Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Zaczaruj motyle, pokonaj rywali! Czyli jak "zamknięte" staje się "otwartym".

Pierwszą część tytułu zapewne już wszyscy znają. Postanowiłem zapisać moje pierwsze wrażenia, po przeczytaniu ogłoszenia DP.* Chciałbym zarzucać cytatami z ogłoszenia i przeplatać je własnymi komentarzami.

Jedynie słuszna Miłościwie Nam Panująca Przeglądarka

"Gra wykonana jest w HTML5 i demonstruje możliwości Internet Explorera 9 w kwestii obsługi nowoczesnych standardów webowych."

"Gra powstała dla przeglądarki IE9"

Tak, tak, idealny przykład jak to MS wspiera rozwój całego internetu i wykorzystuje (otwarte) standardy, tak, że użytkownik nie jest przykuty tylko do przeglądarki jednego producenta.**

"Zachęcamy Was do rywalizacji i zajmowania jak najwyższych miejsc w rankingu otwartym dla wszystkich zalogowanych użytkowników."

Zauważyłem ostatnio trend do nadużywania słowa "otwarty" w IT. Ale, rzeczywiście, ranking dla mnie jest wyświetlany. Tylko po co jak nie korzystam z IE9?

Standardy

"Krajobraz komponowany jest z kilku elementów wyświetlanych na płaszczyźnie eksponowanego przez HTML5 tagu canvas."

I HTML5 canvas działa wyśmienicie w IE9, Chrome, FF, Operze, Safari i jeszcze paru innych przeglądarkach.

"Za odtwarzanie dźwięku odpowiada wprowadzony w HTML5 tag audio. Całość silnie wykorzystuje JavaScript i jQuery."

Jak powyżej, tylko, że licencje nie każdemu pozwalają na odtwarzanie wszystkich kodeków. Więc warto by było napisać jaki kodek był użyty.

"Chmury zbudowane są z kilku niezależnie przemieszczających się warstw (technika parallax scrolling) dając wrażenie głębi. Każdy wiersz trawy animowany jest niezależnie, nadając jej cechy poruszanych przez wiatr źdźbeł (technika pochodząca od efektu plazmy). Dodatkowo niebo i trawa zmieniają swoje zabarwienie wraz ze zmianą pory dnia. "

Za te słowa samu uznanie dla redakcji.

"W czasie gry każdy motyl renderowany jest niezależnie w pamięci (off-screen rendering) i komponowany z całym krajobrazem (impostor rendering). Motyle są prostymi, oteksturowanymi, trójwymiarowymi obiektami, odzwierciedlanymi na ekranie dzięki autorskiemu programowemu rendererowi (software rendering)."

Można, ale po co jeśli są lepsze techniki? Np. WebGL. A tak IE9, WebGL-a nie będzie obsługiwało, w końcu to OpenGL, a MS ma już swojego DX-a.

Zabawa

"Mamy nadzieję, że zabawa dostarczy Wam wiele emocji — życzymy połamania myszki ;-)"

No, ja, się mimo wszystko uśmiałem :) Mimo, że nie zagrałem ani razu.

"Redakcja również przyjmuje wyzwanie i będzie czarować motyle, ale co oczywiste, nie będzie brała udziału w podziale nagród :-)"

MIŁO, że Redakcja pomyślała o SOBIE, ile mam poczekać aby pomyślała o tych, którzy również chcieli by zagrać a nie przeszkodziło by im wykluczenie z wzięcia w konkursie?

Podsumowując.

Gra to oczywiście świetny i pomysłowy sposób na umilenie czasu czytelnikom vortalu. Jednak brutalne ograniczanie jej do tylko jednej przeglądarki to odwrotność ideii standardów internetowych, które przecież mają gwarantować dostępność dla każdego, niezależnie od metody jaką się łączy z globalną siecią.
Najlepszym rozwiązaniem było by, dopuszczenie posiadaczy innych przeglądarek do zabawy z jednoczesnym ostrzeżeniem, że mogą nie doświadczyć maksymalnych możliwości***, oraz, że nie wezmą udziału w konkursie z nagrodami.

EDIT

Nie napisałem tego, a powinienem:
MS może sponsorować, konkurs z nagrodami, jeśli tylko chce i kiedy chce i z kim chce. Mimo wszystko nie powinno to się odbywać kosztem innych użytkowników. Wystarczyło dopuścić innych, informując, że nie biorą udziału w konkursie. A tak cała historia za bardzo przypomina historię z Apple, które promowało HTML5 wymuszając instalację Safarii.

EDIT2

I jeszcze:
Jeśli to MS w 100% sponsoruje nagrody wtedy, to MS może decydować, komu je przekazać. Ale jeśli DP też coś dokładają, to czuję się oszukany, jak wierny czytelnik DP bez adblocka. Ale takiej informacji nie mam, więc założę że to pierwsze jest prawdą.

* Tak w grę nie zagrałem, ale o to nie trudno kiedy korzysta się z FF pod Linuksem, prawda?
** Wiem MS Win ma 90%+ rynku, ale 9 zainstalujemy już tylko na max 50%. A co z użytkownikami rozwiązań mobilnych? Widział, ktoś IE9 na iPhona albo Androida, albo XPeka, który to ma 40+% rynku?
*** Np. jeżeli ktoś połączy się z IE8 :P. 

Komentarze

0 nowych
Triniti888   5 #1 03.06.2011 11:14

Nie używaj podkreślenia dolnego, bo myślę, to link :P

A tak na temacie to dziękuje DP.*

*-użytkownik Ubuntu 11.04, korzystający z Opery.

molexor   7 #2 03.06.2011 11:28

Użytkownik Linuksa i chromium POzdrawia i dziękuje za zabawę. Nie skorzystam :)

kortom   2 #3 03.06.2011 12:23

mam xp i IE 8, więc nie skorzystam

januszek   19 #4 03.06.2011 12:26

Chcecie powiedzieć, że nie potraficie uruchomić MSIE9 w wine albo wirtualnej maszynie odpalonej na Linuxie? ;)

roobal   15 #5 03.06.2011 12:50

@januszek

"Chcecie powiedzieć, że nie potraficie uruchomić MSIE9 w wine albo wirtualnej maszynie odpalonej na Linuxie? ;)"

Tylko czy przypadkiem licencja nie zezwala na instalację tylko na systemach Microsoftu? Jeśli tak, to w obu przykładach podanych przez Ciebie trzeba posiadać licencją na system Windows, do tego licencja musi jeszcze zezwalać na wirtualizację, np. Vista Home Basic i Premium już odpada, Microsoft nie zezwala na wirtualizację tych dwóch edycji systemu. Windows XP nie ma sensu wirtualizować, bo w końcu IE9 i tak na nim nie uruchomisz, a Windows 7 nie każdy posiada.

Pozdrawiam!

