Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Jeszcze bardziej budżetowy iMac

Jeszcze kilka tygodni temu we wpisie przed konferencją WWDC - "Czy Apple nabierze rozpędu ?" wspominałem, że analitycy prognozują pojawienie się tańszego iMaca. Analityk na którego wówczas się powoływałem - Ming-Chi Kuo prognozował, iż pojawi się on końcem czerwca lub początkiem lipca.

Problem w tym, że ja osobiście odebrałem to jako pojawienie się nowszego, szybszego modelu w cenie niższej niż te, obecnie będące w ofercie. Tymczasem Apple po cichutku wprowadziło budżetową wersję komputera domowego na rynek domowy i dla edukacji.

iMac Air

Zupełnie cichutko w Apple Store pojawił się iMac w jeszcze niższej cenie, a jego oferta spotkała się już z mieszanymi uczuciami. Ale na początek przyjrzyjmy się jego parametrom.

  • Procesor: Intel i5 taktowany 1.4 GHz TurboBoost do 2.7 GHz
  • Pamięć: 8 GB LPDDR3 1600 MHz
  • Dysk: HDD 500 GB SATA 5400 obr. (opcjonalnie HDD 1 TB, SSD 256 GB lub Fusion Drive 1TB)
  • Grafika: 21.5" ekran o rozdzielczości 1920 x 1080, karta Intel HD 5000.
  • W zasadzie model ten od dotychczasowego, najtańszego iMaca różni się słabszym procesorem (dotychczas był to 2.7GHz), słabszą kartą graficzną (dotychczas był to Intel Iris Pro) oraz oczywiście ceną. Nowy, budżetowy iMac jest o 800 zł tańszy niż dotychczasowy, najtańszy w ofercie iMac - kosztuje w podstawowej konfiguracji 4699 zł

    Budżetowy iMac posiada jednak jedno, dosyć istotne ograniczenie. Jego pamięć 8 GB jest na płycie głównej, tak więc nie będzie możliwości jej rozbudowy choć trzeba przyznać, że jej ilość obecnie jest w zupełności wystarczająca do domowego użytku.

    Oferta wydaje się mało interesująca. 800 zł różnicy przy tej kwocie to naprawdę niezbyt wiele i ja osobiście wolałbym dołożyć owo 800 zł i cieszyć się lepszym sprzętem z możliwością rozbudowy pamięci. Czy więc ta oferta jest pozbawiona sensu ?

    Po głębszym zastanowieniu uważam, że oferta nie jest tak taka zła. Warto się zastanowić, dla kogo przeznaczony jest nowy, budżetowy iMac. Komputer ten przeznaczony jest głównie dla edukacji, dla użytkowników domowych na rynkach rozwijających się (Polska też się do nich zalicza) oraz do biur.

    Rynek edukacyjny jest bardzo specyficzny nie tylko w Polsce. Edukacja każdą złotówkę (dolara) ogląda kilka razy, zanim zdecyduje się ją wydać. Przy zakupie jednego iMaca nie jest to kwota wielka - 800 zł. Ale przy zamówieniu 30 komputerów (typowa pracownia informatyczna) oszczędność wynosi już 24 tys. złotych, a to już całkiem sporo.

    Na koniec zacząłem się zastanawiać, czy stworzenie oferty wolniejszego iMaca nie było błędem. Czy ów komputer nie będzie zbyt słaby ? Pozornie tak, jednak jeśli się nad nim dobrze zastanowić można stwierdzić, że tak naprawdę to MacBook Air w obudowie iMaca, a ten w podstawowych zastosowaniach domowych, spisuje się naprawdę nieźle.

    Jednak ostateczna ocena należy do nabywców a na taką ocenę trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. 

    sprzęt

    Komentarze

    0 nowych
    Ayaritsu   4 #1 19.06.2014 11:07

    Nie jestem pewien czy jest to dobry wybór do edukacji jak piszesz. Biorąc pod uwagę cenę i że kompy w edukacji zmienia się najwcześniej co 3-5 lat, to w tej cenie można kupić coś dużo wydajniejszego, co będzie jeszcze wydajne za 2-3lata. A taki iMAC, już w chwili premiery do demonów szybkości nie należy....w tej cenie to już w ogóle.

    Biorę pod uwagę, że zajmuje mniej miejsca itp. ale bądźmy szczerzy. Przy biurkach nie jest tak mało miejsca, aby musiało być brane to pod uwagę.

    Brak możliwości update'u to kolejna wada, jak sam napisałeś. W przyszłości w innych kompach jak braknie mocy, to można np. RAMu dorzucić, GPU itp. a tu jest się skazanym od razu na brak takiej możliwości.

    Podsumowując:
    Może i Apple stworzyło ten produkt na rynek "rozwijający się", ale te rynki mają dużo lepsze oferty do wyboru. A jak sam powiedziałeś liczy się każda złotówka, więc jak sobie przekalkulują co można mieć za 1/2 ceny takiego iMAC'a to raczej go nie wybiorą:)

      #2 19.06.2014 11:34

    Maki w edukacji polskiej istnieją w dwóch przypadkach. Jakiś absolwent dorobił się milionów w stanach i kupił dla swoich dawnych szkół kilkanaście iMaców, nie wiedząc, że w Polsce większość osób używa Windowsów, bądź w różnych technikach informatycznych (u nas w Łączności jest specjalna sala z pierwszymi iMacami na intelu) do zajęć z programów graficznych.
    W normalnych warunkach żadna szkoła nie pozwoli sobie na wydanie ponad 100tys. na komputery nie mające Windowsa, więc pomysl z nowym iMaciem jako dzisiejszym eMacu jest nietrafiony.
    Do biur czy małych firm graficznych okej, choć oni pewnie dopłacą do wyższej, możliwej do rozbudowania wersji.
    Czuję, że te iMaki skończą jak iPhone 5C, będą leżeć w magazynach, bo ludzie będą dopłacać o wyższej wersji.

    TomTar   7 #3 19.06.2014 12:56

    Do biur i do typowej pracy bardzo fajna propozycja.

    eimi REDAKCJA  16 #4 19.06.2014 12:58

    Zapotrzebowanie na RAM nie rośnie już dziś tak szybko, jak w poprzedniej dekadzie. Do większości zastosowań dla ZU 8 GB starczy aż nadto. Moja luba sprawiła sobie Macbooka Air w jakiś cudowny sposób zaopatrzonego właśnie w 8 GB RAM - i cóż, używa go chyba tylko do Excela, czytania Pudelka i GarageBandu (wokal/remiksy). Żadne z tych zastosowań nie wymaga więcej niż 4 GB.

    Xyrcon w swoim Macbooku ma chyba 4 GB i nie płacze jakoś strasznie.

    To samo z wydajnością procesorów x86. Niby rośnie.. ale myślę, że ta architektura jest już bliska swojego kresu. Przejście z Ivy Bridge na Haswelle dało w najlepszym razie 10%. Broadwelle też cudów nie zrobią.

    TrustNoOne   10 #5 19.06.2014 13:03

    Do edukacji znajdziesz znacznie tańsze i i szybsze PCty. Z oryginalnym Windowsem i pewnie dorzuconą za free drukarką od sprzedawcy. Apple jak zwykle wysoko się ceni...

    kubut   17 #6 19.06.2014 13:14

    "Czy ów komputer nie będzie zbyt słaby ? Pozornie tak, jednak jeśli się nad nim dobrze zastanowić można stwierdzić, że tak naprawdę to MacBook Air w obudowie iMaca, a ten w podstawowych zastosowaniach domowych, spisuje się naprawdę nieźle."

    Tylko czy ZU zechce wydać taką kwotę na komputer? To zweryfikuje czas

      #7 19.06.2014 13:18

    Niesamowite. Tyle kasy za coś na czym połowa przydatnych rzeczy nie działa.
    Jak pomyślę ile zamieszania wprowadza mój szef ze swoim jabłkiem w firmie to aż mi się śmiać chce.
    Mój prywatny Dell za 1900zł ma się świetnie od 5 lat i wszystko na nim działa. W pracy mam jeszcze starszego HP i też działa. Szef już dwa razy wymieniał Maca i nadal nic nie może zrobić oprócz odczytania wiadomości e-mail. No ale co kto lubi.

    eimi REDAKCJA  16 #8 19.06.2014 13:18

    Apple ma lepsze wyniki sprzedaży swoich komputerów, niż niemal wszyscy inni OEM-owi producenci PC. To już rynek zweryfikował. Większość użytkowników Maca to właśnie ZU.

    grewest   4 #9 19.06.2014 13:22

    Mój pentium g3420 jest szybszy od tego ......

