Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

O PS4 i jej PLAYGO system- czyli pobierz część gry i już możesz grać

Podczas lutowego meetingu PlayStation, z którego wrażenia opisałem na blogu główny architekt nowej konsoli PlayStation -4 jako jedną z nowości PS4 wymienił funkcję PLAYGO, której jedną z głównych funkcji podałem w tytule. Całkiem niedawno w wywiadzie udzielonym Gamasutrze a z którego "skrót" napisał serwis vgn24/7Cerny powiedział więcej o tej bardzo ciekawej funkcji. O dziwo polskie portale poświęcone konsolom nie specjalnie siłują się przekazać nam te ciekawostki wychodząc z założenia, że zapewne i tak czytamy zagraniczne portale więc po co. Część racji na pewno maja ale nie zawsze jest czas by przejrzeć naście portali bo każdy publikuje co innego. Postanowiłem, że ktoś musi ich wyręczyć :D

Czym więc jest (będzie) PlayGO?

Jak powiedział Mark Cerny będzie to funkcja umożliwiająca posiadaczom PS4 rozpoczęcie grania w grę dostępną w PSS bez pobierania całej gry a tylko części koniecznej do jej działania- reszta gry będzie pobierana w tle podczas gdy my będziemy sobie już grać. Coś fajnego, prawda? jednak to nie koniec. W wywiadzie, którego link jest u góry Cerny powiedział, że ta funkcja będzie dotyczyć też gier na BD (!)- choć w tym przypadku ma to działać trochę inaczej (o czym niżej). Wreszcie sprzęt będzie cichy podczas grania- napęd to niewątpliwie najgłośniejsza część konsol, szczególnie dało się to odczuć jak ktoś grał w RDR na PS3 z BD a nie wersję z PSS.

co jeszcze wiemy o tej funkcji?

* dane będą zgrywane z BD na dysk

* system będzie wspierał kompresję zlib co pozwoli deweloperom skompresować dane gry, ktre będą automatycznie przez PS4 rozpakowywane. Zapewne ma to na celu zmniejszenie objętości gier na serwerach/płytach BD. Osobiście tego oczekiwałem od dawna i zastanawiałem się czemu tego nie ma w PS3 już- teraz już wiadomo- w końcu musieli mieć co dać do 4. Plusem, że z tym zaczekali będzie specjalny chp się tym zajmujący więc główne moduły PS4 będą "dla gry" całe.

* pobieranie w tle jest też obsługiwane przez dodatkowy chip w PS4, który potrafi przełączyć naszą konsolę w tryb niskiego zużycia energii (nie mylić ze stand-by. Ten tryb polega na tym, że konsola zużywa minimum prądu- więcej poniżej o tym). Ma to na celu zrobić sprzęt bardziej "eko"

* po wyłączeniu konsoli będzie więc możliwe utrzymanie napięcia dla tego chipu, pamięci systemowej i I/O- HDD i Ethernet- wyjaśnił Cerny

* "pozwoli to na pobieranie plików przy jednoczesnym niskim poborze energii, będzie też możliwe "pozostawienie" prądu tylko dla RAMu co pozwoli na zachowanie naszej sesji bez zapisywania gry- kontynuujemy tam gdzie skończyliśmy tak jakbyśmy odeszli tylko na sekundę od konsoli- wreszcie wielu graczy będzie mogło swoje PS "wyłączyć" i "za godzinę" znowu pograć bez wczytywania (może się przydać jeśli gra ma rzadkie savy)

* zgrywanie gier z BD będzie się delikatnie różnić od ściągania z PSS: będzie ono robione w większej części tylko w trybie idle (bezczynności): “So, what we do as the game accesses the Blu-ray disc, is we take any data that was accessed and we put it on the hard drive. And if then if there is idle time, we go ahead and copy the remaining data to the hard drive." Jaki ma to cel? gdy gra będzie cała na dysku mamy mieć o wiele szybsze loadingi i możliwość "naprawdę szybkiego streemingu"

* PS4 ma mieć "najlepsze wsparcie (liczbę gier) z pośród ze wszystkich PS", zapowiedział Cerny jednakże bez podania konkretnych liczb ;)

Warto wiedzieć (streszczenie poprzednich ważnych info odnośnie PS4)

*w/g info, które przekazało Sony PS4 nie będzie wymagać sieci do tego aby grać w gry (oczywiście poza multi ale to chyba jasne jak słońce), będziemy się mogli zamknąć "na pustkowiu" i grać jeśli tylko będziemy chcieć

