Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Windows 8 - brakujące opcje

Z Windows 8 korzystam od czasu udostępnienia publicznie dostępnej wersji Consumer Preview, następnie używałem Windows 8 Release Preview, a w końcu wersji finalnej. Przez ten czas mogłem zapoznać się z zaletami i wadami nowego interfejsu. W tym wpisie postanowiłem podzielić się spostrzeżeniami na temat tego co mogłoby być zrobione lepiej, oraz jakich opcji brakuje w interfejsie najnowszej odsłony najpopularniejszego systemu operacyjnego.

Wyłączanie komputera - czy można było prościej?

Zacznę od rzeczy, która najbardziej zdziwiła mnie podczas pierwszego kontaktu z nowym systemem - umieszczenia przycisku umożliwiającego wyłączenie, uśpienie lub ponowne uruchomienie komputera. Wybór miejsca w którym przycisk się znajduje jest dla mnie chyba najbardziej niezrozumiałą decyzją podjętą przez projektantów nowego interfejsu. Znacznie wygodniejszy byłby przycisk umieszczony tak jak na obrazku poniżej.

Przyspieszyłoby to dostęp do tej dość często używanej funkcji, a przede wszystkim ułatwiłoby znalezienie jej podczas pierwszego kontaktu z nową wersją Windows.

Dowolne ułożenie kafelków na ekranie startowym

Kafelki wyświetlane na ekranie startowym mogą być układane w różny sposób. Niestety nie ma możliwości naprawdę dowolnego ich ustawienia. Kafelki mogą być rozmieszczone wyłącznie obok siebie. Jest to dosyć irytująca cecha. Przykłady pokażę na ilustracjach.

Ustawienia kolorystyki okien

System Microsoftu już w starych wersjach takich jak Windows 98 oferował dość duże możliwości zmiany kolorystyki wyświetlanych okien. Windows 98 pozwalał na przykład na wybór koloru paska tytułowego, ustawienie koloru tekstu wyświetlanego jako tytuł okna a nawet zmianę używanej do tego celu czcionki.

Windows 8 powinien posiadać podobne okienko, oczywiście w nowocześniejszej formie.
Niestety użytkownicy zostali pozbawieni możliwości bardziej zaawansowanej konfiguracji wyglądu systemu. Przywrócenie tej opcji pozwoliłoby wyeliminować problem jakiego doświadczają zwolennicy ciemnej kolorystyki - niewidocznych elementów.

Lepsza integracja Modern UI i pulpitu

Często krytykowaną cechą Windows 8 jest niespójność wyglądu nowych elementów takich jak ekran startowy i tradycyjnego pulpitu. Jednym z powodów jest zastosowanie innych kolorów oraz rozdzielenie opcji personalizacji wyglądu pulpitu i Modern UI. Moim zdaniem wszystkie opcje dotyczące wyglądu systemu powinny zostać pogrupowane w jednym miejscu, powinna istnieć możliwość ustawienia identycznej kolorystyki zarówno okien jak i ekranu startowego. Opcją, której bardzo brakuje jest również możliwość ustawienia własnego obrazka w roli tła ekranu startowego.

Opcjonalne uruchamianie aplikacji Modern UI w trybie pulpitu

Ciekawą rzeczą, której brakuje w Windows 8 byłaby możliwość opcjonalnego uruchamiania aplikacji napisanych dla Modern UI w trybie pulpitu. Realizacja takiej funkcji mogłaby wyglądać na przykład tak jak na poniższym obrazku.

Opcja dla tradycjonalistów - menu start

Windows 8 przez wielu krytykowany jest za brak menu start. Pozostawienie możliwości wyboru pomiędzy tradycyjnym menu a ekranem startowym z pewnością przysporzyłoby nowemu systemowi więcej zwolenników. Opcja ta byłaby szczególnie ciekawa w połączeniu z wspominaną wcześniej możliwością uruchamiania aplikacji Modern UI na pulpicie. W Windowsie XP gdy wprowadzono nową wersję menu start nadal można było wybrać klasyczny wygląd. Dlaczego tym razem nie pozostawiono wyboru?

Podsumowanie

Nie jest prawdą, jak sądzą niektórzy, że na Windows 8 nie da pracować. Po przyzwyczajeniu się do nowych rozwiązań praca może być naprawdę wygodna. Jednakże da się odczuć pewne nieznaczne braki w nowym interfejsie. Wprowadzenie kilku usprawnień pozwoliłoby uczynić korzystanie z systemu jeszcze wygodniejszym, a także umożliwiłoby dostosowanie interfejsu do różnych potrzeb i upodobań.

