Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Scala – pierwsze kroki cz.1

Skoro wiemy już dlaczego warto pisać w Scali, możemy zastanowić się co będzie nam do tego potrzebne.

Instalacja Scali

Ponieważ Scala działa na JVM, więc musimy zainstalować zarówno samą Javę (JRE), jak też narzędzia deweloperskie JDK. Wszystko to możemy pobrać bezpośrednio ze strony Oracle wybierając wersję dla naszego systemu operacyjnego. Potrzebna nam najnowsza wersja Java 7 SE. (Wsparcie dla Java 8 pojawi się dopiero w wersji 2.12 języka Scala.)
Następnie pobieramy samą Scalę ze strony scala-lang.org wybierając najnowszą wersję (w tym momencie 2.11.2).
W przypadku Linuksa możemy też pokusić się o ściągnięcie tego wszystkiego z naszego systemu pakietów. Na Ubuntu wystarczy komenda: sudo apt-get install scalaCo prawda w pakietach mamy starszą wersję 2.9, ale dla potrzeb nauki w zupełności na razie nam wystarczy. Do pisania większych programów używa się zazwyczaj SBT, które i tak ściąga sobie wersję jaką ustawimy w konfiguracji, więc wersja Scali na komputerze jest drugorzędna.

Praca w IDE

Na początku do nauki będziemy raczej wykorzystywać konsolę interaktywną. Tym niemniej kiedyś będziemy musieli sięgnąć po IDE. Mamy kilka możliwości wyboru:
  • ScalaIDE - oficjalne dzieło twórców Scali oparte o Eclipse (lub użycie już posiadanego Eclipse i dodanie wtyczki do Scali)
  • IntelliJ IDEA - z pluginem dla Scali
  • Netbeans - z pluginem dla Scali
  • EMACS - z pluginem Ensime
  • każdy prosty edytor tekstu z dostępnym kolorowaniem składni dla Scali (wbrew pozorom wiele osób korzysta, chociażby z VIMa, szczególnie przy krótszych programach lub skryptach)
Linki do trzech pierwszych IDE można znaleźć na podanej już wcześniej stronie.

Interpreter

Jeśli ktoś programował np. w Pythonie to wie czym jest interpreter interaktywny. Służy on sprawdzaniu działania różnych fragmentów naszego kodu. Dzięki temu nie musimy kompilować naszego programu, aby przekonać się, że linijka, którą napisaliśmy nie robi tego co chcemy. Tryb ten jest świetny również do stawiania pierwszych kroków w nauce programowania.

Aby uruchomić interpreter wystarczy wpisać w konsoli polecenie: scalaWyświetli nam ono komunikat podobny do poniższego, na końcu którego znajduje się znak zachęty do wpisywania poleceń: Welcome to Scala version 2.9.2 (OpenJDK 64-Bit Server VM, Java 1.7.0_55). Type in expressions to have them evaluated. Type :help for more information. scala>W przypadku innych systemów niż Linuks może być konieczne odnalezienie miejsca położenia pliku uruchomieniowego Scali.Jak widać w powyższym komunikacie konsola posiada pomoc. Posługujemy się w niej również ułatwieniami typowymi dla konsoli jak strzałka w górę i w dół pokazująca poprzednie polecenia czy też tabulacja do podpowiadania składni (głównie dostępnych klas i metod).

Krok pierwszy - jak używać interpretera

Wpisujemy w konsoli:3 + 4Na co konsola odpowiada napisem: res0: Int = 7Widzimy tutaj w jaki sposób zapisuje się zmienne: res0 to nazwa zmiennej (interpreter sam nadaje jej nazwę jeśli my tego nie zrobiliśmy), a Int to typ całkowity (integer). Po znaku równości pojawia się jego wartość. Programujący w Javie zauważą, że nie jest to typ prymitywny int. Jednak w czasie kompilacji, wszędzie gdzie to możliwe, kompilator używa tego typu w celu uzyskania maksymalnej wydajności.

Możemy teraz wykorzystać zmienną res0 mnożąc ją przez 3:res0 * 3 res1: Int = 21 Do drukowania napisów na standardowym wyjściu używamy funkcji println:println("Witaj świecie!") Witaj świecie!