* nowy pad (DualShock4) będzie zawierać w sobie przycisk share (do dzielenia się filmikami z gry, ostatnie 15 minut ma być gotowe do przesłania np. na YouTube, facebooka oraz ma być opcja stałego nadawania przez ustreem), głośnik z którego mają się wydobywać "dodatkowe dźwięki z gry np odgłosy pocisków" (patrz filmik niżej). Wspomnieć też trzeba o świecącym pasku, który ma mieć różne kolory (gracz 1 niebieski,gracze 2,3,4- dalsze barwy z figur na padzie) i służyć do śledzenia położenia pada przez nową kamerkę.
Bateria w padzie: 1000mAh.
komunikacja: Bluetooth® Ver2.1+EDR i usb mikro typ b
złącza: 3.5mm dla headsetu, extension port (zachowałem oryginalną pisownię gdyż w momencie pisania nie wiadomo do czego to ma być)
inne: wibracje, głośnik o którym pisałem wyżej, Touch Pad
waga: 210g (dla porównania DS3 waży 192 g)

* kamerka:
wymiary: 186mm x 27mm x 27mm (width x height x depth)
FrameRate maksymalny: • 1280x800 pixel @ 60fps
Format wideo: RAW, YUV (bez kompresji)
Mikrofon: 4 kanałowy
Podłączenie: dedykowy port AUX w PS4, kabel 2m

* specyfikacja PS4
napęd: BD 6xCAV/ DVD 8xCAV (2 w 1)
komunikacja: WiFi b/g/n, Ethernet, USB 3.0, AUX, HDMI, optyczne, Analog-AV out.
pamięć i HDD: 8GB RAM GDDR5, dysk twardy wbudowany (brak info o pojemności)
procesor : Single-chip custom processor CPU: low power x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores,
GPU: 1.84 TFLOPS, AMD Radeon™ Graphics Core Next engine

Informacje techniczne pochodzą z aktualnej na dzień 30/4/13 specyfikacji dostępnej na stronie PS4. Podsumowanie

Z każdym nowym newsem utwierdzam się w przekonaniu, że PS4, jeśli nie będzie najlepszą konsolą i najlepszym PS w historii to będzie kawałem dobrego sprzętu mimo tego, że podzespoły są bliskie PC-tom ;) 

gry inne

Komentarze

0 nowych
chrome_9   5 #1 01.05.2013 08:53

Wygląda na to że konsola będzie identyczna pod względem możliwości do Xbox 720. To bardzo dobry pomysł że gry będą pobierały się w tle w trybie standby na nowych konsolach.

Ciekawe jaki będzie system operacyjny w PS4? Czy będzie to Linux jak w przypadku Steambox od Valve? Czy będą jakieś biblioteki do pisania prostych aplikacji? Przykładowo odtwarzacz wideo, aplikacja do obsługi serwisów typu Deezer, Spotify, aplikacje do serwisów VOD np. Onetu. Czy takie biblioteki będą dostępne dla każdego niezależnego programistę? Pod jakimi systemami będą one działały poza PS4 itp.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #2 01.05.2013 10:20

Sony dla PS4 z tego co teraz wiadomo tworzy "osobny system", nie związany z żadną inną platformą.
Z tego co gdzieś czytałem bazą dla systemu PS4 jest jakiś linux (ale w tej chwili nie mogę tego potwierdzić/zaprzeczyć na 100%) podobnie jak w PS3.

Biblioteki do tworzenia aplikacji jakieś będą- Vita takowe ma więc jestem pewny, że i na PS4 coś w tym stylu będzie. Na całe szczęście nie jest to jednak dla Sony priorytet- tym są gry i multimedia.
Już na PS3 jest masa aplikacji online do filmów czy muzyki ale z racji tego, że żyjemy w PL 90% tych aplikacji dla nas niedostępna (hulu, amazon video, netfix itd). Nie liczyłbym na wysyp różnych aplikacji wzorem x720 - raz, że konsole Sony nie maja "udawać" komputera a dwa SDK darmowe raczej nie będzie podobnie jak teraz ;). Oczywiście to tylko gdybanie- trzeba poczekać na oficjalne info od Sony ale ja nie wierzę, że coś się zmieni w tej kwestii. Mi to i tak obojętne bo jak już wiesz nie lubię niepotrzebnych appek- wystarczyłoby aby to co mają w USA było też u nas (hulu, netfix itd) ;)

chrome_9   5 #3 01.05.2013 10:42

Byłoby ciekawie jakby to był jakiś Linux zmodyfikowany przez Sony. Tak by oczywiście interfejs był konsolowy ale jednocześnie pod spodem była zgodność z międzyplatformowym bibliotekami dla programistów z Linuxa (np. QT które miało łączyć Linuxa z telefonami lub coś innego co jest teraz popularne). Tak by nie trzeba było mieć drogiego Devkita ale dało się napisać w domu aplikację używając PC. To znacznie zwiększyłoby ilość programów.

