Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

NUC salonowy – czyli mam i ja HTPC

Chciałbym Wam dziś przedstawić mojego nowego najlepszego elektronicznego przyjaciela, którym stał się Intel NUC DN2820FYKH.

Dlaczego wybrałem ten model? Nie będę ukrywał, że spodobała mi się jego cena (bez RAM-u i dysku twardego można go dostać w cenie ok 550 zł). Jeszcze bardziej spodobały mi się parametry poboru mocy:

Co znajdziemy w pudełku? Zasilacz z dodatkowymi rodzajami wtyczek, NUC-a, blaszkę montażową VESA, śrubki, nalepkę "intel inside" i obrazkową instrukcję montażu:

Do tego komputerka pasują TYLKO pamięci 1.35V DDR3L (low voltage) SO-DIMM (moduły 1,5V nie będą działać). Ja kupiłem 4GB moduł Crucial CT51264BF160BJ (155 zł). Ostatnim elementem który dokupiłem była bezprzewodowa klawiatura Microsoft All-in-One Media Keyboard (115 zł).

Do NUC-a wsadziłem 2,5” dysk hybrydowy Seagate ST92505610AS (250 GB), którego wyjąłem z laptopa. Potem podłączyłem sprzęt kablem HDMI do telewizora w salonie (37” plazma Panasonic TX P37C10Y), włączyłem i po chwili zdębiałem. Zamiast zobaczyć logo intela, którego się spodziewałem, zobaczyłem logo Minta… Nie było to jednak objawienie Wielkiego Ducha Pingwina. Po prostu dysk, który wymontowałem z laptopa nie był pusty. Przypomniałem sobie, że przecież mam tam zainstalowanego Minta. Oczywiście Linux - na całkiem nowym sprzęcie - podniósł się bez żadnych problemów, nawet klawiatura Microsoftu prawidłowo działała :) Zaniepokoiło mnie jedynie to dlaczego nie wyświetliło się logo Intela, potem ekran wyboru bootowania, wejścia do bios etc.

Chwilę mi zajęło dotarcie do sedna tego problemu, którym okazała się niekompatybilność pomiędzy NUC-em a moim telewizorem. Ten konkretny model telewizora (SD) pozwala wyświetlać przez port HDMI tylko trzy sygnały wejściowe z komputera: 640x480/60Hz, 750(720)/60p i 1125(1080)/60p. Firmware NUC-a wymaga monitora/telewizora, który potrafi wyświetlić co najmniej 1024x768. Efekt jest więc taki, że zamiast ekranu startowego, czy BIOS-a, widzę ciemność. Oczywiście po załadowaniu systemu operacyjnego i wczytaniu sterownika do karty graficznej można już normalnie używać 720p (1280x720). Wielki Duch Pingwin musiał więc nade mną czuwać bo gdybym użył pustego dysku to pewnie stracił bym masę czasu na walkę z "niedziałającym" NUC-em…

Problem nie jest jakoś specjalnie wydumany bo po krótkim googlaniu znalazłem żalących się na to ludzi na różnych anglojęzycznych forach. Tam też wyczytałem, że ktoś radził na podobny problem wykonać update bios. Zabrałem NUC-a do innego pokoju, podłączyłem go do innego telewizora, uruchomiłem BIOS-a i go zaktualizowałem (procedura jest banalnie prosta, wystarczy podłączyć Sieć przez kabel ethernet i wybrać odpowiednią opcję a aktualizacja zrobi się sama). BIOS się zaktualizował ale problemu to nie rozwiązało.

Minta używałem przez kilka dni. Nie sprawdził się. Przetestowałem kilka media playerów i każdy miał jakąś piętę achillesową, co sprowadzało się do tego, że jakiś plików nie odtwarzał poprawnie. Postanowiłem zainstalować Windows 10 Technical Preview – oczywiście musiałem to zrobić na drugim telewizorze. Do salonu mogłem wrócić dopiero po zainstalowaniu w systemie sterownika do karty graficznej, który ściągnąłem ze strony intela. Przy okazji odkryłem, że Windows, od wersji 8 zaczynając też wymaga rozdzielczości co najmniej 1024x768 bo w niższych nie wyświetlają się te okna, które widać podczas instalacji systemu i nie można też uruchomić aplikacji modern.

Tutaj znowu musiała nastąpić interwencja Wielkiego Ducha Okien bo następnego dnia Windows zaktualizował się z build 9841 do build 9860. Ten okazał się przełomowy bo po raz pierwszy można uruchomić aplikacje modern w rozdzielczości niższej niż 768 px pionowo, także jako mniejsze okno na pulpicie.

