Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kupujemy PS4- Amazon vs sklepy w Polsce

Wiele osób zastanawia się gdzie kupić swoją nową konsolę, czy to tytułowe PS4 czy dowolną inną. Podobny dylemat mamy też przy zakupie innych sprzętów jak laptopy czy inny...

W dzisiejszym wpisie porównamy ofertę sklepów w Polsce z ofertą Amazonu w UK i Niemczech. Zapewne zastanawiacie się czemu używam określenia "sklepy w Polsce" zamiast "polskie sklepy"- wyjaśnienie jest bardzo proste: wiele sklepów w Polsce są "filiami" zagranicznych koncernów handlowych- myślę tu głównie o dużych marketach i chciałem podkreślić to co niby wszyscy wiedzą... ;)

Porównanie przeprowadzę w trzech kategoriach:

1)cena i oferta (dostępność ciekawych zestawów etc.)

2) podejście do klienta

3) naprawy/ zwroty/ gwarancja

1) Amazon UK

jako pierwszego przeanalizujemy brytyjskiego amazon'a, który słynie z dobrych cen i świetnego podejścia do klienta...

1) cena i oferta
jeśli chodzi o PS4 to oferta jest taka sama jak w Polsce- oferowany jest zestaw "standardowy" PS4 za nieco ponad 1800zł (349 funty*5.21). Drogo? W Polsce nie wiele taniej a w razie awarii jesteśmy ok 2 tygodni minimum bez konsoli / innego sprzętu / i to zakładając pomyślne dla nas rozwiązanie sprawy...

2) podejście do klienta
AmazonUK, podobnie jak jego starszy brat z USA słynie ze świetnego podejścia do klienta, w myśl zasady "klient nasz pan". Niektórzy przytaczają w tym miejscu następujące słowa "klient dla Amazonu ma rację nawet jak jej nie ma" :D
Amazon jest sklepem nastawionym na klienta jak żaden w Polsce. Każdy problem starają się rozwiązać na korzyść kupującego....

3) naprawa/zwrot produktu
to właśnie ten podpunkt buduje siłę amazonu UK, który cenowo jak zobaczyliście wyżej jest na podobnym a nawet wyższym poziomie jeśli pod uwagę weźmiemy realny kurs walut banku a nie średni Google'a.
Brytyjski Amazon oferuje nam:
- przez okres roku* od zakupu, w razie wystąpienia problemu ze sprzętem (np awarii) bezpłatną wymianę na wolny od wad egzemplarz, przy czym nie wygląda to jak w Polsce, gdzie najpierw odsyłamy wadliwy, czekamy na ekspertyzę i dopiero nowy. W AmazonUK to sklep nam wysyła nowy sprzęt (np. konsole) i w międzyczasie odbiera od nas wadliwy. [warto zauważyć, że nieraz można było przeczytać, że Amazon rezygnował z odbioru wadliwego egzemplarza zostawiając go klientowi...] Na coś takiego w sklepie w Polsce nie ma szans...
* chyba, że przy produkcie napisano, że przez 2 lata
Oczywiście poza tym mamy możliwość skorzystania z gwarancji producenta, która coraz częściej może być zrealizowana w Polsce. Pytanie tylko po co skoro Amazon oferuje tak dobre warunki...

Amazon UK- o czym muszę pamiętać robiąc zakupy z Polski?

1) przeliczając ceny wejdź na stronę banku, gdzie masz konto i sprawdź kurs walut. Nie sugeruj się Google przy przeliczaniu walut słynna formułka "[kwota waluta] in pln" gdyż jest to kurs średni, nijak odnoszący się do tego, którym bank się posługuje

2) potrzebujesz karty obsługującej płatności online [z kodem CVV], Amazon nie akceptuje popularnych u nas przelewów.

3) pamiętaj o podwójnym przewalutowaniu w większości banków w Polsce: z PLN na € i dopiero na Funty. Wyjątek to konto walutowe w Funtach. Jeśli robisz dużo transakcji warto przemyśleć założenie takiego konta gdyż możesz zaoszczędzić na przewalutowaniu.

4) Amazon pobiera z twojej karty pieniądze dopiero w dniu wysyłki, nigdy wcześniej, nawet jak jest to preorder, czyli zamówienie przedpremierowe .

