Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kilka słów o zasilaczach - dlaczego nie warto oszczędzać?

Witam, zasilacz to wg. mnie najważniejszy element komputera. Możemy mieć wydajny procesor, potężną kartę graficzną, jednak bez dobrego i bezpiecznego zasilania możemy w każdej chwili pożegnać się ze swoim sprzętem.

Firmy godne zaufania

Aerocool, Akasa, Amacrox, Antec, be quiet!, Chieftec, Cooler Master, Corsair, Cougar, Delta, Enermax, Enlight, Forton, Fractal Design, Huntkey, Mushkin, NeoTEC, NOX, OCZ, Pentagram, Seasonic, Silverpower, Silverstone, Sparkle, SuperFlower, Tacens, Tagan, Thermaltake, Topower, XFX, Zalman.

Wiadomo, że marek godnych polecenia jest więcej, jednak lista byłaby dłuższa. Ponadto, trudno byłoby zebrać wszystkie marki świata, dlatego wymieniłem te najpopularniejsze. Dlaczego w zestawieniu nie ma Modecoma? Nie ufam firmie, która wypuściła taki szajs jak Feel.

Na co warto zwrócić uwagę przy kupnie zasilacza...

Marka

- lista polecanych marek podałem wyżej. Wiadomo, że w swojej ofercie producenci posiadają zasilacze gorsze, oraz lepsze. Aczkolwiek żaden z nich nie powinien (wiadomo, że w każdej dziedzinie zdarzają się niewypały) wyrządzić strat - chyba, że używamy go niemądrze - typu do zasilacza o małej mocy wsadzamy układ z trzema kartami graficznymi, prądożernym procesorem. Należy mieć wyczucie do jakiego zestawu można jaki zestaw wsadzić.

Sprawność

- od tego zależą nasze rachunki za prąd. Każdy zasilacz daje mniejszą moc, niż bierze z gniazdka - różnica jest wyemitowana w postaci ciepła i promieniowania. Sprawność to nic innego jak stosunek mocy oddawanej do mocy pobieranej. Im większa sprawność zasilacza tym rachunki za prąd będą mniejsze. Ponadto, jako że zasilacz ma wysoką sprawność - jest też dłużej żywotny i chłodniejszy.
Dobry zasilacz powinien posiadać taki znaczek :
Dodatkowo, jeden z użytkowników w komentarzach podał link do zestawienia zasilaczy z tym certyfikatem. Po więcej informacji należy udać się tutaj

Okablowanie

- najważniejsza jest ilość, w jaką wyposażony jest zasilacz. Wiadomo, im więcej wtyczek tym lepiej. Ważne jest, aby zasilacz posiadał wtyk PCI-E - umożliwi to podłączenie karty graficznej. Mocniejsze układy potrzebują dwóch wtyków - dlatego wtedy warto szukać zasilacza z dwoma wtykami w komplecie, lub też gdy już posiadamy zasilacz - użyć przejściówki z 4-pinowego MOLEXA na PCI-E. Jeżeli planujemy rozbudowę konfiguracji warto zwrócić na to uwagę - np. pierwsza rewizja zasilacza XFX Core 450W (XXB9) posiadała więcej wtyków niż druga rewizja (X2B9). Warto również poświęcić uwagę na długość kabli - długie kable pozwolą na ułożenie kabli w obudowie, a dzięki temu polepszy się wentylacja)

Jakość wykonania

- ciężko tutaj wywnioskować, jak to wygląda w środku bez odkręcania. Na szczęście, jest kilka (niestety zagranicznych) serwisów, które rozbierają zasilacze i pokazują, jak to wygląda - możemy z tego wywnioskować jak wygląda m. in usadzenie kabli, jakość użytych komponentów czy też jakość lutów. Jeżeli zależy nam na ciszy, warto poczytać również jak wygląda głośność zamontowanego wentylatora oraz czy zasilacz nie wydaje jakiś nieprzyjemnych dźwięków. Jeżeli przeszkadza nam głośność naszego zasilacza warto zainteresować się tematem podmiany wentylatorów - trzeba tutaj wiedzieć który się nada, aby się nie okazało, że przepływ powietrza będzie za mały

