3DMark VRS feature test. Nowa funkcja popularnego benchmarku karty graficznej

Strona główna Aktualności

O autorze

VRS feature test to najnowszy komponent w graficznym benchmarku 3DMark. Pozwala sprawdzić wydajność techniki Variable Rate Shading, czyli cieniowania o zmiennej intensywności wprowadzonego wraz z niektórymi najnowszymi czipami.

Kluczem do działania Variable Rate Shading jest umożliwienie jednostkom cieniującym pracy wyłącznie na pojedynczych blokach pikseli. W ten sposób zasoby obliczeniowe nie są marnowane w miejscach mało widocznych dla gracza, takich jak przestrzenie zaciemnione czy obiekty poruszające się z dużą szybkością. Jakie to dokładnie miejsca, decyduje deweloper.

Patrząc od strony programowej, Variable Rate Shading wchodzi w skład API DirectX 12. Niemniej jednak wymaga również implementacji w architekturze karty graficznej, pozwalającej na dokładniejsze sterowanie programem pixel shadera. Na chwilę obecną taką możliwość oferują akceleratory NVIDIA Turing, a więc GeForce'y serii RTX 20 i GTX 16, a ponadto procesory Intel Ice Lake.

Jak narazie cieniowanie o zmiennej intensywności trafiło do gier Wolfenstein II: The New Colossus i Wolfenstein: Youngblood. Teraz możecie je sprawdzić również z wykorzystaniem 3DMarka. Przy okazji narzędzie pokazuje także różnice pomiędzy cieniowaniem zmiennym a pełnoekranowym.

Niestety, trzeba za te przyjemności zapłacić. Update z nowym testem wprawdzie sam w sobie jest bezpłatny, ale trafia tylko do posiadaczy komercyjnej Advanced Edition. Gdybyście jednak chcieli ją kupić, to właśnie nadarzyła się ku temu świetna okazja. 3DMark dostępny jest na Steamie z 75-proc. rabatem w symbolicznej cenie 26,99 zł. Promocja potrwa do 2 września 2019 roku.

Darmową wersję benchmarku 3DMark, zawierającą wyłącznie podstawowe testy graficzne, znajdziesz w naszej bazie oprogramowania

© dobreprogramy
s