Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kilka słów o nowym Bumblebee

Jako że ukazała się nowa wersja projektu Bumblebee 3.1 - to po prostu wypadałoby o tym coś napisać. Napisać nie tylko jak wygląda sama instalacja, ale także jak naprawić pewien problem, który najzwyczajniej się pojawił. Oczywiście ów programik to wykorzystanie technologii Nvidia/Optimus pod Linuksem.

Instalacja programu pod dystrybucjami Ubuntu/Mint jest bardzo prosta, wystarczy w terminalu wklepać następujące linijki:

sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable sudo apt-get update sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia

Następnie trzeba zrestartować komputer, żeby zastosowały się zmiany. Po ponownym zalogowaniu trzeba sprawdzić, czy program działa, wpisując testową formułkę np.: optirun glxspheres

Jednak u mnie program nie zadziałał, a tylko wyświetlił się takowy komunikat, który świadczył o tym, że Bumblebee nie zastało uruchomianie automatycznie wraz ze startem systemu.

[ 54.097963] [ERROR]The Bumblebee daemon has not been started yet or the socket path /var/run/bumblebee.socket was incorrect. [ 54.099785] [ERROR]Could not connect to bumblebee daemon - is it running?

Naturalnie można uruchomić program Bumblebee ręcznie, wpisując w terminalu: sudo start bumblebeed Tylko po co za każdym razem to wpisywać, ponieważ lepiej byłoby i tak właśnie powinno być ustawione domyślnie, żeby usługa (daemon) uruchamiała się wraz ze startem Linuksa.
Dlatego nie pozostało mi nic innego, jak tylko poszukać w Google, czy jest na to jakieś lekarstwo. Po kilku chwilach znalazłem rozwiązanie, czyli widać, że nie jedyny miałem takowy problem.

Jedyne co trzeba zrobić, żeby programik Bumblebee znowu uruchamiał się automatycznie to dokonać pewnej drobnej zmiany w pliku: /etc/init/bumblebeed.conf

Wygląda to następująco, czyli poniższy fragment tekstu: start on (login-session-start or desktop-session-start) stop on (desktop-shutdown)

zastępujemy następującym: start on (runlevel [2345]) stop on (runlevel [016])

Wskutek czego znowu mogłem się cieszyć poprawnie działającą usługą.

Nowa poprawiona wersja Bumblebee - pełna lista zmian jest dostępna - tutaj - to także wsparcie dla programu Primus, który znajdziemy teraz w repozytorium ppa:bumblebee/stable - czyli tym razem nie musimy już dodawać kolejnego PPA.

Jeśli chcemy korzystać z tego narzędzia, to wpisujemy w konsoli: sudo apt-get install primus

Primus potrzebny jest nam po to, żebyśmy mogli uruchamiać gry z lepszą wydajnością. Polega to w skrócie na tym, że gramy sobie na stałych 60 FPS nie przegrzewając zbytnio naszego notebooka.

Test programiku możemy wykonać za pomocą następującego polecenia, wpisując w terminalu: optirun -b primus glxspheres

Dzięki temu będziemy mogli uruchamiać gry na dwa sposoby, czyli jak dotychczas np.: optirun Trine2 lub druga lepsza (stabilna) metoda: optirun -b primus Trine2

Jeżeli chcemy grać, tylko wykorzystując drugi sposób - stałe FPS-y to musimy w pliku /etc/bumblebee/bumblebee.conf - zamienić linijkę: Bridge=auto na Bridge=primus Kolejną sprawą, o której warto wspomnieć jest pewien błąd, który czasem wyskakuje mi w konsoli, gdy chcę sobie odpalić jakąś gierkę właśnie za pomocą polecenia optirun. [VGL] ERROR: Could not open display :8.
Wtedy trzeba najpierw wpisać w konsoli: optirun bash a następnie wpisujemy nazwę danej gry.

Podobnie jest z grami pod Wine np.: optirun bash wine Sam2.exe

Na zakończenie warto wspomnieć o sterownikach do naszej drugiej karty graficznej Nvidia, które możemy pobierać automatycznie (najnowsze wersje) po dodaniu poniższego repozytorium: sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates Innym wyjściem, z którego ja korzystam, ponieważ jest po prostu lepsze to zainstalowanie eksperymentalnego sterownika, wpisując w konsoli: sudo apt-get install nvidia-experimental-310 nvidia-settings-experimental-310 Tenże sterownik polecany jest również przez platformę Steam - cechuje się lepszą wydajnością w najnowszych grach. Oczywiście używanie tego sterownika wraz Bumblebee wymaga pewnej modyfikacji pliku /etc/bumblebee/bumblebee.conf - sposób jak to się robi, znajdziemy - tutaj

Pozdrawiam. 

linux oprogramowanie porady

Komentarze

0 nowych
Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #1 05.03.2013 20:26

He he - wielki powrót Skandyna do żywych po prawie 3 miesiącach udany :)

  #2 05.03.2013 20:32

Z tego co wiem Primus ma być głównym konkurentem Bumblebee - Tylko nie ma wykorzystywać VirtualGL, najlepiej wygoogluj i daj znać :P

skandyn   9 #3 05.03.2013 21:33

@fervi.doctor

W przyszłości może się to zmienić, że będzie to inaczej zrobione. Jednak na razie programik Primus wymaga zainstalowanego wcześniej narzędzia Bumblebee. Co więcej, to właśnie już teraz jest tak zrobione, że Primus nie korzysta z VirtualGL.

