Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Nowy ultrabook cz.1

Kilka tygodni temu "zmarł" gwałtownie mój laptop. Parametry miał nie najgorsze jednak chorował ciężko na chipset intel HM55 (szczegóły znajdziecie tutaj).
Do wyboru miałem- pogwarancyjną naprawę sprzętu (który z resztą na gwarancji już raz był)
lub kupno nowego. Wybrałem nowy sprzęt.
Przeglądałem prawie tydzień różne witryny, fora, sklepy szukając odpowiedniej konfiguracji.

Wymagania

Czego wymagałem?
  • aluminiowej obudowy (mam już dość popękanych pokryw matrycy etc)
  • ekranu 15,6''
  • ma być cieniutki!
  • waga ~2KG
  • wysoka jasność ekranu
  • matowa matryca (bezwarunkowo!)
  • w miarę dobre odwzorowanie kolorów
  • w miarę wydajny procesor obsługujący sprzętowo szyfrowanie, jak i mający sprzętowe sparcie dla wirtualizacji, mile widziany TurboBoost
  • minimum 4Gb RAM z możliwością rozbudowy
  • wydajna grafika
  • dobrej jakości karta dźwiękowa (dobra karta dźwiękowa oraz soft SRS Premium Sound z poprzedniego laptopa wyznaczyło jakość poniżej której nie chcę schodzić)
  • KONIECZNIE obsługa SATA3 oraz minimum 1 USB 3.0
  • chipset pozbawiony wad wymienionych w tym wpisie
  • minimum 4h jazdy "o kropelce" na baterii
  • ciekawy, nienaganny design
  • niewygórowana cena...

... brzmi niedorzecznie, może ma jeszcze kawę robić i obiad podawać?!

Mój wybór

Przeszukując zasoby internetu znalazłem wiele różnych konfiguracji jednak tylko jedna od razu trafiła w to czego szukałem.
Wybrałem ASUS K56CB- kupiłem go w sklepie internetowym za 2299zł (jego cena obecnie wszędzie idzie w górę).

Parametry

  • producent: Asus
  • kod producenta: K56CB-XO099
  • kolor: czarno-szary
  • procesor: Intel Core i5-3317U
  • -takotowanie: 1,7GHz, TurboBoost do 2,6GHz
  • -TDP 17W
  • -2 rdzenie, 4 wątki
  • -wsparcie dla AES i wirtualizacji
  • pamięć RAM: 4 GB DDR3 1600MHz (w jednej kości, 2 slot wolny)
  • dysk twardy: 500 GB 5400RPM SATA3
  • karta graficzna: nVidia GeForce GT 740M -pamięć karty graficznej 2 GB
  • natywna rozdzielczość ekranu: 1366 x 768px
  • powłoka matrycy: matowa
  • przekątna ekranu [cal]: 15.6
  • podświetlenie ekranu: LED
  • napęd optyczny: DVD-Super Multi DL
porty, gniazda rozszerzeń:
  • -czytnik kart SDXC
  • -złącza USB3.0 x1
  • -złącza USB 2.0 x2
  • -wejście mikrofonowe
  • -wyjście D-Sub (VGA)
  • -wyjście HDMI
  • -wyjście słuchawkowe
łączność:
  • - karta sieciowa ethernet: 10/100/1000
  • -bluetooth 4.0 + HighSpeed
  • -WiFi 802.11 b/g/n
akumulator:
  • -4-komorowy
  • -Litowo-Jonowy
  • -pojemność akumulatora [mAh]: 2950
    • oprogramowanie: narzędzia i sterowniki firmy Asus

      system operacyjny: brak

      dźwięk:

      • -HD Audio Sonic Master
      • -wbudowane głośniki
      • -wbudowany mikrofon analogowy
      video: kamera internetowa HD

      klawiatura: układ QWERTY z wydzieloną częścią numeryczną

      kursor: touchpad

      gabaryty:

      • -głębokość [cm]: 26.6
      • -szerokość [cm]: 38
      • -waga [kg]: 2.3
      • -wysokość [mm]: 21

      chipset: Intel HM76 Express Chipset

      Konstrukcja: szczotkowane aluminium

      inne: gniazdo Kensington Lock

      załączone wyposażenie:

      • -bateria
      • -przewód zasilający

      Zdjęcia

      Ciekwostka

      Notebook ten ma składany port ethernet. Sam się rozwiera jak wkładamy przewód, gdy go wyciągamy zwiera się ponownie. Chociaż nie widać tego na zdjęciu to po złożeniu jest on mniej więcej wielkości portu USB. Wielokrotnie wtykałem w niego różne urządzenia na USB np. pendrive i się dziwiłem czemu nie działa. Wchodzi wręcz idealnie, z lekkim oporem tak jak w gniazdach USB ;-)
      Posiada on gniazdo kart pamięci które jest usytuowane od spodu laptopa, jednak nie ma problemu z dostępem do niego z normalnie postawionym laptopem. Jednocześnie karta nie wystaje poza obudowę.
      Laptop ma kratkę wentylacyjną nie tylko jak widać na zdjęciu te małe otworki po lewej stronie ale też całkiem obszerną od dołu po lewej stronie.
      W związku z tym, że wybrałem wersję bez systemu to nie mam w UEFI SecureBoot.
      Wersja z windows ma tę opcję standardowo włączoną a klucz aktywacyjny do windows jest na stałe zapisany w UEFI.

      Zakończenie

      Wpis wyszedł mi bardzo długi w związku z tym podzieliłem go na kilka części.
      W kolejnej opiszę jego wady i zalety, pokażę również (video) jak działa, oraz jak szybko się uruchamia (pełny start systemu 8s z ładowaniem bios włącznie).

      Jeśli macie jakieś pytania, propozycje- piszcie w komentarzach :-)
       

windows sprzęt

Komentarze

0 nowych
Jaro070   16 #1 17.06.2013 20:53

Jeszcze tylko podświetlana klawiatura i mamy ultrabooka idealnego.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #2 17.06.2013 21:04

He he śrubokręt z HZ działa jak należy :)

patryk9200   8 #3 17.06.2013 22:05

@Jaro070 dokładnie, tylko tego brakuje ;-)
@several27 Testowałem z OpenSUSE- żadnych problemów nie było :-) ale myślę, że w kolejnych wpisach mogę szczegółowo przedstawić jak działa :-)
@Shaki81 ba! nie raz życie ratował! a ile osób chrapkę na niego ma, lepiej go z oczu nie spuszczać ;-)
Jak się dobrze przyjrzeć to na jednym zdjęciu widać też pendrive intela ;-D

Autor edytował komentarz.
FaUst   12 #4 17.06.2013 22:07

@Shaki81
Najlepszy i najczęściej wykorzystywany prezent (poza plecakiem) z zeszłorocznego HZ ;)

patryk9200   8 #5 17.06.2013 22:13

@FaUst
Zdecydowanie ;-D

underface   14 #6 17.06.2013 22:44

długo-śrubokręt :D lepszy od latarki od GG.
a co do sprzętu, to urzekła mnie ta gigantyczna bateria. poza tym jakoś nie mam zamiłowania do sprzętu od asusa, ale to moje subiektywne odczucia poparte przykrymi zdarzeniami z laptopami tego producenta

Autor edytował komentarz.
adamwiacek   3 #7 17.06.2013 22:52

Co jak co, ale nigdy nie widziałem gorszego touchpada, co ten ASUS się uparł i wszędzie taki szajs wstawia? Klawiatura też mogła by być lepszej jakości, mam z takim skokiem na co dzień i trochę jest upierdliwa i niewygodna w użytkowaniu. Wolałem "klasyczny" skok i układ.

A poza tym bardzo fajny sprzęt :)

patryk9200   8 #8 17.06.2013 23:01

@underface ach ta latarka- może w tym roku się GG zreflektuje i da nam takie ;-P
Bateria jest gigantyczna;P początkowo się bałem jej ze względu na małą pojemność ale z drugiej strony mam procesor ULV tak więc nawet 5h trzyma :-)

@adamwicek
touchpad nie jest zły, poza tym, że źle wklejony- moda na takie touchpady zapoczątkowana zostałą przez Apple. Bardzo czuły, obsługuje wiele gestów. Co do klawiatury- moim zdaniem idealna, pomimo niskiego skoku jest on zdecydowanie wyczuwalny. W kolejnych testach przytoczę z resztą test sprzętu na benchmark.pl- różni się tylko procesorem- ma i7 :-)

Over   9 #9 17.06.2013 23:42

Składam kondolencje...

