Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Efektowne zaprezentowanie opakowania - Box Shot 3D

Miał być kolejny wpis o Lumii, ale rodzi się w bólach - więc tym razem coś zupełnie innego. Program, którego używam na co dzień, który pozwolił mi zaoszczędzić sporo pieniędzy, a także masę czasu. Głównym bohaterem mojego wpisu będzie program, którego próżno szukać w bazie Dobrych Programów (może po wpisie się znajdzie? :P), a który większości grafików powinien się przydać. Narzędzie, o którym będzie mowa to Box Shot 3D.

Przyspieszenie pracy

Program jest stworzony z myślą o szybkiej, ale i bardzo efektownej wizualizacji wszelkiej maści opakowań - pudełek, opakowań DVD, puszek, butelek - a także różnego rodzaju katalogów, ulotek, wizytówek i tego typu rzeczy. Jakby komuś nie wystarczały modele umieszczone w programie przez autora, to zawsze można sobie importować swój własny model w rozszerzeniu .3ds. Omawiany program jest dostępny na dwie platformy - Windows oraz Mac OS X i na dzień dzisiejszy można wypróbować wersję demo (bodajże na renderach wyświetlają się napisy www.boxshot3d.com - nie bijcie jeśli używanie wersji demo objawia się w innym sposób, bo od ponad roku używam pełnej wersji, a pamięć jest ulotna :P ), a jeżeli komuś się na tyle spodoba i przyda w pracy to koszt zakupu ok. 250zł + vat. Myślę, że jak na tego typu udogodnienie i przyspieszenie pracy to cena nie jest wysoka. W końcu nie trzeba się już bawić w programach 3d z robieniem modeli, teksturowaniem ich i ustawianiem światła.

Co do czego i dlaczego :)

Po krótki wpisie przejdźmy do meritum, czyli prezentacja funkcji i możliwości Box Shot 3D. Od bodajże wersji bieżącej, to jest 3.6 autor aplikacji uraczył nas na starcie zdefiniowanymi przez niego scenami. I tak do wyboru mamy m.in.:

  • widok pudełko + płyta,
  • dwie książki,
  • stos poprzesuwanych książek,
  • książka + kubek,
  • stojąca, składana ulotka,
  • stojący kalendarz,
  • iPhone'y lub iPad,
  • puszki,
  • i wiele wiele innych (część widać na poniższym screenie).

Nadajmy duszę opakowaniu

Oprócz zdefiniowanych scen, mamy możliwość także stworzenia własnej, lub po prostu wybrania pojedynczego opakowania, które będziemy wizualizowali. Modele możemy przesuwać, obracać, nadawać im wybrane rozmiary. Gdy mamy już zdefiniowany rodzaj i rozmiar opakowania, możemy zacząć go teksturować... a sprowadza się to do kilku prościutkich kroków - o ile mamy wcześniej przygotowany projekt siatki opakowania np. w Photoshopie, ale zakładam, że nikt nie pomyślał, że Box Shot 3D zrobi to za nas :P Mając siatkę zazwyczaj teksturowanie sprowadza się do zapisania każdego boku, jako osobny .jpg lub .png, a następnie wczytaniu go do programu jako odpowiednia ścianka opakowania (zakładając, że mówimy o zwykłych prostopadłościennym, kartonowym pudełku). Czyli w zakładce Images mamy do wyboru: Front, Left, Top, Back, Right, Bottom - prawda, że proste i logiczne?

Kamera. Akcja!

Model mamy? Mamy. Tekstury mamy? Mamy. No to czas na ustawienie kamery - lewy przycisk = kąt patrzenia, prawy = umiejscowienie kamery, środkowy = odległość kamery od pudełka. Jeżeli ktoś lubuje się w cyferkach to można i ręcznie ustawić kamerę, przez wpisanie parametrów (Horizontal angle, Vertical angle i jeszcze kilka innych).

A po nocy, przychodzi dzień... :P

Muzyczny wstęp, czyli kilka słów o świetle. Kto bawił się, kolokwialnie mówiąc, w grafikę 3D wie, że choćby miał najlepszy na świecie model różowej suszarki od Barbi, choćby spędził dwa lata modelując ją, to z kiepskim ustawieniem światła efekt będzie gorszy niż mizerny. Światło podkreśla jak i maskuje, światło nadaje klimat, dobre światło to więcej niż połowa sukcesu przy renderowaniu. Tym pompatycznym wstępem przechodzimy do Box Shot 3D. Jak to w programach 3d, tak i w tym nie mogło zabraknąć tej opcji. Może nie mamy aż tylu opcji, parametrów i możliwości jak w dedykowanym oprogramowaniu 3d, ale jak dla mnie są one na wystarczającym poziomie. Tak więc możemy zmienić położenie światła, jego kontrast, to czy i jaki ma generować cień, czy ma wytwarzać efekt "połyskiwania" opakowań i jakiego typu jest to światło - jasne czy ciemne.

