Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Car Play: czym jest i czym ma zamiar być

Zaledwie tydzień temu, pod jednym z wpisów Xanthi wywiązała się dyskusja na temat CarPlay. W owym wpisie autorka stwierdziła, że CarPlay jest niczym innym jak graficzną nakładką na system QNX należący do Blackberry, które Apple bezczelnie ogłasza jako swój wynalazek.

Prawdy w tym jest dokładnie tyle samo ile w twierdzeniu, że głośniki Harman Kardon są nakładką na tam-tamy Zulusów, które to bezczelnie Harman ogłasza swoim produktem. I choć naprawdę nigdy i nigdzie Apple nie stwierdziło że jest to jakiś zupełnie nowy wynalazek, faktem jest że CarPlay jest pomysłem na nowe standardy w motoryzacji.

Racja, CarPlay nie było pierwsze

CarPlay nie jest niczym nadzwyczaj nowatorskim, Apple już od blisko dziesięciu lat nawiązało całkiem niezłą współpracę z firmami motoryzacyjnymi jeśli mnie pamięć nie myli, bodajże od czasów iPoda 3 ze złączem DockConnector. Oczywiście wówczas ta współpraca była dosyć mocno ograniczona, co głównie wynikało z możliwości samego iPoda. iPoda można było podpiąć zwyczajnie przez złącze AUX (o ile system audio w aucie takowe posiadał) i puszczać ulubioną muzykę sterując nią z iPoda. Jednak dużo ciekawszym rozwiązaniem była możliwość umieszczenia iPoda w specjalnym doku lub wpięcie go do kabla z DockConnector jakie oferowali producenci niektórych samochodów. Prawdopodobnie właśnie wówczas zrodził się żart Jobsa, który na pytanie o najdroższe akcesorium do iPoda odpowiedział - BMW (a może to nie on powiedział...).

Sterowanie iPodem odbywało się zarówno przy pomocy przycisków w kierownicy jak i kontrolerów systemu audio. Wyświetlacz radiowy wyświetlał nazwy utworów i listy z iPoda.

Rzecz jednak nie w tym, że iPoda podpinało się do systemu audio w samochodzie ale w tym, że dzięki współpracy Apple i producenta pojazdu stawał się on niejako integralną częścią tego systemu. Przy pomocy przycisków służących do sterowania systemem audio w samochodzie sterowaliśmy iPodem, a na wyświetlaczu pojawiały się nazwy piosenek, playlisty utworów, a czasem nawet okładki płyt. Ani iPod ani pojazd nie był niczym nowatorskim, nowatorskim był za to wspólny system komunikacji pomiędzy autem i iPodem oraz to, co w wyniku tego otrzymywał użytkownik.

Czym jest CarPlay

CarPlay jest niczym innym jak rozwinięciem tej idei do której przystąpiło kilku bardziej znanych producentów samochodów,

a kilku innych zapowiedziało chęć przystąpienia.

CarPlay to tak naprawdę nowe standardy współpracy urządzeń Apple z samochodami i nie ma tu mowy o jakiejkolwiek nakładce. Nie trudno zauważyć, że dni znanego nam iPoda są już raczej policzone i nic nie zapowiada pojawienia się kolejnego modelu. iPoda zastąpił iPhone i iPad, a te urządzenia mają już inne możliwości i zakres działania do którego dotychczasowy system komunikacji iPoda z pojazdem ma się zupełnie nijak. Podpinać iPhone tylko po to, by sobie z niego muzykę puszczać ? To tak jak kupić zestaw kina domowego i podpiąć go do dwunasto calowego telewizorka. Warto zauważyć, że zmieniło się także złącze i DockConnector obecny w iPodzie, także odchodzi do lamusa.

CarPlay ma wykorzystywać nie tylko możliwości współczesnych urządzeń Apple, ale także nowe złącze "Lightning" i tylko te urządzenia które będą wyposażone w złącze "Lightning", będą współpracowały z pojazdami wspomnianych marek. Na chwilę obecną jest to iPhone 5/5S/5C.

