Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Apple podaje wyniki za 3Q 2014

Wczoraj Apple podało wyniki z 3 kwartał 2014 roku. Dla przypomnienia, trzeci kwartał obejmuje sprzedaż produktów i usług w miesiącach od kwietnia do czerwca. Tradycyjnie już kwartał ten nie jest tym najlepszym z uwagi na fakt, iż nie ma wówczas świąt, które zachęciłyby klientów do głębszego sięgnięcia do kieszeni. Wyniki jednak nie są złe.

Jak wynika z przedstawionego raportu, trzeci kwartał bieżącego roku Apple zakończyło przychodem w wysokości 37.4 mld USD i jest to wynik lepszy o 6% niż w analogicznym okresie 2013 roku, w którym Apple mogło pochwalić się przychodem w wysokości 35.3 mld USD. Jak stwierdziło Apple, wyjątkowo dobrze wypadła sprzedaż iPhone'a, komputerów Macintosh oraz usług w czerwcu, który stanowił prawdziwą siłę napędową tego okresu. Czyżby przedwakacyjne zakupu ?

Szczególnie cieszy inwestorów zysk netto firmy, który w 3Q 2014 wyniósł 7.7 mld USD i okazał się wyższy niż w analogicznym okresie 2013 roku. Taki zysk netto firmy ma przełożenie dla inwestorów w zysku na pojedynczej akcji w wysokości 1,28 USD.

Sprzedaż zagraniczna produktów i usług koncernu z Cupertino wyniosła 51% choć tradycyjnie najwyższe zyski osiągnięto na kontynencie amerykańskim.

Przychody w mild z poszczególnych stref.

Od pewnego czasu Apple szczególnie stara się zaistnieć na olbrzymimi, chińskim rynku i jak wynika z raportu, owe starania przynoszą wymierne efekty, gdyż zyski ze sprzedaży na rynku chińskim (Chiny, Hong-Kong, Tajwan) wzrosły o imponujące 28% w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku.

Tym co mnie osobiście jednak najbardziej zainteresowało, to sprzedaż poszczególnych produktów Apple. Bardzo dobrze zaprezentowała się sprzedaż iPhone'a i Apple mogło się pochwalić 35.2 mln sztuk telefonów (o 4 mln więcej niż w analogicznym okresie 2013 r).

Zdecydowanie słabiej wypada sprzedaż iPada, która od kilku kwartałów się kurczy i w 3Q 2014 roku Apple sprzedało 13.2 mln swoich tabletów (w 3Q 2013 rok było to 14.6 mln egzemplarzy). Wydaje się, że Apple więcej sprzedaje tańszych wersji iPada co może sugerować, iż Apple powinno nieco zmodyfikować swoją politykę cenową chcąc zatrzymać trendy spadkowe. W mojej ocenie przemawia za tym wiele czynników, choćby długa żywotność tabletów (iPad 2 jest ciągle aktualnym i wspieranym produktem, choć ma już ponad 3 lata) oraz pewne nasycenie rynku tabletami kategorii premium. Sprzedaż iPada także przyhamowała duża ilość tanich tabletów z którymi Apple nie konkuruje i zapewne nie zdecyduje się na wejście w ten segment. Pewną nadzieją mogą być ewentualne nowe i unikalne funkcje jakie pojawiłyby się w nowych tabletach Apple, ale na ten temat nawet plotki są dosyć skromne, więc nie ma co wróżyć z fusów.

Największym zaskoczeniem dla mnie jest ciągły wzrost sprzedaży komputerów Mac. Jak wiadomo, rynek komputerów osobistych ma tendencje do kurczenia się i niektórzy więksi producenci komputerów pozbyli się swoich działów komputerowych oddając je w ręce innych firm (najczęściej z Chin). Apple idzie tu zdecydowanie pod prąd. Nie tylko zdecydowało się na montaż Maca Pro w USA, ale może pochwalić się rosnącą sprzedażą swoich komputerów. W 3Q 2014 roku Apple sprzedało 4.4 mln komputerów Mac (3Q 2013 roku to 3.7 mln, a 2Q 2014 roku to 4.1 mln). jet to wzrost o 18% w stosunku do ubiegłego roku i o 7% wyższa niż w poprzednim kwartale.

Tradycyjnie już spada natomiast sprzedaż iPoda (o 36% w stosunku do 3Q 2013) i Apple wykazało sprzedaż 2.9 mln swoich odtwarzaczy muzycznych. Ja ciągle zastanawiam się, jak długo będzie trwała agonia tego urządzenia, choć osobiście nie mam nic przeciwko temu, by trwała przez najbliższe kilka lat, zwłaszcza modelu Classic.