Jeszcze tylko ustawienia tła i renderowanie czas rozpocząć

Przedostatnia zakładka służy do ustawiania Sceny, ale nie w sensie jak na początku - modeli znajdujących się na niej, a w rozumieniu zaaranżowania przestrzeni - czyli jakie tło wybierzemy czy przedmioty mają generować efekt odbicia od podłogi itp. Mamy do wyboru ustawienie tła jako konkretnego koloru, wybrania tła jako przezroczyste (np. jeśli chcemy później wygenerowany obrazek gdzie wkleić) lub wczytania wcześniej przygotowanego zdjęcia/grafiki.

Mając wszystko poustawiane przechodzimy do ostatniej zakładki - Render - wybieramy rozdzielczość i jakość renderu - przy czym im wyższa jakość tym dłuższy czas renderingu, ale z tego chyba każdy zdaje sobie sprawę :)

Jeden z moich, starszych projektów :P

Efekt? Efekt w ogromnej mierze zależy, rzecz jasna od własnych umiejętności tworzenia siatek opakowań, a później od dobrego ustawienia parametrów w programie. Moim zdaniem, jeśli klient ma do wyboru np. przesłany zwykły jpg z płaskim widokiem okładki katalogu, a Wy prześlecie rendery z kilkoma ustawieniami, cieniami wykonane w Box Shot 3D - to zdecydowanie pomożecie klientowi podjąć słuszną decyzję :)

Ocenę przydatności programu pozostawiam każdemu z Was, ale zachęcam Tych, którzy jeszcze nie testowali, do przetestowania - jak dla mnie to warto.

P.S. Program jest cały czas rozwijany i autor szykuje nową wersję... z nowym silnikiem renderującym, w którym będzie można prawdopodobnie wizualizować modele szklane, a co za tym idzie będą efekty odbicia, refrakcji, rozmycia itp. Ja zakupiłem program w wersji 3.2, gdzie połowy obecnej funkcjonalności nie było - było kilka modeli (mi akurat wystarczyły), światło wyglądało gorzej niż teraz i mimo dodania wielu rzeczy i zmiany silnika renderującego, autor udostępnia aktualizacje bez żadnych dopłat czy potrzeby kupowania nowej wersji - za to szacunek dla niego :) 

oprogramowanie porady

Komentarze

0 nowych
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #1 30.04.2012 09:52

Nieźle... dzięki temu wpisowi zauważyłem, że skleiłeś już 3 wpisy na blogu. Myślałem, że nie piszesz a tu z "deka zdziwko".

Co do wpisu to program bardzo fajny i prosty w obsłudze. Choć nie ma nic w sobie, czego nie można by było zrobić w programie do obróbki grafiki tj. Corel czy Photoshop. Jednak czas jaki trzeba poświęcić na to aby stworzyć odpowiednie szkice w PSP czy CDR jest nieproporcjonalnie większy.

Na necie można co prawda znaleźć gotowe szablony w PSP czy CDR do wklejania boków opakowania i można uzyskać podobny efekt jednak ten program funkcjonalnie to bardziej ułatwia.

Jak ktoś chcę profesjonalną wizualizację produktu zrobić to polecam Blendera. Trochę trudny w obsłudze ale raz stworzoną animację można podmieniać i przesyłać klientom w postaci filmiku. Myślę, że jeżeli chcę się naprawdę zaimponować klientowi to to dobre rozwiązanie choć wymaga trochę pracy.

Wpis ok. Przydałby się tylko link we wpisie do strony z programem.

Semtex   17 #2 30.04.2012 11:39

Dzięki za wpis, można wykorzystać ten program na wiele sposobów, nawet np w celu zrobienia sobie własnej ikony dla np. okładki albumu itd, raz jeszcze, dzięki ;)

Inventer89   5 #3 30.04.2012 11:42

Bardzo fajny program, ostatnio czegoś takiego szukałem, dzięki :)

djfoxer   17 #4 30.04.2012 11:52

Świetne! Mam nadzieję, że program znajdzie się w bazie dobrychprogramów.

gowain   18 #5 30.04.2012 12:48

@DjLeo jak już gdzieś pisałem, w którymś komentarzu, tak się zbieram i zbieram do tych wpisów i jakoś ciężko z czasem wyrobić :) Co do Blendera to ja wychodzę z założenia, że jednak prawdziwą grafikę 3d wolę zostawić tym od trójwymiaru (zwłaszcza jeśli próbuje się coś robić w Blenderze, po kilku latach doświadczenia w 3dsmaxie :) ) Wizualizacja to takie tylko dopełnienie całego projektu. Hmm, w Corelu teoretycznie zrobisz, ale po co się męczyć, skoro to narzędzie jest zdecydowanie prostsze i daje dużo lepsze efekty. Corel to narzędzie wektorowe i wykorzystujmy je do tego, natomiast to co rastrowe zostawmy Photoshopowi - ja już wiele rzeczy widziałem w Polsce, a najlepsze było jak klient przesłał mi projekt strony jako krzywe w Corelu...

