Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Mobilne systemy operacyjne

Telefony stają się coraz potężniejszymi urządzeniami, o czym już wspominałem w jednym ze swoich wcześniejszych wpisów. Posiada je coraz więcej osób, nie tylko osoby ze świata biznesu czy różni przedstawiciele handlowi. Można powiedzieć, że nie posiadanie telefonu komórkowego to rzecz podejrzana i już niemal niespotykana. Co więcej, coraz częściej nie słyszy się już tylko o telefonach – po co ekscytować się czymś co mają wszyscy. Słyszy się natomiast o urządzeniach mobilnych. Oznacza to dorzucenie do grupy innych urządzeń, które możemy bez problemu zabrać ze sobą i wrzucić np. do torby. W szczególności mowa tutaj o tabletach.

Jak widać, rynek się rozszerza. Urządzeń i marek jest coraz więcej. Jednak mnie od pewnego już czasu zaczęło mocniej interesować to na czym to wszystko funkcjonuje, czyli mobilne systemy operacyjne i boom jaki im towarzyszy. Boom, którego nie było widać w czasach komputerów osobistych przez niemal zupełną dominację dwóch systemów – Windows, oraz Mac, możemy obserwować teraz.

Jak to było kiedyś…

Przy pierwszych telefonach nie było nawet potrzeby tworzenia czegoś tak zaawansowanego jak system operacyjny. Wystarczyło przecież tylko obsługiwać połączenia, książkę telefoniczną i SMSy. Dlatego przerzućmy trochę karty historii. Proponuję, w okolice roku 2003-2004, do czasów gdy telefony zaczynają mieć kolorowe ekrany a ich moc obliczeniowa pozwala na więcej niż wysłanie SMSa czy telefon do znajomego.

Na rynku mamy już kilka marek telefonów a także 3 systemy operacyjne z prawdziwego zdarzenia. Dwa pierwsze, używane przez większość społeczeństwa to Symbian i Windows. Istnieje jeszcze 3, wykorzystywany głównie w kręgach rządowych i biznesowych – BlackBerry. Jednak te systemy nie stanowią większości udziałów w rynku. Cały czas dominuje nienazwany system, który każdy producent produkuje sam. Łączy je tak naprawdę jedna ciekawa rzecz, która utrzymuje się do dzisiaj i według mnie w pewnym stopniu jest czynnikiem który przyczynił się do takiego rozwoju telefonów komórkowych i mobilnych systemów operacyjnych – można pisać na nie aplikacje w języku JAVA. Oczywiście, z tego grona wybijają się wspomniane 3 systemy, ale sądząc po dzisiejszych wskaźnikach i działaniach ich właścicieli nie był to najlepszy pomysł. Jednak nie wyprzedzajmy faktów.

Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz związana z tymi systemami. Są one pisana pod specjalne telefony, czyli w pewnym sensie przypominają one zasadę dystrybucji komputerów klasy Mac, a nie Windows. Przecież Symbian to system który znajdziemy na Nokiach, BlackBerry posiada swoje telefony, a tylko Windowsa można znaleźć na różnych platformach – zresztą jak jego większego brata.

Przez wiele lat systemy te żyją sobie spokojnym życiem, bez jakiejś specjalnej walki o klienta. Jednak w pewnym momencie na arenę wchodzi kolejny duży gracz posiadający spore zasoby pieniężne i techniczne. Co więcej, posiada on własne urządzenie. Mam na myśli tutaj Apple i jego iPhone.