      #10 19.06.2014 13:25

    Nie wiem w jakim kraju szkoły mogłyby sobie pozwolić na wydanie więcej niż 2-3 tys. na jedno stanowisko komputerowe (znam takie przypadki, że budżet w przeliczeniu na 1 PC+Monitor wynosił ok. 1500złł), albo wymianę pracowni częściej niż co 5 lat. Wiele szkół korzysta z komputerów 7-8 letnich, bo nie mogą doprosić się o pieniądze na zakup nowych jednostek PC. A chyba jedyne Macintoshe w polskich, publicznych szkołach to otrzymane z EFS w latach 2004-2008. A może się mylę?

      #11 19.06.2014 13:27

    @eimi: Ciekawi mnie, jaki jest udział Apple w polskim rynku PC.

    macminik   15 #12 19.06.2014 13:48

    Wbrew pozorom, iMac jako komputery edukacyjne sprawuje się całkiem dobrze i jego zakup wcale nie jest taki nie opłacalny. Np na krakowskim AGH jest dosyć sporo iMaców, są prowadzone nawet zajęcia (czasem darmowe). Czemu zakup jest opłacalny ? Ano kupując iMaca zazwyczaj dostajemy komputer z oprogramowaniem spełniającym większość wymagań komputera edukacyjnego. Problemy z zabezpieczeniem komputerów także są mniejsze a tym samym zdecydowanie tańsze. Fakt, szkoła która ma ograniczony budżet wybierze pewnie jakieś tańsze rozwiązanie, ale są szkoły/uczelnie pragnące mieć kompletną ofertę, nie tylko Windows.

    Poza tym, nie oszukujmy się. Gdy placówka kupi komputery, do ich złomowania nie są one aktualizowane o pamięć, większy dysk itp. Puki chodzą są używane, jak przestają, kupuje się nowe.

    olek985   2 #13 19.06.2014 13:54

    W przyszłości kupię komputer apple tylko po to aby zarabiać na tworzeniu aplikacji i gier do appstore. Ludzie korzystający z tego sprzętu cechują się tym, że nie "piracą" (zazwyczaj). Można dość dobrze zarobić, wystarczy mieć dobry pomysł i pewne umiejętności! :)

      #14 19.06.2014 14:40

    Świetna oferta, komputer w cenie dwóch

    Ayaritsu   4 #15 19.06.2014 14:55

    @olek985
    Aby pisać aplikację i gry na sprzęt od Apple nie potrzeba wcale sprzętu apple:) Jeśli chcesz pisać mobilnie to już pasowało by, ale też zależy co będziesz robił:) Jest oficjalny symulator Iphone np. Jak pisałem i bawiłem się, to sprawdzał się nieźle:)

    @macminik
    Na AGH dużo iMaców? Pierwsze słyszę. Znam tam osoby odpowiedzialne od sieci i ogólnie od utrzymania i jakoś nie słyszałem o sprzęcie od Apple. Sami oni używają Linuksów/Windowsów. Do tego jakiś czas temu rozmawiałem o sprzęcie z nimi i nie było ani jednego słowa o sprzęcie od Appla a przerabialiśmy sprzet do jakiś 10 lat wstecz....do tego chcą tam dokonać migracji na Linuksa...tylko główny szef chce windowsa...ale zero sprzętu od Apple...

    sr57be45   5 #16 19.06.2014 14:57

    @artykuł
    Mają rozmach HDD 500 GB SATA 5400 obr/min i wyeksponowana bezpłatna dostawa brawo ;]. W moim prywatnym odbiorze to wyjątkowe nie szanowanie klienta, chyba że zakładają że ktoś nie umie czytać i myśleć.

    Brak modyfikacji RAM to duża wada. To że ktoś może i 1,2GB nie wykorzysta nie uzasadnia tej blokady.

    Ograniczają się tylko do swoich klientów.
    http://itickr.com/wp-content/uploads/2007/12/9489b70ab55692ffcac3ec776aa50a1f_im...

    Z oceną tak samo można poczekać jak z poprawą płac krajowych.


    @Eimi
    Apple sprzedaje więcej ale chyba tylko w porównaniu do "gotowców" innych marek. W każdym większym mieście są popularniejsi producenci PC nie licząc już prywatnych składaków.

    O tak rynek od dawna weryfikuje.
    http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

    @macminik
    Czemu zakup jest opłacalny ? Ano kupując iMaca zazwyczaj dostajemy komputer z oprogramowaniem spełniającym większość wymagań komputera edukacyjnego. Problemy z zabezpieczeniem komputerów także są mniejsze a tym samym zdecydowanie tańsze. Fakt, szkoła która ma ograniczony budżet wybierze pewnie jakieś tańsze rozwiązanie, ale są szkoły/uczelnie pragnące mieć kompletną ofertę, nie tylko Windows.


    Ano ? To bardzo łatwo jest częściowo marnować publiczne pieniądze (może nie kupa kamieni ale... ). AGH to biblioteka w środku pustyni/buszu/odludzia że nikt nie jest w stanie jej rutynowo "doglądać" aby była "bezpieczna" ?

    Może kilkanaście lat temu gdy Linuks był bez rozwiniętego w pełni pakietu "edukacyjnego" (pomijam już braki w oprogramowaniu specjalistycznym ale o tym nie wspominałeś) brzmiało by to jeszcze wiarygodnie ale dziś może głębiej nad tym pomyśl. Do zwykłych celów edukacyjnych to nie jest opłacalne rozwiązanie.

    Jak przestaną działać w domu to zwykle psuje się płyta główna? co nie jest problem w PC. Ale zaraz MAC tu chyba nie włoży się każdej części z "ulicy' do tego ten zintegrowany ram to świetne rozwiązanie.

    dashie   2 #17 19.06.2014 14:58

    Sprzęt za 4700zł jest budżetowy? :O

    Jusko   12 #18 19.06.2014 15:23

    Zawsze kiedy widzę zestawienie słów Apple, Mac i budżetowy to budzi się we mnie cień nadziei. Niestety za każdym razem dostaję obuchem po głowie gdy przychodzi do poznania ceny :-/

    macminik   15 #19 19.06.2014 15:26

    @Ayaritsu

    Jest tam trochę iMaców, nie wiem na jakim wydziale, nie mniej kilka razy dostałem zaproszenie na bezpłatne zajęcia o czymś tam. Jak nie zapomnę, to się zorientuję.

    @sr57be45

    To wszystko zależy od tego, do czego komputery przeznaczone. Szkoły jednak lubią takie komputery, które się wstawia, łączy w sieć i działają. W szkołach nikt raczej nie zajmuje się grzebaniem w komputerach i wymianą kostek na szybsze, wolniejsze, większe mniejsze. Zresztą, jeśli porównasz oferty edukacyjne markowych producentów PC, to wcale nie są one aż takie tanie. Zazwyczaj w umowach jest klauzula, że wszystko wykonuje serwis a to wcale nie wychodzi tak tanio.

      #20 19.06.2014 15:33

    4,5 tyś za komputer, który ma się nadawać do podstawowych zastosowań? Absurd! Za taką cenę można zmontować bardzo przyzwoitego PC, który nada się nawet do "wymagających" zastosowań. Nawet jeżeli uwzględnimy cenę systemu to jest kiepski interes. Jedyny powód, żeby kupić maka to bardzo dobrze zoptymalizowany pakiet Adobe, ewentualnie lans.

    Lawstorant   6 #21 19.06.2014 15:33

    Jak sam nie do końca trawię produkty Apple (oprócz iPoda), tak rzeczywiście wygodne to i ładne. Rozumiem czemu ludzie to kupują.

    Ale powiedzcie mi, za co oni wołają 4700zł? System jest darmowy, podzespoły to nie górna półka. Wiem że prestiż, no ale bez przesady...

      #22 19.06.2014 15:42

    możecie se zainstalować niresh mavericks, nawet na amd pojdzie. Taki cudny ten mac to nie jest.

    lyncz   6 #23 19.06.2014 15:43

    Jako student tej uczelni podsyłam dowód: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151896450990662&set=pb.23957498566...
    Sam nie korzystałem, ale w mojej opinii to dobrze że poza Windowsem i Linuxem uczelnia otwiera się także na inne środowisko, szczególnie takie w którym można potem pracować i (tylko przypuszczam) dobrze zarabiać.

    Darthnorbe   13 #24 19.06.2014 15:43

    Za głowę się złapałem jak w zobaczyłem że komputer może być budżetowy za prawie 5000zł. WTF?

    Darthnorbe   13 #25 19.06.2014 15:51

    Płyta + procek = około 1400zł
    Pamięć 400zł
    HDD - 200zł max
    Monitor 700zł
    =======================
    2700zł całość

    Zasilacze, pierdoły niech kosztują jeszcze 300zł to mamy 1700zł za wpakowanie to do małej obudowy.
    Taa rzeczywiście budżetowo.

    macminik   15 #26 19.06.2014 15:52

    @Lawastorant

    Ale komputery All-In-One innych producentów wcale nie są porażająco tańsze. Dell Inspiron 23 5000to wydatek 4100 zł. Co prawda szybszy procesor i możliwość dołożenia RAM, jednak mniejszy monitor (plastik fantastik) i goły Windows 8.1.

