Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Steam, KDE i otwarte sterowniki AMD

Szczerze powiedziawszy nigdy nie byłem fanem grania na Linuksie, ale kiedy ukazała się finalna wersja Steam, postanowiłem sprawdzić co w trawie piszczy. Po pobraniu odpowiedniego pliku przystąpiłem do instalacji. Wszystko było ok, do momentu w którym pojawiło się okienko aktualizacji, dopiero co zainstalowanego klienta.

Po 3 nieudanych próbach (aktualizacja zawsze stawała w tym samym miejscu), postanowiłem poczekać i spróbować za jakiś czas. Pomyślałem, że godzina czekania wystarczy i tym razem aktualizacja poszła gładko. Założenie konta również przebiegło bez problemów, czas więc na zakupy ;p. Przeglądając dostępne gry zauważyłem, że trailery/video do nich dołączone to istny pokaz slajdów. Warto bowiem wiedzieć, że klient Steam, z tego co zauważyłem to w dużej mierze webkit na sterydach. Aż z ciekawości sprawdziłem jak to wygląda w operze i ku mojemu zaskoczeniu wszystko odtwarzało się płynnie. Jak widać desktopowy klient Steam ma jakieś problemy z flashem. Powiedzmy sobie jednak szczerze, że nie jest to jakaś duża uciążliwość, toteż korzystając z istniejącej promocji nabyłem CS Source i Trine 2. Tutaj muszę pochwalić szybkość wykonywania płatności. Z użyciem PayPal transakcja trwała może ze 20 sekund. I dopiero wtedy zorientowałem się, że łącze 1 Mb/s to ciut za mało aby cieszyć się cyfrową dystrybucją danych. Jednak ku mojemu zdziwieniu program był innego zdania i potroił mi prędkość łącza.

2,5 GB na łączu 1 Mb/s, w 2 godziny to chyba niezły wynik ;p. To, że program błędnie pokazuje prędkość pobierania jeszcze da się przeboleć, problem w tym, że mniej więcej przy 50% sam się wyłączył. Całe szczęście, że po ponownym uruchomieniu, wznawianie zadziałało poprawnie. Po pobraniu pokazało się okienko z napisem Installed, które zawiesiło program na 40 sekund, a jeśli mamy szczęście to i całe środowisko. Cały moduł pobierania, to jak widać najsłabsze ogniwo programu, przez co ma się wrażenie, że nadal używamy wersji beta. Jednak jeśli pominąć te "problemy" aplikacja działa w miarę stabilnie.

Otwarte sterowniki AMD

Radeon 4350 z pasywnym chłodzeniem, to karta wyjątkowo cicha, ale demonem prędkości na pewno nie jest. Z dumą muszę jednak przyznać, że jak na low-end na Windowsie spisywała się całkiem nieźle. Niestety AMD postanowiło, że cała seria HD 4.x jest zbyt stara i catalyst to zbyt wiele, dlatego użytkownicy nowszych dystrybucji jak np. Ubuntu 12.10 i wzwyż mają do dyspozycji jedynie otwarte stery. Oczywiście byłem tego świadomy i o ile CS Source działa bez zarzutów o tyle Trine 2 było dla mnie wielką niewiadomą, chociaż według tej tabeli powinno działać. I tu moje pierwsze zaskoczenie, bo faktycznie działało, tylko tekstury jakby z lekka wyblakłe.

Jak się okazało błąd jest znany. Co ciekawe wszystko jest ok w trybie okna.

I w ten sposób przechodzimy do następnej kwestii czyli KDE.

Środowisko graficzne, a wydajność

Nie da się ukryć, iż composite stanowi pewien narzut na wydajność gier. Przy współczesnych kartach graficznych są to wielkości niemal pomijalne. Jednak może się zdarzyć, że na pewnej lowendowej karcie uruchomimy grę w trybie okna, przy akompaniamencie otwartych sterów graficznych. Pech chciał, że znalazłem się w takiej sytuacji. W przeciwieństwie jednak do Unity, GNOME Shell i innych Cinnamonów, w KDE efekty pulpitu można wyłączyć całkowicie.