Dzisiejsza zawierucha

Nastały czasy telefonów dotykowych, które prasa i producenci nazywają smartfonami. Osobiście nie przepadam za tą nazwą, bo nie wydaje mi się, cały czas, żeby nawet dzisiejsze telefony były aż takie mądre, dlatego stosuję nadal nazwę telefon komórkowy.

iPhon zyskuje na popularności w szczególności wśród „wyznawców iReligii”. Posiada bardzo ciekawy wygląd, ma system operacyjny „szyty na miarę”, a za jego promocją stoi nie kto inny, a sam Steve Jobs. Prawdę powiedziawszy od początków się zastanawiam nad fenomenem tej marki i do dzisiaj nie mam pomysłu, co takiego maja iPhony, że zapewniło im to wysoką pozycje w rankingach na tyle lat, a czego nie miały wcześniejsze systemy. Jedno jednak muszę przyznać Apple`owi – wprowadził niemałe zamieszanie na arenie mobilnych systemów operacyjnych.

Pojawienie się telefonów dotykowych to także powolna „śmierć” Symbiana. Najwidoczniej Nokii nigdy nie udało się przystosować go do dotykowych wyświetlaczy. Prawdę powiedziawszy pokładanie nadziei w swój system przypłacili niemal bankructwem, gdyby nie Microsoft i ich nowy system. Niby kolejna edycja, a jednak jak Windows 8 na komputery, zmienił niemal wszystko. No i podobnie jak jego większy brat jest dostępny na urządzeniach wielu producentów, chociaż bezsprzecznie to telefony Nokii pomogły go wypromować jako system na urządzenia mobilne.

Największym jednak graczem okazał się niepozorny system wykupiony przez Google – Android. Oprócz niemal nieograniczonych funduszy na rozwój niewątpliwie jego wysoką pozycję zapewniła otwarta licencja na jakiej jest dystrybuowany, bardzo dobrze stworzone i udokumentowane API zapewniające łatwość tworzenia nowych aplikacji (czyli tego co aktualnie wypełnia najbardziej czas użytkowania telefonu), a także to, że nie jest przypisany do żadnego producenta telefonów – każdy go może mieć.

No i OK., w tym momencie wygląda, że równowaga w świecie został z grubsza zachowana. Cały czas mała ilość systemów, każdy ma coś swojego i wszystko jest super. Jednak, gdyby tak było nie pisał bym zapewne tego artykułu.

Ci mniejsi…

Symbian może i umarł, ale na jego szczątkach powstał i był przez pewien czas rozwijany system MeeGo, który potem też został porzucony. Co ciekawe, powstały jeden czy dwa telefony pracujące pod jego kontrolą, a plany były jeszcze większe – telewizory, samochody, domowe centra rozrywki. No niestety…

W początkach Androida Samsung również zapragnął mieć swój system operacyjny – Bada. Do dzisiaj na rynku jest sporo urządzeń pracujących pod jego kontrolą. Idąc można powiedzieć za ciosem, Samsung niedawno postanowił wypuścić kolejny system będący następcą Bady - Tizen. Co z tego wyjdzie – czas pokaże.

Ostatnio głośno tez było o pierwszym systemie mobilnym Mozilli – Firefox OS. Nawet stworzyli do tego odpowiedni telefon. Co ciekawe jest to pierwszy system napisany w technologiach mówiąc w dużym skrócie Internetowych.

Żeby tego było mało, Canonical też zapragnął mieć własny system mobilny na telefony i tablety będący specjalna wersja Ubuntu.

No i nie zapominajmy o BlackBerry i ich nowym (odświeżonym) systemie wraz z nową linią telefonów.

Odnoszę dziwne wrażenie, że zapomniałem o kilku mniejszych systemach, ale te największe wśród małych wymieniłem.

Co w tym złego?

Mówi się, że jak jest zróżnicowanie w producentach to istnieje konkurencja i cały rynek się kręci. Zgadzam się z tym w 100%. Jednak jeśli chodzi o technologie, to nie jest to aż tak proste.

Przedstawię o co mi chodzi na dosyć prostym przykładzie dwóch konsol – Sony i Xboxa. Dwa różne systemy, z różnymi grami na które trzeba inaczej pisać, zatrudnić innych ludzi itp. Również kupujący ma problemy z decyzja co wybrać bo jedni oferują takie warunki (czy to samego systemu, czy gier), inni zupełnie inne.

