Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

cz. 2 | Debian - (Dystrybucje GNU/Linux)

Witam. W tej części "Dystrybucje GNU/Linux" postaram się w miarę obiektywnie przedstawić dystrybucję Debian.

UWAGA: Debian nie jest dystrybucją dla osób które chcą dopiero zacząć przygodę z Linuksem, dla takich osób najlepsze jest Ubuntu.

Debian jest jednym z najstarszych systemów operacyjnych opartych o jądro Linux działających do dziś. Wyróżnia się bardzo rozbudowanym menadżerem pakietów "apt" oraz bardzo dużym repozytorium.
Nazwa systemu pochodzi od Debry i Iana Murdocków.

System dostępny jest dla wielu architektur w tym:
x86, Motorola 680x0, SPARC, Alpha, PowerPC, ARM, MIPS, PA-RISC, IA-64, IBM S/390, AMD64, SuperH

Debian rozprowadzany jest w obrazach CD, DVD, netinst(instalacja sieciowa) oraz bussinescard w formie instalatora systemu lub wersji live.

Wydania systemu podzielone są na trzy części:
- Stabilne
- Testowe
- Niestabilne

Menadżer pakietów

APT - Advanced Packaging Tool system zarządzania pakietami.

Składa się m.in. z narzędzi*:
- dpkg - do instalacji pakietów z pliku
- apt-get - instalacja pakietów ze zdalnych serwerów
- apt-cache - wyszukiwarka pakietów

*powyższe przykłady są najbardziej podstawowe

Sam menadżer pakietów jest łatwy w obsłudze, udokumentowany i rozbudowany.
Oficjalne repozytorium Debiana posiada ogromną liczbę pakietów, można także dodać inne repozytoria do pliku /etc/apt/sources.list aby używać repozytoriów osób trzecich (nie oficjalnych).

Przykładowe zastosowanie dpkg do zainstalowania jednego pakietu:dpkg -i paczka.deb

Instalacja wszystkich pakietów bieżącego katalogu:dpkg -i *.deb

Wyszukiwanie pakietów w repozytoriach:apt-cache search pakiet

Instalacja pakietów z repozytoriów:apt-get install pakiet

Synhronizacja danych o pakietach oraz aktualizacja wszystkich pakietów:apt-get update apt-get upgrade

W repozytorium prócz pakietów możemy znaleźć grupy pakietów np. lxde-desktop to grupa pakietów która zawiera wszystkie pakiety potrzebne do funkcjonowania środowiska graficznego LXDE dla X11.

Na APT'a/dpkg istnieje wiele nakładek takich jak Synaptic, Centrum Oprogramowania Ubuntu (tylko dla Ubuntu jak Mi się wydaje), APTITUDE.

Instalacja

Myślę, że instalacja nie powinna nikomu myślącemu sprawić problemu.
Wystarczy wybierać opcje jak w teście ABCD i przechodzić do następnego "pytania".

Mamy do wyboru instalator tekstowy oraz graficzny.

Obydwa instalatory nie są trudne do opanowania, wskazówki są przedstawione na ekranie, są opcje do wyboru oraz przyciski zatwierdzenia akcji.

Menadżer partycjonowania jest całkiem łatwy w obsłudze - prawie jak gparted, szkoda tylko, że w aktualnej wersji stabilnej nie obsługuje ext-4 czyli bardzo szybkiego i optymalnego następcę rozszerzonego systemu plików ext-3.

Inne ciekawostki

Debian posiada własną odmianę Firefoksa o nazwie iceweasel czyli lodowa łasica która powstała na skutek konfliktu społeczności Debiana z Mozillą o logo i nazwę "Firefox".

Nazwy wydań Debiana są nadawane od nazw bohaterów filmu Toy Story.

buzz - Debian 1.1 - od Buzza Lightyeara - kosmicznego marine rex - Debian 1.2 - od tyranozaura bo - Debian 1.3 - od Bo Peep, pasterki, która opiekowała się owcami hamm - Debian 2.0 - od świnki-skarbonki slink - Debian 2.1 - od Cienkiego, czyli zabawkowego, rozciągliwego psa (Slinky Dog) potato - Debian 2.2 - od Pana Bulwy (Mr. Potato) woody - Debian 3.0 - od Chudego sarge - Debian 3.1 - od Sierżanta małych, zielonych, plastikowych żołnierzyków etch - Debian 4.0 - od zabawkowej tablicy do rysowania (Etch-a-Sketch) lenny - Debian 5.0 - od lornetki (Lenny the Binoculars) squeeze - Debian 6.0 - od trójokiego kosmity wheezy - Debian 7.0 - od pingwina w czerwonej muszce sid - wersja w ciągłym rozwoju nie posiadająca wydań - od chłopca z sąsiedztwa, który psuł zabawkiŹródło: pl.Wikipedia.org

Podsumowanie

Plusy:
+ Bardzo duże repozytorium
+ Ogromna społeczność wokół projektu
+ Wybór w instalatorach
+ Łatwość obsługi menadżera pakietów
+ Prosta konfiguracja
+ Idealny podział na wydania - stabilne wydanie jest idealne na serwer a testowe/niestabilne na desktop
+ Wielojęzyczna oficjalna strona w tym w języku Polskim
+ Lekkość