Moc na poszczególnych liniach oraz moc ciągła

- to, że na opakowaniu jest napisane, że zasilacz ma np. 500W nie oznacza, że tak jest w rzeczywistości. W nowych konfiguracjach liczy się głównie linia 12V i to ona jest najważniejsza - im więcej, tym lepiej. Często jest podawane natężenie - aby obliczyć moc w watach należy pomnożyć 12 oraz liczbę amperów, którą ma linia 12V (chyba, że jest kilka linii - należy je zsumować, chyba że jest ostrzeżenie, że maksymalnie jest w stanie zasilacz wytrzymać obciążenie o określonej ilości watt). Im więcej tym lepiej.

Oszczędzać?

Zdecydowanie nie - warto dopłacić i kupić coś droższego. Do mniej wymagających zestawów za 200zł można godnie zasilić komputer i zapewnić sobie trochę zapasowej mocy, na wypadek wymiany danego komponentu na droższy. Do bardziej wymagających użytkowników (którzy potrzebują odpinanego okablowania, większej mocy itp) skierowane są nieco droższe konstrukcje (najtańszym zasilaczem z odpinanym okablowaniem jest OCZ Modxstream). Jeżeli budujemy niskobudżetowe zestawy gdzie liczy się każdy grosz - wtedy lepiej wziąć coś tańszego - najtańszym wartym uwagi zasilaczem, jaki znam jest Aerocool VP-450 oraz NeoTEC Magnus G11-400W Bulk.

Bzdury, przecież mój no-name ciągnie już x lat i nic mu nie jest

To dobrze i oby ci podziałał jak najdłużej - widać trafiłeś na dobry egzemplarz. Sam mam w starym komputerze 6-letniego ColorSita zasilającego konfigurację - i działa do dziś (niestety czasem pokazują się objawy - potrafi sam z siebie strzelić sobie spontanicznego "reseta"). Niestety wcześniej nie mogłem pozwolić sobie na wymianę jakiejkolwiek części oraz na OC - ponieważ zasilacz mógł w każdej chwili strzelić. Dwa inne komputery (jeden mój, drugi mojej cioci) nie miały tyle szczęścia - srebrna skrzynka z plątaniną kabli z wybitą nazwą "Tracer 4life" zabrały dwie konfiguracje do wiecznej krainy sprzętu - jeden z komputerów odszedł w spokoju, drugi chciał odejść z rozgłosem i aby zakomunikować, że nie zamiaru dłużej współpracować wydzielił trochę dymu oraz swąd palącej się elektroniki. W obydwu przypadkach wraz z zasilaczem odeszła karta graficzna, płyta główna. Czy procesor i RAM uległ uszkodzeniu nie wiem, ponieważ nie posiadam platformy, na której mógłbym to sprawdzić.

Podsumowanie

Jak widać zasilacz nie jest "dodatkowym, nieważnym komponentem" - jest to podstawa i bez dobrego nie warto brać się za wymianę podzespołów, podkręcanie. Najlepiej - w ogóle nie używać żadnych konstrukcji typu no-name. Dobry zasilacz zapewni wam zabezpieczenie przed przeciążeniem, przepięciem, pozwoli trochę zaoszczędzić oraz uszczęśliwi sprzęt, który w podzięce będzie wam służyć dłużej.

Jeżeli pominąłem jakieś ważne kwestie, nie zapisałem jakieś marki do polecanych zasilaczy lub masz jakieś propozycje, by uczynić ten wpis przydatniejszym i czytelniejszym - pisz w komentarzach :)
@Dziękuję użytkownikowi saturno za pokazanie błędu dotyczącego sprawności - rzeczywiście, pomieszało się trochę - jeszcze raz dzięki :) 

sprzęt inne

Komentarze

0 nowych
Igloczek   7 #1 01.01.2012 16:53

Dodaj link do tabelki z zasilaczami 80+ - http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx

Dobra robota, może pokusisz się o jakieś większe zestawienie ?