A ten przykład tyczy się tylko dwóch konsol. Teraz spójrzmy na systemy mobilne. Powyżej wymieniłem ich 8. Tutaj programowanie jest o wiele trudniejsze. Jedni używają jednego języka inni innego. Dystrybucja też jest nieraz koszmarem – liczne licencje, sklepy, testy. Do tego nie każdy telefon w ramach jednego systemu jest dokładnie taki sam (to akurat tyczy się tylko Androida, ale jako największy gracz wydaje się to być wartym uwagi). Mam tutaj na myśli różne rozmiary wyświetlacza, dostępną pamięć.

Również dla kupującego to nie lada wyzwanie wybranie odpowiedniego telefonu (wiem, że miałem pisać o systemach mobilnych, a nie tylko telefonach, ale ten rynek jest najbardziej rozbudowany jeśli mowa o tych systemach). Jeden telefon ma takie dodatki i dostęp do takich aplikacji, inny ma co innego. Do jednego możemy podłączyć dane urządzenie, do drugiego już nie itp., itd.

Oczywiście są różnego rodzaju narzędzia do łatwego przenoszenia aplikacji przez programistów pomiędzy coraz to większą ilością aplikacji, czy też pisanie od razu aplikacji raz a potem zbudowanie pod różne platformy (mam tutaj na myśli PhoneGap, czy Qt). Jednak warto pamiętać, że zwykły użytkownik, nie ma dostępu to kodów źródłowych i musi się po prostu zgodzić na to co oferują sklepy/producenci.

Co nas czeka?

Przyszłość jak zwykle jest nieznana. Może za kilka lat rynek sam się ureguluje i zostaną np. tylko dwa systemy, które będą oferowały w obrębie samych siebie takie same właściwości i wtedy zarówno deweloperzy jak i użytkownicy będą mieli łatwiejszy wybór platformy. Może tez się okazać, że powstaną jakieś uniwersalne (mam na myśli w 100% uniwersalne) programy które pozwolą na przenoszenie aplikacji niezależnie od dewelopera i platformy na która zostały stworzone (nie mam tutaj na myśli emulatorów). A może, wszystko będzie pisane przy pomocy języków stricte internetowych – HTML5, JavaScript.

Tak jak mówiłem, przyszłość jest nieznana a ja nie mam ani wiedzy ani pomysłów jak może ona wyglądać. Po prostu poczekam i zobaczę co się stanie. 

sprzęt urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
juv   6 #1 16.07.2013 22:50

"Przy pierwszych telefonach nie było nawet potrzeby tworzenia czegoś tak zaawansowanego jak system operacyjny."
To nie jest prawdą. Te telefony posiadały system operacyjny, ale zdecydowanie prostszy niż te obecne. Żeby telefon komórkowy, telewizor, czy lodówka itp działały muszą posiadać system operacyjny. Jakoś muszą być sterowane.

juv   6 #2 16.07.2013 22:54

Dodatkowo system MeeGo nie powstał na szczątkach Symbiana, a był rozwijany równocześnie z nim. System MeeGo operał się na jądrze Linuksa, Symbian nie miał nic wspólnego z Linuksem

dragonn   10 #3 16.07.2013 22:57

"Prawdę powiedziawszy pokładanie nadziei w swój system przypłacili niemal bankructwem, gdyby nie Microsoft i ich nowy system."
Nie zgodzę się z tym, Nokia miała świetnego MeeGo i przez MS ten system został pogrzebany, wystarczy spojrzeć że pomimo bardzo zaporowej ceny oraz utrudnionej dostępności Nokia N9 i tak się sprzedawała. Dam głowę że gdyby Nokia nie pogrzebała MeeGo i zapewniła porządne wsparcie dla tego systemu jak i cała gamę telefonów z tym system wyszła by lepiej na tym niż na umowie z MS.