Nie ma róży bez kolców. Ten NUC nie jest demonem prędkości. Test procesora online na stronie Komputer Świata (link) zakończył się komunikatem o braku wiarygodności wyniku. Poniżej zrzut ekranu. Dla porównania (po prawej) wynik jaki w tym samym teście uzyskał mój komputer stacjonarny:

Poniżej wyniki PassMark PerformanceTest (a TUTAJ rating online):

Ogólnie bardzo polecam takiego HTPC, obowiązkowo z bezprzewodową klawiaturą. Robi furorę w salonie :) Na koniec jeszcze dwa zdjęcia:

 

windows sprzęt inne

Komentarze

0 nowych
Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #1 22.11.2014 00:50

Cholera to ja za swojego przepłaciłem, bo Za NUC'a dałem 600 a za podobną pamięć 175. Kurde 70 w plecy :)

O dziwo u mnie na starym telewizorze Thompsona i jeszcze starszym Funai żadnych problemów nie było. Od razy widziałem logo NUC'a

xomo_pl   20 #2 22.11.2014 00:52

za tą cenę świetny sprzęt do salonu... na pewno praktyczniejszy od wszelkich platform smart w telewizorach....

Oski9191   5 #3 22.11.2014 07:03

@xomo_pl: Mam wrażenie że w telewizorach "wlutowywane" są "smart"fony które się nie sprzedały testowałem kilka telewizorów i wszystkie najczęściej wyświetlały klepsydrę. :/ Taki NUC daje nieporównywalnie większe możliwości.

yuwo   7 #4 22.11.2014 13:16

Dobrze schowany taki minikomputerek, czy też w ostateczności jakiś zużyty tablet, podłączone do TV, często-gęsto lepiej sprawdzają się jako centra rozrywki, niż dzyngle typu Chromecast.

sr57be45   5 #5 22.11.2014 13:29

Odtwarza płynnie x265 ? W tej cenie doliczając ram i dysk chyba już mniejszy używany laptop z starszym i5 się znajdzie... który będzie niższy od tego pudełka i bardziej uniwersalny oraz funkcjonalny(kosztem trochę większego zużycia energii).

isio   4 #6 22.11.2014 13:45

A nie próbowałeś XBMC? On odtwarza wszystko i super wygląda.

januszek   18 #7 22.11.2014 15:14

@sr57be45 - testowałem sample ze strony: http://www.elecard.com/en/download/videos.html - z 4k był problem bo się film mocno zacinał.

@isio - próbowałem, nie przypadł mi do gustu. Jestem uzależniony od MPC-HC (dlaczego tak jest - kiedyś o tym na blagu napiszę).

GBM MODERATOR BLOGA  19 #8 22.11.2014 15:28

Świetnie, że taki mały i zdolny komputerek pobiera tak mało mocy :-)

Dobrze, że "Wielki Duch Pingwina" nad Tobą czuwa Januszku ;D

sr57be45   5 #9 23.11.2014 02:41

@januszek: O to te małe pudełeczko wytrzyma próbę czasu przynajmniej w FullHD :).

MPC-HC w przejrzystej formie pokazuje parametry pliku.

Autor edytował komentarz.
parranoya   8 #10 23.11.2014 08:46

@sr57be45: Dokładnie! Kupiłem używanego laptopa 13' za 1000 zł w stanie idealnym z prockiem i5. Daje radę odtworzyć wszystko a i na półce dobrze wygląda.

  #11 23.11.2014 11:43

NUC = Niebywale Upiorny Crap.
Licząc koszt NUC'a, koszt dysku, koszt RAMu wychodzi, że można też złożyć coś wydajniejszego.

No ale grunt, że jest małe, pobiera mało prądu i za dwa miesiące nie będzie w stanie sobie z niczym poradzić!

Cenobith   3 #12 23.11.2014 14:18

Jak taki kompik radzi sobie z rippowaniem CD do Flac? :)

  #13 23.11.2014 16:24

XBMC już nie ma - teraz to KODI :-)

Pisałem już o salonowym HTPC tutaj http://www.dobreprogramy.pl/The-Little-Black-Box-XBMC-zamkniety-w-malym-pudelku,... .

Przyglądałem się NUC'owi parę miesięcy temu. W mojej ocenie brakuje jednak funkcjonalności HTPC - choćby odbiornika IR (dla jednego, uniwersalnego pilota do wszystkich salonowych urządzeń), porty usb w ilości ekonomicznej, gniazda S/PDIF.

  #14 23.11.2014 17:24

Januszku, mam pytanie - uciągnie ten NUC z Celeronem takie Diablo 3? : >

devdd   2 #15 23.11.2014 18:39

ja do TV kupiłem sobie pseudo-konsolkę Ouya, kosztuje nieco ponad 250zł (z jednym bezprzewodowym padem), można pograć (ah te retro granie na emulatorach), xbmc działa świetnie. Oczywiście gdy potrzeby wzrosną pewnie mocy zabraknie, ale póki co mój zakup roku...

