Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Na czym polega sukces Siódemki i porażka Visty..?

Stało się tak jak prognozowano już dawno. Microsoft wydał nowy system i już nikt nie wspomina nawet zbyt często o jego poprzedniku jakim była Vista. Teraz przechadzając się po centrach handlowych już nigdzie nie zobaczymy komputera z Vistą, a sklepy komputerowe z dnia na dzień zmieniły swój wystrój i oklejone zostały reklamami "siódemki". Takie widoki miałem okazję podziwiać nie tylko w Polsce, bo i przejeżdżając samochodem przez kilka krajów Europy. W każdym z nich można się było natknąć na słynne już hasełko "Twój komputer. To proste", tylko w kilku językach. Tak więc nasuwa się pytanie, czy sukces Windows 7 to bardziej zasługa programistów czy raczej specjalistów od reklamy?

Dla mnie jako dla użytkownika Visty od dnia premiery raczej to drugie. Korzystając z siódemki przez kilka miesięcy nie natknąłem się zbytnio na jakieś spore różnice w wydajności (choć przyznam, że jest trochę lepiej). Jeśli chodzi o tą tak chwaloną przez Microsoft prostotę użytkowania systemu to według mnie jest to niepotrzebne popadanie w samozachwyt, bo te wszystkie ułatwienia, które tu znajdujemy są umieszczone tam gdzie nie powinny, bo skoro "Seven" to taki system dla przeciętnego Kowalskiego, to po co ułatwiać mu przy pierwszym starcie systemu utworzenie sieci domowej? Może się mylę, ale jeżeli ktoś jest początkujący i jego obsługa komputera sprowadza się do otwarcia Internet Explorera i wstukania adresu nasza-klasa.pl to tworzenie sieci domowej wcale nie jest mu potrzebne. Bo jeżeli jest początkujący to znaczy to tyle, że lepiej dla niego samego, aby nie udostępniał nikomu plików w sieci, której później nie potrafi odpowiednio zabezpieczyć. Kolejnym pseudo-ułatwieniem jest Aero Snap i Shake, które tak naprawdę są tylko zwyczajnym wodotryskiem w nowym systemie.

Nie chcę wyjść w tym momencie na takiego, który czepia się wszystkiego, ale naprawdę te wszystkie usprawnienia to tylko dokładanie niepotrzebnych bajerów do OS'a. Jak to wszystko ma się do Visty? A tak, że po jej premierze wszyscy narzekali na to, że za dużo w niej przezroczystości i animacji, że jest wolna i toporna w użytkowaniu. W moim mniemaniu jednak tych pierwszych, czyli zbędnych fajerwerków w najnowszym systemie jest jeszcze więcej, a faktycznie zauważalna większa wygoda użytkowania została tu przyjęta kosztem bezpieczeństwa. W przypadku Visty wszyscy narzekali na ciągłe komunikaty UAC, które wyskakiwały podczas wykonywania niektórych operacji i miały zwrócić naszą uwagę. Dla osoby, która korzysta z komputera do innych celów niż wysyłanie łańcuszków na śledziku i ma w tej dziedzinie trochę większe doświadczenie były faktycznie męczące. Jednak dla przeciętnego pana Kowalskiego, który dopiero poznaje tajniki Windowsa i klika co popadnie m.in. w narzędziach administracyjnych do których jakimś cudem dotarł taki komunikat Kontroli Konta Użytkownika, może być dobrym ostrzeżeniem, bo po przeczytaniu tegoż to komunikatu stwierdzi: "O tutaj mogę coś popier***[..]" i w ostatnim momencie kliknie anuluj. W przypadku "siódemki" większość okienek dialogowych UAC jest wyłączona i można sobie klikać nieświadomie w ikonki, aż do pierwszego bluescreena, a przecież w przypadku Visty można by go uniknąć.

Takie porównania mógłbym wypisywać do samego rana, ale ponieważ mamy dzisiaj Sylwestra, czyli ostatni dzień roku mam wiele ciekawszych zajęć na resztę dnia niż siedzenie przed komputerem, bo jeszcze gdzieś natknę się na artykuł w którym przeczytam, że najważniejszym wydarzenie mijających 365 dni była premiera nowego OS'a od Microsoftu. Nie chcę nikogo zniechęcać do niego, a tylko uświadomić, że cały ten sukces 7 i porażka Visty to nie robota programistów i specjalistów branży IT jakimi dysponuje gigant z Redmond, a speców od reklamy. Bo ci pierwsi dwa razy po prostu stworzyli system (który był lepszy pozostawię waszej ocenie), ci drudzy teraz postarali się o wiele lepiej niż przed dwoma laty, mieszając wszystkim w głowach publicznymi betami i wersjami RC gdzie sami mogliśmy wypróbować system (i wiele osób tak zrobiło), a wtedy w 2007 roku zdani byliśmy na słuchanie plotek i przypuszczeń moich zdaniem nie do końca słusznych.

Jeżeli chodzi o zbliżający rok to życzę wszystkim by był jeszcze lepszy niż ten, nie tylko jeśli chodzi branżę IT, a bardziej w waszym prywatnym życiu, abyście zawsze mieli tę możliwość dobrego wyboru jak było w przypadku najnowszego Windows'a ;) 

Komentarze

0 nowych
Xemidra   6 #1 31.12.2009 20:05

Osobiście miałem do czynienia z oboma systemami. Vista i 7 to "prawie" identyczne systemy, lecz musimy przyznać, że Vista jest jak nie udany prototyp a 7 to już wersja 2.0

Dzięki wersją beta i RC nowego systemu, użytkownicy mogli powiedzieć co im się nie podoba w Viście i co chcą zobaczyć w 7. Więc nie mów, że funkcje Aero Snap i Shake są zbędne, skoro są, to wielu użytkowników je zaakceptowało.