Mantarak   3 #2 01.01.2012 17:03

Zauważyłem, że w tych lepszych zasilaczach bardzo rzadko puchną kondensatory. Unikamy dzięki temu różnych problemów np. losowych restartów lub zawieszeń systemu, które to problemy są trudne do zdiagnozowania.

kubut   17 #3 01.01.2012 20:27

Bardzo fajny wpis, szczególnie przydatny, bo niedługo zamierzam wymienić zasilacz. Może pokuś się o kontynuację? Jakie są dopuszczalne wahania napięcia dla poszczególnych elementów zestawu (ram, procesor itp.), Może znasz jakieś fajny kalkulator jaką moc musi mieć zasilacz dla danego zestawu? :)

sla17   7 #4 01.01.2012 20:56

@Igloczek - dodane, większe zestawienie - to znaczy ;)?
@kubut - kontynuacja jakaś będzie, planuję większa liczbę wpisów na temat hardware - zrobiłem już zestawienie obudów, napisałem wpis o zasilaczach (myślę, że w przyszłości będzie jeszcze jakaś lista zasilaczy wartych uwagi w danej kategorii cenowej, jednak nic nie obiecuję). Kalkulator - tutaj właśnie jest problem bo sprawdzałem już kilkanaście i dla mnie to takie bardziej strzelanie, sam mogę sobie policzyć - TDP procesora + TDP grafiki + po 10W na każdy napęd + 10-15W na wentylatory (chociaż to zależy od ilości, tutaj trochę zaszalałem bo pewnie tyle gdzieś je 4-5) + 2W na kość RAM + trochę na MOBO i wyniki zbliżone są. Osobiście tak liczę, potem patrzę na ofertę zasilaczy (a raczej na to, jaką maję linię 12V) i wybieram ten, który ma zapas mocy. Potem patrzę kto co innego poleca do podobnych konfiguracji - i się sprawdza.

kubut   17 #5 01.01.2012 21:25

@sla17 - i właśnie o takim liczeniu warto byłoby napisać ;)

Igloczek   7 #6 02.01.2012 10:17

Rozpiska tego typu co ja zrobiłem, że za taka i taką kwotę warto kupić taki i taki zasilacz.

Pamiętaj tylko że TPD to nie jest pobór mocy. Ale do takich obliczeń jest to względnie miarodajny czynnik. Ale tak najlepszym kalkulatorem mocy są użytkownicy na forach :)

sla17   7 #7 02.01.2012 16:02

Wiem, że TDP to nie jest tyle, co pobiera - jest to mniej=więcej tyle, ile maksymalnie może pobrać podzespół :D A trzeba brać pod uwagę full obciążenie, gdzie wartości mogą do tylu dojść :)

dragonn   10 #8 02.01.2012 18:12

Mogłeś jeszcze dodać jakieś zdjęcie szkód wykonanych przez taki "zły zasilacz" :), dodało by to wiarygodności do tekstu i może nie którym uświadomiło co im grozi.

  #9 02.01.2012 18:56

Bez przesady z tym Feelem od Modecoma. Dałem za niego 85 zł jakieś 3 lata temu i działa elegancko.
Wcześniej miałem zasilacz Task i działał 6 lat bezproblemowo, po czym pewnego dnia postanowił się spalić. Sam komputer nie ucierpiał i działa szczęśliwie do tej pory :)
Miałem okazję naprawiać kilka komputerów znajomych, którym też spaliły się zasilacze i w żadnym z przypadków nie doszło do uszkodzenia innych komponentów. Ale do Tracera nie mam zaufania, bo miałem styczność z jednym, którego kondensatory były w porządku, ale miał w zwyczaju w niektóre dni się nie uruchamiać :]

matio   5 #10 02.01.2012 19:12

sla17 - bardzo dobrze że poruszyłeś ten temat. Mam nadzieję, że nie obrazisz się jeśli rzucę linkiem do artykułu o podobnej tematyce? ;) http://tiny.pl/hjdh7 Od lat siedzi w ulubionych, twój wpis też tam wędruje.

