Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Ustawa o prawie autorskim [cz. ost]

Zmuszam się do tego, by podjąć ostatni już raz temat Ustawy o prawach autorskich. W poprzedniej części deklarowałem, że rozpisze się o organizacjach zbiorowego zarządzania i kontroli produkcji nośników optycznych. Jednak doszedłem do wniosku, że oba te tematy ledwie nakreślę. I tak mało kogo to zainteresuje, a sucha teoria jest... nudna i nieinteresująca dla czytelników DP. A z czytelnikiem liczyć się trzeba, toż dla nich się pisze.

Organizacje zbiorowego zarządzania

OZZ są. I generalnie do tego sprowadza się ustawa. Nie deklaruje bowiem żadnych bardziej konkretnych przepisów (poza kwestią Komisji). Ciężar stworzenia reguł działania ustawodawca przenosi na samą organizację i póki działa ona w interesie twórców, właścicieli praw majątkowych oraz organizacji radiowych i telewizyjnych nic im do tego. Warto jednak podkreślić, że beneficjentem OZZ nie są tylko ci, którzy pieniądze dostają od OZZ. "Klientami" ich są także ci, którzy nie chcą się rozliczać z każdym twórcom i innymi, którym też trzeba zapłacić za utwór. Stacje radiowe i telewizyjne za jednym zamachem opłacają używanie utworów właśnie w OZZ.

Kontrola produkcji nośników optycznych

Kontrola również jest. Generalnie cały rozdział naszpikowany jest szczegółami (producent musi oznaczać, zapisywać, raportować i cała masa innych), jednak dotyczy generalnie szczegółów, których przestrzegać muszą nieliczni. Do podkreślenia - kontrole nad produkcją nośników oraz kontrole OZZ sprawuje ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego. W przypadku tego pierwszego - z uwzględnieniem swobody prowadzenia działalności.

Mięso

Zakazy i przepisy byłyby niczym, gdyby nie realna kara jaka grozi za ich nieprzestrzeganie. Realna jednak nie oznacza nieuchronna. Postanowiłem, że to właśnie ten punkt zakończy ten cykl.

Przywłaszczenie autorstwa całości lub części utworu albo wprowadzanie w błąd co do autorstwa - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do lat 3.

Naruszenie w celu uzyskania korzyści majątkowych art. 16 (naruszenie autorskich praw osobistych), art. 17 (rozporządzanie utworem bez zgody lub bez wynagrodzenia twórcy), art. 18 (egzekucja praw), art.19 ust 1(wynagrodzenie po sprzedaży), art. 19^1 (wynagrodzenie po sprzedaży rękopisów), art. 86 (artystyczne wykonanie), art. 94 ust. 4 (rozporządzanie fonogramami i wideogramami), art. 97 (rozporządzanie nagraniami programów [nie tych komputerowych]), itd - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do roku.

Rozpowszechnianie bez zgody lub wbrew warunkom - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do lat 2.

Rozpowszechnianie bez zgody lub wbrew warunkom w celu uzyskania korzyści majątkowych - pozbawienie wolności do lat 3.

Rozpowszechnianie bez zgody lub wbrew warunkom jako stałe źródło dochodu lub działalność przestępcza - pozbawienie wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Nieświadome rozpowszechnianie bez zgody lub wbrew warunkom - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do roku.

Kopiowanie lub utrwalanie w celu rozpowszechnienia - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do lat 2.

Kopiowanie lub utrwalanie w celu rozpowszechnienia jako stałe źródło dochodu lub działalność przestępcza - pozbawienie wolności do lat 3.

Nabywanie lub pomóc w zbyciu, przyjmowanie lub pomoc w ukryciu nośnika utworu wbrew warunkom lub bez uprawnieni w celu uzyskania korzyści majątkowych (jak sprzedaż płyt dołączonych do gazet jako osobny produkt) - pozbawienie wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

J.W., jako stałe źródło dochodu lub działalność gospodarcza - pozbawienie wolności od roku do lat 5.

Zamierzone j.w. - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do lat 2.

Wytwarzanie urządzeń lub komponentów do obchodzenia zabezpieczeń - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do lat 3.

Posiadanie, korzystanie, przechowywanie takich urządzeń lub komponentów - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do roku.

Uniemożliwienie lub utrudnienie kontroli korzystania z utworu - grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do roku.

Reszta rozdziału dotyczy kwestii przepadku mienia pochodzącego z przestępstwa po skazaniu, wskazuje, iż ściganie przestępstw określonych w tym rozdziale następuje na wniosek pokrzywdzonego oraz informuje, że pokrzywdzonym może być też OZZ.

No i w końcu - koniec

No i wreszcie! Koniec. Dziękuje wszystkim, którzy podjęli trud przeczytania tych czterech tekstów do końca. Mam nadzieje, że choć jednej osobie wyda się przydatny. Jednocześnie powtórzę tezę z pierwszej części: ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa szkodzi.  