Funkcja "User Account Control" jest bardziej rozbudowana w nowym systemie i pozwala na ustawienie 4 różnych poziomów zabezpieczeń, łącznie na ten, który tak bardzo jest krytykowany Windows Vista.

Co do reklamy to przyznam, że o 7 to wiedziałem, a o Viście dowiedziałem się po premierze w wiadomościach. Jest to spowodowane, tym że Microsoft chce wycofać "nie udany prototyp" i zastąpić go powszechnie zaakceptowaną i współtworzoną wersją 2.0

"I tak źle i tak niedobrze" <-- nie ma ideału, są tylko nowsze, lepsze wersje.

  #2 31.12.2009 20:32

Witam chciałem tutaj zaznaczyć że niektórzy powinni najpierw przetestować system na dłuższą metę a później oceniać, ponieważ ja jestem tego zdania że najważniejsza jest sprawdzenie czegoś na własnej skórze, nigdy nie wierzyłem w różnego rodzaju pseudo testy była to tylko kwestia typu "kto więcej zapłaci" to zostanie najlepiej oceniony i tak to w rzeczywistości wygląda.
Owszem windows xp był kiedyś hitem, ale to było kiedyś..... i śmiało mogę stwierdzić że system jest lepszy pod każdym względem i nie tylko pod kątem gier.....jedynym problemem jakim może sprawiać ten system to że nie uruchomimy wszystkich starszych gier czy też programów.
Podsumowując, mając wcześniej viste, windows 7 jest upiększoną vista o wiele bardziej stabilną i kompatybilną wersją tego systemu pozbawioną błędów.
Osobiście polecam.

xomo_pl   21 #3 31.12.2009 20:36

Również używam visty i testowałem 7 (bete i rc) i mam identyczne odczucia jak mati810 odnośnie wydajnośći visty vs Xp- jest różnica ale niewielka.

ogólnie mówić z prawie całym wpisem się zgadzam oprócz 1 fragmentu:

"Teraz przechadzając się po centrach handlowych już nigdzie nie zobaczymy komputera z Vistą,"

daleko szukać nie trzeba: wystarzy iść do Media Markt , praktycznie wszystkie komputery są jeszcze z vist zainstalowaną do którwj dokładają voucher aktualizacyjny do 7.

-----------
"Funkcja "User Account Control" jest bardziej rozbudowana w nowym systemie i pozwala na ustawienie 4 różnych poziomów zabezpieczeń, łącznie na ten, który tak bardzo jest krytykowany Windows Vista."

zgoda ale szary user który na tylko IE i menu start nie ustawi UAC na najwyższy stopień dzięki któremu zmalały szanse zepsucia systemu przez niewiedzę....



xomo_pl   21 #4 31.12.2009 20:36

correct: miało być : ogólnie zgadzam się z całym....

  #5 31.12.2009 20:48

Zasmucasz mnie autorze tego artykułu. To, że dużo z wyglądu nie znaczy, że system nie zmienił się. Gdybyś go bardziej poznał lub poczytał fachowej literatury to byś wiedział o kluczowych zmianach, które zostały wprowadzone.
Pierwsze na co zwróciłem uwagę w "7" to tryb zgodności (zresztą działający rewelacyjnie). Również przeciętny Kowalski zauważy, że już nie wyskakują ciągle niebieskie ekrany... w przeciwieństwie do Visty.
Kwestia uruchomienia - bzdura! 7 uruchamia się szybciej od poprzednika. Potwierdzam sam, dodatkowo jest to udokumentowane w jednym z czasopism komputerowych. Życzę trafniejszych argumentów. Pozdrawiam, życzę szampańskiej zabawy.

mati810   5 #6 31.12.2009 20:50

Przepraszam, ze trochę złe sformatowanie tekstu, ale to mój pierwszy wpis na blogu i już poprawiłem czeka na akceptację.
Co do możliwości kupna kompa z Vistą to bardziej chodziło mi o takie przechadzanie się po sklepach i pierwsze odczucia. Wszędzie na wystawach i w ulotkach Seven jako kolejna nowość i cheć zdobycia klienta. Bo przecież nastoletnia Kowalska i jej mama potrzebują laptopa ładnego i na czasie ;)

mati810   5 #7 31.12.2009 21:04

@lukaszek_ms -> Ja nikomu nic nie narzucam, a jedynie wyrażam własne zdanie, a to chyba jest najważniejsze. Dotknąć czegoś i ocenić samemu, bo mnie obchodzi moje zdanie, a nie autora książki. Co do prasy to tak jak napisał kolega Predator322, to kwestia tego kto więcej zapłaci ;) A co do trybu zgodności to znajduje się on tylko w wersjach profesionalnych, a ja skupiłem się na początkujących użytkownikach. Co do kwestii uruchamiania to mam porównanie gdyż posiadałem oba systemy na tym samym komputerze i różnica wyniosła zaledwie kilka 2-3 sekundy.
Zapewne masz rację w tym co mówisz, bo każdy ma inne podejście do pracy z komputerem oraz do tego tematu Pozdrawiam.

Kpc21   10 #8 31.12.2009 21:27

Podziel na akapity ten wpis bo ciężko się to tak czyta.

mati810   5 #9 31.12.2009 21:29

@Kpc już poprawione i czeka na akceptację ;)

Pablo55   6 #10 31.12.2009 21:38

"Kolejnym pseudo-ułatwieniem jest Aero Snap i Shake, które tak naprawdę są tylko zwyczajnym wodotryskiem w nowym systemie. "
Tu się nie do końca zgodzę - Aero Snap naprawdę jest przydatną rzeczą, ale shake faktycznie - praktycznie tego nie używam.