  #10 18.06.2013 01:01

poczekam jak stanieje z 200 zl i kupie

mktos   10 #11 18.06.2013 09:42

Nie masz problemów z wyciąganiem kabelka z portu Ethernet? W Samsungu Serii 5 jest takie rozsuwane maleństwo (ale ręcznie) i wkłada się łatwo, a wyciągnięcie to koszmar.
Ale też tam parę razy USB włożyłem ;-)

mktos   10 #12 18.06.2013 09:43

Nie masz problemów z wyciąganiem kabelka z portu Ethernet? W Samsungu Serii 5 jest takie rozsuwane maleństwo (ale ręcznie) i wkłada się łatwo, a wyciągnięcie to koszmar.
Ale też tam parę razy USB włożyłem ;-)

dragonn   11 #13 18.06.2013 09:55

@patryk9200 a jak wyglądają temperatury? Bo w nowszych lapkach często tak jest że się bardzo grzeją - jestem ciekaw czy w ultrabookach też tak jest.

aeroflyluby   15 #14 18.06.2013 10:49

Mamy podobny avatar :D

  #15 18.06.2013 10:49

Mam większą rozdzielczość w telefonie.

  #16 18.06.2013 11:33

Co jak co ale ultrabook bez dysku SSD to dla mnie nie jest ultrabookiem :)

ciekawe jak jest z temperaturami

dragonn   11 #17 18.06.2013 12:32

@teton to akurat z wzrostem temperatur to normalne, z mojego doświadczenia wynika że przynajmniej raz na 2 miesiące trzeba wyciągać zanieczyszczenia z kanałów chłodzenia - najlepiej odkurzaczem, raz na pół roku lapka rozbieram i robię porządne czyszczenie.

  #18 18.06.2013 12:37

Przykro mi to pisać, ale muszę Ci to uświadomić. Nie masz SecureBoot, nie ze względu na to, że wybrałeś sprzęt bez systemu, ale dlatego, że nie masz UEFI - tam jest tylko zwykły BIOS - co zresztą wyraźnie widać na jednym ze zdjęć :-)

GregKoval   8 #19 18.06.2013 13:26

@Malcolmu (niezalogowany)

W zasadzie to jest tam UEFI, w zakładce Boot. Jednak kiedy jest wyłączony to logiczne, że komp korzysta z BIOS.

dragonn   11 #20 18.06.2013 14:03

@Malcolmu to może być UEFI, miałem też raz już takiego lapka z tzw. "psedo-UEFI", w czymkolwiek to jest była opcja przełączania boot-u między BIOS a UEFI mode.

xomo_pl   21 #21 18.06.2013 14:44

nie wiem jak można w 20123r kupić lapka z ekranem 15.6" i rozdzielczością 1366x768... sam mam tą rozdzielczość w swoim 3 letnim już prawie lapku i w życiu na 15.5" bym jej już nie wziął...
nie mówię, że FullHD jest idealne bo znowu wszystko jest trochę za małe ale na rynku praktycznie nie ma 15.5" i np. 1600x900 tylko albo shitowe 1366x768 albo FHD od razu... z dwojga już lepsze FHD ;)

tak to gfajny nawet sprzęt ;)