Minusy:
- Z czasem wydaje się jakby APT spowalniał - jednak to nie do końca potwierdzone
- Wersja stabilna nie posiada obsługi ext-4 domyślnie?
- Czasem problemy przy instalacji pakietów przez błędy w przetwarzaniu (paczki dla innych wydań) - to trochę komplikuje czasami sprawę
- Instalator nie obsługuje sieci z WPA, tylko WEP
- Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux

Pozostałe części "Dystrybucje GNU/Linux":cz. 1 | Gentoocz. 2 | Debiancz. 3 | Arch Linux 

Komentarze

0 nowych
Tormiasz   6 #1 23.12.2010 13:37

Debian też ma swoje Centrum Oprogramowania (zaczerpnięte z Ubuntu?).

marcin_k   3 #2 23.12.2010 14:12

Wydaje mi się że w wersji testowej ext4 jest już obsługiwane. Mówi się że wersja stabilna jest dedykowana bardziej pod serwery, a wersja testowa pod desktopy. Sam korzystam z testowej, i nie mam z nią żadnych problemów. Moim zdaniem jeśli ktoś chce 'nauczyć' się Linuxa, to lepiej zacząć od Debiana niż od Ubuntu.

webnull   9 #3 23.12.2010 14:33

@marcin_k
W testowej raczej tak, bo ext-4 jest już stabilne od dawna...

Szkoda jednak, że do stabilnego Debiana nie trafiają już nowe stabilne pakiety oczywiście mam na myśli te ważniejsze jak systemy plików itp.

$orn   6 #4 23.12.2010 16:01

Trochę za bardzo okrojone :P
Mint, Debian, Pardus to własnie tylko te dystrybucje mają rację bytu. Reszta do piachu.

webnull   9 #5 23.12.2010 16:13

@$orn
"Mint, Debian, Pardus to własnie tylko te dystrybucje mają rację bytu. Reszta do piachu."

Śmieszne słowa wypowiedziane przez człowieka który pisze z Windows NT 6.1 ;-)

Jakoś nie widzi Mi się aby wszyscy używali Debiana, Minta i Pardusa - Mi jakoś te dystrybucje nie pasują i wolę od nich Gentoo.

kostek7   3 #6 23.12.2010 16:34

A Slackware nie jest przez przypadek starszy ?

webnull   9 #7 23.12.2010 16:40

@kostek7
Jest ale napisałem "jedna z najstarszych", czyli nie napisałem, że Debian jest starszy od Slackware.

teletubies1   4 #8 23.12.2010 16:56

Ogólnie tekst jest nienajgorszy, chociaż do narzędzi obsługi paczek powinieneś dopisać aptitude który kasuje paczki z zależnowściami, i jescze jednmo mi się rzuciło w oczy:
"Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux"
że co ? Po zainstalowaniu netinstall wystarczy wpisać apitude install gnome gdm i masz całysystem beż konfiguracji !!

teletubies1   4 #9 23.12.2010 17:01

No i oczywiście przed tym skonfigurować połączenie z internetem :P i przy tej konfiguracji miałem na myśli grzebanie w plikach po instalacji paczek itp.

webnull   9 #10 23.12.2010 17:14

@teletubies1
Chodzi o to, że w Gentoo czy Archu masz specjalne konfigi poukładane w odpowiednich miejsach np.

/etc/conf.d w Gentoo

"acpid fsck local.stop rsyncd
alsasound git-daemon lvm samba
bluetooth gpm metalog sshd
bootmisc hald modules staticroute
consolefont hostname net svnserve
crypto-loop hwclock net.example udev
device-mapper .keep network urandom
dhcpd keymaps pciparm wireless.example
dhcrelay lighttpd pydoc-2.6 xdm
dmcrypt local pydoc-2.7
dmesg localmount pydoc-3.1
env_whitelist local.start rc"

Czyli wszystkie najważniejsze ustawienia w jednym katalogu.

/etc/rc.conf w Archu - konfiguracja lokalizacji, czasu, usług startowych, modułów kernela przy starcie, blacklist modułów w jednym miejscu...

Soren   7 #11 23.12.2010 17:16

"Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux"
Co do archa - myślę że porównywalnie lub nawet łatwiej, co do tego że trudniej niż gentoo to się zgodzić nie mogę.

webnull   9 #12 23.12.2010 17:25

@Plichu
W założeniach Arch Linux ma być prosty, lecz nie od strony graficznych konfiguratorów tylko wygodnym rozmieszczeniu plików konfiguracyjnych o prostej i wygodnej budowie.

  #13 23.12.2010 17:54

"Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux"
To zdanie mnie totalnie uśmieszyło. Chyba nie znasz Debiana.

