Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Ganged i Unganged Mode - Porównanie

Ganged i Unganged Mode są to dwa tryby dla konfiguracji pamięci Dual Channel. Ganged, czyli połączony. Łączy dwie 64 bitowe szyny pamięci w jedną 128 bitową, powinno to lepiej obsługiwać aplikacje, które wykorzystują 1 rdzeń CPU, przynajmniej teoretycznie tak się powinno dziać. Unganged, czyli niepołączony zostawia pamięci w trybie 2x 64 bit. Konfiguracja testowych pamięci i ich otoczenia to:

Testy wykonałem kilkukrotnie, by pozbyć się błędu pomiarowego.

Testy

Everest

W Everescie przetestowałem prędkość odczytu i zapisu, na wykresie poniżej są podane wartości w MB/s. Jeżeli chodzi o czas dostępu to w obu przypadkach opóźnienia wynosiły 16,8 ns.
Widać lekki wzrost przy odczycie, za to w zapisie jest fatalnie, co oznacza równierz wolniejsze zamykanie się programów, ale szybsze ich uruchamianie, przez zwiększony odczyt oczywiście.

Testy CPU

Nie ma to jak jakiś test wpływu pamięci na CPU. Przecież właśnie o to chodzi, aby zobaczyć w akcji sprawowanie się tych dwóch trybów. Oba wyniki wyrażone są w sekundach.
Jeżeli zmiany w Everescie były widoczne, tak tu jest odwrotnie. Wyraźnie widać, że czasy w których pamięć RAM była wąskim gardłem systemu i zestawu dawno przeminęły.

Colin McRae: Dirt 2

Mój standardowy benchmark, wykorzystuje wszystkie rdzenie. Test został wykonany w rozdzielczości FullHD (1920x 1080), a także przy włączonych ultra detalach, 8 krotnym antyaliasingu, oraz z wyłączonym V- Sync- kiem. Rzecz jasna poniższe wyniki są FPS- em.
Gra posiada auto zapis, właściwie jak wszystkie współczesne gry, więc jak z resztą widać tryb Ganged poradził sobie gorzej.

Podsumowanie

Według mnie nie ma znaczenia czy wybierzemy ten tryb czy ten, chociaż muszę przyznać, że czuję jakby aplikacje uruchamiały się szybciej w trybie ganged. Myślę, że ten wpis można potraktować jako ciekawostkę, bo ja zwycięzcy nie wyłoniłem, ale jeżeli chcecie zróbcie to wy! 

windows sprzęt porady

Komentarze

0 nowych
  #1 22.06.2012 00:28

Pytanie skąd wniosek że zapis do pamięci przyspiesza zamykanie aplikacji? Przecież to nie dysk twardy. Prędzej zapis będzie spowalniał uruchamianie - trzeba do pamięci wczytać, później wygenerować potrzebne dane (np tekstury), chociaż z drugiej strony w takim układzie i tak najwolniejszy będzie dysk twardy.

lubicz   4 #2 22.06.2012 07:12

Testy wykonałem kilkukrotnie, by pozbyć się błędu pomiarowego - coś mi się zdaje, że to raczej niemożliwe. Swoją drogą też nigdy nie widziałem różnicy w połączeniu/rozłączeniu.

Autor edytował komentarz.
kwpolska   6 #3 22.06.2012 15:00

> Gra posiada auto zapis, właściwie jak wszystkie współczesne gry, więc jak z resztą widać tryb Ganged poradził sobie gorzej.
Ale przecież autosave (podobnie jak zwykły) zapisuje na HDD…

guildos   4 #4 22.06.2012 17:39

Ale wynik z CPU, który musi być zapisany na dysku najpierw jest zapisywany w pamięci, po wyścigu na przykład dane dopiero wędrują na dysk z wynikiem tzn. czasem, przebytą drogą itd...

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #5 22.06.2012 21:38

Czyli co? test udowodnił, że nie ma znaczenia który tryb wybierzemy. Różnice są na prawdę minimalne i nie odczuwalne w codziennym użytkowaniu sprzętu.

W_tym_temaciE   5 #6 23.06.2012 01:07

@guildos
"OCz Stealth Extreame"
Oczy od tego wypadają.
@inni
Autorowi chodziło oczywiście o zasilacz StealthXStream 2, firmy OCZ (ale OEM'em jest FSP).
@Shaki81
Ma. W Super Pi, w trybie Ganged obliczenie próbki zajęło ~4,24668064% czasu więcej.
Na zawodach OC, liczy się wynik, byle by większy od wszystkich innych.

guildos   4 #7 23.06.2012 08:45

@W_tym_temaciE
Dziękuję już zmieniłem nazwę, a tak na marginesie twojemu pingwinowi jedno oko już odpadło :)

W_tym_temaciE   5 #8 23.06.2012 20:47

@up
No mówię przecież ;)

guildos   4 #9 24.06.2012 19:05

@Shaki81 jak to napisali w podsumowaniu tygodnia, wpis dla maniaków.

dark-man   6 #10 24.06.2012 20:09

@kwpolska:
ale autosave powoduje to ze to co sie nazbieralo w pamieci Ram, zostaje zapisane na dysku. W tym przypadku akurat predkosc zapisu autosave'a bedzie raczej uzalezniona od predkosci zapisu na dysku bo itak odczyt pamieci ram bedzie wielokrotnie wiekszy

  #11 02.11.2013 13:02

Ja narazie walcze z zawieszaniem sie Windowsa. Wygra tryb ktory nie zawiesza. mam pamięci dual chanel więc wskazane będzie "Ganged".

  #12 12.11.2016 21:33

U mnie przyrost 8% na wydajności, niestety nie mam jak dodać screenów.
Pozdrawiam