Krok drugi - definiujemy zmienne (i "niezmienniki")

W Scali istnieją dwa typy zmiennych: val i var. Pierwsza jest podobna do zmiennej zdeklarowanej w Javie ze słowem kluczowym final. Jest to stała referencja do obiektu: val msg = "Witaj świecie!" msg: java.lang.String = Witaj świecie! Jak widać, napis jest stringiem z Javy. Nie zadeklarowaliśmy tutaj typu danej, ponieważ w większości przypadków kompilator Scali potrafi rozpoznać ten typ na podstawie tego co przypisujemy po prawej stronie. Równie dobrze moglibyśmy deklarować jawnie:val msg:String = "Witaj świecie!" msg: String = Witaj świecie! Teraz spróbujemy przypisać do msg nowy napis:msg = "Żegnaj świecie" <console>:8: error: reassignment to val msg = "Żegnaj świecie"Jak widać nie jest to możliwe. Gdybyśmy jednak w konsoli powtórzyli pierwsze polecenie z tego kroku to okaże się, że wynik będzie identyczny z poprzednim i interpreter nie zwróci błędu ponownego przypisania do niezmiennika. Efekt ten można zobaczyć tylko w konsoli interaktywnej. W programie napisanym w pliku kompilator zwróci nam błąd jeśli zmienne nie będą różniły się zasięgiem. I z ostatniego zdania możemy wywnioskować jak to się dzieje w interpreterze. Po prostu każde polecenie jest następnym poziomem zagnieżdżenia, czyli tworzona jest nowa zmienna o identycznej nazwie, a stara nie jest już dostępna bo przesłoniła ją nowa.
Możemy teraz używać zmiennej np.: println(msg) Witaj świecie!

Gdy chcemy użyć zmiennej, której zawartość będziemy chcieli podmienić użyjemy słowa kluczowego var:var powitanie = "Witaj, świecie!" powitanie: java.lang.String = Witaj, świecie!Teraz możemy zmienić napis na jaki pokazuje nasz string (zauważ brak na początku var):powitanie = "Dzień dobry!" powitanie: java.lang.String = Dzień dobry!Gdybyśmy spojrzeli na bytecode wyprodukowany przez kompilator to okazałoby się, że w rzeczywistości zmiana wartości zmiennej polega na przypisaniu nowej, podczas gdy starą zajmuje się GC (garbage collector). Programujący w Javie wiedzą, że klasa String nie pozwala na zmianę łańcucha tworzącego napis poprzez podmianę liter. W rzeczywistości tworzymy nowy napis, w razie potrzeby sklejając go z poprzedniego i zmienna pokazuje już na nowy łańcuch znaków. Okazuje się to szybsze i bezpieczniejsze niż tworzenie napisów mutowalnych, takich jak klasa string w C++. W Javie i Scali napisy przypominają const char* z języka C. Projektanci Scali wykorzystali ten sposób dla wszystkich typów danych, przy czym zmiennej typu val nie można już przypisać do innej wartości, co jest możliwe z var.

Jeśli po wpisaniu polecenia nie dokończysz go i dodasz dwie puste linie interpreter przerwie tworzenie polecenia anulując czynność. val msg:String = | | You typed two blank lines. Starting a new command. Ważną cechą Scali jest fakt, że nie można zadeklarować pustej zmiennej. Do każdej musi być przypisana wartość początkowa, próba deklaracji zmiennej bez podania jej wartości początkowej kończy się komunikatem:var msg:String <console>:7: error: only classes can have declared but undefined members (Note that variables need to be initialized to be defined) var msg:String Komunikat nie jest jednak zbyt precyzyjny, ponieważ pola klasy mogą nie mieć wartości początkowych jeśli te wartości są przekazywane przez konstruktor klasy.

Edit: Aby wyjść z interpretera wpisujemy :quit albo :q lub exit (działa w Linuksie) bądź wciskamy kombinację klawiszy Ctrl + C

Następna część.

 

programowanie

Komentarze

0 nowych
mefisto506   2 #1 07.08.2014 10:57

<3 SUPER!
Właśnie myślałem żeby zabrać się za zabawę samemu ze scalą, twój pradnik spadł jak z nieba. Mam nadzieje że nie skończy się na jednym.
Było by super gdybyś w przyszłości zahaczył jeszcze o play framework :)

  #2 07.08.2014 11:23

Przydałoby się jeszcze dopisać jak wyjść z konsoli.
Dla niewtajemniczonych robimy to przez wpisanie:
:q

mikolaj_s   13 #3 07.08.2014 13:31

@mefisto506: Niestety o Play nie napiszę bo sam programuje w Lifcie i Playa nie znam. Mogę w przyszłości napisać co nieco o Spray.io.

