Windows 10 otrzyma jądro Linux

  • @Formbi Poprzednio też była. W WSL nie ma ani jednego komponentu GNU.
    08.05.2019 0:31

Build 2019: Windows w końcu dostanie porządny terminal

  • @piterk2006 Bo konsola to zaraz DOS?

    Konsola jest od lat jednym z podstawowych i najwygodniejszych narzędzi administracyjnych. Tylko się cieszyć, że w końcu Microsoft ją rozwija.
    07.05.2019 15:16

Linux 5.1: Pamięć trwała jako RAM, Fastboot i wiele innych nowości

  • @MoD Dziwna sprawa, akurat używam PC z Ryzenem 5 i, jak widać po user agent, Linux na niej pracuje bez problemów. Jądro mam w wersji 5.0.11.
    07.05.2019 15:09

  • @linupsiarz Oho kolejne konto. Naprawdę nie dość Ci zbanowanych dwóch kont linuxsupport1 i jaght?
    07.05.2019 15:10

  • @G.Gn7Ex Komuś najwidoczniej mało dwóch zbanowanych kont. W końcu do trzech razy sztuka czyż nie?
    07.05.2019 15:13

GNU Guix 1.0: menendżer pakietów i dystrybucja dla programisty

  • @Formbi "Nie rozmawiam z anonimowymi dzbanami [...]"

    Naprawdę musisz to powtarzać w każdym komentarzu?
    02.05.2019 19:41

  • @Formbi A więc jednak Anonimy Cię interesują, skoro czujesz potrzebę ogłaszania im w każdym komentarzu jak bardzo Cię nie obchodzą. ;)
    02.05.2019 19:44

  • @Formbi No wtedy faktycznie może mieć to jakiś sens. Szkoda, że i tak zawsze znajdzie się ktoś, kto i tak im odpisze.
    07.05.2019 13:22

Wbudowane Gry Internetowe z Windows przestały działać. Czas na Candy Crush Sagę?

  • @AntyHaker "a ono jest oddzielną aplikacją"

    Takim tokiem myślenia o wszystkim możesz powiedzieć, że jest oddzielną aplikacją. Jądro przecież reklam nie wyświetla :)

    Menu start to jest integralna część interfejsu Windowsa. Dopóki więc pojawiają się tam reklamy, stwierdzenie, że "Windows ma reklamy" będzie prawdziwe, bo Windows, w przeciwieństwie do Linuksa, nie jest tylko jądrem, a kompletnym produktem. I jako kompletny produkt wszystko co jest w nim zawarte jest jego częścią. Także reklamy w Menu Start.
    07.05.2019 13:25

  • "Istniała inicjatywa Games for Windows LIVE, ta jednak również upadła"

    A jak przyjemnie się na Windows 10 instaluje gry korzystające z tej usługi, dla których producent nie wydał łatki wycinającej integracje z GfWL.
    30.04.2019 12:29

  • @AntyHaker "pobiera się z neta jak klikniesz w kafel"

    Więc jestem ciekaw po co ten kafel, skoro gry fizycznie nie ma na dysku?
    30.04.2019 12:30

  • @wielkipiec Domyślam się, to było bardziej pytanie retoryczne :)

    @AntyHaker Czyli przyznajesz, że Windows 10 ma reklamy?
    01.05.2019 17:53

  • @AntyHaker "Nie"

    Czyli obecność samego skrótu do Candy Crush Saga tłumaczysz jako "reklama", ale jednocześnie zaprzeczasz, że Win10 ma reklamy? Nie mam więcej pytań.

    "bo i nie jego tyczy się dyskusja"

    Owszem, artykuł traktuje też i o tym.
    02.05.2019 19:43

Xubuntu 19.04 po raz pierwszy bez wsparcia systemów 32-bitowych

  • @kacpi2003zzz Spróbuj zrobić Pull Request z wyjaśnieniem dlaczego. Pomożesz w ten sposób innym, którzy będą szukać nieistniejącej paczki. Może autor po prostu zrobił błąd i o tym nie wie (nie znam sytuacji, więc tylko strzelam).

    Ogólnie to w kontenerze dostarcza się jak najwięcej bibliotek poza najbardziej podstawowymi (libc, OpenGL, Xorg, Vulkan itd.), bo te mniej więcej zachowują kompatybilność. To co może się zmienić (niestety jest tego więcej niż na Windowsie) dorzuca się do kontenera i rozprowadza razem z aplikacją. I owszem, powinno się to robić na starszym systemie. Chodzi o glibc głównie - ten jest kompatybilny wstecz, ale nie wprzód i aplikacja skompilowana na nowszym będzie miała problem ze starszym. Dlatego powinno się dawać jakieś rozsądne minimum. Kontenery być może pozwolą na w miarę proste używanie starszych aplikacji na nowych systemach, ale czas pokaże. Osobiście kiedyś uruchomiłem kilkuletni AppImage z OpenOffice i działał bez problemu, na dystrybucji rolling release (z aktualnymi pakietami). Podejrzewam, że z paczką deb/rpm tak by prosto nie poszło. Oczywiście kontenery też mają swoje wady, ale niestety nie ma idealnego rozwiązania.
    01.05.2019 18:09

  • @Helga88 "Masz dowód w postaci takich przekrojowych benchmarków"

    Dowód mający kilka miesięcy i wykonany na rozwojowym, niewydanym jeszcze wtedy jądrze.

