Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Jak wybrać kartę graficzną dla gracza - miniPoradnik

HD, GTS, GTX itd... trudno w tych wszystkich oznaczeniach jest się połapać, dlatego łatwiej moim zdaniem jest określać po parametrach. Jeżeli w grafikę Google wpiszemy na przykład HD 6970 lub GTX 560 i dopiszemy gpu-z wyświetli nam się masa takich zdjęć:

W przypadku większości wyrobów AMD podana jest seria, ale można rozpoznać kartę graficzną na przykład po Default clock, czyli domyślnym taktowaniu GPU, które znajdziemy na stronie producenta. W przypadku GeForce- ów taki problem nie występuje, są podane dokładne nazwy. Dlaczego warto się z tym bawić? Ponieważ na stronie producenta nie ma wielu ważnych informacji, chociaż dla niektórych modeli zdarzają się długie opisy. Na przykład Specyfikacja HD 6970. Tylko trzeba wiedzieć czego się szuka, i dlatego w miarę spróbuję wyjaśnić oznaczenia. Myślę, że podawanie mojej konfiguracji sprzętowej będzie tu zbyteczne.

Oznaczenia

Nvidia

  • Liczba setek
  • Liczba setek w nazwie oznacza generację GPU, np GT 630 nie będzie szybszy niż GTX 590.
  • GT, GTS, GTX
  • Są to właściwie dodatki do liczby dziesiątek w nazwie. GT: 10- 40. GTS: 50. GTX: 60- 90.
  • Ti, LE i M
  • Literka M po numerze oznacza mobile, czyli, że karta graficzna jest przeznaczona do urządzeń mobilnych. Ti oznacza, że jest to mocniejsza wersja względem bez przyrostku, zaś LE to słabsza wersja karty bez przyrostku.

    AMD

  • Liczba tysięcy
  • Liczba tysięcy oznacza generację.
  • Liczba setek
  • Jest to to samo co liczba dziesiątek u Nvidi, z tym ,że nie ma przedrostków i skala to 4- 9, a u Nvidi od 1- 9.
  • Liczba dziesiątek
  • Różnice w taktowaniu.

    Jak wybrać?

    Pixel Fillrate i GPU Clock

    Zacznijmy od Pixel Fillrate, liczba gigapikseli na sekundę. W moim przypadku jest to 7,4 Gpixel/s, czyli przepustowość 22,2 GB/s, bo piksel waży 24 bity. Zrobiłem test w grze Dirt 2, przy najniższych detalach. Z różnymi Antyaliasingami, oczywiście nie będzie po kilka tysięcy FPS- ów, ponieważ mamy jeszcze fizykę i tekstury.
    Antyaliasing działa tak, że z jednego piksela pobierane są na przykład dwie próbki koloru, które się miesza i powstaje jeden piksel o zmieszanej barwie dwóch pikseli, im wyższy antyaliasing tym więcej próbek. Właściwie za to odpowiedzialne jest GPU, czyli wartość GPU Clock. Między x0, a x2 jest 13% różnicy. Pomiędzy x2, a x4 jest tylko 9 % różnicy, co świadczy o obciążeniu GPU związanym z AA. Różnica między x4, a x8 wynosi aż 20 %. No dobra teraz czas na test przy różnych rozdzielczościach.

    Texture Fillrate i Shader- y

    Mierzy się to w GTexel/s, czyli giga pikselach teksturowych. Tekstury są zmienne z racji efektów i Shader- ów. Tutaj zrobię znów test w grze Dirt 2, z tą różnicą, że przy różnych detalach, ale Antyaliasingu x0. No dobra czas na test. Tutaj właściwie jest najważniejszą rzeczą w karcie graficznej jest liczba Shader- ów, oczywiście egzekwo z ROPs, jednakże AMD i Nvidia maja różne ich typy (Shader- ów), więc tutaj patrzymy na Texture Fillrate.
    No i właśnie liczba szczegółów zadecydowała, ale nie tylko gdyż w ultra niskich nie ma takich rzeczy jak ręce na kierownicy, ruszająca się kierownice i widownia, wody na szybach. To wszystko się rusza. Dlatego potrzeba mocnej karty graficznej, a właściwie takiej z dużą ilością ROPs.