$orn   6 #14 23.12.2010 18:19

@webnull

Wieje, żalem w twojej wypowiedzi. To, że teraz siedzę na Windows 7 nie znaczy ,że jestem tylko Windowsiarzem. Wiec ty też idź do piachu. ;-)

To. że siedzisz na Gentoo to jesteś zaje**sty, ale nie wszyscy maja tyle czasu misiek.

webnull   9 #15 23.12.2010 18:19

@Karolinah
A czy używałaś kiedykolwiek Gentoo czy Arch Linux?
Ja używałem i Debiania i Gentoo i Arch Linux, wiem jak się je konfiguruje.

Soren   7 #16 23.12.2010 18:22

Weź pod uwagę że debian ma to do siebie że dużo rzeczy jest w nim zautomatyzowanych mimo że nie ma standardowo gui do narzędzi. Arch już z palca ma większość, gentoo z palca praktycznie wszystko. Używałem wszystkich tych dystrybucji i uważam że debian akurat jest mniej więcej na równi z archem ale oba distra są stanowczo prostsze niż gen2.

  #17 23.12.2010 18:25

"Lekkość", nie rozśmieszaj mnie, to kobyła w porównaniu z Arch Linuksem czy Gentoo. "UWAGA: Debian nie jest dystrybucją dla osób które chcą dopiero zacząć przygodę z Linuksem, dla takich osób najlepsze jest Ubuntu." Nawet moja córka która ma 6 lat postawiła Debiana...

webnull   9 #18 23.12.2010 18:36

@Plichu
Kwestia przyzwyczajenia i opanowania tych dystrybucji.
Dla kilkuletniego użytkownika Gentoo łatwiej będzie skonfigurować właśnie Gentoo choć ja do takich nie należę (od niedawna używam Gentoo).

command-dos   17 #19 23.12.2010 18:52

ehhh, szkoda, że tak krótko... Akurat do tej dystrybucji mam ogromny sentyment. Wbrew zdaniu pokolorowanym na czerwono, właśnie od Debiana zacząłem :) Dla mnie ten system jest kwintesencją OpenSource, produktem flagowym społeczności. Z niego wywodzi się m.in. Ubuntu, którego teraz używam. W miarę upływu czasu, odkrywając możliwości systemu GNU/Linux na Debianie, tak się w tym wszystkim zauroczyłem, że zrobiłem sobie to: http://command-dos.comxa.com/wp-content/uploads/2010/12/P1000392.jpg - uwaga, nie ogoliłem się po pachami ;) Już widzę, jak wyzywają mnie od fanatyków i debili :) Powracając do wpisu, to mogłeś dodać jakieś ciekawostki, dotyczące np. nazewnictwa kolejnych wersji - dla ciekawskich, nazwy pochodzą od imion bohaterów Toy Story, którego zresztą nie oglądałem - niefortunnie zacząłem od 3 części, będąc z dziećmi w kinie - mniej więcej kumam o co kaman. Dla zainteresowanych Debianem odsyłam do wikipedii, tam jest to ładnie wszystko opisane, a (jak to mówią na DP) tym razem @webnull zrobił mi jedynie smaka :) Myślę, że jest to wersja wpisu unstable i bug zostanie naprawiony :) pozdrawiam.

webnull   9 #20 23.12.2010 19:02

@command-dos
No jest unstable ;-)

Wiesz jakoś tak nie przyszło Mi na myśl dokładnie o czym napisać szerzej, choć nawet wiem skąd bierze się nazewnictwo i znam inne ciekawostki Debiana ;)

webnull   9 #21 23.12.2010 19:08

@iQ
Lekki jest jak się instaluje go z netinst bez środowiska graficznego - wtedy używa tylko 20 mb ramu.

  #22 23.12.2010 19:09

webnull "A czy używałaś kiedykolwiek Gentoo czy Arch Linux?
Ja używałem i Debiania i Gentoo i Arch Linux, wiem jak się je konfiguruje."
Używałam Debiana i nie jest wcale trudny już na pewno nie trudniejszy od Gentoo. Z tym to przesadziłeś.

webnull   9 #23 23.12.2010 19:10

@Karolinah
Mówiłem, że w Gentoo i Arch Linux są bardziej przemyślane pliki konfiguracyjne - wszystko w jednym miejscu.

  #24 23.12.2010 19:12

Być może, ale konfiguracja Gentoo jest na pewno trudniejsza od Debiana czy Minta.

webnull   9 #25 23.12.2010 19:16

@Karolinah
W dodatku w Gentoo masz takie narzędzie jak eselect.
Przy jego pomocy możesz przy pomocy poleceń skonfigurować dany program bez edytowania plików konfiguracyjnych ręcznie.

Np. ustawię wersję Pythona 2.7 jako domyślną w całym systemie:
eselect python list set 1

eselect editor set 1 - ustawi nano domyślnym edytorem tekstu

Niektóre programy w repozytorium mają osobne paczki dla eselect np. eselect-postgresql to moduł do eselect który dodaje możliwość konfiguracji postgresql z poziomu systemowego narzędzia dostępnego w Gentoo.

webnull   9 #26 23.12.2010 19:17

@Karolinah
Dla osób lubiących terminal Gentoo posiada idealne narzędzia do zarządzania systemem.

  #27 23.12.2010 19:29

Każdy ma swoje ulubione dystrybucje.