P.S Zapomniałeś o Sailfish os, jak że wypuścili swój fon warto o nim wspomnieć.

N4R   3 #4 16.07.2013 22:59

Co nas czeka - faktycznie tutaj najbardziej przebijającym trendem wydaje się na chwilę obecną HTML5+JavaScript, które to nawet na desktopach goszczą co raz częściej.

Jako osoba, która przerobiła telefony z Windows Mobile, Android oraz iPhone najbardziej ciekawy jestem Ubuntu Touch. Choć najwięcej czasu spędziłem przy iPhone (jednak te telefony zawsze miały w sobie to coś), to obecnie używam Android.

Jako fan Firefoxa jakoś ich system kompletnie mnie nie zainteresował.

gowain   18 #5 16.07.2013 23:05

@dragonn ja bym głowy nie dawał, bo mógłbyś ją stracić... :)

Historie i MeeGo, że gdyby nie on, to Nokia byłaby hegemonem itp itd już znamy. Jakby tak miało być to by było. Poprzedni zarząd przespał erę rozkwitu smartfonów i czego by nie robił byłoby źle.

Co do różnych systemów, to to, co mnie boli najbardziej i co trzeba by było rozwiązać na przyszłość to kwestia aplikacji i gier kupionych na jeden system. Dlaczego jeśli zmieniam telefon, a tym samym platformę, to jeszcze raz muszę kupować te same rzeczy? Dlaczego Angry Birds kupione na Windows Phone nie może przechodzić z moim kontem na Androida? To jest myślę coś, co wymaga uregulowania. Osoba, która kupiła 200 aplikacji na Androidzie nie przejdzie na WP, bo musiałaby jeszcze raz wydać sporo kasy - uzależnienie od platformy...

dragonn   10 #6 16.07.2013 23:13

@gowain takie jest moje zdanie ;), fakt jest takie że dużo osób miało naprawdę chęci na MeeGo, również ja na pewno bym kupił telefon z MeeGo gdyby tylko było więcej niż jeden fon na rynku i na starcie nie było widoczne że wsparcie dla tego system będzie krótkie. No ale nie będą dalej ciągnął tematu, bo to akurat jest dobry materiał na flame, a tego nie chcę :D.

Co do "ujednolicenie aplikacji między platformami" czy jak to nazwać, raczej nigdy do tego dojdzie bo nie jest to w interesie ani twórców aplikacji ani producentów systemów mobilnych i telefonów.

Autor edytował komentarz.
CoroDaNem   6 #7 16.07.2013 23:13

"Pojawienie się telefonów dotykowych to także powolna „śmierć” Symbiana. Najwidoczniej Nokii nigdy nie udało się przystosować go do dotykowych wyświetlaczy."

Co masz na myśli mówiąc o "przystosowaniu do dotykowych ekranów"? Interfejs? Raczej nie o to Ci chodziło, prawda? Problemem raczej była optymalizacja i wydajność.

juv   6 #8 17.07.2013 00:11

@dragonn

Rozwój MeeGo nie był zakończony tylko i wyłącznie przez umowę z MS. To był wynik wieloletnich walk wewnątrz Nokii o to który system ma być wiodącym systemem Nokii. Symbian czy Maemo(później Meego).
Gdyby odpowiednio wcześnie potrafili to ustalić to może losy potoczyłyby się inaczej. A tak ludzie wieszają psy na MS i Elopie.

