Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Tablet za osiem stów - Intel czy jednak sprawdzony ARM cz. I

Załóżmy, że nazywam się Jan Kowalski. Podążając za trendami poczułem, że przyszedł czas na zakup tabletu. Oczywiście nie znam się na tym, dlatego przeszukuję strony internetowe czytając recenzje, testy, opinie i jeszcze bardziej się gubię... zbyt dużo tego. O ile świat byłby prostszy gdybym miał kasę na iPada. ;)

Po kilku godzinach intensywnych poszukiwań już wiem czego chcę: tablet nie może być za mały ani za duży, coś w granicach 8-9 cali jest w sam raz. Chcę na nim sprawdzić pocztę i wiadomości na lokalnym portalu informacyjnym. Żona wspomina o tym, że jej koleżanka w swoim tablecie ma program do sprawdzania aktualnych promocji w H&M a syn koniecznie chce pograć w "wyścigi" bo jego koledzy to robią.

Z racji budżetu oczywisty jest wybór urządzenia z Androidem na pokładzie. Zagłębiając się w temat zauważam, że urządzenia które mnie interesują właściwie niczym się różnią: głównie kolor i kształt obudowy oraz logo producenta. Zdecydowana większość urządzeń ma procesor "jakiś" ARM, o którym wiem tylko tyle, że istnieje. W końcu natrafiam na sprzęt z logiem Intela i od razu jest mi łatwiej - w końcu jest to coś co znam, co świetnie sprawuje się w domowym komputerze i służbowym laptopie. Wybór wydaje się być oczywisty, do chwili aż trafiam na ten artykuł i znów nadchodzą uzasadnione wątpliwości.

W tym miejscu chciałbym podziękować Juliuszowi z Firmy Intel za podjęcie wyzwania rzuconego przeze mnie w komentarzu nr 56 i dostarczenie sprzętu do testów. Mam nadzieję, że uda mi się rozwiaż wszelkie wątpliwości, które pojawiły się w artykule i komentarzach. Od razu uprzedzam, że moje porównanie będzie bardzo subiektywne, podyktowane moimi wymogami codziennego korzystania z tabletu. Oto nasi dzisiejsi bohaterowie:

Modecom FreeTAB 9000 IPS IC

PiPO Talk T-9

Pierwszego z bohaterów nie trzeba przedstawiać, jego obszerną recenzję znajdziecie tutaj.

Drugi bohater to przejaw chińskiej myśli technicznej za rozsądne pieniądze. Szerzej opiszę go przy następnej okazji. Teraz postaram się skupić na porównaniu wydajności użytych procesorów i tego jak przekłada się to na komfort użytkowania tabletu.

Na początek skrócone specyfikacje obu tabletów:

Oba tablety mają taką samą ilość pamięci ram i rozdzielczość ekranu oraz, co równie ważne dla porównania samych procesorów, identyczną wersję systemu Android. Koszty zakupu są również porównywalne.

Procesor zastosowany w Modecomie to dwurdzeniowy Atom w technologii HT co daje nam w sumie obsługę czterech wątków jednocześnie. Całość jest wykonana w technologii 32 nm i taktowana zegarem o częstotliwości 2 GHz. Co ciekawe, sam procesor obsługuje instrukcje VT-x - może kiedyś doczekamy się portu VirtualBox'a na Androida? Byłoby co najmniej ciekawie. :)

W przeciwnym narożniku mamy konstrukcję Mediateka. Procesor posiada osiem (!) rdzeni Cortex A7, taktowany jest nieco niżej bo ma "tylko" 1,7 GHz. Technologia wykonania to 28 nm. Podobno ma być to szybkie, ale nie jest to jednak Snapdragon. Zobaczymy...

Pierwsze uruchomienie i pierwsze wrażenie

Pierwsze do ręki wziąłem PiPO. Tablet uruchomił się dość szybko, już po około 30 sekundach musiałem przejść standardową procedurę dodania konta Google. Całość systemu chodzi dość płynnie, zauważałem jednak delikatne skoki i opóźnienie czy to przy otwieraniu przeglądarki internetowej czy nawet przy wchodzeniu po prostu w ustawienia systemu. Jest to oczywiście minimalne, ale jednak zauważalne. Taki sam lag obserwuję na SGS3.

Kolej na Modecoma. Czas uruchomienia jest dłuższy niż PiPO, ale to dla mnie bez znaczenia w tablecie. Gdy już się system uruchomił pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy to "wow" (po polsku "łał" ;) . Pierwszy raz spotkałem się z tak płynnie działającym androidem. Mam tu na myśli przede wszystkim płynność pracy przeglądarki internetowej, wchodzenia i przewijania menu systemowych i uruchamiania wszystkiego co dostajemy wraz z zainstalowanym systemem. Po prostu zero lagów, przynajmniej w porównaniu do PiPO. Do tej pory myślałem, że android po prostu musi nieco zamulać. Chylę czoła przed Intelem jak udało się zoptymalizować działanie systemu.

