Szkolna Pracownia Komputerowa- za darmo i nie od Ministerstwa #1
Wiele szkół posiada Szkolne Pracownie Komputerowe, bądź Multimedialne. Na czym pracują? Oczywiście że na MEN‑owskich SBS. Jednak można mieć do samo za darmo i bez wysiłku i zakupu drogich Windows Server. Jak? Linux - otwarty system operacyjny.
Dobra więc tak co potrzeba?
Potrzebujemy oczywiście zestawy komputerowe w liczbie równej liczbie stanowisk uczniowskich + stanowisko nauczyciela komputer na serwer. Do tego 2 czyste płyty DVD oraz Ubuntu w wersji Server oraz XUbuntu, router. Teraz wystarczy podłączyć komputery do routera/ switha wypalić płyty i zainstalować:
Małe wyjaśnienie
Obie dystrybucje i Xubuntu i Ubuntu Server bazują na systemie Linux Ubuntu. Na stacje robocze został przeznaczony XUbuntu (Ubuntu + lekkie środowisko graficzne Xfce) dzięki temu rozwiązaniu stacje będą chodzić szybko i wydajnie. Ubuntu Server to system przeznaczony na serwer. O serwerze będzie później. Warto przyjąć jakieś konkretne nazewnictwo stacji i użytkowników lokalnych np: stacja01 - operator01, stacja02 - operator02. Proszę na kilku komputerach nie wpisywać tych samych nazw.
Uwaga pakiety które należy koniecznie wybrać podczas instalacji serwera
Model pracowni
Wytłumaczę po co mi serwer a więc tak:
- celem udostępniania plików
- celem zabezpieczenia (blokady) treści nieodpowiednich
- Celem monitorowania zużycia transferu w sieci internet, oraz monitowania aktywnościCelem udostępnienia WiFi osobom z zewnątrz (za opłatą)
Konfigurujemy serwer
Nasz serwer jest zainstalowany teraz należy pobrać dowolnego klienta SSH np: Putty Wygodniej będzie nam obsługiwać serwer z poziomu programu niż samego systemu. Jako adres IP komputera zdalnego należy podać IP serwera a jako port 22. Dodatkowo możemy zainstalować web‑based panel - panel zarządzania z poziomu przeglądarki internetowej (nakładkę graficzną) o nazwie Wemin przystąpmy więc do tego
1. Logujemy się na serwer z klienta SSH. 2. Wpisujemy następujące polecenie:
mkdir webmin
w ten sposób otworzymy sobie katalog do pracy, potem wpisujemy
cd webmin
i przechodzimy do katalogu /webmin teraz już właściwa instalacja, wpisujemy:
wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.660_all.deb
] w ten sposób pobierzemy paczkę z Webminem w wersji 1.660. Teraz instalujemy pobrany pakiet
sudo dpkg --install webmin_1.660_all.deb
podejmy hasło roota i webmin się instaluje.
Logujemy się i tworzymy konta
Wydajemy polecenie [code=shell] sudo adduser webadmin [/code]
system poprosi nas o podanie nowego hasła dla użytkownika podajemy mocne (8 cyfrowe, znaki specjalne + litery + cyfry), potem naciskamy 4 razy ENTER gdy system zapyta nas "Czy informacja jest poprawna? [T/n]" wciskamy T, mamy utworzonego nowego użytkownika.
Jeśli wystąpią jakieś błędy podczas instalacji Webmin należy użyć polecenia [code=shell] apt‑get install –f [/code] a Webmin zainstaluje się normalnie i bez problemu.
Wszystkie polecenia związane z instalacja wywołujemy z przedrostkiem [code=shell]sudo [/code] .
Dalszy ciąg za tydzień albo i szybciej