejestrze jest wygodniej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 03.04.2011 1:29#70

"Przecież część związana użytkownikiem jest w katalogu domowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby tam aplikacje przechowywały ustawienia."
No właśnie, nic nie stoi na przeszkodzie... Tak jak i trojanom nic nie stoi na przeszkodzie. ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
art6767 | 03.04.2011 10:38#71

RaveStar .... Powidz mi czy to jest temat o OS Jupiter, czy porównanie Linux do Windowsa? ... Wkurza mnie dyskusja nie na temat

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
art6767 | 03.04.2011 10:42#72

OS powinien być elastyczny żeby użytkownik mógł dopasować do swoich potrzeb a nie żeby ktoś narzucał co ma być na pulpicie a czego nie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dzikiwiepsz | 03.04.2011 10:48#73

a ciekawe czy będzie w nim oprogramowanie co pozwala na uruchamianie aplikacji windows i ciekawe czy to nadal będzie linuxowy shit czy będzie się można po nim poruszać podobnie do systemu windows bo jak zawsze bawiłem się linuxem to nic nie mogłem w nim znaleść np. nie mogłem za nic znaleść gdzie jest zainstalowany firefox .itp

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
natuszek | 03.04.2011 10:52#74

@dzikiwiepsz już w nim jest takowe oprogramowanie.. Wine, nie mogłeś znaleźć firefoxa a jakie środowisko graficzne odpaliłeś ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
art6767 | 03.04.2011 10:57#75

Co do systemu to mogę powiedzieć tak ...Każdy człowiek ma prawo wyboru na pewno nie jeden windows ludziom instalowaliście i dlatego że tego życzą mimo że w waszym przekonaniu linux jest lepszy... to zależny od człowieka do czego komputer służy i na jakim jest stopniu znajomości systemów... każdy system ma wady i zalety i tak będzie do końca świata i może dzień dłużej.... tak samo będą spory czy Linux jest lepszy czy windows ...mnie to po części śmieszy a po części wkurza jak nie pisze się na temat .... pozdrawiam Artur :)

Avatar
asqas (niezalogowany) | 03.04.2011 13:29#76

Jak to zainstalować? Podpowiedzcie proszę laikowi. wypaliłem ale nie wiem jak zainstalować.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 03.04.2011 15:26#77

Po wielu przygodach z różnymi dystrybucjami linuksa zdecydowałem się na debiana i mam spokój, pozdrawiam i życzę powodzenia

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 03.04.2011 16:34#78

Heh kolejny klon, ale czemu nie piszecie o Dystrybucji bedacej jedna z glownych ?
"Sun Mar 27 08:28:47 UTC 2011
There have been quite a few changes so we will have one more release
candidate: Slackware 13.37 RC 3.14159265358979323846264338327950288419716.
Very close now!"

Slackware 13.37 :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 03.04.2011 17:43#79

@RaveStar: Flame i komentarze na temat jąkania się innych użytkowników usunąłem. Chcecie dyskutować na temat treści newsa lub innych komentarzy? Spoko. Chcecie się nawzajem recenzować i przeganiać w inwektywach? Róbcie to w innym miejscu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 03.04.2011 20:05#80

@Ryan
Dlaczego tylko mój nick cytujesz, choć komentarze były minimalnie agresywne w porównaniu do tego drugiego jegomościa?
Hipokryzja? A może za to, że karcę was w komentarzach za bałwochwalstwo pewnej firmy?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
natuszek | 04.04.2011 10:06#81

@asqas (niezalogowany) | 03.04.2011 13:29
jak masz już wypalony obraz na płytce to ustawiasz bootowanie CD/DVD na first na pierwszym miejscu i już dalej odpali płytkę i poleci,
@Anonim (niezalogowany) | 03.04.2011 16:34
bo ta dystrybucja miała okazać sie rewolucyjna a skończyło sie jak na razie na zapowiedziach

Avatar
dav_linux88 (niezalogowany) | 04.04.2011 12:28#82

ja z niecierpliwością czekam na Kubuntu 11.04 z nowym KDE 4.6. To bedzie rewolucja!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Krysban | 04.04.2011 13:44#83

@dzikiwiepsz

,,ciekawe czy to nadal będzie linuxowy shit,,

Dopóki nie zdobędziesz odpowiedniej wiedzy o tym systemie a co za tym idzie nie będziesz potrafił swobodnie się w nim poruszać to ZAWSZE będzie w Twoim mniemaniu linuksowy shit. Windowsa też musiałeś się nauczyć.

,,a ciekawe czy będzie w nim oprogramowanie co pozwala na uruchamianie aplikacji windows,,

W systemach opartych o Ubuntu wpisujesz w konsoli

,,sudo aptitude update && sudo aptitude install wine,,

jezeli nie przepadasz za konsolą to są inne metody instalacji.



,,czy będzie się można po nim poruszać podobnie do systemu windows bo jak zawsze bawiłem się linuxem to nic nie mogłem w nim znaleść,,

Zapewne nie ponieważ jest to Linux a nie Windows.

,,np. nie mogłem za nic znaleść gdzie jest zainstalowany firefox,,

Wpisz w terminalu ,,whereis firefox,,

Avatar
Piotr_89_LU (niezalogowany) | 04.04.2011 17:30#84

Jestem chyba raczej początkującym użytkownikiem wolnego oprogramowania, jakoś w styczniu przerzuciłem się z Visty na Ubuntu....teraz wypróbowałem OS Jupitera, ale jak dla mnie to bez fajerwerków i rewelacji. A Midori...owszem, bardzo przyjemna przeglądarka ale muszą jeszcze nad nią popracować by zyskała miano "niezastąpionej". Zasobożerność Jupitera na poziomie Ubuntu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
jerzy6425 | 05.04.2011 14:56#85

lekki ,dobry na słabsze Komputery 1GHz,512Ram,HD4GB ma wszystko dla początkującego Komputerowca,pogodzę Windows z Linuxem chyba się nie pogryzą:)
chociaż mam 47 lat a na Win 18, trzeba wszystkiego spróbować

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
jerzy6425 | 05.04.2011 15:10#86

Windows ma czego się obawiać ,Linux pomału wchodzi ,osoby wychowane na Win ciężko spróbować Lina,czas pokaże,..
jestem na Windows ale z ciekawości próbuje Linuxa jest ciekawy i uczę się czegoś innego

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av