Pozdrawiam!

januszek   19 #6 03.06.2011 12:58

@roobal: Do polowania na motylki proponuję użyć wersji Windows 7 Enterprise 90-day Trial: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495.aspx

Mastahowie mogę też przetestować wersję beta IEs4Linux: http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Page

januszek   19 #7 03.06.2011 13:00

s/mogę/mogą

Ryan   15 #8 03.06.2011 13:06

Odniosę się wyłącznie do technologii.

"I HTML5 canvas działa wyśmienicie w IE9, Chrome, FF, Operze, Safari i jeszcze paru innych przeglądarkach."

I tak i nie. Istnieje, ale to nie znaczy, że działa poprawnie lub identycznie. Głównym winowajcą jest tutaj Chrome, który nie obsługuje renderowania subpikselowego. Pisałem o tym zresztą w komentarzach pod aktualnością. W praktyce oznacza to, że chmury poruszają się skokowo a motyle zajmują inne pozycje na ekranie, niż wynikałoby to z obliczeń ich trasy.

W obliczu tego, jak partacko całość wygląda w Chrome, kiepskie filtrowanie tekstur w Fx wydaje się pomijalne. Ale nie jest pomijalne to, że Fx ma kompletnie losowe wsparcie dla akceleracji. Testowaliśmy grę na kilkunastu komputerach w redakcji i na wielu z nich Fx nie oferował akceleracji w ogóle i rozpędzał procesor do 100% (albo 100% jednego z rdzeni, zależnie od architektury). Na laptopach objawiało się to kosmicznym wyciem wiatraków. Świetna sprawa.

Jeśli mamy wybór zagotować komputery czytelników, albo zablokować grę na Fx - zrobimy to drugie. Szczególnie, że testy w zamkniętej grupie spoza redakcji wykazały, że mało kto czyta pomoc i opisanie problemu z Fx wcale w niczym nie pomogłoby, bo do tego opisu trafi jedna osoba na pięć-dziesięć. Mozilla ma listę wspieranych sterowników, owszem. Nie mogę oczekiwać jednak, że ludzie przed grą porównają swoją konfigurację z listą, ale mam pewność, że już sam problem skomentuje sporo osób, wyciągając jedyne słuszne wnioski: tak się dzieje specjalnie, z naszej winy i w ogóle to jesteśmy do niczego.

"Jak powyżej, tylko, że licencje nie każdemu pozwalają na odtwarzanie wszystkich kodeków. Więc warto by było napisać jaki kodek był użyty."

Kodeki nie są problemem. Problemem jest niespójna implementacja focus, blur, focusin i focusout w przeglądarkach. Gra nie może się uruchamiać w więcej niż jednej karcie jednocześnie, bo zamorduje komputer. Audio nie może się uruchamiać w więcej niż jednej karcie, bo kakofonia dźwięków doprowadzi do zwiędnięcia uszu. A to tylko dwa "oczywiste" problemy.

Napisanie skryptu zabezpieczającego to jest możliwe dla 1-2 przeglądarek. I nie mówię o markach a *wersjach*. Bo jeśli ktoś używa wersji testowej Fx, to należy się spodziewać, że gra będzie działała inaczej, niż w stabilnej. To samo tyczy się różnych wersji Chrome. Po kilku dniach zabawy z samym tylko aspektem blur/focus doszliśmy do wniosku, że nie jesteśmy w stanie wdrożyć kodu przetestowanego i działającego na większości z popularnych na portalu przeglądarek i musimy się ograniczyć. Decyzja "do czego" nie była prosta. Jeszcze w środę w zeszłym tygodniu byliśmy zdecydowani przynajmniej animować top strony w każdej przeglądarce (bez motylków, z uwagi na problemy z wydajnością pod Fx). Po czym wyszedł Fx 6 w kanale Aurora i problem się skomplikował jeszcze bardziej. A w ciągu najbliższych 2 tygodni spodziewany się nowego Chrome i Safari. Jak to ogarnąć?

Z Operą problem jest nieco bardziej złożony, bo rozbiliśmy się o niekonsekwentne wysypywanie się skryptu. Taki heisenbug, którego debugowanie nie wykryje... bo nie. Szczególnie uciążliwy, że na jednym komputerze z 11.11 (moim) potrafił zabić przeglądarkę. Ponownie: mając wybór "potencjalnie zawiesić przeglądarkę, czy może zabezpieczyć się", wybraliśmy drugą opcję. Jest jeszcze jeden problem z Operą, którego "pozostałość" można zobaczyć na stronie. Ciekaw jestem, czy ktoś zauważy. Brak wsparcia dla Opery jest dla mnie szczególnie bolesny, bo nie kryję się z tym, że jestem fanbojem Opery. Ale pragmatyk siedzący we mnie zwycięża.

Koniec końców zdecydowaliśmy się wydać grę na IE9. Miała najbardziej spójne osiągi, nie ma dziesiątek różniących się działaniem wersji, nie sprawiała problemów podczas wewnętrznych testów. Jestem przekonany, że część czytelników napotka błędy - to spory kawałek kodu i nie da się błędów niestety uniknąć. Ale jesteśmy przekonani, że będzie to znacznie mnie osób, niż gdybyśmy "na dziko" opublikowali grę. A więc i będzie mniej odpowiedzi od nas z cyklu "tak, wiem o tym, nie ja napisałem tę przeglądarkę". A tak wiem, czego się spodziewać: okropna redakcja faworyzuje kogoś. Nie jest to nowa opinia, przywykłem zatem i reszta redakcji chyba także.

Implementacja WebGL póki co nie jest 1:1 w Fx i Chrome, więc WebGL nie użyliśmy. Wielokrotnie też wypowiadałem się na temat WebGL publicznie i swoje zdanie podtrzymuję: to nie jest technologia, która zawojuje sieć w najbliższych latach. A canvas - owszem. :) Oczywiście nie każdy się ze mną musi w tej kwestii zgodzić (pozdrawiam Tomicka ;]).

Problem jest dla mnie z gatunku "spiskowych". Czytam komentarze o tym jak ktoś nam płaci za ilość graczy i kręcę głową z niedowierzaniem. Za każdym rogiem kryje się wróg. No i jak zawsze "oczywiste" jest, że coś może swobodnie działać w każdej przeglądarce. Bo przecież wsparcie dla standardów jest takie świetne, identyczne wręcz. Łatwo się pisze takie rzeczy, kiedy się tej technologii nie używa samemu. Na powierzchni, w obsłudze CSS2, HTML4 czy XHTML przeglądarki są niemalże identyczne i wszelkie oboczności można obejść. Kiedy jednak zaczyna się dłubać głębiej, wychodzi masa niespójności, których nikt w pełni nie przetestował (bo nie mógł: kombinacji do sprawdzenia jest bez liku!). Sugeruję wstrzymać się z oceną wsparcia dla technologii w przeglądarkach, jeśli się tej technologii nie używa. ;]

//edycja

Przeczytałem to co napisałem i mam jeszcze jedną rzecz do dodania. W aktualności jest wyraźnie napisane, że to konkurs organizowany wraz z Microsoftem. Trudno zatem oczekiwać, żeby gra pod IE9 nie działała. Chcieliśmy, by jak najwięcej logiki działało na wszystkich przeglądarkach. Część zresztą działa, ale nie całość i nie wystarczająco stabilnie, żeby męczyć tym czytelników. Nie sądzę, by robienie czegoś słabo tylko po to, żeby uciszyć część krytycznych opinii (kosztem innych krytycznych opinii) było dobrym wyjściem z sytuacji.

kubut   18 #9 03.06.2011 13:08

A dla mnie jest to świetny pomysł na kampanię reklamowa, o wiele skuteczniejsza niż banery reklamowe. Jak w każdym konkursie są jakieś warunki udziału, tutaj warunki podyktował sponsor. Jedyne co śmierdzi w tej sprawie to wykorzystanie otwartych standartow do 'zamykanych' celów.