    ROPs

    Kolejny element układanki. Im więcej elementów tym więcej wygładzania. Właściwie najważniejszy element razem z Shader- ami, pozwolę zacytować sobie użytkownika Łukash
    Wyjściowe jednostki renderowania, procesor operacji rastrowych- "tu" trafia każda klatka ,jednostki wykonują jeden z ostatnich etapów procesu renderowania, podczas operacji wektorowych, odpowiedzialne są za wygładzanie krawędzi, powiększenie obrazu, określają położenie i kolor pikseli, aby w efekcie otrzymać wymagany kształt geometryczny. Gotowy obraz zostaje przeniesiony do bufora ramek. Tu kończy się potok graficzny.
    Przy wyborze należy patrzeć najbardziej na ten element! Szczególnie mocno działa na Pixel Fillrate, na przykład (obie mają 32 ROPs) GTX 560 ma 27,2 GPixel/s, zaś GTX 680 32,2 GPixel/s.

    Pamięci

    Wielkość i prędkość. Najważniejszy tutaj jest stosunek wielkość/ prędkość, czyli na przykład (patrzymy na Brandwidth) 64 GB/s dla 1 GB, to 128 GB/s dla 2GB. Oto ile pamięci graficznej zużywają gry na mojej karcie z 1GB pamięci.
    Jeszcze dużo mam zapasu.

    Podsumowanie

    Karta graficzna dla gracza powinna mieć:
    • 1 GB pamięci graficznej
    • 24 jednostki ROPs
    • Texture Fillrate na poziomie 40 GTexel/s
    Powiem szczerze, że właściwie dla zaawansowanego gracza, mi wystarczy AA na poziomie x2 i średnia grafika, jeżeli ktoś ma upodobania podobne do mnie to:
    • 1 GB pamięci graficznej
    • 16 jednostek ROPs
    • Texture Fillrate na poziomie 30 GTexel/s
    Dziękuję za uwagę i przepraszam za ewentualne błędy ortograficzne. 

    sprzęt porady gry

    Komentarze

    0 nowych
    4lpha   10 #1 23.06.2012 15:57

    A nie ma przypadkiem GeForce'a GTX 550?

      #2 23.06.2012 16:09

    Co mi po 1 lub 2 GB pamięci w karcie graficznej, kiedy mam 64-bitową szynę.

    Semtex   18 #3 24.06.2012 12:48

    @Player()12

    Dokładnie tak jak piszesz, Ludzie kupują gotowce na "A" bo ma grafikę z 4GB pamięci, z tym że jest to DDR3, szyna 64 bit i na forum pojawiają się tematy "Dlaczego BF3 mi nie działa", mam najnowszą kartę i 4 GB pamięci, ludzie łapią się na marketing, co przykre, to nVidia ma w zwyczaju wydawać takie odsmażone kotlety pod nową nazwą, jak wspomniany już GT630, który jest słabszy od starego GTS 450...

    guildos   4 #4 24.06.2012 14:04

    Zgadzam się z wami odnośnie pamięci, GT 640 też jest słabszy od mojego GTS-a. Poza tym widać gołym okiem, że nawet ten słynny

    guildos   4 #5 24.06.2012 14:06

    Przepraszam hamachi ucięło mi komentarz. ...Battlefield 3 zużywa poniżej 1 GB, choć pewno przy większej ilości pamięci graficznej zeżre więcej.

    Semtex   18 #6 24.06.2012 14:55

    @guildos

    Od tygodnia można edytować własne komentarze http://wstaw.org/m/2012/06/24/edyta.png ;)

    Mifczu   12 #7 25.06.2012 14:13

    Albo można wejść na http://www.benchmark.pl/strefa/ranking-kart-graficznych i zobaczyć co najlepszego możemy kupić za kasę jaką chcemy wydać ;) Oszczędzamy tym pełno czasu na analizę i porównywanie bo ktoś to już zrobił za nas ;)