Zdzislawbr   4 #11 02.01.2012 19:17

Piszesz że "Na szczęście, jest kilka (niestety zagranicznych) serwisów, które rozbierają zasilacze i pokazują, jak to wygląda" właściwie to z chęcią zobaczyłbym jak wyglądają różne zasilacze od środka, czy mógłbyś podać link, lub linki do tych serwisów ?

sla17   7 #12 02.01.2012 19:38

Zazwyczaj wchodzę na techpowerup oraz na hardwaresecrets. Czasem na anandtech też opisują ale rzadziej i nie tak dokładnie. Moim uniwersalnym sposobem jest wpisanie w wyszukiwarce "nazwa_zasilacza review" i oglądanie, co ciekawego jest. Większość zasilaczy jest opisane, aczkolwiek niestety nie wszystkie są opisane, dlatego - staram się unikać takich konstrukcji.

dymsza4   7 #13 02.01.2012 20:53

Witam Masz rację zasilacz to ważna cześć komputera. Spotkałem się z takimi sytuacjami jak np. komp dość dobry a tu sprzedawca sprzedaje zasilacz 350 W zgroza . Z własnego doświadczenia wiem że warto zainwestować w bardzo dobry zasilacz oczywiście jak ktoś ma naprawdę dobry sprzęt ale do kompów biurowych wystarczy najzwyklejszy bo daje sobie radę . Ja zawsze wkładam do kompa o wiele silniejszy żeby był ten zapas mocy to jest najważniejsze. I mimo wszystko polecam zasilacze Tracer nie są drogie i dobre. Ja używam zasilacza TRACER Highlander 450W i jestem zadowolony nie ma problemu z nim. Pozdrawiam

sla17   7 #14 02.01.2012 21:10

@dymsza4 - dobry zasilacz i TRACER nie idą w parze - dwa komputery upaliły, w internecie nie brakuje podobnych opinii ;)

MaRa   7 #15 02.01.2012 21:26

@dymsza4 - nie chodzi o "zwykły", ale o dobrej jakości. Są zasilacze wysokiej jakości też o mocy 350W, w komputerach typowo biurowych wystarczą aż nadto. Moc nie świadczy o jakości.

saturno   9 #16 02.01.2012 22:53

//Sprawność
- od tego zależą nasze rachunki za prąd. Każdy zasilacz daje mniejszą moc, niż bierze z gniazdka - różnica jest wyemitowana w postaci ciepła i promieniowania.//
Zapomniałeś o chłodzeniu.
Wentylator w zasilaczu to chodzi na co, na baterie słoneczne?

//Sprawność to nic innego jak stosunek mocy zasilacza do mocy pobranej z gniazdka.//
Wiesz że dzwonią tylko, że nie wiesz w którym kościele.
Wróć do szkoły i się doucz zamiast pisać bzdury!!!
Masz przykład:
- Moc mojego zasilacza to: 500W
- Moc pobierana z gniazdka to: 250W
500/250=2 czyli 200% czyli niemożliwe!

Sprawność to stosunek mocy oddawanej (W) do mocy pobieranej (W).
A moc (W) to z kolei wartość napięcia (V) pomnożona przez wartość natężenia prądu (A) i tyle.

Wolfgar   7 #17 02.01.2012 23:21

Zdarzyło mi się już o tym pisać tutaj :P

LeserGD   5 #18 02.01.2012 23:23

Dobry wpis, ale jedno gryzie mnie w oczy (podobno już forma uznana za prawidłową):
to, że na opakowaniu pisze , że zasilacz ma np. 500W

Pisze ktoś w tym momencie, na opakowaniu jest napisane.

Pozdrawiam i życzę kolejnych udanych wpisow.