Systemy zarządzania samochodem (współczesne auta są jak komputery i muszą mieć własny system operacyjny) często dosyć znacznie się różnią między sobą, a producenci samochodów często preferują swoje własne rozwiązania (sytuacja trochę jak między różnymi dystrybucjami Linuxa). Ford ma swojego SYNC-a, Volvo ma SENSUS a BMW ConnectedDrive. Apple postanowiło w tej materii zapewnić jeden standard z którym wszystkie systemy działałyby tak samo teraz jak i w najbliższej przyszłości i właśnie to jest sedno CarPlay. Poza ujednoliconym protokołem i API do jego obsługi, Apple nie oferuje niczego innego producentom samochodów. Podobnie jak wcześniej, iPhone jest tylko częścią zestawu, która po wpięciu do złącza staje się integralną częścią systemu komputerowego pojazdu. Korzysta on z głośników i ewentualnych wyświetlaczy wbudowanych w pojazd, które bez jego obecności realizują zadania wyznaczone przez producenta samochodu, a więc najczęściej jest to radio, nawigacja, ustawienia klimatyzacji lub np. parametrów pojazdu.

Wpięcie iPhona w system komputerowy samochodu nie ogranicza możliwości auta, lecz wzbogaca go wybrane funkcje telefonu:

  • Wykonywanie i odbieranie połączeń
  • Wysyłanie i odbieranie wiadomości (z możliwością ich dyktowania i odsłuchania)
  • Nawigacja (to może narazie nie najlepszy pomysł)
  • Muzyka, zarówno ta zapisana w iPhone jak i serwisy Spotify, Beats Music, iHeart Radio i Stitcher
  • Podcasty
  • Siri

Być może obecne możliwości nie powalają jeszcze na kolana, ale kluczem jest możliwość przystosowania własnych aplikacji przez developerów do współpracy z CarPlay i teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości i np. iPla też mogła wyświetlać swój obraz na ekranie wyświetlacza w samochodzie.

Bardzo rozsądnie rozwiązano też kwestie sterowania CarPlay bo jak wiadomo i w tej materii nie ma jednego standardu wśród producentów. CarPlay obsługuje zarówno wyświetlacze dotykowe, spotykane w droższych modelach różnych producentów, jak i rozmaite gałki i przyciski w kierownicy. Muszą one być tylko zgodne z protokołem CarPlay.

Jakie samochody będą współpracowały z CarPlay

Teoretycznie każdy model który będzie produkowany może mieć taką możliwość, co nie znaczy że będzie ją miał zawsze. Jak wynika z informacji, obsługa CarPlay może być dodatkowym wyposażeniem systemu komputerowego w samochodzie, włączanym za dodatkową opłatą przez producenta auta. Ciężko na dzień dzisiejszy jednoznacznie powiedzieć ile taka opcja będzie kosztowała i czy będzie to opcja czy standardowe wyposażenie pojazdu. Taką decyzję będzie musiał podjąć już konkretny producent samochodu.

Jak wynika z powyższego, twierdzenie że CarPlay jest jakąś tam nakładką jest taką samą historią jak te rozgłaszane przez Radio Erewań, a jedynym pierwowzorem które w tej materii skopiowało i ulepszyło Apple jest... iPod. 

sprzęt oprogramowanie

Komentarze

0 nowych
Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #1 10.04.2014 21:39

I teraz tylko czekać aż pojawią się pierwsze samochody, które będą wymagały podłączenia urządzenia Apple aby uruchomić samochód.

olek985   2 #2 10.04.2014 21:40

Super! :)

msnet   19 #3 10.04.2014 21:45

@Shaki81 - obyś nie wykrakał ;)

macminik   16 #4 10.04.2014 21:48

@Shaki81

Nie, bo to nie w tym kierunku idzie. Chodzi o to, aby auta mogły obsługiwać urządzenia Apple, ale to samo robi i Microsoft z Fordem i Google z... nie pamiętam z kim, chyba też z Volvo. W każdym bądź razie te auta które współpracują z Google mają też współpracować z iOS i jedno nie przeszkadza drugiemu i to jest super.

msnet   19 #5 10.04.2014 21:56

@macminik - aaaa.... czyli niedługo będzie tak, że chcąc obsłużyć smartfona z iOS, andkiem czy innym WP, trzeba będzie mieć auto odpowiedniej marki.... To teraz qmam :D

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #6 10.04.2014 21:58

Ale mi nie chodzi tylko o Apple, przecież taka sytuacja może być z Google, Microsoftem czy innym systemem operacyjny, nawet w przypadku aut o platformie może być wymagane podpięcie iPada lub jakiegoś smartfona z Androidem i to mnie przerażą.