@s77s: "Przydałoby się jeszcze dopisać jak wyjść z konsoli. "

Ja tam używam zawsze z przyzwyczajenia exit. Również działa klasyczne Ctrl + C

aptu   5 #4 07.08.2014 15:57

Należy się małe sprostowanie, Scala 2.11 jak i poprzednie działa doskonale na Javie 8. Scala 2.12 będzie miała nie tyle wsparcie dla Javy 8 ale będzie działała wyłącznie na Javie 8 lub wyższej.

Autor edytował komentarz.
mikolaj_s   13 #5 07.08.2014 18:58

@aptu: Ale piszą, że wsparcie dla Java 8 jest eksperymentalne więc na produkcję się nie nadaje, ale do nauki pewnie tak. Chociaż sam nie sprawdzałem jak działa. Dzięki za informację.

http://scala-lang.org/news/2.11.1?_ga=1.240487691.908137609.1389125211

aptu   5 #6 07.08.2014 19:36

@mikolaj_s: To eksperymentalne wsparcie odnosi się do współpracy kodu napisanego w Javie 8 i Scali. Jeżeli nie mamy kodu napisanego w Javie 8 i nie korzystamy z bibliotek działających wyłącznie na Javie 8 to na żadne problemy nie powinniśmy natrafić, ja jeszcze nie natrafiłem. Nawet jeżeli mamy taki kod to i tak powinno to działać. Przykładowo ze Scali mogę wywoływać lambdy napisane w Javie 8. Java w przeciwieństwie do Scali jest znana ze wstecznej kompatybilności.

Autor edytował komentarz.
cyryllo   16 #7 08.08.2014 18:54

No to czekam na kolejną część :)

Draqun   9 #8 08.08.2014 20:14

@Zbigniew2003: od czegoś trzeba zacząć, dlaczego nie od Scali?

Powodów jest wiele. Między innymi wielu programistów nie rozumie potem co dziej się w pamięci i dlaczego ich programy nie są efektywne, ponieważ nie zgłębili tajników programowania języków pracujących na maszynach jak C\C++, które pracują bezpośrednio z nimi. Następstwem tego jest to, że nie widzą oni jak działa JVM ani żadna inna maszyna(czy to wirtualna czy prawdziwa) ponieważ po poznaniu języka uważają się za specjalistów lub zwyczajnie są ignorantami. Znam wiele takich osób. Dla wielu informacja, że coś w Javie jest faktycznie czymś innym jest nie do pojęcia (np. interfejs Javovy to odpowiednik klasy abstrakcyjnej z C++, a te to przecież czarna magia bo to C++). Nie wspomnę o tym, że potem tacy specjaliści głoszą tezy, że np. C to barachło bo nie da się programować obiektowo, co wcale nie jest prawdą. To, że C nie wspiera paradygmatu jakim jest programowanie obiektowe nie znaczy, że nie można (jest to trudniejsze, ale jak najbardziej wykonalne).

Jako, że widzę iż obcujesz z C++ proponuję zasięgnąć po książkę autora C++(polecam, jestem w trakcie czytania), która przede wszystkim obala wszelkie mity dotyczące C++ i pokazuje jak poprawnie programować w tym języku (Symfonia C++ nie jest najlepszą książką). Wiele książek dotyczących programowania w C++ piszą staży programiści C, którzy np. zamiast uczyć wykorzystania klasy Array uczą korzystać z tablic, których nie powinno stosować się w C++ (przypadłość po C tylko dla zgodności) lub stosować printf'y i scanf'y zamiast strumieni(kolejna przypadłość, aczkolwiek stosowane one są na zawodach algorytmicznych, ponieważ mimo, że są niebezpieczne to są dużo szybsze). Przede wszystkim należy pamiętać, że C++ != C + paradygmat obiektowy. C++ korzysta ze składni C aby łatwiej ludziom w tamtych czasach było przejść na nowy język, jednak stosowanie elementów typowych dla C w programach C++ jest niebezpieczne. C++ jest dla C tak jak Scala dla Javy.

Draqun   9 #9 08.08.2014 20:15

@Zbigniew2003: Zbigniew2003: od czegoś trzeba zacząć, dlaczego nie od Scali?

