Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

cz. 1 | AssaultCube (Wieloplatformowe gry komputerowe)

Witam.

W nowej serii przedstawię Wam różne świetne gry komputerowe w które można zagrać prawie że niezależnie od platformy systemowej.

Jak zapewne można się domyślić - gry opisane tutaj będą używać OpenGL(obsługuje prawie każde urządzenie) ponieważ jest bardziej przenośny niż DirectX (tylko Windows, Xbox).

W pierwszej części dowiecie się nieco o tytule AssaultCube który nie bez powodu zostanie opisany w pierwszej kolejności ;-)

Wstęp

AssaultCube to gra z gatunku FPS która z założenia będzie działać na najstarszym sprzęcie, najwolniejszym łączu i na większości desktopowych systemów operacyjnych.

Menu gry jest stworzone interesująco, kiedy włączamy grę pojawiamy się sami na pustej mapie do gry można powiedzieć, że do testowania ustawień graficznych.
Przy pomocy klawisza [ESCAPE] mamy do wyboru nieco opcji jak ustawienie trybu dla jednego gracza (pojedynek z przeciwnikami komputerowymi), dla wielu graczy w sieci lokalnej lub internetowej oraz ustawienia ogólne, grafiki, dźwięku i sterowania.

O tym, że gra nie potrzebuje za wiele od łącza internetowego przekonałem się sam stawiając serwer gry na łączu 512 kbit/s wysyłania i 2 mbit/s odbierania - gracze z polski nie mają większych opóźnień, z resztą zapraszam do przetestowania mojego serwera pod adresem webnull.kablownia.org.

Dostępne tryby gry

Deathmatch - "DM"

Wszyscy na wszystkich, każda broń dostępna, gracz odradza się bez oczekiwania na koniec rundy

Team Deathmatch - "TDM"

Jedna drużyna przeciwko drugiej, każda broń dostępna, gracz odradza się bez oczekiwania na koniec rundy

Capture The Flag - "CTF"

Jedna drużyna przeciwko drugiej, każda broń dostępna, gracz odradza się bez oczekiwania na koniec rundy, aby zdobyć punkt drużyna musi przenieść flagę wroga do Swojej bazy

One Shot One Kill - "OSOK"

Każdy przeciwko każdemu, gracze startują tylko z karabinem snajperskim, każdy może mieć tylko jeden punkt życia, gracz odradza się po zakończeniu rundy

Team One Shot One Kill - "TOSOK"

Drużyna przeciwko drużynie, gracze startują tylko z karabinem snajperskim, każdy może mieć tylko jeden punkt życia, gracz odradza się po zakończeniu rundy

Last Swiss Standing - "?"

Gracze posiadają do dyspozycji tylko noże i granaty

Survivor - "?"

Dostępne wszystkie bronie, rundę wygrywa gracz który przetrwa "masakrę"

Team Survivor - "?"

Drużyna na drużynę, rundę wygrywa ta drużyna, która przetrwa

Pistol Frenzy - "?"

Wszyscy na wszystkich, dostępne są jedynie pistolety

Keep The Flag - "KTF"

Wszyscy na wszystkich, dostępna każda broń, jeden punkt zdobywa gracz za utrzymanie flagi przy sobie przez 15 sekund

Team Keep The Flag - "TKTF"

Drużyna na drużynę, dostępna każda broń, jeden punkt zdobywa gracz za utrzymanie flagi przy sobie przez 15 sekund, wygrywa drużyna mająca największą sumę flag wszystkich graczy

Hunt The Flag - "HTF"

Dokładnie nie wiem, ale wydaje Mi się, że obydwie flagi muszą być zabrane z bazy przez ich drużynę i ten kto zabije gracza z flagą przeciwną i ją podniesie ten zdobywa punkt

Broń dostępna w grze

A-ARD/10

Karabin automatyczny, mocne obrażenia, duży odrzut

MTP-57

Karabin szturmowy, średnie obrażenia, średni odrzut

Precision Tech AD-81

Karabin snajperski, maksymalne obrażenia, długi czas przeładowywania

V-19

Strzelba bojowa, wysokie obrażenia, średni czas przeładowywania

TMP M&A

Karabin, wysokie obrażenia, średni czas przeładowywania, niski odrzut

Popularność

Odkąd serwerów nie trzeba rejestrować ręcznie przez IRC tak w wyszukiwarce serwerów można znaleźć powyżej 50 serwerów na których zawsze są jacyś gracze.