Soren   7 #28 23.12.2010 20:00

"Dla kilkuletniego użytkownika Gentoo łatwiej będzie skonfigurować właśnie Gentoo choć ja do takich nie należę (od niedawna używam Gentoo)."
Jasna sprawa. Myślałem że mówimy o punkcie wyjścia nowego użytkownika i poznaniu czegoś nowego.

Chillout   7 #29 23.12.2010 21:11

Bez debiana nie byłoby ubuntu.
Używałbym debiana, ale z niego pewnie zrobiłbym ubuntu.
Ale debian to świetny projekt.

webnull   9 #30 23.12.2010 21:12

@Plichu
"Myślałem że mówimy o punkcie wyjścia nowego użytkownika i poznaniu czegoś nowego."
O tym mówimy.

GL1zdA   11 #31 23.12.2010 21:17

Co do Debiana mam mieszane uczucia. Z jednej strony nieźle spisuje się na mojej Alpha'ie - wybór aktualnych OSów jest tu wąski i Lenny spisuje się nieźle, choć instalacja jest pokrętna, ze względu na konieczność stawiania po kolei Sarge'a, upgrade do Etch'a, upgrade do Lenny'ego (im dalej tym więcej dłubania - bo nie działa grafiki, bo nie jądro za duże). Squeeze'a niestety nie będzie.

Natomiast szlag mnie trafił przy stawianiu Debiana na zupełnie standardowym PC. Specjalnie sprawdzałem - Dell T1500 - wszystko w HCL na zielono. No to lecimi: netinst i... i nie wykrywa karty sieciowej. Bo ktoś uznał, że lepiej wyrzucić zamknięty firmware niż pozwolić zainstalować system. Chciałbym przypomnieć, że OS tworzy się, żeby ludzie mogli pracować, a nie dla idei. Kolejnym failem była obsługa nagrywarki - nie dało się nagrywać żadnym programem - po 3 zniszczonych płytach odpuściłem sobie. Niestety, z takim wsparciem nie dziwię się, że Linux ma tak niewielki fragment rynku desktopów.

  #32 23.12.2010 22:11

Debian trudniejszy od Archa czy Gentoo? Widać chyba nie używałeś tych dystrybucji, ale jesteś takim "prosem używającym Gentoo". Aktualnie mam Gentoo i nie powiem, by konfiguracja była łatwiejsza od Debiana. Poukładać zresztą w debianie też możesz, ciężko porobić sobie dowiązania symboliczne?!

skandyn   9 #33 23.12.2010 22:29

Lepszy Debian.

http://www.dreamlinux.net/startpage/

Pozdrawiam.

webnull   9 #34 23.12.2010 23:34

@skandyn
O gustach się nie dyskutuje.

roobal   14 #35 24.12.2010 00:40

Co do obsługi Ext4, dałoby radę zrobić taką aktualizację, podobnie, jak to zrobiono z Etchem (wydanie Etch'n'Half), czytałem kiedyś (chyba na stronie Debiana), że z Lennym miało być podobnie, planowano wydanie Lenny'n'Half ale wygląda na to, że raczej z tego zrezygnowano.

Pozdrawiam!

webnull   9 #36 24.12.2010 09:27

@roobal
Szkoda, bo ja preferuję ext-4 i nie zainstaluję systemu na ext-3

$orn   6 #37 24.12.2010 09:56

@ skandyn
Najlepsza przeróbka Debiana to jak narazie zrobiona jest przez twórców Mina i mowa tutaj o LMDE. Bije nawet czystego Debiana na głowę. Zwłaszcza teraz jak pod Debian testing jeszcze chyba 2 tygodnie temu Pendrive się nie bootwał :D

@GL1zdA
Uważam, bardzo podobnie. Debian się stacza. Mam wrażenie, że opiekunowie projektu są jakimiś ciołkami. Chcą aby system zyskał popularność a w wersji 5.0 był problem z instalacją grafiki :D Kto pozwolił, aby był ten problem w wersji stabilnej? Co teraz nie będzie działało w wersji 6.0? Ciekawe czy naprawią problem z pendrivem o ile już nie został naprawiony...

micko   6 #38 24.12.2010 11:09

@$orn
Myślę, że do Debiana 6.0 chyba się przykładają o czym mogą świadczyć kolejne przesunięcia daty oficjalnego wydania, ale moim skromnym zdaniem do końca tego roku się nie wyrobią.
Z drugiej strony jednak duża liczba krytycznych błędów może budzić niepokój.

webnull   9 #39 24.12.2010 11:56

@$orn
LMDE faktycznie jest lepsze od zwykłego Minta, mam nadzieję, że teraz głównie będzie rozwijany LMDE ponieważ on ma lepszą przyszłość.

4lpha   9 #40 24.12.2010 13:07

@$orn
Twój ukochany Mint to kobyła taka sama jak Ubu, na którym teraz (z wygody) siedzę, więc tak go nie wychwalaj. Jak potrafisz i masz urlop, to stawiasz Archa/Gentoo i masz pewność, że wszystko będzie cacy.

micko   6 #41 24.12.2010 13:33

@sunbeam96
Z całym szacunkiem, ale znam lepsze sposoby spędzania urlopu niż stawianie systemu. Wierz mi są one warte 10% spadku wydajności domowego OS'a.