  #11 31.12.2009 21:50

Nie znam Visty, nigdy nie używałem bo nie było potrzeby... Przez ostatnie 3 lata korzystałem na co dzień z Ubuntu, a XP traktowałem jako super zaawansowaną konsolę do gier (odpalaną może z jeden raz na miech). Obecnie pożegnałem Ubuntu i mam 7. Szczerze mówiąc skok szybkości jest zauważalny nie tylko w stosunku do Xp, ale nawet do Ubuntu (9.04, bo takie używałem)... jednak tłumaczę to sobie kupnem nowego kompa, bo inaczej gdzie bym znalazł te 850 MB ramu które zżera mi 7 ? Jak ma się 3 GB, to kij z tym :P

Jako trzyletni user Ubuntu, chciałbym podziękować MS za UAC... to jest boskie. Koniec z Xp i jego przelogowywaniem się na konto admina (bo pracuje zawsze na koncie zwykłego usera). Teraz, gdy mam coś zainstalować, albo zmienić ustawienia to UAC zadba o wyskakujące okienko z prośbą o hasło.. i już, takie proste. Przypomina to mi gksudo na Ubuntu. Zresztą nie wiem za bardzo, czemu ludzie tak narzekają na UAC, bo w gruncie rzeczy jestem przyzwyczajony do częstego wpisywania hasła na Ubuntu...

Jedynie nie za bardzo odpowiada mi nowy pasek zadań i tęsknię za zwykłą listą otwartych okien... Nie wiem jak tam inni userzy, ale ja pamiętając położenie prostokącików (symbolizujących otarte okna) na pasku zadań, klikałem raz i już miałem otwarte okno. Teraz muszę klikać 2 razy, jak mam otwarte co najmniej 2 okna tego samego programu... Miało być ponoć szybciej drogi MS, a klikam 2 razy więcej niż do tej pory i tracę czas...

Ogólnie jestem zadowolony z nowego systemu, tyle że MS znowu sobie strzela samobója ustawiając, że user zaraz po instalce używa konta admina... UAC nie pomoże za wiele.

ps. UAC mam ustawiony na domyślny, czyli ten pewnie najbardziej agresywny...

mati810   5 #12 31.12.2009 21:50

@Pablo55 może i faktycznie jeśli się przyzwyczaimy to i nam się przyda jednak do tej pory przez kilka lat wystarczały zwykłe suwaczki jeżeli chodzi o okno na pół ekranu, ale teraz przebiega to szybciej. Maksymalizacja tradycyjnie odbywa sie na dwukliku w pasek tytułu. Shake to to naprawdę niewypał i wodotrysk i tutaj mogę upierać się przy swoim z każdym kto sie sprzeciwi ;)

sirpasztet   3 #13 31.12.2009 22:33

A mi akurat funkcja Grupa Domowa spodobała się bardzo i korzystam z niej na co dzień. W końcu mogę bez problemu, bez ustawiania sieci, udostępniania folderów, ustawiania uprawnień i innych pierdół udostępniać pliki między komputerami.
Używałem Visty, teraz używam 7 i różnica w komforcie użytkowania jest ogromna. Chodzi o takie drobne sprawy jak kamerka, czy telefon który na 7 działa od razu po podłączeniu, brak zauważalnego spowolnienia w działaniu po 1,5miesiąca używania. Ogólnie stabilność jest większa. A do XP bym nie wrócił za nic, ostatnio korzystałem w bibliotece i jakiś taki.. toporny;P

Xemidra   6 #14 31.12.2009 23:45

Trzeba się po protu przyzwyczaić, nie można w nieskończoność odgrzewać tego samego kotleta.

Nawet jeżeli komuś coś się nie podoba w 7 to w sieci dostępnych jest wiele różnych programów dowolnie manipilującymi funkcjami jak i wyglądem nowego systemu.

Zapraszam do przejrzenia bazy danych Dobrych Programów oraz poszperania z "Wujkiem Google"

Marcin_S   5 #15 01.01.2010 12:24

Zgadzam się w 100% z autorem tekstu. "7" nie różni się zbytnio od Visty, poza tym, że jeszcze mniejszy nacisk kładzie na bezpieczeństwo. W wyglądzie też prawie nic nowego nie znajdziemy, a ludzie o dziwo zaczęli podziwiać wodotryski, których w Viście nie mogli ścierpieć.

mati810   5 #16 01.01.2010 12:57

@Marcin_S -> dokładnie ;)
Tylko w przypadku Visty o której mało wiedziano ludzie nie cierpieli ich z powodu słabego zainteresowania systemem. Przeczytali gdzieś jakiś głupi komentarz pseudoznawcy i brali sobie to do serca. W przypadku siódemki którego w wersjach testowych pobrano 8 mln razy poczuli na własnej skórze, że taki interfejs jest o wiele bardziej przyjemny niż w starym XP, od którego po 3 godzinach na lekcji bolą mnie oczy. Ja mimo wszystko też dobrze oceniam ten system, bo jest prawie jak Vista, a ta to też bardzo dobry system.

borzole   4 #17 01.01.2010 13:52

A gdzie konkrety? Nie bierz się za pisanie ocen, porównań i wniosków bez zebrania konkretnych argumentów.
Lanie wody na tym blogu, powoli obrasta w legendę.

