Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Granie na linuksie? Tworzenie Gier? Indie Games? Robbo v0.1 linux 64bit

Wszystko jest coraz mniejsze - świat się kurczy w niewyobrażalnym tempie.
wszystko jest miniaturyzowane, a głównym trendami designe-u rządzi minimalizm.
Podobną sytuację widać na polu gier. Zminimalizowane urządzenia - smartfony i tablety otworzyły rynek dla małych gier i programów. Proste i nie przytłaczające gry zyskują także popularność na desktopach.
Czy pojawiła się tu także szansa dla Linuksa? Czy mityczny "rok linuksa" na desktopie jest coraz bliżej? Valve wydaje się być przekonane że tak. Czy potwierdzają to także sukcesy akcji jak Humble Bundle?

Świat nie tylko kurczy się błyskawicznie, ale także błyskawicznie się kręci.
W tym całym bałaganie trudno jest znaleźć miejsce dla siebie. Całe zamieszanie z grami indie games daje jednak szanse pojedynczym programistom na zaistnienie.

Ale nie jest tak kolorowo jak mogło by się wydawać. Tworzenie gier, nawet tych najprostrzych to nie jest tak trywialne zadanie - nawet jeśli jest się programistą.
Że nie jest to łatwe przekonałem się an własnej skórze, próbując stworzyć grę o robociku - klona starego dobrego Robbo.

Problemem okazała się głównie grafika i dźwięki, oraz ich pozyskiwanie.
O ile "zakodzić" animację, fizykę, czy zasady potrafię, to zrobienie prostych kilku klatek animacji okazuje się dla mnie czymś nie do przejścia.
Zakupy to też nie łatwa sprawa - licencja na wykorzystanie jednego obrazka w "komercyjnej" grze kosztuje od kilkunastu dolarów.
Takich obrazków -uwierzcie mi - potrzeba wiele. Koszty są trudne do przeskoczenia, a obrazki przydałoby się jeszcze animować.
Taka sama sytuacja jest z muzyką i dźwiękami. Gdzie szukać pomocy?
Nie odpowiem na to pytanie. Sam jej nie znalazłem :/

Nie mniej finalnie udało się poskładać coś na kształt działającej gry.

To jednak nie koniec zmagań. Grę ktoś powinien zobaczyć, zagrać w nią, przetestować.
Gorzej - grę trzeba gdzieś zbudować.
Plan jest ambitny - stworzyć grę działającą praktycznie na wszystkim i tak w teorii w mojej grze jest, ale jak na razie przygotowany jest tylko build linuksa 64 bity.

Tak... świat się kurczy szybko - podobnie jak zapał do czegoś,nad czym pracuje się wyłącznie samemu i nikt tego nie widział. Kolejne prośby o pomoc na forach i ircu przechodzą w sumie bez odzewu.

A może po przeczytaniu tego wpisu ktoś będzie chciał pomóc? A może ktoś chciałby po prostu zagrać?

Tu jest paczuszka dla linuksa 64 bity z ośmioma przygotowanymi planaszami:https://www.dropbox.com/s/8yvwigljxa0p8pg/release0.1_linux.tar.gz

Świat obraca się szybko, być może faktycznie rok linuksa się zbliża? Na pewno okres gier mobilnych jest w pełni. Czy uda się być częścią tych przemian?
 

linux programowanie gry

Komentarze

0 nowych
GregKoval   8 #1 30.09.2013 15:22

Powiem szczerze, że takie ogłoszenie już na starcie jeży mi włosy i każdy kto ma minimalne pojecie o bezpieczeństwie w Linuksie powinien się 100 razy zastanowić zanim to skompiluje. Drogi autorze - wstawiasz tu anonimowo aplikację do testów, nie pokazując, czy ona w ogóle działa, choćby jakimś potwierdzającym zrzutem ekranowym. Nie prezentujesz żadnego dziennika zmian, który by pokazał innym jak tę grę tworzyłeś (i czy jest w ogóle twoja), robisz błędy w tekście itd. itp. Musisz więc zrozumieć, że każdy podejdzie do tego tematu z wielką niepewnością, a już na pewno osoby, które mogłyby mieć wpływ na rozwój tej aplikacji. Dodatkowo już na tym etapie prac powinno się zamieścić tekst licencji pod jaką maja z tobą współpracować ewentualne osoby.