    Sajbi   4 #8 25.06.2012 14:44

    Nie znam gry w którą by nie dało zagrać płynnie (np. NFS HotPursuit czy death island) na 8800GTS dlatego najprościej odnosić się do niej jako minimum ;]

    bart86   10 #9 25.06.2012 15:22

    @Sajbi w wymaganiach gier najczęściej jako minimum pojawia się 8800GT

    W_tym_temaciE   5 #10 25.06.2012 15:28

    Eee...
    Co ma ilosć pamieci itp?
    Kartę wybiera się na podstawie rzetelnych testów (techpowerup.com, kitguru, purepc.pl, pclab.pl - chociaż, na tym ostatnim poziom wielu redaktorów jest śmieciowy...) z gier, bo to do nich mam być.
    " Ti oznacza, że jest to mocniejsza wersja względem bez przyrostku"
    Nie zgodzę się.
    Np. 560 Ti i 560.
    Zwykła 560, to odsmażony kotlet, GTX460 z lekko podwyższonym taktowaniem. Natomiast 560 Ti, pobiera mniej prądu, mniej się grzeje, jest też dużo wydajniejsza.
    BTW, zbieram się, żeby napisać "Poradnik zakupowy", czyli konfiguracje w podanym zakresie cenowym.
    Ale to tyle pracy... :E

    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #11 25.06.2012 16:22

    Autor nie dodał że kolosalne znaczenie ma platforma na jakiej zakładamy kartę. Płyta główna z dobrym chipsetem, dobry szybki RAM mają duże znaczenie ... Oczywiście o dobrym chłodzeniu nawet nie wspominam ...

    Autor edytował komentarz.
    Mifczu   12 #12 25.06.2012 16:53

    Płyta główna + RAM to max 5% o ile w ogóle ;) Ilość pamięci jest ważna bo jak będzie jej mało to system zacznie męczyć dysk twardy. No i sam dysk ma duży wpływ na ładowanie się treści. Zmiana dysku talerzowego na SSD daje gigantyczny i widoczny rezultat. Dobry zasilacz to gwarancja stabilnej pracy, obudowa daje wygodę modernizacji, ciszę i dobre chłodzenie.

    W_tym_temaciE   5 #13 25.06.2012 20:58

    Nie załamujcie już mnie...
    Wyjaśnię - pamięć RAM, ma znaczenie tylko w przypadku kart zintegrowanych, gdzie wykorzystywana jest jako pamięć karty graficznej.
    Normalne karty, mają swoją.
    Płyta główna, nie ma dużego znaczenia. Co najwyżej prawie niezauważalne bajery typu PCI-e 3.0, czy (tylko dla niektórych zauważalna) jakość wykonania.
    Jeśli mam udowodnić swoją tezę z RAM'em, to za parę miesięcy skompletuję platformę i dam porównanie - 8GB DDR3 CL6 1600Mhz (postaram się też wbić je na CL9 i ~2500Mhz) pracujących w Dual-Channel (a w zasadzie, to w dwóch takich), kontra 4GB DDR3 1333Mhz CL9 (w jednej kostce).
    "Oczywiście o dobrym chłodzeniu nawet nie wspominam ..."
    Co ma piernik do wiatraka?
    Chłodzenie ma wpływ na hałas i temperatury, a nie na wydajność.
    @Mifczu
    Tylko w przypadku ładowania i instalacji gry.
    A zasilacz, ma także wpływ na pobór energii (zależnie od sprawności, zasilacz pobiera ileś % więcej od tego, co przekazuje podzespołom) i żywotność podzespołów (zależnie od wahań napięć na poszczególnych liniach).
    No i obudowa daje wygląd ;)

    Autor edytował komentarz.
    Mifczu   12 #14 25.06.2012 21:44

    @W_tym_temaciE To przecież napisałem, że dysk ma znaczenie w czasie ładowania czy to gry czy poszczególnych lokacji w grze jeżeli te są doładowywane z dysku. Między 8GB 1600 a 4GB 1333 nie powinieneś widzieć dużej różnicy, może 5FPS-ów ;) Może nie tyle pamięci dużo zmienią co brak dual channel-a. Test może być ciekawy więc czekam ;)

    Draqun   9 #15 25.06.2012 23:34

    Dobry wpis :) Sam tytuł mnie bardzo zaciekawił.

    @W_tym_temaciE
    ""Oczywiście o dobrym chłodzeniu nawet nie wspominam ..."
    Co ma piernik do wiatraka?
    Chłodzenie ma wpływ na hałas i temperatury, a nie na wydajność. "

    A ja miałem okazję się przekonać, że im wyższa temperatura na procesorze tym gorzej jest w grach i mam mniej FPS'ów i to zarówno na kartach zintegrowanych jak i tych z własną pamięcią. A po wyczyszczeniu procesora z kurzu dało się odczuć automatyczny wzrost nawet o kilkanaście FPSów.