pavelll   1 #18 01.01.2010 15:46

Powiem tylko tyle Microsoft stworzył viste z nadzieją na zyski! niestety system okazał się klapą pod względem sprzedaży, a przy okazji został zrównany z ziemią przez różnorakie serwisy, graczy i inne grupy. Więc co zrobić jeżeli sprzedaż idzie tak słabo zainteresowanie vista spada? sami znacie chyba odpowiedz

mati75   6 #19 01.01.2010 16:21

Ja się z kolegą zgadzam. Byłem betatesterem zarówno visty jak i sevena. To kwestia przezwyczajenia. Aktualnie windows xp to relikt, który powstał na początku zeszłej dekady. Vista to całkiem udany system tylko z powodu mentalności ludzi powstały takie, a nie inne opinię. Zaś windows 7 to takie second edition dla visty. Odniesienie do windowsa 98 nie jest tutaj przypadkowe.

antiferno   7 #20 01.01.2010 16:37

ja bede siedział na xp póki sie kalendarz w systemie nie skończy :)

mati810   5 #21 01.01.2010 17:21

@Pavelll oczywiscie - trzeba zrobic nowy system ;) Teraz przynajmniej wiemy, że Windows 8 bedzie czymś innym, bo siódemki MS nie musi poprawiać :D

  #22 01.01.2010 18:11

dobrze tak zwanie dobrze powiedziane 100% TRUE :)
Używam Visty i szczerzę jestem z niej bardzo zadowolony, siedzę na niej już pół roku i ani razu się nie zwiesiła, ani nie potrzebowałem formatowania.... xp to zaal(max 2/3 miesiące format ;/) nie wspomnąć już o dobrym marketingu seven

Otaq   4 #23 01.01.2010 21:40

@mati810
"Teraz przynajmniej wiemy, że Windows 8 bedzie czymś innym, bo siódemki MS nie musi poprawiać :D"

Jesteś pewien? Nie chodzi mi tutaj o to, że nic nie jest idealne i siódemkę też można poprawić... Bardziej zastanowiłbym się nad kwestią reklamowania Win7 jako "następcy XP" czyli w zasadzie system "taki sam, tylko lepszy". Nawet jeśli policzy się wszystkie zmiany i okaże się, że 7 znacznie różni się od XP to i tak gdzieś z tyłu głowy pozostaje świadomość, że "7 to taki nowy XP". A do XP wszyscy się przyzwyczaili.
Dlatego myślę, że jak MS zacznie reklamować 8 (czy jak go tam nazwą) to raczej odwoływać się będzie do sprawdzonych wzorców (czy to będzie 7 to się dopiero okaże, ale po entuzjastycznym przyjęciu myślę, że tak).

Pablo79   11 #24 01.01.2010 21:58

Powiem tak:
Przez 20 miesięcy na swoim laptopie korzystałem z Windows Vista Home Premium. Na samiuśkim początku była to wersja RTM. W tejże wersji praca z tym systemem była koszmarem, ciągłym przymulaniem itd, że próbowałem wrócić do XP ale nie wyszło bo nie mogłem znaleźć sterowników do tego laptopa. Więc zostałem z Vistą, Vistą z którą dało się pracować dopiero od wydania SP1 a potem SP2 chociaż też rewelacyjnych cudów nie było, system w dalszym ciągu chwilami długo myślał nad niektórymi prostymi nawet operacjami, zgoda parametry mojego laptopa może nie powalają (Intel Pentium Dual Core T2330 1,6 GHZ 4GB RAM DDR2 667MHz) ale dało się komfortowo i znosnie pracować. Na początku grudnia 2009 roku dokonałem przesiadki na Windows 7 Home Premium no i powiem że ja na swoim sprzęcie odczułem różnice na korzyść nowego OS-a. System odzyskał świeżość, jest bardziej konfigurowalny pod potrzeby zwykłego użytkownika, Aero Snap uważam za przydatną funkcję jak i również Jump List. Zaczęto w końcu odchudzać system z aplikacji dodatkowych jak Klient poczty, Windows Movie Maker wiem kropla w morzu potrzeb ale jest to mały kroczek w dobrym kierunku, mam nadzieje że w planowanym właśnie Windows 8 wyrzucą jeszcze Word Pad, Paint. Więc jak dla mnie Windows 7 może i jest Vistą 2 ale jest takim OS jakim powinna być Vista zaraz po premierze w 2007 roku. Zauważ że gdyby Vista była udanym systemem to Windows 7 zapewne nie ujrzał by światła dziennego tak szybko. Gdyby MS bardziej słuchał sugestii i uwag ówczesnych beta testerów Windows Vista to być może system ten byłby takim systemem jakim jest obecnie Windows 7.

mati810   5 #25 01.01.2010 22:16

@Otaq ja nie przeszło mi przez myśl, że siódemka jest idealna, ale jako idealna jest powszechnie znana i uwierz mi wspomnisz moje słowa gdy Microsoftowi po raz kolejny po "wspaniałym" systemie, uderzy głowa sodowa do głowy i wyda na szybko kolejny system nie przykładając już uwagi do tego czego chcą ludzie.

