Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Counter-Strike: Global Offensive — krótki poradnik dla bardzo początkujących

Jakoś tak ten CS:GO zaczął się ostatnio pojawiać częściej na dobrychprogramach, nieprawdaż? I chyba nikt się nie dziwi, jest to jedna z najpopularniejszych gier multiplayer - gra, w której organizowane są turnieje z pulami nagród sięgających miliona dolarów. Ogromna, i wciąż rosnąca popularność tej produkcji od Valve powoduje, że wiele osób zaczyna sobie „giercować” w CSa. A nowicjusze często popełniają błędy. Bardzo często. Niektórych błędów nie są nawet świadomi i nie widzą w swoim postępowaniu nic złego.
I myślę, że dla takich osób będzie ten wpis – dla których CS:GO jest pierwszym Kanterem, którzy nie mieli wcześniej żadnego kontaktu z tą grą. Będzie opisywał on kilka najpopularniejszych błędów.
Ci bardziej zaznajomieni z tą grą z pewnością nie znajdą tu niczego dla siebie, jednak tych zapraszam do swoich uwag w komentarzach. Zaczynajmy więc.
Albo zanim zaczniemy, od razu powiem – nie, mechaniczna klawiatura, czy też 144Hz monitor nam skilla nie dadzą. Sprzęt nie gra. Skiny też nie.

No, to teraz przejdźmy do rzeczy.

Trzymaj celownik na poziomie głowy

Zaczynamy od błędu, który początkujący gracze popełniają niemal zawsze.
Nie mam pojęcia skąd niektórzy mają taki dziwny nawyk celowania tak nisko. W ten sposób nie dość, że wydłużamy sobie drogę do głowy wroga (a im większa droga, tym więcej czasu potrzeba, aby nacelować), to dodatkowo zmniejszamy sobie pole widzenia na mapie.
Niektórzy niższe trzymanie celownika tłumaczą to tym, że boją się, iż nie trafią w głowę, więc wolą celować po ciele/nogach. Powiem jedynie tyle – nie bójmy się.
Co zatem zrobić, aby wyuczyć odpowiednie trzymanie celownika? Przede wszystkim polecam granie dużo na serwerach deathmatch – najlepiej na serwerach społeczności. Wystarczy w wyszukiwarce serwerów wpisać po prostu „deathmatch” . Co powinien mieć taki serwer? Dobrze, żeby miał kilkanaście najpopularniejszych map do wyboru. Dzięki temu wyuczymy się w jakim miejscu na jakiej mapie znajduje się ten „poziom głowy”. Granie na DM wytrenuje też naszego aima (celność) oraz czas reakcji.

Strzelaj krótkimi seriami, pojedynczymi pociskami

Tak po 3-4 pociski. Dodatkowo, między każdą serią warto robić krok w lewo w prawo. Pozwoli nam to na zachowanie dużej celności broni w połączeniu z dekoncentracją u przeciwnika, gdy będziemy się ciągle przemieszczać. Podobnie w przypadku „pestkowania” (strzelania pojedynczymi pociskami) – krok w lewo, krok w prawo…
Strzelanie full-auto (długich serii) bardzo dobrze jest opanować, jednak dla początkujących graczy może to być dość trudne. Należy jednak to trenować, a do tego zadania polecam mapę Recoil Master, do pobrania z warsztatu.

Wychylaj „schodkowo”

Wyobraźmy sobie sytuację. Mapa dust2, my gramy po stronie terrorystów. Wchodzimy tzw. galą, wychylamy „na raz” (nie daj Boże na Shifcie), bez żadnego „flasha” i… giniemy od strzału snajpera, który stał za schodami.
A teraz wyobraźmy sobie taką samą sytuację, ale rozegraną nieco inaczej.
Idziemy galą, ale przy samym narożniku minimalnie wychylamy, tak aby sprawdzić co się dzieje, po czym od razu cofamy. Za każdym razem wychylamy kawałek dalej. W pewnym momencie usłyszymy strzał snajpera, jednak my będziemy się trzymać na nogach. Oprócz tego, że my przeżyliśmy, uzyskaliśmy dodatkową informację – gdzieś tam jest snajper. Oczywiście, że to czy przeżyjemy jest kwestią refleksu przeciwnika oraz tego, jak daleko my się wychyliliśmy. Ale na pewno jest to metoda, którą warto stosować.
Tego typu wychylanie możemy poćwiczyć sobie np. na deathmatchu, meczach społeczności lub w trybie uproszczonym.