 

windows

Komentarze

0 nowych
k1b1c   6 #1 22.11.2012 17:51

Fajny wpis :)

michoo_05   7 #2 22.11.2012 20:21

Mi też się nie podoba to, że nie ma zaawansowanych opcji co do ustawień wyglądu okien i paska zadań.

xomo_pl   21 #3 22.11.2012 20:43

odnośnie wyłączania komputera- idiotyczne ulokowanie tej funkcji jest pewnie związane z ideą metroUI jako interfejsu tabletowego- tabletu z reguły się nie wyłącza a jeśli już to jest do tego przycisk na obudowie tabletu- ja wiem, że nie ma to odzwierciedlenia w rzeczywistości- czyli dużo ludzi wyłącza tablety, w tym ja ale takie jest założenie twórców- IMO kretyńskie ale tak jest i tyle....

Od siebie dodam, że świetnym miejscem na wyłącznik byłoby menu wyświetlane w planszy modern po kliknięciu na awatar...

a co do braku personalizacji kafelków jak i reszty to się zgadzam całkowicie. Mnie brakuje jeszcze do tego możliwości włączenia przezroczystości okien jak to było w viscie czy 7.
Tryb pulpitu wygląda podobnie wstrętnie jak ten z XP...

michal.b1990   4 #4 22.11.2012 21:10

@zomo_prl
Zgadzam się co do przezroczystości. Powinna zostać możliwość jej włączenia zwłaszcza, że w wersjach testowych (Consumer Preview i Release Preview) była, i wyglądało to moim zdaniem nawet ładniej niż w 7.

@k1b1c
Dziękuję :)

Autor edytował komentarz.
  #5 22.11.2012 21:15

Wedlug mnie system jest super,pomimo zmian dobrze mi sie na nim pracuje mialem systemy xp 7 i czas na 8 mam ja od tygodnie wersje Enterprise aktywowana i jest poprostu fascynujaca,Polecam :)

Vanshei   15 #6 22.11.2012 21:56

co się tak tego zamykania uczepili?
Czy już nikomu się nie chce wciskać przycisku zasilania na obudowie komputera/ laptopa?
Raz że od tego te przyciski są a dwa to szybciej i wygodniej niż grzebać gdzieś po menu.

sgj   11 #7 22.11.2012 22:32

"Opcjonalne uruchamianie aplikacji Modern UI w trybie pulpitu"

http://www.dobreprogramy.pl/Modern-App-na-pulpicie,Blog,37462.html


"Windows 8 powinien posiadać podobne okienko, oczywiście w nowocześniejszej formie."

Kompozycje o wysokim kontraście, Kolor...

Autor edytował komentarz.
  #8 22.11.2012 23:04

cenne i trafne uwagi, jestem użytkownikiem tego systemu i trudno się nie zgodzić z autorem, warto dodać jeszcze, że aplikacje przygotowane pod kontem modern ui nie do końca są trafione, np. czytając artykuł na aplikacji dobre programy, chcemy zobaczyć zamieszczone w nim zdjęcie, niestety nie otworzy się ono w okienku aplikacji, nie powiększy się, otworzy się w przeglądarce IE i trzeba poczekać aż się załaduje, wymusza to na użytkowniku ciągły dostęp to sieci.... nie wiem co autor natchniony miał na myśli ale z tego pomysłu mógł zrezygnować

michal.b1990   4 #9 22.11.2012 23:26

@sqj
"Kompozycje o wysokim kontraście, Kolor..."
Wiem, że jest takie coś, ale to nie jest rozwiązanie. Każda kompozycja powinna mieć dostępne takie opcje, tak żeby można było łatwo zmienić np tylko kolor tekstu wyświetlanego jako tytuł okna wszystko inne pozostawiając bez zmian.

Twój wpis o Modern UI na pulpicie bardzo ciekawy. Podobne rozwiązanie mogłoby być domyślnie dostępne w systemie i wyświetlane w formie zwykłego okna.

xomo_pl   21 #10 23.11.2012 00:01

@Vanshei | 22.11.2012 21:56
nie w każdym laptopie przycisk power wyłącza komputer, w wielu, o ile nie w większości po po prostu usypia komputer (tzw tryb niskiego poboru energii) (przynajmniej domyślnie a nie kojarzę teraz by dało się zmieniać akcję tego przycisku a i szukać mi się nie chce) ...

