Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

iOS 8 — finalna wersja beta

Wraz z premierą "najbardziej oczekiwanego" telefonu na świecie, iPhone 6, Apple wydało również ósmą wersję systemu operacyjnego do obsługi tychże urządzeń, jak również jego starszych wersji - zaczynając od iPhone 4S wzwyż oraz iPada 2 wzwyż. Jednak utworzył się w ostatnich latach trend wydawania nieskończonego oprogramowania, byleby tylko zdążyć z wyznaczoną przez siebie datą premiery. Zauważyć ów trend można głównie w grach, na przykład znikające budynki i zbugowane misje w GTA 4, gdzie płacąc 160 zł za grę, nie dawała ona przyjemności do czasu pojawienia się ogromnego pakietu łatek. Wydanie Windows 8 przez Microsoft też wydaje się, iż producent oprogramowania zrobił sobie z użytkowników królików doświadczalnych testując swoje nowe wymysły. Nie inaczej jest w przypadku iOS 8.

Poprosiłem znajomych, którzy posiadają iGadżety (telefony i tablety), aby robili zrzuty ekranów "dziwnych" rzeczy spotkanych w najnowszym oprogramowaniu. I tak dostałem kilka zrzutów, głównie z iMessages (czyli jednej z najczęściej używanych funkcji telefonu - SMSowanie) z urządzeń: iPhone 4S, iPhone 5 oraz iPad 4 i iPad mini 2.

Początkowo, podobnie jak i w przydatku iOS 7, znikały ikony w AppStore, ale już to zostało naprawione. Udało nam się włączyć kalkulator bez informacji o przyciskach i zawiesić kilka programów (które jeszcze nie były dostosowane do najnowszej wersji systemu).

iMessages: czyli napisz SMS

iMessages nie radzi sobie głównie z obracaniem ekranu (na wszystkich wymienionych urządzeniach problem się objawia) oraz dymkami wiadomości. Chmurki się chowają pod klawiaturą, uciekają wysoko do góry, nachodzą na siebie, czy nawet zmieniają kolejność. Podczas obrotu ekranu zdarza się że historia SMS się obróci, a klawiatura już nie. Z kolei kursor, który miga gdy wbisujemy do kogo idzie SMS, miga przed słowem "Do:", mniej więcej tak: "| Do:"
Są to jednak "małe" błędy, tzn. irytujące, ale łatwo można je naprawić (albo przez ponowny obrót ekranu, albo przez uruchomienie aplikacji iMessages ponownie). Jedyny kłopotliwy problem jaki wystąpił na iPhone 5, to zawieszenie telefonu pomiędzy ekranem zablokowanym, a przyciskami do PINu odblokowującego. Udało się go odwiesić bez resetu urządzenia. Dodatkowo zaobserwowałem, że wyszukiwarka "ściągana" z góry czasem wyświetla ikony ekranu, a przeważnie je rozmywa.

iOS 8 a szybkość działania

Testy wydajności procesora oczywiście są podobne, wręcz takie same, co nie dziwi, sprzęt się nie zmienił. Jednak, zwłaszcza na iPhone 4S oraz iPad mini (specyfikacja taka sama jak iPad 2) widać znaczący spadek wydajności w stosunku do iOS 7. W iPhone 4S, gdy ktoś do nas dzwoni, często po odebraniu trzeba odczekać 1-2 sekundy aż można się przywitać. Przesuwanie pogody między miejscowościami nie działa w żaden sposób płynnie (w ogóle nie przesuwa dni tylko zmienia), widać to tak jakby telefon męczył się z każdym ruchem palca. Na iPad mini natomiast obsługa dotyku ekranu jest spowolniona, ekran goni palec (jak w przypadku tanich urządzeń) i ma się wrażenie że coś jest nie tak z ekranem, tak jakby był wymieniany. Trzeba się do tego przyzwyczaić, że urządzenie Apple ma lagi.

