Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

SteamOS - 100% Linuksa, bez konserwantów

Premiera bety SteamOS już za nami, a wraz nią fala komentarzy w których często pojawia się stwierdzenie, a nawet swego rodzaju zarzut w stylu: "Blah to kolejna dystrybucja Linuksa". Coś co dla mnie jako użytkownika systemu "z pod znaku pingwina" wydaje się być wielką zaletą dla innych staje się wadą. Po części można to tłumaczyć stereotypami jakie narosły przez lata wokół Linuksa. Nic więc dziwnego, że wiele osób chciałoby czegoś "innego". Historia uczy nas jednak, że takie systemy "linuksopodobne" w dłuższej perspektywie mogą być dosyć problematyczne, czego przykładem niech będzie choćby Android.

Android - kłopotliwa hybryda

Android to w bardzo dużym uproszczeniu fork linuksowego jądra + maszyna wirtualna Dalvik. Próżno szukać tam standardowych bibliotek jakie znajdziemy w zwykłych dystrybucjach Linuksa. Z perspektywy zwykłego użytkownika, który kupuje smartfon za przysłowiową złotówkę, nie ma to żadnego znaczenia. Jednak dla linuksowych deweloperów, czy osób które próbują stworzyć coś na bazie ARM nie będącego Androidem, sytuacja zaczyna być problematyczna. Pomimo, iż deweloperzy Androida starają się portować swoje łatki do oryginalnego "jądra linuksa" to jest to proces dosyć czasochłonny, a i tak większość łatek ląduje w gałęzi "staging" jądra. W jednym z artykułów na LWN (z marca tego roku) John Stultz (osoba odpowiedzialna za przeportowanie wielu łatek z Androida) tak podsumowuje całą sytuację:

(...)forks of entire communities, where code does not get merged back, are more problematic. In this case, we are seeing a lot of ARM systems-on-chip being developed with Android in mind from the beginning, leading to an increase in the use of out-of-tree drivers and kernels. Getting the Android base into the mainline makes it easier for developers to work with, and makes it easier to integrate Android-related code developed by others

Stultz zwraca tutaj uwagę na fakt, iż wielu producentów SoC tworzy sterowniki pod zmodyfikowane jądro Androida, przez co zwiększa się ilość sterowników, które nie są kompatybilne z jądrem Linuksa. Sztandarowym przykładem są tu sterowniki do układów graficznych ARM, które działają w zdecydowanej większości wyłącznie pod Androidem (ARM/Mali, Qualcomm/Adreno). Są to sterowniki własnościowe, a ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Twórcy Dolphina (emulator konsoli Nintendo Gamecube oraz Wii), używają określeń "bad i horrible". Ich przemyślenia o stanie różnych sterowników OpenGL można przeczytać w tym wpisie. Całość jest warta uwagi, bo są tam również opisane ich doświadczenia ze sterownikami NVIDIA, AMD, Intela pod Linuksem.

"Androizacja" sterowników grafiki spowodowała powstanie biblioteki libhybris, która umożliwia miedzy innymi wykorzystanie sterowników z Androida przez Waylanda. Właśnie tej biblioteki używa Sailfish OS w telefonach Jolla. To co napisałem powyżej nie jest jakimś zarzutem w stosunku do Androida "per se". Kiedy system Googla wchodził na rynek, rozwiązania czysto linuksowe, praktycznie nie istniały. Nokia próbowała coś tam kręcić z Maemo, ale nie starczyło jej determinacji aby pchnąć cały system do przodu. Android był wówczas (w swoich początkach) postrzegany jako taka linuksowa ofensywa na rynku smartfonów. Wielu użytkowników przymykało oko na niedostatki a społeczność open source odegrała znaczącą rolę w jego popularyzacji, zwłaszcza wśród "zwykłych użytkowników". Zupełnie inaczej sytuacja ma się ze SteamOS. Tutaj Valve miało niemal wszystkie komponenty pod ręką, a co najważniejsze wykorzystało je, zamiast tworzyć koło od nowa.

