Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

WebGL grafika 3D przeniesiona do przeglądarki!!

WebGL to pochodna OpenGL ES 2.0, API dla grafiki 3D, przykrojona do potrzeb JavaScriptu. OpenGL to szeroko stosowany standard grafiki 3D, praktycznie bezkonkurencyjny na chwilę obecną (pod względem dostępności na każdą platformę jaka nam się zamarzy). Literki ES oznaczają specjalną wersję stworzoną z myślą o urządzeniach mobilnych jak na przykład komórki. JavaScript zaś to język programowania, który obecnie służy do tworzenia stron internetowych zachowujących się jak aplikacji (Google Docs dla przykładu). WebGL jest tworzony przez organizację Khronos znaną ze sprawnego stworzenia OpenGL ES.

Jakie korzyści niesie ze sobą wprowadzenie tego standardu?
Po pierwsze wprowadzenie grafiki 3D do powszechnego użytku.* Po drugie ten sam standard zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na desktopach. Po trzecie pełna akceleracja sprzętowa czyli odpowiednia wydajność dla bardziej wymagających aplikacji.

Czy jest nam potrzebna grafika 3D w internecie? Na chwilę obecną raczej nie** ale najpewniej tylko dlatego, że jeszcze wiemy jak to jest żyć bez niej, i najprawdopodobniej po wprowadzeniu WebGL nie będziemy sobie wyobrażali życia bez niego. A zastosowania jego będą szerokie, od gier po programy do obróbki grafiki 3D, przez ulepszenia wyglądu stron internetowych czy różne urozmaicenia treści jak wykresy, grafy, etc.

Równość wszelakich urządzeń z kolei zniesie kolejną barierę między różnymi platformami, skoro część programów będzie działała tak samo niezależnie od przeglądarki, systemu operacyjnego czy typu i mocy urządzenia.

Na korzyść WebGL'a przemawia też wydajność i akceleracja sprzętowa operacji graficznych, która dodatkowo zniesie granice między aplikacją a stroną internetową.

Dla tych najbardziej zainteresowanych odsyłam do listy przeglądarek z obsługą WebGL (tak taka jedna firma jeszcze nie chce tego standardu). Niestety na dzień dzisiejszy nie znam dość dobrej strony-dema prezentującej możliwości WebGL, wiąże się to też z tym, że nie został jeszcze on całkowicie ukończony mimo silnego wsparcia i intensywnych prac nad nim.
Mogę za to podać dwa linki *ten* i *ten* do filmików prezentujących część możliwości WebGL.Znalazłem też to małe demo.Zaś dla próbujących swoich sił w programowaniu zapraszam na tą stronkę z tutorialami w stylu NeHe.Tutaj można wypróbować shadery, które również będą bezproblemowo współpracować z WebGL

* Były inne inicjatywy stworzenia API grafiki 3D, jednak obecnie to WebGL ma szanse stać się standardem popieranych przez wszystkich
** OK gram czasem w QuakeLive oraz Battlefield Heroes, one mogły by skorzystać na WebGL i to bardzo! Choćby dzięki zerowej bariery pomiędzy różnymi platformami (id musiał się namęczyć aby dostarczyć QL na Linuksa a i tak pod Chromium nie pogramy sobie, BH w ogóle nie ma portu na Linuksa).

PS WebGL dobrze współgra z HTML5 i będą się całkiem dobrze uzupełniać. WebGL będzie umieszczane na stronach dzięki canvas HTML5

Edit: Zamieściłem wcześniej screena z MW2 jednak podmieniłem go na aplikację wyświetlającą kreatury eksportowane z gry Spore. Powodem jest prawdopodobny fotomontaż wcześniejszego screena.
Edit2: dodałem 2 nowe linki tym razem do gotowych i ciekawych stron prezentujących możliwości WebGL 

Komentarze

0 nowych
GioWDS   13 #1 29.05.2010 22:37

o ile pamietam to o webGL byl calkiem niedawno art na DP ;)

przemo_li   11 #2 29.05.2010 22:59

@GioWDS i to kilka :), wszystkie o wsparciu WebGL jakie otrzymuje z różnych stron, czy o wykoszeniu O3D.
Jednak ja pierwszy podaje materiały do pooglądania o WebGL.