inne

Komentarze

0 nowych
GL1zdA   11 #1 13.02.2012 13:05

Przejrzałem twoje poprzednie wpisy i mam kilka pytań (może coś pominąłem albo przeoczyłem albo źle zrozumiałem).
1) Jak rozumiem zawsze mogę wykonać jedną kilka kopii legalnie nabytego nośnika/setupu programu? (bo nie uruchamiam 10 kopii Office'a, lecz stoją one na półce gdzie nic im się nie stanie).
2) Czy mogę też wykonać backup katalogu programu jeśli będę z niego mógł uruchomić daną kopię?
3) Jeśli w licencji nie jest napisane na ilu komputerach mogę zainstalować program, to jak rozumiem z paragrafu o niekopiowaniu wynika, że domyślnie mam prawo do instalacji programu tylko na jednym komputerze?
4) Czy mogę scrackować program na który mam licencję gdy
4a) mam gry wymagające włożenia CD podczas gdy nie mam napędy CD w komputerze (bo mam kolekcję starych gier, ale dziś coraz rzadziej korzysta się z dodatkowych napędów)
4b) mam gry wymagające dostępu do Internetu i mimo ostrzeżenia na pudełku i zaakceptowanej licencji nie chcę, by program łączył się z czymkolwiek.
4c) zamknęli Steama i moje gry stały się bezużyteczne? (jak rozumiem wtedy mogę to zrobić, bo program wymaga tego do prawidłowego działania)
5) Co grozi za posiadanie (nie rozpowszechnianie) nielegalnego oprogramowania? W 3 przypadkach:
5a) mam tylko piracki nośnik lub setup programu na dysku
5b) mam zainstalowany piracki program, ale nie czerpię z niego korzyści (np. obrabiam pirackim Photoshopem zdjęcia z wakacji, ale nie robię grafik, które komuś sprzedaję).
5c) mam zainstalowany piracki program i czerpię korzyści (np. sprzedaje projekty zrobione w pirackim AutoCADzie)?

tfl   8 #2 13.02.2012 14:45

@GL1zdA

1) tak
2) nie bardzo zrozumialem pytanie. Mozesz na przykladzie?
3) jesli z programu korzystasz zgodnie z jego przeznaczeniem i nie jest to w sprzecznosci z zasadami licencji, mozesz go zainstalowac na dowolnej ilosci komputerow
4) nie, w kazdym przypadku
5a) i 5b) zgodnie z moja wiedza - nic
5c) grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do lat 2.

GL1zdA   11 #3 13.02.2012 16:32

Dzięki za odpowiedź. CO do 2 giego pytania, to gdzieś kiedyś czytałem, że w przypadku nalotów mimo licencji na Total Commandera przyczepili się, że miał gdzieś kopię katalogu TC i wg nich to wymaga 2 licencji (co jest bzdurą, bo zgodnie z licencją TC możesz używać na każdym swoim kompie). Ale są np. programy, które ograniczają cię do jednej instalacji - czy wtedy możesz mieć kopię ich folderu jeszcze gdzieś na dysku? Wiem, że to brzmi absurdalnie, ale ostatnio na wykopie było AMA:

http://www.wykop.pl/link/1028527/ama-informatyk-sledczy/

I wg komentarzy czepiają się praktycznie wszystkiego. Np. pirackiej płyty Windows:
"Najlepsza była kancelaria prawnicza, która reprezentowała MS.
Chciała 3000zł za to, że miałem piracką instalkę XP na płytce CD.
Na kompie był oczywiście oryginalny windows, ale i tak musiałem pokazać FV zakupu."

tfl   8 #4 13.02.2012 18:43

Ok, juz rozumiem.

Generalnie wszystko zalezy od licencji, na ktora zgadza sie przy instalowaniu programu. Tam mozna de facto wpisac wszystko co sie zechce.

Ale wazny szczegol, naruszenie praw autorskich jest scigane na wniosek i nie mozna "przy okazji" karac za inne przestepstwa, wystepki itd. Wyrok stawia sie wobec zarzutow i nie mozna ich zmieniac w trakcie rozprawy.

  #5 13.02.2012 23:00

@TFL

Powiedz mi pewną rzecz zahaczającą o prawa autorskie i ZAIKS. Jeśli oczywiście zechcesz na nie odpowiedzieć. Mam pub gdzie puszczam undergroundową (death, gore, grind, doom itp) muzykę polskich zespołów, które dawno nie istnieją lub istnieją lecz je wszystkie łączy coś wspólnego... wydali swoje EP, demo tape itp własnym sumptem/nakładem, nie określając praw autorskich, z chociażby takiego powodu, że 10-20 lat temu aż tak nie było rozdmuchane prawo autorskie. Nadmienię, iż zespoły te przeważnie od dawna nie istnieją, członkowie tych grup nie rzadko sami rozprowadzają na p2p i torrentach dorobek swojej twórczości za free mając satysfakcję, że ktoś jeszcze ich słucha i dobrze się przy tym bawi. Czy w tym przypadku szlachetny ZAIKS czy inny OZZ ma prawo do jakichkolwiek pieniędzy ode mnie ?

MaRa   7 #6 14.02.2012 17:13

Problem w tym, że OZZ, w tym ZAIKS, nie reprezentują 99,7%, tylko pozostałe 0,3%. A kasę dostają za wszystkich.

tfl   8 #7 14.02.2012 17:55

@a.n

Przepraszam, ze tak pozno -

Jesli jestes w stanie udowdnic, ze muzyka, ktora puszczasz jest udostepniona do celow komercyjnych za darmo - nie musisz placic. Dlaczego Ty masz to udowadniac? Podobnie jak z licencja na photoshopa - musisz ja miec i przedstawic, gdyby ktos pytal.

@Mara

Problem jednak jest w tym, ze znow mowisz, a nie bardzo wiesz o czym. Te twoje precenty pochodza z jakis opracowan, badan, czegokolwiek innego poza twoja wyobraznia?

  #8 22.02.2012 03:09

Do autora tekstu: "z każdym twórcom" ...może warto sprawdzić tekst przed publikacją....

  #9 22.02.2012 03:11

kolejny byk.... "wbrew warunkom lub bez uprawnieni w celu"