SteamOS - sprawdzone rozwiązania w nowej formie

Wybór Debiana na system bazowy został przyjęty pozytywnie. Jest to bowiem distro cieszące się opinią bardzo stabilnego, zwłaszcza gałąź stable, która stanowi podstawę dla dystrybucji od Valve. O specyfikacji trudno się rozpisywać, bo nie ma w niej nic niezwykłego:

  • Jądro 3.10 (z wieloma łatkami - realtime)
  • Menadżer kompozycji: Xcompmgr
  • X.Org Server 1.12.4
  • System uruchamiania: SysVinit
  • Pełną listę dostępnych pakietów można znaleźć tutaj

    System posiada 2 tryby:

    Big Picture - znany wszystkim posiadaczom Steama

    a także tryb pulpitu, w którym można znaleźć, a jakże GNOME.

    Wygląda na to, że Valve przygarnęło Debiana Wheezy z całym dobrodziejstwem inwentarza czyli GNOME 3.4.

    O ile tryb Big Picture przystosowany do ekranów telewizorów nie jest dla nikogo zaskoczeniem, o tyle dodanie "trybu pulpitu" jest pewną nowością, tym bardziej, że jeszcze niedawno niektóre źródła sugerowały jego brak ;). To, że wszystkie egzemplarze steammachines zostały wyposażone w karty NVIDIA, a beta systemu oficjalnie wpiera tylko karty tego producenta, nie powinno nikogo dziwić. NVIDIA ma doskonałe wsparcie pod Linuksem, chociaż z drugiej strony karty AMD również działają bez problemu, jak informuje serwis phoronix. To, że Valve nie chwali się ich wparciem spowodowane jest prawdopodobnie rożnymi problemami jakie mają własnościowe sterowniki.
    To czy SteamOS odniesie sukces pozostaje kwestią otwartą, faktem jednak jest, że zarówno premiera Steam, jak i agresywna promocja SteamOS powinna zaowocować pojawieniem się tytułów klasy AAA, co już powoli ma miejsce. Jeszcze 2 lata temu, wydanie klienta steam traktowano jak swego rodzaju miejską legendę. A jeśli ktoś zasugerowałby, że Valve stworzy własną konsolę na bazie Linuksa, zostałby wyśmiany. Teraz SteamOS doczekał się nawet własnej strony na Distrowatch, jak na porządną dystrybucję przystało ;)

     

linux oprogramowanie

Komentarze

0 nowych
djDziadek   17 #1 18.12.2013 00:54

A gry będą działać w chmurze, aby obejść niedoskonałości gier windowsowych, których jednak na Steamie jest od... a brakuje ich odpowiedników Linuxowych..., tylko powstaje pytanie - po co takie wypasione bebechy w tym urządzeniu, nie jest to przerost formy nad treścią ?
Ciekawe, ciekawe...

GregKoval   8 #2 18.12.2013 02:02

>>"To, że wszystkie egzemplarze steammachines zostały wyposażone w karty NVIDIA, a beta systemu oficjalnie wpiera tylko karty tego producenta, nie powinno nikogo dziwić."

A mnie dziwi. Jeszcze przed powstaniem klienta STEAM pytałem społeczność jakie będzie miało znaczenie powstanie gier komercyjnych dla rozwoju Linuksa? Wszyscy jak jeden mąż mówili o tym jaki to będzie miało wpływ na rozwój Xorga i otwartych sterowników Linuksa. Tymczasem słyszę, że Valve nawet nad własnościowymi sterownikami do AMD nie za bardzo ma zamiar pracować. Co z tego zyskuje Linux i jego natywne sterowniki? Niewiele. Co zyskuje NVidia? Jeszcze więcej niż miała. Czyli świat Open Source znowu dostał po tyłku.