PS ostatnio google zamieściło gadżet PacMana który stworzony był przy pomocy html5, może z okazji stworzenia pierwszej gry 3D będziemy mogli w nią pograć na mapce w kształcie literek google, dzięki WebGL.

  #3 30.05.2010 13:21

jak to nie wiadomo do czego webGL będzie używany
odpowiedź jest prosta
- reklamy 3D ;)

  #4 30.05.2010 13:23

lol czy te komentarze zawsze muszą przechodzić przez cenzure, przez to opóźnienia stają sie ogromne ;/

qbap   7 #5 30.05.2010 14:47

@to ja :P

Załóż konto to będą od razu.

  #6 30.05.2010 15:19

Co do reklam to nie masz racji, ich wykonanie było by za drogie. I reklamy były by za ładne ;)

Ogarnął mnie strach, wyobraź sobie NK w 3 wymiarach. bbrrrrrrr

penguin   6 #7 30.05.2010 15:43

kwiatek nr 1:
"OpenGL to szeroko stosowany standard grafiki 3D, praktycznie bezkonkurencyjny na chwilę obecną."

bezkonkurencyjny konkretnie w czym?

kwiatek nr 2:
"WebGL jest tworzony przez organizację Khronos znaną ze sprawnego działania."

dziwne, bo ja, jak również masa branżowych developerów zna grupę Khronos z czegoś zupełnie odwrotnego. opengl 3.0 był wręcz w środowisku game developerów uznany jako ostateczne zwycięstwo directx.

kwiatek nr 3
"(tak taka jedna firma jeszcze nie chce tego standardu). Niestety na dzień dzisiejszy nie znam dość dobrej strony-dema prezentującej możliwości WebGL, wiąże się to też z tym, że nie został jeszcze on całkowicie ukończony mimo silnego wsparcia i intensywnych prac nad nim. "

to chyba logiczne, że nie implementuje się w czołowych produktach używanych przez co najmniej 50% internautów nie dokończonych "standardów", które jeszcze przecież żadnymi standardami nie są.

kwiatek nr 4
"OK gram czasem w QuakeLive oraz Battlefield Heroes, one mogły by skorzystać na WebGL i to bardzo!"

konkretnie JAK mogłoby skorzystać? i na czym?

konkluzja

artykuł kiepski stylistycznie, choć poruszający ciekawy temat. zabarwienie pro-linuksowe wyraźne na tyle, że wywołuje lekki uśmieszek politowania. zwłaszcza gdy autor bredzi o bezkonkurencyjności opengl. no chyba, że w jakiejś wydumanej kategorii o czym zapomniał poinformować.

przemo_li   11 #8 30.05.2010 16:17

@penguin dzięki za twój komentarz, uaktualniłem wpis.

W skrócie odnosiłem się do monopolu OpenGL ES na platformy inne niż PC/Win, oraz jego sprawnym i szybkim utworzeniu przez Khronos (które później z maściło OpenGL 3.0).
W 3 masz rację i jej nie masz (jendocześnie). WebGL jest nie na rękę MS, z dwóch powodów. Raz, że sprawia, że zacierają się granice pomiędzy OS'ami na których można uruchomić takie same aplikacji, a druga sprawa to pokazanie, że istnieje coś innego od DX co może z nim bez problemu konkurować (wojna o dusze developerów).
A przykład HTML5 pokazuje, że można.

PS na stronie ani razu nie użyłem słowa Linuks lub Linux (dopiero w uaktualnieniu w związku z twoim postem) więc nie wiem skąd to 'ubarwienie'?

przemo_li   11 #9 30.05.2010 16:21

Dodam również, że W3C wymaga przed uznaniem czegokolwiek za standard aby istniały dwie niezależne implementacje danego kandydata na standard !! Oraz podczas standaryzacji zawsze jest przeznaczony czas na informacje zwrotne od twórców tych implementacji!!!
Więc nie ma nic dziwnego w tym, że np. MS może dodać obsługę HTML5 do IE9 na 8-10 lat przed oficjalnym zatwierdzeniem tego standardu.