@Pablo79 - tu mogę odwołać się do wypowiedzi VPN z bloga dotyczącą monopolu GG na rynku (gratuluje autorowi dzisiejszego wyróżnienia ;) )
"Brak świadomości użytkowników GG co do istnienia alternatyw, niski poziom wiedzy informatycznej." to się odnosi również do tego co powiedziałeś na temat upychanego softu w systemie. Ludzie biorą to co podane jest na tacy i nie szukają nic lepszego. Mają IE, to po co im Firefox? Mają Outlook Expressa, to nie obchodzi ich co to Thunderbird itp itd. Nie mając tych programów w systemie sami muszą ruszyć zwojami i zainteresować się zamiennikami (sam się zdziwiłem gdy po instalacji siódemki musiałem ściągać Windows Live Mail ze strony MS). Nie dość że system odchudzony to i społeczeństwo się czegoś uczy ;)

  #26 01.01.2010 22:20

A co jeżeli Kowalski kupił 3 komputery, bo np. ma dzieci i chce zrobić sieć domową? :) Z pewnością narzędzie mu się przyda. A jeżeli nie zauważasz różnicy między 7 a Vistą jeżeli chodzi o szybkość mam na to dwa wyjaśnienia. Albo masz bardzo szybki komputer albo jesteś hipokrytą tak jak większość ludzi w tym kraju :)

mati810   5 #27 01.01.2010 22:23

@ Pablo79 - co do wydajności Visty na słabszym sprzęcie. Ludzie nie narzekaliby tak bardzo gdyby Microsoft nie zniżył od początku wymagań Visty i nie pozwalał na instalowanie ich na notebookach o konfiguracji Celeron M 1,86GHz, Intel GMA 950 i 512MB RAM. Ma takiego mój brat i fabrycznie posiada Vistę. Uruchomienie trwa ok. 3 minut Opera zacina się po otwarciu więcej niż dwóch kart. Gdyby byli od razu szczerzy i nie ściemniali że jest taka mało wymagająca i zabronili jej instalacji na takim czymś nie było by gadki o jej zamulaniu na wszystkich forach. A tak pan Jan Kowalski kupi takie coś i później narzeka gdzie popadnie na Viste ;)

mati810   5 #28 01.01.2010 22:28

@PDG jeżeli Pan Kowalski kupi 3 komputery dzieciom to na pewno jest na tyle odpowiedzialny, że sam miał już trochę do czynienia z pecetem. Wtedy potrafi dopilnować dzieciaka w sieci i sam coś już potrafi. Jeżeli kupuje komputer z zamiarem stworzenia sieci to jakieś pojęcie oo tym ma i wtedy już nie jest noobkiem w dziedzinie Windows. A co do prędkości to mam średniej jakości komputery i na prawdę różnica jest żadna ;) Mówię oczywiscie o Viscie SP1 i 2 nie RTM, bo tamta to dno ;)

  #29 02.01.2010 10:26

Ojcu który kompa nie miał nigdy swojego wybraliśmy laptopika sony z windows 7. Jak siada teraz na czymś innym marudzi brakuje mu z nowego systemu:
-aero snap!
-podglądu każdej otwartej zakładki na pasku start.

Windows ładniej wygląda może to są zmiany kosmetyczne ale tylko ktoś kto używa komputera od 5 lat może być zdania ze to vista sp3 czy tam vista 2.0 . Pamiętacie różnice między 95 98 me 2000 a xp. Zawsze to samo ! ZAWSZE! powstaja 3...(4) obozy:

-ultra pro - używa wersji systemu 2 tył albo jeszcze dalej(dziś xp, 2000) twierdzi że jest pozbawiona zbędnych wodotrysków a funkcje te same:)

-Fan boye poprzedniego systemu (a bo kupili kompa z nim jest wszystko oki, to po co kase wydawać na nowy)

-I ludzie którzy najwiecej o nowym systemie wiedzą reprezentanci dwóch poprzednich grup widzieli go na youtubie u kolegi na wirtualnej maszynie lub zainstalowali bete na 2 dni.

-% czwarta grupa to inne systemy ale na polskich forach na przestrzeni lat byli to raczej linuxowcy. Super ultra pro ludzie którzy nie przejmowali sie że nie ma sterownika do czegoś... sami go pisali. Gra nie chodzi oki! napiszemy swoją:D Nie no bez obrazy sam mam na netbooku ubuntu z kde4 bo mi sie podoba:D

Każda z tych grup niczym naziści twierdzi że ma 100% racje i na forach przekonuje innych do swojej racji.

Wpiszcie w google "nowy XP 2000 98) poszukajcie rozmów na forach jak to kiedyś było:D

"za wielkie wymagania" "tylko jakieś wodotryski" "komp wolniej chodzi" ---- nie nie to nei o viscie tylko xp:D A teraz można to dopasować do 7 :D

Ja tam lubie 7 mam za darmo od szkoły wygodna szybka niezawodna nie pamietam by sie zawiesiła. Mam kupe czasu ten system nie formatowałem nic dyski mam czerwone wszedzie śmieci jakieś programy a system chodzi... Viste miałem też długi czas jednak nei była tak odporna na zaśmiecanie interfejs aero był bardzo zamulający na tym samym kompie w viscie go wyłanczałem a w 7 nie przeszkadza mi wogole:) Pozatym w viscie aero tylko wyglądało tutaj już jakoś wspomaga nasza prace:)

mati810   5 #30 02.01.2010 11:45

@Kocur idź się prześpij i nie gadaj głupot ;)

  #31 02.01.2010 11:54

A ja powiem wam dlaczego tak naprawdę poległa Vista, ponieważ:

- system został wydany 3 lata temu, a 3 lata temu były trochę gorsze komputery niż teraz przez co ludzie co mieli 256 lub 512 mb ramu narzekali na wydajność i strzelili focha na Vistę, a teraz maja już komputery z 2 gb ramu na pokładzie, zainstalowali Win 7 i cieszą się że wszystko działa.

- po premierze Visty nie wszystkie programy od razu działały pod Vistą np GG przez co rozczarowane dzieci gg strzeliły focha na Vistę, a tak naprawdę po 2-3 miesiącach już wszystkie aplikacje były kompatybilne z Vistą.