GBM MODERATOR BLOGA  20 #10 03.06.2011 14:04

I ja popieram Ryana, jego argumenty jak najbardziej mnie przekonały. Tak poza tym, nie widzę sensu mówienia także o tym że DP odprawiają specjalną politykę ku Microsoftowi. Przecież Opera także pojawiała się na łamach DP w różnych formach.
Nie ma co tworzyć nieprzyjemnych emocji na portalu, po prostu jeśli ktoś może to gra, a jeśli nie - to nie gra.
Ja sam nie używam IE, a także nie gram w motylki, niech inni userzy dostaną wejściówkę na HotZlot, ja już dostałem.
Pozdrawiam wszystkich, i jeszcze raz proszę o nierobienie szopki ;)

przemo_li   11 #11 03.06.2011 14:06

@Ryan
Dziękuję, za odpowiedź!!!

Dużo ona wyjaśnia ale i nie mało gmatwa jeszcze bardziej.

Może rozróżnijmy 2 rzeczy:
konkurs - nagrody, rankingi, punktacja
gra - zabawa, przyjemność, aplikacja www

Decyzja o nie wspieraniu innych przeglądarek to była decyzja polityczna (dotycząca założeń konkursu) czy techniczna (chcieliśmy ale się nie dało)?

Technologie były wybierane aby działały na IE9, czy może aby działały na wszystkim i pal licho kto odpadnie?

przemo_li   11 #12 03.06.2011 14:26

Za do do samych argumentów technicznych, mam trochę zastrzeżeń:

"Implementacja WebGL póki co nie jest 1:1 w Fx i Chrome"

A canvas działa 1:1 na większej liczbie przeglądarek i dla tego został przyjęty? Nie, bo sam dość dużo piszesz o w**** szczegółach, które sprawiły, że w końcu ograniczyliście się tylko do IE9.
A i według testów kompatybilności z WebGL i Fx i Chrome osiągają 100%. A gdy problemem są sterowniki to zwykle WebGL jest zablokowany.

"Głównym winowajcą jest tutaj Chrome" jeśli powodem odrzucenia innych przeglądarek była ich technologiczna ułomność, trzeba było to otwarcie przyznać!
Moje pierwsze wrażenie, było takie, że gra od początku do końca była pisana pod IE9 a inne przeglądarki otrzymały tylko tyle uwagi aby dopisać filtrowanie po UA. Na pewno blokada spotkała by się z innym odzewem gdybyście napisali co i jak. I jeszcze lepiej było też opublikować 2 wersję bez blokowania UA, ale jako wydzieloną wersję.

Zakładajc oczywiście, ze Chrome, Opera, Fx, odpadły tylko za techniczne przewinienia, czego nie jestem pewien. A DP nigdzie tego oficjalnie nie ogłosiło.

"Ale nie jest pomijalne to, że Fx ma kompletnie losowe wsparcie dla akceleracji."
Musisz się zgodzić, że WebGL przynajmniej załatwił by problem braku akceleracji. Moglibyście o tym poinformować graczy. A nie martwić się czy akceleracja jest czy niema.

Poza tym, lepsza losowa akceleracja niż jej brak. Patrz MacOSX, Linux, XP czy inne urządzenia nie mogące zdobyć IE9.

"Gra nie może się uruchamiać w więcej niż jednej karcie jednocześnie, bo zamorduje komputer."

requestFrameRate ??
Przynajmniej dla animacji (a tych macie sporo, jeśli wszystko idzie przez procka) by znacząco pomogło, nie mówiąc o tym, że gra nie męczyła by procka również gdyby motylki nie były by akurat widoczne. Co więcej skoro trzeba kliknąć start to i myślę, że dźwięk z różnych kart byłby raczej rzadkością, niż problemem nr. 1 zgłaszanym przez czytelników DP.
PS to w końcu jaki kodek został użyto do dźwięku?

Ryan   15 #13 03.06.2011 14:27

Wybór technologii opisałem powyżej: nie jestem miłośnikiem WebGL (i nie działa on w IE), więc gra musiałaby pracować w czystym HTML5 lub w canvas. Flash odpada z powodów (mam nadzieję) oczywistych. Wybór padał na canvas, bo zależało nam na wiernym machaniu skrzydełek motyli (wiem, że to brzmi infantylnie ;]).

Już "w praniu" wychodziło co na czym nie działa. I sukcesywnie ograniczaliśmy funkcje w poszczególnych przeglądarkach: liczbę motyli (Fx), motyle w ogóle (Fx), falowanie trawy - którego nie da się uzyskać w Chrome - dźwięk (O) i tak wreszcie doszliśmy do wniosku, że renderowanie sceny na canvas tylko po to, żeby była statyczna, nie ma kompletnie sensu. Bo generowanie zupełnie innego topu w poszczególnych przeglądarkach jest koszmarnie czasochłonne w utrzymaniu. Szczególnie przy wielu różnych wersjach tych przeglądarek.

Priorytetem było od początku IE, ale to nie znaczy, że inne przeglądarki ignorowaliśmy z premedytacją (bo tak wcale nie było). Pisząc kod używałem głównie Opery i IE. IE ma o niebo wygodniejszy debugger JS niż konkurencyjne przeglądarki, a Opera ma... błąd bezpieczeństwa ułatwiający lokalną pracę z plikami!

//edycja

"A canvas działa 1:1 na większej liczbie przeglądarek i dla tego został przyjęty? (...) A i według testów kompatybilności z WebGL i Fx i Chrome osiągają 100%."

Nie, ale to wcale nie znaczy, że WebGL tak świetnie działa na w/w przeglądarkach. :) Canvas ma dłuższą historię i dużo mniej skomplikowane API, a ma masę nieścisłości. Raz, że są różnice, których testy nie pokrywają, a dwa, że trudniej napisać komu całość zadziała, niż w przypadku canvas. Obecnie jest tak, że możemy napisać "działa w IE9" i jest jasne, kto zagra, a kto nie. Gdybyśmy opisywali komu, dlaczego i kiedy zadziała, albo rozbilibyśmy się o niechęć do czytania (pisałem o tym powyżej) i doprowadzili do frustracji wielu osób, albo wymęczyli masę ludzi. To kiepskie rozwiązanie.