patryk9200   8 #22 18.06.2013 16:26

@mktos- nie, u mnie wystarczy, że podczas wyciągania podciągniesz go do góry i wyciągasz :-)
@deagon, z temperaturami nie jest źle, przytoczę z resztą test benchmark.pl- z tym, że wersja z testu ma procesor i7. Pozostałe parametry są identyczne.
http://laptopy.benchmark.pl/test-laptopa/asus-k56cb-x0100h.html
@aerofluby- faktycznie, w podobnym stylu ;-D
@Anonim- posiadam własny SSD, dla tego jest to ultrabook- piszę o tym w dalszej części, na zdjęciach tez widać SSD. W sklepach równeiż jest dostępna wersja z SSD ale zdecydowanie droższa.
@teton- postaram się przeprowadzić test za kilka miesięcy. Na chwilę obecną jeśli nie gram, a np. przeglądam strony, programuję w Visual Studio, to jest bardzo chłodny- wentylator się nawet nie uruchamia. Natomiast pod wysokim obciążeniem - wymagające gry, benchmarki grzeje się zdecydowanie bardziej, słychać już wentylator, jednak nie jest źle- w poprzednim laptopie o niższej wydajności temperatury miałem wyższe.
@Malcolmu jak najbardziej jest UEFI. To, że pisze tam BIOS to jest tylko napis. Tak jak pisze @GregKoval jest w zakładce Boot, a na potwierdzenie, że to nie jest BIOS mogę powiedzieć, że w ostatniej zakładce jest możliwość wejścia na dyski w laptopie i uruchomienie programów EFI.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #23 18.06.2013 16:39

Sprzęcik ciekawy. Ciekawi mnie jak ten GeForce wypada w połączeniu z i5 w praktyce, może jakieś wyniki testów?

W tytule podany jest, że jest to ultrabook. Jednak według mnie to raczej smukły laptop.

  #24 18.06.2013 16:54

_
2,3kg to dla Ciebie ultrabook?
wiem, można używać jako suszarka do włosów, ale i tak trochę za ciężki.
Pozdrawiam wszystkich kulturystów informatyków.

wojtekadams   18 #25 18.06.2013 17:11

Ja osobiście Ultrabookiem tego laptopa by nie nazwał, dużo mu brakuje do UB.

  #26 18.06.2013 19:03

@Patryk9200 Asus to Twój wybór, K.O. rozumię
ale ja jeszcze się na Sony Vaio nie zawiodłem.
http://www.sony.pl
Ultrabook nie do gier, do tego jest PC
dla mnie najważniejsze jest w ultrabook'u:
1. waga128GB
4. ekranHD4000
DLATEGO CZEKAM NA SONY VAIO PRO pomimo koszmarnej ilości crap'u od Vaio.
może do jesieni zbiorę kasę, (dwa lata zbierania).
Pozdrawiam.

dragonn   11 #27 18.06.2013 19:46

@teton niestety trochę jest tak że przynajmniej z tego co zaobserwowałem to laptop hp często cierpią na przypadłość przygrzewania się, osobiście nie miałem ich sprzętu, ale po tym co ludzie piszą na forach to często hp mają ten problem. A próbowałeś zmienić pastę termoprzewodzącą, wbrew pozorom to dużo daje, w moim lapku jak zmieniałem pierwszy raz to stara pasta miała konsystencje silikonu sanitarnego po wyschnięciu, a i po założeniu polecam rozebrać jeszcze raz i sprawdzić czy nowa pasta przylega na całe powierzchni do procka czy GPU, miałem tak że chłodzenie nie było zbyt równo wykonane i niezbyt przylegało przez co musiał dodać większą ilość pasty.

N4R   3 #28 18.06.2013 20:39

Wszystko fajnie, po za tym, że to Asus :P

Kpc21   10 #29 18.06.2013 22:11

"-wbudowany mikrofon analogowy"
Widział ktoś kiedyś cyfrowy mikrofon, i to zintegrowany z jakimś urządzeniem?

KyRol   18 #30 18.06.2013 22:45

@patryk9200:

Nie wiem czy 2 000 PLN można rozpatrywać w kategorii niewygórowanej ceny. Dla każdego jest to inny próg. Teraz panuje nowomoda na konstrukcje do 2 kg z wykastrowanymi interfejsami - z reguły brak gniazda ethernetowego czy napędu dvd nie robi zdziwienia, a kastracja złącz takich jak Firewire (które w przeciwieństwie do usb nie katuje procka) czy złącz PCMCIA, PCI-E jest na porządku dziennym.