  #19 02.01.2012 23:53

Dobry wpis taka prawda im taniej kupisz tym do bani bardziej to jest kiedys za kota kupilem zasilacz za 60 zl take me 400 czy cos kolo tego i wymienialem go 5 razy az wkoncu sie wnerwilem i kupilem lepszy za 200 a obecnie posiadam corsaira 650W i jestem zadowolony stabilonosc i mozliwosci rozwoju sa bardzo duze takze jest to czego oczekiwalem ale za sume wtedy jakies 350 ale bylo warto ;)
nie skąpcie kasy na zasilacze bo niewarto :)

Meszuge   15 #20 03.01.2012 05:59

@sla17

A ja wdzięczny Ci jestem za polski tytuł: "Kilka słów o zasilaczach - dlaczego nie warto oszczędzać?", bo od udziwnionego i cudacznego szyku przestawnego (np. o zasilaczach słów kilka), tak modnego na DP, już mnie mdli.

dr.boczek   7 #21 03.01.2012 07:53

No trzeba przyznać że ten Feel nie jest taki zły skoro pakują od bardzo dawna d o standardowych obudów i komp po prostu chodzi, mówię tu o standardowych maszynach, ja przynajmniej nie narzekam.
A jeśli kogoś stać a kompa za 4-5tys to wiadomo, że powinien zadbać o odpowiednie zasilanie choć nie do końca jestem pewien czy marka = jakość + trwałość

sla17   7 #22 03.01.2012 08:27

@saturno - sprawność poprawiona, co co chłodu - przecież napisałem, że dzięki wyższej sprawności jest chłodniejszy. Mam całe wiersze o chłodzie pisać?
A o liczeniu mocy przecież napisałem : "aby obliczyć moc w watach należy pomnożyć 12 oraz liczbę amperów (...)" - mowa w tym fragmencie była akurat mowa o linii 12V

WODZU   16 #23 03.01.2012 10:20

No właśnie w jednym z komputerów strzelił mi zasilacz, a waz z nim płyta główna i karta graficzna. Zainstalowany był na nim Windows 7 OEM. Może ktoś orientuje się czy po wymianie uszkodzonych podzespołów na nowe (inne niż dotychczasowe, ponieważ tamte są już nieosiągalne) Windows 7 przejdzie proces aktywacji?

n33trox   6 #24 03.01.2012 11:09

Spoko wpis. Przydałby się jeszcze jakiś blog z np. przykładowymi konfiguracjami i jakie zasilacze do nich dobrać.

xomo_pl   20 #25 03.01.2012 16:06

WODZU,
jak nie przejdzie internetowej wykonujesz telefoniczną i mówisz, że spaliła Ci się płyta główna i ją wymieniłeś i chcesz ponownie aktywować OS, konsultant poda Ci "kod" do wpisania w komputerze i tyle.

Goldeneye   1 #26 03.01.2012 16:44

Ja specjalnie wymieniałem zasilacz na markowy 80+ z zapasem mocy, niestety ten po roku padł zabierając ze sobą procesor, płytę główną i RAM. Niestety, czasem nawet przy markowym zdarzają się takie niespodzianki. :)

WODZU   16 #27 03.01.2012 19:14

@zomo_prl
I dzwonić trzeba przy każdej ponownej instalacji na komputerze z wymienionymi podzespołami czy tylko raz, a kod będzie na tym komputerze działał cały czas?

  #28 07.01.2012 12:50

Poradnik ok... ale brakuje tutaj wielu istotnych spraw... takich jak PFC, dopuszczalne zakresy napięć, "modularność", pomiary napięć, jak i kilka obiektywnych testów :)

  #29 07.01.2012 12:53

zapomniał bym.. mowa jest o tym iż zasilacz pali połowe lub całe konfiguracje... warto dodać słówko o zabezpieczeniach...
druga sprawa... Feel ale z seri 3 nie jest takim złym zasilaczem.. trzyma napięcia jak należy, do konfiguracji "zwykłego domownika" czy biurowej w sam raz.. ciężko kupić coś lepszego w tej cenie, chociaż seria MC jest już godna ;]

sla17   7 #30 08.01.2012 18:47

Miał być osobny wpis, ale coś nie ma weny twórczej, czasu i chęci ;)
Feel III zły nie jest, ale za niewiele więcej dostanie się Aerocoola VP-450 pod którego nie bałbym się podpiąć mojej konfiguracji ani żadnej z moich znajomych (chyba, że ktoś ma coś mocnego :d)

