Nowa wersja Postęp: Wielcy ludzie i prawa obywatelskie

Właśnie przed chwilą udostępniłem nową wersję Postęp (ang. Progress). Zmiany są raczej kosmetyczne. Dodanie obsługi wielkich ludzi i Prawa obywatelskie (ang. Civics). Kod wielkich ludzi nie sprawia problemów, choć jest nie kompletny. Kod Civics jest bardziej kompletny, lecz sprawia więcej problemów.

Wielcy ludzie są mechanizmem znanym od Cywilizacji IV - no dobrze, w trójce wprowadzono armie. Polega on na tym, że co jakiś czas pojawia się jakaś osoba z listą akcji do wyboru.

Z pamiętnika z życia programisty FLOSS: Postęp

Jako, że moje poprzednie projekty spotkały się z brakiem zainteresowania, to postanowiłem zmienić trochę kierunek. Zamiast się skupiać na przydatnych do programowania bibliotekach i tym podobnych oraz rzeczach o dyskusyjnej przydatności (innowacyjnych; tworzonych w celu zbadania rynku), postanowiłem skupić się na aplikacjach dla końcowego użytkownika, które mogą odnieść sukces. Nie odbierzcie tego źle - stare projekty również będą kontynuowane, jednak poświęcę im mniej czasu.

Pierwszą nową aplikacją jest Postęp (ang.

O Flatpak

Flatpak to coś, co zmniejsza koszty wypuszczenia programu, jak i koszty jego instalacji. W najgorszym przypadku, gdy chcemy coś zainstalować, to trzeba wejść na stronkę, kliknąć w link, wybrać odpowiedni program do otwarcia pobranego pliku, podać kilka razy hasło administratora (niestety, często raz nie wystarczy) i czekać na zainstalowanie. Ważne jest to, że możemy to zrobić pod każdą dystrybucją ze wsparciem dla Flatpaka. Oczywiście, osoby chcące zainstalować program szybciej lub prościej, to wciąż mogą użyć terminala lub jakiegoś narzędzia GUI do zarządzania aplikacjami.

gtaskm: tworzymy aktywatory na stany zadań

Najpierw zacznę od niefortunnego sformułowania w tytule. Otóż zbiór prezentowanych tutaj programów nie powstał tylko do śledzenia procesów ale także do śledzenia ich wewnętrznych stanów, jeśli autor programu wyrazi taką wolę. W zamierzeniu możemy nie tylko utworzyć zdarzenie w odpowiedzi na zakończenie lub uruchomienie procesu, ale np.

Tworzymy własne przewodniki (wizardy)

W systemach GNU/Linux jest moc niewykorzystanych narzędzi konsolowych. Dochodzi do tego, że narzędzia GUI są często nakładką na narzędzia konsolowe. Dzieje się tak z powodu obrania drogi na skróty przez autorów tych narzędzi GUI, bo zamiast uczyć się nowych rzeczy i powielając już istniejące rzeczy, odwołują się jedynie do poznanej wiedzy o jakimś programie konsolowym. Jednak, to moim zdaniem, wciąż za dużo, by przeciętny zjadacz chleba mógł sobie pozwolić na tworzenie własnych przewodników. A są one potrzebne, gdyż nie każdy chce korzystać z emulatora terminala.

Portowanie gier z C/C++ do przeglądarki

Ten krótki wpis będzie traktować o przenoszeniu gier napisanych dla GNU/Linux do przeglądarek. Tak przerobioną grę można potem wrzucić na serwer i grać niezależnie od systemu operacyjnego. Wszystko, czego potrzebujemy, to nowoczesna przeglądarka internetowa. Co do przeniesienia, to potrzebujemy zainstalować emscripten(kroku nie opiszę), kod źródłowy w C. System budowania gry musi korzystać z pliku ./autogen, configure lub CMakeList.txt.

OSOS: część pierwza - przeglądarka internetowa, zamiast konsoli

W tej grupie wpisów chciałbym przedstawić koncepcje na własny system operacyjny, który najprawdopodobniej będzie modyfikacją którejś z dystrybucji GNU/Linux. Pierwszą rzeczą, którą mi przyjdzie zaimplementować będzie modyfikacja jakiejś przeglądarki internetowej(może Firefox), by ta mogła uruchamiać zewnętrzne polecenia i następnie wyświetlać ich wynik w postaci html wymieszanego z sekwencjami ucieczki(np. do kolorowania).

O nowomowie w informatyce, czyli o praniu mózgów społeczeństwu

Najpierw zdefiniujmy parę pojęć:

  1. Program komputerowy - zbiór powiązanych ze sobą algorytmów z miejscem wejściowym i wyjściowym
  2. Nieoryginalny program - program, któremu brakuje cech indywiduowych
  3. Nielegalny program - program, którego istnienie, rozpowszechnianie i tworzenie zostało zakazane, czyli dany zestaw algorytmów został zakazany
  4. Nieautoryzowany egzemplarz binariów - coś, co jest wynikiem działania programu tłumaczącego i jest zrozumiałe przez procesor