"jeśli powodem odrzucenia innych przeglądarek była ich technologiczna ułomność, trzeba było to otwarcie przyznać!"

Żywy jest tutaj argument o czytaniu: mało kto przeczyta, jeszcze mnie osób w to uwierzy. Sam pisałeś, że canvas działa w każdej przeglądarce. A rzeczywistość jest dużo bardziej złożona. I nie każdy ją zaakceptuje, bo "wie lepiej". :S

"Zakładajc oczywiście, ze Chrome, Opera, Fx, odpadły tylko za techniczne przewinienia, czego nie jestem pewien. A DP nigdzie tego oficjalnie nie ogłosiło."

Patrz wyżej: mało kto uwierzyłby. Przecież przeglądarki przechodzą testy i co tylko. Teoria swoje, praktyka swoje. Ile osób na stronie ma praktyczne pojęcie o użytych technologiach, a ile ma na ten temat opinię? Jest gigantyczna dysproporcja między nimi, prawda?

"Musisz się zgodzić, że WebGL przynajmniej załatwił by problem braku akceleracji."

Nie. Bo nie ma znaczenia, czy jednym działa wolniej innym szybciej, czy też jednym działa a innym wcale - wciaż nie jesteś w stanie przedstawić czytelnikom jasnego obrazu na temat tego komu zadziała a komu nie.

"Moglibyście o tym poinformować graczy. A nie martwić się czy akceleracja jest czy niema."

Konsekwentnie ignorujesz to, że ludzie *nie czytają*. Niestety. Kiedyś przez przypadek opublikowaliśmy nieukończoną aktualność z tekstem "bla bla bla tu muszę dopisać" gdzieś w połowie. Minęło kilkadziesiąt minut zanim ktoś to zauważył i skomentował. Czytelnictwo kuleje, smutne to ale prawdziwe. :(

"Poza tym, lepsza losowa akceleracja niż jej brak. Patrz MacOSX, Linux, XP czy inne urządzenia nie mogące zdobyć IE9."

Ideologicznie tak, ale to gra a nie praca z filozofii. Zobacz, jeśli deweloper gier konsolowych nie ma zasobów, żeby tworzyć dwa SKU - robi grę na jedną konsolę (jak ma to miejsce na przykład w przypadku Wiedźmina 2). Alternatywą jest wydanie wersji na dwie konsole, przy czym na jednej gra wygląda dużo słabiej, albo wiesza się i zamraża. Nie możemy się porównywać do studiów deweloperskich (to chyba jasne), ale reguła jest ta sama. Tylko że platform do obsłużenia sporo więcej. Albo da się się coś zrobić porządnie i się to tak robi, albo nie robi się tego wcale.

"requestFrameRate ??"

Huh?

"Przynajmniej dla animacji (a tych macie sporo, jeśli wszystko idzie przez procka) by znacząco pomogło, nie mówiąc o tym, że gra nie męczyła by procka również gdyby motylki nie były by akurat widoczne. Co więcej skoro trzeba kliknąć start to i myślę, że dźwięk z różnych kart byłby raczej rzadkością, niż problemem nr. 1 zgłaszanym przez czytelników DP."

Kompletnie nie rozumiem o czym piszesz. Liczba klatek na sekundę nie jest wyznacznikiem liczby kart. Nie jest też prawdą, że bez motylków komp stoi chłodny, bo to canvas 2560x241, do pchnięcia jest mniej więcej tyle pikseli co w 1024x768, tyle że całość jest napisana w języku skryptowym a nie kodzie natywnym dla danego procesora i operuje na naprawdę dużych teksturach.

przemo_li   11 #14 03.06.2011 14:30

"Czytam komentarze o tym jak ktoś nam płaci za ilość graczy i kręcę głową z niedowierzaniem. Za każdym rogiem kryje się wróg. No i jak zawsze "oczywiste" jest, że coś może swobodnie działać w każdej przeglądarce."

To nie o mnie! ;)
Ale na serio, przekaz z kliknięcia "start" w innej przeglądarce niż IE9 jest prosty:
"Tylko IE9, nagrody od MS"
Więc każdy wyciąga wniosek, że MS postawiło ten wymóg.
Zresztą samo ogłoszenie konkursu nie robi nic aby wyjaśnić dlaczego konkurs jest dla tych dla których jest.

przemo_li   11 #15 03.06.2011 14:34

@Ryan
Wiem, że nie działa i obstawiam, że minie co najmniej 3 lata nim MS się ugnie aby WebGL wprowadzić, ale mam nadzieje, że dobrze wiesz dlaczego tak jest. (A więc również przez kogo prawdopodobnie miałeś pod górkę gdy pisałeś tą aplikację ;P - nie da się ukryć, że nie lubię MS za ich podejście do internetu ala IE6, nawet jeśli tak niewiele go zostało)

Druedain   14 #16 03.06.2011 14:42

Abstrahując od tego, czy każda przeglądarka obsługuję pewne elementy, czy nie, to i tak wszystko o d*** rozbić, bo HTML5 nie jest żadnym standardem na dzień dzisiejszy. Ale jeśli już ktoś chce bardzo tworzyć coś w tym „standardzie” to przecież zamiast skupiać się na tym co najlepiej działa na IE9, można zastanowić się nad tym co najlepiej działa na większości popularnych przeglądarek. M$ chce pokazać nowoczesność IE9, pokazując, że w HTML5 taką fajną grę (podobno, bo sam też nie mam jak jej sprawdzić) obsługuje. A co jeśli teraz ktoś stworzy grę, która będzie działać na dowolnej innej przeglądarce, ale nie na IE9?

Druedain   14 #17 03.06.2011 14:44

Aaa… Proszę droga redakcjo pamiętać popularności przeglądarek na DB. IE ogólnie nie jest faworytem i zgaduję, że IE9 może być jeszcze dalej od podium.

Ryan   15 #18 03.06.2011 14:49

"A co jeśli teraz ktoś stworzy grę, która będzie działać na dowolnej innej przeglądarce, ale nie na IE9?"

To powstanie taka gra. Nie wiem czy to podchwytliwe pytanie.

"Proszę droga redakcjo pamiętać popularności przeglądarek na DB."

Nie wiem co to DB. :S

przemo_li   11 #19 03.06.2011 14:52

@Ryan
:D
@Druedain
Dobrze Ci tak. Mimo wszystko DP ma prawo wybrać sobie przeglądarek dla której gra MUSI działać. Szczególnie jeśli dzięki temu pozyska sponsoring na nagrody.

W końcu nie myślisz chyba sobie, że DP zrobiło w bambuko 80+% swoich czytelników?

przemo_li   11 #20 03.06.2011 15:02

@Ryan
Umieścicie gdzieś kod gry, po skończeniu konkursu?