Sprzęt mobilny zamiast kluczyka - nie zbyt miła idea:)

@msnet - dobre i przerażające jednoczenie :)

macminik   16 #7 10.04.2014 22:01

@Snow_Rainy

Bardzo dziękuję :o)


@msnet i Shaki81
No tak... w tym kontekście nie pomyślałem. iPhone (lub coś innego) zamiast kluczyka... Mam nadzieję że nie pójdzie to w tym kierunku.

2099   8 #8 10.04.2014 22:02

I wszystko jasne. Dzięki jak zwykle za wykład prosty i zrozumiały.

okokok   12 #9 10.04.2014 22:32

Więc wyświetlacz w aucie robi tylko za wyświetlacz a wszystkim zarządza iPhone?

jaredj   10 #10 10.04.2014 22:37

Oby apple nie próbowało zastrzegać sobie wyłączności - tylko carplay i nic innego. Bo dojdzie do tego, że posiadacze i-sprzętu będą kupować samochody ... pod swóje apple.

Onlinemaster   9 #11 10.04.2014 22:39

iPhone już mam, pozostało dokupić nowe akcesorium ;P Nie jest źle, po za BMW mam kilka tańszych marek do wyboru :-)

macminik   16 #12 10.04.2014 22:45

@okokok

I tak i nie. Jeśli nie połączysz iPhone to wyświetlacz robi za wyświetlacz samochodowy. Ustawiasz na nim to co producent auta przewiduje. Jeśli jednak podepniesz telefon, uzyska on dostęp do wyświetlacza ale i samochód także będzie miał do niego dostęp. Dlatego możliwym jest by aplikacje z telefonu działały na wyświetlaczy tak samo jak np. ustawienia klimatyzacji strefowej.

@jaredj

Oczywiście ciężko mi powiedzieć co Apple zrobi, jednak nic nie wskazuje na to by obecnie istniała taka możliwość. Apple nie dyktuje warunków a współpracuje. Tak naprawdę ostateczne decyzje podejmuje producent samochodu i z tego co wiem, to producent będzie decydował czy funkcja będzie płatna czy nie.
Ale czas pokaże.

Fanboj O   7 #13 10.04.2014 22:48

Na początku tysiąclecia w pewnym niewielkim kraju- Finlandii pomyślano, że telefon komórkowy to fajny osobisty gadżet i może być wykorzystywany do... płatności bezgotówkowych. Długo to wchodziło na rynek, ale jest. Z kluczykiem może być podobnie.

GL1zdA   12 #14 11.04.2014 07:10

No dobra, ale dlaczego nie można było do tego wykorzystać starego, dobrego Bluetootha, czyniąc system kompatybilny z innymi? Przecież nie ma problemu ze streamowaniem muzyki, sterowaniem odtwarzaczem i zestawem głośnomówiącym, a do tego samochód nie staje się bezużyteczny, gdy Apple zmieni wtyk?

Magnis   8 #15 11.04.2014 07:13

@macminik Apple - BMW, Microsoft - Ford, Google - Toyota

macminik   16 #16 11.04.2014 07:20

@GL1zdA

Ale to nie chodzi o muzykę czy rozmowy. Chodzi o aplikacje które mogą się pojawić i współpracować z samochodem a do tego BT się nie nadaje. Już mówi się o tym, że w przyszłości CarPlay będzie działał po WiFi na co jest podobno już gotów choć producenci samochodów nie zapowiedzieli jeszcze dodawania modułów WiFi do aut.

GL1zdA   12 #17 11.04.2014 09:02

@macminik
No chciałbym zobaczyć te aplikacje. Bo do przesyłania wideo na ekran standardy są, chociażby Miracast. Multimedia można też udostępniać przez DLNA. Naprawdę,potrzebny jest jeszcze jeden standard Apple-only?

command-dos   18 #18 11.04.2014 09:26

"Warto zauważyć, że zmieniło się także złącze i DockConnector obecny w iPodzie, także odchodzi do lamusa." - IMHO, warto zauważyć że apple stosuje takie vendor lock in, że w ogóle nie warto tym sprzętom poświęcać uwagi więcej niż 1%... Przez wpis straciłem kupę czasu rozkminiając wtyczki typu proprietary by apple. W tym wszystkim dziwi mnie tylko jedno - dlaczego tak szanująca (?) się marka, jak BMW weszła w takie konszachty? Są na tyle mocni, że sami zaprojektowaliby sobie swoje CarPlay, a reszta niech się dostosuje. Inni producenci mogliby pójść za ciosem i mielibyśmy jakiś standard, a tak? Bez słuchawki z ugryzionym jabłkiem do BMW nie wskakuj...