    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #16 26.06.2012 07:56

    @W_tym_temaciE
    Tia ...
    Oczywiście GTX 690 czy HD6990 będą się sprawować tak samo na konfiguracji
    Asus P5E-VM DO
    Q9550
    2 GB DDR2 800
    zasilacz 550 Modecom
    a np taka konfiguracją

    Asrock P67 Pro
    i5-2400
    8GB DDR3 1600
    Zasilacz XFX 750W

    Sprawdź czy będzie te 5 % różnicy czy jednak trochę więcej :D

    hiropter   10 #17 26.06.2012 11:10

    @W_tym_temaciE
    Ooo... Kolejny znawca komputerów... Podstawa to dobry zasilacz, bo bez stabilnego napięcia nie masz co marzyć o komfortowej pracy na komputerze. Później płyta główna, a dokładniej wykorzystane chipsety, który steruje pracą wszystkich urządzeń podpiętych do niego. Późnej procesor, bo nie wszystkie obliczenia wykonywane są w GPU karty graficznej. Sama karta graficzna i mnogość jej parametrów oraz optymalizację pod biblioteki graficzne (np. są znaczące różnice między DX9 a DX11, oraz w samych silnikach gier - stare gry często działają tak samo lub nawet wolniej niż na starych GPU). Następnie pamięć operacyjna oraz tryb w jakim działa (Dual-, TripleChannel) i sama wielkość, bo nie wszystko trafia od razu do pamięci karty graficznej. Później dysk twardy (oczywiście SSD, to najlepszy wybór na system i programy; inne dane na jakimś HDD spiętym w RAID0) oraz obudowa (najlepiej duża i przestronna z dobrym obiegiem powietrza).

    W_tym_temaciE   5 #18 26.06.2012 11:41

    @Pangrys
    Teraz piszesz o procesorze, wcześniej pisałaś o płycie głównej i RAM'kach.
    A tak w ogóle, to po co płyta na P67 do procesora, który ma zablokowany mnożnik?
    "zasilacz 550 Modecom"
    O co Ci chodzi?
    Seria MC to rebrandowane fortrony.
    "2 GB DDR2 800
    8GB DDR3 1600"
    2GB to za mało do gier. Ale, jeśli porównasz 8GB z 16GB, to szybsze w grach będzie 8GB.
    "Zasilacz XFX 750W "
    Toż to totalny high-end wśród zasilaczy...
    @Draqun
    Możliwe, że płyta główna miała jakieś zabezpieczeni i zmniejszała napięcie i taktowania, żeby procesor się nie przegrzewał.
    Ale, jeśli zestawisz Prolimatech Megashadow i LC za parę tysięcy zł, w przewienej budzie, to róznicy wydajności nie będzie.
    @hiropter
    Ja piszę, że zasilacz nie ma nic do wydajności.
    Wiem, że jest ważny.
    Ale nie ma ŻADNEJ różnicy w komforcie pracy na świetnym Corsair AX 750W, czy idealnym Seasonic'iem P860 (chyba, że się co do niego nie zgadzasz, to przedstaw, jaki jest wg. Ciebie najlepszy zasilacz), prócz hałasu i wydzielanego ciepła. Napięcia są stabilne na obydwu (i to bardzo stabilne), obydwa są w pełni modularne, AX ma trochę gorsze luty i graty w środku. A tak właściwie, AX to konstrukcja Seasonic'a, seria X.
    "tryb w jakim działa (Dual-, TripleChannel"
    Akurat Dual-Channel, Triple-Channel, czy Quad-Channel, w grach przyrostu wydajności nie dają (jest na poziomie błędu pomiarowego, czasem większy, czasem mniejszy).
    "obudowa (najlepiej duża i przestronna z dobrym obiegiem powietrza)."
    Aha, czyli wg. Ciebie Lian-Li A05N to totalni badziew, bo jest mała, a dodatkowo nie pomalowana w środku na czarno?
    "(oczywiście SSD, to najlepszy wybór na system i programy; inne dane na jakimś HDD spiętym w RAID0)"
    Bzdura. Aktualnie potrzebne dane są przechowywane w pamięci RAM, dysk nie ma nic do tego.
    Może jeszcze napęd Blu-Ray daje więcej kl/s w grach?