Mk13   15 #9 17.07.2013 00:30

@gowain - po przeczytaniu tego tekstu właśnie miałem coś podobnego napisać, ale mnie uprzedziłeś. W chwili obecnej po niecałym roku używania platformy wydałem na aplikacje i gry na Windows Phone 7 jakieś 80-100zł, niektóre całkiem niezłe które nie posiadają na tyle dobrych alternatyw na Androida - jak NextGen Reader. Dlatego jest to jednym z najważniejszych argumentów żeby przy platformie Microsoftu zostać - w końcu aplikacje kupione dla Windows Phone 7 będą działać na nowym telefonie z Windows Phone 8, a przenosząc się na Androida startujesz z czystym kontem - a kasa wcześniej wydana w sumie idzie uprawiać seks. Sami z siebie takich niewolników robimy... ale na szczęście mnie do Androida nie ciągnie ani trochę :P

Autor edytował komentarz.
okokok   12 #10 17.07.2013 01:53

juv, to coś było bardziej 1 programem wbudowanym w firmware/będącym firmware niż systemem operacyjnym.

Qrzy   3 #11 17.07.2013 07:57

@juv
Mylisz system operacyjny z systemem wbudowanym. ;)

@autor
"Nastały czasy telefonów dotykowych, które prasa i producenci nazywają smartfonami."
Smartfonami nazywane były już "niedotykalskie" produkty z Symbianem na pokładzie. Właśnie ze względu na system operacyjny, który oprócz zadzwonienia czy wysłania SMS pozwalał także na przeglądanie internetu, wysłanie maila, połączenie z siecią bezprzewodową, itp. itd. :)

Axles   16 #12 17.07.2013 08:07

Owszem świetnie byłoby zakupić raz aplikacje i używać je na każdym możliwym systemie, ale do tego nie dojdzie, a na pewno nie prędko. Android - programy przypisane do konta Google, iphone - appstore, Windows Phone - Windows Store, Blackberry też tam pewnie coś ma. Czyli rozwiązanie jest teoretycznie proste, dogadanie się ww. firm, a to praktycznie jest nie realne bo konkurują ze sobą. Dochodzi jeszcze kwestia opłacalności dla producentów aplikacji, dlaczego mają dostać raz pieniądze skoro mogliby dostać x razy za każdy system na który Kowalski kupi program, a z drugiej strony program jest pisany tylko raz, a nie 10 na różne platformy.

sebap123   4 #13 17.07.2013 08:44

@juv
Zgodzę się muszą być, jak sam napisałeś - sterowane. Nie oznacza to, że muszą posiadać tak zaawansowany twór jak system operacyjny. Wystarczy prosty układ scalony z kilkoma instrukcjami, a nie planista, zarządzanie pamięcią itp. Tak jak inni napisali - były/są to proste systemy wbudowane.

Co do MeeGo, to jego rozwój zaczął się na długo po powstaniu Symbiana. Mogłem się pomylić z tym, że powstawał na szczątkach Symbiana, ale w pewnym (dosyć krótkim) okresie był kreowany na jego naturalnego następcę, dlatego tak napisałem.

@dragon
Co by było gdyby trudno powiedzieć, ale nawet sam przykład tego, że było tak mało urządzeń z tym systemem może mówić o jego porażce, o której już wiedział sam producent. Co do Sailfish OS - jak napisałem, mogłem pominąć jakieś systemy, ale to tylko dla tego, że zapomniałem, więc dzięki za informację.

@CoroDaNem
Dokładnie. Następnym razem muszę to inaczej napisać.

@Qrzy
No tak, ale nie było to też aż tak popularne określenie. W moim odczuciu było to coś jak dzisiejszy phablet, czy sprzed kilku lat wchodzący dopiero tablet.

koneton   6 #14 17.07.2013 09:33

@sebap123 system wbudowany to nadal system operacyjny. To po prostu system szyty na miarę.

Platformy Windows i Android są zupełnie różne, więc nie ma mowy o przenoszeniu aplikacji między nimi. Skoro firma musi ją przepisać od nowa, nic dziwnego, że chce za nią pieniądze.