Podsumowanie

iOS 8.0.2 naprawił błędy iOS 8.0.1, którego nawet nie zdążyłem zobaczyć. Ale co naprawiał iOS 8.0.1? Tego nie wiem, bo wszystkie opisane błędy występują nadal.
Ja mam wrażenie, że producenci prześcigają się między sobą, zapominając o swoich klientach. Wyznaczyli sami sobie datę premiery i trzeba na nią zdążyć (tak jak przy szybkim cyklu wydawniczym Chrome czy Firefoxa - dwa dni po premierze nowego numerka wychodzi łatka). Ja jednak wolałbym, aby producent oprogramowania (obojętnie jakiego), przesunął datę premiery o kilka tygodni, a dał użytkownikom produkt skończony. Bo takie sytuacje, to nie jest zwykła wpadka, to gonienie się z czasem, bo premiera tuż tuż. Dlaczego nikt nie przesunie daty premiery? Tak jak zrobił to Blizzard wydając Diablo III? (wydamy kiedy zrobimy - i na grę czekano kilka lat). Apple ma bardzo drogi sprzęt, więc moim zdaniem to zobowiązuje, a tu mamy przykład pisania softu na kolanie.
Wiem tylko jedno, Apple nie ma klientów, ma wyznawców. Nikt za rok, przy premierze kolejnego iPhone'a nie będzie pamiętał nic złego na temat tej firmy, poza tym że musi stać miesiąc w kolejce po telefon...

Dodano 14.10.2014

Dostałem dodatkowe informacje od znajomych. Na iPad 4 wczytywanie książek z "natychmiast" zostało zmienione w "do 30 sek" a w czasie wczytywania czekamy widząc czarny ekran. Dostałem nawet screen. Do tego informacja, że nawet na iPad 4 często dotyk nie wyrabia (sytuacja opisana przeze mnie na iPad mini powtarza się nawet na iPad 4). Podczas czytania książek (po wczytaniu po kilkudziesięciu sekundach) przewijanie stron nie zawsze reaguje na dotyk. Czasem dotykasz kilka razy i nic, potem zmienia się kilka stron lub zaznacza Ci jakiś tekst (znamy to z Windows prawda? Jak klikamy w ikonę 5 razy, a po chwili otwiera się 5 okien).

Z kolei na iPhone 5, oglądasz stronę www, masz jakiś odnośnik, klikasz na niego - bez reakcji, klikasz gdziekolwiek - bez reakcji. Przewijasz stronę w inne miejsce, wracasz, ponownie klikasz - działa.

Mój tytuł jest idealny. Sorry, ale iOS 8 sypie się na każdym sprzęcie, nie tylko na iPhone 4S.

To jest nie prawda, ze gdyby Apple zostawiło ostatni wspierany telefon jako iPhone 5 z 1GB RAM to wszystko było by ok. iOS 8 działa tak samo daremnie na piątce, co na 4S, i tak samo daremnie na iPad 4, który jest ostatnim przed iPad Air.

 

oprogramowanie urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
macminik   16 #1 12.10.2014 13:49

Wynik Geekbench to niecały 1% co w zupełności mieści sie w granicach błędu tego programu. Na trzy testy zazwyczaj każdy wypada nieco inaczej. Spowolnienie iPhone 4S wynika z faktu, że ten telefon zwyczajnie już nie daje rady i ciagle keszuje dane (stad owo skokowe przesuwanie, animacje itp). Moim zdaniem Apple popełniło błąd umożliwiając instalacje iOS na 4S i iPadzie Mini.

klonek_wp   6 #2 12.10.2014 14:40

a ja myślałem że to tylko mój 4s jakoś spowolnił i przymierzałem się do HR, ale widzę że raczej nic to nie da.....

macminik   16 #3 12.10.2014 15:07

@klonek_wp: niestety w 4S jest tylko 512 MB ram i telefon co chwile musi to jakoś mieszać. iOS 8 chyba wymaga jednak minimum 1 GB w rzeczywistości.

  #4 12.10.2014 16:09

na iPadzie 4 iOS 8 bardzo mulił, ale w ustawieniach wyłączyłem Spotlight, przeźroczystości i coś tam jeszcze i teraz działa zdecydowanie lepiej (czyli średnio, szkoda że nie można przywrócić iOS 6, który działał idealnie płynnie i nie miał tak oczoj**nych kolorów).
Zresztą z moim starym iPodem Touch było to samo - na iOS 2 działał płynnie, poszły aktualizacje do iOS 4 i od tamtej pory lezy w szufladzie, bo tak wolno działa.

jointano   10 #5 12.10.2014 20:48

iOS 6 to najlepszy system :D i ostatni od SteveJ. A Tim Cock jest chyba homo skoro wypuścił takie męskie kolory :D

Scheiwar   9 #6 12.10.2014 21:05

Problemy bardzo powszechne w rezerwacie. Znalazłem jeszcze parę zrzutów: http://sloppyui.tumblr.com/

michq   6 #7 12.10.2014 21:54

@macminik: Można zwalać na RAM, ale często jako zalety sprzętów Apple wymieniane jest to, że oprogramowanie jest dopasowane do sprzętu i sam OS dobrze zarządza pamięcią.