macminik   16 #19 11.04.2014 10:03

@command-dos

Straciłeś kupę czasu na die wtyczki z czego jedna już w zasadzie jest wycofana ? Skład chemiczny badałeś czy jak ? ;-)

knyku   7 #20 11.04.2014 11:07

jak dla mnie to też producenci samochodów powinni wymyślić jeden standard do którego musiałyby/chciałyby dostosować się apple/google/blackberry czy co tam jeszcze.
a tak? apple sobie coś wymyśli, będzie w takim bmw czy merolku, gruby i bogaty gość wtoczy się do auta, włączy ona tańczy dla mnie i pojedzie..
a user życia codziennego wejdzie do swojego golfa, wyjmie kabel i wepnie go do aux :P bo po co w golfie montować dock dla jabłka?

ale z drugiej strony jak kogoś stać na bmw to na pewno nie żal mu zapłacić jakiś marnych i nic nie znaczących trzech tysiączków jeśli może alternatywę kupić za połowę tej kwoty...

  #21 11.04.2014 11:07

Bardzo ubogi wpis, bardzo. Aktualnie każdy właściwie producent samochodów ma swój system pokładowy współpracujący z Androidem oraz iOS. Daleko nie patrząc, przykładowo Chevrolet (rocznik 2013) - idealnie się integruje z każdym telefonem Androida, udostępnia mu aplikacje typu Stitcher, nawigację, wiele innych itd. Co więcej ma swoje GM SDK, do pisania własnych aplikacji.

Dziwi mnie tak małe rozpoznanie tematu. CarPlay to nic innego jak kalka innych systemów, mająca na celu monopolizację. Tyle w temacie.

eimi REDAKCJA  17 #22 11.04.2014 13:27

@command-dos: z prostej przyczyny. Rozmawiałem kiedyś na lotnisku w Monachium (a więc ukochanego miasta producenta BanditenMotorWagenów) z Turkiem, który miał tam stoisko z towarami dla podróżnych, m.in. ze sprzętem mobile. Obok siebie stały tam standy ze sprzętem Apple'a oraz telefonami i tabletami z Windows. Zapytałem chłopaka, co mu się lepiej sprzedaje. Powiedział, że towar z Windows się w ogóle nie sprzedaje, ale dostaje kasę za jego ekspozycję, więc stoi. A iPhony schodzą na bieżąco. Androidy - jako tako.

Jak jesteś zamożnym mieszkańcem Bawarii, to co będziesz oszczędzał na telefonie? Kupujesz to co dobre, a dla wielu Niemców synonimem tego co dobre jest Japko. No i co tu powiedzieć - nie bez podstaw.

kriters64   7 #23 11.04.2014 13:37

@Shaki81 (moderator bloga)
"Ale mi nie chodzi tylko o Apple, przecież taka sytuacja może być z Google, Microsoftem czy innym systemem operacyjny, nawet w przypadku aut o platformie może być wymagane podpięcie iPada lub jakiegoś smartfona z Androidem i to mnie przerażą.
Sprzęt mobilny zamiast kluczyka - nie zbyt miła idea:)
@msnet - dobre i przerażające jednoczenie :)"

A nie przeraża Cię to że na dzień dzisiejszy jest możliwość wszczepienia Ci czipa pod skórę, za którego pomocą przez przyłożenie do czytnika policjant sprawdzi Twoją osobowość, itp. jak i rejestracja u lekarza, obsługa bankowości, klucze do mieszkania, paszport, i monitorowanie Twojej lokalizacji ?
Trochę powagi panie poważny moderatorze bloga, bo zwierzętom domowym już dawno wszczepiają czipy, ale uspokoję Cię w tej kwestii, bo ani Apple ani MS i Google, nie zawładną światem transportu i komunikacji. Ale jak ktoś lubi odpalać pojazdy smartfonem zamiast kluczyka to nie ma problemu https://www.youtube.com/watch?v=lhKOtMwvMWQ

krisp   5 #24 11.04.2014 13:50

Ja mam złącze do iPoda w Kia ale nigdy go nie użyłem. Kia do auta dodałą mi taki kabelek. Jednak ja osobiście jako użytkownika jabłka jakoś nie chcę mieć tego typu wynalazków w aucie :) Mam iGripa do telefonu i urządzeń z ios w aucie mi wystarczy :)