Mk13   15 #15 17.07.2013 09:42

Piszecie że Windows i Android są zupełnie różne. A wiecie co mnie w Microsofcie wkurza? Przykładowo mając telefon i tablet z Androidem mamy jedno konto i te same zakupione aplikacje i gry. Chcesz popylać w Angry Birdsy w telefonie, to popylasz. Przychodzisz do domu i popylasz na tablecie. A w Microsofcie? Tak, masz jedno konto. Ale Angry BIrdsy musisz kupić 2 razy. Raz za 3,50 na telefon i drugi raz za 17,50 na tablet.

  #16 17.07.2013 11:27

@Mk13
Dodaj jeszcze komputer z Windows 8, na który też będzie trzeba tą aplikację kupić oddzielnie :)
A, i przy okazji nie jest tak, że przy zmianie telefonu na nowy, aplikacje ze starego nie dadzą się przenieść i będziesz musiał je kupić ponownie?

maciej924   5 #17 17.07.2013 11:38

@czytaczz: Win 8rt,8 mają wspólny sklep nic nie trzeba jeszcze raz kupować, WP store i Win store będą połączone w przyszłym roku.
Nie, nie trzeba kupować aplikacji jeśli kiedykolwiek się je kupiło na telefonie.

  #18 17.07.2013 11:58

@juv
"To nie jest prawdą. Te telefony posiadały system operacyjny, ale zdecydowanie prostszy niż te obecne. Żeby telefon komórkowy, telewizor, czy lodówka itp działały muszą posiadać system operacyjny. Jakoś muszą być sterowane."

NIE PRAWDA.
System operacyjny to oprogramowanie zarządzające systemem (komputerowym, elektronicznym, zwal jak zwal), tworzące środowisko do uruchamiania i kontroli zadań użytkownika lub innych programów.
System komputerowy możne być jednoprogramowy. Trudno wtedy mówić o systemie operacyjnym, gdy nie ma zarządzania pamięcią i procesami. Proste urządzania kilka late temu miały po prostu programy sterujące a nie żadne systemy operacyjne.
Może to kwestia nazewnictwa, nomenklatury, ale różnicą jednak jest tak jak miedzy kwadratem i prostokątem. Wiec jeśli już kogoś poprawiasz i strofujesz to bądź najpierw pewny ze rozumiesz problem.

GregKoval   8 #19 17.07.2013 13:10

@MichalS
>>"System operacyjny to oprogramowanie zarządzające systemem [...] komputerowym"

Co to jest system komputerowy?

"System komputerowy (ang. computer system) – układ współdziałania dwóch składowych: sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, działających coraz częściej również w ramach sieci komputerowej. Można mówić o następujących poziomach takiego systemu: sprzęt komputerowy, system operacyjny (oprogramowanie systemowe), oprogramowanie użytkowe (aplikacje)." Za Wikipedią.

... jak więc widzisz pojecie "system operacyjny" tu też się pojawia. Poziomy oznaczają, że nie można uruchomić aplikacji bez udziału systemu operacyjnego. Każdy telefon miał system operacyjny, przynajmniej jeśli mówimy tak jak we wpisie o komórkach.

olmeca   11 #20 17.07.2013 13:25

"Proponuję, w okolice roku 2003-2004, do czasów gdy telefony zaczynają mieć kolorowe ekrany a ich moc obliczeniowa pozwala na więcej niż wysłanie SMSa czy telefon do znajomego."

To dość szybko i w niedalekie czasy kazałeś przeskoczyć. Zaawansowane telefony pojawiły się już wcześniej. Pierwsze jakie wspominam mające swój własny system to były Nokie serii 9000 i 9110 z GEOS`em na pokładzie. http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9110
Z późniejszych zabawek, ale przed datą jaka została podana w 2000 roku pojawił się Ericsson R380e z pierwszym symbianem i też więcej oferował niż wysyłanie tylko sms. http://en.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R380

Później nastąpił długi czas, gdzie na rynku głównie były dostępne urządzenia z Symbianem i Windows Mobile.