Autor edytował komentarz.
macminik   16 #8 13.10.2014 07:45

@michq: dlatego uważam, że to był błąd. Z jednej strony telefon ktory juz nie jest w stanie uciągnąć tego systemu płynnie, z drugiej strony on był w sprzedaży jeszcze w zeszłym roku i zapewne wlasnie to było przyczyna wciśnięcia na sile iOS 8.

macminik   16 #9 13.10.2014 07:46

@Anonim (niezalogowany): trochę to dziwne, na iPdazie 3 ktory jest słabszy niż Twoja czwórka, wszystko chodzi jak należy, bez spowolnień itp.

Waka   8 #10 13.10.2014 08:08

@jointano: Bo produkty Apple wydawane za czasów Jobsa były takie solidne...

mikolaj_s   14 #11 13.10.2014 10:56

Oksymoron - finalna beta ;)

pebal   8 #12 13.10.2014 11:08

@macminik: Mam iOS 8 na iPadzie 3 i to jest tragedia, jeszcze większa od iOS 7. Interfejs ma lagi, Safari częste awarie, a aplikacja RMF co kilkanaście minut zrywa połączenie i trzeba ją restartować. Tęsknie za iOS 6.

Autor edytował komentarz.
macminik   16 #13 13.10.2014 11:19

@pebal: to widocznie ja mam szczęście. A z RMF to zawsze były jakieś chocki klocki.

Autor edytował komentarz.
  #14 13.10.2014 14:36

Patrzcie na ten test w spowolnieniu
https://www.youtube.com/watch?v=AELWzQ_IXvk

jointano   10 #15 13.10.2014 20:45

@Waka: Ja o kozie Ty o wozie :)

michq   6 #16 13.10.2014 20:55

@macminik: Do tego dochodzi jeszcze to, że jakby nie wydali aktualizacji na 4s, to zakończyłby wsparcie na tym samym systemie co starsza 4. Z jednej strony, to prawdą jest to, że sprzęt jest słabszy niż nowsze iPhone, ale z drugiej strony dwurdzeniowy procesor i 512 MB RAM powinno uciągnąć chociaż system bez problemów. Rozumiem jakby aplikacje uruchamiały się i działały wolniej, ale apki systemowe i sam OS powinien działać sprawnie.
Po prostu na starszych urządzeniach mogli zastosować np. zmniejszenie lub wyłączenie detali interfejsu, wydłużenie animacji czy nawet wyłączyć niektóre funkcje, które mogą mieć przełożenie na wydajność.
Wracając do pamięci. W iPhonie 6 i 6 Plus jest "tylko" 1 GB. Wiele osób na ten temat wypowiadało się, że tyle wystarczy, bo iOS jest dobrze zoptymalizowany i będzie działać i tak lepiej niż Android. Może na iOS 8 starczy, ale po kolejnych aktualizacjach może mieć również lagi. Rozumiem, że system chodzi wolniej na starszym urządzeniu (tzn. dłuższe uruchamianie aplikacji czy mniejsza wydajność w aplikacjach, ale nie to, żeby urządzenie "muliło").
Jeżeli z koleje aktualizacje na pozostałych urządzeniach będą wyglądały podobnie, to iPhone straci jedną ze swoich największych zalet, która przy okazji jest naśmiewaniem się z Androida (który od wersji 4.4 nieźle sobie radzi również i na urządzeniach z niższej półki - mówię tutaj o czystym Androidzie lub z lekkimi nakładkami), czyli płynność.
Nawiązując jeszcze do wpisu, to zgadzam się z @jointano, że po prostu producenci wydają niedokończone produkty, a ostatnie aktualizacje od Apple to potwierdzają. Rozumiem takie błędy w jakichś fanowskich modyfikacjach lub w betach, ale w finalnym produkcie (dodatkowo w pewnym sensie z wyższej półki), to lekka przesada.