  #25 11.04.2014 22:08

@Shaki81 (moderator bloga)
Już mi się nie chce o tym pisać, ale jeśli ktoś jest moderatorem bloga, to powinien wiedzieć, że:
"Sprzęt mobilny zamiast kluczyka - nie zbyt miła idea:) " to ortograficzny bełkot! Nie ma czegoś takiego, jak 'NIE ZBYT miła idea' - jest NIEZBYT - JEDNO SŁOWO!!!!! Gdzie wy, kurde, chodziliście do szkoły, w Chinach..???

jaredj   10 #26 12.04.2014 11:48

Dla mnie, wypuszczanie samochodów, które mają integrację tylko z jednym typem urządzeń mobilnych jest całkowitym nieporozumieniem. Okay - posiadaczy jabłek jest sporo i jest to licząca się grupa, ale taki jakiś tam citroen czy peugeot reklamowany, jako iPod enabled - no sorry. Ja już sobie takiego auta nie kupię, nawet jakbym mógł i nawet jakby mi się podobał, bo nie będzie działał z wybranym przeze mnie sprzętem mobilnym. Obawiam się niestety, choć oczywiście nie można powiedzieć "co apple zrobi", że jak CarPlay się upowszechni, apple po prostu zablokuje możliwość korzystania z niego innym systemom. I pewnie będą mogli to zrobić jako właściciele systemu, idei, patentu czy softu - wybór dowolny. Tak jak kiedyś zrobili to z producentami klonów swojego sprzętu. To nie będzie w ich interesie, żeby ich system miał obsługiwać telefony innych producentów. I niestety znając arogancję tej firmy, obawiam się że tak będzie. Świetnie, że coś się dzieje, że coś robią itd - ale chyba niewłaściwa firma to robi, prawdopodobnie dlatego, że nikt inny się tego nie podjął wcześniej na taką skalę.
Pożyjemy, zobaczymy ....

macminik   16 #27 12.04.2014 12:10

@jaredj

To. Ie do konca tak. W którym aucie CarPlay system podobny, współpracujący z Androidem sa obok siebie. auto samo rozpoznaje z czym ma do czynienia i te opcje włącza. Nie pamietam czyj był ten samochód ale pokazywano go ostatnio w Genewie chyba.

  #29 12.04.2014 12:47

@już mi się nudzi ale!
"@Shaki81 (moderator bloga)
Już mi się nie chce o tym pisać, ale jeśli ktoś jest moderatorem bloga, to powinien wiedzieć, że:
"Sprzęt mobilny zamiast kluczyka - nie zbyt miła idea:) " to ortograficzny bełkot! Nie ma czegoś takiego, jak 'NIE ZBYT miła idea' - jest NIEZBYT - JEDNO SŁOWO!!!!! Gdzie wy, kurde, chodziliście do szkoły, w Chinach..???"
Wierz mi, że chodził (a może jeszcze od czasu do czasu chodzi) do polskiej szkoły, ale jak zarządził
ex minister edukacji niejaki Roman G. żeby takich przepuszczać do następnej klasy, a nawet do marury,
to nie dziwota, że z językiem polskim są na bakier...

macminik   16 #30 12.04.2014 16:48

@xanthia

Jeszcze żeby ów QnX był w każdym aucie to bym zrozumiał. Ale każda marka ma swój własny system i rozwiązania.

Xanthia   11 #31 12.04.2014 21:06

@macminik Oczywiście, poza Apple ;) Ta firma w całej swojej karierze nie wymyśliła niczego, w związku z tym korzysta z QNX. I nakładki na to. Graficznej ;) Zaprzeczenie tego co piszesz jest do wyklikania w google ;) To tyle.

macminik   16 #32 12.04.2014 23:26

To ze Elvis żyje tez jest do wyklinania

Xanthia   11 #33 13.04.2014 05:24

@macminik Za stary jesteś na takie sztuczki nawet dla tych mniej kumatych :)

  #34 23.04.2014 11:15

To jest nakładka na QNX (otom!), ale nie "tylko". Takie sobie przekłamanie. I to żaden epokowy wynalazek, a próba zharmonizowania przez firmę A, zanim zrobi to firma B. Tyle i aż tyle.
Po co fanbojska napinka? Nie wiem.