W_tym_temaciE   5 #31 08.01.2012 23:42

Po przeczytaniu tego wpisu... ręcę opadają. Typowe bajki dla "małych informatyków". Nie wszystko jest kłamstwem, ale:
- Modecom ma czasem dobre zasilacze, serie "MC" robi forton. Volcano też nie jest zła (choć nie polecam)
- jeśli podłaczysz dobry zasilacz pod za mocny sprzęt, to on nie wystartuje, ale wszystko będzie sprawne
- 80 Plus nie świadczy o jakości
- "Feel III zły nie jest" w jego cenie są używane Fortony 350/400W, z większą moca na 12v i lepszymi zabezpieczeniami
Feel to nie rasowy noname, ale gorszy od tanicgh zasilaczy
A najbardziej dobiło mnie zdanie o tym, za ile się kupuje zasilacz do komputera za x tysięcy. Ja np. polecę do komputera za 5.5 tyś. zasilacz za 600zł, a ktoś inny kupi jakiś model Enermaxa za dwa razy więcej. Ktoś do semprona może kupić zasilacz za 500zł - i w tym nie ma nic dziwnego, o ile wie do czegu mu ten sempron.

  #32 09.01.2012 10:18

Niestety musiałem zrezygnować z nowego zasilacza Chieftec ponieważ nie współpracował z moim zasilaczem UPS Ever. Dopiero zamontowanie jakiegoś taniego zasilacza rozwiązało problem konfliktu z UPS. Oczywiście nowe UPS generują już lepsze impulsy ale 5 letni ever trzyma się dobrze, tylko był wymieniony akumulator.
Szkoda że temat kontabilnosci nowych zasilaczy za starszymi UPS nie był poruszony, ale najpewniej autor nawet nie zna tego problemu.

sla17   7 #33 10.01.2012 21:57

@W_tym_temaciE
1. Wiem, że MC robi Forton. Ale Feel to był szrot, więc jakoś nie ufam marce, że nagle może zrobić porządne zasilacze - to nie są procki, dyski - tutaj się depcze po cienkiej lince :)
2. Nie, ale o sprawności tak. O jakości świadczy wnętrze.
3. No tak, ale jak ktoś ma do słabego konfigu Feela III i mocno ograniczony budżet to wymianę można przełożyć. To nie są palące się Feele I/II

Axles   16 #34 11.01.2012 11:07

A ja mam pytanko, już było o tym wspomniane trochę, czy taka strona lub tego typu są w miarę wiarygodne?
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Tzn czy wszystkie parametry ustawię dokładnie to czy mogę liczyć na to że rekomendowana moc to taka prawidłowa +/- 25W czy nie?
W miarę możliwości prosiłbym też o jakiś wpis o tym jak można sobie potestować zasilacz, zmierzyć jego parametry miernikiem itp. bo dla niektórych to czarna magia :]

  #35 11.01.2012 21:10

@Axles
Wejdź na techpowerup.com, poszukaj zużycia energii procka i karty, dodaj ok.20W na inne rzeczy, i zastanów sie, czy będziesz podkręcał i czy zasilacz ma starczyć na dłużej (tzn. czy ma mieć zapas mocy - do zestawów powyżej 4000zł zwykle rekomenduję 100W zapasu, jak nie więcej).
@sla17
1. A Corsairowi ufasz? Nie wybucha, ale podobno niezły z niego kosiarez podzespołów.
2. Tyle, że nawet Platyna do zwykłego to z reguły max. 3zł rocznie - może w serwerach 30zł, ale tam i tak się stosuje Titanum.
3. "Feel III zły nie jest" w jego cenie są używane Fortony 350/400W, z większą moca na 12v i lepszymi zabezpieczeniami" - tylko, że używki fortrona, mają większą moc, większą sprawność, lepiej trzymają napięcia, mają lepsze zabezpieczenia i nie wybuchają. Bo nawet Feel'om III to się zdarza.
Ale... dzięki za inspiracje do wpisów :]