Druga sprawa to pytanie o dostępność otwartych gier. Pytam serio bo systemu jeszcze nie testowałem i jak zobaczyłem informacje o Dobianie jako core tego systemu od razu zrodziło się w mojej głowie pytanie czy można zainstalować otwarte gry za pomocą jakiegoś managera i odpalić je w trybie GNOME Shell? A jeśli to możliwe (i proste) to dlaczego te gry nie znajdą się jednocześnie w ofercie Steama, przecież to by dało niesamowitego kopa tym produkcjom?

mikolaj_s   14 #3 18.12.2013 09:10

@GregKoval: Na jakiś szczególny rozwój otwartych sterowników bym nie liczył, szczególnie ze strony NVidia. Za dużo jest w nich patentów firm trzecich i otwarcie ich na razie nie wchodzi w grę. Niektórzy mieli zbyt wygórowane oczekiwania co do efektów jakie przyniesie SteamOS. Wielu użytkownikom wystarczą dobre mimo, że zamknięte sterowniki do Linuksa. Widać też szansę, że konkurencja może spowodowa, że AMD poprawi ich jakość.
Portowanie gier na Linuksa też będzie dawało niewielki zysk, przyciągając więcej ludzi, a niektórym ułatwiając pozbycie się Windowsa jako drugiego systemu na dysku.

Fajnie by było gdyby Valve samo dodało do oferty otwarte gry z repozytorium Debiana. Ale wiadomo, że musi się im to kalkulować. Nie masz chyba wątpliwości, że wszystko co robi ta firma jest podyktowane chęcią zysku, a nie dla dobra społeczności? :-) Chociaż tak na chłopski rozum to dodanie tych gier przyciągnełoby może jakiś dodatkowych graczy do SteamOS.

Semtex   18 #4 18.12.2013 09:58

@djDziadek
Gry z Windy mają działać na Steam OS przez strumieniowanie, jednak dla mnie trochę to "protetyczne", żeby grać na TV muszą działać dwa piece, ten z Windą i Steam OS, równie dobrze mogę grać na Windzie ale kupić 15m HDMI i podłączyć się pod TV.

Sama idea StOS (lol, fajny skrót), jest świetna, wszystko w rękach deweloperów gier, czy wydadzą tytuły AAA na LInucha (najlepszy scenariusz) czy oleją sprawę. Deep Silver wydało Metro Last Light na Linuksa i dla mnie to świetna wiadomość, dobry tytuł zawsze pomaga.

Czas pokaże jak to się rozwinie... :P

wojtekadams   18 #5 18.12.2013 10:30

@lucas__
a jak się czujesz z tym że SteamOS nie ma KDE ? ;)

jaredj   10 #6 18.12.2013 11:38

Nie liczyłbym za bardzo na dodanie czegokolwiek z repozytoriów, a już szczególnie jakichś otwartych gier.
Steam wypuszczając OS i maszynę, niejako gwarantuje lub chce gwarantować, maximum wrażeń i bezawaryjność rozrywki. To może się powieść tylko z tytułami, które zostaną lub zostały przetestowany i ew. dostały certyfikat (no jakiś tam cert zgodności ze SteamOS). Więc dopuszczenie czegoś co nie wiadomo czy nie skopie systemu albo będzie działać jak upuszczanie krwi ... na to nie można sobie pozwolić. Support steama nie może potem odmówić komuś pomocy, bo ten ktoś zainstalował jakieś barachło z repozytoriów.
Takie jest moje zdanie ....

treuer25   6 #7 18.12.2013 11:59

Na razie Steam OS w wersji beta ma trochę słabą wydajność bo w sieci już są pierwsze testy i nawet takie Ubuntu 13.10 z ciężkim Unity jest szybsze w grach (Testy na Prohonixie). Co do sterowników AMD te cały czas są poprawiane i sam używając Linuksa zastanawiam się właśnie nad kupnem karty od AMD bo jednak co jak co ale jeśli chodzi o karty ze średniej półki to AMD wygrywa swoją ofertą z Nvidią.

