Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Poproszę trzeci wymiar!

Szybkie i efektowne 2D.

Pewnie wszyscy, którzy spoglądamy na rozwojowe wersje przeglądarek znamy Fish Tank, demo które stało się testem na wyniki którego patrzymy z wielką uwagą. Nie tak dawno, MS dodało też demo Galactica. Też w formie testu.

Obydwa demo mają wyeksponować wydajność z jaką IE9 obsługuje grafikę 2D (i jakie kłopoty może mieć z tym konkurencja). Osobiście jestem za demami, wyścigiem "zbrojeń" jaki wynikł z ich medialnego oddźwięku oraz za nowymi możliwościami jakie dostaną do swoich kreatywnych rąk twórcy stron www.

2 + 1 = 3D!

Jestem tak bardzo za, że nawet poproszę o trzeci wymiar!

WebGL, to właśnie pomysł na grafikę 3D i to taką, która zamiast katować nasz procek wyciśnie 7 poty z karty graficznej!

Coś dla oka.

A jak to może wyglądać? Nie bez powodu podałem dema Fish Tank oraz Galactica. Oto screeny z dem wykrzystujących grafikę 3D do tego samego:

[Mała uwaga dema mogą się długo ładować, więc na początku może być pusto. Proszę o cierpliwość]

Akwarium w 3D:

Demo Gallactic dla porównania (2D):

Demo Musical Solar System (3D):

Oczywiście Musical Solar System jest lepszy od Galactic nie tylko z powodu trzeciego wymiaru ale i też zdecydowanie ciekawszej muzyki w rytm której są deformowane planety oraz opisy (co widać na screenie).

Z powrotem na ziemię.

Gdzie haczyk?
MS trzeciego wymiaru nie chce :(. I choć co pokazują w swoim demie Galactic, WebGL nie jest potrzebny do wyświetlania niezłej grafiki, to "kanty" temu demu wychodzą bokiem. Nie da się też efektywnie budować naprawdę złożonych elementów bez akceleracji 3D - procek to za mało.*

Zapraszam do obejrzenia dem na własnej skórze. Gdyż siłą rzeczy statyczne obrazki dużo tracą z efektu. Dema działają w FF4b7 (lub we wcześniejszych ale trzeba samemu aktywować WebGL) oraz Chrome 9.

Na koniec jeszcze mała dygresja. Szybkie 2D na stronach internetowych jest ważniejsze od grafiki 3D, ale jej nie zastąpi. MS świadomie otworzyło puszkę pandory, której nie zamknie. Niech teraz konsekwentnie idzie dalej. Standard 3D dla sieci już się tworzy, niech się w niego zaangażuje i wesprze mimo, że to nie DX3D!

Więcej o WebGL we wcześniejszych moich wpisach.

*LLVMPipe pokazuje, że można ale nie pod Wingrozą i nie bez potworów 12sto-rdzeniowych. 

Komentarze

0 nowych
[c4d]   2 #1 22.11.2010 12:44

"Gdzie haczyk?"

You need a canvas- and WebGL-enabled browser to view this demo.

Na Operze nie dział (10 i 11) :(

  #2 22.11.2010 13:53

akceleracja w IE9 bazuje na Direct2D, wiec leci przez GPU nie przez CPU. Samo Direct2D jest z grubsza wraperem na Dierct3D 10, a dzięki DXGI nie ma większego technicznego problemu zmieszać Direct2D z Direct3D. Natomiast nie wiadomo, czy natura polityki biznesowej ms pozwoli na wspieranie w ie WebGL.

przemo_li   11 #3 22.11.2010 15:04

@[c4d]

Ale będzie! Opera będzie obsługiwała WebGL.

  #4 22.11.2010 20:57

Na moim Chrome Canary Build pięknie spisywały się "akwarium w 3d" i "musical solar system". Ten test na stronie Microsoftu strasznie mulił, co ciekawe, gdyż na pozostałych dwóch nie było ani jednego szarpnięcia.

dragonn   11 #5 22.11.2010 21:05

Akwarium i Układ w 3d mi działa na Firefox 4 na Linuksie (Arch). Ale za to demo od MS, to 2D zamroziło mi system.

przemo_li   11 #6 23.11.2010 10:12

@kill'emall @dragonn

Owszem. Demo MS to duży stress test operacji 2D. I bez akceleracji bardzo trudno uzyskać w nim dobry winik, ale musi być to akceleracjia 2D.

Zaś WebGL użyty w pozostałych demach wymaga akceleracji 3D (99,9% desktopów podoła bez problemu) na karcie graficznej i "zrozumienie" od przeglądarki.

Jak się przekonaliście, do pełnego 3D w sieci potrzeba API 3D i akceleracji 3D, bo 2D to za mało.