Zdarzają się puste serwery zarówno jak i całkowicie pełne ;-)

Dostępność i instalacja

Aby uruchomić AssaultCube wymagane są podzespoły:
- Procesor x86 z taktowaniem 500 mhz lub wyższym
- Karta graficzna z pamięcią 64 MB
- Łącze lub modem maks. 56kb/s
- Jeden z poniższych systemów operacyjnych:

Linux:
Użytkownicy przeróżnych systemów opartych o Linuksa zapewne posiadają pakiet z grą AssaultCube w repozytorium dzięki temu można grę pobrać jednym kliknięciem bądź poleceniem z konsoli.

Dostępne jest także archiwum z binarnymi plikami tak samo jak dla użytkowników Windows i MacOS X:
- Pobierz archiwum

FreeBSD:
Support FreeBSD z tego co wiem chyba nie jest oficjalny (na stronie oficjalnej żadnej paczki znaleźć nie można) ale znalazłem port pod tym adresem:http://www.freshports.org/games/assaultcube/

MacOS X:
Dostępna jest paczka instalacyjna z oficjalnej strony:
- Pobierz paczkę

Użytkownicy MacOS X w celu zaaktualizowania gry muszą pobrać grę w najnowszej wersji i zainstalować ją ponownie.

Windows:
Dostępny jest jedynie instalator:
- Pobierz instalator

Użytkownicy Windows w celu zaaktualizowania gry muszą pobrać grę w najnowszej wersji i zainstalować ją ponownie.

PCBSD:
Dostępne są gotowe paczki PBI w repozytorium, wydaje Mi się, że nie są oficjalne (nie są z cubers.net)

Link do paczek z repozytorium do pobrania ręcznego/offline:
- 32 bit- 64 bit

 

Komentarze

0 nowych
Jaahquubel_   12 #1 15.02.2011 14:10

Gra mnie nie interesuje, ale pomysł bombowy.

pilarek   5 #2 15.02.2011 15:09

Świetna gra, na Linuksie cały czas w nią grałem :)

teletubies1   4 #3 15.02.2011 15:31

Gra średnia ale czekam na wpis o Wolfenstain: Enemy Territory :) i mod do niego True Combat

przemor25   14 #4 15.02.2011 15:35

Czasami przesadzasz z tą kolorystyką :)

webnull   9 #5 15.02.2011 15:46

@przemor25
To znaczy? ;-)

webnull   9 #6 15.02.2011 15:52

@teletubies1
Ja często gram w Truecombat: Elite ostatnio, a Enemy Territory jest jakoś nie dla Mnie - za szybko się tam poruszają i za dużo skaczą ;-)

przemor25   14 #7 15.02.2011 16:01

No np. przy nazwie "Windows"

[ws] prawie niewidoczne :)

Ja bym, ujednolicił kolorystycznie nazwy systemów

TestamenT   11 #8 15.02.2011 16:02

@webnull no choćby z tym kolorowym napisem Windows.

iluzion   5 #9 15.02.2011 16:19

@TestamenT

Webnull te kolory dobierał świadomie. Z Windowsa sobie żartuje w ten sposób;)

webnull   9 #10 15.02.2011 16:22

@iluzion
A skądże - wpisałem "Windows logo" w images.google.com i zobaczyłem takie a nie inne kolorki więc tak pokolorowałem napis "Windows".

Każdy napis pokolorowałem tak jak jest na logu od danego systemu.

webnull   9 #11 15.02.2011 16:24

PS. Nie moja wina, że ms wybrał tak "pokemonowe" kolory do loga ;-)

Zasada jest prosta - widzę 4 części loga, czytam od góry - pomarańczowy, zielony, niebieski, żółty.