@pozostali komentujący - cieszę się, że program się podoba i co niektórym się przyda. Ja nie wyobrażam sobie teraz pracy bez niego, a i widać, że klienci mają większy efekt "wow" jak widzą fajny projekt z fajnie zrobioną wizualizacją - gwarantuje, to przemawia do ludzi :)

Wolfgar   7 #6 30.04.2012 13:04

Zadziwiająco prosty program który ma bardzo daleki rozrzut potencjalnych klientów. Gry, programy, kursy, książki, płyty z muzyką no i każdy produkt zapakowany w równoległobok można z wizualizować tym cudem. Co do komentarzy o tworzenie tego typu projektów w innych programach graficznych to skwituje to tak: Zainstalowanie, skonfigurowanie, stworzenie projektu i odinstalowanie zajmie mniej niż to samo w jakimkolwiek innym programie. ŚMIEM* twierdzić, że będzie tak nawet gdy użyjemy gotowych szablonów. Powiem nawet, że używanie do tego Photoshopa wydaje mi się jak wyliczanie pita przy pomocy excela.

wojtekadams   18 #7 30.04.2012 13:05

gowain dobry wpis :) zawsze mnie zastanawiało czy taki soft istnieje - teraz już wiem :)
Mam nadzieje, że na kolejnym HotZlocie się znów piwka napijemy ;)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #8 30.04.2012 13:19

@gowain

Wiem jak to jest z tymi wpisami. Pomysłów dużo, czasu mało. A na zlot by się chciało pojechać :)

gowain   18 #9 30.04.2012 13:32

@wojtekadams - Tak, tak istnieje, nawet więcej jest takich softów, ale po testowaniu kilku ten wydał mi się najlepszy, do tego w miarę tani i prosty. O tak napić się piwka na HotZlocie :) zwłaszcza z "Panem Panda" :P

@DjLeo - bo ze zlotem to jest jak z kokainą, raz pojedziesz i już jesteś uzależniony :P

gowain   18 #10 30.04.2012 13:38

Tutaj dla porównania program o podobnych możliwościach, jednak moim skromnym okiem wizualizacje robione za jego pomocą są dużo "sztuczniejsze" - ale to moje zdanie.

http://www.trueboxshot.com/TBSGallery

  #11 01.05.2012 01:51

Wolę sobie w blenderze to pudełko zrobić niż płacić 80$

gowain   18 #12 01.05.2012 13:56

@sdj Twoja wola, jednak jak masz np do zrobienia wizualizację całej "corporate identity" to zdecydowanie szybciej da się to zrobić w BoxShot3D.

djfoxer   17 #13 01.05.2012 23:35

A jest może, coś mniej funkcjonalnego, ale za free? :)

MrMoon   5 #14 07.05.2012 12:45

sam korzystam i przyznam że szybko się zwraca :)
Klienci kupują oczami to wiadome od dawana i jak wysyłam taka wizualizacje książki (projekt okładki), ulotkę DLkę czy też projekt opakowania własnie to akceptują znacznie szybciej bo to "widzą". Udowodnione w praktyce.
@sdj - może i taki box w blenderze to żadne cuda ale już kilka obiektów - które mogę dowolnie dodawać, aranżować i eksportować , potem każdorazowa zmiana to kilka sekund (odświeżasz wyeksportowaną teksturę i gotowe). Ja dostaje kasiorkę za projekty konkretne projekty a nie za ich wizualizacje (to jest ułatwienie dla mnie) więc czasochłonne "rzeźbienie w Blenderze" to dla mnie jest oczywista strata czasu/pieniędzy.

  #15 11.05.2012 23:45

z Apple Script pozwala na robienie animacji, duże problemy z przeżrczystymi teksturami, bevel widoczny w prostopadłym oświetleniu, ale to świetny program w ktorym wykonałem kilkaset wizualizacji produktów

  #16 02.04.2015 12:30

Jasne, że lepiej jest robić w blenderze, ale jak chcesz mieć lepszy efekt i zależy Ci na kliencie (jeśli akurat wpadł Ci duży klient), to nie ma sensu żałować 80$ bo to jest inwestycja, nauczyłam się tego współpracując z http://www.designer.pl/projektowanie-opakowan