Autor edytował komentarz.
que_pasa   9 #16 23.11.2014 21:44

No to wiemy, że januszek ma NUC'a bo się pochwalił. I właściwie to wszystko, bo póki co to nie zrobił z nim nic ciekawego. Stwierdzenie, że "NUC" jest salonowy nie pasuje tutaj. Komputera salonowego czy jak kto woli tzw. HTPC nie obsługuje się wielką klawiaturą tylko pilotem lub ewentualnie miniklawiaturą wielkości pilota. Są jeszcze apki pod smartfony, które się sprawdzą nawet bardziej bo nie musimy uruchamiać telewizora by widzieć co htpc aktualnie robi. Salonówki z wbudowanymi ekranami niestety kosztują krocie.

Ciekawe jak wygodna jest obsługa klawiaturą z fotela oddalonego o 3-4 metry od ekranu telewizora, jak widać czcionki, elementy interfejsu ulubionego MPC-HC. Pewnie się jakoś da... ja tam wolę jednak zwykłego pilota. W ogóle jak można porównywać xbmc z mpc-hc, zupełnie inne programy, to tak jakby porównywać autobus z polonezem, to i to jeździ.

Jednak jestem leniwy i wolę proste rozwiązania jakie mi daje xbmc: wpisuje nazwę filmu w wyszukiwarkę i po chwili go oglądam wraz z napisami. Wtyczka icefilms wymiata ;) Wszystkie elementy interfejsu są wyraźne, proste w obsłudze i czytelne z kilku metrów. Gdy akurat nie oglądam filmów lub nie gram to na ekranie mam naprzemiennie wyświetlane wiadomości, prognozę pogody i pokaz slajdów z albumu rodzinnego. Taka 50 calowa ramka, która sama się obsługuje. Co jak co ale xbmc do salonu świetnie się nadaje, można też z poziomu jego menu uruchamiać zwykłe aplikacje jeśli jest taka potrzeba.

Tu fajnie spisuje się android jak to @devdd wspomniał, ustawiamy xbmc jako domyślny launcher i programy oraz gry uruchamiamy już z menu xbmc. Obsługa smartfonem jest bardzo dobra, szczególnie, że aplikacja do sterowania w smartfonie sama wykrywa aktualnie zainstalowane programy na htpc i możemy każdy z nich wywołać klikając po prostu w ikonę w smartfonie.

Te NUC'i rzeczywiście są jakieś za drogie. Ja niedawno zakupiłem podobne urządzenie, wybór padł Brixa od Gigabyte. Brix kosztował 470 zł., ma co by nie patrzeć dwa racy mocniejszy procesor (baleron j1900), obsługuje szybsze pamięci i nieco wyżej taktuje się jego GPU. Jest oczywiście pasywnie chłodzony, w końcu htpc nie powinno hałasować.

RoninPn   12 #17 23.11.2014 23:42

Właśnie się zastanawiam nad taką zabawką :)

januszek   18 #18 24.11.2014 07:15

@que_pasa: Dodam, że wśród gości, którzy odwiedzają salon, właśnie ta "wielka klawiatura" (realnie jest mniejsza niż taka klasyczna) robi największe wrażenie i wzbudza zainteresowanie. Wiele osób jest pod wrażeniem, że tak się da. Co poniektórzy pytają mnie czy wiem czy można takiego rozwiązania używać do telewizora... ;)

  #19 24.11.2014 10:02

Januszek - jestem pracownikiem pewnej szkoły kupiłem takich nuc'ów 26szt. mam 26 różnych monitorów wszystkie 19" żaden nie jest w stanie pokazać biosu obraz pojawia się dopiero jak jest panel logowania do systemu. Moim skromnym zdaniem problem wynika z faktu że NUC wymusza na stracie rozdzielczość FULL HD której moje monitory nie posiadają. Prowadziłem z intelem walkę przez 2 tygodnie generalnie robili ze mnie idiotę wmawiali że problem nie istnieje i tak do dziś mam 26 NUC'ów które pokazują obraz tylko jak już się system załaduje. Oczywiście jak podłącze Nuc'a przez kabel hdmi do np. 50calowej plazmy fullhd którą mam w innym pomieszczeniu obraz jest wszędzie.