Teraz odpowiednio wpisuję w znaczniki color wartości: orange, green, blue, yellow. Proste ;-)

iluzion   5 #12 15.02.2011 16:33

BTW: Beta Crysis 2 wyciekła. Przykładowe screeny zainteresowani znajdą tu http://www.gamersmint.com/crysis-2-worlds-first-pc-shots-will-blow-your-mind/

przemor25   14 #13 15.02.2011 16:40

@webnull

Tylko własnie widzisz... na:

http://images.google.com/images?hl=pl&source=imghp&biw=1362&bih=554&...=

logo Windows nie wygląda tak pokemonowato :) Moim zdaniem dobrałeś zbyt jaskrawy żółty.

webnull   9 #14 15.02.2011 16:42

@iluzion
Ja nie jestem zainteresowany nowymi gierkami, za słaby sprzęt mam i nie ciągnie Mnie poza tym do nowszych gierek ;-)

webnull   9 #15 15.02.2011 16:43

@przemor25
Wpisałem [color=yellow]ws[/color]

przemor25   14 #16 15.02.2011 16:59

@webnull

"yellow" to kolor podstawowy. Są jeszcze odcienie żółtego.

W logo Windows na bank jest odcień żółtego.
Nie wiem czy można ustalać na blogu DP wartości odcieni.

Ave5   8 #17 15.02.2011 17:15

AC to fajny tytuł, zwłaszcza przy wolnych łączach. Da się grać z naprawdę wolnym netem bez żadnych lagów.

Warto dodać co nieco o scenie modderskiej - są tan nowe mapy i bronie, w tym minigun :)

anakkin   5 #18 15.02.2011 17:28

Coś jak Tremulous ;)

TestamenT   11 #19 15.02.2011 17:41

O Tremulous fajna gra.

  #20 15.02.2011 18:19

Szkoda ze nie zauważyłeś że Google ma te same kolory w logo co Windows.

webnull   9 #21 15.02.2011 18:31

@Sławekn
To przecież "kolory bazowe" czyli RGB, powszechnie używane wszędzie.

PS. Co za dziwak wstawia ogonki w loginie/nicku?

webnull   9 #23 15.02.2011 19:06

@przemor25
No niezły obrazek ;-)

tomimaki   6 #24 15.02.2011 21:19

Nie jestem fanem gier, w których tylko trzeba zabić wszystko, co się rusza, ale może spróbuję. :)

webnull   9 #25 15.02.2011 22:58

@tomimaki
Nie koniecznie - trzeba uważać na Swoich i przy tym mieć dobry refleks aby pobić przeciwnika ;-)

pilarek   5 #26 16.02.2011 07:12

"trzeba uważać na Swoich"

Jest to niewątpliwie zaletą tej gry, ale także wadą. Czasem zdarzają się gracze, którzy specjalnie zabijają swoich. Co prawda można ich demokratycznie wyrzucić, ale zazwyczaj wracają z ujemnymi statystykami i dalej działają przeciw swojej drużynie. Dobrym pomysłem byłby auto kick, jeśli ilość killi przekroczyłaby np. -3 oraz automatyczny ban.

  #27 16.02.2011 08:20

@TestamenT | 15.02.2011 17:41 #19
O Tremulous fajna gra.

Zaje**sta. Zwłaszcza jak się gra chrabąszczami.

A co do wpisu, to:
"Jak zapewne można się domyślić - gry opisane tutaj będą używać OpenGL(obsługuje prawie każde urządzenie) ponieważ jest bardziej przenośny niż DirectX (tylko Windows, Xbox)."

Dawno mnie tu nie było, ponieważ jestem zajęty uświadamianiem i nawracaniem zbłąkanych duszyczek graczy, którzy są zachwyceni nowymi poziomami w grze Tremulous (testowałem najnowszą wersję Preview). Gra jak gra, ale te chrabąszcze. Są po prostu niesamowite. Jeśli chcesz pokazać na czym polega i co to jest OpenGL, to doskonałym przykładem może być pokazanie gry Hired Team: Trial i wybór sterownika między OpenGL i DirectX.
Wybór sterownika przed rozpoczęciem gry wykonywany w opcjach gry (menu Start):
http://zapisz.net/images/965_sterowniki_kart_graficznych.jpg
Wybór sterownika podczas grania (menu gry):
http://zapisz.net/images/793_hired_team_trial_a.jpg
http://zapisz.net/images/169_hired_team_trial_b.jpg

tomimaki   6 #28 16.02.2011 15:04

Jeez Jakie to szybkie. ;) Friendly fire jest dobry, pomimo tego, że wczoraj parę razy miałem tk. Wygląd gry jest za... piękny jak na wymagania. :)