GregKoval   8 #8 18.12.2013 12:44

@mikolaj_s

Ja nie liczę na otwarte stery od nVidii, ja chciałbym współpracy Valve nad nouveau, a jak widać to temat ignorowany przez tę firmę. Z tego powodu teksty w stylu "100% Linuksa w SteamOS" to dla mnie hipokryzja, a już na pewno wypominanie Androidowi, że nie jest tym 100% Linuksem, podczas gdy SteamOS także nie może się obyć bez zamkniętych rozwiązań.

@jaredj

Mógłbym tu wymienić całą listę tytułów, w których próżno szukać błędów, ale jak widać użytkownicy tacy jak ty i tak będą trollować te tytuły, bo to "może być szkodliwe dla platformy".

@lucas__

Przypomniało mi się:

>>"Nokia próbowała coś tam kręcić z Maemo, ale nie starczyło jej determinacji aby pchnąć cały system do przodu."

Noki to zabrakło determinacji, żeby pchnąć całą Nokię do przodu. Idea Maemo ma się jednak doskonale, choćby w kontynuacji twojego ulubionego OSa dla mobilek - Mera.

DarioX7   5 #9 18.12.2013 12:56

Kto już instalował SteamOS ? Jak wygląda sprawa z dual-boot i partycjonowaniem przy instalacji?

AntyHaker   18 #10 18.12.2013 14:08

@DarioX7
Nie ma dual-boota. Instalator sam wykonuje partycjonowanie z automatu, robiąc przy tym formatowanie CAŁEGO dysku.

GregKoval   8 #11 18.12.2013 14:12

@fervi

Wątpię czy to zasługa SteamOS. Raczej bym tu upatrywał współpracy z Red Hat w kwestii RandR dla technologii Optimus. Nvidia zauważyła, że nie może ignorować wolnych deweloperów, ponieważ pozwoli to urosnąć takim projektom jak Bumblebee. Ta dokumentacja była zresztą dobrze znana deweloperom Nouveau, jej otwarcie pozwoli po prostu na wykorzystanie oficjalnie w projekcie. Szkoda, że tak późno.

mikolaj_s   14 #12 18.12.2013 15:00

@GregKoval:
Nie liczę na Valve, ze sama z siebie pomoże OpenSource. W końcu to firma opierająca swój biznes na DRM i niewolnych grach. Na szczęście mają wspólny interes Linuksem i przy okazji chcąc nie chcąc trochę mu pomogą.

@jaredj:
Niejedna gra z repozytorium Debiana jest lepiej przetestowana niż każda nowa gra na Steam, bo używało ją tysiące ludzi i jeśli do tej pory nikomu nie "skopała" systemu to i teraz SteamOSa też nie uszkodzi. Valve musiałoby dopuścić tylko sprawdzone gry.

"Support steama nie może potem odmówić komuś pomocy, bo ten ktoś zainstalował jakieś barachło z repozytoriów. "
Nie liczyłbym na support do SteamOSa, skoro jest to darmowy system. Najwyżej producenci SteamBoxów mogą wykupywać w Valve jakieś wsparcie, ale chyba jak na razie nie ma o tym mowy.

lucas__   13 #13 18.12.2013 15:23

@GregKoval,

Nie ma żadnych przeszkód aby open sourcowa gra pojawiała się na steam. Polecam poczytać np. blog deweloperów Xonotic
http://www.xonotic.org/2013/10/about-xonotic-and-steam/?utm_source=anzwix

Q.: Is it because Steam doesn’t support GPL games?
A.: No, it’s not. There are already GPL software (Blender, DosBOX) and partially free games (War§ow, Penumbra Overture, Aquaria, Gish) on Steam.
Jak widać kilka gier jest już nawet w sklepie steam
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTUzNTM

Sterowniki AMD są już w SteamOS. Valve uważa jednak, że nie są one tak dobre jakościowo jak te z windowsa, nic wiec dziwnego, że sie nie chwalą wsparciem. I z tym się muszę zgodzić. Miałem 2 karty od AMD Radeon 9600 Pro i Radeon 4350. Sterowniki otwarte r300, r600 działają bez problemu, niestety wydajność w początkach zawsze kuleje. Kiedy już otwarte stery doganiają wydajnością zamknięte (średnio po 3 latach od premiery), to AMD ma zwyczaj porzucać wsparcie dla zamkniętych sterów http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_catalyst_legacy2&... nawet dla stosunkowo nowych kart, które były jeszcze w danym okresie w sprzedaży (seria 4xxx). Teraz mam Nvidię i nie mam żadnych problemów.
Prawda jest taka, że Linuks nigdy nie był dla AMD targetem, woleli zając się xboxem i ps4, bawiąc sie przy okazji mantle. Teraz może wezmą sie do roboty...

lucas__   13 #14 18.12.2013 15:26

@mikolaj_s, @jaredj

Patrzcie odpowiedź do @GregKoval, nic nie stoi na przeszkodzie (poza kilkoma wymaganiami czysto technicznymi), aby opensourcowa gra znalazła się na steam, kilka już tam nawet jest...

GregKoval   8 #15 18.12.2013 17:06

@lucas__

Dzięki za rozwianie części wątpliwości, aczkolwiek nadal nie jest to do końca jasne. Nie mam zainstalowanego Steam na swoim systemie, więc mogę się mylić, ale w internetowej wersji sklepu nie znalazłem gry War§ow, a tym bardziej wersji dla Linux (Xonotic też chyba zalicza opóźnienie, co świadczy o tym, że przeszkody jednak są). Dalej nie znalazłem Blender i DosBox. Oczywiście to wszystko może być winą wersji przeglądarkowej Steam, więc proszę o informacje osób, które z klienta Steam korzystają.

Jeśli chodzi o Penumbra Overture to nie gra jest wydana na GPL tylko jej silnik, więc społeczność nie może korzystać z artystycznego contentu gry i stworzyć np. kontynuacji jej scenariusza. Podobnie Narcissu. Aquaria została otwarta już po dodaniu jej wersji do Steam, więc jej otwarta wersja jest już innym kodem niż ta którą można kupić, a już na pewno kod dla Apple jest inny. W każdym razie wersja nad którą obecnie pracuje społeczność (albo raczej pracowała) nie jest hostowana na Steam. Następny w kolejce Gish raczej nie doczeka się Linuksowej wersji na Steam, pomimo dość sporego zainteresowania tą wersją.

>>"Kiedy już otwarte stery doganiają wydajnością zamknięte (średnio po 3 latach od premiery),"

Chyba tylko potwierdziłeś moje obawy - Open Source nie ma co liczyć na pomoc ze strony Valve, jak jednać widać współpraca z Nvidią jest jednak na najwyższym poziomie.

Kaleson   4 #16 18.12.2013 17:27

@GregKoval

"ale w internetowej wersji sklepu nie znalazłem gry War§ow"

Warsow jest na Steam Greenlight.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=125965803

KaMaLL1990   5 #17 18.12.2013 19:51

Sztuczka według mnie polega na tym że kupując Steam Mashine dostajesz kompletnego zbalansowanego PC (pewnie niedługo pojawi się jakaś uproszczona tabela wydajności i certyfikaty od steam ją potwierdzające).
Taki PC jest gotowy do użycia od razu po wyjęciu z pudełka i można go postawić w salonie i po prostu odpalić.
Teraz zaczyna się nowość względem konsol, bo użytkownik który wie cokolwiek o linuxie może przejść do pulpitu i zainstalować dowolny soft multimedialny jak np XBMC i już ma media center, lub wydać trochę kasy i dokupić WINDOWS 7/8.1 i też będzie działać bo to w końcu zwykły PeCet.