  #20 24.11.2014 10:47

Jestem w szoku jaki te NUC jest mało wydajny. Posiadam Zotac Zbox ID12 już trzeci rok i jest 2 razy wydajniejszy a na teraźniejsze czasy kosztuje 700zł z dyskiem i ramem.

http://www.passmark.com/baselines/V8/display.php?id=32228407696

que_pasa   9 #21 24.11.2014 11:54

@januszek: na pewno robi to wrażenie. sam komputer pewnie też bo taki mały :)
Czekam na dalszą cześć wpisu, jest ciekawe jak to poskładasz jeśli chodzi o rozwiązania systemowe. Te aplikacje metro fajnie się prezentują na dużym ekranie.

januszek   18 #22 24.11.2014 12:08

@que_pasa: To jest już poskładane (stąd zrzuty ekranu) i po prostu działa (jak już wywaliłem Minta i XBMC) ;P Jedyną niedogodnością okazał się Windows 10, który nagle w trakcie kiedy sobie oglądaliśmy jakiś film (akurat był ten kluczowy moment...), postanowił się zaktualizować do nowszego builda... ;P

que_pasa   9 #23 24.11.2014 12:13

@januszek: to ja wolę jednak pilota od klawiatury do obsługi :)

januszek   18 #24 24.11.2014 12:17

@que_pasa: A próbowałeś kiedyś używać takiej klawiatury? ;)

  #25 24.11.2014 13:08

XBMC już nie ma - teraz to KODI!

Niestety daleko NUC'owi do HTPC.

que_pasa   9 #26 24.11.2014 13:37

@januszek: w sytuacjach kryzysowych gdy coś spartole klawiatura jest nie do zastąpienia, jak na każdym PC. Jednak w 99% przypadków pilot wystarczy, jest mniejszy, zawsze pod ręką i jest to taki naturalny sposób obsługi wszystkiego co związane z TV w domu.

Kwestia interfejsu aplikacji, xbmc z klawiatury akurat fatalnie się obsługuje ale pilotem to inna bajka. Są piloty z własnym odbiornikiem na usb i jeśli płyta główna obsługuje wake on usb to można nawet spokojnie takim pilotem usypiać kompa (chociaż nuc bierze i tak mało prądu). Znalazłem nawet pilota z wbudowanym głośnikiem i mikrofonem na potrzeby skype i innych. :)

Jak ktoś woli smartfona do obsługi (polecam yatse) to może w ogóle wyłączać kompa i budzić go przez wake on lan.

Oczywiście xbmc nie ogranicza możliwości uruchamiania innych aplikacji gdy jest taka potrzeba (myślę, że aplikacje "metro" będą idealne tutaj, ale nie ma właściwie ograniczeń czy to będzie mpc-hc czy np po prostu gry). Sieciowość XBMC to wielki plus, to że można właściwie od razu wszytsko online obejrzeć. Prawdziwe VOD ;)

Nie wiem czy dla Ciebie nuc będzie służył głównie jako htpc (plus usługi sieciowe i gry) czy głównie jako kolejny klasyczny komp do pracy. Jeśli głównie to drugie, to wiadomo klasyczna klawiatura jest niezbędna. :)

januszek   18 #27 24.11.2014 16:47

@que_pasa: Czyli teoretyzujesz? ;)
ps. Jak się z pilota edytuje taki komentarz? ;)

Autor edytował komentarz.
que_pasa   9 #28 24.11.2014 20:54

@januszek: oj januszku, to mój pilot:
https://www.youtube.com/watch?v=uNY-6InPFfA

jak się korzysta z klasycznych aplikacji siedząc 4 metry od stosunkowo małego ekranu? masz lornetkę? ;)

Autor edytował komentarz.
januszek   18 #29 24.11.2014 20:59

@que_pasa: odpowiedziałeś używając tego pilota? ;)

que_pasa   9 #30 24.11.2014 21:35

@januszek: nie, do przeglądania stron i pisania komentarzy używam tego co jest wygodniejsze czyli laptopa. Przeczytałeś mój komentarz bez lornetki? Qwerty od spodu służy do szybszego wyszukiwania filmów w sieci ;)

Autor edytował komentarz.
januszek   18 #31 24.11.2014 22:30

@que_pasa: Mam do TV mniej niż 2 m więc lupa nie jest potrzebna ;)

que_pasa   9 #32 25.11.2014 01:10

@januszek: no to trzeba było od razu, że używasz telewizora jako dużego monitora. Tylko czemu używasz słowa "salonowy"? Bo stoi w salonie? W takim wypadku ja mam kuchennego kompa (garażowego w sumie też) Teraz wszystko się wyjaśniło ;)

januszek   18 #33 25.11.2014 07:31

@que_pasa: Przecież garaż, jak sama nazwa wskazuje, służy jako pomieszczenie, w którym trzyma się szafę z serwerami ;P

que_pasa   9 #34 25.11.2014 09:50

@januszek: +1

  #35 17.08.2016 09:06

czy można używać nuca w roli routera dla innych urządzeń w domu i czy w tej roli będzie działał podobnie do oddzielnego routera?

januszek   18 #36 17.08.2016 19:26

@ksebo (niezalogowany): Można. Jeśli potrafi się to od podstaw skonfigurować. Jednak moim zdaniem to nie ma sensu bo za te same pieniądze kupisz bardzo dobry, markowy router.