    Junoxe   2 #19 26.06.2012 12:11

    A pixel nie wazy 24 bity jednak?

    guildos   4 #20 26.06.2012 19:24

    @Junoxe właśnie niedawno się spostrzegłem, że jest to 2 do potęgi 32, chociaż tak to jest zapisane na przykład w ustawieniach ekranu, (32 bit) że się pomyliłem.

    Junoxe   2 #21 26.06.2012 20:43

    Wciaz nie rozumiem.
    Wydaje mi sie, ze pixel ma 2 do potegi 8 na kanal.
    Czyli 256 odcieni na kanal, ktorych w wyswietlaczach jest 3.
    Czyli mamy 8 bitow na kazdy kanal. W sumie daje to 24 bity w trybie RGB na jeden pixel.

    Autor edytował komentarz.
    Mifczu   12 #22 27.06.2012 10:07

    @Pangrys chodzi o coś zupełnie innego. Masz 2 sprzęty stary i nowy. Chodzi o to, że najwięcej zyskasz zmieniając kartę graficzną (w grach). Jeżeli zostawisz starą kartę a wymienisz płytę i RAM to prawie nic nie zyskasz. Wymieniając procesor może trochę ale porównując to co podałeś Q9550 i i5-2400 to prawdopodobnie przeciętny użytkownik nie zauważy różnicy. Nie wierzę by w grach różnica pomiędzy tymi prockami miała większe znaczenie (Może w pojedynczych nieoptymalizowanych pod grafikę grach).

    Zasilacz musi mieć odpowiednią moc przede wszystkim. Im lepszy zasilacz tym stabilniejsze napięcie i bardziej komfortowa praca bez resetów, zawieszeń itp. Ale w samej wydajności nie ma on nic do rzeczy. Jestem za tym by nie oszczędzać na zasilaczu, ale wydajności to nie podnosi.

    @W_tym_temaciE
    "Bzdura. Aktualnie potrzebne dane są przechowywane w pamięci RAM, dysk nie ma nic do tego."

    A skąd one się w RAMie wzięły z nieba? Wymiana dysku systemowego na SSD daje największy przyrost wydajności pracy w systemie, ładowania gier (nie fps-ów w samej rozgrywce) i startu systemu wiem bo sam taki posiadam.

    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #23 27.06.2012 10:17

    Tia ...
    Płyty budżetowe wg Ciebie nie wpływają na działanie karty, tak samo jak kiepski i za słaby zasilacz ...

    Ciekawe herezje. Ja mam nieco inne doświadczenia i niestety muszę stwierdzić że Twoój wpis jest niestety niepełny a co za tym nie miarodajny. Nie możesz rozpatrywać wyboru karty bez spojrzenia na jakiej platformie będzie montowana .

    Jeden słaby komponent może ograniczać możliwości karty i paradoksalnie może się okazać że słabsza karta będzie miała lepsze wyniki.

    Autor edytował komentarz.
    Mifczu   12 #24 27.06.2012 11:13

    Możesz podać jakiś przykład testu, konfiguracji gdzie słabsza karta uzyskała lepsze wyniki? Zgoda, że nie w każdej konfiguracji karta pokaże wszystko na co ją stać ale nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem by był aż taki obrót by wydajność karty spadła poniżej gorszych odpowiedników.

    Druga rzecz to nie napisałem nigdzie, że może być za słaby zasilacz. Zasilacz 500W można kupić bardzo tanio albo bardzo dobry dla wydajności to znaczenia nie będzie miało ale na gorszym mogą pojawić się zawiechy i restarty bo jak wiadomo sam zasilacz traci swą moc z biegiem czasu.

    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #25 27.06.2012 11:57

    Ja moderuje na duzym forum dla graczy i zdarzali się tacy agenci co wkładali GTX580 do słabych kompów z zasilaczami No Name i chodziło im to dużo gorzej (mniej FPS) niż np na starej karcie GF 8800 .
    Ot paradoks, no nie :)
    Poczytaj sobie topiki problemów graczy na forum Battlefielda, EA czy np na Battlelogu. Ludzie bezrozumnie kupują nowe karty zapominając że trzeba zadbać również o pozostałe peryferia. Wbrew pozorom ,nierzadko się okazuje, że sprzęt jest za słaby i nie wykorzystuje potencjału karty.