Nie daj się zaskoczyć z granatem/nożem w ręce

Bieganie z granatem czy nożem przez całą mapę nie jest zbyt rozsądne. Wiem, że „na nożu” biegamy szybciej (nie działa w prawdziwym życiu), ale nie wybiegajmy z nim w miejscu, w którym możemy spodziewać się przeciwnika.
Myślę, że ten akapit będzie właściwy na poruszenie jeszcze jednego tematu – przeładowywania broni. Nie róbmy tego w biegu. Schowajmy się w bezpieczne miejsce. Pamiętaj jednak o tym, że nasze przeładowanie jest słyszalne przez przeciwnika. Nie zdziwmy się więc, gdy ten na nas wybiegnie.

Nie rzucaj „obvious flashy”

Rzucasz flashbanga (granat błyskowo-hukowy – jak ja lubię te polskie nazwy), ale przeciwnik jakimś cudem nim nie dostał. Jak to się stało?
Prawdopodobnie widział nadlatujący granat i zdążył się od niego odwrócić. Co więcej - widział skąd nadlatuje, więc przeciwnik znał już Twoją pozycję.
Każdy granat w CS:GO można rzucać na trzy różne sposoby:
  • lewym przyciskiem myszy – granat leci najdalej
  • trzymając lewy i prawy przycisk myszy – średnia długość lotu
  • prawy przycisk myszy – najkrótszy granat, idealny do rzucania zza rogów.
Pro-tip – jeżeli nie masz funduszy na flashbanga, ale stać Cię na wabik – kup go. Tylko nie wyrzucaj go od razu po starcie rundy. Dla przeciwnika jego wygląd jest identyczny jak wygląd flasha. Dodatkowo, jego dźwięk odbijania się od ścian/ziemi jest również taki sam. Wtedy wystarczy rzucić takiego „obvious fake-flasha” i wybiec na przeciwnika razem z wabikiem. Zaskoczenie u wroga gwarantowane.

Skoro już w temacie granatów...

Warto nauczyć się kilku ciekawych granatów - dymnych, flashy, mołotowów. Jeżeli teamowo rzucimy kilka takich dobrych "nejdzików", może zapewnić to nam ogromną przewagę.
Aby się ich nauczyć warto skorzystać ze strony Warm Up Right, gdzie pokazane są te najważniejsze. Ciekawe są również mapy treningowe użytkownika Dolnma.

Komunikuj się z oraz graj z teamem

Każde info w grze jest ważne. Mów wszystko, co wiesz. Ilu graczy słyszałeś/widziałeś, w jakim miejscu, ilu trafiłeś i za ile. Mów z jaką bronią jest przeciwnik. To też ma znaczenie.
Nie mów jednak innemu graczu jak ma grać, a już zwłaszcza w sytuacji, w której jest w tzw. clutchu, czyli sam przeciwko pozostałym graczom z przeciwnego teamu.

Warto robić różne zagrania zespołowe – podsadzić się na jakąś skrzynkę, daszek, murek, nad granatem dymnym. Warto czasami rzucić koledze flasha (oczywiście nie po złości, tylko tak, żeby mógł zaraz po tym flashu skontrolować jakąś pozycję).
„Runboosty” będą bardzo ciężkim zagraniem zespołowym, zwłaszcza dla początkujących, jednak warto się zainteresować tym tematem – można osiągnąć bardzo fajne efekty.

Ekonomia

Często popełnianym błędem przez początkujących graczy jest ciągłe kupowanie, do wyzerowania kasy. Nie warto tak grać, lepiej jest nie zrobić zakupów przez jedną rundę po to, aby w następnej móc sobie pozwolić na zakup lepszej broni lub większej ilości granatów.

Załóżmy, że wygraliśmy pistoletówkę po stronie terrorystów, podłożyliśmy przy tym bombę oraz nie straciliśmy przy tym zbyt wielu graczy. Fundusze w naszym zespole nie wyglądają źle, możemy sobie pozwolić nawet na zakup AK47, jednak nie warto tego robić. Przeciwnicy mogą zdecydować się na zagranie tzw. rundy force-buy (czyli kupują tyle, na ile im pozwalają fundusze, co w takiej sytuacji sprowadzi się do np. zakupu lepszego pistoletu i kamizelki z hełmem lub czasami SSG08), a ewentualne stracenie broni takiej, jaką jest AK nie jest zbyt dobrym pomysłem. Dużo lepiej na drugą rundę zagrać z jakimś SMG – UMP-45, MP-7. Dzięki temu pozwolimy sobie na zakup większej ilości granatów, a dodatkowo za każdego fraga z takiej broni dostajemy więcej pieniędzy.