      #27 19.06.2014 15:55

    Procesor: Intel i5 taktowany 1.4 GHz TurboBoost do 2.7 GHz czyli wersja U i to w tej cenie? rozbój... Ale to Apple...

    Ayaritsu   4 #28 19.06.2014 15:57

    Ja wiem czy takie wygodne? Jeśli używa się touchpada (Macbooki), to względem normalnych touchpadów owszem, ale jakoś nie wyobrażam sobie pracy na touchpadzie. Mając Macbook'a Pro (firmówka), jedynie co mogłem stwierdzić (a powiedziałbym, że mocniejszego od tego iMAC'a), to to, że system ma więcej błędów niż Windows...takie coś wyniesione z użytkowania. Fakt, że nie używałem go jak normalny user, ale mi to. System się zawieszał, łapał zwisy. Wydajnościowo ok, jakoś sobie radził(wirtualki, Xcode, ze dwie przeglądarki, wszystko na raz), ale w cenie w jakiej był to mogłem mieć coś dużo wydajniejszego. Oprogramowanie? Linuks/Windows też ma dużo oprogramowania darmowego. Podłączasz, instalujesz i masz:) A administrowanie Linuksem jest baaaardzo proste, wystarczy wgryź się w temat:)

    Sprzęt od Apple jest reklamowany jako sprzęt dla Ynteligecji itp. Niestety. Wszyscy poweruserzy jakoś się wystrzegają Apple, a osoby które nie mają styczności z IT kupuje je. To jednak daje do myślenia, a ja ich rozumiem. Skoro mogę mieć coś lepszego i jeszcze mniej zapłacić to czemu nie? Dopłacać aż tyle za system? Bez sensu. Bawić się z mniej popularną platformą? Kolejne wada. Brak specjalistycznych sterowników (Mac Pro i brak sterownika do 2xGPU....pomijając już, że były tam wersje mobilne...). Kolejna. Mało portów. Kolejna. Trylion przejściówek. Kolejna. Brak możliwości upgradu sprzętu. Kolejna. Można tak długo wymienia, jakie wady ma sprzęt od Apple względem normalnych rozwiązań. Ale można też w drugą stronę. Jakie ma zalety względem konkurencji. Ale tu raczej lista jest krótsza i tylko dla normalnych userów:)

    U mnie na uczelni tylko jeden profesor ma sprzęt od Apple. Nie ma ani jednego kompa od Apple na uczelni, a ten jeden jest...prywatny :). Nowy sprzęt który jest mocniejszy od tego iMAC'a ponoć w przetargu jaki był zorganizowany wyszedł ponad 2x taniej...jednak da się i nie wychodzą tak drogo jak ktoś napisał wyżej... Komputery są od NTT. Więc sprzęt może być przeznaczony do edukacji, bo tak go firma okrzyknęła, ale nie koniecznie może się nadawać:)

      #29 19.06.2014 15:58

    No to mamy Macbook w "dużej" obudowie z "dużym" monitorem ze słabym prockiem ... no inwencja tfórcza... Mogli by chociaż U nie dawać tylko normalną i5.

      #30 19.06.2014 16:05

    @macminik taaa szkoły jak słyszą jaki koszt naprawy jest Apple to mówią iż jest to pierwszy i ostatni sprzęt od tej firmy... Ostatnio właśnie pisałem opinię serwisową bo płyta główna się wysypała. Ale to idiotyczne rozmieszczenie przez "specjalistóf" Apple obok siebie NVidii, procka i chipsetu ... bo tak sprzęt od Apple to obecnie "bardzo drogie jednorazówki"... sam niedawno pisałeś o problemie z iBookiem ...
    A obecnie Apple wymienia "wadliwe" ładowarki które to okazało się że mało nie zabiły kilka osób a zwalali problem na "podróbki" ....

      #31 19.06.2014 17:06

    @Ayaritsu:
    Poweruserzy wystrzegają się? Na uczelni może, bo wystarczy kompilator i terminal. Pamiętaj, że na OSX też to masz. Ja w pracy działam na Macu. Dlaczego? Proste, mam bazę uniksową, dość dobrze działający system i dużą bazę oprogramowania. Na Linuksie owszem, też mam bazę unikosową, ale ani Unity, ani Photoshopa, ani Mayi nie uświadczę na nim. Za to krew mnie zalewa, gdy muszę uczestniczyć w procesie z osobami pracującymi na Windowsach i martwić się, że brakuje tam podstawowych narzędzi terminalowych, a te które są nie są godne zaufania (Cygwin, no chyba nie). Te systemy po prostu nie nadają się do poważnych zastosowań wymagających rozbudowanego procesu deweloperskiego. Za to te osoby pracujące na tych windowsach mogłyby z powodzeniem przesiąść się na Mac'i i oszczędzić wszystkim nerwów.

    gulczkwas11   5 #32 19.06.2014 17:11

    Jak dla mnie to za mała różnica. Jeszcze te 400zł mniej to jako tako, ale teraz to słabiuchno. Taki to prawie stacjonarny netbook, choć jestem ciekaw zużycia prądu tej maszynki? :) To czekamy na testy

    gulczkwas11   5 #33 19.06.2014 17:15

    Gdyby choć jeszcze miał SSD a tak dopłata:

    Pamięć masowa flash 256 GB [+ 1 050,00 zł]

    W nie "budżetowych" aż 840zł więc lekka kpina nawet na Appla :(

      #34 19.06.2014 18:18

    21,5" FHD do pracy z tekstem, kogoś mocno ********(dla tej rozdziałki minimum to 23"). Za tą cenę jeśli już chcemy mieć coś jabłkowego to lepiej maca mini plus monitor, akurat kasy wystarczy na jakiś dobry i to rozdziałką 1920x1200.
    Akurat w bibliotece mojej polibudy są macimini z jakimiś małymi badziewnymi monitorami(bodajże 1366x768), kupili by normalne komputery to na jakieś normalne monitory by wystarczyło.

    Ayaritsu   4 #35 19.06.2014 19:10

    @gulczkwas11
    Serio tyle za 256GB SSD? Jeśli tak to L O L...nie dość, że nie odejmują Ci różnicy za HDD, którego pewnie wtedy nie masz...to jeszcze liczą sobie 3x tyle ile taki SSD kosztuje...rozumiem np. 30-40%...ale nie 300%...

    tobster   4 #36 19.06.2014 19:49

    Edukacja ? Zapomnij, może do prywatnych uczelni. MEN do szkół publicznych nigdy tego nie zakupi bo za drogie, za tą cenę dostaną 3 zwykłe PC z monitorem, myszką, klawiaturą, serwisem ON-SITE 48h. Zresztą przetargi do MEN są i tak ustawiane więc ... :)

    W tej cenie MSI robi zdecydowanie lepsze All in One. Tak samo Lenovo.

    Ten Mac jest typowo dla fanboja, który musi mieć Apple i należeć do wyznawców Jobsa i jego religii.

    macminik   15 #37 19.06.2014 19:53

    @tobster

    Jak nie zakupi skoro jednak kupowało ? Zresztą teraz nie MEN kupuje, ale zakupy mogą realizować szkoły we własnym zakresie. I wbrew pozorom, czasem jednak kupują i nie tylko szkoły prywatne.

    Juche   5 #38 19.06.2014 19:59

    To ja proponuję przejść się do najbliższej publicznej placówki oświatowej i przedstawić dyrektorowi "edukacyjną" ofertę Apple :D O zakład idę, że "dyro" parsknie śmiechem. Worda i Excela można się uczyć na PC za 2000 PLN, a do poważniejszej nauki kupuje się stacje robocze o wiele wydajniejsze od tej "makówki".

    tobster   4 #39 19.06.2014 20:00

    Akurat sam zajmowałem się przetargami i wiem jak to wygląda. Przetarg zawsze jest napisany pod konkretny zestaw, konkretnego dostawcę, dostawca sam nie bierze udziału w przetargu, tylko np. 8 firm, obojętnie która wygra i tak weźmie sprzęt od tego samego dostawcy. Czemu ?

    Po pierwsze pośrednik zajmuje się papierkami, nie obchodzi go serwis.
    Po drugie producent tylko złoży i zajmie się serwisem

    Obydwie strony zadowolone.

    Mogą, ale tego nie robią, a jak już to i tak ręka rękę myje. Dla szkół liczy się każda złotówka, więc szkoła mogła dostać dotację, osoba prywatna mogła pokryć część kosztów zakupów dla tego kupili Apple, żadna szkoła przy napiętym budżecie nie weźmie opcji 1 drogi zamiast 4 tańszych.