Pozdrawiam.

etam   9 #4 05.03.2013 21:46

@fervi.doctor
Primus jest konkurentem dla optirun opartego o VirtualGL. Obydwa wykorzystują serwer bumblebeed do uruchamiania karty graficznej.

Autor edytował komentarz.
Druedain   13 #5 05.03.2013 21:51

Nie ma już czegoś takiego jak primusrun? Na Archu zamiast optirun korzystałem z primusrun, zamiast optirun -b primus blablabla.

skandyn   9 #6 06.03.2013 10:49

@Druedain

Dokładnie było tak, że wcześniej wpisywało się primusrun jakaś_gierka. Teraz znowu jest to troszkę inaczej.

Pozdrawiam.

GregKoval   8 #7 06.03.2013 13:02

@skandyn

Jeśli dobrze rozumiem to pulpit (efekty) uruchamiają się natywnie na karcie Intela, a NVidia obsługuje programy, które sami uruchomiliśmy poleceniem w konsoli? Czy w takim razie jest polecenie uruchamiające cały pulpit na NVidii z pominięciem Intela?

Autor edytował komentarz.
skandyn   9 #8 06.03.2013 13:29

@GregKoval

Moim zdaniem nie ma nawet takiej potrzeby, żeby uruchamiać pulpit na (wydajniejszej) karcie Nvidia, ponieważ wystarczy do tego karta Intel. Poza tym w najnowszych notebookach są przyzwoite karty graficzne zintegrowane z procesorem, czyli HD 3000 i HD 4000, na których również można grać w linuksowe gierki. Oczywiście nie wszystkie tytuły na tym pójdą, ale na pewno wszystkie efekty pulpitu bardzo płynnie.

Pozdrawiam.

GregKoval   8 #9 06.03.2013 13:44

@skandyn

Oczywiście nie narzekam na to, system chodzi mi bardzo płynnie i wszystkie efekty na KWin działają. Zastanawiało mnie to tylko z tego powodu, że ASUS dostarczył podobne rozwiązanie dla Windows i ciekawiło mnie, czy podobną opcję oferuje też Bumblebee? Byłoby fajnie połączyć taką opcję z Aktywnościami w KDE.

Songokuu   14 #10 06.03.2013 15:06

Przez chwilę myślałem, że w ostatnim akapicie jest napisane coś w stylu BLA BLA BLA :)
Reszta to dla mnie i tak czarna magia.

Autor edytował komentarz.
  #11 06.03.2013 17:40

To teraz będę gry na Steamie uruchamiał z:
LD_PRELOAD="libpthread.so.0 libGL.so.1" __GL_THREADED_OPTIMIZATIONS=1 vblank_mode=0 optirun -b primus %command%

Niezły jamnik;)

skandyn   9 #12 07.03.2013 17:12

@GregKoval

Takiej opcji w linuksowym Bumblebee nie ma, a która jest w systemie Windows. Z jednej strony szkoda, że nie jest to tak właśnie zrobione, jak pod Windowsem - może w najbliższej przyszłości programiści Linuksa to w końcu zrobią. Chociaż ja już dawno przyzwyczaiłem się do tego, że odpalę sobie gierkę w konsoli - żaden problem. Oczywiście, że niektóre gierki pod Windowsem pójdą lepiej, ale co zrobić.

Pozdrawiam.

skandyn   9 #13 07.03.2013 17:19

Anonim (niezalogowany)

Nie jest to znowu aż tak długa formułka.

Pozdrawiam.

  #14 03.05.2013 18:29

Nadmienię, że może być problem z uruchomieniem demona bumblebee i wtedy należy zajrzeć do logów czy przypadkiem ścieżki i rodzaj sterów są nie pochrzanione, a jak tak to w bumblebee.conf zmienić ścieżki do sterowników nvidii i wyszczególnić że te mają być używane czyli gdy mamy stery np. nvidia-current-updates to należy uważać bo standardowo będą ścieżki do current-ubdate czy nvidia:
Driver=nvidia
.
.
.
[driver-nvidia]
KernelDriver=nvidia-current-updates
.
.
.
LibraryPath=/usr/lib/nvidia-current-updates:/usr/lib32/nvidia-current-updates
.
.
.
XorgModulePath=/usr/lib/nvidia-current-updates/xorg,/usr/lib/xorg/modules
.
.
.

  #15 03.05.2013 18:34

jeszcze jedno - warto określić sposób w jaki ma być obraz "przepychany" przez kartę intela - najlepsze rezultaty daje yuv czyli albo dajemy optirun -c yuv ble_ble_ble albo lepiej zmieniamy w bumblebee.conf VGLTransport na:
VGLTransport=yuv