5) pamiętaj o zaopatrzeniu się w przejściówkę z wtyczki brytyjskiej na europejską (czasem Amazon dodaje taką za darmo do paczki)

Amazon Niemcy- niby Amazon ale inne zasady

Wielu myśli, że Amazon we wszystkich oddziałach ma te same zasady. Błąd. Amazon w Niemczech ma troszkę inne zasady punktu 3: gwarancje, zwroty.

3) Inaczej niż brytyjski, niemiecki Amazon oferuje nam 2 letnią gwarancję sklepową ale:
- tylko przez pierwsze 30 dni mamy wymianę na nowy na zasadzie jak w brytyjskim sklepie
- po 30 dniach oferowany nam jest tylko zwrot kosztów zakupu ale najpierw musimy im wysłać konsolę. Koszty wysyłki są nam refundowane przez sklep

Jeśli chodzi o pozostałe punkty to wygląda to podobnie jak w sklepie brytyjskim.

gdzie lepiej? każdy powinien sam ocenić...

ponadto mamy jeszcze oczywiście gwarancję producenta, z której możemy skorzystać...

Jak widać powyżej, zarówno niemiecki jak i brytyjski Amazon oferuje bardzo dobre podejście do klienta. Mnie osobiście bardziej przekonuje wariant UK gdyż przez rok mamy pewność, że niemal cały czas będziemy mieć sprzęt do dyspozycji. W przypadku niektórych produktów Amazon oferuje własną gwarancję dwuletnią- w takim przypadku na stronie produktu znajdziemy stosowną informację

2) Sklepy w Polsce

1) cena i oferta
Wiele sklepów w Polsce, korzystając z tego, że Sony Polska nie stosuje cen sugerowanych w złotówkach cały czas nie chce podać cen nowej konsoli a jedynie zbiera zamówienia na preordery o wartości 100 zł- o tyle zostanie nam pomniejszona cena konsoli po premierze. Pozostaje tylko pytać jaka będzie to cena? 1700? 1800? a może 2000 zł? Europejska cena sugerowana za podstawowy wariant to 399€ a więc ok. 1700 zł powinniśmy płacić w Polsce. Niektóre sklepy już teraz jednak potrafią podać cenę ponad 2000zł za PS4 po premierze (wybaczcie, nie będę im robił reklamy) co jest ceną chorą ale wiele osób mniej obeznanych zapłaci tyle myśląc, że kupują w promocji do tego...
Przez kilka dni po targach E3 na stronach polskiego oddziału MediaMarkt i Saturn była podana cena 1749zł na PS4, potem jednak cenę ukryto i zostawiono preorder 100zł. Bardzo jestem ciekawy jaka będzie cena w Polsce PS4, w każdym razie przepłacać nie zamierzam...

Jeśli o ofertę chodzi to w Polsce oferowane są tylko preordery na konsolę, nie ma informacji o zestawach na dzień dzisiejszy, tj 31 sierpnia. Przed kilkoma dniami pojawiło się info od francuskiego Amazonu (czy wyciekło jak kto woli) o pierwszym europejskim zestawie z prawdziwego zdarzenia, do tego w dobrej cenie: 499€ a więc o 100€ więcej od podstawowego ale w zestawie mają być: gra Killzone: Shadow Fall, dwa pady i kamerka oraz konsola i okablowanie. Dodatki mają wartość rynkową o ok 60€ większą więc zestaw może być opłacalny. O ile polskie sklepy nie zażądają za niego np. 2500zł...

2) podejście do klienta

jak z podejściem do klienta jest, większość z nas dobrze wie (czytaj nie najlepiej) więc nie bardzo jest tu się co rozpisywać. Generalnie "polski" sklep ma jeden cel: sprzedać towar a potem klient niech spada... Jako tako jeszcze jest w dużych marketach typu saturn czy media markt ale też nie we wszystkich. Kupując w Polsce praktycznie nie ma szans aby dostać nowy towar bez czekania na ekspertyzy serwisu a czasem potrzeba ingerencji urzędnika państwowego (rzecznika praw konsumenta) żeby dostać to co się nam należy (naprawa/wymiana)...