    Scheiwar   8 #40 19.06.2014 20:25

    Dysk 5400rpm? CPU 1.4GHz? znając Apple to do tego TurboBoost w życiu się nie rozbuja bo będzie mu Makowi za gorąco. A do gier to mój 6 letni PC lepiej się nadaje. Taki desktop za prawie 5 tyś to na prawdę żart. Najgorszy jest ten dysk z laptopa. Nigdy nie widziałem w żadnym komputerze stacjonarnym oprócz mojego starego PC(duron 750MHz, 128mb ram i nvidia geforce 2 mx400) dysku 5400rpm.

    Ayaritsu   4 #41 19.06.2014 20:32

    @Scheiwar
    Wiesz po co jest dysk 5400rpm?:) Po to aby było cicho:) Serio:) Sam gdybym miał kasę, to bym kupił 2,5 zamiast 3,5 cala:) a najlepiej dwa aby nadrobić stratę wydajności:)

    mikolaj_s   13 #42 19.06.2014 20:39

    Budżetowy komp za 5000zł :) Bardzo śmiałe stwierdzenie. Do edukacji by się nadał, tylko kto za to zapłaci. Może któraś bogata uczelnia jak chce wzbogacić ofertę edukacyjną. Do szkoły lepiej kompa z Linuksem wychodzi tanio i wygodnie.

    stasinek   10 #43 19.06.2014 21:23

    http://s.pcformat.pl/g/x/n/2014/06/19/53a2ba31d98a37.69180480_625.jpg
    jedno jest pewne funkcjonariusze z ABW nie chodzili do szkoły z iMacami
    o ile wogóle chodzili do szkoły!?
    no chyba że była to celowa zagrywka by zrobić szopkę na pochybel zwierzchnikom i jednocześnie darmową reklame Apple..cwaniaki :P

    stasinek   10 #44 19.06.2014 21:24

    pohybel ;)

    eimi REDAKCJA  16 #45 19.06.2014 21:34

    @tobster, my mamy w redakcji All-in-one od MSI.
    Na szczęście ja go nie muszę dotykać :D. Jest to dość straszne urządzenie moim skromnym zdaniem.

    Do tego nowego Maka mam dwie uwagi: 1. cena to polski horror makówkowy - sprzęt jest za 1100 dolarów normalnie. 2. Bez SSD i czterordzeniowego procesora używanie OS X Mavericksa strasznie męczy. Ludzie uczący się na takich Makach tylko się zniechęcą do Japka.

    Ayaritsu   4 #46 19.06.2014 21:43

    @eimi
    Ja wiem? Meverick'a miałem na 2 rdzeniach, 8GB RAMu i SSD i chodziło to dobrze. Może to zasługa SSD. Nawet szło na tym pracować.

    J3rzU   4 #47 19.06.2014 21:56

    @macminik
    Nie wiem czy zauważyłeś, ale pojawiły się też propozycje jeszcze mocniejszych iMaców i ciekawsze propo ich rozbudowy (choćby 3TB SATA lub fusion). W sumie nie wiem, jak to na polskim apple, ale na apple uk cena imaca, którego konfigurację patrzyłem jakieś 2-3 miechy temu, teraz spadła o 100 funtów :P

    macminik   15 #48 19.06.2014 22:04

    Owszem cena w Polsce wydaje się spora. Jeśli spojrzeć na średnie zarobki Polaka, to musi on przeznaczyć prawie dwie pensje na zakup budżetowego iMaca. Niemiec kupi go już za 2/3 swojej miesięcznej pensji a pogrążony w kryzysie Grek wyda 1.5 swojej pensi (dane z Eurostatu). Cieżko jednak winić o to producentów.

    macminik   15 #49 19.06.2014 22:05

    @J3rzU

    Nie zwróciłem uwagi, dzięki zaraz to przeanalizuje sobie. Jakoś ten tani iMac mi się rzucił w oczy, bo wywołał sporo dyskusji na rozmaitych forach.

      #50 19.06.2014 23:25

    Za to 800zł można złożyć całkiem dobry komp bez licencji na windows.

    stasinek   10 #51 19.06.2014 23:55

    mac - nie używaj średniej bo jeśli 9 zarabia 1000 a jeden 11000 to średnio mamy 2000zl
    lepsza jest mediana lub dominanta
    http://www.forbes.pl/mediana-plac-w-polsce-dane-gus-za-2012-rok,artykuly,170191,...

      #52 20.06.2014 01:17

    Różnica w cenie MacBook Air wynosi 862,11 zł 
    Cena w Kanadzie 1099,99 CAD
    Cena w Polsce 4199,00 zł 
    MacBok Air 13.3"
    1,4Ghz Intel*Core™ i5 Processor
    4GB Pamięć 128GB Pamięć masowa Flasz

    SpeX   6 #53 20.06.2014 01:22

    @Macminik: Z tego co pamiętam, to jeszcze w Krakowie ZSŁ ma przynajmniej jedną pracownie z Mac-kami. Ale co jest w środku, to nie wiem, to już po moich czasach :/

    Do tych co liczą, PC po 2000-2500zł - dziwnym trafem nigdzie, w wyliczeniach nie znalazłem tych niezbędnych do szkół programów jak legalny Windows czy Office. Jak doda się ceny oprogramowania, to już All-in-One nie są już tak drogie.

      #54 20.06.2014 09:29

    szkoły kupują takie budżetowe komputery a na lekcjach informatyki po 4 uczniów przy stanowisku..

    Darthnorbe   13 #55 20.06.2014 11:19

    @macminik
    Powiedz mi jak nie winić za to producenta skoro na rynku amerykanskim jest tańszy ten cały iMac?
    Nie przeliczając na godziny pracy ale normalnie przeliczając $ na zł.
    Polacy tacy bogaci że mogą więcej płacić?

    Ayaritsu   4 #56 20.06.2014 11:56

    @Darthnorbe
    Akurat zwaliłbym to na niebotyczne podatki, że są droższe sprzęty + to, że amerykanie na inne rynki czasem drożej sprzedają, nawet jeśli są tylko pośrednikiem...

    dadziok   3 #57 20.06.2014 12:47

    "Jeszcze bardziej budżetowy[...]" Czy kiedykolwiek jakiś produkt z "japkiem" był budżetowy!? Taki drobny szczegół. Raczej powinno być "Jeszcze tańszy(ale nadal cholernie drogi) iMac" :-)

    Evil Rabbi   6 #58 20.06.2014 12:47

    Prehistoryczny sprzęt w cenie nowoczesnego, czyż nie paranoja? Czy to jest dla zwykłego użytkownika? IMO zwykłu user chce zarówno pogrzebać w facebooku, poczytać newsy na portalach, obejrzeć film w blueray, i zagrać w najnowsze gierki z bieżącego roku, - może 2 pierwsze czynności taki komp pociągnie, ale resztę? Hah, 2 rdzeniowy 1.4 z turbo AŻ do 2.7 - chyba żeby ślimaki na spacer wyprowadzać

    macminik   15 #59 20.06.2014 12:56

    @Darthnorbe

    Idziesz sobie do hipermarketu o dowolnej nazwie, ale dla przykładu nazwijmy go USA. W markecie USA na półce stoi sobie puszeczka PEPSI w cenie 1.50 zł. Idziesz na stację benzynową, nazwijmy ją dla przykładu III RP. Ta sama puszeczka kosztuje na niej 2.89 zł. I w związku z tym faktem, obrażasz się na PEPSICO INC ? Zakładając nawet, że PEPSICO do marketu sprzedaje puszkę w cenie hurtowej 50 gr a na stację w cenie 80 gr. Dalej jesteś pewien, że Pepsi jest temu winne ?

    Darthnorbe   13 #60 20.06.2014 13:13

    @macminik
    Tak bo gdybym sprowadził sobie w ilościach hurtowych to by mnie to kosztowało
    1,50 * 1,23 (VAT)
    Więc w przybliżeniu wychodzi 1,80zł a nie 2,89.
    Czy komputery podlegają opłatom celnym?
    Jak tak to więcej ale nie mam takiej informacji, wiem że telefony nie.