Ryan   15 #21 03.06.2011 15:07

To nie zależy ode mnie. Kod stworzony w pracy należy do pracodawcy. :) Postaram się część kodu opisać i pokazać na HotZlocie, ale czy będzie on publiczny (i jeśli tak to na jakiej licencji) nie zależy ode mnie.

roobal   15 #22 03.06.2011 15:10

@januszek

"@roobal: Do polowania na motylki proponuję użyć wersji Windows 7 Enterprise 90-day Trial: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495.aspx "

Dobra, poświęciłem się i zainstalowałem IE9 pobraną z DP na Windows Server 2008 SP2 i nie dość, że gra nie działa (w ustawieniach wszystko odblokowane/aktywowane), to w żadnym portalu nie można się zalogować (na IE9 jeszcze w wersji RC takich problemów nie miałem).

"Mastahowie mogę też przetestować wersję beta IEs4Linux: http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Page "

Nadal nie dowiedziałem się, czy mimo wszystko potrzebna jest licencja na dowolny system Microsoftu, aby można było legalnie zainstalować tę przeglądarkę.

Pozdrawiam!

roobal   15 #23 03.06.2011 15:15

@januszek

http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Is_MS-Windows_Required

Czyli jednak licencja na użytkowanie systemu MS Windows jest wymagana wg EULA,

"But, according to Internet Explorer EULA, you need a valid a Windows License in order to install IE. More details about this, on our Legal notices page. "

więc, aby legalnie korzystać z IE na Linuksie i tak trzeba mieć licencję na Windowsa, w takim razie to po części ograniczone rozwiązanie.

Pozdrawiam!

przemo_li   11 #24 03.06.2011 15:23

@roobal
EULA swoją drogą, polskie prawo swoją drogą.

W polsce np. można zainstalować MacOSX (byle legalny) na dowolnym komputerze.

W każdej EULA musi być zawarta notka, że EULA w żaden sposób nie ogranicza praw użytkownika wynikających z obowiązującego prawa.

przemo_li   11 #25 03.06.2011 15:24

@Ryan (redakcja)
Niczego więcej nie oczekuję. Wystarczy mi, że prześlesz pomysł dalej.

Druedain   14 #26 03.06.2011 15:30

Tak to było podchwytliwe pytanie. Ten prosty sposób w jaki pokazuje się, że IE9 jest nowoczesne, może posłużyć do pokazania, że tak nie jest.

„Nie wiem co to DB. :S” no to skoro już się pośmialiśmy, to teraz Cię zaskoczę: przez pomyłkę napisałem DB zamiast DP! :o
Możesz już spokojnie odnieść się do sedna sprawy…

  #27 03.06.2011 16:29

Ta jasne ie 9 bije standardami innych, nie no dobry kawał, albo macie dobry towar albo to płatna reklama od szanownego ms, ale i tak jest fajnie, wnerwianie ludzi to wynik końcowy tego konkursu i tyle wtopa, żenada, dno, dyskryminacja, ... a i tak bym w takie pierdoły nie grał tak więc tylko czekać na dobreprogramy zrobione pod ie 9, a gdzie styl do firefoxa, chrome ? Mi się (i)E wiesza i tyle to potrafi, no ale jak gadacie że to nowoczesna przeglądarka to spoko, zanim się włączy to się zawiesi, tego naprawdę konkurencja niema, tylko pogratulować tak solidnego inaczej produkty, który potrafi jeszcze wczytywać strony co już jest przeogromnym krokiem do przodu, jak na ie to sukces. (Czasem źle wyświetla ale kogo to obchodzi, dobra kłamliwa reklama zdziała cuda co nie).

Do redakcji :
A konkursu z apple nie da się zrobić co nie?

misiek440v2   7 #28 03.06.2011 16:41

może i technicznie, ale w waszym wykonaniu to śmiesznie wygląda jak każdy kto regularnie przegląda ten portal wie w jak dużym stopniu jesteście powiązani z z Polskim oddziałem M$.. :D

roobal   15 #29 03.06.2011 16:47

@przemo_li

"@roobal
EULA swoją drogą, polskie prawo swoją drogą. "

Ale są świecie jeszcze Polacy mieszkający poza granicami kraju ;)

Pozdrawiam!

  #30 03.06.2011 17:45

Ehh jak widzę te całe narzekania, jeszcze pomimo faktu, że Ryan sprawę tutaj rzeczowo wyjaśnił, to dziw bierze...

Ironicznie:
Trzeba było we flashu zrobić, to by nie narzekali...
A nie, jednak by narzekali, bo to przecież zamknięta technologia.

przemek1234   7 #31 03.06.2011 17:50

@Ryan:
A co z Safari?

4lpha   10 #32 03.06.2011 17:51

@roobal
Zauważ, że normalnie tego IE 9 na Lin pobrać nie można. Pewnie jest na jakimś githubie.

Najwyższy numerek możliwy do pobrania, to 7.

januszek   19 #33 03.06.2011 18:51

@roobal: A co jest nie tak z licencją Windowsa w wersji trial?

GBM MODERATOR BLOGA  20 #34 03.06.2011 19:16

@Lukasamd: Zgadzam się z Tobą, jeszcze nigdy nikt nikomu nie dogodził. Zamiast cieszyć się z możliwości wygrania wejściówki na HotZlot, bądź wygrania koszulki - to jeszcze źle, i się narzeka. Przecież jeśli ktoś naprawdę będzie chciał zagrać, to nic nie stoi na przeszkodzie - Dla chcącego nic trudnego.

Ale w końcu to Polska, kraj marud, którym jeszcze nikt nie dogodził ;)

webnull   9 #35 03.06.2011 19:42

Powiedzmy teraz sobie szczerze - poza 200 miejscami "VIP" nie ma więcej miejsc dla Linuksiarzy bo nie mają oni szans na zdobycie przepustki.

januszek   19 #36 03.06.2011 19:51

@webnull: 200 miejsc dla linuksiarzy to chyba więcej niż 50% uczestników. I faktycznie, to jest duża niesprawiedliwość bo w realnym świecie Linux ma tylko 1-3% udziału... ;P

MaXDemage   18 #37 03.06.2011 19:59

No a wszystkie gry działające pod windows? no, żesz kur*a mam linuxa i chce aby mi działały. Czemu nie działają. Czemu motylki latają na IE9?
Rozumiem rozgoryczenie że użyto słowa "otwaty", no ale ludzie - marketing jest wam obcy. Naprawdę wierzycie jeszcze w ideały?

Mi się konkurs podobał - nawet poklikałem.
IE9 uruchomiłem, miejsce jakieś 420 chyba mam.

Zła przeglądarka to nie jest więc też do końca nie rozumiem tego płaczu. Gdyby działało tylko pod IE6 to była by inna historia [dopija kolejne piwo] nom!

MaXDemage   18 #38 03.06.2011 20:01

Sry za podwójny (teraz już potrójny) komentarz.