Przycisk power jak dla mnie jest przede wszystkim do włączania komputera/ laptopa a od jego gaszenia było i jest od zawsze odpowiedni przycisk w systemie...

Windows 7 potrafię wyłączyć bez patrzenia na ekran, spróbuj tak z 8....

  #11 23.11.2012 00:01

Brawo. Świetny wpis. Szkoda ze główny zainteresowany ma dane telemetryczne których używa zamiast logicznego i kreatywnego myślenia.
Zresztą zaraz pewnie przybędzie microsoftowy guru @masakra i powie, że dane telemetryczne wskazują, że musiało być tak jak oni to zrobili.

bachus   20 #12 23.11.2012 00:21

@zomo_prl: "Windows 7 potrafię wyłączyć bez patrzenia na ekran, spróbuj tak z 8...." - u mnie klawiatura została ta sama, wciskam Alt+F4 :>

Autor edytował komentarz.
sgj   11 #13 23.11.2012 00:43

@zomo_prl "nie w każdym laptopie przycisk power wyłącza komputer, w wielu, o ile nie w większości po po prostu usypia komputer (tzw tryb niskiego poboru energii) (przynajmniej domyślnie a nie kojarzę teraz by dało się zmieniać akcję tego przycisku a i szukać mi się nie chce) ... "

Działanie fizycznego przycisku zamykania na obudowie(laptopa czy pc)ustawia się w systemie i to od bardzo dawna.

Autor edytował komentarz.
Ufolec   13 #14 23.11.2012 03:09

Dokładnie tych samych elementów mi brakuje w Win8 - w sieci nie znalazłem rozwiązania na ciemne tło pasków tytułów aplikacji + jasny tekst - mam nadzieję, że od MS wyjdzie jakaś łatka umożliwiająca ustawienie ciemnej kolorystyki okien z czytelnym tłem.
Co do Menu Start - zainstalowałem sobie ViStart - i sukcesywnie coraz mniej staram się używać tego manu start tradycyjnego, ale wciąż nadal używam :)
Układanie kafelek - na Windows Phone można bardziej 'dowolnie' przekładać je (robiąc np. jakieś pojedyncze przerwy między kafelkami), mam nadzieję że i w Windows 8 będzie taka możliwość - tak jak i układanie nieparzystej ilości kolumn z kafelkami :)

Soren   8 #15 23.11.2012 07:43

@sgj
Przecież funkcje przycisku power ustawia się w panelu sterowania w sekcji opcje zasilania.

  #16 23.11.2012 07:48

Dlatego poczekam na Windows 9. Jeśli nie spełni moich oczekiwań - bye bye okienka ;)

Soren   8 #17 23.11.2012 16:07

bye bye okienka i co kupisz? Maca? Czy zainstalujesz linuksa który prawdopodobnie nie spełni twoich oczekiwań?

pawcio1212   7 #18 23.11.2012 16:28

@sgj
A jak ktoś nie ma włącznika na obudowie albo mu nie działa ):
Włączyć komputer można spacją ale jak wyłączyć go ??

ModernUI powinno być w pełni konfigurowalne a nie to co jest teraz.
Dodajesz skrót gdzie chcesz np od wyłącz np obok tego Napisu Start

Autor edytował komentarz.
MaRa   8 #19 23.11.2012 17:16

Skoro nie ma menu Start, to co się dzieje, jak naciśnie się na klawiaturze przycisk z flagą?

Skoro nie ma wyłączania, co się dzieje, jak naciśnie się przycisk wyłączania w obudowie? MUSI być, bo inaczej jak bez niego włączyć wyłączony komputer? :)

Z tym wyłącznikiem w systemie operacyjnym, to sprawa sięga komputerów z przełomu lat 80. i 90., gdzie należało najpierw wyłączyć system operacyjny, wtedy na monitorze ukazywał się napis "Teraz możesz bezpiecznie wyłączyć komputer", następnie naciskało się przycisk na obudowie komputera i komputer wreszcie był wyłączony. Ale potem wprowadzono zarządzanie energią APM/ACPI i funkcje wyłącznika się zdublowały w systemie i na obudowie, nie usuwano z systemu ze względu na wsteczną kompatybilność ze starymi komputerami.