Zwracajmy uwagę na fundusze całego zespołu, a nie tylko na własne środki. Jeżeli Ty posiadasz $7500, a Twój teammate ma tylko $2000, to nie kupuj dla siebie snajperki. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie, jeżeli rzucisz mu np. Famasa, a samemu zagrasz z M4.

Jeżeli grasz w drużynie antyterrorystów, a jesteś pewien, że Twoi przeciwnicy będą grali "fulla" (co najczęściej wygląda jako 4xAK47 oraz AWP) to nie kupuj hełmu - zaoszczędzisz w ten sposób $350. Strzał w głowę z kałacha, a tym bardziej z AWP i tak zabija za pierwszym razem (pomijając strzały przez przeszkody), więc zaoszczędzone pieniądze warto wykorzystać na dodatkowy granat, zestaw do rozbrajania lub po prostu zachować na następną rundę. Oczywiście gdy spodziewamy się, że przeciwnicy mają rundę z pistoletami, wtedy zakładamy hełm na głowę.

Należy również pamiętać o tym, że w przypadku, gdy jakaś drużyna przegra 5 rund pod rząd, to wtedy zaczyna ona dostawać za każdą następną przegraną większe fundusze. Może to doprowadzić do sytuacji, w której spodziewamy się tzw. rundy „eco” (bez zakupów) przeciwnika, a ten jednak będzie posiadał broń.

Trenuj swojego aima i czas reakcji

Lepsza celność i czas reakcji przychodzi naturalnie, wraz z dłuższym czasem gry. Jednak warto trochę temu procesowi pomóc. Do takiego treningu polecam przede wszystkim wspomniane już wcześniej granie na serwerach deathmatch. Można też grać mapy treningowe, pobrane z warsztatu. Polecane przeze mnie mapy toDobre celowanie może nam ułatwić celownik. Wiadomo, każdy ma inne preferencje - jeden woli z kropą, drugi bez, trzeci woli grubszy, a czwarty woli niebieski. Aby zdefiniować swój własny celownik użyjemy genialnej mapy Crosshair Generator autorstwa crashz.
Wszystkie te mapy są do pobrania za darmo Workshopie - wystarczy zasubskrybować, a następnie w grze Graj -> Lokalnie z botami i przejść do zakładki "Warsztat".
Od razu mówię, że takie mapy nie poprawią Wam skilla od tak, w jeden dzień. Jeżeli faktycznie chcecie jakiś poziom strzelecki osiągnąć, to absolutnym minimum byłoby pół godziny dziennie na takich mapach i będzie to dość długi proces.
Polecam granie DM i wspomnianych mapek przed każdym meczem - tak na rozgrzewkę.

Podsumowując

Wiem, że ten wpis mógłby być o wiele, wiele dłuższy. Nie chciałem jednak, aby był jeszcze dłuższy i nudniejszy, niż jest teraz. Nie poruszyłem tutaj bardzo wielu tematów, a te, które poruszyłem we wpisie zapewne dałoby się rozbić na osobne wpisy.
Tak jak na początku, zapraszam tych bardziej doświadczonych do swoich uwag, początkujących do zadawania pytań.
Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam miłego wbijania Globala ;). 

gry inne

Komentarze

0 nowych
lordjahu   20 #1 10.10.2016 07:37

Wpis spoko, wreszcie coś o grach

ale

"Kanterem" ? Enesem Kanterem ?

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #2 10.10.2016 08:48

Trenuj aima :) jak to brzmi. Wpis ok ;)

przemek7525   5 #3 10.10.2016 08:53

@lordjahu: czułem, że ktoś zwróci na to uwagę :D. Cóż, poza tym, że koszykówka i CS są grami zespołowymi, to innych podobieństw między nimi nie ma. Ale zdecydowałem się na taką pisownię, którą nie raz już widziałem - to w końcu tylko luźny wpis, nie żaden doktorat i myślę, że w kontekście tego wpisu będzie wiadomo, że chodzi o grę, a nie o koszykarza :).

lordjahu   20 #4 10.10.2016 09:04

@przemek7525: Nie uważasz że lepiej brzmi "Counterem" ? Używanie cudzysłowów uzasadnione ;)

bystryy   10 #5 10.10.2016 10:36

@przemek7525: "Zwracajmy uwagę na fundusze całego zespołu, a nie tylko na własne środki. Jeżeli Ty posiadasz $7500, a Twój teammate ma tylko $2000, to nie kupuj dla siebie snajperki. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie, jeżeli rzucisz mu np. Famasa, a samemu zagrasz z M4."