Jakby nie patrzeć 1:0 dla Intela :)

Benchmarki, testy syntetyczne

Wielu z Was zapewne uważa, że te wszystkie benchmarki nie oddają rzeczywistości. Odpowiem tak: każdy ma prawo do własnego zdania i ja je szanuję ;) Ja uważam, że pokazują możliwości jakie drzemią w urządzeniu i jaki mamy zapas mocy do wykorzystania.

Na pierwszy ogień poszło Antutu i ... małe zaskoczenie:

Było do przewidzenia, że ośmiordzeniowy Mediatek nie da szans Intelowi w tym teście, nie spodziewałem się jednak aż tak dużej różnicy. Z drugiej strony okazuje się, że Mediatek depcze po piętach Snapdragonom, przynajmniej w teście Antutu. Wyniki kolejnych benchmarków:
Widać, że pojedynczy rdzeń Intela może więcej niż Mediateka, wynik pamięci również jest lepszy. Wydaje mi się, że może to tłumaczyć nieco lepszą responsywność systemu w przypadku Modecoma. Z drugiej strony mamy zupełnie odmienny wynik jeśli chodzi o wydajność grafiki w grach. Tabelka tego nie oddaje, ale tak naprawdę każdy test graficzny na Intelu zacinał się dość mocno. W przypadku GPU Benchmark 3D minimalna ilość fps na Mediateku wyniosła 21 a na Intelu tylko 3 fps.

W tej kategorii proponuję remis, mamy 2:1 Intel dalej na czele. :)

Dziecko chce pograć, tata też ;)

Nie jestem zapalonym graczem, ale nie ukrywam, że zdarza mi się. Mam kilka swoich ulubionych tytułów, są to gry głównie od Gameloftu. W sumie zainstalowałem 10 tytułów, wybrałem tylko to w co gram. Z żadnym tytułem nie miałem problemu na tablecie PiPO z procesorem od Mediateka. Na Modecomie z kolei zwyczajnie się zacinały: Asphalt 8, Dungeon Hunter 4, Iron Man i Frontline Commando 2. Nie były to może wielkie ścięcia ale na tyle mocne by zniechęcić do dalszej rozgrywki. Próba uruchomienia GT Free+ HD zakończyła się komunikatem, że urządzenie jest niekompatybilne. Połowa gier okazała się problematyczna dla tabletu z Intelem.

W tej konkurencji punkt dla Mediateka, mamy remis 2:2

Chcę sprawdzić stan konta, rozkład jazdy autobusów itp.

Standardowo zacząłem od tabletu PiPO z procesorem Mediatek. Właściwie nie mam co napisać, po prostu działało. Przyszła kolej na Modecoma, standardowy zestaw kierowcy czyli nawigacja i Yanosik. Próba instalacji, myślę, że nie wymaga komentarza:
Nie zrażony niepowodzeniem próbowałem dalej:
  • AutoMapa - nie działa

  • JakDojadę - również nie (a już myślałem, że może chociaż autobusem pojadę)

  • MobileMpk - jw

  • Bilkom Rozkład Jazdy Pociągów - oficjalna apka PKP również nie bangla

  • H&M - tu żona będzie nie pocieszona, nie sprawdzi promocji

  • M.Lotto - i tak pewnie nic nie wygrałem

  • mBank - może to jednak nie jest dobry pomysł korzystać z aplikacji mobilnej do obsługi konta

  • trojmiasto.pl - całe szczęście, że mają dobrą wersję mobilną stron
Instalacja każdej z powyższej aplikacji (i kilkunastu innych) kończyła się komunikatem, że
Twoje urządzenie nie jest zgodne z tą wersją.
Za coś takiego punkt dla PiPO i punkt karny dla Modecoma.

PiPO z procesorem Mediateka prowadzi 3:1 :)

Podsumowanie

Zacznę może najpierw od samego Modecoma. Przyznam, że nie wiem czym się kierowały osoby dające mu dobre recenzje. Tablet niesamowicie się grzeje, w trakcie obciążających testów potrafił się wyłączyć lub zrestartować. Wyświetlacz owszem nieźle wyświetla obraz, ale sam mechanizm dotyku pozostawia wiele do życzenia, jest niedokładny. Materiały z których wykonana jest obudowa są po prostu kiepskie. Kolejny punkt dla tabletu PiPO. Wynik końcowy to 4:1.