(A potem będę żałował swej wypowiedzi i przyrzeknę sobie że nigdy więcej pod wpływem alkoholu nie będę komentował)

przemo_li   11 #39 03.06.2011 20:26

@GMB
"Zamiast cieszyć się z możliwości wygrania wejściówki na HotZlot, bądź wygrania koszulki"

Miło mi, że przeczytałeś mój wpis i komentujesz na temat.

przemo_li   11 #40 03.06.2011 20:35

"No a wszystkie gry działające pod windows?"
Gry wydają producenci, którzy chcą zarobić, więc wybierają takie platformy na jakich mogą zarobić (Win, iOS, konsole, etc.). I jest OK.

Konkurs organizuje DP, które zarabia na wszystkich czytelnikach bez względu na ich przeglądarki, ale nie potrafi zorganizować konkursów dla wszystkich.

Ostatnio, chyba oślepłem bo analogi tutaj nie widzę.

Argumenty Rayana do mnie trafiają (choć i tak nie jest w stanie odpowiedzieć na wszystkie moje pytania), ale takie pseudo-analogie już nie.

A co do powtórzonych komentarzy, to trzeba przyznać Redakcji DP, że wpisów na blogu krytycznych wobec DP nie zamiata pod dywan, a nawet traktuje z większą atencją niż inne. Więc pewnie zajrzy tutaj jakiś moderator i powtórki posprząta.

Gkaczmar   2 #41 03.06.2011 20:56

To, że coś jest takie powszechne i "zachodnie" nie oznacza że jest fair i tym bardziej, że walczenie z trendem czyni kogoś frajerem albo dziwakiem. Ideały są ok powinno się je szanować na równi z wyznaniem. To tak odnośnie marketingu.

Jaahquubel_   13 #42 03.06.2011 21:32

Strzałem w kolano, moim zdaniem, jaki zafundowała sobie Redakcja było to, że nagrody są dobroprogramowe, a nie microsoftowe. Gdyby w grze chodzącej tylko na IE były do wygrania koszulki IE i gadżety MS, to byłoby mniejsze ciśnienie. Ale że wjazd na HotZlot chce wygrać mnóstwo ludzi, a z tego mnóstwa dużo (choć nie umiem tego sprecyzować) zostało wykluczonych z gry z powodu używania niewłaściwego systemu (tak, systemu, a nie przeglądarki), to problem jest. Tak sobie pijaru nie poprawiliście. A szkoda. :/
Bo pomysł z grą w HTML5 w skórce jest bardzo dobry. Jednak skoro technologia jest w budowie i nie da się zrobić kodu, który pójdzie na każdej przeglądarce, to trzeba z tym żyć i w kolana sobie nie strzelać.

PS
Zaproszenie na HotZlot już dostałem, żeby nie było.

michal_93   6 #43 03.06.2011 21:38

Dziękuje nie skorzystam, dla jakiejś marnej gierki i kilku nagród nie ma czym zawracać sobie głowy.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #44 03.06.2011 23:07

Boże, ale wy macie problemy. Nie podoba się wam - nie korzystajcie z portalu. Nikt Was nie zmusza. i tyle w temacie.

djfoxer   18 #45 04.06.2011 00:33

Miałem nic już nie pisać bo naprawdę temat chyba został wzdłuż i wszerz omówiony (nawet ktoś upomniał się o nieszczęsne Safari:P), ale muszę stanąć w obronie debuggera (m.in. JS) w FF. Bez wątpienia Firebug przebija na głowę narzędzie w IE :P To tyle odemnie, no musiałem to napisać bo mnie korciło :P

nintyfan   11 #46 04.06.2011 06:25

@roobal | 03.06.2011 12:50 :
Chyba masz rację. Z tego, co jednak wiem, to umowy wiązane są nielegalne. Etycznie nie zwalnia to jednak z tego, że nie powinnyśmy. Prawnie, to punkty licencji niezgodne z prawem są zgodnie z licencją wyłączane, albo cała licencja nie obowiązuje.

nintyfan   11 #47 04.06.2011 06:36

@przemo_li | 03.06.2011 14:34 :
Mozilla też ma problemy z wprowadzeniem WebGL do Firefoksa pod Windows. Nie piszę, że na innych platformach jest cacy(sterowniki), ale Mozilla właśnie narzekała na DX, bo implementacja OGL na Windowsie bazuje na DX, przez co użycie OGL odpada z powodu niskiej wydajności, a DX sprawia problemy.

W takim razie Microsoft widząc problemy innych z wprowadzeniem WebGL raczej szybko nie zrobi tego. Nie tylko z powodów, że pozwoliłoby to na rozwój gier internetowych, a wielu graczy obecnie odcina się od normalnych gier siedząc na jakiś grach tabelkowych w internecie. Po prostu - Microsoft wprowadza jakieś super nowoczesne rozwiązania na szarym końcu. Nie możemy zapominać, że to wielka firma, i inwestuje w to, co się opłaca. Poczekają, aż inni dobrze zaimplementują WebGL, a potem dopiero coś zaczną kombinować(jeśli w ogóle).

nintyfan   11 #48 04.06.2011 06:39

@Druedain | 03.06.2011 14:42 :
Takie gry już istnieją, To Mozilla rozpoczęła robić konkursy na pisanie gier w HTML5. Przejrzałem parę tytułów i muszę napisać, że gry przeglądarkowe dzięki "HTML5 " zrobiły niesamowity postęp.
Są też inne niesamowitości niesamowistości, które nie działają pod IE, bo np. wymagają WebGL-a, choćby film panoramiczny(można obracać kamerą).

nintyfan   11 #49 04.06.2011 06:49

@Jaahquubel_ | 03.06.2011 21:32 :
Chyba masz rację. Skoro jest tak, że gra faktycznie nie była stworzona dla większości użytkowników portalu, i była tworzona na zamówienie, to powinna zostać opublikowana na stronach Microsoftu - nagroda(wstęp) powinna pozostać ta sama. W konsekwencji redakcja na tym by zyskała, bo miałaby reklamę. Obecnie to redakcja zrobiła reklamę Microsoftowi, a sobie antyreklamę ;-) .

W każdym razie kłótnia jest bez sensu. Wszyscy widzimy, że każda nowinka wprowadzona w Chrome lub Firefoksie od razu pojawia się w tej drugiej. IE jest z tyłu. Jednak ukazywanie, że IE pod pewnymi sprawami jest z przodu jest trochę zabawne.

nintyfan   11 #50 04.06.2011 06:52

@MaXDemage | 03.06.2011 19:59 :
Nie rozumiem. To, że te wszystkie gry działają pod Windows, to niby element marketingu - trochę nieskładnie piszesz ;-) .
Tak poza tym, to ja kupuję licencję na gry Linuksowe. Na Linuksa wychodzą też nowe gry, tylko o ironio, nie można nigdzie znaleźć na nie licencji!