Gra wygląda zachęcając (na podstawie grafik), forma jej prezentacji woła jednak o pomstę do nieba zwłaszcza w półświatku linuksowym.

GregKoval   8 #2 30.09.2013 15:29

Zwracam część honoru za grafikę i filmy, nie zauważyłem poprzedniego wpisu na blogu.

molexor   6 #3 30.09.2013 17:05

wybacz, ale to jest nie poważne. W zasadzie niebezpieczny jest każdy program nie pochodzący z oficjalnych źródeł oprogramowania, Jednak instalujemy programy z poza repozytoriów i to , o zgrozo, bez przeczytania i zrozumienia całego kodu źródłowego. Co więcej w wielu przypadkach bez dostępu do źródeł.
Tym samym zawieramy pewnego rodzaju kontrakt zaufania pomiędzy dostawcą, a odbiorcą oprogramowania. Wybacz proszę lekką złośliwość. Masz oczywiście częściowo rację, ktoś musiałby mi oczywiście zaufać - racja. Jednak chciałbym zauważyć że nie pojawiłem się na dp dziś i nie wyskoczyłem z prośbą o odpalenie skryptu wymagającego uprawnień roota.Nie jestem do końca zatem anonimowy jak stwierdziłeś. Co więcej nie mam pomysłu, jak mógłbym komuś przekazać oprogramowanie w sposób bezpieczny w rozumieniu tego co powiedziałeś. Mógłbym udostępnić repozytorium git, gdzie każdy mógłbym przejść przez kod, i zmiany ok, ale ile procent ludzi to potrafi, i jaka część z tej reszty to zrobi. tym bardziej że korzystam ze zmodyfikowanej przeze mnie wersji cocos2dx - całą tą bibliotekę w tym wypadku też trzeba zbadać.
Jeszcze raz mówię- rozumiem o czym mówisz, ale wskaż mi proszę lepsze wyjście.

na tym etapie prac nie zamieszczę jeszcze rodzaju licencji, ponieważ nie jestem jej jeszcze pewien - sam temat licencjonowania nie jest tak oczywisty i prosty. Wybacz.
W prawdzie całość póki co spełnia wymagania żeby stać się opensource, ale czy tak będzie ? tego nie wiem, chociaż strasznie mnie to kusi.

"forma jej prezentacji woła jednak o pomstę do nieba zwłaszcza w półświatku linuksowym." mógłbyś rozwinąć? Nie wiem, czy dobrze rozumiem, ale wiesz... to nie jest finalna wersja gry, a jedynie jakaś tam wersja . może nie jestem specem od prezentacji i marketingu, ale o finalnym produkcie postaram się komunikować zgrabniej :)


Dzięki za uwagi, postaram się poprawić następnym razem, tylko nie do końca wiem jak.

etam   9 #4 30.09.2013 18:14

1) Grafika i dźwięki: jest coś takiego: http://opengameart.org/ , choć nie wiem jak z zawartością, bo nigdy nie przeglądałem ;)
2) Grę trzeba gdzieś zbudować: na https://build.opensuse.org/ możesz stworzyć pakiety i repozytoria dla openSUSE, Fedora, Ubuntu, Debia, Arch. Jeżeli bardzo nie chcesz publikować kodu (a nie wiem czemu chciałbyś to robić), to możesz postawić własnego OBS http://openbuildservice.org/download/

biomen   8 #5 30.09.2013 18:28

"Zakupy to też nie łatwa sprawa - licencja na wykorzystanie jednego obrazka w "komercyjnej" grze kosztuje od kilkunastu dolarów. Takich obrazków -uwierzcie mi - potrzeba wiele. "

No to viola! Czas się nauczyć obsługi jakiegoś programu graficznego, sam używam do swoich projektów duetu Inkscape/Gimp i mimo początkowych trudności, później się docenia możliwość tworzenia własnych grafik. A satysfakcja z późniejszego realizowania własnego konceptu graficznego - olbrzymia. :D

"Taka sama sytuacja jest z muzyką i dźwiękami. Gdzie szukać pomocy? Nie odpowiem na to pytanie. Sam jej nie znalazłem :/"

Muzyka? Chcesz gotowe midi czy może samemu coś komponować? Podajże 30 dniowy MixCraft krąży po sieci i jeżeli on Ci nie wystarcza to nie wiem co mogłoby się Tobie przydać. :P

"Plan jest ambitny - stworzyć grę działającą praktycznie na wszystkim i tak w teorii w mojej grze jest, ale jak na razie przygotowany jest tylko build linuksa 64 bity."