Dodatkowo zaskoczony jestem, że nikt z testujących nie sprawdził czy jest możliwość instalacji dowolnego programu z Google Play. W przypadku tabletu Modecoma to co napisał eimi:

Jeśli szukacie telefonu czy tabletu z Androidem i wasz wzrok padł na sprzęt z Atomem, sprawdźcie przede wszystkim, jak działać będą na nim ważne dla was aplikacje.
jest po prostu prawdziwe. W moim przypadku po prostu nie działają, nawet się nie instalują.

Czy to aby na pewno wina Intela

Problem Intela w moim teście polega na tym, że jest to tablet Modecoma. To urządzenie robi firmie Intel antyreklamę, jest po prostu kiepskie i nie do użytku. Juliusz przekazał mi do testów również znanego Wam dobrze Della Avenue 7. Nie porównywałem go z powyższymi tabletami gdyż nie miało to sensu: nie ta kategoria wagowa (jest po prostu mniejszy) i cenowa. Kolejna części mojego wpisu będzie o Dellu, mam nadzieję, że obali twierdzenie Redaktora eimi, że:
Android i Atom to kiepska para
 

urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
mikolaj_s   14 #1 23.05.2014 08:49

Większość z tych problemów to fakt, że do programów dodaje się wstawki kompilowane dla ARMów, które Intel może obsługiwać dzięki emulatorowi, ale nie działa to zbyt dobrze. Zastanawiam się na ile testy syntetyczne oraz gry sprawdzają faktyczną wydajność podzespołów, a na ile wydajność tego emulatora. Może gdyby sprzętu mobilnego z x86 było więcej to producentom oprogramowania chciałoby się przygotowywać wersję pod tę platformę. A tak dla świętego spokoju wpisują w Play, że x86 jest nie obsługiwany często nawet nie sprawdzając.

"Tablet niesamowicie się grzeje, w trakcie obciążających testów potrafił się wyłączyć lub zrestartować."

To niestety jest dyskryminujące ten tablet. Tabletu nie używa się z powodu wydajności, tylko właśnie małemu zużyciu energii i związanej z tym wygody użytkowania.
Ciekawe, czy na Ubuntu Touch byłoby lepiej ;)

que_pasa   9 #2 23.05.2014 10:00

Wpis będzie miał kilka części, inny tablet z Intelem na pokładzie będzie miał się wykazać. Co do benchmarków to takie Antutu wie, że ma do czynienia z x86. Google Chrome użyte w testach html5 również jest podono kompilowane pod x86. Wyniki benchamrków nie są zafałszowane w tym wypadku emulacją - o tym zresztą będzie trzecia albo czwarta część testu. Poza tym w samej wydajności padł remis, duży plus dla Atoma który nie odstaje od jakby nie patrzeć nieco nowszej kosntrukcji.

Co do braku możliwości instalacji aplikacja o których wspomniałem to zapewne masz rację, jednak co ma zrobić zwykły Kowalski by móc używać aplikacji do obsługi banku? Ściągnąć z chomika? ;)

gowain   19 #3 23.05.2014 12:13

Jaki jest sens kupować tablet z Androidem za niecałe 800zł, jeśli potrafi dokładnie to samo co model za połowę ceny?

  #4 23.05.2014 17:41

jesteś pewny, że Avenue a nie Venue?

cyryllo   17 #5 23.05.2014 17:51

@que_pasa pisze bloga :P
Czekamy na kolejną część ;P

eimi REDAKCJA  17 #6 23.05.2014 17:54

Oczywiście, że nie obala to mojego twierdzenia. Zaproponowałem Juliuszowi, byśmy sprawdzili jak sprawuje się to słynne libhoudini.so Intela, które niby bez praktycznie narzutu miało ARM-owy kod uruchamiać na Atomach.

Juliusz najwyraźniej zbył tę sprawę milczeniem :)

ARM-owi ludzie twierdzą, że wiele popularnych aplikacji na Androida jest kompilowanych tylko na ARM - i uruchamianie tych aplikacji na intelowym sprzęcie wychodzi kiepsko. Nie wydaje się to nierealną tezą. Jeśli Juliusz to czyta, ponawiam propozycję - chętnie przyjmiemy do testów odblokowany tablet z Atomem, na którym sobie pouruchamiamy kod skompilowany pod ARMv7 i pod x86 - i porównamy wyniki.

que_pasa   9 #7 23.05.2014 18:20

@cyryllo wpadnij do serwerowni to zobaczysz nowe zabawki, same nowe dwuprocesorowwe E5-2690v2 i sieć na 10G :)

@eimi na libhoudini przyjdzie pora tak jak wspominałem w trzeciej lub czwartej części. wnioski są, hmm, ciekawe

juliuszk   5 #8 23.05.2014 18:27

Dziwna sprawa z tymi aplikacjami. Używam większość z nich na tabletach z tymi samymi Atomami i wszystko działa. Wiem że jedynie Automapa ma problem. To musi być jakiś problem Modecoma bo obstawiam że na Dellu z tym samym prockiem było ok.

juliuszk   5 #9 23.05.2014 18:46

Z ciekawości zainstalowałem wszystkie apki poza automapa. Wszystkie chodzą bez problemu. Testowane na Lenovo k900. Ten sam procesor

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #10 23.05.2014 18:48

Dobre porównanie. Niestety aplikacje początkowo były pisanie pod ARM, który pod Androidem jest o wiele popularniejszy niż procki Intela, a wiec siłą rzeczy więcej aplikacji będzie działało pod ARM niż x86.

