Wolne kontra niewolne - test wydajności systemów operacyjnych

  • @dr.iit "Winda na co dzień dla istot z IQ na poziomie szympansa."

    A wywnioskowałeś tak gdyż? Zanim odpowiesz chciałbym poprosić o nie obrażanie ani nie prowokowanie innych ludzi. Ja u siebie nie chcę sensacji i wojen między systemowych. Mam możliwość ukrywania komentarzy, z której skorzystam, jak dyskusja zacznie wyglądać źle, a nie chciałbym tego robić, bo nie lubię ukrywać cudzych wypowiedzi.

    "Musi za tem pojawić się pytanie fundamentalne - te, siny ogór a w ucho chcesz?"

    Nie, nie musi. To nie jest rzucenie rękawicy ani wypowiedzenie wojny użytkownikowi Silny Ogór. To zwykły test podyktowany ciekawością, ja się w kłótnie między systemowe mieszać nie będę. Silny Ogór ma prawo pisać co mu się podoba, a jak ktoś chce to czytać i komentować, to też jego prawo i jego sprawa. Reszta ma prawo do nie czytania i nie komentowania jego wpisów.
    25.11.2019 19:48

  • @Anonim_HQ Wstyd się przyznać, ale zapomniałem dać we wpisie linków. Wpis już poprawiłem, linki do bazy Geekbench są już umieszczone, tam też znajdziesz dokładniejszą specyfikację.

    Są w tej samej wersji. Skoro powstają z dokładnie tego samego kodu i różnią się dodatkami nie mającymi wpływu na wydajność, nie sądzę, że różny build może wpływać znacząco na wyniki.

    Valley nie miał pokazać wydajności karty graficznej. Miał pokazać jakie wyniki osiągną oba systemy i pozwolić je porównać. Ten cel spełnił mimo swoich lat. Co takiego mówi test DX11 vs OpenGL? Nic. Jak widać DX11 jest pod Windowsem wydajniejszy od OpenGL. No ale od czego to zależy? Od jakości implementacji DX11 w sterownikach Windows? Od optymalizacji renderera w samym silniku? A może od jakiejś specyfiki DX11? OpenGL jest dla obu wspólny i zmniejsza ilość zewnętrznych czynników dla testu. Kod renderujący jest w obu przypadkach ten sam, nie zupełnie inny. Dzięki temu można porównać suchą wydajność na podstawie tego samego kodu. No i jak najbardziej jest to "wolne vs niewolne" - zamknięty system z zamkniętym sterownikiem vs otwarty z otwartym. :)

    To całkiem dobry procesor, ale mobo jednak polecałbym kupić jakieś lepsze. Wprawdzie u mnie się nie sypie, ale w internecie nie brakuje kiepskich opinii. Wolałem dołożyć do procesora, pierwotnie miał to być słabszy Ryzen.
    25.11.2019 19:44

Ransomware Cyborg: Windows Update w pliku JPG? Niektórzy dali się oszukać

  • @wielkipiec Microsoft też nie jest całkiem bez winy. Oczywiście na brak myślenia użytkownika nie ma lekarstwa, ale i sam Windows pod tym względem rozleniwia. O czym mowa? Oczywiście o ciągłej pracy na koncie administratora. Później w Viście ten problem został ominięty poprzez UAC, ale i tak został zubożony bo użytkownikom nie chciało się klikać "Tak".
    21.11.2019 12:52

Porównanie wydajności popularnych przeglądarek internetowych

  • @wielkipiec Zapewne efekt tego, że przeglądarki pod Linuksem mają zwykle domyślnie wyłączoną akceleracje graficzną. Po jej włączeniu dopiero nadrabiają straty za Windowsowymi wersjami. Zgadzam się to jest problem.
    11.11.2019 20:25

Elementary OS Juno - poprawiamy decyzje twórców

  • @rafal.borawski Ja też nie rozumiem zachwytu nad Pantheonem. Podobny efekt mogę osiągnąć w GNOME (Dash to Dock, jakieś menu itd.), a te poza dynamiczniejszym rozwojem (wbrew popularnemu powiedzonku, w GNOME nie tylko usuwa się funkcje) ma właśnie wtyczki pozwalające dostroić wiele rzeczy. elementaryOS jest pod tym względem też podobny do macOS'a - masz środowisko takie a nie inne i tyle. Do tego jego obecność w innych dystrybucjach też jest różna, a GNOME jest obecne niemal wszędzie.