Moja Extensa 5620 może nie jest najnowsza, lekka, może nie jest, ani aluminiowa, ale wyposażona jest w PCMCIA, PCI-E, Firewire, modem, Gigabit-Ethernet, wi-fi a/g/b/n, VGA, 4 złącza USB 2.0, S-Video/tv-out, czytnik kart SD i analogowe we/wy audio. Matryca też matowa.

Może nie jest szybsza od tej konstrukcji tu opisanej, ale jest wystarczająco szybka na tyle aby nawet nie złościć się na viste. Może totalnie nie bnadaje się do grania, za to w GNU/Linuxach nie trzeba odprawiać ceremonialnych cudów z własnoścowym g#wnem...

Kosztowała bez systemu 1 300 zł i wiesz co? Patrząc na to co się wyrabia z laptopami, kupił bym ją drugi raz, pomimo, że tej, którą mam, nic nie doskwiera.Zaleta juest jej taka, że jak wymyślą usb 5.0, nie będę musiał zmieniać całego kompa, tylko kupię kartę rozszerzeń.

"mam już dość popękanych pokryw matrycy"

Zakrawa mi to na lans. Naprawdę nie dostrzegłeś przed zakupem ramy matrycy i spodu tej konstrukcji? To najczystszy plastik...

@Kpc21:

ja nie widziałem. Co najwyżej słyszałem o cyfrowym wyjściu audio (HDMI), ale żeby o wejściu?! Jeszcze zintegrowany?!

Autor edytował komentarz.
soanvig   10 #31 19.06.2013 00:38

"matowa matryca (bezwarunkowo!)"
to nie wszystko. do tego powłoki antyrefleksyjne i szczególnie na jakość podświetlenia trzeba patrzeć. i na to czy lcd i led. naprawdę, producenci szczędzą na czym wlezie. A Intelowskie standardy "ultrabooka" i tak nie pasują do twojego laptopa nowego. A trzeba pamiętać, że to Intel wymyślił to pojęcie. Warto również zaznaczyć, że aktualnie producenci na masowo wszystko nazywają ultrabookiem, kiedy prawdziwe zaczynają się od 2500. Ultrabook bez SSD to niestety nie ultrabook

toones   10 #32 19.06.2013 02:34

Posiadam model S56CM - bliźniaczy brat. Niestety był już 3 raz wymieniany na "sztukę nówkę". Jeśli chodzi o ogólną wydajność oraz temperatury to jest wszystko w porządku. Kupiłem swą sztukę w październiku 2012, testowałem na BF3, przy najwyższych detalach grafika osiąga wysokie temperatury i niestety można się poparzyć... Ogólnie wrażenia mam pozytywne, jedynie dobija mnie brak odpowiedniego wsparcia jeśli chodzi o sterowniki do Win8. Asus ma w zwyczaju po wypuszczeniu modelu na rynek pozostawiać go z oprogramowaniem wyjściowym...(Wyprzedzę osoby, które puszczą mi linka do sterowników dla Win8 - w większości są to te same co dla Win7, jednak przy "8" nie wszystko hula jak powinno...).

Autor edytował komentarz.
Zastal   1 #33 19.06.2013 11:25

"Pokażę" ! :-)

  #34 24.06.2013 11:11

Zabawne. 2.3kg, ale nazywasz go ultrabookiem. Mój laptop waży 2.5 kg, grubszy jest tylko o 3mm, a posiada ponad 2x większą baterię. Do tego porządny, nie żaden niskonapięciowy procesor. Reszta b. podobnie (mam 2 USB 3.0), choć kupowałem go 2 lata temu. Właśnie za taką cenę jak Twój.
Wniosek? Gdzie ten postęp, że po 2 latach, można kupić za te same pieniądze mniej wydajny i krócej pracujący na baterii sprzęt? Brawo Intel, brawo marketing, wiwat postęp technologiczny!