Triniti888   5 #18 19.12.2013 09:38

SteamOS aktualnie jest zwykłą dystrybucją Linuksa + Steam z trybem Big Picture. Jeżeli nie zrobią nic z wydajnością, to nic nie osiągną.

lucas__   13 #19 19.12.2013 10:09

@wojtekadams
"a jak się czujesz z tym że SteamOS nie ma KDE ? ;)"
Grunt, że pokój i jedność zostały zachowane ;p

@Triniti888
I to jest wielki pozytyw tego systemu, o czym zresztą jest cały wpis ;) I co masz na myśli mówiąc o wydajności? Pierwsze testy pokazują, że wydajność SteamOS jest na poziomie Windows 8.1, czyli standard jeśli chodzi o Nvidię na Linuksie
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=steamos_windows8_linux&am...

Triniti888   5 #20 19.12.2013 10:44

@lucas__

"I to jest wielki pozytyw tego systemu, o czym zresztą jest cały wpis ;) I co masz na myśli mówiąc o wydajności? Pierwsze testy pokazują, że wydajność SteamOS jest na poziomie Windows 8.1, czyli standard jeśli chodzi o Nvidię na Linuksie "

I to jest właśnie największy błąd. Jeżeli wydajność będzie taka sama jak na Windows 8.1 to po co mam korzystać ze SteamOS, skoro wydajność jest taka sama i dodatkowo na SteamOS (obecnie) jest mniej gier niż na Windows?

Co mam na myśli mówiąc o wydajności.

Według mnie SteamOS powinien charakteryzować się ponad przeciętną wydajnością w grach (ilość klatek) od innych dystrybucji i od Windowsa. Jeżeli gracz pod np. Mintem i Windowsem będzie miał 40 klatek na max detalach, a pod SteamOS 60 klatek, to wiadomo co wybierze. Jeżeli tak nie będzie to system od Valve nie osiągnie nic.

lucas__   13 #21 19.12.2013 11:30

@Triniti888

Kod sterownika Nvidii jest w dużej mierze współdzielony miedzy windowsem i linuksem, także wielkich różnic bym się nie spodziewał. Jednak zasadniczo się zgadzam, jeśli Valve chce przyciągnąć graczy, to faktycznie musi zaoferować coś "więcej" niż konkurencja (xbox, ps4).

mikolaj_s   14 #22 19.12.2013 14:28

@Trinity888:
Jak Valve niby ma osiągnąć super wydajność na Linuksie. To od deweloperów gier zależy jaka będzie wydajność. Widziałem na YouTube parę testów wydajności i bywa bardzo różnie. Przy użyciu OpenGL bywa, że gra ma 40? większą wydajność, ale gry napisane w DirectX są wydajniesze na Windows. Valve nie dokona cudu, żaden translator nie przyspieszy oryginału, a daje tylko narzut wydajnościowy.

Nie oczekiwałbym, aby SteamOS zastąpił komuś Windowsa. Natomiast jak ktoś będzie chciał konsolę na której będzie miał gry już kupione w Steamie, albo komputer tylko do grania to może się zastanowić czy nie lepiej oszczędzić kilka stów na systemie. Jednak do tego jeszcze spora droga bo musi być większość gier która będzie działać na Linuksie.

jaredj   10 #23 20.12.2013 12:11

@GregKoval - trollować? Ogarnij się, tłumaczyłem dlaczego teoretycznie firma może się nie zgodzić na dołączenie repozytoriów. To że jest tam X gier absolutnie sprawnych nie znaczy, że wszystkie takie są. A jeśli Steam zamierza jednak dawać support to nie może pozwolić sobie na dopływ softwaru z boku, bo nie będzie w stanie zapanować nad tym co użytkownik ma na swoim sprzęcie. Support w takim wypadku jest strasznie ciężki. Zupełnie nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Ale jeśli Steam nie zamierza prowadzić supportu i jak @lucas__ napisał, jednak zamierzają dopuścić repozytoria - to wsio oki. Ja również wolę brak ograniczeń i wolny wybór niż przykucie do jednego słusznego sklepu ...

  #24 23.12.2013 03:01

Gry wydają sie tańsze niż na xbox czy ps. Czy ten system można by zainstalować na xboksi 360 zamiast oryginalnego?

  #25 23.12.2013 18:40

Nie, tylko na komputerze