  #20 23.11.2012 17:50

Czy ktoś z Was próbował w win8, w metro edytować kontakty?Za cholerę nie mogę połączyć powielonych kontaktów ( 2 konta googlowe + skype).Nie ma też opcji usuwania.W pomocy MS dotyczącej ósemki nie ma nawet punktu na temat usuwania kontaktów.

xomo_pl   21 #21 23.11.2012 17:57

@bachus; alt i F4 - owszem można i tak ale w F4 ciężej trafić bez patrzenia na ekran niż na klawsz Windows/ 2x strzałka w prawo i enter...


@sgj
Tak właśnie podejrzewałem, że da się zmienić akcję przycisku power ale jak dla mnie właśnie jego domyślna funkcja- czyli usypianie (niski pobór energii) jest nie do zmiany bo czasem przy przenoszeniu/przesuwaniu laptopa zdarza mi się go wcisnąc i wtedy tylko mi się usypia, z czego szybko wraca do gotowości a hibernacja chwilkę trwa zarówno jak i dehibernacja, nie mówiąc już o tym co by było gdyby było ustawione na zamknij system a byłoby otwarte jakieś okno z niezapisanym plikiem...
(doprecyzuję; w moim lapku klawisz power jest na rogu laptopa nad prawą częścią napędu- miejsce to jest naturalnym miejscem do trzymania włączonego laptopa przy przenoszeniu...)

@MaRa;
"
Skoro nie ma menu Start, to co się dzieje, jak naciśnie się na klawiaturze przycisk z flagą?"
otwiera się modern menu start czyli kafle...

olek985   2 #22 23.11.2012 18:40

Świetny opis :)

p.dulska   4 #23 23.11.2012 18:59

No nie głupiego skrótu (shutdown) nie potraficie sobie zrobić bez jaj. Po jakiego grzyba wam to menu start?

michal.b1990   4 #24 23.11.2012 22:06

@p.dulska
"No nie głupiego skrótu (shutdown) nie potraficie sobie zrobić bez jaj. Po jakiego grzyba wam to menu start?"

Wiem, że można zrobić skrót, wyłączać komputer przyciskiem itp. We wpisie zwróciłem tylko uwagę na niepotrzebne, moim zdaniem, chowanie funkcji. I nie jest też tak, że nie potrafię przyzwyczaić do nowego bo już dawno przyzwyczaiłem się umieszczenia różnych opcji Windows 8. Po prostu uważam, że można to było zrobić lepiej.

Przygotowując wpis starałem się spojrzeć na system z perspektywy potrzeb różnych użytkowników. Mnie na przykład nie jest potrzebna opcja klasycznego menu start, ale wiele osób chętnie by z niej skorzystało.

Autor edytował komentarz.
xia   4 #25 23.11.2012 23:21

@p.dulska

Won z powrotem do piekła. Pingwin przysłał? Obejdziemy się bez.

;)

  #26 24.11.2012 09:36

No no, w tym całym ModernUI ciężej się połapać niż w GNOME :D

p.dulska   4 #27 24.11.2012 10:26

@michał.1990
Nie rozumiemy się, to niepotrzebne" chowanie "było już w poprzednich wersjach okien(jeden klik nie zamykał systemu tak jak w wypadku "głupiego" skrótu).Te wiele osób które korzysta z menu start mogło by jakoś uzasadnić pozostawienie tego w systemie

P.S @xia
Od kogo wiesz że mam kartę w Tak Taku

Autor edytował komentarz.
mirekk   5 #28 24.11.2012 12:32

Popieram połączenie kafelek z pulpitem. Jeśli już muszą być te kafelki to tylko albo opcjonalnie, z możliwością całkowitego wyłączenia, albo w postacie gadżetów ekranu (po rozwinięciu w postaci okien), ze zintegrowanymi ustawieniami w jednym miejscu.

SinTom   8 #29 26.11.2012 15:07

Dla mnie brak klasycznego menu jest wadą, która dyskwalifikuje windows 8 do pracy. Bardzo często mam otwarte po 15 różnych dokumentów i programów (arkusze kalkulacyjne, tekstowe, pdf). Zazwyczaj kolejny potrzebny mi dokument wyszukuje z menu start na podstawie informacji zawartych na ekranie. Dodatkowo czasem potrzebuje odpalić jakiś program nie tracąc z oczu tego co mam na ekranie. Metro niestety nie oferuje włączenia czegokolwiek bez przysłaniania całego ekranu.

foreste   15 #30 06.12.2012 02:50

Na mnie po testowaniu ten system jest cały wielka wade w historii microsoftu , windows 7 to ostatni system co zakupie firmy microsoft nowsze będą chłamem :(.