*również aluminiowy. No w 40% ;)

Moskital   4 #35 24.06.2013 17:09

A ja mam takie cacko: http://www.t-mobile-trendy.pl/artykul,4503,asus_s46ca_elegancja_i_funkcjonalnosc... Jedyne, co mnie martwi to jednak praca baterii (4 h chyba nigdy nie dobiłem, 3,5 to max). Wiadomo, że mój jest nieco "ogołocony", bo go kupiłem w T-Mobile (nie ma np. napędu, ma słabszy procek), ale mimo wszystko to dziwne, że bateria trzyma krócej...

patryk9200   8 #36 24.06.2013 19:52

@Moskital- faktycznie, dziwne, że Tobie bateria krócej trzyma. Masz najnowsze sterowniki? jaki masz plan zasilania? Może też masz inną pojemność baterii, bo pomimo, że sprzęt podobny to widzę kilka różnic. Zależy też, czy masz włączony bluetooth, wifi, jakieś urządzenia na USB etc. W każdym razie u mnie 5h trzyma, podobny wynik uzyskał benchmark.pl z tym, że na modelu z mocniejszym procesorem.

Moskital   4 #37 25.06.2013 12:42

@patryk9200: mam włączone wifi, bt wyłączone, plan Power4Gear Battery Saving.

  #38 11.08.2013 18:58

Czy można na Windows na xp lub Vista

  #39 12.08.2013 16:06

Ciekawe u mnie bateria w tym model k56cb z procesorem i3 trzyma 1h z włączonym Power4Gear Battery Saving i min jasnością matrycy przeglądanie internetu itp nie wiem jak osiągacie taki wynik 5h

  #40 27.08.2013 09:53

a nie drażni Cię tej niskiej jakości plastik wokół matrycy? aluminiowa budowa owszem, ale to wykończenie wygląda tanio i po prostu brzydko.

  #41 20.10.2013 23:20

klawiatura padaka- szczegolni spacja... juz serwisowalem swojego k56cm...

  #42 01.11.2013 11:11

@patryk9200, jak mam rozumieć zdanie "działa do ~5h o kropelce"? Tzn. że jest tylko uruchomiony i w ogóle nie wykorzystywany, czy jak? Co było robione na nim przez te 5h testu baterii?

  #43 09.04.2014 22:29

Fajny sprzęt posiadam Asusa S56C i jestem zadowolony tylko mały mankament bateria padła po roku i czterech miesiącach. Obudowa nieco się rysuje, choć nie powinna i brak podświetlanej klawiatury.

  #44 09.04.2014 22:32

Fajny sprzęt posiadam Asusa S56C i jestem zadowolony tylko mały mankament bateria padła po roku i czterech miesiącach. Obudowa nieco się rysuje, choć nie powinna i brak podświetlanej klawiatury.

  #45 05.10.2014 21:05

@sadsadsad (niezalogowany): z510? Właśnie kupuję laptopa i łamię się pomiędzy wyżej prezentowanym modelem a z510 właśnie... Ma ktoś z państwa jakieś sugestie?

patryk9200   8 #46 06.10.2014 16:26

@Anonim oby dwa są bardzo podobne, i w tym wypadku możesz się kierować wyglądem. Co do procesorów niskonapięciowych. Śmieszy mnie gadanie o ich niższej mocy. Jako programista bez problemu i komfortowo na nim pracuję. Moc jest zdecydowanie wystarczająca a jego wydajność jest praktycznie identyczna jak procesora i5 460m a czasami nawet minimalnie większa, pomimo, że i5 460m nie jest niskonapięciowy i bierze PONAD 2 razy więcej energii. Po prostu nowe niskonapięciowe procki intela są świetnie zoptymalizowane jeśli chodzi o wydajność/pobór mocy.
Mogę jedynie po czasie powiedzieć, że konstrukcja jest niesamowicie wytrzymała, nie trzeszczy, nic się nie ugina, a zawiasy jak mocno i stabilnie trzymały tak dalej trzymają. Pozdrawiam :-)

  #47 21.05.2015 21:22

Mam tego Asusa już prawie dwa lata i ogólnie polecam. Relacja ceny do jakości bardzo dobra. Niestety po 2 latach zaczęła mi nagle szwankować bateria, ale to tyle. Jedyny minus to zdecydowanie kamerka, która ma słabiutką rozdzielczość. Ale jak na laptop za tą cenę po 2 latach polecam bardzo! :)