    Na HotZlocie mogę Ci pokazać konkretne przykłady a nie testy laboratoryjne :)

    Mifczu   12 #26 27.06.2012 12:19

    To bardzo chętnie piszę się na takie przykłady :-)

    W_tym_temaciE   5 #27 27.06.2012 15:00

    @Pangrys
    "Ja moderuje na duzym forum dla graczy i zdarzali się tacy agenci co wkładali GTX580 do słabych kompów z zasilaczami No Name i chodziło im to dużo gorzej (mniej FPS) niż np na starej karcie GF 8800 . "
    Wow, świetny przykład.
    Dowodzący słabej optymalizacji sterowników nVidii pod procesory dwurdzeniowe.
    Procki nie wyrabiały.
    "Płyty budżetowe wg Ciebie nie wpływają na działanie karty"
    Tak. Podaj różnicę, między kartą graficzną na budżetowym AsRock'u P67 Pro3 B3 (nie badziewnym, budżetowym, AsRock ma ostatnimi laty dobre MoBo), a Maximus'em IV.
    Co do zasilaczy - jeszcze raz powtórzę - nie mają wpływu na wydajnośc, tylko na stabilność, zużycie energii i żywotność podzespołów.
    @Mifczu
    "Wymieniając procesor może trochę ale porównując to co podałeś Q9550 i i5-2400 to prawdopodobnie przeciętny użytkownik nie zauważy różnicy. "
    Na pewno zauważy.
    i5 jest dużo wydajniejszy, no, chyba że na kartach pokroju HD4850, to w grach dużej różnicy nie będzie.
    " Wymiana dysku systemowego na SSD daje największy przyrost wydajności pracy w systemie, ładowania gier (nie fps-ów w samej rozgrywce)"
    Piszę przecież, że nie da w rozgrywce większej ilości fps-ów. Wiem, że dają przyrost w ładowaniu systemu i programów, nie zaprzeczałem temu.

    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #28 27.06.2012 16:47

    @W_tym_temaciE
    Czy plyta Asus P5E-VM DO obsłuży kartę graficzną pokroju GTX680/690 czy HD 7990 tak samo jak Asrock P67 Pro czy płyty z serii RoG ??

      #29 27.06.2012 17:41

    @W_tym_temaciE ty lepiej nie wypowiadaj się już w tym temacie.


    Co w takim razie ma jakieś znaczenie dla ciebie, skoro nic nie ma znaczenia ? Może chociaż karta graficzna ,lub procesor ? Mają jakieś ?

    W_tym_temaciE   5 #30 27.06.2012 19:05

    @up
    Nie kojarzę, tej płyty.
    Ale o ile się nie mylę, na ta płytę nie ma procesorów dorównujących wydajnością i5-2500k/i7-2600k, więc porównanie jest bez sensu.

    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #31 27.06.2012 21:10

    I tyle z Twojej "fachowości"
    http://pl.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5EVM_DO/
    Ja piszę o czymś innym a ty piszesz o czym innym. Nie interesuje mnie porównanie procków ale spojrzenie na wybór karty poprzez pryzmat sprzętu.

    Powtarzam pytanie byś zrozumiał:

    Czy plyta Asus P5E-VM DO obsłuży kartę graficzną pokroju GTX680/690 czy HD 7990 tak samo jak Asrock P67 Pro czy płyty z serii RoG ??

    Nie pytam o procesor ...

    W_tym_temaciE   5 #32 27.06.2012 22:22

    A jak niby chciałbyś to porównać, na innych procesorach?

    guildos   4 #33 28.06.2012 08:36

    @Pangrys i @W_tym_temaciE Proszę o załatwianie swoich spraw osobistych na PW, tu komentuje się wpis do czego serdecznie zachęcam.

    Mifczu   12 #34 28.06.2012 08:36

    Naciągacie teraz każdy pod swoją teorię. Aby zrobić solidne testy czy płyta główna ma większy wpływ na ilość FPS-ów w grze trzeba wziąć np. ASRock P67 Pro wartą ~300zł i Asus Maximus IV Extreme wartą ~1300zł Do tego niech będzie jakakolwiek wyższa grafika i zobaczyć jaka będzie różnica przy tym samym procku oraz przy np i3 i i7. Test przeprowadzić dla gier obsługujących wiele rdzeni oraz tych działających na jednym wątku.