P.S coś ci się wynik pokaszanił, bo w środku tekstu miałeś wynik 2:2 a końcowy 4:1 a jakoś punktów ujemnych nie zauważyłem :)

que_pasa   9 #11 23.05.2014 18:54

nie pomieszało mi się, cytuję: "Za coś takiego punkt dla PiPO i punkt karny dla Modecoma."

cyryllo   17 #12 23.05.2014 19:07

@que_pasa que_pasa i 10G nie robi to na mnie wrażenia ;)

cyryllo   17 #13 23.05.2014 19:08

Poprawka miało być E5-2690v2 :P

que_pasa   9 #14 23.05.2014 19:11

Oj, tam lepsze kilka sztuk E5 których można dotknąć niż lizanie Galery przez szybkę, bo dotknąć jej to Ci nie pozwolą :P

cyryllo   17 #15 23.05.2014 19:26

Lizanie? No co ty ja wchodzę wszędzie gdzie chcę (konto też mam na niej) ;P no może poza studiem TV ;)
Fakt nie pracuje z nią tylko z kabelkologią ale bez niej brak by było komunikacji ;)

Masz od nas 10G ? czy tylko wewnętrznie wykorzystujecie?

que_pasa   9 #16 23.05.2014 20:04

10G to na użytek wewnętrzny, za kwartał od Was będzie 10G ale nie internetu tylko transmisji l2 do zewnętrznej serwerowni. Jest tam tylko 18km odległości i podobno spokojnie dacie radę. Sam Internet też będę musiał nieco rozszerzyć, wstępnie wyliczłem że od Was będę brał 200 Mbit od drugie dostawcy starczy mi 100 Mbit.

Na razie to ja wygrzewam zabawki przed uruchomieniem produkcyjnym robiąc różne głupoty w stylu openstack, lustre itd. Tego na galerze nie zrobisz :)

cyryllo   17 #17 23.05.2014 20:20

Oj to tego, że masz maszyny na testy na openstack-a to ci zazdroszczę ;) u nas jest deficyt na serwery i miał bym do testów tylko jedna maszynę a żeby się jakoś tym pobawić przydały by się ze 3-4 sztuki ;)

Krótko bawiłem się 2 maszynami i obczajałem openStack-a :)
Niemniej jednak miałeś wpaść po zeszłorocznym HZ do nas i sobie obejrzeć ;)

  #18 24.05.2014 14:51

Dolan plz....

Jak chcesz uruchomić nawigację na tablecie bez GPS? - Nie jestem pewny czy jest to konieczne, ale to nie jest wina Intela że tablet nie ma GPS.
Pomijając GPS i nawigację mylisz się w punktacji. Jest 2:2, po nawigacji robi się 3:1.

Test jako test tabletów ok.
Test jako test platformy sprzętowej Atom (jak wskazuje wstęp) - co najmniej niedopracowany.

Dzięki.

  #19 25.05.2014 15:59

2 porządne rdzenie Mediateka (MT 8312) dają wydajność w Antutu aż tyle punktów 12620, wynik dobry. O dziwo sprzęt nie zacina się działa płynnie. W niektórych konstrukcjach ma radio w innych nie. Podobnie sprawa się ma z dualsimem oraz modemem WCDMA raz ma 900 Mhz i 1900 Mhz a raz tylko 2100 Mhz. Zaskakująco niski wynik tego Meidateka 8 rdzeniowego. Poza tym soft i tak tworzony jest na procesory 2 rdzeniowe, a reszta to reklama i marketing dla geeków. Testy się podkręci i proszę jakie cudo, w użyciu w ogóle tego nie widać ! O zgrozo często np. 4 rdzenowe Mediateki typu MT8389 w użytkowaniu wydają się być słabsze i wolniejsze od MT8312.

Liberator   9 #20 12.02.2015 07:39

Dziwne... Na moim tanim tablecie actina 7i z atomem działają bez problemu wszystkie aplikacje które nie ruszyły w testach oprócz tych korzystających z GPS bo go nie ma :-P również gry bo gram w te same nie przycinają