Zyskujemy dzięki temu kilkanaście, a w niektórych przypadkach (podobno) nawet kilkadziesiąt klatek na sekundę więcej. I szczerze powiedziawszy różnica jest rzeczywiście odczuwalna (zwłaszcza na słabszym sprzęcie).

Ku mojemu zaskoczeniu najsłabszym ogniwem w zestawianiu: Steam, KDE i otwarte sterowniki AMD, okazał się być ten pierwszy czyli Steam. Mimo etykiety stabilnej wersji, program sprawił kilka niemiłych niespodzianek, zwłaszcza jego moduł pobierania. Sporym i to raczej pozytywnym zaskoczeniem były otwarte stery, które wbrew pozorom "dają radę". No i oczywiście KDE, które jest stworzone do grania.

 

linux oprogramowanie

Komentarze

0 nowych
  #1 27.02.2013 08:01

W zasadzie miałeś dość dziwne problemy z klientem Steam...
na Arch działa bez zarzutu, żadnych zwiech czy samoczynnych wyłączeń...

  #2 27.02.2013 08:08

Czy przypadkiem AMD nie wydalo sterownikow 13.1 legacy?

  #3 27.02.2013 09:06

Szkoda, że nie zamieściłeś zrzutu ekranu z poprawnymi teksturami - czyli uruchomionej gry w oknie. Byłaby możliwość porównania z pełnym ekranem.

  #4 27.02.2013 09:08

o, w końcu się dowiedziałem jakiego distra używasz z kde :D

  #5 27.02.2013 09:16

Stefan chodzi słabo nawet na Windowsie bez różnicy jaki sprzęt masz, taka natura tego programu..

  #6 27.02.2013 09:16

Szczerze mówiąc zdziwiły mnie nieco Twoje problemy z klientem Steam. Od początku powstania klienta na Linuksa, korzystam z niego i opinię mam odmienną. Wszystko pracuje stabilnie, aktualizacje przebiegają bez zarzutu, a również korzystam z KDE. Może tutaj główne skrzypce odgrywają własnościowe sterowniki nVidia...

foreste   14 #7 27.02.2013 10:10

Tu masz stery legancy :)
http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/legacy/Pages/legacy-radeon_linux.aspx
za 2 miechy je sprawdz na swojej nowszej karcie radeon hd 4870 ;)

  #8 27.02.2013 11:00

Dla mnie temat wsparcia ATI/AMD dla w miarę współczesnych kart dla Linuxa to porażka. Zarówno same sterowniki jak i CCC są bardzo mocno niedopracowane (a jak już się pracuje na kilku monitorach to trzeba mieć cierpliwość wybitną). Co więcej - często z wersji na wersję mają regres jakości. A, że obecnie mam kartę z serii FirePro, to już zupełny kosmos, całe szczęście, że jest wykrywana jako krewniak z serii HD, który jest oparty o taką samą architekturę. Na linuksie tęsknię za NVidią :(

  #9 27.02.2013 11:03

1) Jezeli instalowałes bete Steama, a np. dopiero pozniej "przystapieles do pobierania gier" gdy wyszla wersja stablina to nadal w opcjach masz ustawiony "beta channel" wiec pobiera automatycznie niestabilne/niedotestowane aktualizacje

2) Ostatnio zmieniali sposob dystrybuowania steama (ciut inny uklad pakietów) i podejzewam ze przez to sie przy aktualizacji kaszaniło

krzysiek1507   2 #10 27.02.2013 11:09

Ile to jest prędkość 1 MB? :P

  #11 27.02.2013 12:20

"Radeon 4350 z pasywnym chłodzeniem, to karta wyjątkowo cicha, ale demonem prędkości na pewno nie jest."
I dlatego wybrałeś najbardziej wymagającą grę z dostępnych pod Linuksem? Panie, toć na 645m i blobie Nvidii mam tam tylko 20-30 kl./s (Na Radku 6670 nawet nie przeszło mi przez głowę próbować;)