To najlepsza porada ze wszystkich, bo... nie jest oczywista.

Moje dorzutki:
1) Graj zdobyczną bronią przeciwnika - oszczędzasz fundusze i zmylisz wroga po pierwszym strzale (będzie myślał, że strzela ktoś z jego drużyny)
2) Gdy przeciwnikowi i Tobie kończy się amunicja, zazwyczaj chowacie się gdzieś, by przeładować. Zamiast przeładowania swojej broni czasem lepiej rzucić za róg ostry granat i popatrzeć jak zza niego wylatują zwłoki przeciwnika :)
3) Kucaj przed strzałem przeciwnika (dobra rada dla początkujących), by nie zdążył wycelować w głowę.

Gram w 1.6 ;)

AntyHaker   18 #6 10.10.2016 13:28

@bystryy: "(będzie myślał, że strzela ktoś z jego drużyny) "
Tak szczerze mówiąc to nie rozumiem tej porady - kto patrzy na modele broni zamiast na postać i w ten sposób ocenia czy strzelić? :P

bystryy   10 #7 10.10.2016 13:54

@AntyHaker: Różne drużyny mają różne strategie, zwłaszcza na mapach z bombą. Niektóre dzielą się i idą osobnymi drogami. Załóżmy, że zrobili tak ci z CT. Jeśli ktoś z T wali do jednej z nich z M16, druga myśli, że to ta pierwsza dzielnie walczy i dopiero po chwili widzi nazwę swojaka poległego w bodycount. Przy dobrym układzie, możesz ubić dwóch CT. Efekt jeszcze lepszy, gdy masz tłumik, a przeciwnik grupowo jest oślepiony odpowiednim granatem :)

Na marginesie, nie strzelałbyś do przeciwnika, gdyby miał ten sam mundur co Ty i szedł tuż obok (sytuacja autentyczna z poligonu w realu).

AntyHaker   18 #8 10.10.2016 14:04

@bystryy: No właśnie o tym piszę - mundur mogę zrozumieć, ale broń? Ja jestem nauczony grać bez słuchawek, więc nie zwracam uwagi na takie detale jak broń :P

Samurai   16 #9 10.10.2016 14:56

@bystryy: "2) Gdy przeciwnikowi i Tobie kończy się amunicja, zazwyczaj chowacie się gdzieś, by przeładować. Zamiast przeładowania swojej broni czasem lepiej rzucić za róg ostry granat i popatrzeć jak zza niego wylatują zwłoki przeciwnika :) "

Wydaje mi się, że w tym przypadku rozsądniejsze jest zmiana broni, z karabinu na pistolet chyba, że wystrzelałeś się z obu to wtedy można użyć granatu.

MacGregor   8 #10 10.10.2016 15:06

@AntyHaker: Odgłosy broni są tak zróżnicowane że od razy słychać kto z czego strzela. I nie chodzi tu o modele których się uparłeś a dźwięki.

bystryy   10 #11 10.10.2016 15:47

@Samurai: "Wydaje mi się, że w tym przypadku rozsądniejsze jest zmiana broni, z karabinu na pistolet chyba, że wystrzelałeś się z obu to wtedy można użyć granatu."

Większość ludzi wpadnie na zmianę broni, bo to ćwiczyła, a 99% nie wpadnie na to, by użyć granatu :)

Dużo zależy od sytuacji na mapie, czy już zostaliśmy 1:1, czy może drużyna jeszcze granatu potrzebować. Ja często też rzucam ostry granat na bombsite, gdy mam rozbroić bombę, a wiem, że przeciwnik jeszcze gdzieś się tam czai (jak ma mało życia, może to wystarczyć, jak ma więcej, może pomóc). Gdy przeciwników jest kilku na małym terenie, rzucenie razem z kolega z drużyny dwóch granatów na raz też pomaga.

PS
Dorzucam poradę nr 4:
4) Jak masz możliwość wejścia do gry jako spectator przed dołączeniem do którejś z drużyn, to skorzystaj i zobacz, jakich taktyk używają przeciwnicy i potencjalni sojusznicy oraz jakimi chodzą drogami, wiedza ta przyda się potem w walce.