Autor edytował komentarz.
  #17 13.10.2014 21:00

No dobra, wszyscy sobie pogadali, ale nikt nie powiedzial, co z tym fantem zrobic? Jak sprawic, zeby np Diki wlazl w format ekranu? Nie moge nawet nic wpisać w okno, jakis koszmar

macminik   16 #18 13.10.2014 21:20

@michq: to prawda co, Apple samo się zapędziło w kozi róg wycofując iPhone 5. Zgodnie z ich dotychczasowym harmonogramem, wlasnie teraz powinien wypaść iPhone 4S z supportu, a najniższym modelem powinien być wlasnie 5 czy tez 5c. Problem wp tym, że postanowiono go na sile przytrzymać przez rok i ja tu powiedzieć komuś, kto kupił 4S w sierpniu, że nie otrzyma aktualizacji. Na koniec warto pamietać, że 5 był ponad 3x szybszy niż 4S

jointano   10 #19 13.10.2014 22:03

@michq: "W iPhonie 6 i 6 Plus jest "tylko" 1 GB."
Masz rację. iOS 9, a najpóżniej 10 zabije ten telefon za rok, może dwa... A dziś kosztuje ~3k zł

jointano   10 #20 13.10.2014 22:05

@macminik: Tylko że jak kolega wyżej słusznie zauważył, jeśli utrzymujesz telefon w supporcie, to go utrzymujesz w supporcie, a nie dajesz mu soft który uniemożliwia korzystanie z niego.

macminik   16 #21 13.10.2014 22:16

@jointano: dobra bo nie rozumiecie. Ja nie bronię tego, że ktoś w sposób nierozsądny zdecydował sie na dalsze wsparcie 4S, tłumaczę tylko przyczyny zarówno marketingowe jak i techniczne takiej decyzji i jej konsekwencje.

jointano   10 #22 14.10.2014 07:32

@macminik: Spoko, rozumiem :)

macminik   16 #23 14.10.2014 09:12

Na pocieszenie posiadaczy 4S podobno kolejna duża aktualizacja 8-ki ma porpawić nieco wydajność 4S-a choć cudów bym się nie spodziewał, moze doprowadza jednak do akceptowalnej prędkości działania.

michq   6 #24 14.10.2014 21:39

@macminik: Również rozumiem o co Ci chodzi. :)
Jednak nie zdziwię się jak będzie tak jak napisałeś - po iluś tam łatkach do 8 będzie chodził wolniej niż na 7, ale o wiele lepiej niż obecnie - przecież podobnie było z iPhone 4. Niektórzy mogą wysunąć wnioski o postarzanie produktu. Wg. mnie to jest raczej częściowe (tak jak napisałeś, że możliwe jest poprawienie wydajności w aktualizacjach) "olanie" starszych produktów, na których Apple nie zarobi lub zarobi, ale mało i skupienie się na (naj)nowszych (w końcu problemy np. z iMessages opisane przez autora wpisu nowszych urządzeniach).
To wszystko nie zmienia faktu, że u niektórych taka sytuacja może pozostawić niesmak.

jointano   10 #25 14.10.2014 23:09

@macminik: Niestety dostałem nowe wiadomości użytkownika iPhone 5, który obala Twoją teorię, że gdyby Apple zostawiło iPhone 5 jako ostatni wspierany było by wszystko ok. System się sypie na iPhone 5 tak samo jak na 4S i mało tego, lagi występują również na iPad 4. Dodałem akapit do swojego wpisu. Wersja 8.0.2 jest wersją beta. Amen :)

jointano   10 #26 14.10.2014 23:10

@michq: I teraz dostałem nowe problemy nowego softu z prawie najnowszymi urządzeniami :) dodałem nowy akapit do wpisu :)

macminik   16 #27 15.10.2014 09:10

Co do iPhone 5 i iPada 4 powiem krótko - "pitolicie Hipolicie". W mojej firmie jest 6 szt. iPhone 5 i 8 szt. 5S oraz 1 szt. 5c.Zarówno 5 jaki 5c nie sprawiają problemów porównywalnych z tymi, jakie występują na 4S. Był może jest to kwestia sposobu aktualizacji, bo u nas się nie aktualizuje tylko instaluje na czysto.

iPad 3 (8 szt.) i iPad 4 także nie sprawiają większych problemów. W przypadku iPada 3 jest kilka aplikacji zachowujących się dziwnie po instalacji iOS 8. Owa dziwność polega na tym, że czasem przycina przewijanie ekranu, ale tylko wewnątrz aplikacji. Być może wymagają one zaktualizowania.