    Darthnorbe   13 #61 20.06.2014 13:16

    http://store.apple.com/us/buy-mac/imac
    Proszę bardzo twój iMac kosztuje 1100$
    Wraz z podatkiem VAT wychodzi 4100zł a nie 4700 jak chce tego apple.
    Oczywiście mamy wolny rynek i apple może sobie dać cenę jaką tylko chce, to tylko świadczy o pazerności tej firmy

    elvis_pl   2 #62 20.06.2014 13:20

    "Po głębszym zastanowieniu uważam, że oferta nie jest tak taka zła. Warto się zastanowić, dla kogo przeznaczony jest nowy, budżetowy iMac. Komputer ten przeznaczony jest głównie dla edukacji, dla użytkowników domowych na rynkach rozwijających się (Polska też się do nich zalicza) oraz do biur. "

    Czytam ten akapit już któryś raz i tak się zastanawiam, czy Autor tego tekstu rozumie o czym pisze (i jak głęboko się zastanawiał...) Bo odnoszę wrażenie, że Autor żyje w jakimś rezerwacie całkowicie odseparowany od świata zewnętrznego.

    Pomijając kwestie wydajnościowe sprzętu... Chociaż nie, nie można tego pominąć. Jeszcze 8Gb ramu jestem w stanie zaakceptować, ale Core i5 do tego grafika HD 5000 i HDD 500GB ze skandaliczną prędkością 5400RPM to jest kpina z inteligencji użytkowników.

    4700zł za sprzęt - to ma być idealna opcja dla rynków rozwijających się?? Niech szanowny Autor wskaże mi uczelnie, bibliotekę czy inne biuro które wyda ok 140 000zł na 30 komputerów (i które jeszcze będzie cieszyć się z zaoszczędzenia 24000!). Absurd!

    Autorze! Zejdź na ziemię!!

    macminik   15 #63 20.06.2014 13:43

    @elvis_pl

    Akademia Górniczo Hutnicza w Krakowie to tak z czapy ... Pewnie znalazłoby się więcej placówek oświatowych, które posiadają komputery iMac. Nie konieczne te nowe, ale jednak posiadają.

    Ayaritsu   4 #64 20.06.2014 14:00

    @macminik
    Weź pod uwagę, że sam stwierdziłeś, że jest ich mało. Może nawet tylko jedna sala. U mnie na uniwerku, nie ma ani jednego sprzętu od Appla. Stare szkoły itp. też nie miały. Więc wychodzi na to, że jest jedna sala, na przynajmniej 2 znane mi uczelnie i parę szkół niższych. Skąd ta jedna sala? A może po to aby pokazać, że oprócz Win i Lin, jest coś innego i nie widzę innego powodu.

    Serio, rozumiemy Twoje podejście do Apple(sam mam podobne podejście do starych IBM'ów i DELL'ów), ale żywcem jest to poza osiągami normalnych obywateli (rodzice mojej dziewczyny łącznie nie zarabiają nawet 3 tyś...) i Polskich uczelnie, szkół. Lepiej kupić taniej i wyposażyć 2-3 pracownie zamiast jednej...może i Ty zarabiasz więcej i Cię stać na kupno np. nowego sprzętu od Apple, ale większość ludzi nie stać nawet na kupno starszego sprzętu, nie wspominając o tym, że w Polsce jest on jeszcze droższy niż za granicą. Gdyby ceny były porównywalne do normalnego sprzętu jak jest za granicą, to może ludzie by się zastanawiali, czy zamiast dawać np. 3tyś na laptopa, nie dopłacić np. 300-500zł do ładniejszego wyglądu i ewentualnie idiotoodpornego systemu.

    Jeśli tak bardzo chcesz, to mogę się zapytać znajomych ile mają kompów na AGH od Apple w porównaniu do normalnych. Wydaje mi się, że liczby będą przytłaczające.

    macminik   15 #65 20.06.2014 14:12

    Oj, nie musisz. Mogę to ustalić u źródła. Nie wiem w jakim celu kupiono iMaca na AGH. Wiem, że jednym z powodów była chęć aby umożliwić studentom kontakt także z innymi platformami. Drugą to są zajęcia jakie są na nich prowadzone. Związane są one między innymi z grafiką, tworzeniem stron www oraz zagadnień z IT.

    Owszem, w biednych krajach lepiej jest kupić tańszy sprzęt i zwyczajnie go mieć, zapewniając niezbędne minimum. Moja informatyka szkolna tak mniej więcej wyglądała na początku. Tylko ciągle nie jest to wina Apple, że Polska to biedny kraj mimo wszystko, albo inaczej... nie aż taki biedny tylko pieniądze idą w gwizdek.

    macminik   15 #66 20.06.2014 14:14

    @Darthnorbe

    No więc wypada Ci jakieś 600 zł różnicy. Dajmy na to nawet niech będzie to 1000 zł. Przypuszczam, że ów tysiąc znika na koszty związane z dystrybucją, prowizjami itp.

    t0m3k_   8 #67 20.06.2014 14:26

    Niech zrobią jak w moim technikum, kupią 30 iMaców i za zaoszczędzone pieniądze do każdego Windows i Office :D

    Darthnorbe   13 #68 20.06.2014 14:58

    @macminik
    Że co? Dystrybucja? Czy mi się wydaje, czy na iphonie jest napisane: designed in california, made in china.
    Czyli co dystrybucja z chin do USA jest tańsza niż do europy? Aż o 600zł na sztuce? WTF? Nie wiem czy apple straci na dystrubucji jakiegoś dolara na każdy rodzaj sprzętu. Prowizje? A co w USA nie mają takowych pomimo wyższych zarobków? No nie no. Bajki, bajki.

    macminik   15 #69 20.06.2014 15:01

    t0m3k_

    To pewne muzeum w Krakowie kupiło kilka komputerów iMac, ale żeby zaoszczędzić kupiono je bez myszek i klawiatur. W to miejsce kupiono jakiś hipermarketowy chłam, który już kilkakrotnie wymieniano. Ale jak oszczędzać to na całego...

    macminik   15 #70 20.06.2014 15:03

    Nie bajki. Zwróć uwagę, ze na stronie Apple USA ceny są bez podatku, bo niektóre stany maja inne taryfy. Ostateczna cena jest naliczana wówczas, jak przychodzisz do finalizacji. Przynajmniej kiedyś tak było. Tak wiec owo 1100 USD wcale nie musi być cena ostateczną.

    Darthnorbe   13 #71 20.06.2014 15:08

    @macminik
    Przecież wliczałem VAT - * 1,23 to przemnożenie przez POLSKI VAT.

    macminik   15 #72 20.06.2014 15:26

    Tak tylko Amerykanin nie kupi go raczej za 1100 USD. Z pewnością też nie za 4699 zł

    Darthnorbe   13 #73 20.06.2014 15:43

    @macminik
    Nie dziwie się, też bym nie kupił, z pewnością za 4699zł, już opisałem że nie jest warte więcej niż 3K zł.

    Pełnoprawny PC bym kupił z możliwością rozbudowy z i5 jakąś ciekawą grafą (R9?) i dyskiem ssd, monitorem 23 cale i jeszcze by zostało.

      #74 20.06.2014 15:58

    @eimi (redakcja)
    Ja u siebie mam 6GB i jednak trochę zaczynam płakać, jak zaczyna się piłeczka kręcić...

    PokerFace   9 #75 20.06.2014 16:21

    Jaki chłam by Apple nie wydało to macminik i tak będzie go reklamował i zachwalał :D "dla użytkowników domowych na rynkach rozwijających się" haha good joke już lecę do sklepu po nowego Imaca. Bardzo lubię twoje opowieści o historii Apple ale takie artykuły sobie odpuść.

    Darthnorbe   13 #76 20.06.2014 16:35

    @PokerFace
    Nie chcę nic mówić ale możesz mieć rację. Ja nigdy bym nie polecił urządzenia od M$ które kosztuje 2x więcej od konkurencji. A @Macminik to właśnie robi i jeszcze twierdzi że to super promocja.

    macminik   15 #77 20.06.2014 17:07

    Ależ ja go nie reklamuję i nie zachwalam. Wspominam o nim jako news i stwierdzam, że dla niektórych użytkowników ma to jakiś sens. Każdy jest gospodarzem własnych pieniędzy i jedni wydadzą na niego inni na coś innego.

    Czy ja bym kupił tańszą wersję iMaca ? Nie wiem. Z jednej strony na potrzeby mojej żony, jest wręcz sprzętem idealnym bo ona spędza głównie czas na www i na pisaniu tekstów przy czym nie lubi laptopów a tablet nie nadaje się według niej do pisania. Kompaktowa obudowa i minimum kabli jest też zaletą. Z drugiej strony... Mac Mini wyszedłby pewnie nieco taniej z dobrym monitorem.