$orn   6 #42 24.12.2010 14:10

@sunbeam96
Urlop mam, ale wolę go spędzić z ważnymi dla mnie osobami, a nie siedzieć przed kompem i dłubać. Znajdź sobie dziewczynę...
Co do Minta LMDE to świetnie mi działa na Samsung NC10 więc nie mam powodu do płaczu i zamulenia jakoś nie widzę :/

Wcześniej uważałem, ze są tylko fanatycy Windowsa teraz co gorsza są i linuksa. Świat schodzi na psy...

~shevchenko1987   6 #43 24.12.2010 14:54

Proszę Państwa "Wersja stabilna nie posiada obsługi ext-4 domyślnie?" to chyba nic dziwnego, że tej obsługi tam nie ma. To wydanie stabilne i tylko pakiety, funkcjonalności nie powodujące błędów, zakłóceń w działaniu systemu na daną chwilę są wrzucane do systemu. Gdy tworzony był Debian 5.0 Lenny, ext4 był świeżynką wrzucaną co dopiero do Ubuntu i Fedory. Te dystrybucję są akurat "poligonem testowym" dla wydawców i oni mogą sobie pozwolić na takie rzeczy. Debian natomiast stawia na stabilność i twórcy nie mogli sobie pozwolić ryzykować wrzucając coś niesprawdzonego. Ext4 już dawno pojawił się w instalatorach przyszłej wersji stabilnej Debiana.
"Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux" - bez przesady. Jak ktoś dobrze pozna Ubuntu to z Debianem nie będzie miał problemów.

Soren   7 #44 24.12.2010 15:33

@sunbeam96
96r? Bez obrazy ale z wiekiem zrozumiesz że są ciekawsze rzeczy niż siedzenie 10h dziennie przed kompem testując dystrybucje...
Poznaj dobrze ten system, spędź na nim kilka lat i wtedy oceniaj bo póki co niewiele warte opinie....

webnull   9 #45 24.12.2010 16:08

Na Gentoo nie trzeba poświęcać aż tak dużo czasu - wystarczy mieć zainstalowaną inną dystrybucję na bazie Linuksa aby móc instalować i konfigurować system.

W czasie kompilacji można zostawić komputer włączony na noc, czy pracować z dokumentami, obrazami czy grać w jakieś gry komputerowe.

  #46 24.12.2010 17:17

@webnull, mi nie chciał się zainstalować na 32mb ram.

  #47 24.12.2010 18:01

@sunbeam96 "Twój ukochany Mint to kobyła taka sama jak Ubu, na którym teraz (z wygody) siedzę, więc tak go nie wychwalaj."
To nie siedź na nim, albo wgraj sobie LMDE. Masz tyle (równie wygodnych) dystrybucji do wyboru, że głowa boli.

B.Andy   4 #48 24.12.2010 20:41

właśnie zdobyłem nowy sprzęt, żeby się nie chwalić jest to płyta xyz z usb3, procesor intel xyz i pamięć. Windows 7 - nie znalazł driverów do chipsetu, lanu i usb3. Ubuntu 11.04 alpha - znalazł do wszystkiego (nie wiem jak usb3 ^^)

webnull   9 #49 25.12.2010 00:05

@iQ
Spróbuj z Gentoo.
Ludzie stawiali Gentoo na prockach 100 mhz, z ramem pewnie 8-32 mb

webnull   9 #50 25.12.2010 00:15

Dnia 25.12.2010r. postaram się rozbudować artykuł o Debianie i napisać następną część o Arch Linux.

trux   10 #51 25.12.2010 16:55

command-dos@
Tatuaż z logo Debiana, fajna sprawa.

GL1zdA@ i $orn@
Właśnie z podobnych względów zrezygnowałem z Debiana, zastępując go Archem.
Umie ktoś wyjaśnić czemu instalator nie obsługuje WPA?

webnull   9 #52 25.12.2010 17:25

@trux
Bo jest tylko obsługa WEP, podobnie jak w Arch Linux?

  #53 25.12.2010 18:05

@trux
@webnull

Faktem jest iż instalator Lenny'ego nie obsługuje standardowo WPA ale: "Simply Install a Debian Desktop from CD/DVD, then enable the wpa.
Note: That's odd, but gnome CD1 (debian-500-i386-CD-1) don't have the
package wpasupplicant (so you also need CD2).
on the other hand, debian-500-i386-kde-CD-1 and debian-500-i386-DVD-1
does have it." Wynika z tego iż pierwsza płyta CD z KDE oraz pierwsza płyta DVD mają ten pakiet zawarty. Najczęściej jednak pobierana jest pierwsza płyta standardowa. Ta zawiera środowisko GNOME ale nie ma pakietu wpa-supplicant. W innym przypadku trzeba instalować i aktywować WPA po instalacji systemu. Można za pomocą wykazanych płytek uczynić to już podczas instalacji.

