Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych

W ostatnim czasie miałem możliwość przeczytania książki "Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych". Poniżej mój krótki opis i recenzja.

Opis z helion.pl

Zakoduj grywalizację w umysłach swoich klientów!

Na rynku aplikacji jest już tak ciasno, że nowy produkt musi być zaskakujący, nowatorski i atrakcyjny, a ponadto gwarantować dużo przyjemności z użytkowania. Dopiero wtedy ma szansę konkurować z innymi, dostępnymi wcześniej. Warto więc zastanowić się nad tym, co sprawia, że jedna aplikacja zdobywa popularność, a druga o identycznej funkcjonalności nie może się przebić. Wszyscy autorzy pragną, aby ich dzieło należało do tej pierwszej kategorii. Jak to osiągnąć?

Wszyscy wiedzą, jak gry potrafią wciągać. Często już po pierwszym uruchomieniu gracze mają problem, żeby zakończyć rozrywkę, i wracają do niej w każdej wolnej chwili. A gdyby zastosować mechanizmy stosowane w grach także w aplikacjach? Czy użytkownicy też mogliby się od nich uzależnić? Oczywiście! Proces ten nazywa się grywalizacją i jest powszechnie stosowany! W tej książce znajdziesz wiedzę niezbędną do wykorzystania tych elementów w Twojej aplikacji. Dzięki temu łatwiej osiągniesz sukces! Niezależnie od tego, czy jesteś producentem, projektantem, kierownikiem czy deweloperem gier, książka ta pozwoli Ci zrozumieć, jak tworzyć mechanikę gry zapewniającą lojalność klientów.

Odkryj system motywacyjny stosowany przez projektantów gier do angażowania różnych typów klientów
Poznaj podstawowe elementy mechaniki gry: punkty, odznaczenia, poziomy, wyzwania i tabele wyników
Skuś klientów odpowiednią strukturą nagród, pozytywnym wzmocnieniem lub pętlami informacji zwrotnych
Połącz grę z elementami społecznymi i działaniami takimi, jak zbieractwo, heroizm, chwalenie się lub dawanie prezentów
Poznaj opisy systemów grywalizacji stosowanych przez Nike i Yahoo! oraz przeanalizuj rozwiązania firm Google, Facebook i Zynga
Zaprojektuj i zaimplementuj grywalizację na prostej witrynie
Gabe Zichermann to jeden z najlepszych ekspertów od grywalizacji. Jest przewodniczącym Gamification Summit and Workshops ( http://GSummit.com ).

Christopher Cunningham to przedsiębiorca i ekspert od technologii informatycznych, który pomógł odkryć jedno z pierwszych rozwiązań dotyczących grywalizacji.

Wybrane szczegóły z helion.pl

Tytuł oryginału: Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps
Tłumaczenie: Rafał Jońca
Data wydania książki drukowanej: 2012-08-24
Serie wydawnicze: O'Reilly

Ogólnie

Książka to tylko 165 stron dosyć prostego i łatwego tekstu. Udało mi się ją przeczytać w ciągu tygodnia poświęcając jej bardzo mało czasu.

Książka tłumaczy co to jest grywalizacja i gdzie można ją znaleźć, osoby nieznające temat mogą się zdziwić jak jest ona ważna w grach społecznościowych taki jak np FarmVille na facebooku.

Jako laik w tym temacie dowiedziałem się wielu rzeczy i byłem w stanie uporządkować sobie nowe informacje. Książka odpowiada o zdobywaniu następnych poziomów, wirtualnych walutach, zdobywaniu odznaczeń itp.

Po tej lekturze uświadomiłem sobie jak ważne jest dobre przemyślenie mechaniki gry jeśli tworzymy gry podobne do produktów firmy Zynga. Zaprojektowanie odpowiednich poziomów, zwiększanie trudności gry w czasie, przyznawanie punktów odznaczeń itp.

W książce podobało mi się omówienie niektórych zagadnień na przykładzie dobrze działających aplikacji jak Foursquare, FarmVille, ogólnie Poker itp.

Sam grywałem w pokera lub inne gry na Facebooku i teraz łapię się na sztuczki wykorzystywane przez autorów aplikacji jak zaproszenia od znajomych, prośby o pomoc (to tylko jedno kliknięcie!) ale wydaje mi się że najlepsze efekty przynosi rywalizacja wśród najbliższych znajomych. Co mi po tym że pokonam jakiegoś Hindusa jeśli jestem najlepszy wśród znajomych z liceum. Jak najczęściej wracałem do gier? Nowy tydzień - nowy ranking, znów trzeba nabić punkty albo wiadomość od znajomego że zostałem pobity, dużo czasu ze znajomymi ryzowaliśmy w grze Brain Buddies.

Co mi się nie podobało?

Ciągłe odsyłanie czytelnika do chyba jedynej słusznej strony (według autora) w internecie o tej tematyce. Powtarzanie niektórych omawianych zagadnień w kilku miejscach w książce. Tworzenie przykładowego systemu w konkretnym języku programowania - czytałem książkę z nastawieniem typowo na grywalizację a nie naukę programowania - w tym miejscu wolałbym np opis innych aplikacji odnoszących sukces w internecie.

Podsumowanie

Książka w helion.pl w miękkiej oprawie kosztuje aktualnie 39zł, dostępny jest także ebook za niecałe 32zł. Na allegro jest też kilka aukcji.

Usiadłem do książki nie znając w ogóle tematu, teraz wiem więcej, poznałem podstawy ale moja ciekawość nie została zaspokojona, postaram sobie znaleźć bardziej obszerną lekturę na ten temat.

Moja ocena 5/10

Pozdrawiam 

programowanie gry

Komentarze

0 nowych
gowain   19 #1 10.02.2013 08:56

Sprawdź książkę Pawła Tkaczyka "Grywalizacja" - podobno dobra, piszę, że podobno, bo mnie osobiście temat nie interesuje aż tak, ale brałem udział w kilku wykładach na ten temat, prowadzonych przez ludzi, którzy się znają na tym.

ziggurad   12 #2 10.02.2013 09:37

Mam kupionego ebooka podczas promocji na http://ebookpoint.pl czeka na swoją kolejkę za innymi pozycjami ;)