Powodów jest wiele. Między innymi wielu programistów nie rozumie potem co dziej się w pamięci i dlaczego ich programy nie są efektywne, ponieważ nie zgłębili tajników programowania języków pracujących na maszynach jak C\C++, które pracują bezpośrednio z nimi. Następstwem tego jest to, że nie widzą oni jak działa JVM ani żadna inna maszyna(czy to wirtualna czy prawdziwa) ponieważ po poznaniu języka uważają się za specjalistów lub zwyczajnie są ignorantami. Znam wiele takich osób. Dla wielu informacja, że coś w Javie jest faktycznie czymś innym jest nie do pojęcia (np. interfejs Javovy to odpowiednik klasy abstrakcyjnej z C++, a te to przecież czarna magia bo to C++). Nie wspomnę o tym, że potem tacy specjaliści głoszą tezy, że np. C to barachło bo nie da się programować obiektowo, co wcale nie jest prawdą. To, że C nie wspiera paradygmatu jakim jest programowanie obiektowe nie znaczy, że nie można (jest to trudniejsze, ale jak najbardziej wykonalne).

Jako, że widzę iż obcujesz z C++ proponuję zasięgnąć po książkę autora C++(polecam, jestem w trakcie czytania), która przede wszystkim obala wszelkie mity dotyczące C++ i pokazuje jak poprawnie programować w tym języku (Symfonia C++ nie jest najlepszą książką). Wiele książek dotyczących programowania w C++ piszą staży programiści C, którzy np. zamiast uczyć wykorzystania klasy Array uczą korzystać z tablic, których nie powinno stosować się w C++ (przypadłość po C tylko dla zgodności) lub stosować printf'y i scanf'y zamiast strumieni(kolejna przypadłość, aczkolwiek stosowane one są na zawodach algorytmicznych, ponieważ mimo, że są niebezpieczne to są dużo szybsze). Przede wszystkim należy pamiętać, że C++ != C + paradygmat obiektowy. C++ korzysta ze składni C aby łatwiej ludziom w tamtych czasach było przejść na nowy język, jednak stosowanie elementów typowych dla C w programach C++ jest niebezpieczne. C++ jest dla C tak jak Scala dla Javy.

Draqun   9 #10 08.08.2014 20:26

Jeden z dubli wywalić. Coś się sypie portal i nie mogę go edytować, a przy dodawaniu miałem błąd.

Co do wpisu. Sam nie lubię żadnego języka, który jest kompilowany do kodu dla wirtualnej maszyny. Zwyczajnie aplikacje tak napisane wydają mi sie ociężałe. Jeśli jednak chodzi o JVM bardzo fajnym językiem wydaje się Clojure.

"Jeśli po wpisaniu polecenia nie dokończysz go i dodasz dwie puste linie interpreter przerwie tworzenie polecenia anulując czynność."

A co jeśli zostawię takie coś w kodzie?

mikolaj_s   13 #11 08.08.2014 22:04

@Draqun: ". Sam nie lubię żadnego języka, który jest kompilowany do kodu dla wirtualnej maszyny"

Jak będziesz chciał napisać coś w technologiach webowych to polubisz ;)

"A co jeśli zostawię takie coś w kodzie?"

W kodzie w pliku można przenosić dowolną część instrukcji do następnej linii. Ale zostawienie niezakończonej instrukcji i wstawienie pustej linii spowoduje błąd kompilacji (o ile pamiętam).

Frankfurterium   9 #12 09.08.2014 11:55

@Draqun

Piszący w Javie z reguły wiedzą, co to klasa abstrakcyjna. I nie potrzebują do tego C++. W Javie klasy abstrakcyjne występują same z siebie.

mikolaj_s   13 #13 09.08.2014 13:57

@Draqun: Wiem, że rozwodzisz się nad C++ bo go lubisz i w nim obecnie piszesz. Ale chodzi o coś bardziej ogólnego. Znajomość innych języków pomaga pisać w swoim wybranym języku. Warto zapoznawać się z różnymi językami to po prostu rozwija.

Draqun   9 #14 09.08.2014 14:26

@mikolaj_s: Nie mówię, że nie jednak znam wielu programistów, którzy zaczynali od Javy i klepiąc w Eclipse CTRL+Spacja myślą, że są dobrymi programistami, a optymalizacji czy algorytmice pojęcia żadnego nie mają.

PS. Nie piszę niestety w C++ (czasem udzielma korepetycji z pisania w nim) pracuję teraz jako programista Ruby :)

@Frankfurterium: Widać mówisz o ludziach, którzy znają się na rzeczy. Większość mi znany programistów Java niestety nie zna tego pojęcia. Smutne to jest niestety ale ignoranci to ignoranci :/.

Draqun   9 #15 09.08.2014 14:28

@mikolaj_s: Czyli błąd tak jak się spodziewałem :) Trochę mylące, że interpreter też nie reaguje błędem.

