Ubuntu zrywa z i386. 32-bitowe komputery to nie problem, ale co z grami?

  • @Helga88 "Na Linuksie 64 bitowym nie działają programy 32-bitowe? "

    Teraz tak szczerze - specjalnie przeinaczasz fakty by mieć co hejtować, czy na prawdę masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem? Nikt nie napisał (Canonical też tego nie ogłosił), że przestaną działać programy 32 bitowe.
    20.06.2019 17:20

Atari VCS – długo zapowiadana retro konsola na Linuksie wreszcie w przedsprzedaży

  • @Waka Porównanie Atari VCS do SNES Mini nie ma sensu, bo to sprzęty o różnej klasie. VCS nie posiada Ryzena tylko po to, by emulować gry z Atari 2600. Bardziej wygląda to na jakiś słabszy odpowiednik Steam Machine (do jakiś mniej wymagających gier i emulacji pewnie). To czy takie urządzenie ma sens to inna sprawa.
    14.06.2019 12:19

Microsoft Edge na Linuksa? "Nie ma technicznych przeciwwskazań"

  • @bor@s Skoro Edge ma teraz silnik Blink, to nie sądzę, by wygląd stron w nim odbiegał od innych przeglądarek bazujących na Chromium.
    14.06.2019 12:07

  • Można się śmiać, ale byłoby to historyczne wydarzenie - pierwsza przeglądarka od Microsoftu na Linuksa. Tak wiem, że Microsoft wydawał kiedyś IE na inne platformy (znany Internet Explorer for Mac czy mniej znany Internet Explorer for UNIX), ale ograniczam się tutaj do samego Linuksa.

    PS: Wiem, że jest Edge na Androida, a Android bazuje na Linuksie, ale cśśś :D
    14.06.2019 12:08

Firefox ma nowe logo. Jest więcej ognia, trochę mniej liska

  • @kr2ychu To nie jest panda mała. Wprawdzie "firefox" to określenie na to zwierze, ale w logo przeglądarki był zawsze lis.
    12.06.2019 13:37

"Wiedźmin 3" na Nintendo Switch. Hitowa produkcja CD Projekt RED doczeka się portu

  • @Paweł A. DOOM to gra nie wymagająca?

    To nie jest wcale takie niemożliwe jakby się wydawało.
    12.06.2019 13:39

  • @andrewi Dlaczego nie? Jeżeli chodzi o rozmiar, to pecetowa wersja Wiedźmina 3 ze wszystkimi dodatkami zajmuje nieco ponad 43 GB, a w 2019 mają zadebiutować 64 gigabajtowe kartridże. Jeżeli chodzi o wymagania, to obniżą jakość grafiki (co też zmniejszy rozmiar gry), ograniczą pewnie framerate do 30 FPS, wprowadzą jakieś dodatkowe optymalizacje i ma szansę to chodzić znośnie, Switch jest całkiem mocnym sprzętem.

    Łatwo nie będzie, ale nie określałbym tego mianem "niemożliwe".
    12.06.2019 13:09

  • @Paweł A. Nie ma najlepsze? Switch jest właśnie całkiem mocny jak na konsolę przenośną.
    12.06.2019 13:10

  • @Robert99zxcv " ale według mnie to jest niemożliwe do przeportowania"

    Dlaczego nie jest? O DOOM'ie podobnie mówiono, a jednak się dało.
    12.06.2019 13:11

Historia systemu MS-DOS

  • @KR60 "Działały na nim bazy danych, edytory teksty, programy magazynowe, sprzedażowe, FK, oprogramowanie biurowe, a nawet cyfrowe centrale telefoniczne."

    Działały, bo były dla niego napisane. Tyle i aż tyle.

    O słabościach DOSa dyskutowano już kilka lat po jego debiucie rynkowym i widziano potrzebę stworzenia lepszej alternatywy. Nie neguję, że DOS był swego czasu bardzo popularny i na tyle powszechny, że przyczynił się do popularyzacji komputerów, ale to nadal nie zmienia faktu, że był dość ograniczonym systemem, który jakimś cudem przeżył tyle lat.

    @overconscious1981 "Ograniczone i daremne WIZUALNIE"

    Problem w tym, że nie tylko wizualnie. Poczytaj sobie jakie cuda musieli robić programiści by obchodzić ograniczenia DOS'a. Fakt, że ten soft istniał na DOSa wynikał z faktu, że ktoś po prostu ten soft napisał. A był pisany dlatego, że DOS był bądź co bądź popularną platformą, której popularność stała się później problemem dla IBM i Microsoftu.
    10.06.2019 2:00

  • @KR60 "Przeżył, bo całkiem dobrze wypełniał swoje zadania jak na ograniczony system. "

    Tak, ale koszt jaki trzeba było włożyć by te zadania wypełniał nie sprawia, że ten system można nazwać wystarczającym czy dobrym. Gdyby był dobry czy wystarczający to nie szukanoby usilnie alternatyw kilka lat po jego debiucie. Właśnie z tego powodu powstał OS/2 i po części też Windows NT. Mianem "wystarczającego" mogę określić dzisiejszego Windowsa, bo póki co nie ma specjalnie potrzeby pisać nowy system by go zastąpić.