PS Steam AFAIK korzysta z Chromium Embedded Framework (CEF)

Ave5   8 #12 27.02.2013 12:25

KDE ma domyślnie także ustalony skrót klawiszowy do włączania i wyłączania efektów pulpitu, nie trzeba grzebać po menusach.

lucas__   13 #13 27.02.2013 13:41

@Kudlaty1, @Zbj
Być może wiele zależy od sterów, bo przy catalyst legacy steam się wcale nie uruchamiał

@czytelnikten, @foreste
A jakże próbowałem i sterów legacy, spowodowały tylko problemy z efektami pulpitu (działał tylko xrender), migający kursor. No i steam zrobił kaput

@witchm
Zrobione

@ixinski
Zainstalowałem steama dopiero w wersji stabilnej.

@krzysiek1507
Poprawione. Aż z ciekawości wszedłem na stronę mojego dostawcy internetowego i jest 1 Mb/s ;p

@kwahoo_
Bez przesady Oil rush, czy Serious Sam 3, albo Crusader 2 Kings są dużo bardziej wymagające

@Ave5
Co jest ładnie pokazane na zrzucie ;p

Autor edytował komentarz.
  #14 27.02.2013 13:52

@lucas__
Przy legacy purgowałeś wszelkie *fglrx*?
I czy zaraz po instalacji robiłeś: aticonfig --initial -f ?
U mnie z doświadczenia wynika, że co najmniej 50-70% instalacji/aktualizacji sterowników AMD nie daje pozytywnego rezultatu, pomimo braku komunikatów o błędach.

  #15 27.02.2013 14:24

@lukas_
Nie są, nie są. Serious Sam 3 leci w 40-100 kl.s, OilRush ma jeszcze niższe wymaganie, w (C2K ni grałem). Mówię tu o wymaganiach co do GPU, a Trine 2 z tym swoim 50-100 świateł na scenę i wewnętrznym renderingiem do 7680x4320 w to potrafi nawet GTX 580 zarżnąć:) http://www.geforce.com/whats-new/articles/trine-2-stunning-3d-vision-ready-seque...

  #16 27.02.2013 14:29

A jak z wydajnością samej gry, działa płynnie na otwartych sterownikach i radku 4350 podczas gry w oknie (rozumiem, że z wyłączonymi efektami KDE)?

lucas__   13 #17 27.02.2013 14:48

@xm
Na tej karcie od zawsze jechałem na otwartych,
"aticonfig --initial -f"
Nie, zobaczę ponownie wieczorem
@kwahoo_ @witchm
Idzie jakoś zmierzyć ilość klatek na sekundę? Ogólnie całość działa płynnie nawet na wysokich detalach.
edit
Jak się okazuje http://frozenbyte.com/help_humble/trine2linux.html w trine 2 na linuksie więcej jak 30 klatek na sekundę nie wyciągnie (domyślnie)
"Trine 2 on Linux by default is limited to 30 frames per second (FPS)"

Autor edytował komentarz.
  #18 27.02.2013 14:59

W konfigu .frozenbyte/Trine2/options.txt mam ograniczenie odblokowane, tam też jest zmienna od wyświetlania klatek.

lucas__   13 #19 27.02.2013 20:54

@xm
Po aticonfig --initial -f nadal to samo czyli migający kursor i niedziałający steam. Zostanę jednak przy otwartych ;)
@kwahoo_
Dzięki znalazłem, na otwartych mam od 15 do 20 klatek przy średnich detalach Przynajmniej tyle pokazuje ten licznik. Efekty KDE wyłączone. Cudów nie ma, ale da się grać

  #20 27.02.2013 21:57

@lucas__
Jest jeszcze jeden sposób - możesz spróbować skorzystać z PPA Tomka Makarewicza. Jego rozwiązanie przewiduje downgrade X'ów z 1.13 (jeżeli dobrze kojarzę, to 13.1 ich nie wspiera) do 1.12.4 i też jest oparte o C. 13.1, wszystko dostosowane do kerneli 3.5.x.

https://launchpad.net/~makson96/+archive/fglrx?field.series_filter=quantal
Tam jest opis i wszystkie potrzebne pakiety.