http://www.mail-archive.com/debian-laptop@lists.debian.org/msg51052.html

Arch obsługuje podczas instalacji WPA. Zależnie od modelu karty sieciowej trzeba dograć dodatkowy firmware z repozytorium. By to zrobić trzeba mieć aktywne łącze do uruchomienia pacman'a. W zasadzie tak jak w testowym Debian'ie można mieć te pakiety zgrane na jakimś nośniku zewnętrznym. Należy podłączyć go i zainstalować ręcznie tak pobrany pakiet. Wtedy można już w trakcie instalacji uruchomić w pełni sprawną sieć. Trochę więcej zachodu niż w Debku. Tam wszystko odbywa się automatycznie. Mam tu na myśli wersję testową. W szóstce jajko zostało oczyszczone z komercji. Stąd potrzeba posiadania danych sterowników na dodatkowym nośniku. Z pewnością na tym przykładzie można zauważyć jak oficjalne instalatory potrafią ograniczać zakres wykonywanych czynności. Możliwość uruchomienia wielu konsol w trakcie instalacji bardzo ułatwia rozpracowanie pewnych niuansów spoza głównego instalatora. W taki sposób można zainstalować FreeBSD, Gentoo, Arch'a a nawet Debiana czy Ubuntu w wersji alternate. De facto Gentoo z takim podręcznikiem jest naprawdę proste. Bardzo dobre zaplecze ma takze Arch. Od razu czuć inspirację FreeBSD ;)

  #54 25.12.2010 21:04

@webnull
Instalator Archa ma wpa_supplicant w zestawie, trzeba tylko umieć go użyć :p Problem jest tylko z kartami wymagającymi własnościowego firmware jak np. karcioszki Broadcom 43xx.

trux   10 #55 25.12.2010 21:08

webnull@
W Arch Linux można użyć netcfg, który obsługuje WEP jak i WPA.

webnull   9 #56 25.12.2010 21:47

@trux
W istocie ale sam instalator nie obsługuje WPA.

Używałem netcfg w Archu do łączenia się z WIFI podczas instalacji, bardzo łatwa i przyjemna konfiguracja i obsługa tego narzędzia.

zboj87   4 #57 26.12.2010 00:23

@webnull
Wkradła ci się literówka - "serwerół".

command-dos   17 #58 26.12.2010 07:55

@zboj87 - dawno Cię nie widziałem ;)

webnull   9 #59 26.12.2010 10:43

@zboj87
Dzięki, poprawione.

zboj87   4 #60 26.12.2010 17:47

@command-dos
Raczej czytam, rzadziej komentuję:)

blind-oln   7 #61 26.12.2010 21:10

Uważam, że Debian jest prosty w konfiguracji, bo w moim przypadku nie było trzeba go w ogóle konfigurować. Instalacja podstawowego systemu, zainstalowanie gnome, gdm, iceweasel i jest działający system. Teraz, sobie zainstalowałem compiza i też działa bez żadnej konfiguracji. W sumie zrobiłem sobie takie Ubuntu bez zbędnych śmieci, które zjada na starcie 135mb ramu. Pisanie, że konfiguracja Gentoo czy Archa jest prostsza jest mydleniem oczu. Prostsze jest rozmieszczenie plików konfiguracyjnych, a nie sama konfiguracja. W Archu w ogóle nie wiem kto testuje te pakiety. U mnie z dysku wyleciał po tym, jak okazało się, że Brasero zostało przez twórców Archa tak zmodyfikowane, że wysypywało się przy sprawdzaniu spójności dysku.

miisoo   4 #62 26.12.2010 21:28

Debian - najuniwersalniejsza dystrybucja.
Chodzi na sprzętach, na których nic innego nie da się zainstalować.
Co do stopnia trudności to podstawowe programy i ustawienia nie sprawiają trudności.
W wersji lenny mogą występować problemy ze zgodnością pakietów przy instalowaniu zewnętrznych programów (nie pochodzących z repozytoriów).

Mój ulubiony system :)

  #63 27.12.2010 10:31

@ command-dos

Popieram w całej rozciągłości, Debian to dystrybucja dojrzała i szlachetna, jest bazą dla wielu innych dystrybucji miedzy innymi tej którą tak wszyscy lubią... Nie jeden portal postawiony jest na tej dystrybucji. Uczą go w szkołach polecają w necie. Jeśli ktoś chce powiedzieć o nim coś złego to albo jest nieukiem albo kłamie.

Dla mnie idealna jest ostatnia wersja stabilna w obrazie business card na serwer. Ultra lekko szybko i stabilnie.

  #64 27.12.2010 10:50

@GL1zdA

Tak trudno dodać non-free do sources.list? Wodim albo k3b nie wypala płyt, pierwsze słyszę!

webnull   9 #65 27.12.2010 11:21

@miisoo
Zgadzam się, Debian pracuje na każdym sprzęcie ;-)

$orn   6 #66 28.12.2010 22:20

Po pierwsze, nie na każdym bo mi debian x64 nie działa na laptopie. A po drugie jakiś idiota wymyślił że jądro w 6.0 będzie składało się tylko z wolnych sterników :D No i właśnie dlatego Debian kopie sobie grób... :)

  #67 30.12.2010 18:03

@$orn
"Po pierwsze, nie na każdym bo mi debian x64 nie działa na laptopie"
Tak, to że nie działa jakiemuś trollowi faktycznie jest wyznacznikiem tego, że nie działa...