Mad.   3 #36 12.01.2012 00:47

@Axles
Ta strona, którą podałeś jest wiarygodna - przynajmniej parę konfiguracji które przetestowałem. Pamiętaj tylko, że ta rekomendowana moc za dużo Ci nie powie, bo powinieneś wiedzieć jaką moc mają mieć konkretne linie zasilacza (5V, 12V...). W nowszych PC wykorzystywana jest głównie linia 12V, więc najłatwiej sprawdzić moc procesora i karty graficznej. Następnie wystarczy oszacować czy wystarczy jedna lub więcej linii 12V (i o jakiej mocy).

Co do tematu, to ostrzegam mniej obeznanych użytkowników przed wymaganiami sprzętowymi podawanymi przez producentów. Np. AMD podaje dla grafy 6850: "Zalecany zasilacz o mocy co najmniej 500 W". Równie dobrze zasilacz 400W pociągnie taka grafę, jeśli ma porządne linie 12V. Tak więc jeśli ktoś chce kupić nową grafę do "starego" kompa niech się nie załamuje, że niby ma za słaby zasilacz. Warto najpierw sprawdzić ile faktycznie dana karta graficzna pobiera mocy.

ModernEGO   4 #37 12.01.2012 14:55

@kristo123
W większości wypadków jest to niemożlidowe do przeprowadzenia w domowym zaciszu. Autor może nie posiadać odpowiedniej ilości zasilaczy, aby przeprowadzić testy. Jezeli chodzi o dopuszczalny zakres napięć, maksymalne wahania, to można spojrzeć w standard ATX, gdzie jest wszystko opisane. Jedyne co bym umieścił to metody badania zasilaczy, ze względu na istotę poruszanego zagadnienia.

  #38 14.01.2012 10:27

W sumie to temat nie jest taki prosty...
Bo jeśli ma on służyć prostemu zjadaczowi chleba, to profesjonalne opisy się nie sprawdzą. ale jeśli ma pomagać komuś co ma o tym pojęcie to ten poradnik "nie jest kompletny".
Wyżej poruszyłem temat Feel'a 3. Naprawiałem wiele zestawów- gotowców i we większości zasilaczami były TakeME, Tracer czy nawet Codegen!!! Więc wg mojej opini z wyrobów zasilaczopodobnych Feel był by chyba najodpowiedniejszy- oczywiście nie polecam żadnego nich... Tym bardziej że porusza się tutaj tematy zestawów mocnych, do gier. Zasilacz to podstawa! Co z tego że zapakujemy w skrzynkę "klamotów" za ładnych pare tysięcy jak zasilacz będzie słabej jakości i nie dostarczy nam odpowiedniego napięcia? Niestabilność, resety czy nawet uszkodzenie sprzętu gwarantowane.
Badania napięć na poszczególnych liniach wykonujemy TYLKO I WYŁĄCZNIE MIERNIKIEM, żadnymi programami typu Everest czy Aida32 czy nawet odczytami z BIOS. Pomiar warto wykonać w stanie normalnej pracy jak i maksymalnie obciążonej. Wtedy mamy cały pogląd o naszym zasilaczu. Temat jest bardzo obszerny i naprawde trudno mi jest tutaj w kilku słowach opisać wszystkie tajniki :)

sla17   7 #39 18.02.2012 10:31

@Anonim
1. A no ufam. CX'owi mniej, ale póki co zasilacz komputer musi, ale np. do serii AX cz HX nie mam nic, IMo są bardzo dobre i planuję sobie w przyszłości taki sprawić :)
@Mad. -* potwierdzam, HD6850 śmiga u mnie na CX430V2 który ma 336W na linii 12V i jeszcze mogę pokręcić :)

  #40 20.02.2012 14:10

Co myślicie o zasilaczu Silent Line 560W Quoltec? Mój kuzyn to ma i waha się czy wymieniać, bo kolega mu powiedział, że ten zasilacz to samobójstwo.