Mayron   5 #51 04.06.2011 08:13

Zrobili nam świetny konkurs a wy jeszcze narzekacie...

webnull   9 #52 04.06.2011 08:45

@Mayron | 04.06.2011 8:13
Ale Ty wciąż nie rozumiesz, że wielu użytkowników zostało zdyskfalifikowanych na starcie chociażby z powodu innego systemu operacyjnego na którym nie można zainstalować wymaganej przeglądarki?

sla17   7 #53 04.06.2011 09:10

@webnull: a ty nie rozumiesz, że tak trzeba? Ryan sam napisał, że na innych przeglądarkach się sypie i co, przyjdzie jakiś typek zwiesi mu się komp i będzie płakać, że to złe dobreprogramy...

Chociaż, niektórzy i tak już płaczą...

przemo_li   11 #54 04.06.2011 09:28

@nintyfan

Troszkę, pomieszałeś.

1. Sterowniki OGL, pod WinV|7 są zgodne z OpenGL-em.
2. Sterowniki OGL pod jakąkolwiek Wingrozę są obywatelem 2 kategorii i dla MS i dla samych producentów (aż do niedawna).
3. OGL miał być symulowany przez DX według planów MS, ale producenci olali taki pomysł. I tak np. sterowniki Nvidi pod Win i pod Lin w 90% to ten sam kod.
4. Z powodu gorszej wydajności sterowników OGL-a w relacji do sterów DX, Google i Chromium postanowiło stworzyć projekt, który symuluje OGL-a na DX-ie.
5. Mozilla zaporzyczyła ten projekt (ANGLE).

6. WebGL jest oparty na OpenGL-u więc MS obsługując go w IE9 wyhodował by sobie rzesze programistów znających OGL-a. A podejście MS do OGL-a jest jeszcze gorsze niż to ala IE6.

7. Mozilla posiada 100% implementację WebGL, tak samo jak Google ze swoim Chromem, o ile sterowniki są aktualne i nie sprawiają problemów.

8. Pula użytkowników WebGL była by większa od tych z IE9, tak czy siak. Ale priorytetem była obsługa IE9.

przemo_li   11 #55 04.06.2011 09:30

@Rayan
Dopiero dziś do mnie dotarło, że wolisz zaimplementować 3D programowo (sic!) niż wykorzystać akcelerację sprzętową (sic!!!).

Jestem bardzo ciekaw Twoich argumentów. Napisz tutaj, lub jeśli jesteś w stanie podaj linka do Twoich wcześniejszych postów na ten temat.

Mayron   5 #56 04.06.2011 09:42

"Ale Ty wciąż nie rozumiesz, że wielu użytkowników zostało zdyskfalifikowanych na starcie chociażby z powodu innego systemu operacyjnego na którym nie można zainstalować wymaganej przeglądarki?"

Użytkownicy iOSa, Androida też są zdyskwalifikowani z tego :> Poza tym użytkowników, którzy mają tylko Linuksa jest minimalnie malutka liczba więc co się przejmować? :P

  #57 04.06.2011 09:48

to implementowanie software-renderera do narysowania motyli które de facto mają gdzieś 32x32pix to raczej sztuka dla sztuki - ktoś po prostu (Ryan?) połączył pewnie swoje prywatne hobby z pracą ;-)

  #58 04.06.2011 09:54

nintyfan - problemy z DX w Mozilli. a możesz przybliżyć jakie to problemy ? Pytam z ciekawości, bo widzę, że oblatany jesteś w temacie, a ja się dziwię, bo dx9 ma już chyba z 7 lat i od tego czasu grałem/widziałem mnóstwo gier, wiec nie wiem, co może byc nie tak.

januszek   19 #59 04.06.2011 10:10

@Mayron: Zapomniałeś o największej grupie (>50%), która nie może łapać motylków - a którą są (wg gemiusRanking) użytkownicy XP ;) Ciekawe, że wcale tu nie lamentują, być może są bardziej zaradni? ;)

Mayron   5 #60 04.06.2011 10:49

Z tego co widzę to ta gra ma pokazać możliwości najnowszych technologii i takie tam, Windows XP z 2001r raczej nie należy do najnowszych.

command-dos   18 #61 04.06.2011 10:50

użytkownik linuksa pozdrawia z pierwszego miejsca gry w "motylki"

przemo_li   11 #62 04.06.2011 11:14

@Mayron
Skoro XP + FF jest zablokowane to nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.

A zostało zablokowane ze względu na jakieś netbooki, a nie brak jakiejś technologi.

GBM MODERATOR BLOGA  20 #63 04.06.2011 11:23

@Przemo_li: O to mi właśnie chodziło, przeczytaj komentarz numer 59 autorstwa Command-Dosa - dla chcącego nic trudnego, o to mi głównie chodzi. Rozumiem Wasze ubolewanie, ale z każdej sytuacji są jakieś wyjścia :)

RubasznyRumcajs   6 #64 04.06.2011 11:24

ale o co chodzi? moze jakiegos linka do gry?

przemo_li   11 #65 04.06.2011 11:26

@RubasznyRumcajs
Na głównej, wybierz nową skórkę i kliknij start obok logo DP.

:D w sen zimowy zapadłeś? czy może korzystasz z lynxa ;)

przemo_li   11 #66 04.06.2011 11:30

@GBM
Każde rozwiązanie będzie wymagało ode mnie więcej wysiłku, niż gdyby gra nie miała blokady.

Co więcej jak zauważyłem w tytule. Standardy sieciowe z definicji (W3C) mają dawać dostęp do internetu wszystkim.

Przy założeniu najlepszych chęci DP, co najmniej zignorowało największą pulę swoich czytelników 80+% bez słowa wyjaśnienia.

Już nawet MS na swoim testdrive nie blokuje innych przeglądarek. :/

Druedain   14 #67 04.06.2011 12:00

Sam pogrywałem jakiś czas temu w te gierki na FF, o których pisze nintyfan, więc widać da się. Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś sprawdził https://gaming.mozillalabs.com/games/winners .
Co komentarza nr 59 command-dosa, to ze wcześniejszych komentarzy nie wynika, że się nie da, ale że jest to nielegalne, a przecież redakcji nie powinno zależeć na omijaniu prawa. Jeśli się DA, to czekam (i pewnie nie tylko ja) na rozwiązanie command-dosa.

Druedain   14 #68 04.06.2011 12:01

Wróć: Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś sprawdził te gierki na IE9!

command-dos   18 #69 04.06.2011 12:09

@Druedain - co nie jest zabronione, jest dozwolone - nie widzę regulaminu, może ktoś mi go wskazać?

Druedain   14 #70 04.06.2011 12:15

EULA? Czytałeś wcześniejsze komentarze?

  #71 04.06.2011 12:28

@Druedain:
A Windows 7 Enterprise Trial to co, koń? :)

command-dos   18 #72 04.06.2011 12:30

@Druedain - szczerze? nie czytałem. Nie korzystam też z żadnego rozwiązania od MS'u, więc EULA mnie chyba nie obowiązuje...

Druedain   14 #73 04.06.2011 12:32

I opisać rozwiązania nie możesz, bo?