    Przy tym samym procku i płytach głównych różniących się o 1000zł moim zdaniem nie powinno być widać większej różnicy conajwyżej kilka fps-ów. Przy zmianie procka może być już różnica ze względu na to, że bierze on również rolę w generowaniu samej rozgrywki. Ale jak porównamy wkład procesora vs wkład grafiki. Czyli ta sama płyta główna i teraz 2 konfiguracje:
    i3 + GTX680 vs i7 + GTX550 to ja bym obstawiał, że grafika tutaj przeważy i pierwsza konfiguracja wyciągnie więcej FPS-ów

    I teraz najprostrzy z testów czyli test zasilaczy ta sama konfiguracja i raz podłączamy Logic 520W ~98zł vs BeQuiet Dark Power Pro P9-650W Modularny ~650zł i tu nie powinno być widać żadnej różnicy oczywiście zakładając, że 520W wystarczy na obsłużenie sprzętu a powinno na wysoką konfigurację z jedno rdzeniową grafiką.

    Z testami pamięci jest większy problem bo raczej będzie wymagać innych podzespołów co może zaciemnić wyniki testów. Bez tych testów to można się kłócić ile chcecie :-)

    W_tym_temaciE   5 #35 28.06.2012 09:16

    @Mifczu
    Takie testy są. Od dawna - http://www.purepc.pl/plyty_glowne/test_plyt_glownych_lga_1155_z_chipsetem_p67_po...
    Ostatnia tabelka, zawrotna kl/s różnicy, między Pro3 B3, a najlepszą płytą z testu.
    Z testami pamięci jest większy problem bo raczej będzie wymagać innych podzespołów co może zaciemnić wyniki testów. "
    No, chyba że to tylko pamięci DDR3.
    To wtedy, proszę bardzo - http://tpucdn.com/reviews/GSkill/F3-2133C9Q-32GXH/images/shogun.gif
    Testy techpowerup.com
    Aczkolwiek, tańszych pamięci to tam raczej nie ma.
    @guildos
    Sorry za OT.

    Autor edytował komentarz.
    Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #36 28.06.2012 09:24

    @guildos
    Pośrednio zarzut był kierowany również do Ciebie więc technicznie trzymam się tematu.
    Nie można wybierać karty graficznej bez znajomości całej specyfikacji komputera. To tylko chciałem wam powiedzieć. Podaje wam konkretne przykłady gdzie test kart graficznych może się dość diametralnie różnić w zależności od użytych pozostałych komponentów komputera.

    Jeżeli chcesz komuś doradzić kartę, to musisz wiedzieć do jakiej maszyny ją kładziesz. Prościej nie mogę wam już tego wytłumaczyć ...

    Axles   17 #37 02.07.2012 11:46

    Zaciekawił mnie wpis i dyskusja pod nim, korzystając z okazji że tylu tutaj ludzi znających się na rzeczy podrzucam linka z moim problemem, być może ktoś coś doradzi, pomoże itd.
    http://forum.dobreprogramy.pl/problem-gts-450-sposob-przetestowanie-itp-t493474....

      #38 09.02.2013 01:41

    Witam . mam zamiar kupic karte NVidia (do gier) i nie wiem jaka bo mam tylko 300 PLN .
    Patrzylem na GT630/640 itp. ale moze Wy mi poradzicie co kupic.
    moj komp:
    Modekom FEEL III 400w
    plyta Asus m2n4-sli
    proc Athlon 64x2 3GHz
    ram 3x 1GHz Kingston DDR2
    karta Asus GeForce8500GT(512)
    dysk 2x WD 160GB
    sys Win7 Enterprise

    Za pomoc dzieki .
    odp uchomen@wp.pl

      #39 13.02.2013 19:17

    Witam a mi doradzcie co kupic do gier......... mam do wydania 2000zł nie liczcie obudowy
    Płyta
    procesor
    pamiec
    karta
    dysk
    zasilacz

    Pozdro czekam

      #40 21.09.2013 22:57

    Witam!
    Po pierwsze -
    plyta glowna nie ma nic do grafiki, a procesor owszem dużo
    Po drugie-
    asus p5 bez problemu obsluzy gtx690, a nawet gtx790
    Po trzecie -
    gtx690 jest dwa razy tyle wart co ten caly komputer wiec szkoda aby się zjaral w takim czyms

      #41 10.01.2014 11:30

    Mam takie samo pytanko co poprzednik ...
    Potrzebuje komputer do gier za 2000zł bez obudowy

    Doradzicie czy juz zakonczyliscie temat