Owszem, nie ma co porównywać pracy 5 z modelem 5S czy iPada 3 z iPadem Air. Są różnice widoczne zwłaszcza wtedy, gdy urządzenia pracują obok siebie. Jednak ewentualna różnice nie jest czymś, co sprawia, że użytkownik iPada 3 czy iPhone'a 5 nie będzie mógł go używać bez środków na uspokojenie.

Przypuszczam, że kolejne aktualizacje wiele poprawią w kwestii wydajności co nie zmienia faktu, że dla wielu użytkowników takie podejście Apple może być mocno irytujące.

I bardzo proszę autora by zmienił ów fragment o moje obronie, bo ja nie bronię tu niczego. Tłumaczyłem z czego wynikają problemy z działaniem iOS 8 na iPhone 4S i sam podkreślałem wielokrotnie, że udostępnienie tego systemu na ten 3 letni model telefonu to był błąd. Autor w wypowiedzi #22 przyznał, że rozumie o co mi chodzi... jak widać nie bardzo rozumie.

jointano   10 #28 15.10.2014 15:25

@macminik: Auto przyznał, że rozumie dlaczego Apple wypuściło iOS 8 na 4S i to rozumie. Tego, że 4S działa wolniej od 5 również nie trzeba nikomu tłumaczyć.

Jednak pisanie "pitolicie" jest moim zdaniem niestosowne, w sytuacji gdy osoba wypowiadająca takie słowa patrzy na zrzuty ekranu z iPada 4 i iPhona 5. Z iPhone 4S są tylko dwa zrzuty (kalkulator i iMessages). Pozostałe są właśnie z ajfona piątki i ajpada czwórki.

Pragnę również zauważyć, że pani Krysia spod jedynki inaczej będzie używać swojego urządzenia niż pracownik biznesowy. Problemem oprogramowania zawierającego błędy jest to, że na każdym urządzeniu może działać inaczej oraz w różnych warunkach i wykorzystaniu może zachowywać się inaczej. Mój wpis jest właśnie o tym, że iOS 8 na dzień dzisiejszy jest oprogramowaniem nieskończonym, zawierającym błędy.

Ja Ci wierzę, że wszystkie te sprzęty, które wypisałeś działają należycie, szanuję Twoją opinię i cieszę się, że dajesz swój wkład w mój wpis. Nikt tutaj nic nie pitoli, zrzuty są autentyczne, a po ich rozdzielczości widać, że pochodzą z iPhone 5 i co najmniej iPad 3 (retina). Użytkownik @sumiooopn podał adres gdzie takich screenów jest więcej, więc to się po prostu zdarza.

Zmieniłem ów fragment na Twoją prośbę i przepraszam jeśli Cie uraziłem, nie taka była intencja. Aktywna dyskusja jest mile widziana po prostu. Ja z kolei prosiłbym nie zarzucać mi kłamstwa (pitolenie: mówić głupoty, niedorzeczności, kłamać, łgać, zmyślać). Zdjęcia są autentyczne i mogę podesłać każdemu ich oryginały w rozdzielczościach iPhone 5 i iPad 4.

Zgadzam się również w 100%, iż iPhone 4S nie powinien dostać update. Płynność działania na pozostałych sprzętach jest dobra, sam system nie zamula na iPad 4, jednak z powodu błędów programowych czasem się to zdarza. Nie miałem na myśli tego, że iPad 4 muli bo działa bardzo płynnie. To niedopracowany system sprawia go w chwilowe spowalnianie, które dzieje się dosyć rzadko.

Dziękuję i pozdrawiam
Kamil

macminik   16 #29 15.10.2014 18:27

@jointano: no cóż, wypada mi sie w zupełności zgodzić z tym co piszesz wobec powyższego.

  #30 20.10.2014 22:31

Witam,

Ja posiadam iPada 4 nowego zakupionego 2 tyg, wszystko działało do momentu aktualizacji do ios 8.02 dzisiaj zaktualizowałem do ios 8.1 nic to nie dało. Posiadam iPhone 4s na ios 7 i działa płynniej niż mój ipad. Jutro oddaje go do serwisu. Nie mam pojęcia czy jest to wada systemu czy urządzenia.

Pozdrawiam :) Ps. Najgorzej jest z safari jakaś porażka

jointano   10 #31 20.10.2014 23:02

@Anonim (niezalogowany): Ale to co laguje Ci iPada? Jakie są objawy?