  #68 30.12.2010 18:09

"..Zwłaszcza teraz jak pod Debian testing jeszcze chyba 2 tygodnie temu Pendrive się nie bootwał :D "
Pendrive się bootuje na debianie? Jak ty to robisz? Idź do windowsa i nie pisz głupot bo nie masz pojęcia co wypisujesz.

webnull   9 #69 31.12.2010 18:24

@$orn
Ostatnio tworzyłem liveusb przez unetbootin z Debianem Squeeze i działa idealnie.

  #70 05.01.2011 06:25

@blind-oln | 26.12.2010 21:10 :
Ludzie ogólnie mają problemy z komunikacją. Skoro Pan/Pani niczego nie konfigurowała, to jak można pisać o procesie konfiguracji dystrybucji. Zresztą, to prawdą jest, iż prostota procesu konfiguracji, to zbyt ogólnikowe pojęcie. Z konfiguracją zawsze będą problemy, bo albo system pozwala nam w przystępny sposób skonfigurować za dużo, albo pozwala skonfigurować tylko podstawowe rzeczy, albo zawiera jakiś zestaw pasujących do siebie narzędzie, pozwalając w miarę prosto skonfigurować tylko rzeczy trudne.

To nie jest spowodowane kłamliwością autorów innej dystrybucji. Prostota to pojęcie dosyć względne. Jedynie prostota w produkcji/złożeniu/budowy są jasnymi pojęciami.

webnull   9 #71 05.01.2011 15:59

Osobiście dzielę "prostą" konfiguracuję na:
- Proste, udokumentowane pliki konfiguracyjne, narzędzia tekstowe
- Konfiguracja poprzez graficzne narzędzia

To tak dla wyjaśnienia.

  #72 08.01.2011 19:05

Jeżeli chodzi o minus:

"Z czasem wydaje się jakby APT spowalniał - jednak to nie do końca potwierdzone"

to polecam instalację nakładki na APT'a - Aptitude i sprawa powinna się rozwiązać. Plus oczywiście każdorazowo instalację nowego oprogramowania
aptitude install nazwa..

webnull   9 #73 08.01.2011 20:44

@DEB-Usr
Szkoda tylko, że aptitude wyrzucili z Ubuntu domyślnie.
Aptitude według Mnie jest lepszy od apt'a, przede wszystkim posiada bogaty interfejs CLI.

  #74 09.01.2011 10:52

"Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux"

Debian jest prosty w konfiguracji jak cep nie rozumiem naprawdę gdzie widzisz jakiekolwiek zawiłości ?

webnull   9 #75 11.01.2011 14:58

@WrednyKolo
/etc/rc.conf - w Arch Linux skonfigurujesz tutaj wszystko to co pod Debianem jest porozrzucane w 20 różnych plikach

/etc/conf.d/ - najważniejsze ustawienia systemowe w Gentoo, jeden schemat plików konfiguracyjnych

/etc/make.conf - Jedne z najważniejszych ustawień w Gentoo

dispatch-conf - magiczne narzędzie dostępne w Gentoo skanujące /etc w poszukiwaniu zmodyfikowanych plików konfiguracyjnych po aktualizacji dzięki niemu można zaaktualizować pliki konfiguracyjne o nowe wartości dostępne w nowszych wersjach programów bez usuwania wartości konfiguracyjnych ustawionych przez Nas

n33trox   6 #76 21.01.2011 20:28

Chciałbym się dowiedzieć kilku rzeczy odnośnie Debiana Squeeze:

1. Czy są w nim jakieś, jakiekolwiek konfiguratory graficzne, czy wszystko, ale to absolutnie wszystko, nawet takie rzeczy jak rozdzielczość ekranu, kolor menu, itd. trzeba konfigurować ręcznie, grzebać w plikach?

2. Czy partycje montowane są automatycznie, jak w Ubuntu/openSUSE/itp., dlaczego nie? (:P)

webnull   9 #77 22.01.2011 19:12

@n33trox
Wydaje Mi się, że to zależy od tego czy zainstalujesz Debiana wersji "core" czyli pustego bez środowiska czy zainstalujesz ze środowiskiem.

Ze środowiskiem Debian powinien sam montować partycje itp.

aen   2 #78 22.01.2011 22:54

@webnull

wkradł się błąd "Myślę, że instalacja nie powinna nikomu >myślącego< sprawić problemu." powinno być myślącemu

webnull   9 #79 22.01.2011 23:07

@aen
Dziękuję, błąd poprawiony.

aen   2 #80 22.01.2011 23:25

@webnull w komentarzu #77 piszesz że Debian powinien automatycznie montować partycje otóż automatycznie montuje tylko pendrive'y ale np partycji NTFS automatycznie nie montuje bez sterownika ntfs-3g i poprawnie edytowanego pliku fstab w moim wypadku tak było.