Nieco wyższa jest sprzedaż usług, oprogramowania i muzyki w iTunes. Choć nie jest to rozbite na poszczególne kategorie analitycy wskazują, że prawdopodobnie wzrosła sprzedaż oprogramowania (zarówno na OS X jak iOS) nieco zmalała jednak dystrybucja muzyki poprzez iTunes. Sytuację może poprawić wprowadzenie modelu sprzedaży muzyki strumieniowanej. Zapewne sytuację też może poprawić nowe Apple TV, które oczekiwane jest jeszcze w tym roku i z tzw. "hobby" Apple, ma się stać pełnoprawnym urządzeniem stanowiącym domowe centrum rozrywki.

Na koniec krótko o sprzedaży akcesoriów Apple, których firma odnotowała przychód 1.3 mld USD i jet to wynik lepszy niż w 3Q 2013 roku, gdy Apple odnotowało przychód 1.1 mld USD.

Przychody z poszczególnych produktów.

Jak wspominałem na wstępie, Apple ogłosiło swoje wyniki w dniu wczorajszym, a giełda dosyć dobrze przyjęła przedstawione wyniki. Cena akcji Apple w dniu wczorajszym wzrosła o 0,84%. 

inne

Komentarze

0 nowych
lukasz.wiktor   1 #1 23.07.2014 09:15

Przecież trzeci kwartał tego roku jeszcze się nie skończył :|

macminik   15 #2 23.07.2014 09:17

@lukasz.wiktor: 3 kwarał Apple skończył się 28 czerwca. U nich tak jest, że 1Q (październik, listopad, grudzień) itd.

  #3 23.07.2014 09:37

Nie dziwi mnie sprzedaż komputerów Mac. Po tym jak Apple wprowadziło darmowe aktualizacje jest to bardzo kusząca alternatywa dla firm, które aby zaktualizować XP musiałyby pokusić się o nowy sprzęt. Kalkulacja dla typowego pracownika biurowego jest na korzyść Apple. Oby ten trend się utrzymał, bo to świetny sprzęt i świetny soft.

przemo_li   11 #4 23.07.2014 10:12

iPad wypada tym bardziej blado że rynek wzrosnąć ma o 14% w całym '14.

A sukces OSX wcale dziwny nie jest. Nawet Windowsowi OEM'i robią co mogą aby oferować coś innego.

Czy to Win8, czy to koszta jego licencji, czy to konkretne bonusy, OSX i Chrome OS nie mają problemu ze spadkiem sprzedaży, w prost przeciwnie, zwiększają swoją sprzedaż.

(Co zapowiada obniżanie cen licencji na Win, przy kolejnych edycjach, oraz takie oferty jak Win + Bin po niższej cenie)

krisp   5 #5 23.07.2014 13:35

Tylko czekać jak iPod pozostanie tylko w wersji classic. Rynek jak widać na odtwarzacze mp3 już nie rośnie tylko się kurczy, tak jak i rynek na nowe ipady. W zasadzie mając telefon za kilka miesięcy z ekranem 4,7" może w sumie zastąpić małego ipada. A może czeka nas obniżka cen ipad'ów skoro popularność spada.

xomo_pl   20 #6 23.07.2014 19:06

zyski to dopiero odnotują jak rzeczywiście potwierdzą się plotki i zadebiutuje 5.5" iPhone- ludzie lubią duże ekrany, samsung tego sprzedaje masę więc tu z logiem apple na obudowie musi pójść dobrze...

GL1zdA   11 #7 24.07.2014 07:55

Słaba sprzedaż iPada ma duże szanse wzrosnąć po niedawnym dealu z IBM.

TomTar   7 #8 24.07.2014 11:01

iPod ma kiepską sprzedaż bo ludzie słuchają muzyki w telefonach i smatphonach. Po co komu w takiej sytuacji dwa takie same urządzenia. Ciekawe czy wzrośnie sprzedaż iPadów.

macminik   15 #9 24.07.2014 12:13

@TomTar: No to normalny objaw, zresztą polityka Apple zawsze dopuszczała kanibalizowanie własnych produktów zanim pożre je konkurencja. Nie mniej, iPod Classic jet nadal urządzeniem które ciężko zastąpić smartfonem. Wynika to choćby z jego pojemności 160 GB to nie w kij dmuchał.

Co prawda nie sądzę by iPod nawet Classic doczekał się jakiejś poważnej aktualizacji bo musiałoby to być połączenie iPoda Touch z dyskiem 160 GB.