- a że nie było wielkiej reklamy takiej jaką ma Windows 7 to system się źle przyjął. A tak naprawdę Microsoft wiedział, że tak będzie i Vista była systemem doświadczalnym, ale o tym to nieliczni wiedzą!!!

mati810   5 #32 02.01.2010 12:00

@Krasnaaal1 całkowita racja, ale co do GG to nadal nie działa na Viście nawet wersja 10, jeżeli ta nie ma Service Packa 1 :D

Banan   10 #33 02.01.2010 12:04

Ja jestem na Viście i nie chcę przepłacać z 7, bo Vista nie jest wcale gorsza zaczekam do kolejnego systemu. Teraz zbieram na nowy procek, płytę główną i ram ;)

Ostatni Mohikanin   26 #34 02.01.2010 12:08

Vista została skrytykowana i niechętnie przyjęta przez użytkowników ze względu na spore zmiany w interfejsie w stosunku do XP. Starzy XP-kowcy zgubili się w Viście, więc uznali, że jest "fuj" i "be". Pojawił się Windows 7. Nawet ten, kto go na oczy nie widział, twierdzi, że jest super, nie widząc przy tym ogromu podobieństwa do Visty.

mati810   5 #35 02.01.2010 12:20

Nie wiem czy dobrze pamiętam ale chyba Docent zrobił kiedyś demonstrację dotyczącą tego jak w pierwotnym zamyśli wyglądała Vista jeszcze w 2003 roku gdy system znany był jako Longhorn i mało kto o nim wiedział, więc polecam obejrzeć.

  #36 02.01.2010 15:17

@Adamoo83

Również używam Windows 7 i rzeczywiście jak się pracuje na koncie uzytkownika to pewne zmiany muszą zostac zatwierdzone na modłę gksudo/kdesu jak w Linuksie ALE muszę zaznaczyć że zostało to totalnie idiotycznie zaimplementowane choć z punktu widzenia bezpieczeństwa jest niby lepsze (chociaż mało się znam i może te podejście może przedstawiać więcej problemów niż korzyści) a mianowicie ciągłe pytanie o hasło np. usuwasz jakąś ikonę z menu start do której potrzebujesz uprawnień, ok wpisujesz je, chcesz parę sekund później usunąć kolejną i co?? Musisz znowu wpisać hasło pomimo że parę sekund wcześniej udowodniłeś że masz uprawnienia, przy niektórych operacjach staje się to naprawdę uciążliwe i aż się prosi o "zapamiętanie" uprawnień na parę minutek. Oczywiście nie mówimy o zapamiętaniu uprawnień do wszystkiego tylko do konkretnej czynności jak to się odbywa w linuksie. Generalnie system jest w porządku choć zdarzają się totalne zwiechy przy których muszę czekać minutę aż system "zakapuje" o co kaman (choć możliwe że jest to wina źle napisanej aplikacji). Pozdrawiam

  #37 02.01.2010 17:00

longhorn ... to nei pierwotna vista
zupełnie inny projekt, inne jądro.W 2005 prace nad longhornem zostały zawieszone. I MS rozpoczoł budowe visty na jądrze server 2003. Kilka technologi pomysłów z longhorna znalazło sie w windows vista. Kilka dopiero w windows7.


Polecam na youtube zobaczyć zapowiedz(wczesna pozniej zmienił sie styl okienek i troche przeprojektowali wszystko.) Win FS też warto zobaczyć film demonstracyjny. (win fs był w bulidach ale jedyne co robił to zamulał:P ).

Nie polecam prezentacji na DP.pl bo dotyczy ona wczesnego bulidu i mało ta mam nowego. Testowałem wczesny bulid jeden ale miał dodatkowo proste animacje w folderach(podgląd pliku tak drgał).

Ostatnio bawiłem sie projektem longhorn reloaded bazuje na ostatnim bulidzie(przed ostatnim bo ostatni jest mało stabilny)ale okazało sie że efekt projektu jest bardzo niebieski w praktyce. Instalacja systemu 3 ekrany niebieskie a pozniej tak bez przyczyny od czasu do czasu:D jak w windows ME:D

Vista zła nie jest nei ma też co na nia marudzic:) Złe wrażenia spowodowali bardziej producenci zestawów komputerowych laptopów. Które z 512ramu nei radziły sobie z vista. A jak już było lepiej z podzespołami to dawali tyle niepotrzebnego softu który działał w tle ze no musiało to zamulać:D Fakt że 7 jest dobrze reklamowany ale tym razem MS nie zawiodło, i ma sie czym chwalić bo system jest poprostu dobry bez rewolucji ale to dopracowany system nikt nei marudzi i nie pisze że czeka na SP :D

mati810   5 #38 02.01.2010 17:21

@lyba zgadzam się w 100%, a co do longhorna to faktycznie źle się wyraziłem. Kilku rzeczy również się dowiedziałem od Ciebie, których sam nie wiedziałem więc Twój koment zasłużył na plusa :D

mati810   5 #39 02.01.2010 17:21

Nie dostaniesz plusa, bo nie masz konta :D

Otaq   4 #40 02.01.2010 18:26

@BenderBendingRodriguezz (niezalogowany)