    Żeby nie było, że tylko narzekam na elementaryOS, to pochwalę ich za dostarczanie ładnych tapet. To wbrew pozorom jest dość ważna rzecz, a w większości dystrybucji Linuksa najczęściej się to olewa. Pierwsze wrażenie też jest istotne.
    11.11.2019 20:20

Manjaro Linux i Windows 10 – Dual Boot na Laptopie z UEFI

  • @Andrzej Tarnowski Również liczę na powrót dawnych blogerów. Zgodzę się, że co by nie było to ciągnie do pisania. Cóż mogę powiedzieć - lubiłem i nadal lubię pisać. Nie zrezygnowałem z DP w ogóle. Wprawdzie odwiedzam ten portal rzadziej, lecz nie porzuciłem go całkowicie i nie mam póki co takiego zamiaru.

    Szkoda też trochę, że nie ma już konkursu blogowego. Wprawdzie nigdy nie pisałem tylko po to by dostać nagrodę (ba, większości swoich wpisów nawet nie zgłaszałem), ale to była pewna motywacja dla niektórych.
    11.11.2019 20:14

  • Zakładać kolejne konto, żeby powtarzać swoje wymysły - myślałem, że bardziej te blogi się stoczyć już nie mogą.
    09.11.2019 20:38

  • @Andrzej Tarnowski Wena i motywacja już nie ta. Może za jakiś czas.

    Na szczęście są jeszcze wpisy trzymające poziom (i nie mające wywołać sensacji i wojen ideologicznych), dla których warto tu czasem zaglądać. Twoje wpisy też trzymają niezły poziom. :)
    11.11.2019 12:27

Ubuntu 19.10 jest lepsze niż Windows 10 - Linux na Desktopie

  • Implementacja Optimusa w linuksowych sterownikach Nvidii jest taka sobie. Dopiero nie dawno udało im się wreszcie zaimplementować możliwość uruchamiania wybranych aplikacji na dedykowanej karcie bez potrzeby przełączania na nią całego środowiska, chociaż i tak wymaga to patchowanego Xorga.

    Tylko szkoda, że znowu oberwało się przysłowiowemu cyganowi mimo, że zawinił kowal. Hybryda AMD jakoś potrafi się usypiać jak nie jest potrzebna i utrzymywać normalne temperatury w spoczynku. Jeszcze bardziej szkoda, że gdyby podobna sytuacja miała miejsce na Windowsie to nikt by nie negował jego przydatności na desktop a wszyscy piętnowaliby Nvidie za niedopracowany sterownik. Wystarczy zmienić system i już wina przechodzi na kogoś innego. Szkoda.
    21.10.2019 23:23

Mandźaro chcę zaro – Zaawansowane techniki skalowania interfejsu użytkownika

  • @gom1 Jak się widzi to co kiedyś trafiało na główną i jak wyglądały komentarze a następnie porówna z tym co teraz jest na głównej (bez generalizowania - nie każdy wpis jest zły) i co się dzieje w komentarzach - człowiek siada i się zastanawia co poszło nie tak?

    Brakuje mi starych blogerów :<
    07.10.2019 23:48

AMD Ryzen w komputerze jednopłytkowym. Obsłuży nawet cztery wyświetlacze

  • @levii Nic dziwnego, że RPi nie podołało u Ciebie jak próbowałeś je wykorzystać do zastosowań, do jakich się zwyczajnie nie nadaje.

    RPi z założenia powstał jako tani komputer dla "majsterkowiczów i pasjonatów". Sprawdza się też jako mikrokontroler. Nie powstał jako małe i tanie zastępstwo dla stacji multimedialnej, serwera, a już na pewno nie jako zastępstwo desktopu. Ten sprzęt ze wzgląd na swoją specyfikację się po prostu do tego nie nadaje. Owszem, w pewnych wypadach może dawać radę, ale to i tak nie zmienia faktu, że nie powstało do danych zastosowań i prędzej czy później, mniej lub bardziej boleśnie da znać o swoich limitach. Dlatego jak nie chcesz spędzać nocy nad kombinowaniem jak zmusić jakiś sprzęt do innego zastosowania niż jego przeznaczenie - po prostu kup sprzęt dedykowany danemu zastosowaniu.