@webnull
"mieć dobry refleks aby pobić przeciwnika"
O tak. Zauważyłem to, jak walczyłem z jednym wczoraj na Twoim serwerze. Po mojej stronie zysków jedno wielkie zero. :D

P.S.
Tylko jedna mapa na serwerze?

tomimaki   6 #29 16.02.2011 15:53

update
A nie. Jednak są inne. :)

  #30 16.02.2011 20:55

Polecam UrbanTerror!!! Wszystkie platformy!

webnull   9 #31 16.02.2011 23:38

@tomimaki
Na serwerze mam taki maprot:
5 minut ac_desert TOSOK
5 minut ac_desert3 TOSOK
15 minut ac_rattrap DM
15 minut ac_douze KTF

  #32 17.02.2011 10:39

"@webnull | 16.02.2011 23:38 #31
@tomimaki
Na serwerze mam taki maprot:
5 minut ac_desert TOSOK
5 minut ac_desert3 TOSOK
15 minut ac_rattrap DM
15 minut ac_douze KTF"

Daj jakiś Team Survivor, bo narazie jest tylko jedna mapa na KTFie.

webnull   9 #33 17.02.2011 17:56

@WagonFajek (niezalogowany)
"Daj jakiś Team Survivor, bo narazie jest tylko jedna mapa na KTFie."

Na jakiej mapie dać team survivor?

  #34 17.02.2011 22:12

"Na jakiej mapie dać team survivor?"

Nie znam dokładnie wszystkich nazw, mam dwie, trzy fajne mapy. Ogólnie mówiąc to małe jest zróżnicowanie jeśli chodzi o udostępniane mapy. Serwerów jest kilkadziesiąt, ale mała rotacja map i wszędzie albo CTF albo TDM ewentualnie TOSOK. Jak dasz coś z trybem Survivor ewentualnie Team Survivor to będzie jakieś urozmaicenie od bezsensownego biegania. Ja lubie grać na arctic, desert2 i kultowej douze, ale podejrzewam, że jak zmienisz tryb na Survivor to wszystkie mapy będą fajne.

webnull   9 #35 18.02.2011 01:09

@WagonFajek (niezalogowany)
Tak, douze jest kultowa - czasami godzinami gramy z kumplami na niej.

Fakt małe zróżnicowanie jest map, przydała by się jakaś taka otwarta w rodzaju douza.

Arctic w sumie chyba mógłby być, ale desert2 chyba odpada - tylko desert i desert3.

  #36 18.02.2011 03:28

"Fakt małe zróżnicowanie jest map, przydała by się jakaś taka otwarta w rodzaju douza."

Jak chcesz duże mapy to postaw serwer Black Opsa, tam są mapy ogromne a i tomahowki daleko latają.

"Arctic w sumie chyba mógłby być, ale desert2 chyba odpada - tylko desert i desert3."

Zrób wpis o mapach, krótkie opisy charakteryzujące daną mapę. Ja ostatnio dość często gram w AssaultCube, bo Black Opsa już skończyłem, a tak szczerze mówiąc to nawet jeszcze nie zacząłem.
Zacząłeś wpisy na temat gier, to opisz jedną kompletną i przejdź do następnej np. Urban Terror. Jak ci się nudzi to zrób ankietę dotyczącą map, broni.
AssaultCube można samemu modować. Na dp są pewnie jacyś graficy, którzy przemodują bronie, wygląd postaci. Pomysłów jest pełno tylko trzeba chęci. Można np. zmienić kolory flag, zamiast niebieskich i czerwonych dać bordowe i kanarkowo-sraczkowe. Zawsze to jakaś zmiana, tylko czy wtedy gracze znajdą flage i zafragują przeciwnika?

webnull   9 #37 18.02.2011 11:35

@WagonFajek (niezalogowany)
Wpisy o kolejnych mapach to już raczej nie pasuje na dobreprogramy.pl ale planuję na dzisiaj wpis o Truecombat: Elite bo to według Mnie jedna z najlepszych gierek w jaką grałem obok AssaultCube ;-)

  #38 24.02.2013 15:53

Siema uzytkownicy, mam Assaulta, kiedyś mi smigał na xp a teraz mam 7 ult i mi się tnie jak cholera a komp spełnia wymagania ... Co robić?:(