13Van13   3 #21 28.02.2013 11:16

Linux -> karta ATI/AMD -> otwarte sterowniki -> da się grać bez bólu (najwyżej po wykonaniu nieskomplikowanego zabiegu, jakim jest przełączenie do trybu okna i ew. wyłączenie efektów pulpitu) -> sukces. Marudy won.

Ale może to tylko ja jestem tak mało wymagający, że nie potrzebuję 100 FPS i max detali do dobrej zabawy.

przemo_li   11 #22 28.02.2013 20:07

1) Steam miał problemy z serwowaniem aktualizaji/instalki klienta Steama. Mi na Ubu 12.10 udało się za 5 razem. Ot banda nieogolonych i nie zaspokojonych linuksiarzy rzuciła się na serwery Steam i nawet potężne Valve nie wytrzymało ciśnienia ;)
2) Podaj numerek kernela (uname -a) i wersję mesy (glxinfo | grep version). No i numerek KDE.

Ja próbowałem pod Ubu12.10 ze sterami 13.2. beta 6 na AMD 5720M. Świetnie śmigał CK2 i Bastion (Trine2 tylko uruchomiłem na 10 min).

Teraz mam OpenSuSE 12.3 RC2 i kernel 3.7 i mesa 9.0.2 i zobaczymy jak działają gry.

przemo_li   11 #23 28.02.2013 20:12

PS lucas__ zgłosiłeś buga w Trinity? Lub do amd? Możesz sprawdzić czy w 3.8 + 9.1 dalej są takie problemy?

lucas__   13 #24 28.02.2013 21:49

@przemo_li
Jeśli chodzi o catalyst nie ma co zgłaszać, amd nie wspiera już "starych" kart graficznych. Bug dotyczący trybu pełnoekranowego w przypadku sterów otwartych został już przez kogoś zgłoszony https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=60553. Oczywiście sprawdzę w wolnej chwili nową Mesę i kernel, i zobaczę jak to działa.

jajecpl   9 #25 01.03.2013 23:43

Od kilku lat używając różnych dystrybucji, dałem sobie spokój z Ati. Zawsze coś.. Kiedyś na jakimś open Susie z 2 dni walczyłem. Wiem, ze temat wałkowany był już setki razy, ale to porażka, żeby taki duży producent, o porządne stery nie zadbał...Nowy kernel, i nie wiesz czy nie przywita cię czarny ekran...

Frankfurterium   9 #26 02.03.2013 11:56

Też mam ATI (z serii mobilnych 54xx)i w zasadzie nie wiem, co mam o sterownikach myśleć. _Zazwyczaj_ jest dobrze. Na Suśle jest pięknie i jedynie plazmoid pokazujący temperaturę podzespołów nie widzi czujnika na karcie (co ciekawe - otwarty sterownik nie ma z tym problemu). Na Chakrze oglądanie filmów uprzykrzają zdarzające się przy szybszych scenach i trwające ułamki sekund "podziały" ekranu na dwie lekko zdesynchronizowane połowy. Na innych postarchowych dystrybucjach czasem muszę ręcznie dopisywać kartę do X-ów, bo te wiedzą, że to ATI, ale niezbyt wiedzą jaka. Za to debinowce dostają szału w czasie procesu graficznej instalacji (z tekstową jest ok).

przemo_li   11 #27 02.03.2013 12:33

CK2 wymaga "floating point textures".

Te które skombinowałem na OpenSuSE albo nie działają, alb w Mesa 9.0.2 jest bug z kanałem alpha.

Ale oprócz zieleni w miejsce morza gra jest jak najbardziej grywalna (i działa płynnie) :)

Wszystko na otwartych sterownikach. (Bastion ściągnięty do 49% :) )

  #28 05.03.2013 23:25