    RPi 4 poczyniło trochę lepsze kroki w tym kierunku, (lepsze GPU, więcej RAM itd.) choć podejrzewam, że pewnie i tak lepiej nie myśleć o robieniu z RPi stacji roboczej.
    02.10.2019 21:36

ALLPlayer 8.7 wprowadza podgląd filmu podczas przewijania

  • @SER$ "oni nie wspominają, że VLC jest RUSSKI!!!!"

    Bo to nie prawda. VLC jest zarządzany przez organizację non-profit zwaną VideoLAN, która została założona w Paryżu. Na jakiej więc podstawie stwierdzasz, że to rosyjski soft?
    26.09.2019 21:45

Gnome Shell na sterydach. Moje TOP 5 rozszerzeń tej niesławnej powłoki.

  • @Silny Ogór To coś słabo z Twoją obserwacją, skoro obserwujesz coś, czego nie ma. :p
    23.09.2019 23:40

Microsoft Teams zostanie przeniesiony na Linuksa

  • @Cyr4x "Na dobrą sprawę już dzisiaj można mieć Linuksa w Windws za sprawą Virtualboksa."

    A to Windowsa w Linuksie już się nie da mieć za pomocą VirtualBoksa? :)
    10.09.2019 17:40

Windows Phone. Były inżynier Nokii tłumaczy przyczyny porażki

  • @zakius "teraz rynek jest nasycony"

    Tak, tłumaczenie się nasyconym rynkiem zawsze spoko. Miejsce na trzeciego gracza ciągle jest. Android zmaga się z fragmentacją, a iOS jest dla węższej grupy społecznej. Trzeci gracz naprawiający wady Androida i celujący w jego użytkowników miałby szansę na powodzenie. No ale musiałby być naprawdę dobry i porządnie przemyślany. Windows taki nie był, podobnie jak Firefox OS.

    "który by znacznie lepszy od obu"

    Problem w tym, że nie był. Jego potencjał został spaprany przez kiepski rozwój i nie do końca przemyślane decyzje projektowe. Księgowi nic tutaj do gadania nie mieli, chyba, że przy kombinowaniu jak łatać straty przychodem od patentów.
    24.08.2019 22:36

Huawei HarmonyOS. Oficjalna prezentacja. Ani nie Android, ani nie Windows

  • @overconscious1981 "A jakich argumentów mam użyć"

    Takich które potwierdzają w czym ten macOS jest lepszy od Windowsa czy Linuksa.

    "To poczytaj"

    Ty rzuciłeś tezę, ja sobie nie będę szukał dowodów na jej potwierdzenie.

    "Skoro zabezpieczenia Windowsa są tak dobre, dlaczego nie skopiowano tych rozwiązań do Windows Phone, Windows RT"

    Ale o jakich zabezpieczeniach mowa? Wewnętrznych zabezpieczeniach jądra NT? No to są obecne, bo wszystkie korzystają z tego jądra. UAC? Też jest. Zarówno Windows Phone jak i Windows RT bazują na jądrze NT, przejmując też wszystkie jego cechy. Co więc w nich Microsoft zmienił względem desktopowego Windowsa? Pozatym naprawdę nazywasz Windows Phone i Windows RT "nowotworzonymi wytworami"? One jakiś czas temu zniknęły z rynku i przestały być rozwijane.

    "Sam Microsoft jakoś nie chce tego modelu "zabezpieczeń""

    Ale jaki model? Mówisz o wewnętrznych zabezpieczeniach jądra, może o prawach użytkownika, systemu plików, a może o ochronie aplikacji? To wszystko w Windowsie ma się dobrze dzisiaj i jakoś nie wykazuje zacofania względem macOS. A może Apple w tym jest "lepsze", że powoli zmierza do blokady instalacji softu spoza sklepu? Jak o to chodzi, to ja dziękuje za taką "ochronę".
    24.08.2019 22:32

Można teraz bezpiecznie wyłączyć komputer – czyli historia Windows 95

  • @Helga88 "ale brak sprzętowej sprzętowej ochrony pamięci - REALLY?"