    "Programy użytkowe miały czytelny, kontrastowy interfejs. Pracownicy mogli dłużej obsługiwać je bez okularów. Koleżanka fakturzystka, pracująca jeszcze w DOSowym WF-Magu wystawiała faktury w niewiarygodnym tempie a wydruk na igłówce zaczynał się natychmiast po zatwierdzeniu. dokumentu."

    To nie jest zaleta systemu, a kwestia optymalizacji. Dzisiaj już nie mamy limitu 1MB pamięci, by się starać oszczędzić chociaż kilka kB RAM. A, że programy są większe to i zwolniły. To, że ludzie pracowali szybciej wynika też z faktu, że kiedyś była potrzebna większa wiedza do obsługi komputera. Klepanie w konsoli jest trudniejsze od klikania w okna, a to, że komputery są prostsze to przecież nie wada.

    "Po migracji na oprogramowanie Windowsowe ta prędkość znacznie spadła i nie było to spowodowane jej niedoświadczeniem"

    Jak wyżej. Windows nie wprowadzał już takich limitów, żeby marnować czas i pieniądze na zaoszczędzenie kilku kB pamięci. Owszem, optymalizacja jest ważna, ale bez przesady/

    @overconscious1981 "Tylko wiesz, z drugiej strony mogę zapytać "to czemu te lepsze nie wygrały rynku?"."

    Rynek nie działa w myśl zasady "Gdyby nie był najlepszy to nie byłby najpopularniejszy". Czemu Android, któremu wytyka się tyle wad (prywatność, bezpieczeństwo, czas wsparcia itd.), jest tak popularny? Czemu Windows 10 powoli staje się najpopularniejszym desktopowym systemem?

    Nie wystarczy napisać dobrego produktu, by ten automatycznie zdobył rynek. IBM potrzebował systemu, to i Microsoft, nie mając zbytniej alternatywy, kupił i dostarczył mu DOS'a. Jako system dostarczany z komputerami IBM miał już zagwarantowaną pewną popularność - kupujesz maszynę IBM, masz DOSa. No to skoro systemem IBM jest DOS, to wypadałoby na niego pisać programy. No i programiści pisali - coraz więcej i więcej.

    Skoro DOS był taki dobry, to czemu już zaledwie 4 lata po premierze DOSa, Microsoft i IBM połączyli siły i zaczęli tworzyć jego następce? Czy każdy dobry system próbuje się zastąpić kilka lat po premierze? Windows NT istnieje od 1993 roku, Linux od 1991, a macOS od 2001 - do dzisiaj ani słychu o tym, żeby miały zostać ubite i zastąpione nowymi systemami.

    "można go było hakować i rozszerzać jego możliwości na zdumiewającą ilość sposobów. "

    W systemie właśnie chodzi o to, żeby jak najwięcej ułatwiać programiście. Konieczność (tak, konieczności, bo API DOS nie było wystarczające dla wielu aplikacji) odwoływania się do sprzętu bezpośrednio to nie jest zaleta systemu. To co na DOSie robiło się ręcznie odwołując się do sprzętu, na Windowsie kilka lat później można było zrobić korzystając z API systemu.

    "Wynika też z tego to, że mógł go napisać. Gdyby DOS np ograniczał dostęp do sprzętu, a sam nie dawał wystarczającego API, napisanie wielu programów pod niego byłoby niemożliwe. "

    Mógł, jeżeli w wielu przypadkach umiał się odwołać do sprzętu i zgrabnie omijać ograniczenia systemu. Czy w systemach operacyjnych nie chodzi właśnie o to, że mają być abstrakcją pomiędzy aplikacjami a sprzętem i nie zmuszać programistów do bezpośredniego odwoływania się do sprzętu? API DOS'a w wielu wypadkach było właśnie niewystarczające, zresztą można samemu sprawdzić co ono oferowało.

    "DOS tymczasem choć sam wiele nie oferował, to twórcom aplikacji zostawiał w zasadzie wolną rękę"

    Jakby sami napisali system to mogliby mieć jeszcze bardziej wolną rękę. ;)

    "Nadal twierdzę, że ograniczenia DOSu nie przeszkadzały ambitnym twórcom. "

    Ja nie twierdze, że przeszkadzały. Ale nazywać dobrym systemem taki, którego ograniczenia trzeba było nieustannie obchodzić? Na jakiej podstawie?

