Blog (8)
Komentarze (19)
Recenzje (0)
@ziomalnsxSzkolna Pracownia Komputerowa- za darmo i nie od Ministerstwa #1

Szkolna Pracownia Komputerowa- za darmo i nie od Ministerstwa #1

11.01.2014 21:49, aktualizacja: 12.01.2014 13:39

Wiele szkół posiada Szkolne Pracownie Komputerowe, bądź Multimedialne. Na czym pracują? Oczywiście że  na MEN‑owskich SBS. Jednak można mieć do samo za darmo i bez wysiłku i zakupu drogich Windows Server. Jak? Linux - otwarty system operacyjny.

Dobra więc tak co potrzeba?

Potrzebujemy oczywiście zestawy komputerowe w liczbie równej liczbie stanowisk uczniowskich + stanowisko nauczyciela komputer na serwer. Do tego 2 czyste płyty DVD oraz Ubuntu w  wersji Server oraz XUbuntu, router. Teraz wystarczy podłączyć komputery do routera/ switha wypalić płyty i zainstalować:

Małe wyjaśnienie

Obie dystrybucje i Xubuntu i Ubuntu Server bazują na systemie Linux Ubuntu. Na stacje robocze został przeznaczony XUbuntu (Ubuntu + lekkie środowisko graficzne Xfce) dzięki temu rozwiązaniu stacje będą chodzić szybko i wydajnie. Ubuntu Server to system przeznaczony na serwer. O serwerze będzie później. Warto przyjąć jakieś konkretne nazewnictwo stacji i użytkowników lokalnych np: stacja01 - operator01, stacja02 - operator02. Proszę na kilku komputerach nie wpisywać tych samych nazw.

Uwaga pakiety które należy koniecznie wybrać podczas instalacji serwera

Oprogramowanie ,które należy wybrać podczas instalacji serwera
Oprogramowanie ,które należy wybrać podczas instalacji serwera

Model pracowni

Wytłumaczę po co mi serwer a więc tak:

  • celem udostępniania plików
  • celem zabezpieczenia (blokady) treści nieodpowiednich
  • Celem monitorowania zużycia transferu w sieci internet, oraz monitowania aktywnościCelem udostępnienia WiFi osobom z zewnątrz (za opłatą)

Konfigurujemy serwer

Nasz serwer jest zainstalowany teraz należy pobrać dowolnego klienta SSH np: Putty Wygodniej będzie nam obsługiwać serwer z poziomu programu niż samego systemu. Jako adres IP komputera zdalnego należy podać IP serwera a jako port 22. Dodatkowo możemy zainstalować web‑based panel - panel zarządzania z poziomu przeglądarki internetowej (nakładkę graficzną) o nazwie Wemin przystąpmy więc do tego

1. Logujemy się na serwer z klienta SSH. 2. Wpisujemy następujące polecenie:

 mkdir webmin 

w ten sposób otworzymy sobie katalog do pracy, potem wpisujemy

 cd webmin

i przechodzimy do katalogu /webmin teraz już właściwa instalacja, wpisujemy:

 wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.660_all.deb 

] w ten sposób pobierzemy paczkę z  Webminem w wersji 1.660. Teraz instalujemy pobrany pakiet

 sudo dpkg --install webmin_1.660_all.deb

podejmy hasło roota i webmin się instaluje.

Logujemy się i tworzymy konta

Wydajemy polecenie [code=shell] sudo adduser webadmin [/code]

system poprosi nas o podanie nowego hasła dla użytkownika podajemy mocne (8 cyfrowe, znaki specjalne + litery + cyfry), potem naciskamy 4 razy ENTER gdy system zapyta nas "Czy informacja jest poprawna? [T/n]" wciskamy T, mamy utworzonego nowego użytkownika.

Jeśli wystąpią jakieś błędy podczas instalacji Webmin należy użyć polecenia [code=shell] apt‑get install –f [/code] a Webmin zainstaluje się normalnie i bez problemu.

Wszystkie polecenia związane z instalacja wywołujemy z przedrostkiem [code=shell]sudo [/code] .

Dalszy ciąg za tydzień albo i szybciej

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)