Akurat patent znany z Ubuntu z zapamiętaniem na chwilę uprawnień jest kiepski od strony bezpieczeństwa... Teoretycznie jakiś złośliwy kod mógłby się wykonać z prawami administratora w czasie trwania tego okresu (ale można ustawić żeby nie pamiętał uprawnień, tylko za każdym razem pytał o zgodę).
W tym względzie UAC w Windowsie jest lepszy (chociaż mniej konfigurowalny). Gorszy jest natomiast od strony wygody. Nie chodzi mi o to, że trzeba potwierdzać każdą akcję wymagającą wyższych uprawnień. Raczej o to, że komunikaty UAC nic nie mówią... UAC miał w zamyśle chronić przed różnego rodzaju wirusami i w ogóle malware. W praktyce w Viście służył tylko i wyłącznie denerwowaniu użytkownika (co wymuszało odpowiednie pisanie aplikacji, żeby nie potrzebowały wyższych uprawnień i nie były denerwujące - czyli działał na plus, ale nie tam gdzie trzeba). W Windows 7 UAC został złagodzony i nie wyskakuje co chwila (można zwiększyć "czułość" do takiej jak ma Vista) i jest to "wielka zaleta Windows 7 w porównaniu z Vistą" :P
Z jednej strony może to rzeczywiście pomóc uniknąć infekcji (np. otwierasz stronę internetową i wyskakuje okienko z żądaniem podniesienia praw), ale z drugiej większość użytkowników i tak albo będzie z przyzwyczajenia klikało "OK" (założę się, że mało kto kliknie "Anuluj") albo po prostu wyłączą to ustrojstwo. UAC po prostu nie wyświetla ani jaki program ani co chce zrobić... Niby jest do rozwinięcia przycisk "Szczegóły", tylko że nie daje on żadnych szczegółów.
Jeśli dobrze pamiętam wyświetla się informacja w stylu "Aby wykonać tą akcję potrzebne są wyższe uprawnienia. Czy chcesz podnieść uprawnienia?". Albo coś w tym stylu.

Inventer89   6 #41 02.01.2010 22:26

Na czym polega sukces Siódemki i porażka Visty..?

Zacznijmy od porażki Visty:
Vista śmiga na 2GB RAM, podczas gdy podczas testów beta codziennością były komputery z 1GB RAM. Publiczne bety też nie były przychylne bo o ile redakcje testujące sprzęt mogą przeprowadzać testy na lepszym (i bardziej dobranym) sprzęcie, o tyle zwykły user nie ma wyboru i jest skazany na swój (nie pierwszej świeżości) sprzęt. Niektóre testy były też przeprowadzane przy 512MB RAM.
Windows XP śmiga przy 512MB RAM. Jednak mało kto pamięta że w 2001 roku codziennością były komputery z 128-256 MB RAM.
Swoją rolę odegrał też wszechobecny Internet - użytkownicy pisali o samych negatywach Visty: ciężka, za dużo wodotrysków, nie ma sterowników, UAC... No właśnie, ten nieszczęsny UAC - wiele osób na to narzekało, nie mając pojęcia że jest to dla bezpieczeństwa systemu (oraz nie zawsze informując że owe powiadomienia można wyłączyć), a co więcej taka forma ochrony jest obecna na innych systemach (nie tylko Linuksach ale i Mac OS). Nie wspomnę również o osobach które nie mając własnego zdania przyłączają się do grupy "znawców" mówiących że "Vista jest be".
Brak sterowników dla Visty był spowodowany zbyt późnym wydawaniem ich przez producentów sprzętu a także zmianą jądra - XP to 5.1, Vista - 6.0. O ile XP miał zmienione jądro i korzystał ze sterowników pod Win2000, o tyle Vista ma napisane jądro od nowa (po reorganizacji prac po porzuceniu Longhorna).

Sukces Siódemki:
Minęło 2,5 roku - moc obliczeniowa podzespołów komputerowych wzrosła dwukrotnie, a wymagania pozostały bez zmian. Wszystko co było w Viście, w 7 zostało udoskonalone (poziomy w UAC). Problemów ze sterownikami nie ma ze względu na lepsze przygotowanie producentów oraz jądro - Windows 7 posiada zmodyfikowane jądro Visty - wersja 6.1 - instalując Windowsa 7 (MSDNAA) na laptopie z Vistą OEM 90% sterowników z Visty działa pod 7. Na dokładkę sam Microsoft chcąc mieć większą siłę przekonania sam jest przeciwko "złej Viście". Z ciekawości patrzyłem na porównania systemów na stronie samego Microsoftu - porównanie jest tak zrobione że tylko użytkownicy którzy głębiej poznali Vistę są w stanie zauważyć że Vista jest pokazana ze złej strony (i niekoniecznie prawdziwej!). Do tego dochodzą jeszcze testy: "Windows 7 działa na dotykowych ekranach!" To nie sztuka - Vista działa na dotykowych ekranach (testowałem ją w wersji polskiej na dotykowym 24" ekranie HP), różnica jest rozpoznawanie pisma polskiego.
No i Aero nie jest już tylko bajerem. O ile z Shake nie korzystam, o tyle Snap, Peek, czy okienko podglądu WMP z podstawowymi funkcjami jest całkiem przydatne (oby twórcy zewnętrznego oprogramowania to dostrzegli). Pasek zadań ma zalety (podczas transferów pliku widać postęp transferu), szkoda jednak że nie ma możliwości powrotu do tradycyjnego paska zadań. Pozytywne w 7 jest usuwanie aplikacji i funkcji oraz brak galerii i poczty. Już w Viście korzystałem z zamienników w wersji Live. Jedyne czego mi brakuje w 7 to brak sidebara, ale już sobie poradziłem ściągając odpowiedni gadżet :)

mati810   5 #42 03.01.2010 11:40

@up -> Nic dodać, nic ująć ;)