Czekam na kolejny wpis :)

Frankfurterium   9 #16 09.08.2014 14:46

@Draqun

Na pewno piszesz o ludziach, którzy piszą w Javie profesjonalnie? Tzn. skupiają się głównie na tym i pozyskują w ten sposób pieniądze? Jeżeli tak - wstrząsające... Ale nawet jeśli, to nie hejć, plis, na Javę, tylko na znajomych, bo normą taka sytuacja nie jest. W różnych rankingach pytań podczas rozmów o pracę w Javie prowadzi właśnie pytanie o różnicę między interfejsem i klasą abstrakcyjną.

  #17 09.08.2014 14:57

@Draqun: Zadam ci jedno masakrycznie ważne pytanie. Ile razy w C++ robiłeś wektor/tablicę obiektów?

kostek135   8 #18 09.08.2014 17:35

Ja tylko chciałem sprostować głupotę jaką napisał @Draqun
W C++ klasa abstrakcyjna nie jest odpowiednikiem interfejsu w Java. Java ma swoje klasy abstrakcyjne i tak jak w C++, pozwala na ich częściową implementację. Najbliższym znanym mi odpowiednikiem interfejsu są pliki nagłówkowe (.hpp) ich idea jest taka sama, abstrahować całkowicie od sposobu implementacji dostarczając tylko pewnego rodzaju kontrakt pomiędzy biblioteką (modułem), a aplikacją pisaną przez programistę: http://www.cplusplus.com/forum/general/77250/

PS Wpis ok, ale jak na takie krótki lepiej, gdyby były wydawane częściej.

mikolaj_s   13 #19 09.08.2014 23:41

@Draqun: "Czyli błąd tak jak się spodziewałem :) Trochę mylące, że interpreter też nie reaguje błędem. "

Interpreter to nie program, tam możesz przez przypadek wcisnąć enter i dlatego czeka on na drugą pustą linię. W programie to co innego tam możesz poprawić, a i IDE Ci powie co masz źle.

Draqun   9 #20 10.08.2014 12:30

@Sprae (niezalogowany): Zdarzyło się parę razy :) jak uczyłem się C++ i pisałem grę gdzie na mapie były obiekty, które były faktycznie tablicą obiektów :). W czym rzecz?

Draqun   9 #21 10.08.2014 12:45

@kostek135: http://stackoverflow.com/questions/1913098/what-is-the-difference-between-an-int... - faktycznie Mea Culpa. Przyznaję się bez bicia. Widać, człowiek uczy się całe życie :).

Dlatego lubię tu wchodzić. Nawet jak napiszę głupotę, to znajdzie się ktoś kto mnie poprawi.

Pozdrawiam.

Draqun   9 #22 10.08.2014 12:47

@Frankfurterium: Przyjęte :). Więcej tematu nie ruszę.

  #23 10.08.2014 18:23

@Draqun: W tym, że mimo poznania C++ i tak nie masz pojęcia o niskopoziomowych sprawach. Co właśnie udowodniłeś :-)

Draqun   9 #24 10.08.2014 22:45

@sprae (niezalogowany): Możliwe. Jakies propozycje aby mnie oświecić?

mikolaj_s   13 #25 11.08.2014 11:51

@sprae (niezalogowany): Przecież to są sprawy wysoko poziomowe. C++ ciągle określany jest jako język wysokiego poziomu ;)

  #26 12.08.2014 14:27

@Draqun: Hej. Chodzi o to, że jak robisz wektor obiektów w C++ to przy jego przetwarzaniu ładują się do Cache procesora wszystkie pola obiektu. A przyznasz, że nie zawsze wszystkie są potrzebne?

Dlatego lepiej zrobić tak, że wektory zawierają tylko te dane, które będziemy przetwarali przeszukując wektor.

To przyspiera programy od kilku do kilku tysięcy razy. Tak na serio dobry kod to dobre struktury danych. A nie jakies OOP i inne pierdoły.

W C++ ostatnio nawet nie zaleca się stosowania pętli (for/while) tylko przetwarzanie za pomocą funkcji z nagłówka algorithm
Tam masz większość rzeczy które się stosuje w informatyce, maksymalnie zoptymalizowanych.
http://www.cplusplus.com/reference/algorithm/

A wszystko to dzięki kolegom od języków funkcyjnych ;-)

Draqun   9 #27 12.08.2014 18:19

@Anonim (niezalogowany): Dziękować :) Dawno tam nie byłem.