Blog (359)
Komentarze (10k)
Recenzje (37)

Specjalista ds. teleinformatycznych walczy z telefonami. Cz.8

@Shaki81Specjalista ds. teleinformatycznych walczy z telefonami. Cz.830.05.2011 09:32

Wiem, Wiem, w zeszłym tygodniu miało być koniec, ale jeszcze trochę Was pomęczę. Kilkakrotnie pytaliście w komentarzach o system zarządzania centralami telefonicznymi. Tym razem chciałbym się skupić tylko na telefonach i napisać parę zdań co i jak, bo do tej pory pisałem o tym tylko zdawkowo. Od razu zaznaczam, że nie jestem żadnym specjalistą w tej dziedzinie, a wszystko co zrobiłem z centralami, udało mi się przy wydatnej pomocy Internetu, firm, które konserwowały centrale, oraz własnego samozaparcia:).

Moje zadania wynikające z posiadania sieci telefonicznych

Ze względu na posiadanie znacznej ilości telefonów (patrz drugi akapit) moje zadania to przede wszystkim utrzymanie w ciągłości działania wszystkich central i telefonów. Zawierają się w tym drobne konserwacje sprzętu, wymiana najstarszych i uszkodzonych modułów sieci telefonicznej (np. rozdzielnice, krosownice cz stare aparaty telefoniczne – jeszcze 2 miesiące temu miałem 2 aparaty z blatem, na którym wykręcano numery!) .

Modele i rozmieszczenie central.

Firma posiada trzy centrale telefoniczne rozlokowane w budynkach nr.1, nr.2 i nr.3 (ta centrala obsługuje budynek nr.3 i nr.4. W budynku nr.1 zainstalowana jest centrala CCT-1668 obsługująca 50 wewnętrznych i 10 zewnętrznych numerów telefonu. W budynku nr.2 zainstalowana jest centrala CCT-1668 obsługująca 30 wewnętrznych i 5 zewnętrznych numerów telefonu. Natomiast w budynku nr.3 zainstalowana jest centrala CCA-2720 obsługująca 100 wewnętrznych i 20 zewnętrznych numerów telefonu. W sumie ok 200 numerów telefonów do zarządzania i utrzymania w ciągłej eksploatacji. A to sumie tylko dodatkowe zadanie specjalisty ds. teleinformatycznych:). Większość aparatów telefonicznych firmy Dartel.

Zadania central.

Do zadań central należy: –Bliningowanie rozmów – czyli tworzenie spisów kto, gdzie telefonował i jak długo rozmawiał wraz ceną za każdą rozmowę –Nadawanie praw do rozmów do poszczególnych stref czyli rozmowy: wewnętrzne, lokalne, na wybrany numer kierunkowy, międzymiastowe (krajowe), zagraniczne, komórkowe, infolinie, systemy audiotele. Każdy z numerów może mieć nadaną dowolną strefę dzwonienia lub dowolną kombinację dwóch lub więcej stref. –Ustalanie max. długości rozmowy – jakiś czas temu dyrekcja zażyczyła sobie aby ograniczyć długość pojedynczego połączenia do 10 minut, bo są osoby, które potrafią rozmawiać nawet po pół godziny. Nadawanie możliwości podłączenia i korzystania z faxu (niestety jeszcze trochę ich mamy).

Oprogramowanie do zarządzania centralami

Do bilingowania wszystkich central używam programu BilingMan Do zarządzania centralami CCT-1668 używam programu ConfigMan (w wersji user lub admin – w zależności od tego jakie zadania mam przeprowadzić) Do zarządzania centralą CCA-2720 używam programu WinSerw. Programy są autorstwa firmy Slican, które zostały dostarczone przez firmę, która kiedyś zajmowała się konserwacją central telefonicznych. Niestety program WinSerw był programem dosowym i miał problemy z prać po Windows XP (często się zawieszał lub podawał błędne dane), dopiero niedawno zdobyłem program w wersji Windowsowej, nie zdążyłem go jeszcze przetestować, ale na pierwszy rzut oka wygląda podobnie.

Wnioski i plany na przyszłość.

He he pierwszy wniosek jaki mi się nasuwa to: Bez odpowiedniego przeszkolenia i żadnego doświadczenia jest to bardzo ciężki kawałek działu teleinformatycznego. Z drugiej jednak strony – jeśli znasz podstawy telekomunikacji oraz wiesz co nieco o komputerach to reszty można się szybko nauczyć. Drugi wniosek jaki mi się nasuwa, jest taki, że przy odpowiednim zarządzaniu połączeniami telefonicznymi, można zaoszczędzić nawet 1/4 kosztów użytkowania telefonów (wspominałem o tyk w którymś z moich wpisów). Jeśli wdrożone rozwiązania telefoniczne (centrale czy oprogramowanie) są jednorodne i jednej firmy to po odpowiednim szkoleniu i wdrożeniu nie ma za dużo pracy. Jeśli chodzi o plany na przyszłość to przede wszystkim wdrożeniem rozwiązań VoIP, co wraz z zintegrowaniem z siecią komputerową pomoże jeszcze ograniczyć koszty rozmów. Jak zwykle zapraszam do zadawania pytań.

Spis treści całości mojego blogowania znajduje się tutaj.

Sprzęt
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)