3) naprawy/ zwroty/ gwarancja

Zwrot towaru zwykle jest możliwy, choć to też zależy w dużej mierze od "woli" sprzedającego.
Naprawa w Polsce może być realizowana na dwa sposoby: poprzez sklep tytułem niezgodności towaru z umową kupna albo na gwarancji producenta. Sęk w tym, że tylko przez pierwsze 6 miesięcy uznaje się, że produkt miał wadę i sklep ponosi za to winę, potem to my musimy sklepowi udowodnić wadę. Niestety, wiele sklepów robi wszystko by nawet jak towar nie ma 6 miesięcy nie przyjąć towaru z tytułu niezgodności [...]. Owszem, prawa nie mają niby ale tylko nieliczni mają siłę by chodzić po rzecznikach praw konsumenta i walczyć tylko oddają na naprawę do producenta...
Gwarancja producenta jest zwykle szybko realizowana ale wadą jest to, że nie mamy co liczyć na nowy sprzęt przy pierwszej awarii a tylko na naprawę...

Więc gdzie lepiej?

Na to pytanie każdy powinien sobie sam odpowiedzieć. Dużo moim zdaniem zależeć będzie od cen w polskich sklepach i oczywiście od kursu złotówki. Osobiście rozważam zakup w którymś ze sklepów Amazon gdyż podoba mi się ewentualna wymiana na nową konsolę (UK) lub zwrot kosztów zakupu (DE). Pod uwagę biorę też zakup w MediaMarkt jeśli cena będzie na poziomie europejskim ;)

 

sprzęt

Komentarze

0 nowych
dominikc   5 #1 01.09.2013 09:57

Postanowiłem kupić Magic Trackpada - nie byłem jednak pewien czy go polubię, więc na wszelki wypadek kupiłem go w Amazonie. Kilka dni go poużywałem i stwierdziłem, że nadgarstki bolą, więc wystarczyło wydrukować list przewozowy i wysłać :)

  #2 01.09.2013 10:41

Mam pytanie. Jak AmazonUK odbiera od nas wadliwy produkt to mam rozumieć, że pokrywa koszty wysyłki?

Bubu:-D   3 #3 01.09.2013 10:53

Bardzo fajny wpis, przyjemnie się czytało, ale nie wspomniałeś nic o kosztach przesyłki przy kupnie w amazon UK czy wysyłania sprzętu na gwarancje ?

Wolfgar   7 #4 01.09.2013 12:19

Przydały by się jakieś przykłady "super zachowań" firmy Amazon ponieważ tak to tylko puste słowa. ;) Ze swojej strony dodam, że zakupiłem na amerykańskim amazonie 2 książki (star wars w stylu Shakespera) i przesyłka przyszła bardzo szybko (wybrałem najtańszą opcje). Boli mnie tylko fakt, że niektórych rzeczy nie wysyłają za granice :( Nie dało rady kupić fajnych butów roboczych i multitooli prawie 30% taniej...

ziupo   6 #5 01.09.2013 13:25

dominikc - A to Amazon nie dołącza listu przewozowego? Niektóre sklepy dają od razu list przewozowy i wypełnione już pismo o rezygnacji z zakupu. A najlepsze, że są to firmy działające w Polsce, ale pochodzące np z Niemiec.

xomo_pl   20 #6 01.09.2013 13:45

@Wolfgar, nie podałem przykładów bo te można znaleźć w Google ale skoro "prosisz" to kilka przykładów:
http://www.wykop.pl/ramka/629467/jak-amazon-com-traktuje-klientow/
http://www.wykop.pl/ramka/275042/jak-amazon-traktuje-wlasnych-klientow/
http://jakisklepwybrac.pl/node/38

więcej tego idzie znaleźć w sieci ;)

denesmet   3 #7 01.09.2013 15:53

W Amazon UK darmowa wysyłka do Polski powyżej 25GBP

  #8 01.09.2013 18:06

Amazon.com czy co.uk?

sceri   4 #9 01.09.2013 19:43

"Sęk w tym, że tylko przez pierwsze 6 miesięcy uznaje się, że produkt miał wadę i sklep ponosi za to winę"
Jak sklep może ponosić winę za to, że w pudełku producenta było coś uszkodzone?

To nie sklep jest winny lecz producent. Korzystając z 12-miesięcznego prawa UE do zwrotu towaru niezgodnego z umową, towar wraca od klienta do sklepu a następnie do producenta. To niechęć producentów powoduje, że sklepy nie chcą wymieniać towaru od ręki.