    W Windows 95 ta ochrona pamięci i tak była czysto teoretyczna. No niby był tryb chroniony i system w nim pracował, ale co z tego, jak z powodu bazowania na DOS i tak dało się cały system wyłożyć dotykając pamięć tam, gdzie się tego nie powinno robić?

    Windows NT czy OS/2 (i każdy inny system porządnie napisany) w takiej sytuacji po prostu ubiłyby daną aplikacje, zamiast się spektakularnie wyłożyć.
    17.08.2019 13:28

  • @Helga88 Ja nic o żadnym Linuksie nie pisałem. Jak się nie ma argumentu to się odpuszcza, a nie ucieka do starego dowcipu o radzieckim komputerze: "A w USA Murzynów biją". Olewanie danego zarzutu i zmiana kierunku dyskusji na "Ty też" to jest książkowy przykład błędu logicznego. Ale skoro tak kochasz o nim pisać to niech Ci będzie. Linuksa też nie wyłożysz jeżeli aplikacja będzie dotykała pamięć nie tam gdzie trzeba. System po prostu ją ubije zwracając sygnał SIGSEGV i nigdy nie pozwoli sobie na wędrówki po pamięci tak jak to robiły 9x pomimo teoretycznej ochrony. Przykładowo Win9x pozwalał na modyfikacje rejestru cr0, bezpośredniego używania portów I/O oraz instrukcji cli i sti (włączanie/wyłączanie przerwań). Teraz zobacz czy Ci Linux na to pozwoli (twierdziłeś, że czasem go używasz, więc zakładam, że dostęp masz). ;)

    Wiem, że uwielbiasz się zachwycać nad teoretyczną wyższością architektury hybrydowej nad monolityczną, ale muszę niestety ostudzić Twój zapał - zarówno jądro hybrydowe jak i mikro nigdy nie zagwarantuje pełnej stabilności i odporności na błędy, podobnie jak jądro monolityczne nie oznacza, że system załamie się przy pierwszym lepszym błędzie. Przeniesienie kodu do userlandu pomaga w utrzymaniu stabilności i odporności na błędy, ale jednocześnie z powodu swojego skomplikowania i dużych optymalizacji (bo te modele są z definicji wolniejsze od monolitów) łatwiej popełnić błąd. A tych w Windowsie nie brakowało i zapewne nie brakuje też dzisiaj. Biuletyny są tego dowodem.
    17.08.2019 23:00

  • @Helga88 " bo jej fragmenty pracują w kernel mode. "

    Każdy kod pracujący w kernel mode może położyć dowolny system. Można próbować zminimalizować ilość kodu działającego w przestrzeni jądra, ale całkowicie się go nie zlikwiduje nigdy. No i to, jak już wspomniałem, daje niestety większy margines na błędy.

    Ja też bardzo lubię modele kerneli mikro i hybrydowe. Uważam, że lepiej byłoby dzisiaj iść w typowe mikrojądro, bo narzut nie powinien dzisiaj sprawiać problemu. No ale niestety powszechnie używane systemy operacyjne powstały w latach 90, a nowe jakoś nie mogą zastąpić tych starych.

    "Penie dlatego się sypał i stad też nigdy nie byłem fanem tej serii systemów, ale stawianie wyżej AmigaOS moim zdaniem jest bredzeniem."

    Jak dla mnie to są bardziej na równi (pod względem ochrony pamięci, bo w innych kwestiach można by dyskutować). Jeden całkowity brak ochrony, drugi pozorna - meh. Szkoda, że Windows NT tak późno wkroczył do domów.

    PS: Ten bezpośredni dostęp do portów bardzo się spodobał wirusowi CIH, zwanemu też popularnie Czarnobyl. On nawet nie łamał żadnych zabezpieczeń, robił to, na co system mu pozwalał.
    24.08.2019 22:22