    Dla siebie nie brałbym go pod uwagę, choćby z tego powodu, że ja nie mam czasu na siedzenie w jednym miejscu i pracę. Moje narzędzia to tablet i MacBook Air. A jak mam ochotę pograć, to XBox mi wystarcza.

    kriters64   7 #78 20.06.2014 17:07

    @PokerFace @Darthnorbe
    Ja ten wpis na blogu widzę jako czystą informację, ba nawet momentami poddającą w wątpliwość sens opłacalności zakupu tego sprzętu lub osobiste przemyślenia autora na ten temat, ale na pewno nie polecanie i namawianie co do zakupu.
    Lecz naturalnym jest że hejterska brać musi się zlecieć by udowodnić że ich nie stać :) lub przekręcić sens całego wpisu :) i udowodnić że ze złomu złożyć wyjdzie taniej :)

    Darthnorbe   13 #79 20.06.2014 17:16

    @kriters64
    Hmm no nie stać mnie płacić za coś 2x tyle niż jest warte. To się nazywa robienie ludzi w konia.
    Jak by w specyfikacji był dysk ssd i grafika chociażby radeon 7790 to bym mógł powiedzieć że jest dobra cena.
    Czy wystrzeganie oszustów to hejterstwo? Budżetowy sprzęt to jest tylko cena już nie.

    kriters64   7 #80 20.06.2014 17:34

    @Darthnorbe
    To nie jest robienie ludzi w konia bo cena i specyfikacja są przyklejone na wierzchu, i np. do dziennikarskich redakcji gdzie panuje jakaś choroba na makówki oferta może być dobra :)
    Boli Cię że są lodówki, telewizory, samochody, zmywarki, pralki za których cenę możesz mieć dwie albo i trzy z lepszymi bajerami :)

    Darthnorbe   13 #81 20.06.2014 17:42

    @kriters64
    Bajery w samochodzie? Ąż takim nerdem nie jestem.
    Wolę żeby samochód miał moc i się dobrze trzymał drogi, ale co kto woli.
    Pozatym dyskusja jest o PC.
    Masz rację apple nie robi z ludzi jeleni, ludzie którzy to kupują sami nie potrafią myśleć.

    kriters64   7 #82 20.06.2014 18:00

    @Darthnorbe
    "Masz rację apple nie robi z ludzi jeleni, ludzie którzy to kupują sami nie potrafią myśleć."
    Śmiałe twierdzenie i mocna teoria, powinieneś otrzymać tytuł "Doctora honoris causa" ale z Xanthią na spółę :)
    Dopisz tylko jeszcze i "powinni ich trzymać jak zwierzęta w klatkach" :)

    Darthnorbe   13 #83 20.06.2014 18:01

    @kriters64
    Nie, powinni iść na wybory :P

    Darthnorbe   13 #84 20.06.2014 18:09

    @kriters64
    Powiedz mi jak tak lubisz przepłacać to nawet Ci pomogę. Sprzedam Ci takiego iMaca za 6000zł.
    Jest lepszy bo droższy. Specyfikacja ta sama ale jest lepszy. Jesteś chętny?

    J3rzU   4 #85 20.06.2014 18:11

    @macminik, mam techniczne pytanko dotyczące Leoparda - jakbyś miał chwilę to daj cynk na maila: jerzu.tm@gmail.com
    Z góry dzięki ;)

    kriters64   7 #86 20.06.2014 18:26

    @Darthnorbe
    Mam już swojego iMaca late 2011 i służy mi dobrze, a dopóki służy nie planuję nowego zakupu :)
    Ale nigdzie nie napisałem że lubię przepłacać :) co najwyżej zdradzę Ci tajemnicę że w dużym stopniu kieruję się względami estetycznymi i ładnym designem wedle mojego subiektywnego gustu oczywiście :)

    Darthnorbe   13 #87 20.06.2014 18:29

    @kriters64
    Czyli nie przepłacasz? A gdybym się nazywał Steve Jobs to byś kupił?
    Tak to wygląda.
    Nikt kto kupił jakiś I-sprzęt nie przepłacił, tylko że te sprzęty są droższe nie wiadomo dlaczego, a gdy oferuję droższy sprzęt nie chcą. Religia czy ki pieron?

    kriters64   7 #88 20.06.2014 19:11

    @Darthnorbe
    Przepłacanie to również subiektywne odczucie, i nie ma z tym nic wspólnego jak nazwisko, religia, fanbojstwo, tak jak sugerujesz, w moim przypadku jest to wygoda czyli wszystko co mi potrzeba po rozpakowaniu łącznie z systemem na własność z programami i ich update i bez plątania się z kablami oraz ładny design (dla mnie na mój gust), takie trudne? a dla innych może po prostu "trendy" ? :)
    Ja z przyczyn które wymieniłem wyżej wiem dlaczego te sprzęty są droższe, ale by się przekonać lub nie, samemu trzeba je posiadać lub przetestować, ja zapłaciłem więcej dla wygody i nietuzinkowego wyglądu i nie czuje się jeleniem :) wręcz przeciwnie mam to czego oczekiwałem :) ale nie każdy musi się zgadzać z moim poglądem i odnosić te same wrażenia w czasie użytkowania.

    "Religia czy ki pieron?"
    Raczej pieron taki jak z piwem lepiej smakującym w pubie pomimo że w domu jest taniej z lodówki :)

    Darthnorbe   13 #89 20.06.2014 19:16

    @kriters64
    Przecież od lat standardem jest że jak wypakujesz pc z pudełka to bez grzebania działa wszystko.
    Pierwszy lepszy dell to ma wszysko a nawet lepsze podzespoły za parę stówek taniej:
    http://www.dell.com/pl/p/tablets-touch?cs=pldhs1&s=dhs&~ck=mn#!dlpgid=touch-...
    Ja kupiłem tylko telefon dla wyglądu i systemu ale on nawet był tańszy niż konkurencja.
    Właśnie różnicę wolałbym wydać na piwo w pubie.

    kriters64   7 #90 20.06.2014 20:55

    @Darthnorbe
    "Przecież od lat standardem jest że jak wypakujesz pc z pudełka to bez grzebania działa wszystko. "
    I ma na pokładzie iTunes, iBoks, iPhoto, iDVD, GarageBand, pakiet iWork, ? czy tylko jakieś wersje trial na 30 dni w tym antywirusa :)
    Czy naprawdę ciężko jest zrozumieć że dziś kupując Maca domowy użytkownik nic nie musi więcej dokupować lub doinstalowywać i czy ciężko jest zrozumieć że dziś rynek to głównie ZU którzy nie chcą się znać na komputerach nie chcą poświęcać im czasu a jedynie rozpakować z pudełka włożyć wtyczkę do kontaktu i ma działać, a nie zwracać uwagę na wyskakujące dymki ile to dni pozostało do końca wersji trial (np. MSO) za ile system przestanie być zabezpieczony bo kończy się okres próbny na antywirusa, i pewnie znowu zaraz wyjedziesz z argumentami że darmowe programy wystarczy ściągnąć i zainstalować, bo nie zrozumiesz że są ludzie co lubią mieć podane na tacy jak w restauracji, więc skąd zdziwienie że za wygodę, i usługę się zawsze płaci, może w Twojej głowie się nie mieści bo widzę że wszystko mierzysz własna miarką, ale znam ludzi z tytułami naukowymi którzy nigdy nie dotknęli klawiatury komputera tak jak by parzyła w palce, mój ojciec jak kiedyś chciałem nauczyć go podstawowych czynności to dostał palpitacji serca po dotknięciu myszki :)
    A gdy wam hejterom kończą się rozsądne argumenty i przekona się was że to moje pieniądze i moja decyzja zostaje ostatnia deska ratunku czyli religia do św. jabłka czyli macuserzy to sekta itp.
    owszem jest zjawisko mody trendu szpanu, ale robi to prawie każdy na każdym kroku z Tobą również, czy nie lubisz markowych ciuchów? obuwia? wody toaletowej? lepszej bryki? nie lubisz zabłysnąć wiedzą? wyglądem? tańcem? ile jesteś w stanie wydać by polepszyć swoją atrakcyjność by piękna płeć wzdychała na każde spojrzenie? Ty i tobie podobni dajcie sobie na luz bo w dzisiejszym szarym świecie każdy chce się wyróżniać, jedni marka komputera inni markowym obuwiem, a przypisywanie temu zjawisku charakteru religijnego świadczy tylko o niedojrzałym umyśle, prędzej zaakceptuję dzieciaka szpanującego iPhonem niż kogoś kto wypisuje takie dyrdymały, ale skoro sprzęt Apple ma tylu fanbojów to chyba musi mieć ten sprzęt w sobie jakąś magię skoro wywołuje takie emocje i chęć posiadania, na szczęście nie szkodliwym zjawiskiem w porównaniu do fanklubów piłki nożnej gdzie spory załatwia się maczetami.