  #43 03.01.2010 20:31

Tekst bardzo mi się podoba, jak najbardziej popieram.
Sam nie rzucałem się na Vistę, dalej pracuję na XP.
Microsoft robi tutaj brzydkie rzeczy, spece od reklamy też.
Zaczynam natomiast myśleć o siódemce, ze względu na wsparcie.
A nie wiem na co komu interfejs przeźroczysty i inne duperele. Ja tam wolę szare kwadratowe okienka, czarną tapetę i proste, szybkie programy. Nie przeszkadza mi to bawić się w photoshopie, czy robić cokolwiek innego, powiedział bym że nawet ułatwia.
Vista jest dla przeciętnego Pana kowalskiego bo jest bezpieczna, ładna i łatwa. Może czas zrobić system dla zaawansowanych użytkowników? Zeby nie musieli się męczyć z dostosowywaniem każdego duperela pod wydajną i przyjemniejszą pracę?
Pozdrawiam ;]

  #44 04.01.2010 11:14

Spróbujcie przesunąć puste miejsce z rozszerzonej partycji i dołączyć do systemowej porażka już na samym starcie taki ZONK bez botowanego partition magic się nie obyło wiec po co dodali zarządzanie dyskami skoro i tak prawie nic tam się nie da zrobić?

mati810   5 #45 04.01.2010 11:46

@AntyVista - zależy czy portafisz obsługiwać ten menadżer. Ja po użyciu Partition Magic (na siódemce) zabiłem partycję i 27GB poszło... w las ;) Przy użyciu menadżera natomiast tworzyłem i poszerzałem tę partycję, korzystająć z niego na Viście.

  #46 12.01.2010 23:37

A ja wam powiem jak to wygląda podczas dużego obciążenia systemu. Używam Visty do obróbki video, i innych hardcorowych prac graficznych. Uruchomiony na raz illustrator, premiere, after, flash bridge i photoshop to norma. Do tego windows media plejer, utorrent, skype outlook, no i 'podoobno' zamulacz kaspersky.

Prawda jest taka, że vista ******* aż miło.
Jako fanboy microsoftu, testowałem chyba ze 3 siódemki.
Do grafiki i video się nie nadają - tu potrzeba stabilnego systemu, a niekompatybilność z softem, i cherlawe (póki co) sterowniki nie pozwalają na wydajną pracę.

Druga prawda pewnie was zdziwi - vista jest szybsza.
WMP, ogólny "feeling" poruszania się po systemie i czas reakcji
jednoznacznie wskazuje na vistę. Dlatego też pozostaję przy tym na prawdę świetnym (i bądź co bądź dojarzałym w porównaniu do 7 systemie)

Jedyne co boli to brak nowinek z siódmego interfejsu.
Chłopaki z labs'ów MS odwalili kawał dobrej roboty.
(piszę to jako projektant i miłośnik nowoczesnych interfejsów)

Czego nie mogę zdzierżyć? Ano jednego - za czasów Gatesa winda była dość ascetyczna, parę tapet - dwa, trzy kolory i basta. Czysto i schludnie (może nie xp - raczej vista) a Balmer czy który tam rządzi wyglądem, wpuścił 1000tapet, 1000kolorków, ******-komercyjne graficzki, aż przykro się robi. Próbując upodobnić się do *********, zatracili swój styl.

Polecam oglądnąć sobie microsajty MS - zobaczycie o co mi chodzi. Czysto i nowocześnie - na prawdę mają świetnych grafików///PZDR

  #47 20.01.2010 09:32

Myślę, że jednak jest w tym sporo prawdy. Wielu użytkowników pecetów mówiło na lewo i prawo, że Vista jest "do bani", a tak naprawdę byli to ludzie, którym dalibyśmy Gentoo i też by sobie poradzili, bo codziennie klikają tylko na ikonkę Firefoksa i GG. Gdy ktoś podłapał plotę, że Vista jest kiepska, chciał popisać się wiedzą informatyczną i zorientowaniem w tym co dzieje się w świecie IT, więc też powiedział, że "Vista jest do bani".

Jaki jest kolejny fakt? Taki, że Vista bierze ok. 900 MB ram na starcie (bez optymalizacji). Jeśli ktoś miał na swoim komputerze XP i nagle zainstalował Vistę, która bierze 4x więcej pamięci, to na pewno odczuł "zamulenie" mniejsze lub większe. Jeśli ktoś miał do niedawna Vistę i zainstalował Sevena, który zużywa nieco mniej pamięci, to zauważył PRZYŚPIESZENIE i dlatego stwierdza, że jest to dobry system.

mati810   5 #48 22.01.2010 07:38

@młodszy6 - dokładnie tak. Jeśli mam być szczery to nawet mój nauczyciel OS stwierdził, że Vista jest do bani (7 też), ale tu jego zdanie mnie nie obchodzi, bo sam powiedział, że instalował Viste na siedmioletnim laptopie, a z siódemki nie korzystał wcale dopiero zrobi to gdy kupi nowego lapka. Wtedy powie, że 7 jest świetny, ale to już będzie zasługa jego komputera ;)

  #49 16.05.2012 23:58

testowałem xp .viste. 7 i według mnie i vista jest dobrym systemem mam juz ja od 5 miesięcy i nic nie zrobiła żeby dostała minus a xp już bym 3 razy robił format a w 7 ze 100 razy odzyskiwał system ,wiec sadze ze vista jest dobrym systemem a mowia ci co mowia ze jest zla i do,.... (cztery litery) albo nigdy jej nie mieli albo sie nie znaja a znają sie przywaznie ci co mówią tak jak ksiądz na kontrabandzie kolumbijskich monet wiec nie mowcie ze vista jest zly a 7 to wypas itp bo najpierw zróbcie testy a potem oceniajcie