Hulu. Netflix nie dostaniesz w PL. Ale jakby było proste API to nasi lokalni programiści szybko mogliby napisać polskie odpowiedniki. Własne serwisy VOD ma dziś każdy większy serwis internetowy. Poza rozreklamowanym Netflixem z USA pewnie na terenie UE znalazłoby się ze 100 mniej znanych odpowiedników w różnych państwach

Autor edytował komentarz.
Newton   8 #4 01.05.2013 11:30

A ja mam takie pytanie odnośnie gry Halo: Combat Evolved która na pc, również umożliwiała rozpoczęcie rozgrywki już na początkowym etapie instalacji.
Czy jej pierwowzór na konsoli XBOX, oferował to samo?

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #5 01.05.2013 12:53

@chrome_9
tylko, że polskie odpowiedniki to w dużej mierze serwisy serwujące starocie za dużą kasę albo shit za darmo. Amerykańskie hulu czy netflix vs polskie VOD to jak niebo vs piekło.
Z Polski od paru lat jest choćby ipla, tvn player oraz axn no i YouTube dostępny na PS3- żadna z tych platform nie ma specjalnie nic ciekawego do zaoferowania tylko to samo co w tv ale bez reklam pomiędzy. Netflix czy hulu czy amazon video to zupełnie inna jakość treści, zawartość dostępna tylko tam (jak choćby tegoroczny hit netflix'a serial House of cards- (BTW:oglądałeś może? coś świetnego)).
Zawartość onet VOD pozwolę sobie przemilczeć ;)
Jedyne serwisy w PL ala VOD, które są tym czym ich zachodni konkurenci to tzw pirackie streemingi typu kinomaniak, zalukaj- w tym stylu działają takie usługi na zachodzie a nie pokroju ipli czy tvn player, iplexa itd. Siła Netflixa i reszty jest to, że za przystępną cenę ludzie mają dostęp do masy nowości a nie staroci. Skoro deezer i spotify dali radę ostatnimi czasy w końcu sie u nas znaleźć to i kiedyś się doczekamy reszty usług myślę (może właśnie premiera nowych konsol (i MS i Sony będzie dobrym momentem)- Sony i MS mocno współpracują z dostawcami VOD i na pewno ich wejście by było dobrze odebrane ze strony graczy- wiedzieliby, że dostają kompletny sprzęt z pełną gamą usług)

jeśli o pierwszą część chodzi (system) to pogooglałem jeszcze trochę i znalazłem to co kiedyś czytałem. System będzie oparty o BSD (info z wywiadu z Cernym z marca '13 więc nie plotka).
"Drogi DevKit" jest standardem w konsolach i bez tego nie da rady choćby z uwagi na specyficzny OS (jak sam Cerny powiedział, BSD będzie pierwszy raz użyte jako baza pod konsolę [gość ma spore doświaczenie od strony tworzenia gier więc raczej wie co gada]). Zresztą już dawno devy dostali devkity PS4, które nie są po prostu PS4 a jego wersją rozbudowaną choćby o 2x Ethernet i inne elementy tak by dev mógł przygotować dobrze grę (2x ethernet jest po to by multi móc testować bez użycia PSN- pod jeden port wpinamy kolejny devkit i dev ma multiplayer jakby).
o to wywiad:
http://gimmegimmegames.com/2013/03/ps4-ui-can-display-in-4k-importance-of-gpgpu-.../

Autor edytował komentarz.
chrome_9   5 #6 01.05.2013 13:58

@zomo_prl
"System będzie oparty o BSD"

No to już wiadomo mniej więcej jaki system będzie w każdej z konsol:
- PS4 system BSD (Unix)
- Xbox system Windows 8
- Steambox system Linux (czyli też pochodna Unixa)

Ciekawe czy aplikacje z PS4 będą miały jakieś wspólne biblioteki z aplikacjami ze SteamBox. Oba systemy są w końcu Unixami. Pewnie cześć bibliotek powinna być taka sama. Choć nie mam pojęcia jak to wygląda pod Unixami.

Brakuje tylko do kompletu konsoli od Apple na bazie MacOS X. Najlepiej na jakimś Intelu oraz z układem nVidii - tak dla równowagi.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #7 01.05.2013 16:52

@chrome_9
osobiście wolę by Apple nie wchodziło w tą branżę dla jej (branży) dobra :D


części bibliotek może i będą wspólne ale wydaje mi się, że raczej nie na taką skalę by miało to np. umożliwić tworzenie wspólnych aplikacji lub ich podstaw na obie platformy naraz. Uważam tak bo jednak linux to mimo wszystko nie unix - przez ostatnie 20 lat zaszło nim sporo zmian+ inne jądro itd. Unix byl można rzec "ojcem" dla BSD i Linuxa.