    "DOS ograniczał się do zarządzania pamięcią i systemem plików - tak żeby jeden program nie wchodził drugiemu w paradę. "

    Z tym też nie było tak kolorowo. DOS pracował w trybie rzeczywistym, a w tym trybie nie ma żadnej ochrony pamięci. Prosta aplikacja jeżeli naruszyła pamięć nie tam gdzie trzeba mogła kompletnie wyłożyć cały system. To samo dotyczy też plików na dysku - nic nie blokowało dostępu do partycji i jej danych.

    "Reszta zależała od pomysłowości twórców, a jak ci nie mieli pomysłowości, to było wiele bibliotek i narzędzi firm trzecich."

    To nadal nie zmienia faktu, że cieżko taki system nazwać dobrym.
    12.06.2019 13:35

Tak powstawało GTA w 1996 roku: 6 minut zza kulis

  • Szkoda, że starsze części GTA, czyli I, London 1969, London 1961 i II są trochę zapomniane. Swego czasu były dostępne do pobrania za darmo z Rockstar Classics, lecz to już od dłuższego czasu nieaktualne. Z chęcią zobaczyłbym port na smartfony, gdyż dwuwymiarowy styl rozgrywki wydaje się być odpowiedniejszy dla smartfonów niż trójwymiarowe odsłony.
    17.05.2019 23:23

  • @Electron GTA II starzeje się całkiem dobrze i nawet dzisiaj grafika aż tak mocno nie razi. Trochę poprawić jej wygląd, podbić rozdzielczość, pozmieniać parę funkcjonalności i z powodzeniem można by ją dzisiaj sprzedawać jako klasyk.
    17.05.2019 23:25

Szczwane lisy

  • @Berion Rozsądnie, chociaż używanie starszej wersji FF nie jest rozwiązaniem na dłuższą metę, chociaż może posłużyć długo.
    17.05.2019 23:17

  • Patrząc co się dzieje z Firefoksem chyba muszę pomyśleć o migracji na Waterfoksa. Dodatków i tak specjalnie nie używam, dlatego ciągle mam Firefoksa, ale obecny kierunek rozwoju tej przeglądarki nie napawa optymizmem. Używałeś może Waterfoksa i możesz coś o nim więcej powiedzieć? Ja poza przelotnymi testami niewiele miałem z nim styczności.
    12.05.2019 14:37

Wine 4.8 poprawia obsługę joysticków, kilku programów i gier

  • @linupsiarz "bo windows jest prostszy w obsłudze nawet dla kogoś kto nie ogarnia"

    Mało widziałeś nie ogarniających osób, skoro głosisz takie bajki. :p
    11.05.2019 20:13

  • @kidddi " bo nie każdy ma GTX 1080 aby miał dobrą wydajność pod Linuxem"

    Dobrze, że nie potrzeba aż tak drogiej karty by mieć dobrą wydajność pod Linuksem.
    11.05.2019 20:16

  • @Silny Ogór Mógł to zrobić już kilka ładnych lat temu. Office 2007 działa od dawna.
    12.05.2019 14:25

  • @kidddi Bez Steam też się da, Proton to Wine + parę łatek, kod jest dostępny i nie trzeba do niego Steama. Chociaż pod Steam jest wygodniej, bo o ile gra działa to po prostu klika się "Zainstaluj", czeka na pobranie i gra.

    Jeżeli chodzi o LoL - ta gra ogólnie ma taką sobie optymalizacje i pod Windowsem lubi tracić dużo FPS. Dodaj do tego narzut translacji w Wine i czasem gorszą optymalizacje sterowników Linuksa no i masz efekt. Być może D9VK to poprawi. Jest to projekt bazujący na DXVK (implementacji DX11 na Vulkanie) tylko że, jak sama nazwa wskazuje, implementuje DX9. Z tego co czytałem na Reddicie to LoL już działa pod nim i jest szybszy od samego Wine.
    12.05.2019 14:33

Windows 10 otrzyma jądro Linux

  • @pocolog Zgadza się. Miał jednak moduł tłumaczący wywołania binarne Linuksa na NT. Stąd też nazwa "Windows Subsystem for Linux". To, że preferowanym userlandem było Ubuntu wcale nie znaczy, że WSL ma coś wspólnego z GNU - wybór Ubuntu to kwestia użytkowa, gdyż umożliwiło to łatwe uruchamianie już skompilowanych aplikacji Linuksowych (oraz ich instalowanie narzędziami typu apt-get), zamiast zmuszać deweloperów do kompilacji softu specjalnie pod WSL, gdyby ten miał jakiś niestandardowy userland.
    11.05.2019 20:09