Nie chce tu nikogo odciągać od tworzenia gier na GNU\Linux, ale moim zdaniem lepiej jest stworzyć gotową grę/aplikację w otwartych standardach na Windowsie a później tylko portować na konkretne dystrybucje. I w takich chwilach docenić multiplatformowość takiego Code Blocka - bezcenne. ;)

dragonn   10 #6 30.09.2013 18:31

Na czym kompilujesz? Bo glfw jest już dostępne w wersji 3.0.2, niestety trik z zlinkowaniem wersji 2 do 3 nie działa:
ERROR: ld.so: object 'libcocosdeshion.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.
./robbo: symbol lookup error: ./libcocos2d.so: undefined symbol: glfwOpenWindowHint
To samo dotyczy GLEW które w systemie mam w wersji 1.10 a nie 1.8 - tutaj link zadziała czyli spokojnie możesz zlinkować względem pliku bez numeru wersji. Oczywiście na glfw2 działa bez problemu.

molexor   6 #7 30.09.2013 18:59

@etam thnx - buildservice z pewnością przemyślę. Z OpenGameArt to już nie tak fajnie - większość grafik niestety jest tam w dość niskiej rozdzielczości i i choć u mnie tez to nie jest HD ( klocek ma teraz 80x80) to 16x16 nie nada się w żaden sposób.
@biomen - korzystam z ocos2dx - biblioteka dział prawie na wszystkim - głównie chodzi o systemy mobilne, ale desktop też. Też korzystam z inkscape+GIMP. Szukałem czegoś do animacji , ale szczerze mówiąc nie znalazłem nic sensownego. Obsługiwać potrafię, ale żeby zrobić coś naprawdę fajnego to już nie. Jeśli chodzi o muzykę, to mam ta obecnie użyta w projekcie podoba mi się i jest na licencji CC. Więc tu jeszcze da się powalczyć. Samemu bym się nie porwał na tworzenie muzyki chyba.
@dragonn - na ubuntu 13.04. No właśnie - jak tu pokazać program bez wrzucania całych źródeł? Może faktycznie buildservice da radę. A co masz u siebie za dystrybucję?

dragonn   10 #8 30.09.2013 19:01

@molexor napisz po prostu z jakich bibliotek i jakich wersji korzystasz - każdemu wystarczy. Ja korzystam z Arch-a.

kumpel33333   2 #9 30.09.2013 20:33

http://incompetech.com/
darmowa muzyka, wystarczy że napiszesz gdzieś źródło w swoim projekcie :)

  #10 30.09.2013 22:30

poszukaj w necie stron z Amigowymi modulami, albo stron fanow trackerow

GregKoval   8 #11 01.10.2013 04:54

Nie jestem pewien, czy nie dołączając na tym etapie licencji do produktu nie skazujesz go na legalną kradzież. Przecież nie zastrzegłeś żadnych zasad używania, choćby załączonych do niego grafik, więc teoretycznie każdy może ich używać jak chce nawet w zamkniętym projekcie. Oczywiście nadal z uznaniem twojego autorstwa.

koneton   6 #12 01.10.2013 09:18

Jeżeli do programu nie jest dołączona żadna licencja to jest chroniony zgodnie z obowiązującymi ustawami na zasadach ogólnych. Czyli wszystko jest chronione. Licencja tak na prawdę służy temu, by prawo poluzować.

command-dos   17 #13 01.10.2013 13:32

Jestem pod wrażeniem - także myślałem nad klonem robbo (dawniej robiłem w turbo pascalu pod dos'em takie rzeczy), ale takim żeby raspberry uciągnęło...

molexor   6 #14 01.10.2013 20:56

out z ldd:
http://pastebin.com/bxs5nEK8
@kumpelm właśnie z tej strony korzystam - jest świetna
@jozek - coś wiecej?
@fervi - kodowanie i grafika przenikają się - np w postaci animacji, czy szczególnie animacji szkieletowej. ciężko robić grę zakładając że właśnie taką grafikę się otrzyma. ja takiej pewności nie mam niestety.
@comand-dos - thnx

udało się komuś to uruchomić? jakieś wrażenia?