  #74 04.06.2011 12:33

@Mayron
Zaciąłeś się i nie wyciągasz wniosków z własnych słów :)

Pod ogłoszeniem jest cały przekrój użytkowników wszystkich zablokowanych osów i przeglądarek (oprócz maków i mobilnych).

command-dos   18 #75 04.06.2011 12:38

@Druedain - opiszę. Wszystko w swoim czasie - musi zawrzeć ;)

Druedain   14 #76 04.06.2011 12:43

No to załóżmy, że już bulba (jak mawia Makłowicz) :P

MaXDemage   18 #77 04.06.2011 13:43

:D
Nigdy więcej nie będe pisał komentarzy pod wpływem tyskiego...

Chodziło mi o całkiem coś innego i nie dziwota, że nikt mnie nie zrozumiał. Niestety nie wiem już o co mi chodziło xD po prostu się wkurzyłem tym całym jęczeniem na DP, że tylko jedna przeglądarka i że każdy poszkodowany. Bleee... może potem stworze konstruktywny komentarz. :D

.slaw   4 #78 04.06.2011 15:30

Dziękuje za starania ale również niestety nie mogę zagrać :/

  #79 04.06.2011 20:15

Łolaboga, mam Windowsa XP i nie mogę pograć w motylki :)

A na poważnie. Co ma takiego Win7, czego nie ma XP - mówię o zwykłym, prostym użytkowniku? Używam w pracy Win7, a w domu XP. Różnicy w funkcjonalności nie widzę. Ze strony M$ to wielkie draństwo, że wydał przeglądarkę, która nie jest kompatybilna z jego najważniejszym, najbardziej rozpowszechnionym systemem.

Rozumiem, że postęp wymaga, by uśmiercać zbyt długo żyjące dobre systemy. Tyle tylko, że ten sposób programowania zmusi w końcu użytkowników do kupowania systemów co 2-3 lata. Po prostu programy nie będą kompatybilne wstecz. Czyli wyciąganie kasy :(

Saracen   7 #80 04.06.2011 20:20

Promocja IE9, czyli celowe ograniczenie tylko do przeglądarki Microsoftu, mające na celu skłonienie użytkownika do instalacji IE9 - tak to dla mnie wygląda.

4lpha   10 #81 04.06.2011 21:59

@command-dos | 04.06.2011 12:38
Zaciekawiłeś mnie. Aż sam popróbuję ;)

wszerad   6 #82 04.06.2011 22:10

IE9 bez akceleracji sprzętowej ma jeszcze gorszą wydajność niż FF ale pewnie pod IE laptopy nie ryczą nie? Dla mnie wszystkie te argumenty są śmieszne bo wystarczy dać ostrzeżenie, że może chodzić nie tak i tyle w temacie. Jeżeli będzie komuś chodzić to świetnie, jeżeli będzie mu ryczeć laptop to niech grę wyłączy...

command-dos   18 #83 04.06.2011 23:51

Testowałem w różnych przeglądarkach (bez ie, bo nie mam): http://www.effectgames.com/effect/ i jakoś działa - nie są to, co prawda, motylki - ale zawsze coś... Nie mówcie mi, że się nie da zrobić gierki w html5 "dla każdego" - i tak każdy widzi, o co chodzi. Taka "reklama", w moim mniemaniu, jeszcze bardziej pogrąża reklamowany produkt.

.slaw   4 #84 05.06.2011 12:48

Znalazłem zmiennik motylków, nie wiem czy używa html5 ale za to grywalność ma ogromną ;D. http://www.quakelive.com/#!home

  #85 05.06.2011 15:31

@Ryan (redakcja)
Re: "Flash odpada z powodów (mam nadzieję) oczywistych."
Czyli jakich?
IMHO Flash i Shockwave idealnie nadają się do gierek przeglądarkowych.
Co prawda nie miałem styczności z motylkami na DP, ale za bardzo nie mogę sobie wyobrazić co miałoby tutaj dyskwalifikować Flasha.
Ba, nie mielibyście problemów z różnymi implementacjami jak w przypadku HTML5/Canvas.

  #86 05.06.2011 15:51

@Ryan
Re: "Kod stworzony w pracy należy do pracodawcy. :)"
Niekoniecznie.
Co prawda na podstawie art. 12 pr. aut. pracodawca, przy braku odmiennej umowy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe, ale tylko w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Banan   10 #87 05.06.2011 16:11

Ja IE9 używam tylko do tej gry normalnie to Google Chrome ale i tak jak gra działa tylko na IE9 to zdarzają się błędy ja np. nie mam dźwięku. Może to i lepiej nie będzie mi mulić motylków =)

nintyfan   11 #88 06.06.2011 07:00

@_asd (niezalogowany) | 04.06.2011 9:54 :
1. Gry nie są wydawane co pół roku lub częściej
2. Gry są obecnie budowane z klocków - kupuje się gotowy silnik
3. Problemem w renderowaniu grafiki jest mieszanie różnych API, czyli np. wyświetlanie grafiki 3D, a na tym dodatkowo wyświetlanie normalnego GUI/tekstu lub wyświetlanie czegoś dodatkowo

przemo_li   11 #89 06.06.2011 07:55

@nintyfan
Tworzenie renderera 3D jako implementacja softwarowa to przeciwieństwo akceleracji!!!

Szczególnie gdy już się wykorzystuje akcelerację 3D do operacji 2D!

I gdy istnieje już standard dla operacji 3D.

Sztuka dla sztuki. Ale podyktowana ograniczeniami technologicznymi.

nintyfan   11 #90 06.06.2011 08:44

@_asd (niezalogowany) | 04.06.2011 9:54 :
1. Gry nie są wydawane co pół roku lub częściej
2. Gry są obecnie budowane z klocków - kupuje się gotowy silnik
3. Problemem w renderowaniu grafiki jest mieszanie różnych API, czyli np. wyświetlanie grafiki 3D, a na tym dodatkowo wyświetlanie normalnego GUI/tekstu lub wyświetlanie czegoś dodatkowo

nintyfan   11 #91 06.06.2011 08:45

@.slaw | 05.06.2011 12:48 :
Quake Live wymaga specjalnej wtyczki do przeglądarki internetowej. Natomiast Quake II już nie, a można poszukać w Google, by pograć w Quake 2 w przeglądarce.

Druedain   14 #92 06.06.2011 12:50

Ostatnio widziałem jak ktoś się chwalił implementacją Dooma w JavaScripcie :P

Banan   10 #93 06.06.2011 16:30

Jak komuś nie działa w gierce muzyka tak jak mi choć nie wiem czemu to jest tu http://static.dpcdn.pl/Audio/crickets.mp3

przemo_li   11 #94 06.06.2011 19:02

http://hacks.mozilla.org/2011/06/doom-on-the-web/

Doom przeniesiony do internetu.

Bez WebGL-a ale za to z typed arrays, które powstało przy okazji WebGL.