    Ayaritsu   4 #91 20.06.2014 22:21

    Ludzie, spokojnie:)

    Każdy lubi coś innego:)

    Co do Apple i braku argumentów. Chcesz sensowne argumenty? Problemy z bezpieczeństwem. Pierwszy argument, nawet Windows w tej sprawie jest do przodu... Więcej nie podaje, bo nie chodzi mi o wytykanie jakie to Apple jest złe:)

    Co do innych zestawów. Racja. Na innych kompach/laptopach jest od grona chłamu i bez przeinstalowywania ciężko jest używać. Inaczej, da się...ale nie jest to miłe. Po przeinstalowaniu jest już dobrze i sprzęt dostaje kopa i tu muszę przyznać Ci rację, że wyciąga się Appla i ma się gotowe, ale nie ma się jednak połowy programów, które napisałeś. iWork z tego co pamiętam jest programem płatnym, a nie że wyciągasz i masz...musisz dopiero kupić. Taka mała dygresja. Ale z drugiej strony wyciągasz inny zestaw, podpinasz i też działa:) Różnica w tym chłamie:)

    Powiedzmy sobie szczerze. Apple jest dla osób które mają więcej zielonych i lubią się pochwalić:) Albo dla osób dla których ważny jest wygląd:) Jeśli cena była by podobna do cen innego sprzętu, to sam bym się zastanawiał nad kupnem i...wgrał tam inny system. Niestety jak już pisałem, system do mnie nie przemawia, ani nie jest w moim odczuciu stabilny. Ale system jest narzędziem tylko, co z nim zrobimy to już od nas zależy:)

    macminik   15 #92 20.06.2014 22:54

    iWork i iLife już nie są płatne zwłaszcza z nowy i komputerami.

    azory   2 #93 20.06.2014 23:05

    Ja bardzo dziękuje mac mini za te wszystkie wpisy. Ostatnio szukałem ultrabooka do 4000. Szukałem szukałem czytałem czytałem i kupiłem najtańszy. Air 13. Dokładnie 3699. Zacznę od początku. Klawiatura działa jak powinna. (żona ma zenbooka asusa i jest tragedia). Bateria nie ma co porównywać bo to komedia jak jest u konkurencji. Ekran. Każdy kto pisze że tn nigdy ten tn nie widział na oczy. Pieprzenie teoretyków bez pojęcia. Dysk. czy ktoś z komentujących był chociaż w ispot żeby spróbować jak to działa, bo mi się wydaje że nie. Zasilacz. Ile razy była naprawiana wtyczka zasilania po zahaczeniu nogą u konkurencji. Obudowa. BEZ PALCÓW WSZĘDZIE. Chłodzenie. Główna konkurencja SONY PRO bez porównania suszarka a cisza. Generalnie każdy kto nigdy nie korzystał będzie pisał jakie to drogie i niewarte swojej ceny. Proszę wszystkich opisujących aby chociaż poszli do ispot. Nie można krytykować bez poznania produktu z czystej zawiści.

    kriters64   7 #94 20.06.2014 23:36

    @azory
    " Nie można krytykować bez poznania produktu z czystej zawiści."
    Żądasz za wiele wszak zawiść to Polska duma narodowa :)

    StarterX4   10 #95 20.06.2014 23:47

    I tak strasznie drogi (za 4 tysiaki to bym kupił 4 kompy konkurencji i to z jeszcze lepszą specyfikacją), do tego jeszcze za słaby procek, 1,4Ghz to się miało z 10 lat temu za czasów Windows XP. Ten Mac na screenie jest taki cienki? ma to w ogóle jakieś wejścia? jak do tego się podłącza mysz i klawiature na USB? a kabel do prądu? rozumiem, że wszystko tam jest na Bluetooth, łącznie z podłączeniem do prądu?
    No chyba że gdzieś z boku są wejścia.

    StarterX4   10 #96 20.06.2014 23:47

    I tak strasznie drogi (za 4 tysiaki to bym kupił 4 kompy konkurencji i to z jeszcze lepszą specyfikacją), do tego jeszcze za słaby procek, 1,4Ghz to się miało z 10 lat temu za czasów Windows XP. Ten Mac na screenie jest taki cienki? ma to w ogóle jakieś wejścia? jak do tego się podłącza mysz i klawiature na USB? a kabel do prądu? rozumiem, że wszystko tam jest na Bluetooth, łącznie z podłączeniem do prądu?
    No chyba że gdzieś z boku są wejścia.

    kriters64   7 #97 20.06.2014 23:51

    @macminik
    "iWork i iLife już nie są płatne zwłaszcza z nowy i komputerami."
    Oraz smartfonami i tabletami.

    kriters64   7 #98 20.06.2014 23:58

    @StarterX4
    " że wszystko tam jest na Bluetooth, łącznie z podłączeniem do prądu? "
    Tak ale bez podłączenia do prądu, a jeśli nie BT to AirPlay lub Bounjour dla drukarek, jedyny kabel to zasilanie.

    sr57be45   5 #99 21.06.2014 00:36

    @Azory
    Generalnie ciężar wymiany zdań jest wokół obecności komputerów Mac w zwykłych placówkach budżetowych ( w sytuacji gdzie budżet państwa nie zamyka się na + a od lat tonie w kierunku dna), gdzie bez straty w funkcjonalności "edukacyjnej" można by oprzeć się na innych rozwiązaniach sprzętowo programowych czy to Windows lub Linuks.

    Jaka zawiść ? Zwykła kalkulacja. Pieprz zachowaj do potraw.

    Prywatnie każdy kupuje i płaci podatki za to co chce jeżeli nie ma ograniczeń co do używanego konkretnego oprogramowania.


    Już szukam ispotu za świetny pomysł wyróżniania produktu na czerwono bezpłatną dostawą, lecę :D


    @macminik
    "To wszystko zależy od tego, do czego komputery przeznaczone. Szkoły jednak lubią takie komputery, które się wstawia, łączy w sieć i działają. W szkołach nikt raczej nie zajmuje się grzebaniem w komputerach i wymianą kostek na szybsze, wolniejsze, większe mniejsze. Zresztą, jeśli porównasz oferty edukacyjne markowych producentów PC, to wcale nie są one aż takie tanie. Zazwyczaj w umowach jest klauzula, że wszystko wykonuje serwis a to wcale nie wychodzi tak tanio."

    Kiedyś się w podstawówce potrafili, i obudowa co miała tylko "dosa" dostała części pod 95 tylko część ekranów była jeszcze czarno biała, kilka systemów 98SE + kolor, ale wtedy nie było jeszcze przetargów pod gotowe zestawy.

    Czy szkoły publiczne zamawiają komputery dla ozdoby ? A prowadzącego zajęcia "informatyki" z pewnością przerasta włączenie całości w sieć ?

    Funkcjonalność nie do zastąpienia w funkcjach edukacyjnych ;)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/ILife
    http://pl.wikipedia.org/wiki/IWork

    Darthnorbe   13 #100 21.06.2014 11:23

    @kriters64
    Wszystko do korzystania z PC jest zaraz po uruchomieniu. itunes - wmp, itp itd.
    Antywirus jest na W8 wbudowany w system, z czym do ludzi?
    Nic nie wiesz o systemie a jak zwykle.

    "Czy naprawdę ciężko jest zrozumieć że dziś kupując Maca domowy użytkownik nic nie musi więcej dokupować lub doinstalowywać "
    To tak samo jak na PC przecież piszę.

    Ostatniej deski ratunku to ty szukasz a nic o windowsie nie wiesz.

    macminik   15 #101 21.06.2014 11:36

    @Darthnorbe

    No nie do końca tak jest. Wczoraj właśnie szwagierka kupiła Asus (budżetowego). Windows 8.1 ale nic z tego nie wynika. Milion programów z terminem przydatności od 15 do 30 dni z czego większość bezużytecznych. Komputer bez napędu CD/DVD (a kiedyś mówiono, że Apple jest głupie wypuszczając maszyny bez napędu) i praktycznie każde przywrócenie systemu wiąże się z ponownym czyszczeniem go ze śmieci.

    W pakiecie nie ma jakiegokolwiek programu do pracy biurowej. Owszem, jest demo Office na 30 dni. Jeśli chodzi o dołączane oprogramowanie, to niestety producenci PC leżą i kwiczą. Już nie mówię, że się nie da. Bo wystarczyłoby dać preinstalowany Open Office czy coś w tym stylu. Ale zwyczajnie im się nie opłaca. Lepiej zebrać kasę od producentów softu i walnąć milion programów demo a użytkownik niech se dupe urwie.

    Jeśli ktoś jest obyty z komputerami, zapewne znajdzie narzędzie i usunie ten śmietnik. Ale większość szarych użytkowników zwyczajnie wyciąga z pudełka i używa. Czasem nawet nie potrafiąc usunąć tego wszystkiego i przez kilka miesięcy klika pracowicie w przypominajki o konieczności rejestracji lub zakupienia pełnej wersji.