Maciej_S   8 #41 05.03.2012 20:32

Człowieku, Ty się przede wszystkim naucz poprawnej polszczyzny. Mając nie wiadomo jaką wiedzę w jakimkolwiek temacie, nie napisałbym nic w ten sposób, bo chyba spaliłbym się ze wstydu.

  #42 13.02.2013 16:23

Dory artykuł, jak najbardziej masz rację co to tego akapitu "Bzdury, przecież mój no-name ciągnie już x lat i nic mu nie jest" - sam miałem zasilacz marki no-name chodził jak złoto 3 lata a później spalił mi dwie karty graficzne w przeciągu kilku miesięcy więc musiałem go wymienić.

  #43 07.06.2013 09:53

Mam taki sprzęt
Nazwa płyty głównej MSI P45 Platinum
Karta wideo NVIDIA GeForce GTX 460
Typ procesora QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz
Dysk fizyczny SAMSUNG HD103UJ ATA Device (1000 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Dysk fizyczny WDC WD5000AADS-00S9B0 ATA Device (500 GB, SATA-II)
Dysk fizyczny WDC WD5000AAKS-00V6A0 ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Nazwa systemu operacyjnego Microsoft Windows 7 Professional
Pamięć fizyczna 8192 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)

Kupiłem zasilacz
czy ten zasilacz nie będzie za mocny ??
Zasilacz OCZ ZS 750W 135mm 80+ Bronze OCZ-ZS750W-EU
na lini 12V
posiada 12,480
czy to nie jest za dużo jak na nówkę
proszę o pomoc

TadueusTaD   7 #44 09.08.2013 14:40

@Anonim (niezalogowany)
750 W wystarczy ci z duuuuuuużym zapasem pod ten konfig :)
Co do napięcia - mieści się w normie (bodajże 5% tolerancji +/-).
Poza tym napięcia mają niewielkie wahania ze względu na obciążenie - co prawda najlepsze są 100% stabilne, ale zasilacz, który to potrafi może trochę kosztować.

  #45 05.04.2014 23:45

pytanko , jak sprawdzic czy mam no-name ????

  #46 19.12.2014 20:40

Gdzieś na video blogu kolesia od komputerów widziałem że nie warto pakować markowego zasilacza 500W do sprzętu który i tak nie wyciągnie całej mocy - Podobno ten cały zapas mocy wcale nie pomaga, wręcz odwrotnie, czyli powoduje niestabilność sprzętu tak samo jak i za słaby zasilacz, ale wszystko zależy od podzespołów - czyli nie warto do płyty głównej za 200 zł pakować markowego zasilacza 500W, bo nie ma to żadnego sensu.
Z "malucha nie da się zrobić Ferrari"

  #47 26.09.2015 23:39

NeoTec Magnum można wykreślić 500W padł po 6 godzinach pracy. taki sam badziew jak reszta.

  #48 28.03.2016 21:03

@Blackhawk83 (niezalogowany): Stary wpis, ale aż zęby bolą :). Nadmiar mocy nie istnieje. Możesz mieć zasilacz nawet 1000W. Zestaw komputerowy pobierze tyle, ile potrzebuje. Oczywiście napis na zasilaczu 1000W nie oznacza też, że akurat po starcie komputera ciągle tyle jest brane z sieci. Trzeba by mieć potwora, a nie komputer, który byłby wstanie pobrać taką moc (na dzień dobry dwie solidne karty graficzne). "Nadmiar" nie ma żadnego wpływu na pracę zestawu, bo... go nie ma :).

Natomiast słaby, tzn. zasilacz z gorszych podzespołów (również wielkim markom zdarzają się takie wtopy, ale głównie gdy chcą trafić pod więcej strzech i oszczędzają na elektronice), niezależnie od mocy, będzie powodował niestabilność sprzętu. Po prostu. Nadwyżka mocy nie ma tu nic do rzeczy. Niedobór oczywiście już ma :).