Moje pytanie brzmi: z czego wynikają różnice w Amazon UK a Amazon DE?
Myślę, że jest to kwestia przepisów w poszczególnych państwach co bezpośrednio wpływa na postawę producenta.

Dla przykładu: HP Polska w komputerach biznesowych stosuje gwarancję DOA (Deffectinve On Arriaval).
Jeżeli komputer kupiony w sklepie okaże się wadliwy, to można zadzwonić na infolinię HP, zgłosić taką sytuację (otrzymuje się numer sprawy) i udać się do sklepu po nową sztukę (oddając uszkodzoną).
Sprzedawca dokonuje takiej wymiany bowiem uszkodzony model odsyła do dystrybucji otrzymując od razu korektę faktury. To wsparcie i uczciwe podejście producenta sprawa, że sklep może lepiej traktować klienta.

dominikc   5 #10 01.09.2013 20:25

@ziupo
Trzeba zgłosić zwrot i wydrukować wygenerowany list. Później wysłać (pocztą polską :]) i poczekać 3-4 tygodnie na zwrot pieniędzy. Cały zwrot na koszt Amazonu.

xomo_pl   20 #11 02.09.2013 10:33

@sceri,"
To nie sklep jest winny lecz producent. Korzystając z 12-miesięcznego prawa UE do zwrotu towaru niezgodnego z umową, towar wraca od klienta do sklepu a następnie do producenta. To niechęć producentów powoduje, że sklepy nie chcą wymieniać towaru od ręki."

mylisz się, sklep ponosi zgodnie z prawem UE odpowiedzialność za to co sprzedaje. Ewentualna wymiana towaru wadliwego jest w przypadku skorzystania z tej "opcji" na koszt sprzedającej firmy i dlatego masa firm sprzedających towar robi wszystko co może by tego nie zrobić bo to są koszty. Jedynie markety jak media markt czy saturn w Polsce nie robią zwykle większych problemów o ile przyjmujący zgłoszenie wie o co nam chodzi bo wiele sprzedawców myli to z gwarancją...
Na zachodzie, w takim amazonie ludzie nie mają problemu z wymianą towaru u sprzedawcy i zamiast bawić się w gwarancyjne naprawy mają nowy sprzęt.

To co opisujesz pod przykładem hp to jeszcze inna sytuacja- jest to gwarancja hp działająca na tej zasadzie a poza tym masz normalnie prawo do skorzystania z niezgodności [...] w miejscu zakupu sprzętu.

"Moje pytanie brzmi: z czego wynikają różnice w Amazon UK a Amazon DE?
Myślę, że jest to kwestia przepisów w poszczególnych państwach co bezpośrednio wpływa na postawę producenta."

nie producenta a sprzedającego sklepu. Różnice wynikają z tego, że zapewne UK nie przyjęło zapisów o 2 letniej odpowiedzialności sprzedawcy za towar lub.... przyjęła ale brytyjski amazon zamiast o tym mówi o swojej gwarancji "sklepowej" która jest za darmo i trwa rok ;)
Szczerze mówiąc to lepszy taki rok gwarancji amazonu niż 2 lata polskiej gwarancji nie mówiąc już o praktycznie półrocznej niezgodności (bo po pół roku to klient musi udowodnić wadę)...

Jeśli chodzi o wysyłkę z AmazonDE to 3.75€ kosztuje zwykła (cena ogólna, szczegółowa dopiero przy zamówieniu będzie) a ekspresowa to koszt 21.50€ i dotyczy produktów do których możliwy jest wybór "ekspresowa dostawa", czas trwania to do 4dni a zwykłej to 7-21dni

  #12 02.09.2013 12:03

Ja kupiłem PS3 niedawno więc PS4 może kiedyś kupie !!:D

  #14 15.09.2013 18:52

w holandii 499e 2 pady kamerka i gra dysk 500gb ja kupie i bede sprzedawac w polsce za 2300zł 300zł bede zarabiac na konsoli ! juz nie wspominam o grach bede za 220zł sprzedawac30zł bede zarabiac !

  #15 05.10.2013 15:05

W holandi mozna zamowic preorder konsola z jednym padem 399euro !