    Tak, absolutnie przedstawia obecny stan rzeczy. Ja natomiast słyszałem opinie, że Ubuntu 19.04 (oparte na jądrze 5.0) bywa szybsze od swoich poprzedników. :)
    24.04.2019 20:37

  • @kacpi2003zzz "Gdyby olał 32-bitowe wydania to od razu byłby ryk ze strony linuksiarzy"

    Miałbym to gdzieś, dokładnie tak samo jak gdzieś mam informacje o tym, że kolejna dystrybucja Linuksa porzuca 32 bity. :)

    "że jest zaściankowy, bo potrzebuje wsparcia dla legacy programów"

    Mylisz (jak wiele osób) 32 bitowe obrazy ze wsparciem dla 32 bitowego softu. Informacje o porzuceniu 32 bitów dotyczą niemal wyłącznie tego pierwszego. Wsparcie dla softu 32 bitowego nigdzie się nie wybiera, byłby to głupi pomysł ze strony deweloperów danej dystrybucji przekreślającej jej użyteczność dla sporej ilości użytkowników.

    "A tymczasem konkurencja dalej dba o zgodność z uruchamianiem np. 16-bitowych programów na 32-bitowych nowoczesnych systemach. "

    Niestety już nie na 64 bitowych, gdzie wsparcia dla softu 16 bit kompletnie nie ma. ;)
    Linux też dba o zgodność z 32 bitowym softem. Ba, nawet samo jądro ciągle może być pod architekturę 32 bitową skompilowane i nigdzie nie zapowiada się, by to się miało zmienić w najbliższym czasie.
    24.04.2019 20:55

  • @kacpi2003zzz "W takim wypadku mogę mieć pewność, że będzie możliwość zbudowania sobie pełnej edycji 32-bitowej?"

    Jeżeli chce Ci się kompilować jądro i programy to tak (dystrybucja zapewnia tylko 32 bitowe biblioteki potrzebne do uruchamiania 32 bitowego softu). Nie widzę jednak do tego sensu. Dużo starych procesorów (no chyba, że mówimy o jakichś Atomach) ma wsparcie dla 64 bitów, więc i tak wygodniej Ci będzie zainstalować dystrybucje 64 bitową i używać na niej 32 bitowego softu. Osobiście od lat nie mam 32 bitowego systemu, ale do dzisiaj nie wyobrażam sobie odciąć się od 32 bitowego softu. Nie dlatego, że go wolę, ale część rzeczy po prostu nie ma wersji 64 bitowych, a że dotyczy to głównie zamkniętego oprogramowania, to nic na ten fakt się zaradzić nie da.

    "ale śmiało mogę instalować np. sterowniki, które w nazwie mają "i686""

    Oczywiście, że nie. Nie da się używać 32 bitowych sterowników na 64 bitowym systemie. Nie wiem czy jakikolwiek system to umożliwia, ale te najpopularniejsze z Windowsem i Linuksem na czele takich cudów nie potrafią. Sterownik musi mieć dopasowaną architekturę do systemu.
    24.04.2019 22:31

  • @kacpi2003zzz Nie sądzę, żeby "niezbyt bolesna" oznaczała kompilacje wszystkiego od zera. Wtedy równie dobrze mógłbyś używać Gentoo. Jeżeli sterownik jest wbudowany w jądro, to będzie pracował na 64 bitach. Dzisiejsze zamknięte sterowniki (np. od kart graficznych) też mają swoje wersje 64 bitowe. Nie twierdzę oczywiście, że nie ma żadnego sterownika tylko 32 bitowego, ale nigdy się z takim nie spotkałem. Jedyne co mi przychodzi do głowy to sterowniki do jakichś wymyślnych WiFi, które pod Linuksem odpalane są sterownikiem z WinXP przez ndiswrapper. Wtedy faktycznie potrzebne jest distro 32 bitowe, bo XP 64 bit to w sterowniki nie obitował.

    Sęk w tym, że nie zawsze to muszą być bzdury. Niestety nazewnictwo paczek w dystrybucjach nie jest standardowe i każda ma inne, czy inaczej je zorganizowane. Dla przykładu taki Arch nie ma wcale paczek *-dev, tylko wszystko jest w jednej. W Debianie do zainstalowania bibliotek programistycznych Qt5, instalujesz pakiet qtbase5-dev, a w Archu po prostu qt5-base. Z innymi dystrybucjami bywa podobnie. Stąd też proces budowania nie zawsze jest taki prosty. Chociaż czasem się zdarza, że nazwa paczki podanej w README jest błędna. Wtedy to już po prostu trzeba mieć wiedzę na temat paczek w danej dystrybucji i sobie to przełożyć. Ja osobiście czasem kompiluje sobie paczki, ale robię to rzadziej niż kiedyś. Obecnie wolę sobie pobrać tego Flatpaka czy AppImage, przeboleć więcej zajmowanego miejsca niż w normalnej paczce i nie bawić się w kompilacje.
    30.04.2019 12:25

Microsoft nie może się zdecydować, czy chce ubić klasycznego Painta, czy nie

  • @cmd.exe Wpisz w Google "JS Paint", całkiem niezła implementacja starego Painta (Windows <= XP) napisana w JS.
    24.04.2019 17:29

  • Najlepsza wersja Painta to dla mnie ta z Windows XP i starszych. Istnieje jego całkiem dobra implementacja w JS o nazwie "JS Paint".
    24.04.2019 17:33