  #10 30.05.2010 16:55

przemo_li: Nie, W3C nie wymaga dwóch implementacji. Jest dokładnie odwrotnie, W3C chce specyfikacji dobrej a dopiero później implementacje. To o czym piszesz dotyczy IETF.

penguin   6 #11 30.05.2010 17:08

"W skrócie odnosiłem się do monopolu OpenGL ES na platformy inne niż PC/Win"

to trochę tak jakby powiedzieć, że traktor to bezkonkurencyjny środek transportu na świecie. a później dodać, że chodziło o polskie drogi i miedze między polami.

"A przykład HTML5 pokazuje, że można."

naprawdę porównując możliwości HTML czy WebGL do DirectXa popełniasz ogromny nietakt. nie dość, że to trochę inny target (w DX tworzy się profesjonalne komercyjne produkcje, a w HTML5/WebGL co najwyżej małe gierki przypominające te w telefonach komórkowych), to jeszcze prędzej powiedziałbym, że MS nie lubi WebGL i podobnych standardów ze względów ideologicznych i anty-opensource'owych. a może również dlatego, że popiera je konkurencja (np Google) i trzeba zrobić im na złość wykorzystując swoją pozycję.

owszem, byłoby ciekawie gdyby pojawiło się coś mogącego konkurować z DX, ale jak na tę chwilę STANOWCZO się na to nie zanosi.

przemo_li   11 #12 30.05.2010 17:25

@pengiun wyobrażasz sobie WebGL wzorowane na DX3D ? To już wiesz dlaczego użyłem słowa 'bezkonkurencyjny' względem OpenGL'a, poza tym OpenGL 4.0 nadgonił DX3D 11.

Nie porównywałem HTML5 do DX! A do wsparcia jakie MS deklaruje dla HTML5 w IE9. A przecież HTML5 będzie rozwijany przez 8-10 zanim zostanie oficjalnie przyjęty. Co oznacza, że jak MS chce to potrafi uczestniczyć w rozwijaniu przyszłościowych standardów sieci web (a przecież o to chodzi!!) w sposób 'kulturalny'.

  #13 30.05.2010 23:13

Nie wiem co przedstawiają Twoje linki poza światem okresu A1200 w porównaniu z DX11 http://www.youtube.com/watch?v=HNlglowwBXA Nieznam się może. Lecz dla mnie na chłopskie oko to przepaść. Ciężko mi znaleźć uzasadneinie dla słów "OpenGL 4.0 nadgonił DX3D 11".
Pozdrawiam.

  #14 31.05.2010 12:34

@LAIKO podlinkowane materiały pokazują WebGL, a nie możliwości OpenGL 4.0, zresztą 'opengl 4.0' w ogóle nie pada we wpisie.

Jako przykład możliwości OpenGL 4.0 polecam to:
http://www.youtube.com/watch?v=0HWZKGZcKoA

Co więcej ideą WebGL jest dostępność grafiki 3D niezależnie od posiadanego urządzenia czy systemu operacyjnego, czyli ma na przykład umożliwić oglądanie grafiki 3D na komórce!

  #15 31.05.2010 16:48

A na komórkach DX11 nie ma.
Co oznacza również ograniczanie bajerów grafiki która ma być wyświetlana wszędzie, na wszystkim.

n-pigeon   5 #16 04.06.2010 10:13

@ penguin

Nie opieraj swoich wypowiedzi na tym co usłyszałeś w onetowych komentarzach bo gadasz bzdury.

n-pigeon   5 #17 04.06.2010 10:16

@ penguin

"owszem, byłoby ciekawie gdyby pojawiło się coś mogącego konkurować z DX, ale jak na tę chwilę STANOWCZO się na to nie zanosi."

Hahahahahahaahahahahaha... *przerwa* buhahahahahahah. Wybacz musiałem :) Obczaj screeny z gier na PS3 myślisz że na czym one śmigają na DX? Buhahaha :D