  #21 17.07.2013 13:32

Najlepsze jest to, że systemy które weszły i stanowią trójkę obecnie najpopularniejszych tj.
- Android
- iOS
- Windows Phone

na początku, a nawet i teraz możliwościami odbiegały od starszych. Dla mnie to dziwne, ale dla marketingowców nie, bo można sprzedać coś gorszego, za większe pieniądze. Zobaczmy na możliwości Symbiana, nie mówiąc już o Windows Mobile...

okokok   12 #22 17.07.2013 15:41

lukasamd, to nie jest dziwne tylko smutne i prawdziwe. Ludzie potrzebują telefonu na którym zainstalują sobie sami aplikacje o nazwie Alkomat zrobioną przez np. mojego kolegę, w którym taka aplikacja będzie działała w sandboxie i nie potrzebują innych funkcji. Ludzie są coraz głupsi :(

4lpha   9 #23 17.07.2013 16:30

@lukasamd
Najlepsze to jest to, że przytoczona przez olmeca Nokia 9110 posiadała telnet, a w dzisiejszych czasach Android nie posiada nawet domyślnie zainstalowanego emulatora terminala i ssh.
Nie mówiąc już o innych systemach.

Utknąłem z Nokią N9 i nie widzę nic dla siebie, bo ostatni telefon prawdziwie "smart" to Nokia N900.

Bo najważniejsze jest, aby miało Instagrama i milion aplikacji do pierdzenia.

sgj   10 #24 17.07.2013 17:39

@4lpha " a w dzisiejszych czasach Android nie posiada nawet domyślnie zainstalowanego emulatora terminala i ssh. "

Różnica jest taka że w dzisiejszych czasach możesz sobie dodatkowe oprogramowanie doinstalować w każdej chwili i bez żadnych przeszkód i nie ma potrzeby pakować domyslnie w system czegoś z czego mało kto korzysta.

4lpha   9 #25 17.07.2013 19:53

@sgj
Też racja, ale musisz przyznać, że urządzenia mobilne zmieniły przeznaczenie. Nie są już produktywne (w większości), lecz służą do konsumpcji treści.

sebap123   4 #26 17.07.2013 22:23

@olmeca
Tyle że ja nie mówię tutaj o przeskoku który jest związany z pierwszym systemem. Tutaj jest mowa o kolorowych wyświetlaczach w "powszechnym" użyciu, a także początku różnorodności w zarówno w markach jak i systemach mobilnych.

Severus   4 #27 18.07.2013 09:21

iphone i reszta prodóktów jablka jest tak popularne, bo zostalo bardzo umiejetnie wypromowane ;)
kiedys nawet na discovery lecial program poswiecony sukcesowi apple'a ;)

ziupo   6 #28 18.07.2013 10:59

Szkoda, że tak po macoszemu potraktowano niedawnego lidera rynku PDA/PPC i pierwszych smartphonów, mam na myśli Windows Mobile (od PPC 2k po 6.5.x) i poniekąd wywodzący się z niego Windows Phone 7 (wtedy jeszcze zapowiadany pdo nazwą Windows Phone jako jedność FW i HW).

PS: Dodam, że ostatnia wersja WM miała premierę w 2009 roku, podobnie jak iPhone 3Gs.

Autor edytował komentarz.
M@ster   16 #29 18.07.2013 16:44

[[Pojawienie się telefonów dotykowych to także powolna „śmierć” Symbiana. Najwidoczniej Nokii nigdy nie udało się przystosować go do dotykowych wyświetlaczy]]

Przepraszam bardzo a Symbian^3 (i kolejno Anna i Belle) to niby co jest?

FadeMind   7 #30 18.07.2013 19:15

Nokia musiała zrezygnować z Symbiana na smartphony bo dogadała się z Microsoftem by instalować na swoich nowych urządzeniach Windows Phone. Tonący brzytwy się chwyta.