"UWAGA: Debian nie jest dystrybucją dla osób które chcą dopiero zacząć przygodę z Linuksem, dla takich osób najlepsze jest Ubuntu." nie zupełnie tu się zgodzę dystrybucja dla naprawdę zielonych w obsłudze linuksa to LinuxMint Ubuntu jest dla takich powiedziałbym średnio zaawansowanych ja zainstalowałem sobie Debiana i jak na razie działa.

webnull   9 #81 23.01.2011 10:44

@aen
Wolę ostrzegać kompletnie zielonych by później nie mówili - Linux jest be, te czarne litery itp. ;-)

n33trox   6 #82 23.01.2011 16:09

Ostatnio czytałem dokumentację Archa i Gentoo i muszę przyznać, że przy nich Debian jest systemem dla przedszkolaka :) O ile z Archem może jeszcze jakoś bym sobie dał radę, to Gentoo nie wiem czy bym w ogóle zainstalował. W sumie zainstalować to bym zainstalował (patrząc do dokumentacji) ale nie wiem czy bym przy tym czegoś porządnie nie spi**rzył.

webnull   9 #83 23.01.2011 17:06

@n33trox
Wystarczy mieć głowę na karku.

aen   2 #84 23.01.2011 21:09

@webnull doradź jakiegoś menadżera plików zamiast nautilus.

aen   2 #85 23.01.2011 21:56

Okazje się że jedynym słusznym punktem montowania w Nautilus w wersji 2.30.1 z Gnome 2.30.2 jest katalog /media a nie jak we wcześniejszych tj 2.22 2.24 był nim /mnt lub każdy inny folder ale to właściwie różnicy żadnej nie robi. W jakim celu autorzy zmienili jedyny słuszny pkt montowania to mnie ciekawi

webnull   9 #86 06.02.2011 14:39

@aen
Thunar albo pcmanfm.

  #87 20.02.2011 00:57

"Wystarczy mieć głowę na karku." Taa, mądre słowa ;]

  #88 20.02.2011 00:59

Debian to jedna z lepszych dystrybucji...
DLA MNIE najlepsze jest Gentoo ;d

webnull   9 #89 20.02.2011 11:28

"DLA MNIE najlepsze jest Gentoo ;d"

O gustach się nie dyskutuje ;-)

XeonBloomfield   5 #90 22.02.2011 16:38

@oafihdjkapgj (niezalogowany) | 20.02.2011 0:59:

Gentoo jest specyficzną (pozytywnie) dystrybucją.

Jedyny duży minus to brak pre-kompilowanych paczek z oprogramowaniem. Przykładowo WebKit (silnik przeglądarki Chromium/Google Chrome) kompiluje się około godziny na średniej klasy sprzęcie.

Coś za coś niestety.

webnull   9 #91 22.02.2011 20:20

"Jedyny duży minus to brak pre-kompilowanych paczek z oprogramowaniem. Przykładowo WebKit (silnik przeglądarki Chromium/Google Chrome) kompiluje się około godziny na średniej klasy sprzęcie."

Wiem co to znaczy bo Chromium aktualizuję co kilka tygodni (dokładnie nie liczę, ale tak coś koło tego - aktualizuję system codziennie) i sama kompilacja trwa tą godzinkę.

Ale tak poza tym Gentoo to idealny system dla tych którzy chcą wiedzieć jak działa system operacyjny oparty o jądro Linux.

  #92 15.05.2011 11:24

"Czasem problemy przy instalacji pakietów przez błędy w przetwarzaniu (paczki dla innych wydań) - to trochę komplikuje czasami sprawę"
BZDURA

"Czasem problemy przy instalacji pakietów przez błędy w przetwarzaniu (paczki dla innych wydań) "
Co za głupi tekst. Nie powinno sie instalować paczki dla innych wydań chyba że chcesz rozwalić sobie system. Błędy pojawiają się zresztą tylko wtedy gdy zależności nie są spełnione.

"Bardziej skomplikowana konfiguracja niż w Gentoo czy Arch Linux "
BZDURA.

  #93 15.05.2011 11:44

Kolego webnullu, dlaczego piszesz na temat systemu o którym nic nie wiesz?

"Np. ustawię wersję Pythona 2.7 jako domyślną w całym systemie:
eselect python list set 1

eselect editor set 1 - ustawi nano domyślnym edytorem tekstu"

A o update-alternatives to nie słyszał co?

webnull   9 #94 15.05.2011 19:06

@ktos87893427 (niezalogowany) | 15.05.2011 11:44
Znam update-alternatives i śmiem twierdzić, że to narzędzie obsługuje się tragicznie.

eselect jest dziesięciokrotnie wygodniejszym narzędziem.

  #95 04.11.2011 09:43

Dlaczego sie tak wymadrzacie i udajecie expertow, lepiej byscie opisali w dostepny sposob dla poczatkujacych, jak instalowac tego waszego Debiana a traktowanie kogos z gory bo ja jestem expertem uwazam za niewlasciwe i lekcewazace - pomyslcie troszke i zreflektujcie sie - bo w przeciwnym razie zostaniecie sami w ciasnym gronie expertow. To bylo by na tyle. Pozdrawiam zacietrzewionych.

  #96 18.12.2013 03:04

napisz coś o slackware :>