Autor edytował komentarz w dniu: 10.10.2016 15:53
Samurai   16 #12 10.10.2016 16:06

@bystryy: "Większość ludzi wpadnie na zmianę broni, bo to ćwiczyła, a 99% nie wpadnie na to, by użyć granatu :) "

To znając życie zginiecie obaj. Bo przeciwnik sięgnie po pistolet i dokończy dzieło, które zaczął karabinem, a ty ginąc rzucisz mu granat pod nogi, od którego de facto on zginie. Czyli takie pyrrusowe zwycięstwo.

Giiixxxx6   10 #13 10.10.2016 16:46

''Nie mam pojęcia skąd niektórzy mają taki dziwny nawyk celowania tak nisko.''
Podziwiają tekstury podłoża :P

jodinadhd   5 #14 10.10.2016 18:55

@Giiixxxx6 a Ty od razu byłeś alfą i omegą?
@przemek7525 wychylanie schodkowe nie powinno tak wyglądać, brakuje mi opisu zachowywania się w czasie gry (opanowania itp...) każdy gracz powinien uczyć się tego od samego początku. co do ćwiczenia aima dorzuciłbym granie aim mapów z drużyną, dla mnie było to jednym z najważniejszych ćwiczeń. a tak to spoko :) chociaż takich poradników jest sporo

dthlfwp   7 #15 10.10.2016 20:54

zawsze byłem beznadziejny w te różne strzelanki, w sumie jedyne co dłużej grałem to jakieś Unreal w sali informatycznej w szkole, pamiętam że z reguły kończyłem z ujemnymi punktami xD

Giiixxxx6   10 #16 10.10.2016 21:08

@jodinadhd: Ale zluzuj trochę kolego. Sam jak zaczynalem to chodzilem z celownikiem w ziemii i śmieje się w tym momencie sam z siebie. Alfą i omefą tej gry nie byłem, nie jestem i nie zapowiada się zebym był. Nie bierzcie wszystkiego tak do siebie, czlowieki :)

AntyHaker   18 #17 10.10.2016 21:44

@MacGregor: Jak pisałem wyżej - nie gram na słuchawkach i nie opieram swojej gry o wrażenia dźwiękowe, a własnie wzrok :P

MacGregor   8 #18 10.10.2016 23:06

@AntyHaker: Więc musisz używać słuchawek jako głośniki żeby nie słyszeć różnicy w dźwiękach wystrzału, nie słyszeć kroków czy dźwięku przeładowania.

AntyHaker   18 #19 11.10.2016 00:29

@MacGregor: Po prostu gram, a nie napalam się na nie wiadomo co :P Jestem typem skradającym, więc nie zawracam na takie niuanse uwagi xP

MacGregor   8 #20 11.10.2016 00:37

@AntyHaker: Ale dobrze jest mieć chociaż podstawowe pojęcie o tym w co i jak grać. To gra multi. Od tego jak ty grasz zależą wyniki innych osób ;)

AntyHaker   18 #21 11.10.2016 00:52

@MacGregor: Tia, zwłaszcza jak gram z botami :P Poza tym, moi kumple nie narzekają, a wręcz są zaskoczeni tym, jak dobrze mi idzie. Kwestia wprawy i refleksu, zapewniam :D

Canaletto   12 #22 11.10.2016 08:50

Najczęstsze i najgorsze błędy początkujących, które udało mi się zaobserwować to: nieużywanie Shifta do cichego poruszania się, chodzenie solo z bombą, bezmyślne rushowanie na spawn wroga, olewanie rund "eco", nieużywanie języka angielskiego do komunikacji.

bystryy   10 #23 11.10.2016 14:37

@Canaletto: "bezmyślne rushowanie na spawn wroga"

Na dust_2 w CS 1.6 zrushowanie ze snajperką będąc w CT pozwala "ściągnąć" terrorystę pędzącego na jego prawy bombsite poprzez szczelinę pomiędzy korytarzem a murkiem ;) :)

Autor edytował komentarz w dniu: 11.10.2016 14:38
Qoo   7 #24 11.10.2016 14:55

@Giiixxxx6: Mam podejrzenie, że pograli trochę w Quake czy inne fps gdzie jest rakietnica, a tam głównie się pruje po nogach, bo jak nie trafisz to i tak przeciwnik oberwie, a czasem nieplanowany rocket jump jest widowiskowy :)

Canaletto   12 #25 11.10.2016 15:05

@bystryy: Taki rush może być uzasadniony. Ale nic nie uzasadnia rushu CT na spawn T zamiast pilnowania bombsite'ów.

przemek7525   5 #26 11.10.2016 16:44

Rushowanie CT co rundę mądre nie jest, ale czasami warto zaryzykować taką jedną runde, gdy przegrywamy.