    Darthnorbe   13 #102 21.06.2014 11:42

    @macminik
    Akurat w tym że sprzedawali kompy bez CD to na plus, nikt z tego już nie korzysta, a oni tylko na tym zaoszczędzili.
    " Ale większość szarych użytkowników zwyczajnie wyciąga z pudełka i używa."
    I nie usuwają tylko używają.

    " przypominajki o konieczności rejestracji lub zakupienia pełnej wersji."
    Pomyliło Ci się chyba z piracką wersję bo na oryginale nie ma takich rzeczy. Ale jakim cudem mógłbyś to wiedzieć?

    Darthnorbe   13 #103 21.06.2014 11:49

    Czyli mamy dylemat. Dać informatykowi 50zł za usunięcie śmieci po producencie albo płacimy 2x więcej za sprzęt z jabłkiem i nie mamy śmieci. Fuck logic.

    macminik   15 #104 21.06.2014 12:11

    Skoro asus daje pirackie orpogramowanie.... cóż mogę powiedzieć na ten temat. Dać informatykowi 50 zł... czyli jednak nie jest to sprzęt gotowy do użycia z pudełka.

    Darthnorbe   13 #105 21.06.2014 12:15

    @macminik
    A kto powiedział że musisz? Masz wszystko co potrzeba a nawet więcej, Nie jest to konieczne do korzystania z urządzenia.

    macminik   15 #106 21.06.2014 12:23

    Nie jest konieczne... pewnie że nie. Zawsze można po każdym uruchomieniu 100 razy klinknąć, "later, later, later...." itd.

    Darthnorbe   13 #107 21.06.2014 12:34

    @macminik
    Eee, jak napiszesz sobie taki program gdzie będziesz musiał tak klikać to tak, w przeciwnym wypadku po prostu uruchamiasz pc i po minucie masz wszystko gotowe.

    macminik   15 #108 21.06.2014 12:46

    I to ma robić użytkownik, który kupuje komputer do internetu, przeglądania zdjęć i prac biurowej... świetnie.

    Michalk001   6 #109 21.06.2014 13:11

    Muszę odnieść się do dyskusji o iMac'ach w szkole. Dwa lata temu byłem na dniach otwartych w pewnej szkole w moim mieście. Jedna z pracowni była wyposarzona w ok 15 iMac'ów Model z 2007-2009 r. Placówka publiczna nie prywatna.

    Darthnorbe   13 #110 21.06.2014 14:39

    @macminik
    I to ma robić użytkownik, który kupuje komputer do internetu, przeglądania zdjęć i prac biurowej... świetnie.

    Tak. I wydawanie kasy do takich zastosowań więcej niż 2000zł to czysty idiotyzm.
    Obecnie każdy PC na rynku poradzi sobie z w/w zadaniami.

    Ja już wam pokazałem, tu nie chodzi o to że coś jest lepsze bo droższe.

    "Sprzedam Ci takiego iMaca za 6000zł.
    Jest lepszy bo droższy. Specyfikacja ta sama ale jest lepszy. Jesteś chętny?"

    To jak bierzesz? Muszę zmienić nick na SteveJobs to wtedy kupisz?

    Ayaritsu   4 #111 22.06.2014 11:09

    @Darthnorbe
    Stary, uspokój się:) Chcesz na siłę udowodnić, że sprzęt od Apple jest gorszy i brak Ci argumentów logicznych:) Nie bądź po prostu kolejnym napieniaczem, bo potem opinia osób które nie są za applem jest hm...właśnie taka:) Dużo krzyczą, brak argumentów:) Pobaw się, poczytaj i dopiero:) To, że fanatycy tego sprzętu będą za nim stali, jak za murem, to wiadomo już od dawna:) To że osoby z branży IT tego nie używają, to kolejna rzecz:) Są osoby których się nie przekona, choćby mieli tylko jeden argument za, a 500 przeciw:) @macminik jest typek którego się nie przekona i tyle:) Głową muru nie przebijesz, więc nie ma sensu:) Plus On ma logiczne argumenty, a Tobie ich brak:) Serio, chcesz się do czegoś doczepić, to zobacz co najpierw napisali inni:)

    Darthnorbe   13 #112 22.06.2014 12:32

    @Ayaritsu
    Serio, jakie?
    Gościu pisze że sprzęt od appla jest lepszy chodziaż droższy a specyfikacja jak z mojego kompa z przed 4 lat? WTF?

    enedil   9 #113 22.06.2014 13:09

    @Darthnorbe
    I jeszcze masz ładny plastik z tylu obudowy, i bateria trzyma aż 30 minut (!), i do tego świetny ekran 1280x800 na 15 calach.

    Rzeczywiście, lepszy kilkuletni laptop.

    Darthnorbe   13 #114 22.06.2014 13:16

    @enedil
    Mi bateria trzyma 4 godziny więc nie wiem o co kaman.
    Obudowa metal- wygląda jak nówka.
    Na 12 calach jak coś.
    I dałem za niego 600zł
    Po co przepłacać?

    macminik   15 #115 22.06.2014 14:32

    @darhnorbe

    Powiedz mi w którym miejscu napisałem ze jest lepszy ? Obawiam się, ze czas na konsultacje ze specjalistą bo zaczynasz myślec co powiedzieli inni i sam w to wierzysz.

    Pablo_Wawa   9 #116 23.06.2014 01:08

    Ale mnie rozbawił ten artykuł. A raczej Apple ze swoimi cenami. Taką kasę chcą na taki kiepski sprzęt? Ha ha ha...

    krisp   5 #117 01.07.2014 12:58

    Pablo_Wawa, u nas kasa chora ale w innych bardziej cywilizowanych krajach już nie. My zawsze patrzymy na ceny z naszego punktu widzenia i jest ok, ale apple i nie tylko patrzy na rynki bogatsze i tam szuka klientów. Przecież nawet ostatnie jakieś tam wyniki pokazały że apple ma problem z nowymi klientami, większość sprzętu kupują jednak obecni użytkownicy wymieniając sprzęt na nowy co rok, dwa a używki idą w trzeci świat. Poczekaj do jesieni jak nawiedzone jednostki pojadą do niemiec by stać i czekać na otwarcie sklepiku z elektroniką by kupić kolejnego ajfona i potem na forach pisać ja już mam a wy nie...

    laston   8 #118 28.07.2014 02:16

    @Darthnorbe jeszcze co do ceny to wiele amerykańskich firm ma przelicznik
    $1 == 1€ no bo czemu mają tracić na przewalutowaniu? :)
    I teraz tak w Niemczech ten iMac kosztuje 1100 €, tylko, że tam mają 19% VAT, więc jeśli doliczysz te nasze 4% więcej wyjdzie ~1136 € co w przeliczeniu na nasze da jakieś 4700+ zł

    Autor edytował komentarz.
    Darthnorbe   13 #119 28.07.2014 12:09

    @laston: Wiem, nie zmienia faktu że taki iMac w porównaniu z konkurencją jest drogi. W przeciwieństwie do macbooka w późniejszym wpisie @macminika gdzie jak napisałem żeby dopisać budżetowy (już bardziej niż iMac w porównaniu z konkurencją ultrabooków) to się na mnie wydarł od oszołomów.

    Autor edytował komentarz.
    macminik   15 #120 28.07.2014 13:24

    @Darthnorbe: Kolego, już kolejny raz insynuujesz że napisałem coś czego nie napisałem. Nie przypominam sobie bym napisał, iż jesteś oszołomem a tym bardziej bym się wydzierał. Bardzo proszę o wskazanie takiej mojej wypowiedzi, w której to uczyniłem.

    Odnosze wrażenie, że albo czytasz bez zrozumienia i dorabiasz do tekstu własne teorie, albo ich nie czytasz tylko wymyślasz i w to wierzysz. Tak czy inaczej, oczekuję abyś wskazał taką wypowiedź, albo trzymał się faktów a nie swoich fantazji.

      #121 22.06.2016 14:11

    Budżetowy iMac? wolne żarty? Mac i budżetówka? Nie powiem, sam korzystam z maca, ale kupiłem sobie macbooka z matrixmedia za 4900 zł i przynajmniej mogę go dowolnie sobie przenosić, a parametrami nie różni się jakoś strasznie :p

      #122 16.10.2016 16:49

    Za prawie 5 tyś mogę mieć dwa dobre, albo jeden ale porządny Pc który będzie do wszystkiego, od aplikacji po gry i to na kilka lat. Oj chyba te szpanerskie komputerki idą w złą stronę jak i iphon 7 i ios.

    macminik   15 #123 17.10.2016 08:54

    @antekaa (niezalogowany): za 3000 można mieć Żuka, którym przejedziesz z Punktu A do oj kto B i w dodatku możesz przewieźć buraki i ziemniaki. Po co kupować BMW za 80 tys, którym tez co prawda przejedziesz, ale buraków i ziemniaków nie przewieziesz. Oj w złym kierunku idzie BMW...,